Scînteia Tineretului, mai 1959 (Anul 14, nr. 3100-3124)

1959-05-03 / nr. 3100

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Organ Central al Uniunii Tineretului Muncitor Anul XV, Seria II-a, Nr. 3100 4 PAGINI — 20 BANI Duminică 3 mai 1959 Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie! Entuziasta demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală In dimineţile marilor noastre sărbători Bucureştiul capătă o strălucire aparte ce i-o dăruieşte cu generozitate bucuria din inimile oamenilor• Hainele de sărbătoare ale oraşului pe care le amintesc în asemenea ocazii minuitorii condeiului au o poezie mereu plină de prospeţime. In această primă zi de mai, a 15-a ce o sărbătorim ca oameni liberi, stăpîni pe viaţa şi viitorul lor, Capitala noastră dragă se înfăţişează cu vestmintele roşii şi tricolore ale drapelelor şi pancartelor ce acoperă atît uriaşii de beton ai marilor artere urbane, cit şi casele din cartierele mai depărtate ale oraşului ; cu siluietele din cărămidă roşie ale unor clădiri ce răsar ca într-un magnific poem despre forţa de creaţie a unui popor fericit ; cu feţele vesele, îmbujorate, optimiste ale oamenilor noştri care construiesc cu succes socialismul în ţara noastră. E prima zi de mai şi itinerariile bucureştenilor pot fi uşor ghicite — toate duc spre Piaţa Stalin, pe unde — puţin mai tîrziu — se vor perinda cu neobosită voioşie entuziastele coloane. Piaţa Stalin trăieşte din nou momentele solemne, ale marilor sărbători. In piaţă, mii de oameni ai muncii care vor participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai poartă pancarte cu chemări în cinstea măreţei sărbători, portretele făuritorilor socialismului ştiinţific — Marx, Engels, Lenin, portretul lui I. V. Stalin, portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R ale conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. In tribune se află numeroşi invitaţi : membri ai C. C. al P.MR., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale, conducători ai organizaţiilor de masă şi instituţiilor centrale, fruntaşi in munca din întreprinderile Capitalei, academicieni, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine In tribuna special rezervată vau loc şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. In tribune se află de asemenea numeroşi oaspeţi de peste hotare veniţi să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de poporul nostru, reprezentanţi ai sindicatelor din U.R.S.S., IR.P. Chineză, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. D. Germană, R. F. Germană, Olanda, R. P. Polonă, R. P- Ungară şi alţi oaspeţi ai ţării noastre. La ora 8,30 sosirea în Piaţa Stalin a conducătorilor partidului şi guvernului este salutată cu îndelungi ovaţii. In tribuna centrală iau loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu- Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Constantin Pîrvulescu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, Atanase Joja, Gherasim Popa, Florian Dănălache. înainte de începerea mitingului, marea fanfară militară aliniată în piaţă intonează Imnul de Stat al R. P- Romíné. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C. C. al P.M R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R Ia apoi cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C. C. al P.M R., preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor, care felicită călduros cu ocazia zilei de 1 Mai pe oamenii muncii şi pe oaspeţii de peste hotare, în numele C. C. al Partidului Muncitoresc Romín, al Guvernului Republicii Populare Romíne şi al Consiliului Central al Sindicatelor. Cuvintele rostite de către tovarăşul Gheorghe Apostol sunt salutate cu puternice aclamaţii pentru partid, conducătorul înţelept al poporului nostru pe drumul socialismului, pentru puternicul lagăr al socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru solidaritatea internaţională a celor ce muncesc de pretutindeni, pentru pace şi prietenie între popoare. Descifrezi cu claritate în uralele şi ovaţiile mulţimii hotărîrea nestrămutată a poporului nostru muncitor de a grăbi momentul în care ţara noastră, sub conducerea partidului, va termina în linii mari construirea socialismului şi va trece într-o nouă etapă de dezvoltare — etapa desăvîrşirii construcţiei socialiste• ...Şoseaua a devenit parcă albastră. Cît vezi cu ochii — o nesfîrşită coloană albastră• Gărzile muncitoreşti• Feţe energice, mîini încleştate pe arme, paşi ce calcă sacadat caldarîmul. Ai sentimentul forţei clasei muncitoare. Oamenii aceştia sunt crescuţi la şcoala marilor încercări ale vieţii. Biografiile lor poartă aceeaşi pecetăie lupta devotată sub steagul partidului. Unii din ei au fost printre cei ce au scris nemuritoarea epopee a Griviţii Roşii, alţii cu arma în mină au luptat în sîngeroasele bătălii împotriva fascismului, cu toţii sunt acum — împreună cu cei mai tineri — luptători de nădejde pe frontul construcţiei socialiste• Şuvoiul acesta albastru e capabil să înlăture din calea noastră orice încercare potrivnică. Clasa muncitoare condusă de partid ştie nu numai să cucerească victorii, ci să le şi apere. Să ştie aceasta domnii imperialişti şi slugoii lor ! O grădină înfloreşte în piaţă. Flori şi flori. Florile copilăriei au braţele încărcate de buchete minunate pe care le dăruiesc în semn de recunoştinţă conducătorilor partidului şi guvernului. Coloanele acestea voioase, pline de sănătate, optimiste, vorbesc despre preocupările unei copilării însorite. Lopeţi, echere, planigloburi, coperţi de cărţi împodobesc revărsarea mulţimii de pionieri. O pancartă are inscripţia : „Dorim să devenim." . După cele două puncte nu mai urmează cuvinte, ci imagini vii: tineri metalurgişti, filatoare, navigatori, medici, maiştri ai recoltelor bogate, artişti... Minunate visuri. Copiii patriei iubesc munca şi leagă de ea năzuinţele lor. Tălăzuiesc nesfârşitele coloane ale oamenilor muncii.Un ocean omenesc în mijlocul căruia au răsărit insule multicolore — steaguri, pancarte, portrete, care alegorice. Demonstraţia oamenilor muncii îţi oferă imaginea unui popor constructor al socialismului ce-şi trece în revistă realizările şi îşi exprimă în forme impresionante dragostea faţă de înţeleptul lui conducător — partidul. Răsună lozinci de ataşament faţă de Partidul Muncitoresc Român, de Comitetul său Central în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Pancartele sunt adevărate rapoarte de activitate pe care oamenii muncii le prezintă partidului. Cei de la uzinele „Mao Tzedun" pomenesc despre noile produse realizate acum în preajma marii sărbători proletare• „Industria Bumbacului B“ raportează laconic : 62.000 m. țesături peste plan în cinstea lui 1 Mai. Muncitorii de la ,Jladio Popular '* poartă o pancartă despre creşterea producţiei : 1955 — 100 ; 1958 — 268 la sută; 1959 — 330 la sută Trec muncitorii de la „23 August"• In tribună, un tovarăş explică vecinului său cine sunt cei ce trec acum prin piaţă. Pe mulţi îi cunoaşte pe nume, le ştie succesele în muncă, întorc capul. înfăţişarea îmi este cunoscută. L-am intîlnit in uzină ? Poate. Din încurcătură mă scoate o tovarăşă: „Vasile, te-am văzut la cinematograf, la jurnalul de actualităţi...“. Mi am amintit : era Vasile Costin, strungarul de la „23 August" ale cărui, succese în producţie I au făcut cunoscut şi dincolo de zidurile uzinei• Dar n-am timp să stau de vorbă prea mult cu Costin cînd observ un grup de muncitori care trecînd prin faţa tribunei noastre ridică sus de tot portretul unei fruntaşe în producţie. La doi paşi de EUGENIU OBREA (Continuare în pag. 2 a) TELEGRAMA Primului secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín Tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romíne Tovarăşului Chivu Stoica Dragi tovarăşi, Vă mulţumesc din inimă şi prin dv. Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín şi Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romíne pentru caldele felicitări şi urările trimise cu prilejul împlinirii a 65 de ani. Vă doresc din toată inima dv. şi întregului popor romín noi succese în construirea socialismului. Cu salutări tovărăşeşti N. Hruşciov Dragi tovarăşi, Dragi oaspeţi de peste hotare, Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre, Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, în împrejurări cînd omenirea muncitoare de pe toată suprafaţa pămîntului îşi manifestă tot mai puternic hotărîrea de a lupta pentru pace trainică în lume, pentru democraţie şi socialism. In această frumoasă zi de primăvară, cînd întregul nostru popor muncitor îşi manifestă bucuria faţă de victoriile obţinute în construirea vieţii noi, socialiste, vă transmit din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Guvernului Republicii Populare Romíne şi a Consiliului Central al Sindicatelor un fierbinte salut şi vă felicit pentru succesele cu care aţi întîmpinat 1-ul Mai. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, adresăm un salut călduros oaspeţilor dragi din alte ţări, care împreună cu noi iau parte la această grandioasă manifestare. Tovarăşi, Ziua de 1 Mai ne aminteşte marile tradiţii de luptă ale eroicei noastre clase muncitoare, de manifestaţiile şi demonstraţiile organizate de Partidul Comunist, de lupta maselor muncitoare, în frunte cu încercata sa avangardă, împotriva regimului burghezo-moşieresc, pentru pîine, pămînt, libertate şi pace. Poporul nostru muncitor, înfruntînd cu bărbăţie nenumărate greutăţi, a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea puterii populare, pentru întărirea regimului democrat-popular şi pentru construirea socialismului. Oamenii muncii din Republica Populară Romînă sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, stăpini pe soarta lor, constructori harnici şi talentaţi ai socialismului. Sub steagul glorios al partidului s-au obţinut mari înfăptuiri în dezvoltarea economiei şi culturii. Oamenii muncii, dînd dovadă de o înaltă conştiinţă socialistă, participă activ la conducerea vieţii de stat şi economice, punîndu-şi toată puterea şi toate capacităţile în slujba înfloririi patriei. Muncitorii, inginerii, tehnicienii muncesc neobosit pentru dezvoltarea în ritm susţinut a industriei socialiste. An de an intră în funcţiune noi întreprinderi în industria constructoare de maşini, siderurgică, petroliferă, chimică, minieră, de prelucrare a lemnului, în industria producătoare de bunuri de larg consum. Mase tot mai largi de ţărani muncitori păşesc cu încredere pe drumul arătat de partid, drumul agriculturii socialiste. Poporul nostru a primit cu aprobare şi satisfacţie măsurile stabilite de partid şi de statul democrat-popular, în vederea lichidării oricăror forme ale exploatării în mediul rural. Nu este departe ziua cînd va fi încheiată opera de transformare socialistă a agriculturii. Intelectualitatea ţării noastre, oamenii de ştiinţă şi cultură participă tot mai activ la opera de construire a societăţii noi, socialiste. Pe măsura dezvoltării economiei naţionale, a creşterii productivităţii muncii şi reducerii preţului de cost al producţiei, creşte nivelul de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Anul acesta vom sărbători a 15-a aniversare a eliberării Patriei noastre. Cu acest prilej, poporul român va trece în revistă marile realizări pe care le-a obţinut în anii puterii populare, realizări ce deschid perspectiva înfăptuirii unor noi sarcini măreţe, în anii apropiaţi socialismul va fi construit în linii mari şi vom trece la o nouă etapă, etapa desăvîrşirii construcţiei socialismului în ţara noastră. In munca şi lupta pentru construirea socialismului s-a cimentat tot mai mult unitatea moralpolitică a oamenilor muncii, strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, se consolidează alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, frăţia de nezdruncinat dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare. Tovarăşi, Sărbătorim anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul unor noi şi mari biruinţe ale nemuritoarelor idei ale comunismului, care luminează calea spre progres a întregii omeniri, cale pe care păşesc cu fermitate şi însufleţire toate ţările lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică. Poporul sovietic întîmpină ziua de 1 Mai prin noi şi strălucite succese în toate domeniile de activitate, printr-un mare avînt în lupta pentru realizarea grandiosului plan septenal. In anii apropiaţi Uniunea Sovietică va deţine primul loc din lume atît în ce priveşte volumul producţiei industriale, cît şi în ce priveşte bunăstarea poporului. Ţările lagărului socialist, întărind continuu unitatea lor indestructibilă, relaţiile lor de (Continuare în pag. 3-a) Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Apostol Tribuna centrală în timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitală Foto AGERPRES