Scînteia Tineretului, iulie 1954 (Anul 9, nr. 1611-1637)

1954-07-22 / nr. 1629

Polonia populară împlineşte ani tare. In centrul Varşoviei pe locurile unde hitleriştii lăsaseră un morman de ruine se ridică astăzi clădirea impunătoare a Palatului Ştiinţei şi Culturii „I. V. Stalin“. Acest minunat Palat — dăruit de poporul sovietic poporului polonez — este un simbol viu al prieteniei sovieto - polone. Oamenii sovietici au depus toate eforturile pentru ca poporul polonez, să se poată bucura cît mai repede de darul pe care l-a primit. Lucrările de construcţie a Palatului se află în faza finală. Curînd acest măreţ edificiu, focar de răspîndire a ştiinţei şi culturii în rîndurile poporului polonez va fi complet terminat. El se înalţă ca un far puternic al viitorului socialist al Poloniei populare. Salut frăţesc poporului polonez Poporul frate polonez sărbătoreşte astăzi cel mai măreţ eveniment din istoria sa multiseculară , cea de a 10-a aniversare a renaşterii Poloniei. Acum zece ani in iulie 1944 eroica Armată Sovietică împreună cu unităţile Armatei populare poloneze a început eliberarea teritoriului polonez de sub robia hitlerista. La 22 iulie 1944 la Chelm — primul oraş polonez eliberat de sub ocupaţia hitleristă — a luat fiinţă Comitetul polonez de eliberare naţională, primul guvern popular din istoria Poloniei. Indeplinindu-şi măreaţa sa misiune eliberatoare, glorioasa Armată Sovietică a adus poporului polonez — ca şi celorlalte popoare din Răsăritul Europei — libertatea şi independenţa naţională, i-a deschis perspectiva unei dezvoltări libere, i-a permis să-şi ia soarta în propriile sale mîini. 22 iulie 1944, ziua renaşterii naţionale a Poloniei desparte ca o piatră de hotar trecutul întunecat de prezentul luminos al poporului polonez. Zece ani nu constituie o perioadă prea îndelungată în istoria unei naţiuni. Pentru poporul frate polonez aceşti ultimi zece ani au fost însă epoca celei mai mari cotituri din istoria lui, ani de transformări radicale. Noi ne amintim situaţia extrem de grea în care se găsea Polonia în acele zile ale lui iulie 1944. Vandalii hitlerişti care-şi puseseră în gînd să extermine poporul polonez au lăsat în urmă ruine şi moarte. 6 milioane de polonezi au fost ucişi de hoardele hitleriste, o treime din industrie şi din locuinţe erau distruse, din Varşovia nu mai rămăsese decît un morman de ruine. Poporul polonez eliberat a găsit în sine puteri uriaşe, forţa imensă necesară pentru a învinge greutăţile. Sub conducerea înţeleaptă a Partidului Muncitoresc Unit Polonez oamenii muncii din Polonia şi-au făurit regimul de democraţie populară, au terminat refacerea din ruine a ţării şi au trecut la construirea bazei socialismului. A dispărut pentru totdeauna vechea Polonie. Polonia în care capitaliştii străini jefuiau ca-n codru şi scoteau anual profituri de peste 400 milioane zloţi, Polonia şomajului, mizeriei, foametei şi întunericului. Dintr-o ţară agrară înapoiată Polonia a devenit un stat democrat-popular industrial înaintat, cu un mare potenţial economic în continuă creştere. Proporţiile şi caracterul industrializării socialiste a ţării înfăptuită de puterea populară sunt ilustrate de faptul că în 1953 producţia industrială a depăşit de 3,6 ori producţia anului 1938. La începutul anului 1954 producţia industrială pe cap de locuitor a depăşit nivelul antebelic de 4,8 ori. Din punct de vedere al volumului producţiei industriale, Polonia a întrecut Italia şi s-a apropiat foarte mult de volumul producţiei industriale a Franţei. Cu sprijinul frăţesc al Uniunii Sovietice, Polonia populară şi-a făurit noi ramuri industriale care nu existau în trecut. In anii puterii populare, a luat fiinţă industria constructoare de vapoare, industria constructoare de automobile, industria constructoare de tractoare, industria de rulmenţi, industria constructoare de maşini-unelte grele, de maşini pentru industria extractivă, de aparate optice de precizie şi altele. Anul acesta industria Poloniei a în Acad. prof. SIMION 5TOILOV Laureat al Premiului de Stat al R.P.R.ceput fabricarea unor maşini agricole complexe cum sunt combinele cerealiere autopropulsate. Numai în anii 1954-1955 industria de maşini agricole va produce 34 noi tipuri de maşini şi unelte. Potrivit planului de 6 ani în Polonia vor fi construite peste 1200 obiective industriale, înfăptuind măreţul plan de industrializare, planul de dezvoltare a industriei grele, puterea populară din Polonia extinde totodată producţia mărfurilor de larg consum. In comparaţie cu anul 1949, producţia bunurilor de larg consum a reprezentat anul trecut 219,8%. In comparaţie cu nivelul dinainte de război producţia de ţesături de lină, de mătase şi de bumbac, calculată pe cap de locuitor a crescut de 2-4 ori, cea de zahăr de 3 ori etc. Mari transformări s-au petrecut şi în satul polonez. Agricultura Poloniei dispune azi de zeci de mii de tractoare. Faţă de anul 1945 numărul tractoarelor folosite în agricultură a crescut de peste cinci ori. Tot mai mulţi ţărani muncitori polonezi se unesc în mod liber consimţit în cooperative agricole de producţie, ceea ce creează condiţiile pentru făurirea unei mari agriculturi avansate pe baze socialiste.* Dezvoltarea cu succes a economiei planificate a Poloniei a permis puterii populare să ridice continuu nivelul material şi cultural de trai al maselor largi de oameni ai muncii. Veniturile reale ale oamenilor muncii de la oraşe au crescut cu 40% faţă de cele dinainte de război, iar veniturile reale ale populaţiei săteşti cu 75%. Pentru ultimii doi ani ai planului de 6 ani (1954-1955) se prevede ridicarea veniturilor reale ale populaţiei cu încă 15-20%. Recent a fost efectuată o însemnată reducere a preţurilor (variind între 7-35%) la articolele de larg consum, reducere care va da populaţiei o economie de 6 miliarde zloţi anual. In cadrul planului de 6 ani se construiesc 94 centre moderne de locuit printre care 2 oraşe noi pentru cite 100.000 locuitori Nowa Huta şi Tychy. Oamenii muncii se pot bucura din plin de binefacerile culturii. Analfabetismul a fost lichidat cu desăvîrşire. Numărul şcolilor elementare a crescut de 5 ori faţă de cel de dinainte de război şi este în continuă creştere. Pentru fiii oamenilor muncii s-au deschis toate căile spre învăţătură. 60% din studenţii şcolilor superioare sunt fii de muncitori sau ţărani muncitori. Pentru copii şi tineret au fost înfiinţate 79 case ale pionierilor, 12 case de cultură, 2 palate ale tineretului şi altele. In Polonia există 2200 cinematografe faţă de 750 în 1949 şi de două ori mai multe teatre în comparaţie cu situaţia de dinainte de război. Ştiinţa poloneză a realizat progrese mari. Ea este pusă în slujba poporului şi îşi aduce din plin contribuţia la opera măreaţă de construire a socialismului. Congresul al II-lea al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, care a avut loc recent a trasat un larg program de dezvoltare continuă a tuturor ramurilor economiei naţionale, de accelerare a dezvoltării producţiei agricole şi a producţiei bunurilor de larg consum, de accelerare a creşterii nivelului de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Poporul polonez păşeşte cu entuziasm, cu încredere, pe drumul socialismului, pe drumul unei vieţi mereu mai fericite. Toate succesele dobîndite de constructorii socialismului din Republica Populară Polonă se datoresc conducerii înţelepte a P.M.U.P., se datoresc ajutorului dezinteresat şi continuu al marelui popor sovietic, care nu a precupeţit nimic pentru a uşura, pentru a înlesni mersul înainte al poporului polonez. Datorită politicii juste, datorită luptei sale eroice pentru eliberarea poporului polonez de sub asuprirea socială şi naţională, datorită identificării sale complete cu interesele şi năzuinţele poporului muncitor, datorită muncii sale neobosite şi plină de roade pentru refacerea ţării şi pentru construirea bazei socialismului, Partidul Muncitoresc Unit Polonez se bucură de un uriaş prestigiu în rîndul clasei muncitoare şi al maselor largi de oameni ai muncii. Strîns unit în jurul P.M.U.P. poporul polonez este hotărît să consolideze şi să apere măreţele cuceriri, rod al lui 22 iulie 1944. Oamenii muncii din Polonia populară sînt în primele rînduri ale luptei popoarelor pentru apărarea păcii. Au apus pentru totdeauna vremurile cînd Polonia era un obiect de intrigi și de provocări în mina imperialiștilor. Polonia nouă, democratică, stat liber, independent şi suveran duce o consecventă politică de pace. Polonia nouă este o verigă trainică şi inseparabilă a marelui lagăr al păcii, democraţiei şi socialismului. Unindu-şi eforturile cu cele ale tuturor oamenilor cinstiţi din lumea întreagă, poporul polonez e hotărît să contribuie prin toate mijloacele la colaborarea paşnică între state, la slăbirea pe mai departe a încordării internaţionale. Acum, cînd Polonia populară împlineşte 10 ani, popoarele iubitoare de pace din întreaga lume salută acest eveniment ca o dată remarcabilă căci existenţa şi continua dezvoltare a R. P. Polone întăreşte forţele păcii. In realizările poporului polonez popoarele întregii lumi văd forţa vitală uriaşă a regimului democrat-popular, înflorirea ţărilor eliberate de sub jugul exploatării capitaliste. Sărbătoarea poporului polonez este sărbătoarea întregii omeniri progresiste. Dar deosebit de apropiată şidragă este această sărbătoare oamenilor muncii din ţările lagărului socialist, oamenilor muncii din ţara noastră. Poporul nostru e legat de poporul polonez şi prin tradiţia unei vechi prietenii şi prin relaţiile de tip nou statornicite între ţările lagărului democratic şi prin lupta comună pentru construirea socialismului. Curînd şi Romînia nouă şi libertatea noastră împlineşte 10 ani. Ca şi poporul polonez, noi datorăm libertatea şi independenţa noastră naţională Armatei Sovietice eliberatoare. Dragostea şi recunoştinţa profundă pentru marea Uniune Sovietică uneşte şi mai puternic poporul nostru muncitor de poporul frate polonez. Prietenia frăţească dintre popoarele noastre înfloreşte sub soarele internaţionalismului proletar, se întăreşte prin traducerea în viaţă a Tratatului de prietenie, alianţă şi asistenţă mutuală care leagă R.P.R. de R. P. Polonă. Poporul nostru împărtăşeşte bucuria trecerii în revistă a succeselor poporului frate polonez. Oamenii muncii din ţara noastră trimit un fierbinte salut de luptă constructorilor socialismului din Polonia nouă, urîndu-le noi şi mari succese pe drumul continuei întăriri şi înfloriri a patriei lor. Fotografia de mai sus reprezintă un aspect de la uzinele de azot de la Kedzierzyn. Aceste uzine puse in funcţiune de cînd vor furniza agriculturii poloneze mii de tone de îngrăşăminte chimice. Uzinele de la Kedzierzyn fac parte din numeroasele noi construcţii industriale ridicate în R. P. Polonă în anii puterii populare. Aproape că nu există oraş, unde să nu se fi construit uzine, fabrici, tot felul de întreprinderi industriale, întreaga Polonie a devenit un vast şantier. Numai intr-un singur an — în anul 1952 — au fost puse în funcţiune 450 de noi întreprinderi industriale. curînd noul tren electric va începe să circule pe liniile electrificate din îm prejurimile Varșoviei. Cifre și fapte • Numărul tinerilor care fac astăzi parte din colectivele sportive sătești este de peste 400 de mii. Numai în anul 1953 s-au construit la sate circa 1000 terenuri sportive noi pentru fotbal, circa 3000 de terenuri pentru volei, au fost amenajate 500 de piste pentru atletism dintre care 223 piste circulare cu patru culoare. • Cubajul clădirilor care vor fi construite la Varşovia în cursul anului 1954 va fi de aproximativ 4 milioane metri cubi (în afară de construcţiile industriale). In timp ce în anul trecut în Varşovia s-au construit 20 de mii de noi camere de locuit anul acesta se vor construi peste 25 de mii de camere. Vor fi mărite şi extinse numeroase cartiere de locuit. • Numărul studenţilor care învaţă la cele 79 institute de învăţămînt superior din Republica Populară Polonă a atins cifra de 120 de mii faţă de 48 de mii studenţi la 27 de institute de învăţămînt cîţi existau înainte de război. Numai numărul bursierilor din institutele de învăţămînt superior este aproape de două ori mai mare decît numărul total al studenţilor dinainte de război. Fotografia de mai sus reprezintă un aspect de la una din bibliotecile din Czarnoas. In această mică localitate unde pe vremuri nu exista nici urmă de bibliotecă publică funcţionează astăzi mai multe biblioteci, cu mii şi mii de volume. Numărul bibliotecilor publice din P. P. Polonă a crescut de cinci ori, faţă de perioada dinainte de război. In afară de aceasta mai funcţionează 5280 biblioteci sindicale şi 33.000 case de lectură săteşti. Poporul polonez se poate bucura acum din plin de lumina culturii. Mai multe bunuri de larg consum In graficul de mai sus se oglindeşte creşterea producţiei bunurilor de larg consum în industria Republicii Populare Polone. După cum vedem producţia bunurilor de larg consum a reprezentat în 1953 219,8 la sută faţă de anul 1949 şi ea este în continuă creştere. Festivitatea organizată cu prilejul aniversării a 10 ani de la eliberarea Poloniei Miercuri seara a avut loc la Casa Prieteniei Romîno-Sovietice, festivitatea organizată de Institutul Român pentru Relaţiile Culturale cu Străinătatea cu prilejul aniversării a 10 ani de la eliberarea Poloniei. La festivitate au participat tovarăşii: Al. Moghioroş, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., N. Ceauşescu, secretar al C.C. al P.M.R., M. Mujic, vicepreşedinte al Prezidiului Marii Adunări Naţionale, miniştri, membri ai C.C. al P.M.R., precum şi reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti, ofiţeri superiori ai Forţelor Armate ale R.P.R. oameni de ştiinţă şi cultură, oameni ai muncii. Au participat membri ai corpului diplomatic. Festivitatea a fost deschisă de tov. Mihail Roşianu, preşedintele Institutului Român pentru Relaţiile Culturale cu Străinătatea. A luat cuvîntul tov. Avram Bunaciu, secretar al Prezidiului Marii Adunări Naţionale a R.P.R., care a vorbitdespre cea de a 10-a aniversare a eliberării Poloniei. Vorbitorul a arătat că poporul român, alături de celelalte popoare prietene şi iubitoare de pace, participă din toată inima la marea sărbătoare a poporului frate polonez : aniversarea a 10 ani de la eliberarea Poloniei. Sentimentul de bucurie ce-l încearcă poporul nostru în ziua măreţei aniversări a Poloniei populare este cu atît mai viu cu cît şi poporul român se pregăteşte cu entuziasm să sărbătorească împlinirea unui deceniu de la eliberarea patriei sale de sub jugul fascismului hitlerist de către glorioasa Armată Sovietică. Victoria de însemnătate istorico-mondială a Uniunii Sovietice asupra fascismului hitlerist a creat poporului muncitor polonez posibilitatea eliberării sale de sub jugul capitalismului şi condiţiile dobîndirii unor mari cuceriri politice, , economice şi culturale condiţiile făuririi statului democrat-popular. Vorbitorul a arătat în continuare marile realizări obţinute de poporul muncitor polonez sub conducerea Partidului muncitoresc unit polonez care urmează cu încredere politica inspirată din geniala învăţătură a lui Marx, Engels, Lenin, Stalin. Industrializarea ţării a progresat într-un ritm rapid, iar producţia mijloacelor de producţie a ajuns în anul 1953 la 236 la sută faţă de 1949. Producţia bunurilor de larg consum a crescut în 1953 de 2 ori faţă de 1938. Procesul de mecanizare a agriculturii, electrificarea satelor, lupta pentru întărirea şi lărgirea gospodăriilor de stat şi a cooperativelor agricole de producţie şi staţiunile de maşini şi tractoare, au luat de asemenea o mare dezvoltare. Vorbind despre politica externă a R.P. Polone, tov. Avram Bunaciu a spus: Această politică are la bază prietenia şi alianţa de nezdruncinat cu marea Uniune Sovietică luptătoarea cea mai dîrză pentru victoria cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Relaţii de strînsă prietenie leagă poporul polonez de popoarele marii Republici Populare Chineze, de popoarele tuturor ţărilor lagărului democraţiei şi socialismului. Poporul muncitor din ţara noastră este legat de poporul polonez printr-o veche şi strînsă prietenie care în ultimul deceniu a căpătat un conţinut nou, bogat. La baza actualelor relaţii frăţeşti stă prietenia comună cu marea noastră eliberatoare Uniunea Sovietică, sentimentele comune de dragoste şi recunoştinţă ce le nutresc popoarele noastre gloriosului popor sovietic. Oamenii muncii din R.P.R. a spus în încheiere vorbitorul se bucură din toată inima de succesele şi realizările poporului frate polonez, privindu-le ca pe propriile lor succese. La cea de a 10-a aniversare a eliberării Poloniei poporul muncitor din R.P.R. felicită călduros poporul muncitor polonez şi îi urează din adîncul inimii să cucerească noi şi măreţe izbînzi în lupta pentru construirea socialismului şi apărarea păcii. A luat apoi cuvîntul ambasadorul Republicii Populare Polone la Bucureşti W. Wrzosek. Poporul polonez, a spus vorbitorul, sărbătoreşte cea de a 10-a aniversare a eliberării ţării de către eroica Armată Sovietică şi de către Armata Poloneză, care a luat fiinţă cu ajutorul frăţesc al Uniunii Sovietice. Au trecut 10 ani. Sînt ani de muncă paşnică, creatoare, a poporului care pentru întîia oară în istoria Poloniei a devenit stăpînul adevărat al ţării şi al vieţii sale. La fel ca şi în viaţa poporului frate român, baza transformărilor din viaţa poporului polonez o constituie prietenia veşnică cu marea Uniune Sovietică, colaborarea şi solidaritatea internaţională cu toţi oamenii muncii datorită căreia a putut să ia fiinţă puternicul lagăr al păcii şi socialismului. In Polonia populară, datorită mobilizării tuturor elementelor patriotice ale poporului în jurul partidului şi guvernului au fost îndeplinite înainte de termen şi depăşite prevederile primului plan trienal de refacere, precum şi sarcinile primilor patru ani ai planului de şase ani în domeniul industrializării ţării. La fel ca şi în Republica Populară Romînă, au luat fiinţă noi ramuri ale industriei, necunoscute în ţara noastră sub regimul capitalist. A fost creată industria de automobile, de construcţii navale, electrotehnică, chimică şi altele, iar producţia industrială globală pe cap de locuitor depăşeşte de 5,6 ori nivelul antebelic. S-au înregistrat de asemenea succese în dezvoltarea formelor socialiste ale producţiei agricole. A crescut necontenit nivelul cultural al maselor populare. In domeniul învăţămîntului a fost lichidat analfabetismul, toţi copii de vîrstă şcolară învaţă în cadrul învăţămîntului obligatoriu de 7 ani. Fiecare din cuceririle noastre economice, fiecare realizare în domeniul ridicării nivelului de trai al maselor muncitoare, în afară de valorile sale directe mai are şi o mare valoare în plus, aceea că influenţează creşterea forţelor paşnice din lumea întreagă, mobilizează pe toţi oamenii cinstiţi la luptă pentru apărarea păcii şi progres social. De aceea, salutînd cea de a 10-a aniversare, poporul polonez priveşte cu încredere în viitor, crede în forţele păcii şi este convins că voinţa oamenilor muncii din toate ţările va zădărnici uneltirile criminale ale adepţilor unui nou război. După festivitate a urmat un program artistic alcătuit din piese muzicale ale compozitorilor polonezi Chopin, Moniusko, Simanowski, Lujiţki, Grodstein interpretate de artişti vocali, instrumentişti şi de balet din Capitală. (Agerpres) Cifre şi fapte de In cinstea celei de a 10-a aniversări a eliberării Poloniei intră în funcţiune I primul cuptor înalt la Combinatul metalurgic „V. I. Lenin“ din apropierea Cracoviei, prima secţie a termocentralei electrice „Zieran" din Varşovia, uzina de aluminiu „Skawine" din voevodatul Cracovia, prima uzină a industriei de aluminiu din ţară şi fila-I tura combinatului textil din oraşul Zambrow, voevodatul Bialystok. Amatorii de radio din R. P. Polonă vor primi în 1954, 360 de mii apa rate de radio recepţie adică cu 34 la sută mai multe decît în anul 1953, picupuri de producţie poloneză cu dispozitive pentru schimbarea automată a plăcilor etc. In decurs de doi ani se va dubla producţia de motociclete, iar numărul bicicletelor fabricate va creşte cu 79 la sută. ; . De curînd a executat prima cursă de probă, primul tren electric de fabricație poloneză alcătuit din trei părți şi construit la uzinele „Pafawag“. In Pe feţele acestor tineri muncitori de la uzinele de automobile „Zeran“ (fotografia din stingă) se citeşte bucuria şi mindria. Ei sunt mindri că lucrează in tinăra industrie poloneză de automobile, că participă la fabricarea automobilelor poloneze. ...înainte de război Polonia nu fabrica automobile. Acum pe porţile uzinelor „Zeran" ies mereu noi automobile (fotografia din dreapta). La sfirşitul planului de şase ani aceste uzine vor produce 12.000 de autoturisme pe an. Maşini şi utilaj pentru agricultură Graficul de mai sus vorbeşte despre grija puterii populare pentru continua dezvoltare a agriculturii. Este vorba de livrările de maşini şi utilaj pentru agricultură. Aşa cum se vede din grafic aceste livrări depăşesc de 2,5 ori pe cele din 1949, iar în 1955 ele vor depăși de două ori actualele livrări.