Scînteia Tineretului, martie 1965 (Anul 21, nr. 4910-4937)

1965-03-02 / nr. 4910

Noi instalaţii şi utilaje • In sectorul montaj al Uzinei „Tractorul" a intrat în funcţie o nouă instalaţie pentru transportul aerian şi depozitarea mecanizată a capotajelor. Noua instalaţie este concepută şi realizată în uzină. Prin aceasta a devenit disponibilă o importantă suprafaţă de producţie. Intrarea în funcţie a noii instalaţii duce, de asemenea, la creşterea productivităţii muncii în sectorul montaj de circa 4 ori şi la realizarea unor piese de calitate superioară. • Uzina constructoare de maşini din Cugir a asimilat şi introdus în fabricaţie noi utilaje moderne cu caracteristici corespunzătoare cerinţelor actuale ale progresului tehnic. Astfel, a fost realizată o maşină destinată frezării roţilor dinţate cilindrice cu dinţi drepţi sau înclinaţi, a roţilor de lanţ etc. Maşina permite realizarea avansurilor exiale, tangenţiale sau combinate. Ea poate funcţiona în diferite cicluri de lucru automate care sunt comandate electrohidraulic. (Agerpres) Construcţii de şcoli TG. MUREŞ (de la corespondentul nostru). Grupul şcolar comercial din Tg. Mureş, s-a mutat de curînd într-un nou local de şcoală. Aşezată într-un loc pitoresc, ceva mai sus de strada Bradului, noua clădire — cu parter şi două etaje — găzduieşte de cîteva zile peste 540 de elevi ai şcolii profesionale comerciale şi ai şcolii tehnice de comerţ din localitate. Localul are 10 săli de cursuri, 3 magazineclasă, 2 laboratoare de specialitate, bibliotecă. Noua clădire se află în imediata apropiere a grupului social al acestei şcoli construit în anii trecuţi. TELEGRAME Excelenţei sale Domnului dr. JOSEF KLAUS Cancelar federal al Republicii Austria VIENA Am aflat cu adine regret vestea tristă a încetării din viaţă a eminentului om de stat austriac, preşedintele Republicii Austria, dr. Adolf Scharf. In numele Consiliului de Stat, al poporului român şi al meu personal, transmit Excelenţei Voastre şi poporului austriac cele mai sincere condoleanţe. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne Excelenţei sale Domnului dr. JOSEF KLAUS Cancelar federal al Republicii Austria VIENA Adine mîhnit de încetarea din viaţă a preşedintelui Republicii Austria, dr. Adolf Scharf, vă rog să primiţi Excelenţă, în numele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române şi al meu personal, expresia sentimentelor noastre de profundă compasiune în legătură cu această grea pierdere pentru ţara dv. ION GHEORGHE MAURER preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române Vine primăvara! Sînteţi pregătiţi? Utilajele sînt puse la punct Dar săminţa î n aceste zile în cooperativele agricole de producţie din raionul Turda semnele apropierii campaniei de primăvară sînt tot mai evidente. Atmosfera specifică pregătirilor intense pentru noua campanie este prezentă peste tot. Tractoarele şi celelalte maşini agricole sunt reparate; continuă cu mai multă intensitate transportul îngrăşămintelor naturale în platformele din cîmp ; la învăţămîntul agrozootehnic se desfăşoară lecţiile recapitulative, se dau consultaţii suplimentare. Multe cooperative agricole de producţie se află în stadiul final al pregătirilor. La Luncani, arăturile au fost terminate încă în toamnă (peste 500 ha). S-au transportat 2 000 tone îngrăşăminte naturale, cu 700 tone mai multe decit cantitatea planificată. Cele 35 tone îngrăşăminte chimice au fost împrăştiate pe loturile unde se va semăna porumbul şi sfecla de zahăr. In planul operativ de desfăşurare a campaniei s-a făcut o evaluare a forţelor pe baza căreia sunt prevăzute datele cînd vor fi terminate lucrările. La cooperativa agricolă de producţie din comuna Luna, planul lucrărilor din apropiata campanie s-a prelucrat în cadrul fiecărei brigăzi. Toate echipele cunosc precis suprafeţele pe care le vor lucra, maşinile de care dispun, epocile optime pentru semănat etc. Atelajele, eliberate în urma transportării întregii cantităţi de îngrăşăminte naturale şi chimice, sunt repartizate echipelor. Conductorii de atelaje ştiu ce punct de alimentare cu seminţe a maşinilor vor deservi. Aici au sosit, de acum, de la S.M.T. toate maşinile agricole necesare pentru lucrările agricole de primăvară , s-a făcut şi recepţia lor. împreună cu conducerea cooperativei, mecanizatorii stabilesc acum măsurile pentru pregătirea terenului şi însămînţarea în condiţii agrotehnice cît mai bune a celor 525 hectare prevăzute în planul de producţie. întreaga cantitate de sămînţă de porumb a fost schimbată şi condiţionată. Şi în această primăvară, hibridul Raidul nostru in raionul Turda, regiunea Cluj dublu 103 va fi folosit pe majoritatea suprafeţei pentru că s-a dovedit rezistent la secetă şi dăunători şi productiv ; anul trecut a dat peste 3 500 kg de boabe la hectar. Anul acesta, ţăranii cooperatori şi mecanizatorii, în urma pregătirilor efectuate, socotesc că vor obţine mai mult cu cîteva sute de kilograme la ha. In majoritatea cooperativelor agricole de producţie din raion se pot întîlni asemenea pregătiri. Zăpada căzută în ultimele zile face posibilă intensificarea transportului îngrăşămintelor organice în platformele din cîmp. In raionul Turda s-au transportat pînă acum peste 38 000 tone. Tinerii, mobilizaţi de organizaţiile U.T.M., au desfăşurat numeroase acţiuni pentru terminarea acestei lucrări. La Frata, Bolduţ, Luna, Luncani, participarea tineretului s-a concretizat în realizarea integrală a planului de fertilizare. Paralel cu pregătirile amintite se desfăşoară ample lucrări în legumicultură. S-au construit 7 620 mp răsadniţe , pe aproape 1000 mp s-au însămînţat culturi forţate. Totodată, s-au făcut reamenajări pe o suprafaţă de încă 13 500 mp. Cooperativele agricole de producţie din raionul Turda sunt deservite de S.M.T. din Cîmpia Turzii, care va executa în această campanie un volum sporit de lucrări. Activitatea mecanizatorilor a fost organizată în 25 de brigăzi. La ora actuală, reate maşinile necesare pentru campania de primăvară sunt reparate. Delegaţi ai S.M.T. participă în fiecare cooperativă agricolă de pro-I. RUS corespondentul „Scînteii tineretului“ pentru regiunea Cluj (Continuare în pag. a IlI-a) Foto: O. PLECAN Turnurile de granulare ale Fabricii de azotat de amoniu de la Combinatul chimic Craiova Material didactic-ştiiniţific pentru studenţi In actualul an de studii, laboratoarele mai multor instituţii de învăţămînt superior din Bucureşti şi alte centre universitare ale ţării vor fi înzestrate cu noi aparate şi instalaţii moderne pentru lucrările practice ale studenţilor şi pentru activitatea de cercetare ştiinţifică a cadrelor didactice. La Universităţile din Bucureşti şi Cluj vor fi folosite noi utilaje în cercetările din domeniul fizicii. In laboratoarele institutelor de medicină şi farmacie din aceleaşi centre universitare, ca şi în cele ale Institutului Politehnic din oraşul Galaţi, urmează să fie instalate spectre, fotometre universale necesare experienţelor chimice. Multe institute tehnice vor mai fi dotate cu noi aparate electronice şi optice, pompe de vid, termostate, balanţe analitice, reactivi. (Agerpres) ricîtă fantezie gazetărească s-ar cheltui pentru un articol dedicat dezvoltării învăţământului în anii puterii populare, alt titlu mai potrivit — care să exprime exact şi emoţionant întregul, tonicul şi deplinul adevăr — nu există. Nu există şi nici nu trebuia să existe. In faţa acestui adevăr orice fantezie se retrage, modestă şi zadarnică. Această frază cuprinsă în Manifestul Frontului Democraţiei Populare o are în acelaşi timp şi valoarea unui adevăr indiscutabil, riguros ştiinţific, plin de adinei semnificaţii istorice şi valoarea unui cîntec care radiază nobleţe şi căldură umană. Ceea ce emoţionează în această frază, ceea ce obligă la meditaţie, e tocmai căldura şi nobleţea umană pe care o degajă, generoasă şi triumfătoare. E o frază pe care simţi nevoia s-o asculţi cu o anume solemnitate, tot aşa precum vechii şi aleşii cărturari obişnuiau să se îmbrace în haine de sărbătoare cînd se hotărau să recitească pe îngînduraţii filozofice o frază pe care simţi nevoia s-o asculţi o dată, şi încă o dată, precum leit-motivul unui cîntec apropiat sufletului. Peste 3,5 milioane de elevi, practic toţi copiii ţării, învaţă în şcoli. E o frază pe care, sunt convins, ar invidia-o toţi marii artişti. Meticulosul, marele şi puţin scepticul Flaubert spunea că omul valorează mai mult prin aspiraţiile lui decât prin el însuşi. Iată că în timpul nostru omul a devenit egal cu aspiraţiile lui cele mai înalte. Omul liber al patriei noastre socialiste nu mai cunoaşte nici un fel de oprelişti; aspiraţiile spre ştiinţă au intrat pe deplin — cu drepturile egale — în structura lui intimă, s-au contopit organic cu natura lui. Teodor Mazilu Peste 3,5 milioane de elevi, practic toţi copiii ţării, învaţă în şcoli. Nu e o victorie pe jumătate — o parte, cea mai mare parte etc. — ci o victorie deplină... practic, toţi copiii ţării învaţă. Şi apoi, sunt aceste ultime cuvinte, pline de o încântătoare căldură umană, încărcate de o emoţionantă intimitate, tandră şi generoasă, această largă şi generoasă îmbrăţişare cuprinsă în „copiii ţării". Cei care învaţă sunt „copiii ţării". Cifrele nu sunt niciodată seci cînd e vorba de oameni. Un om de un om şi 3,5 milioane de oameni Sînt 3,5 milioane de oameni. Transpus în viaţă, în viaţa cea de toate zilele, închipuindu-ne exact, foarte exact, chipurile celor 3,5 milioane de oameni, imaginîndu-ne exact, foarte exact, efortul lor spre ştiinţă, cultură şi cunoaştere, ascultînd atent, foarte atent, bătaia inimilor lor, adevărul cuprins în această cifră devine mai viu, capătă nobleţea răsuflării omeneşti, devine astfel şi mai convingător. 3,5 milioane de oameni hotăriţi să descopere adevărurile ştiinţei, ale gramaticii şi biologiei, adevărul plantelor şi adevărul stelelor, adevărul trecutului şi adevărul viitorului, să străbată cu îndîrjire şi inteligenţa lor drumul spinos al cunoaşterii. 3.5 milioane de oameni hotăriţi să descopere măreţia istorică şi eliberatoare a materialismului dialectic, teoremele lui Pitagora şi cauzele războaielor purtate de Napoleon. 3.5 milioane de oameni hotăriţi să-şi explice vraja inegalabilă a versului eminescian, nobleţea şi măreţia lui Bălcescu, cruciadele şi teoria relativităţii. 3,5 milioane de oameni care vor pune priceperea lor, cele învăţate în şcolile de toate gradele în slujba desăvîrşirii construcţiei socialiste, a construirii comunismului, care se vor integra cu entuziasm, adăugind noi fapte muncii constructive şi creatoare a poporului nostru. Această cifră... 3,5 milioane de oameni ne dezvăluie in faţa lumii întregi ca pe o ţară a ştiinţei şi culturii, o ţară unde a învăţa, a studia şi a cunoaşte — a devenit un lucru comun. Ca scriitor, aparţinînd acestui popor nu pot decit să mulţumesc soartei care — generoasă şi înţeleaptă — mi-a hărăzit să trăiesc pe aceste vechi meleaguri şi să fiu martorul acestui miraculos salt spre ştiinţă şi cultură. In faţa dorinţei naturale a omului de a învăţa, de a se cunoaşte pe sine, de a cunoaşte natura şi legile de dezvoltare a societăţii — burghezia aşezase tot felul de piedici, cînd directe, cînd indirecte, cînd mai mari, cînd mai mici. Piedica — principala piedică — era cumplita mizerie materială în care se zbateau oamenii muncii. Cînd omul n-are ce mînca, e greu să se gîndească la Arhimede. Beethoven e foarte departe cînd trăieşti cu grija zilei de mîine. Apoi, urmau piedicile mai mărunte — sau, mai exact — piedicile mai concrete — taxele uriaşe, preţul ridicat al manualelor, şcolile puţine etc., etc. O întreagă, meticuloasă şi sumbră conspiraţie a întunericului încerca să înlăture omul truditor de la binefacerile învăţăturii. (Continuare In pag. a Ill-a) r Proletari din toate ţările, uniţi-văl Organ Central al Uniunii Tineretului Muncitor Anul XXI, Seria II, Nr. 4910 4 PAGINI — 25 BANI Marţi 2 martie 1965 IN INTIMPINAREA ALEGERILOR DE LA 7 MARTIE Adunări cetăţeneşti in regiunile Bacău, Iaşi, Mureş-Autonomă Maghiară Intr-o însufleţită atmosferă, tovarăşii Emil Alexandru Moghioroş şi Leonte sau cu alegătorii Entuziastele adunări cetăţeneşti şi întîlnirile dintre candidaţii Frontului Democraţiei Populare, care au loc în aceste zile în întreaga ţară, prilejuiesc o amplă dezbatere politică la care participă sute de mii şi milioane de oameni ai muncii. Ele pun în lumină bogatul bilanţ al realizărilor obţinute de oamenii muncii în cei 4 ani care au trecut de la alegerile precedente, sarcinile ce revin întreprinderilor, unităţilor economice şi instituţiilor ştiinţifice şi culturale în cadrul ultimului an al sesenatului, precum şi diferite probleme privind buna gospodărire şi înfrumuseţare a oraşelor şi satelor. In acelaşi timp, participanţii la adunări dau glas hotărîrii întregului popor de a munci şi în viitor cu elan şi pricepere pentru înflorirea patriei, pentru înfăptuirea însufleţitorului program al desăvîrşirii construcţiei socialiste trasat de partid. Zilele acestea, tovarăşii Emil Bodnăraş, Alexandru Moghioroş şi Leonte Răutu s-au încîlnit cu alegătorii din circumscripţiile în care au fost propuşi ,candidaţi în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională. Cu acest prilej, împreună cu alţi candidaţi ai F.D.P. în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională şi sfaturile populare şi reprezentanţi ai organelor locale, ei au vizitat numeroase obiective industriale, şantiere de construcţie, instituţii de cultură şi artă, cartiere noi de locuinţe. Tovarăşul Emil Bodnăraş, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, candidat al Frontului Democraţiei Populare în circumscripţia electorală nr. 1 Iaşi-nord, s-a întîlnit cu muncitori, ingineri, tehnicieni din noile întreprinderi situate în zona industrială a oraşului, uzina metalurgică, centrala electrică și de termoficare, Fabrica de tricotaje „Moldova“, Atelierul de reparat material rulant „Nicotină“Iași, s-a întîlnit, de asemenea, cu oameni de cultură , academicieni, cadre didactice de la Universitatea „Al. I. Cuza“, Institutul politehnic, cercetători ştiinţifici de la Filiala Academiei R.P.R., personalităţi din viaţa artistică. In sala Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri“ a avut loc o adunare cetăţenească la care au luat parte numeroşi alegători din oraş — muncitori, ingineri, tehnicieni, funcţionari, oameni de artă şi cultură, studenţi, gospodine. Tovarăşul Alexandru Moghioroş, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, candidat al Frontului Democraţiei Populare in circumscripţia electorală nr. 1 Tg Mureş-vest, s-a întîlnit cu muncitori, ingineri, şi tehnicieni de la Depoul C.F.R., Fabrica de confecţii „Mureşul“, cu membri ai filialei Uniunii Scriitorilor şi cu ţărani muncitori, membri ai cooperativelor agricole de producţie din comunele Pănet şi Săbed, raionul Tg. Mureş. In sala mare a Palatului culturii din Tg. Mureş a avut loc o adunare cetăţenească la care au luat parte numeroşi oameni ai muncii — români, maghiari şi de alte naţionalităţi — muncitori, ingineri, tehnicieni şi funcţionari de la întreprinderile din oraş, oameni de ştiinţă şi cultură şi alţi cetăţeni. Tovarăşul Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., şeful Direcţiei de propagandă şi cultură a C.C. al P.M.R., candidat al Frontului Democraţiei Populare în circumscripţia electorală nr. 1 Bacău-sud, s-a întîlnit cu muncitori, ingineri, şi tehnicieni de la fabricile „Steaua Roşie“, „Confecţia“, „Proletarul“, Combinatul de industrializare a lemnului, precum şi din alte întreprinderi şi şantiere, cu lucrători de la complexul avicol Şerbăneşti, cu cadre didactice şi studenţi de la Institutul pedagogic de 3 ani, cu cadre medicale de la Maternitatea şi Spitalul unificat din Bacău, a luat cuvîntul la adunările cetăţeneşti din cooperativele agricole de producţie Letea Veche şi Săuceşti. în sala Teatrului de stat din Bacău a avut loc o adunare cetăţenească la care au participat constructori ai hidrocentralei Bacău II, muncitori, ingineri şi tehnicieni de la întreprinderile din oraş, oameni de cultură, funcţionari, gospodine. Ca şi în celelalte regiuni ale ţării, participanţii la adunări, însufleţiţi de mîndrie pentru marile înfăptuiri ale poporului nostru din anii desenatului — înfăţişate grăitor în Manifestul Frontului Democraţiei Populare — au vorbit despre noul chip al patriei socialiste, despre adîncile prefaceri înnoitoare de pe cuprinsul regiunilor şi oraşelor lor, roade ale politicii înţelepte a Partidului Muncitoresc Român. Pe harta economică a ţării, regiunile Bacău, Iaşi, Mureş-Autonoma Maghiară sunt prezente cu mari combinate şi fabrici obiective de seamă ale chimiei, energiei electrice, metalurgiei, industriei forestiere. Viaţa culturală şi ştiinţifică pulsează din plin. An de an a crescut nivelul de trai material şi cultural al populaţiei. Puternică manifestare a ataşamentului întregului popor faţă de politica partidului şi guvernului, adunările au exprimat hotărîrea cetăţenilor pa(Conlinuare în pag. a III-a) TINERI SI TINERE! Verificaţi dacă aţi fost înscrişi pe listele de alegători! Vă îndepliniţi astfel o îndatorire cetăţenească Din primele zile ale noului semestru, studenţii au reînceput cu seriozitate studiul. Ne-o demonstrează aceasta şi instantaneul surprins de reporterul nostru fotograf, în biblioteca Institutului de ştiinţe economice din Bucureşti Secţia ringuri de la întreprinderea Bumbăcăria Românească-Jilava