Scînteia Tineretului, mai 1962 (Anul 18, nr. 4031-4057)

1962-05-01 / nr. 4031

Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej la încheierea discuţiei generale Tovarăşi deputaţi şi invitaţi, Lucrările sesiunii noastre au ajuns la sfîrşit. Au fost patru zile de însufleţitoare dezbateri, de schimburi de idei impresionant de bogate, de schimburi de experienţe extrem de valoroase prin învăţămintele lor practice. Această minunată construcţie, care a adunat sub cupola ei toată lumina şi tot seninul cerului acestei primăveri, operă minunată a arhitecţilor şi constructorilor noştri, a fost parcă anume concepută cu un sens adine simbolic pentru acest mare sfat al poporului, adunat pentru a sărbători una din strălucitele sale izbînzi. (Aplauze puternice). însufleţiţi de entuziasmul victoriei, am hotărît aci, tot în atmosferă sărbătorească, şi sarcinile de îndeplinit mai departe, şi mijloacele de consolidare a realizărilor obţinute, şi perspectivele celor ce vor urma. S-au perindat la această tribună preşedinţi de gospodării colective, mai vechi şi mai noi, mecanizatori şi directori de gospodării agricole de stat, agronomi şi cercetători, reprezentanţi străluciţi ai intelectualităţii, activişti de partid şi de stat. Opiniile şi propunerile făcute ne sunt de mare preţ pentru rezolvarea justă şi eficace a marilor probleme ridicate de etapa actuală de dezvoltare a societăţii noastre. Toţi vorbitorii, ca un singur glas, au adus o înaltă preţuire şi o aprobare deplină politicii Partidului Muncitoresc Român, Comitetului său Central, guvernului Republicii Populare Romíne. (Aplauze). Pentru partidul nostru şi conducerea sa nu există nimic mai scump decit această preţuire a aleşilor şi trimişilor poporului nostru muncitor, mărturie a legăturii depline şi de nezdruncinat între popor şi partid. (Aplauze puternice). Această preţuire i-a revenit partidului şi guvernului pentru devotamentul şi consecvenţa cu care slujesc neobosit înflorirea economică şi culturală, bunăstarea poporului, viitorul său fericit, triumful deplin al socialismului şi comunismului spre ridicarea pe cea mai înaltă treaptă a patriei noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Partidul nu cunoaşte nepotrivire între vorbă şi faptă. Poporul nostru a fost necontenit şi umilitor înşelat de nesfîrşitul şir de guverne care s-au perindat în trecut la cîrma ţării, şi ale căror promisiuni se desfăceau în vînt, uşoare, ca puful de păpădie. Partidul nostru, partid al clasei muncitoare, trup din trupul poporului, schimbă aidoma în faptă, fiecare literă din programul său. El nu face promisiuni ci planuri ; el transformă consecvent, an de an, în realitate vie, visurile generaţiilor de oameni ai muncii, pentru care atîţia luptători şi-au vărsat sîngele. (Aplauze). Aţi văzut cu toţii aci, din tabloul vieţii din ţara noastră, întregit de mărturiile vorbitorilor cum, sub conducerea partidului, ţărănimea noastră colectivistă, intr-un înălţător avînt al muncii creatoare, şi-a înmănunchiat forţele, pe calea arătată de minunata noastră clasă muncitoare, forţa conducătoare a societăţii. Oraşe şi sate îşi schimbă înfăţişarea de la o zi la alta. Oriunde ne aruncăm privirea, în orice colţ al ţării, vedem noi uzine şi fabrici, noi schele, şi tot mai întinse şi mai rodnice ogoarele gospodăriilor colective şi de stat. (Aplauze). Sesiuneade faţă va fi un nou îndemn şi va da un şi mai puternic avînt muncii pline de măreţie a poporului nostru, pornind cu tot sufletul la construirea socialismului. (Aplauze puternice). Ecoul celor înfăţişate aici a răsunat de sub această cupolă peste mări şi ţări. Prieteni şi neprieteni au urmărit, cei dinţii cu dragoste, cei de-ai doilea cu nu mai puţin interes, lucrările noastre şi rezonanţa lor puternică în opinia publică din multe ţări. Au asistat, auzind totul şi văzînd cu ochii cine sînt vorbitorii, mulţi ziarişti străini. I-am primit cu ospitalitate pentru a ne cunoaşte cu adevărat şi oamenii şi faptele, ca să-şi dea seama de munca noastră paşnică creatoare, de tot ce dorim să înălţăm aici, de tot ce voim în viitor. (Aplauze). Sesiunea noastră a fost închinată unei măreţe victorii a poporului nostru. Ea a fost cu putinţă numai prin munca încordată a organelor noastre de partid şi de stat, a nenumăraţilor lucrători de partid şi fără partid care nu au cruţat nimic pentru a duce la îndeplinire misiunile ce le-au fost încredinţate. Sesiunea aceasta a fost şi ea o sesiune de lucru, de mare folos prin contribuţia directă şi fără preţ a lucrătorilor din agricultură. Ea a pus temelia şi a orînduit o nouă etapă a muncii noastre, a tuturor. Ea ne cere noi eforturi. Nimeni dintre dv. nu-şi închipuie, fireşte, că de acum ne punem pe odihnă. Hotărîrile ce vor fi adoptate de sesiune cer în continuare o muncă şi mai intensă, ale cărei roade vor fi şi mai strălucite. în această muncă trebuie să se considere mobilizate mai departe masele muncitoare, organele de partid şi de stat, cu toţii laolaltă, rîvnind să-şi îmbunătăţească munca. în fiecare gospodărie colectivă şi de stat, în fiecare brigadă, să fie prezentă chemarea partidului, sufletul său. Organelor locale ale puterii de stat, sfaturilor populare le vor reveni, prin hotărîrile acestei sesiuni, noi sarcini de mare răspundere. Ele vor avea de dezbătut temeinic şi amănunţit toate aceste hotărîri, luîndu-şi fiecare partea ce i se cuvine, cu gîndul mereu treaz de a întări .şi.dez-ree volta gospodăriile noastre colective, de a le asigura recolte tot mai bogate, de a realiza noi şi noi progrese in toate sectoarele activităţii economice şi social-culturale. Oamenii muncii de la oraşe şi sate întîmpină ziua de 1 Mai, sărbătoarea muncii, cu succese remarcabile în toate ramurile economiei şi culturii. Suntem convinşi că eroica noastră clasă muncitoare, harnica ţărănime, intelectualitatea, însufleţite de măreţul program al desăvîrşirii construcţiei socialiste adoptat de Congresul al III-lea al partidului, vor munci şi pe viitor cu entuziasm, perseverenţă, patriotism înflăcărat pentru realizarea planului de şase ani, pentru continua dezvoltare a industriei, pentru avîntul agriculturii, pentru înflorirea culturii noi, spre a face patria noastră socialistă tot mai bogată, traiul celor ce muncesc tot mai îmbelşugat şi mai fericit. (Aplauze puternice, prelungite). Dragi tovarăşi, Toată politica noastră internă şi toate preocupările de a spori continuu bunăstarea poporului, sunt organic legate de grija pentru îndeplinirea năzuinţei supreme a întregii omeniri, apărarea şi consolidarea păcii între popoare, condiţie fundamentală pentru ca toate popoarele sa facă, prin munca lor acest păminit mereu mai luminos, pentru ca imensele resurse ale ştiinţei şi tehnicii, ale geniului uman să nu slujească nimicirii vieţii milioanelor de oameni şi distrugerii tezaurului de nepreţuit adunat de omenire de-a lungul atîtor veacuri, ci progresului spre culmile cele mai înalte şi mereu mai înalte, ale civilizaţiei umane. (Aplauze puternice). Această nobilă năzuinţă se află la temelia muncii poporului nostru, a luptei sale, alături de celelalte ţări socialiste, pentru pace trainică, pentru coexistenţă paşnică între toate statele lumii, pentru excluderea războiului din viaţa societăţii. (Aplauze puternice). Daţi-mi voie, dragi tovarăşi, ca acum, la încheierea lucrărilor noastre, să vă urez spor la muncă, succes în îndeplinirea sarcinilor voastre, fericire şi bucurie. (Vii aplauze). Pasul de aici, din sesiune, duce direct pe ogoare unde acum încolţeşte sămînţa. Duceţi în satele voastre imaginea nepieritoare a acestui mare sfat, la care poporul însuşi prin cei mai vrednici fii ai săi a luat hotărîri de seamă pentru fericirea tuturor. (Aplauze). Spuneţi acolo, tovarăşilor colectivişti, că aci aţi găsit laolaltă, întruniţi în acelaşi gînd de propăşire a patriei, colectivişti din toată ţara, muncitori din uzine şi fabrici, intelectuali, şi că aţi simţit marea forţă de neînvins pe care o reprezintă poporul, nostru astfel întrunit, sub conducerea înţeleaptă a partidului. (Aplauze puternice, îndelungi). Să o spuneţi ca să o simtă şi să o ţină minte şi copiii voştri! (Aplauze). Trăiască patria noastră, Republica Populară Romînă! (Aplauze furtunoase, urale). Trăiască clasa muncitoare, ţărănimea colectivistă, intelectualitatea, toţi oamenii muncii constructori harnici ai socialismului ! (Aplauze îndelungi, urale). . Trăiască pacea şi socialismul ! (Aplauze furtunoase, îndelung repetate. Participanţii la sesiune, în picioare, ovaţionează minute în şir). în ultima zi a lucrărilor Luni au continuat în Pavilionul Expoziţiei Economiei Naţionale a RAP. Române lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naţionale. Sosirea conducătorilor partidului şi statului a fost primită cu puternice aplauze. In continuarea discuţiei generale au luat cuvîntul : Alexandru Moghioroş, membru al Biroului Politic al C. C. al P. M. R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, deputatul Ştefan Matei, prim-secretar al Comitetului regional Argeş al P.M.R., Miron Belea, invitat din regiunea Hunedoara, general de armată Leontin Sălăjan, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Forţelor Armate, Maria Nistor, preşedinta G.A.C. din comuna Plopeni, regiunea Dobrogea, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, deputatul acad. Zaharia Stancu, deputatul Ştefan Tripşa, maistru oţelar din Hunedoara, Erou al Muncii Socialiste, Dumitru Coliu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. în încheierea discuţiei generale a luat cuvîntul tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cuvîntarea a fost subliniată cu puternice şi îndelungi aplauze şi ovaţii. Biroul Marii Adunări Naţionale a supus apoi deputaţilor un proiect de hotărîre pentru aprobarea Raportului cu privire la încheierea colectivizării şi reorganizarea conducerii agriculturii. La propunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, la votare au participat toţi cei 11.000 de invitaţi la sesiune. Intr-o atmosferă de puternică însufleţire, participanţii la sesiune — deputaţi şi invitaţi — au votat în unanimitate hotărîrea de aprobare a Raportului cu privire la încheierea colectivizării şi reorganizarea conducerii agriculturii prezentat de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deputatul Mihai Daiea, preşedintele Comisiei pentru agricultură şi silvicultură a Marii Adunări Naţionale, a prezentat apoi raportul comun al comisiilor pentru agricultură şi silvicultură, juridice şi administrative asupra proiectului de lege cu privire la înfiinţarea Consiliului Superior al Agriculturii şi a consiliilor agricole regionale şi raionale. Trecîndu-se la votul secret cu bile, Marea Adunare Naţională a votat legea în unanimitate. Tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, a rostit apoi cuvîntul de încheiere a lucrărilor sesiunii. în aclamaţiile puternicie şi îndelungi ale celor peste 11.000 de participanţi, lucrările sesiunii au luat sfîrşit. (Agerpres) Hotărîre Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naţionale consacrată încheierii colectivizării agriculturii aprobă Raportul prezentat de Preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, în care se face un bilanţ cuprinzător al strălucitelor victorii obţinute pe drumul construcţiei socialiste şi se trasează sarcinile ce stau în faţa întregului popor pentru continua dezvoltare a agriculturii socialiste. Marea Adunare Naţională consideră acest raport un îndreptar pentru întreaga activitate viitoare a organelor centrale şi locale de stat, a organelor agricole și a tuturor oamenilor muncii din agricultură. Ripsef 'de Ie betveleree lucrarile sesiunii extraordinare a Marii Aduniri Nationale. Fote: AGERPRES Proletari din toate ţările, unîţî-vă! Anul XVIII, seria II nr. 4031 4 PAGINI — 20 BANI Marţi 1 Mai 1962 Trăiască 1 ki Ai ! Ziua solidaritaţii internaţionale a celor ce muncesc! ÎNTR-O ATMOSFERĂ DE PUTERNICĂ ÎNSUFLEŢIRE IERI S-JIU INCHEIAT LUCRĂRILE SESIUNII EXTRA A MĂRII ADUNĂRI NĂNONĂIE I MAI instim în prima zi de Mai a acestei frumoase primăveri, tradiţionala sărbătoare a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Pe steagul de luptă al clasei muncitoare — cea mai înaintată forţă socială a timpurilor noastre — lozinca solidarităţii internaţionale capătă, an de an, o strălucire nouă. Soarele socialismului, care dă progresului omenirii energie şi lumină, face să crească semnificaţia marii sărbători a proletariatului mondial — intrată în conştiinţa popoarelor ca simbol al luptei unite a clasei muncitoare pentru pace, democraţie şi socialism. Cu îndreptăţită mîndrie pentru marile succese obţinute sub conducerea Partidului Muncitoresc Român în toate domeniile construcţiei socialiste, în dezvoltarea economiei naţionale şi înfăptuirea industrializării socialiste, poporul român sărbătoreşte 1 Mai al anului 1962 sub semnul unui măreţ eveniment: în primăvara aceasta s-a încheiat colectivizarea agriculturii, îndeplinindu-se cu aproape patru ani mai devreme sarcina stabilită de Congresul al III-lea al P.M.R. In Republica Populară Romina socialismul a învins pentru totdeauna, atît la oraşe cit şi la sate. Unitatea oamenilor muncii este acum mai puternică decit oricînd. Întemeiată pe alianţa muncitorească-ţărănească, unitatea moral-politică a întregului popor e un nesecat izvor de putere al orînduirii noastre. Călăuzite de acelaşi steag — steagul glorios al partidului — clasa muncitoare, clasă conducătoare a tuturor oamenilor muncii, clasa ţărănimii colectiviste intelectualitatea înaintează i rînduri strînse spre realizarea idealului comun întruchipat în sarcina desăvîrşirii construirii societăţii socialiste. Ieri s-a încheiat sesiunea extraordinară a Marii Adu___ nări Naţionale la care, alături de deputaţi, au participat aproape 11.000 de invitaţi. Această sesiune, larg reprezentativă, a consfinţit prin hotărîrile sale victoria repurtată în transformarea socialistă a agriculturii, a dezbătut principalele probleme ale noii etape de dezvoltare a agriculturii. Primite cu entuziasm de poporul nostru, Raportul prezentat de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, hotărîrile adoptate de Marea Adunare Naţională constituie un program clar şi mobilizator pentru dezvoltarea şi ridicarea agriculturii pe o treaptă superioară, pentru valorificarea din plin a posibilităţilor create de colectivizare. Marele sfat al ţării a dat glas hotărîrii celor ce fac să rodească ogoarele patriei, de a munci cu toate puterile lor pentru întărirea și dezvoltarea gospodăriilor agricole colective, pentru necontenit, înflorire socialistă a agriculturii noastre. Îndeplinirea sarcinilor stabilite de cel de-al III-lea Congres al partidului este cauza scumpă a întregului popor, cauză către care sunt îndreptate toate energiile, tot entuziasmul creator. Roadele acestei munci avîntate cresc mereu. Numai în primul trimestru al acestui an am produs de 2—3 ori mai multă energie electrică, fontă, oţel, produse sodice şi altele decit în întregul an 1938. A crescut producţia agricolă vegetală şi animală. Pe temelia trainică a realizărilor în dez-voltarea economiei creşte neîncetat nivelul de trai al oamenilor muncii. Salariul real este de două ori mai mare decât acum 12 ani iar cheltuielile statului nostru pentru acţiuni social-culturale au crescut în această perioadă de 5 ori. Coloana impunătoare a celor ce demonstrează în această zi de Mai poartă cu ea vestea frumoaselor realizări ale fiecărui colectiv de muncăistV miile, zecile de mii de care alegorice, de grafice, panouri cu portrete ale fruntaşilor şi cuvinte de laudă pentru faptele lor alcătuiesc imaginea vie a succeselor înregistrate în entuziasta întrecere socialistă. Toate la un loc semnifică ceea ce, în cîteva cuvinte, înseamnă depăşirea planului de producţie al primului trimestru, ridicarea calităţii produselor şi reducerea preţului de cost, efectuarea cu succes a lucrărilor agricole de primăvară. Aşa au întîmpinat oamenii „Scînteia tineretului" (Continuare în pag. a IV-a) Deschiderea expoziţiei „Victoria socialismului în agricultură“ Luni după-amiază a avut loc in sala Dalles din Capitală deschiderea expoziţiei „Victoria socialismului în agricultură”. La deschiderea expoziţiei au luat parte tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Daiea, membri ai C.C. alP.M.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai organizaţiilor obşteşti şi instituţiilor centrale, activităi de partid şi de stat. Au participat şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. în continuare, expoziţia a fost vizitată de numeroşi participanţi la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale. Succese ale constructorilor de maşini orădeni Muncitorii, tehnicienii şi inginerii Fabricii de maşini şi unelte „înfrăţirea" întîmpină ziua de 1 Mai cu importante succese în muncă. Astfel, în primele 4 luni ale anului, planul producţiei globale a fost realizat în proporţie de 102,1 la sută, iar la producţia marfă în proporţie de 100,4 la sută. De la începutul anului şi pînă acum s-au fabricat cu 109 maşini — unelte mai multe ca în perioada corespunzătoare a anului trecut. În cinstea zilei de 1 Mai constructorii de maşini din Oradea au fabricat cea de a 18.000-a maşina-unealtă. Tinerii şi-au adus din plin contribuţia la înfăptuirea obiectivelor stabilite în întrecerea socialistă. Pe panoul de onoare observăm portretele a numeroşi tineri fruntaşi ca strungarul Ciurdariu Liviu care şi-a depăşit planul în luna aprilie cu 23 la sută dînd piese de cea mai bună calitate sau tînărul mentor Agud Mihai.