Scînteia Tineretului, octombrie 1957 (Anul 12, nr. 2611-2637)

1957-10-01 / nr. 2611

AM DEVENIT t*cac3c»cícícícjcjcír»-. <í ^t'3cíc»cjcír*c5cíf ^r^cac^^cjc«rscíc^'ícacacjcjcíe<c» STUDENT! aCXXX*CXXKK*C*Xt^^ Septembrie 1957. Pe peronul Gării de Nord a pășit pentru prima oară Gheorghe Jugănaru. Cu ce treburi ? Dacă vă destăinui că este proaspăt absolvent — cu note foarte bune — al şcolii medii din Cîmpulung Muscel, e lesne de Înţeles ! Venit cu dorinţa de a deveni student. — Dacă a reuşit ? Ultima imagine păstrează senetul. ★ CRONICA- unei premiere universitare a) Tradiţia obişnuitelor îndemnuri şi urări de început de an (şi etapă) nu-şi va avea sfirşitul, în timp, niciodată după cum nici declaraţiile de dragoste nu l-ar putea vreodată avea. linii cred, Insă, că există un risc al repetării şi, formal, au dreptate. Dar numai formal. In esenţa lor îndemnurile (urările) ca şi declaraţiile de dragoste sunt profund deosebite pentru că deosebite sunt toate începuturile şi toate iubirile. Iar cei care iubesc, ca şi cei care păşesc pragul unui nou an, în timp, sunt mereu alţii. Ca oameni. Şi sentimentele ca şi idealurile lor implicit se schimbă, cresc, devin. Rezumativ, în obişnuitul ,spor la muncă“, ar da an, conţinutul calitativ diferă. Deopotrivă şi CCI rn Tn un minim trntra Li este adresat. Nu, hotărît, nu există un fond nici un pericol al banalizării. b) Există o febră a începuturilor după cum există o febră a debuturilor artistice sau, şi miji comună, o febră a călătoriilor. Cred că este vorba în primul rind de nerăbdarea cunoaşterii, de conştiinţa trecerii intr-o nouă stare, de emo-— fişe pentru un viitor eseu — 1. Emoţie firească. Primul bilet şi prime călătorie ca troleibuzul din vieţe lui Gheorghe Jugănaru... 2. Facultatea l-a copleşit şi l-a incîntat din primul moment. Rămîne ca impresia să fie reciprocă... 3. înainte de examene... O viitoare colegă 7 Aş ruga-o să mă asculte... le iztone, să zicem. Aş asculta-o şi eu... (In fotografie nu se vede dar, candidaţii, s-au ascultat reciproc...). . 4. Şi vă mai spun ca cine răspunde acum in faţa comisiei de examene. ? 5. Sau acum... T. Ah ! Tonul... La telefonul ăsta e mai greu să împărtăşeşti mamei o bucurie decît să iei un examen. . 7. După examene. ţi a depăşirii unei limite sau a unui hotar. Dacă apa ar avea simţuri, atingind 100°, punctul de fierbere, ar avea şi ea — nu mă îndoiesc — febră. La început de an universitar — unii sunt tentaţi — referindu-se la cursuri sau poate la porţile institutelor — să folosească prin sensul lor DOREL DORIAN Continuare in pag. 2-a Moment festiv. „Pentru succesele noastre comune permite-mi să-ţi ofer un frumos buchet (?!) de flori !“... 8. O bancă care merită toată recunoştinţa, în ea a devenit Gheorghe Jugănaru student. 9. Şi încă o bancă... 10. Prima zi de studenţie ! Cum va fi ultima .7 Foto: DUMITRU F. DUMITRU Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! Organ Central al Uniunii Tineretului Muncitor Anul XII, Seria II-a, Nr. 2611 4 PAGINI — 20 BANI Marţi 1 octombrie 1957 Perspective largi ale activităţii studenţeşti în noul an universitar Studenţii patriei noastre, fii ai poporului nostru muncitor, tineri care in institutele de învăţămînt superior, prin grija şi cu ajutorul statului nostru democrat-popular se pregătesc pentru a deveni buni specialişti, oameni de cultură şi ştiinţă devotaţi cauzei construirii socialismului, întăririi şi înfloririi scumpei noastre patrii, păşesc astăzi din nou pragul institutelor, încep un nou an universitar. Noul an universitar va aduce cu el o experienţă bogată de muncă, metode noi, care să complecteze pe cele existente, să le perfecţioneze, îmbunătăţiri în organizarea muncii. Măsurile prevăzute de Hotărîrea C.C. al P.M.R. şi a Consiliului de Miniştri cu privire la îmbunătăţirea învăţămîntului superior, vor prinde viaţă începînd cu prima zi de curs, iar aplicarea lor va duce la dezvoltarea pe mai departe a învăţămîntului, la îmbunătăţirea condiţiilor de trai şi de studiu ale studenţilor. Organizaţiile U.T.M. şi asociaţiile studenţeşti şi-au cîştigat un bine meritat prestigiu în viaţa universitară. Ele au acumulat deja o experienţă preţioasă de muncă în multiplele compartimente ale acon Iliescu Secretar al C.C. al U.T.M., Preşedintele Comitetului Executiv al Uniunii Asociaţiilor Studenţilor din R.P.R. tivităţii studenţilor , în activitatea profesională, ştiinţifică, culturală, sportivă, artistică, obştească şi social gospodărească. Chiar şi asociaţiile studenţeşti, după o existenţă destul de scurtă, conduse de organizaţiile de partid, îndrumate fiind de organizaţiile U.T.M., au reuşit să facă ca bilanţul muncii desfăşurate în anul universitar trecut să fie rodnic. Cerinţele cresc însă an de an şi pe măsura lor cresc şi sarcinile ce stau în faţa organizaţiilor U.T.M. din institutele de învăţămînt superior şi asociaţiilor studenţeşti. Experienţa pozitivă trebuie extinsă, generalizată, folosite forme noi, specifice, îndepărtate lipsurile, slăbiciunile. Hotărirea C.C. al P.M.R. şi a Consiliului de Miniştri, stabileşte că în anul acesta organizaţiile U.T.M. trebuie să-şi îndrepte atenţia înspre ridicarea nivelului muncii de educaţie politică, educaţie patriotică şi cetăţenească a studenţilor, să-i antreneze pentru o pregătire profesională mai bună, mai temeinică. Munca de educaţie politică a constituit şi în anul care a trecut o preocupare de seamă a organizaţiilor U.T.M. din institutele de învăţămînt superior. Mai sunt însă multe de făcut pentru a declara că organizaţiile U.T.M. şi-au făcut pe deplin datoria. Biroul C.C. al U.T.M. a şi adoptat o serie de hotărîri menite să ducă la îmbunătăţirea muncii de educaţie politică în rîndurile studenţilor. Organizaţiile U.T.M. din institutele de învăţămînt superior sînt chemate ca începînd cu acest an universitar să-şi ridice nivelul întregii lor activităţi. Ocupîndu-se în primul rînd de educarea comunistă, patriotică a studenţilor, ele sînt chemate să ridice combativitatea acestora faţă de lipsurile utemist în munca de organizaţie. Punînd în centrul activităţii lor dezvoltarea în rîndul studenţilor a dragostei faţă de regimul nostru democrat-popular, organizînd mai bine munca pentru ca fiecare student să cunoască politica partidului şi a guvernului nostru şi să lupte concret pentru aplicarea ei în viaţă, respectînd întru totul în desfăşurarea activităţii statutul U.T.M., organizaţiile U.T.M. din institutele de învăţămînt superior, sub conducerea organizaţiilor de partid, vor reuşi fără îndoială ca la sfîrşitul acestui an universitar să facă un bilanţ mai bogat în realizări, începînd din acest an universitar trebuie îmbunătăţit conţinutul şi organizarea informărilor politice studenţeşti, ele trebuie să fie organizate la nivelul anilor de studiu şi să constituie una din sarcinile de răspundere ale organizaţiilor de bază U.T.M. Bineînţeles acestea trebuie să ceară sprijinul organizaţiilor de partid, catedrelor de ştiinţe sociale, pentru a le recomanda oameni competenţi şi pregătiţi, care să ţină informările politice. In acest an universitar, la nivelul facultăţilor, se vor organiza cicluri de conferinţe şi întîlniri pe teme legate de construcţia socialismului, de stat, probleme economice, probleme legate de trecutul de luptă revoluţionară a tineretului şi studenţilor, probleme internaţionale, ideologice, de morală, estetică etc, ţinute de oameni cu munci de răspundere din diferite domenii de activitate. O preocupare importantă pentru organizaţiile U.T.M. şi asociaţiile studenţeşti va trebui să o constituite şi în acest an organizarea diferitelor acţiuni care să contribuie la dezvoltarea sentimentelor patriotice, a dragostei faţă de regimul democrat-popular, faţă de poporul nostru, faţă de clasa muncitoare şi să ajute la cunoaşterea trecutului de luptă al poporului şi al partidului clasei muncitoare, în această privinţă organizaţiile U.T.M. şi asociaţiile studenţeşti vor organiza comemorări, aniver (Continuare în pag. 2-a) îndemn la Început de an Acad. Prof. C. I. Partion La 1 octombrie porţile universităţilor se vor deschide larg să primească studenţii Republicii noastre, veniţi avizi să cunoască tainele ştiinţei şi culturii. Partidul şi Guvernul nostru poartă o nemăsurată grijă pentru creşterea şi educarea noii generaţii. Voi, dragi studenţi trebuie să studiaţi cu drag şi perseverenţă, să fiţi la curent cu ultimele descoperiri ale ştiinţei şi ale progresului social, să folosiţi spiritul critic şi autocritic cel mai sănătos. Vă urez să munciţi in acest an cu mai multă încredere şi entuziasm pentru ştiinţă şi progres, pentru pace, căci cine lucrează pentru pace lucrează pentru fericirea omenirii. Nu uitaţi că cea dinţii şi cea mai de seamă sarcină a tineretului, aşa cum ne-a învăţat marele Lenin, este Învăţătura. Cu aceste gânduri dragi studenţi, vă urez din toată inima spor la muncă și multe succese în munca voastră din noul an. TELEGRAMA Tovarăşului MAO TZE-DUN Preşedintele Republicii Populare Chineze Tovarăşului LIU SAO-TI Preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanţilor Populari din întreaga Chină Tovarăşului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat şi ministrul Afacerilor Externă al Republicii Populare Chineze Fekift De ziua marii sărbători naţionale a poporului frate chinez — cea de-a 8-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze — vă transmitem, dragi tovarăşi, şi prin dv. întregului popor chinez cele mai calde şi sincere felicitări din partea poporului român şi a noastră personal. Poporul român salută cu deosebită bucurie marile realizări obţinute de poporul chinez în opera de transformare socialistă, de Întărire şiînflorire a patriei sale. Aceste realizări, precum şi eforturile Republicii Populare Chineze Îndreptate spre consolidarea păcii şi securităţii din Asia cit şi In întreaga lume, au dus tot mai mult la Întărirea prestigiului şi autorităţii ei, la creşterea continuă a rolului ce-i revine ca mare putere in rezolvarea problemelor internaţionale. Urăm din toată inima ca munca plină de avint a poporului chinez de construire a socialismului In patria sa şi eforturile lui In lupta de apărare a păcii In lume să fie Încununate de succese tot mai mari. Trăiască şi Înflorească in veci prietenia frăţească dintre poporul român şi poporul chinez ! Dr. PETRU GROZA, Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare , Romíne CHIVU STOICA, Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romine ION GHEORGHE MAURER, Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Romine Tovarăşul GHEORGHE APOSTOL participă la lucrările celui de al IV-lea Congres Mondial al Sindicatelor de la Leipzig Duminică dimineaţă a părăsit Capitala tovarăşul Gheorghe Apostol, preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor din R.P. Romina, pentru a participa la lucrările celui de-al 4-lea Congres Mondial al Sindicatelor care se va ţine la Leipzig. La plecare, pe aeroportul Băneasa, tovarăşul Gheorghe Apostol a fost condus de tovarăşii Petre Borilă şi Niculae Ceauşescu, de secretarii Consiliului Central al Sindicatelor din R.P. Romînă Anton Moisescu, Liuba Chişinevschi şi ing. Mihai Marin, de membri ai Prezidiului C.C.S., preşedinţi ai Comitetelor Centrale ale sindicatelor, şefi de secţie din C.C.S., activişti sindicali. (Agerpres) mm INTHET1MI1IE Menirea tînărului intelectual în Republica noastră populară este în primul rînd contribuţia serioasă la îndeplinirea sarcinilor pe care P. M. R. şi guvernul le-au trasat în vederea construirii socialismului în patria noastră. Pentru a corespunde acestei înalte şi pline de răspundere chemăm viitorii noştri lucrători în domeniul producţiei materiale şi al creaţiei spirituale trebuie să fie înarmaţi pe de o parte cu toate cunoştinţele necesare unei bune activităţi profesionale în momentul acad. prof. lorgu Iordan rectorul Universităţii „C. I. Parhon“ Bucureşti cînd îşi termină studiile, iar pe de altă parte cu concepţia marxistleninistă care trebuie să servească drept călăuză tuturor oamenilor din ţara noastră care sunt într-adevăr pătrunşi de necesitatea unei transformări radicale în viaţa noastră social-politică. Prima sarcină, aceea de a avea o bună pregătire profesională, se îndeplineşte pe baza planurilor de învăţămînt pe care Ministerul învăţămîntului şi Culturii le stabileşte cu concursul oamenilor de specialitate la începutul fiecărui an universitar. Anul acesta planul de învăţămînt diferă într-o măsură destul de însemnată de planurile anilor trecuţi, pentru motivul binecunoscut că guvernul, organizînd dezbateri îndelungate şi foarte largi, a venit cu o nouă lege de organizare a învăţămîntului superior. Deosebirile sunt mai cu seamă de ordin cantitativ, în sensul că pe de o parte la unele insitute de învăţămînt superior şi la unele facultăţi s-au introdus discipline noi, pe de altă parte, pentru a uşura munca studenţilor şi pentru a se conforma modificărilor introduse în organizarea învăţămîntului mediu, au fost eliminate din planul de învăţămînt o serie de discipline care mai înainte era necesar să se predea în institutele de învăţămînt superior fiindcă ele nu figurau în programele şcolilor medii. Acum însă în urma modificării programului din învăţămîntul mediu, aceste discipline se predau în şcolile medii. Cu aceste măsuri şi cu altele asupra cărora nu cred necesar să mă mai opresc, există nu numai speranţa, ci şi convingerea că tinerii noştri intraţi acum în universitate vor căpăta o pregătire şi mai bună decît aceea pe care au căpătat-o pînă acum tovarăşii lor mai în vîrstă. Convingerea aceasta se întemeiază pe numeroase aspecte ale realităţii noastre de astăzi, aşa cum le putem constata şi în afara institutelor de învăţămînt superior. Rezultatele multe şi de mare importanţă la care a ajuns munca în toate domeniile de activitate din ţara noastră, ne întăresc această convingere. Pentru ca tinerii intraţi în învăţămîntul superior să corespundă sarcinilor importante pe care le-a fixat încă de mult regimul nostru de democraţie populară, se impune ca ei să muncească din toate puterile, să se pătrundă de importanţa misiunii lor viitoare, şi să se ostenească în toate felurile în vederea pregătirii lor atît profesionale cit şi ideologic-politic. Numai aşa vor putea corespunde menirii de cetăţeni luminaţi şi conştienţi ai unei ţări noi, cum este România. Trebuie să atragem atenţia studenţilor noştri, între altele, asupra comportării lor în toate împrejurările, nu numai în legătură cu activitatea desfăşurată la facultatea unde urmează cursurile, seminariile şi lucrările practice. Personal, găsesc în comportarea unora dintre studenţii noştri o lipsă însemnată, aceea a unei atenţii foarte reduse cu privire la ordinea şi disciplina pe care trebuie să le păstreze atît in timpul muncii profesionale cît şi în împrejurările obişnuite ale vieţii. O muncă, indiferent de natura ei, care nu se desfăşoară pe baza unui plan de mai înainte stabilit, ci în mod mai mult sau mai puţin improvizat, nu poate să dea rezultate bune chiar dacă cel care o depune este înzestrat cu multe calităţi şi munceşte serios pentru asimiliarea cunoştinţelor. După cum în economia noastră naţională şi în întreaga activitate ştiinţifică, literară, artistică, avem planuri pe care le respectăm, tocmai pentru a le putea duce la îndeplinire în cele mai bune condiţii, tot aşa şi atunci cind este vorba de munca individuală a fiecăruia dintre noi, trebuie să ne conducem după un P*aa #§î după ideea că acest plan trebuie respectat în mod strict. „ Mulţi studenţi ai noştri, chiar cînd dispun de timp liber, nu-l folosesc cum trebuie în vederea pregătirii lor profesionale. Se ştie că numeroşi studenţi încep să prepare examenele cu cîteva săptămaca nu chiar şi cu cîteva zile înainte de data fixată pentru examenul respectiv. In felul acesta examenele sunt pregătite în fugă, deci superficial şi în căzu’ cel mai bun studentul reţine o serie