Scînteia Tineretului, mai 1957 (Anul 12, nr. 2484-2508)

1957-05-03 / nr. 2484

Proletari din toate țările, iniți - vă ! Anul XII, Seria II-a, Nr. 24844 PAGINI — 20 BANI Vineri 3 mai 1957 Craranioasa demonstraţie a oamenilor muncii din Capitala Oamenii muncii din Capitală au sărbătorit cu entuziasm 1 Mai — sărbătoarea internaţională a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările. ...Piaţa Stalin aşteaptă începerea marii demonstraţii a oamenilor muncii. Deasupra tribunei oficiale se află un mare glob pămîntesc, cuprins într-un brîu de flori de primăvară, alături de care flutură un steag roşu şi care poartă inscripţia 1 Mai. Miile de oameni ai muncii adunaţi în piaţa Stalin salută cu ovaţii puternice sosirea conducătorilor partidului şi statului. In tribuna oficială iau loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, dr. Petru Groza, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Iosif Chişinevschi, Miron Constantinescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Janoş Fazekaş, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, acad. prof. dr. C. I. Parhon, acad. prof. Traian Săvulescu, Florian Dănălache. In tribune au luat loc numeroşi invitaţi: membri ai C.C. al Partidului Muncitoresc Român, membri ai guvernului, conducători ai organizaţiilor obşteşti, conducători ai instituţiilor centrale, academicieni, oameni de ştiinţă, artă şi litere, generali şi ofiţeri superiori, muncitori, ingineri, tehnicieni şi funcţionari fruntaşi din întreprinderile şi instituţiile Capitalei, evidenţiaţi în întrecerea consacrată zilei de 1 Mai. In tribuna rezervată corpului diplomatic au luat loc şefii misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. Sînt prezenţi de asemenea reprezentanţii Federaţiei Sindicale Mondiale şi ai oamenilor muncii din 19 ţări, invitaţi la sărbătorirea zilei de 1 Mai în ţara noastră. Fanfara intonează Imnul Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache. Ia apoi cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, care în numele şi din însărcinarea C.C. al Partidului Muncitoresc Român, Guvernului R.P.R. şi Consiliului Central al Sindicatelor salută şi felicită pe oamenii muncii cu ocazia zilei de 1 Mai. Ovaţii, urale puternice răsună în piaţă. Miile de oameni ai muncii manifestează pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru victoria construcţiei socialiste în ţara noastră. Ei salută pe conducătorii partidului şi ai statului care din tribună le răspund prin semne prieteneşti. Dragi tovarăşi şi tovarăşe, Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Guvernului R.P. Romine şi a Consiliului Central al Sindicatelor, vă salut şi vă felicit călduros cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările, împreună cu noi vor sărbători întîiul Mai un număr însemnat de prieteni dragi, delegaţi al oamenilor muncii din 19 ţări. Adresăm scumpilor noştri oaspeţi un cald salut frăţesc. Tovarăşi, Sărbătorim ziua de 1 Mai ca oameni liberi într-o ţară liberă şi stăpini pe munca noastră, mergem înainte pe drumul luminos al socialismului învingător. Poporul român constructor al vieţii noi socialiste, trece astăzi în revistă cu Îndreptăţită mîndrie patriotică succesele dobîndite. Intr-un timp scurt, prin munca avîntată a oamenilor muncii, ţara noastră a fost transformată dintr-o ţară înapoiată într-o ţară cu o puternică industrie socialistă în continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres, cu o ştiinţă şi cultură înfloritoare. Se cimentează tot mai mult frăţia dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, dovada justeţei politicii naţionale a partidului şi statului nostru democrat-popular. Muncind cu însufleţire pentru realizarea hotărîrilor celui de-al II-lea Congres al P.M.R. şi a măsurilor stabilite de plenara C.C. al P.M.R. din decembrie 1956, clasa muncitoare a obţinut succese importante. Planul producţiei globale a industriei socialiste pe primul trimestru al anului, a fost îndeplinit în proporţie de 107°/«. In numeroase întreprinderi s-au obţinut indici mai înalţi de utilizare a maşinilor şi agregatelor şi însemnate reduceri ale cheltuielilor de producţie. Cu realizări importante întîmpină ziua de 1 Mai şi harnica noastră ţărănime muncitoare, aliata de nădejde a clasei muncitoare în făurirea noii principiuri socialiste. Se dezvoltă şi se întăreşte sectorul socialist al agriculturii. Peste 860.000 de familii de ţărani muncitori s-au unit în circa 12.000 gospodării colective şi întovărăşiri agricole. Ţărănimea muncitoare din sectorul socialist şi individual, muncitorii şi mecanizatorii din G.A.S. şi S.M.T. trebuie acum să desfăşoare o muncă intensă pentru a termina la timp muncile agricole de primăvară, întreţinerea culturilor, punînd bazele unei recolte bogate, în vederea îmbunătăţirii continue a aprovizionării industriei cu materii prime şi a populaţiei cu produse agro-alimentare. Oamenii muncii din patria noastră preţuiesc aportul oamenilor de ştiinţă şi de cultură, al intelectualităţii la construirea socialismului. Sîntem încredinţaţi că oamenii de ştiinţă, cultură şi artă vor lupta cu perseverenţă pentru ca ştiinţa şi tehnica, literatura şi arta să slujească tot mai bine cauza poporului, cauza socialismului şi păcii. Tovarăşi. Astăzi, la sărbătorirea zilei de 1 Mai, gîndurile noastre se îndreaptă cu dragoste frăţească spre ţara în care pentru întîia oară s-a construit societatea socialistă, spre marea noastră prietenă şi aliată, Uniunea Sovietică. Anul acesta oamenii sovietici şi împreună cu ei oamenii muncii din lumea întreagă conduşi de partidele comuniste şi muncitoreşti, se pregătesc să întîmpine cea de a 40-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, care a deschis omenirii calea spre comunism, cu noi victorii în lupta lor pentru pace, democraţie şi socialism. Socialismul — idealul către care îşi îndreaptă speranţele întreaga omenire muncitoare — a triumfat în U.R.S.S., înaintează victorios în R. P. Chineză şi în ţările democrat-populare din Europa şi Asia. Socialismul s-a transformat într-un puternic sistem mondial, care exercită o înrîurire uriaşă asupra întregii dezvoltări istorice a omenirii. In ţările lagărului socialist acest Mal se sărbătoreşte sub semnul unui continuu avint al economiei şi culturii, al creşterii bunăstării celor ce muncesc. Cu fiecare nou succes al popoarelor din ţările socialiste se întăreşte şi creşte credinţa oamenilor muncii din lumea întreagă in cauza păcii şi socialismului. Trimitem salutul nostru fierbinte eroicului popor sovietic, constructor al comunismului, apărător neclintit al păcii, salutul nostru frăţesc marelui popor chinez şi tuturor popoarelor care construiesc cu succes socialismul. In ţările capitaliste, oamenii muncii sărbătoresc anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul luptei împotriva exploatării crîncene, împotriva scăderii nivelului lor de trai, pentru pace, libertate şi socialism. Clasa muncitoare din ţările capitaliste işi dă tot mai bine seama că numai prin forţa sa unită, prin concentrarea în jurul său a tuturor forţelor democratice şi progresiste ale societăţii, se poate asigura o politică naţională corespunzătoare intereselor poporului, se poate pune stavilă planurilor înrobitoare ale imperialismului. In toate ţările, partidele comuniste şi muncitoreşti acţionează cu fermitate pentru întărirea unităţii mişcării muncitoreşti mondiale marxist-leniniste, bunul cel mai de preţ al clasei muncitoare internaţionale, chezăşia victoriei in lupta popoarelor pentru pace, democraţie şi socialism. Tuturor muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor care, în ţările capitaliste, coloniale şi dependente luptă împotriva exploatării şi asupririi, pentru cucerirea şi apărarea independenţei, pentru pace şi progres social, poporul nostru liber le trimite salutul său frăţesc şi ie urează victorie deplină în lupta lor dreaptă. Tovarăşi, Pe întreg globul pămîntesc, 1 Mai este sărbătorit anul acesta ca zi de unire a oamenilor muncii şi a tuturor forţelor progresiste și democratice din toată lumea, in lupta pentru preintîmpinarea unui nou război mondial, pentru apărarea și consolidarea păcii. Solidaritatea oamenilor muncii de pretutindeni cu popoarele lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică, constituie un obstacol de neînvins în calea planurilor agresive imperialiste. Este în afară de orice îndoială că dacă popoarele lumii, interesate în menţinerea şi consolidarea păcii vor fi vigilente şi vor acţiona unite şi cu perseverenţă, vor putea să împiedice realizarea planurilor şi uneltirilor răz. (Continuare in pag. 3-a) Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Apostol Un aspect al tribunei centrale în timpul demonstraţiei. Foto : M. CIOC O raită pe Ungă coloanele care se înfiripau de-a lungul bulevardelor şi, apoi, iată-mă in Piaţa Stalin. O mare de capete, cu drapele şi pancarte. Timpul trece repede in tovărăşia colegilor de la cinematografie şi televiziune. Şi unii, şi alţii au emoţii. Pe cei de la cinematografie îi aşteaptă examenul realizării într-un timp record a jurnalului de actualităţi. Ei au promis ca seara să prezinte spectatorilor aspecte de la demonstraţia de dimineaţă. Tovarăşii de la televiziune au de trecut un alt examen : prima manifestaţie televizată. Ora 9 dimineaţa. Sosirea conducătorilor partidului şi guvernului este salutată cu aplauze furtunoase. Începe mitingul oamenilor muncii. Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Apostol este primită cu multă căldură. In numeroase rînduri, cuvîntarea este subliniată de ovaţii prelungite. Miile de oameni scandează numele partidului iubit. Cînd mitingul a luat sfîrşit, mulţimea părăseşte piaţa în cîteva minute, într-o ordine impresionantă, începe demonstraţia. Primii intră în piaţă membrii gărzilor muncitoreşti înarmate. Impunătoare privelişte ! Unde eşti domnule Dulles să-i vezi pe cei cărora vrei să le readuci năpastele capitalismului. Domnul Dulles se găsește departe, în schimb este aproape mister Weiner, fotoreporter al revistelor americane „Fortune“, „Life" etc. 11 văd lingă mine pe fotoreporterul american și observ că i-a dispărut zîmbetul de pe faţă. Înţeleg. Iată-i pe pionieri. Nu poţi să-i priveşti fără să fii sincer emoţionat. Seninătate, voioşie, sănătate — fiecare în parte şi toate la un loc le citeşti pe chipul copiilor noştri. Iar o minte de poet s-a gîndit să transforme pe micuţii demonstranţi într-o grădină vie de maci şi narcise. În piaţă pătrund co£ toanele oamenilor muncii. O locomotivă şuferă în depărtare. Acolo sunt ceferiştii. Peste cîteva minute îi aplaudăm în faţa tribunei. Fetele de la „Mătasea Populară“ au venit cu un stand rotativ ce ne înfăţişează cele mai noi şi mai reuşite modele realizate în fabrică. Muncitorii de la uzinele „Victoria“ au adus o semănătoare de porumb. 1.500 asemenea semănători au fost realizate cu 15 zile mai devreme în cinstea lui 1 Mai. Din coloana muncitorilor de la „Mao Tze-dun“ lipsesc cîţiva. De ce n-au venit la manifestaţie ? Simplu : se găsesc la mii de kilometri depărtare în China prietenă unde montează o termocentrală construită in întregime în ţara noastră. Spor la muncă, tovarăşi, şi pe curînd ! „Raionul Olteniţa raportează partidului şi guvernului că în cinstea zilei de 1 Mai a terminat în întregime cooperativizarea agriculturii“. Fraza am citit-o pe un panou purtat de ţăranii muncitori. Dar înainte de a observa panioul m-am apropiat de un grup de ţărani şi le-am pus o întrebare oarecum clasică: — Ce veşti ne aduceţi de 1 Mai. iar în loc de răspuns am primit invitaţia de a citi panoul pe care-l purtau. Reporterul era satisfăcut, Demonstraţia continuă. I . Descopăr în mulţime numeroşi oameni de ştiinţă şi cultură. Printre ei, specialiştii Institutului de fizică atomică al Academiei R.P.R. care execută ultimele lucrări de montare ale primului reactor, din ţara noastră. , Cinci ore a durat demonstraţia. Ultimii audefilat, ca de obicei, sportivii, l-am admirat pentru graţia lor, i-am felicitat pentru succesele de pînă acum şi le-am urat altele, mereu mai multe, spre gloria culorilor patriei. „Internaţionala“ răsună maiestoasă în Piaţa Stalin. O cîntă mii de oameni cu însufleţire, cu gîndul la tovarăşii lor care în zeci şi sute de locuri ale globului pămîntesc rostesc în aceleaşi momente, în diferite limbi, cuvintele nepieritorului imn al celor ce muncesc.upă-amiaza sărbătoa firea a continuat. Pieţele şi parcurile au fost inundate de bucureşteni. Iar pe ecranele cinematografelor studioul „Alex. Sahia“ ne-a prezentat filmul demonstraţiei din cursul dimineţii. Examenul a fost trecut, li acordăm „foarte bine". E. OBREA Privind nesfîrșitele coloane.*« Defilează gărzile muncitorești