Scînteia Tineretului, ianuarie 1968 (Anul 24, nr. 5790-5814)

1968-01-03 / nr. 5790

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXIV, SERIA II, NR. 5790 4 PAGINI - 25 BANI MIERCURI 3 IANUARIE 1968 CUVIITAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune CU PRILEJUL ANULUI NOU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem Încă un an de muncă rodnică, de creaţie avîntată pentru ridicarea edificiului luminos al socialismului pe pămîntul României. Anul 1967 a fost pentru poporul român un an de mari victorii în toate domeniile vieţii sociale : îndeplinindu-se cu succes prevederile planului de stat, forţele de producţie ale ţării au continuat să sporească, economia naţională s-a dezvoltat în ritm susţinut, au fost obţinute noi realizări remarcabile în ştiinţă, cultură şi artă, în înflorirea multilaterală a societăţii noastre socialiste. Toate acestea au creat condiţii pentru adoptarea în cursul anului care a trecut a unor noi şi importante măsuri pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Sărbătorind două decenii de la instaurarea republicii — împlinirea uneia din cele mai arzătoare aspiraţii ale forţelor progresiste din istoria modernă a României — poporul a făcut bilanţul epocii glorioase a socialismului. Mîndru de ceea ce a înfăptuit cu mintea şi cu braţele sale, el priveşte înainte cu optimism, scrutează cu încredere şi entuziasm ziua de miine, şi mai măreaţă, a patriei noastre socialiste. Conferinţa Naţională a Partidului Comunist Român a pus în faţa tuturor cetăţenilor sarcini de cea mai mare însemnătate pentru progresul orînduirii socialiste, a deschis noi orizonturi operei de construcţie socială ce se înfăptuieşte în ţara noastră. Concretizez unele din măsurile preconizate de Conferinţă, Marea Adunare Naţională — forul suprem al ţării — a adoptat o serie de legi a căror aplicare va exercita o influenţă deosebit de pozitivă asupra mersului înainte al economiei şi culturii ţării, va contribui la dezvoltarea şi perfecţionarea continuă a democraţiei noastre socialiste. Sîntem convinşi că în anul care vine clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, îşi vor consacra energia şi forţa creatoare realizării sarcinilor măreţe trasate de Conferinţa Naţională, cauzei socialismului în patria noastră, îmbunătăţirii continue a vieţii materiale şi spirituale a întregului popor, asigurării prosperităţii ţării, viitorului fericit al naţiunii noastre socialiste. Anul care a trecut a marcat, de asemenea, noi victorii în lupta forţelor înaintate ale omenirii contemporane pentru socialism, pentru progres social şi pace. In acelaşi timp, viaţa internaţională a cunoscut noi acte agresive ale imperialismului: continuarea şi intensificarea războiului din Vietnam, conflictul militar din Orientul Apropiat, alte focare de încordare şi primejdie pentru pacea popoarelor. Pătrunsă de spirit de răspundere faţă de interesele majore ale omenirii, România a desfăşurat în cursul anului 1967 o intensă activitate politică internaţională; ea şi-a adus din plin contribuţia la lupta împotriva politicii agresive a cercurilor imperialiste, pentru apărarea păcii, pentru promovarea principiilor de încredere şi colaborare între popoare, pentru egalitate în drepturi şi respect faţă de independenţa şi suveranitatea fiecărei ţări, faţă de dreptul fiecărei naţiuni de a urma nestînjenită calea de dezvoltare pe care o doreşte. Partidul şi guvernul. Întregul popor român vor milita şi în viitor, din toate puterile, pentru Înfăptuirea obiectivelor fundamentale ale politicii noastre externe. Întărirea prieteniei şi colaborării frăţeşti cu toate ţările socialiste, dezvoltarea colaborării şi cooperării internaţionale cu toate statele, indiferent de orînduirea socială, consolidarea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale — de care depinde forţa şi coeziunea întregului front antiimperialist. In eforturile pe care le depunem sîntem animaţi de convingerea că forţele socialismului, democraţiei şi progresului social vor obţine noi succese în lupta împotriva imperialismului, a reacţiunii, pentru încetarea războiului din Vietnam, pentru restabilirea păcii în Orientul Apropiat, pentru apărarea păcii în lume, îngăduiţi-mi, dragi tovarăşi, cu prilejul Anului Nou, să vă felicit călduros în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, şi al guvernului şi să vă urez din toată inima, dumneavoastră , muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, tuturor cetăţenilor Republicii Socialiste România, noi succese în activitatea socială şi în viaţa personală, sănătate, satisfacţii şi bucurii depline, înfăptuirea tuturor năzuinţelor de mai bine. Să ridicăm paharul pentru prosperitatea patriei, p p pentru bunăstarea şi fericirea poporului român, pentru Partidul Comunist — conducătorul încercat al naţiunii noastre socialiste — pentru socialism, pentru pace şi prietenie între popoare ! La mulţi ani! Ţara a păşit pa porţile Anului Nou — In seara Revelionului — ca pe sub un imens arc de triumf, cu pas solemn şi rar, în tactul celor douăsprezece bătăi ale orologiului. Este, in această clipă de răscruce dintre ani, o voioşie tradiţională, pornită din nesfîrşitele rezerve de jovialitate ale poporului, din filozofia sa stenică, din optimismul său nedezminţit. Voioşia aceasta se numeşte încredere în timp. Fiecare sunet al paharelor ciocnite, fiecare urare, fiecare zîmbet exprimă credinţa într-un an şi mai bun şi mănos. O dată în plus, la porţile lui 1968, această voioşie aparţinind tradiţiei este dublată de sentimentul plenar al certitudinii, sentiment generat de Conferinţa Naţională a Partidului Comunist Romăn care a reafirmat uriaşele energii ale socialismului, a deschis căi noi pentru valorificarea acestora, a dat noi dimensiuni anilor pe care-i trăim. Pe fondul proiectat de această lumină, s-a desfăşurat în toată ţara tradiţionalul revelion — manifestare, la sfirşit de an, a bucuriei şi împlinirii, a înaintării un timp spre alte bucurii şi alte împliniri. Reporterii noştri, prezenţi şi ei la această sărbătoare, relatează: ii ....... I—'n«»—^— SUB CUPOLA TINEREŢII Noaptea Revelionului, această noapte cînd, in ciuda anului adăugat la vîrstă şi a proteinelor adăugate la siluetă, ne simţim cu toţii copii, această noapte cînd toate fetele sînt frumoase, toate vinurile bune, toate cântecele melodioase, această noapte in cinstea căreia se consumă tone de fixativ, munţi de dermatografe, vagoane de rujuri, megalitri de colonie, această noapte pentru care se sacrifică voioase regimente de curcani şi batalioane de purcei, această noapte pentru care se prepară miliarde de sarmale care, puse cap la cap, ar înconjura de şaptesprezece ori Pămîntul pe la Ecuator, această noapte cînd plouă cu confetti, fulgeră cu serpentine, tună cu pocnitori, această noapte în care se împacă cei certaţi, se întorc cei plecaţi, „tradiţionaliştii“ învaţă la bamba şi „moderniştii" valsul-boston, această mirifică noapte a adunat sub cupola Pavilionului Expoziţiei şase mii de tineri bucureşteni, invitaţi de Comitetul orăşenesc U.T.C. la marea horă a veseliei. (foto 1). Ora 21. Un semnal lung al trompeţilor deschide larg porţile Revelionului. Poftiţi în ţara de vis a petrecerii ! (foto 2) Sub reflectoarele care luminează marea scenă din incinta Pavilionului, prind viaţă pitoreştile obiceiuri cu care poporul nostru întimpină, din moşi-strămoşi, venirea Anului Nou. (foto 3). „Iată, anul se-nnoieşte, I Pluguşo-SEBASTIAN COSTIN Fotografii de O. PLECAN (Continuare in pag. a 11-a) Plecarea tovarăşilor Mae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer şi Paul Mescu-Mizil in R.S.F. Iugoslavia Marţi, 2 ianuarie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, şi Paul Niculescu,Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., a plecat în R. S. F. Iugoslavia, unde, la invitaţia tovarăşului Iosip Broz Tito, preşedintele R.S.F. Iugoslavia, şi preşedinte al Uniunii Comuniştilor din Iugoslavia, va face o scurtă vizită de prietenie. La gara Băneasa, erau prezenţi tovarăşii Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Iiie Verdeţ, membri şi membri supleanţi ai Comitetului Executiv, secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri, membri ai C.C. al P.C.R. şi ai guvernului, conducători ai instituţiilor centrale şi organizaţiilor obşteşti (Agerpres) ORA PRIMULUI BILANŢ Zeci de colective de muncă din ţară — siderurgişti, chimişti, energeticieni, sondori şi rafinori etc. — au petrecut revelionul la lumina focului nestins al proceselor tehnologice, al muncii şi creaţiei. Aceste colective se află, înaintea celorlalţi oameni ai muncii, la ora primului bilanţ pe 1968. Citiţi în pag. a IlI-a relatările reporterilor noştri care le-au vizitat în prima zi de muncă. TELEGRAMĂ Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba Prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului dr. OSVALDO DORTICOS TORRADO preşedintele Republicii Cuba Havana în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri ale Republicii Socialiste România, al poporului român şi al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră, Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba şi poporului frate cuban un călduros salut frăţesc şi cele mai cordiale felicitări cu prilejul celei de a IX-a aniversări a Zilei eliberării, ziua naţională a Cubei. Poporul român manifestă solidaritate deplină faţă de lupta eroicului popor cuban împotriva imperialismului, pentru apărarea independenţei şi suveranităţii patriei. Oamenii muncii din ţara noastră se bucură din toată inima de realizările de seamă pe care harnicul popor cuban le-a obţinut în construcţia socialismului. Ne exprimăm convingerea că legăturile frăţeşti de prietenie şi colaborare tovărăşească statornicite între Republica Socialistă România şi Republica Cuba, între Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Cuba, se vor dezvolta în continuare, în interesul ambelor noastre popoare, al unităţii sistemului socialist mondial, al cauzei socialismului şi păcii în lume. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România