Scînteia Tineretului, mai 1976 (Anul 32, nr. 8380-8405)

1976-05-01 / nr. 8380

ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Proletari din toate ţările, uniţi-vă! TRĂIASCĂ ZIUA SOLIDARITĂŢII INTERNAŢIONALE A CELOR CE MUNCESC! Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit scrisorile de acreditare a ambasadorului Republicii Democratice Sao Tomé și Principe ANUL XXXII, SERIA II, Nr. 8 380 6 PAGINI 30 BANI SIMBĂTĂ 1 MAI 1976 Munca pentru ţară, identitatea noastră comunistă , calendarul muncii, în calendarul civilizaţiei, prin ea în Iaşi o istorie a muncii, ziua de 1 Mai stă ca o înaltă sărbătoare. Tradiţia muncitorilor de pe întreg pămîntul, tradiţie a luptei pentru dreptatea şi adevărul muncii, a făcut din această zi un simbol al solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, al forţei care determină cursul istoriei. Clasa muncitoare din România, întreaga noastră naţiune socialistă vin la Ziua muncii cu însemnele glorioase ale unei lupte duse sub conducerea comuniştilor, pentru împlinirea idealurilor supreme ale poporului român : libertate, independenţă, suveranitate, o viaţă demnă şi fericită pe aceste pămînturi cu care ne-am contopit numele şi fiinţa. Vin cu împlinirile prezentului, cu argumentele concrete ale dezvoltării fără precedent pe care o cunoaşte ţara. Cu tot ceea ce înseamnă acest an '76 — prag de intrare a patriei într-o etapă decisivă a edificării socialiste — cincinalul revoluţiei tehnico-ştiinţifice — care-i găseşte pe toţi fiii săi, români, maghiari, germani, de alte naţionalităţi, uniţi intr-un singur gînd şi o singură voinţă în jurul Partidului Comunist Român, pentru a da viaţă hotărîrilor Congresului al Xl-lea, Programului înaintării spre comunism. Şi aşa cum fac întotdeauna muncitorii, aşezîndu-şi faptele drept măsură a vieţii, ne raportăm acum la realizarea înainte de termen a cincinalului 1971—1975, la succesele obţinute pe primul trimestru al acestui an, la ritmul de dezvoltare a industriei, care a condus la realizarea în anul 1975 a unei producţii globale egale cu cea creată în întreg deceniul 1951—1960. Aceste repere, care exemplifică elocvent dezvoltarea armonioasă a tuturor domeniilor vieţii economico-sociale, stau mărturie eforturilor întregului popor ce-şi face din cultul muncii pentru ţară, pentru progresul ei, cea mai înaltă raţiune de a fi. Intr-o societate aşezată pe temeiurile eticii şi echităţii socialiste, echivalentul acestor eforturi unanime se exprimă firesc prin creşterea continuă a nivelului de trai material şi spiritual al maselor. O cifră semnificativă : pe ansamblu, în 1975, veniturile reale totale ale populaţiei au sporit, faţă de 1970, cu 46 la sută, respectiv cu 74 miliarde lei. Demonstraţie concludentă a faptului că in ţara noastră munca este răsplătită aşa cum se cuvine, că în centrul acestui amplu proces de dezvoltare, ce antrenează toate energiile naţiunii, se află omul, viaţa lui, fericirea lui. Aducem cu noi, la sărbătoarea lui 1 Mai, minciuna şi crezul unui popor exprimate prin politica înţeleaptă a Partidului Comunist, prin cel mai iubit fiu al său, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, patriot înflăcărat şi internaţionalist consecvent, voinţa noastră de a ne construi destinul in libertate, suveran, într-un climat de colaborare cu toate forţele revoluţionare, progresiste, în lupta pentru progres social, pentru pace, pentru afirmarea celor mai înalte idealuri ale popoarelor lumii. In toate aceste gînduri, în toate aceste realizări se regăseşte şi contribuţia tineretului patriei, care, mobilizat de organizaţia sa revoluţionară, a răspuns întotdeauna prin entuziaste fapte de muncă la chemarea partidului, dovedindu-se demn de încrederea ce i se acordă, aceea de a fi considerat viitorul însuşi al naţiunii noastre socialiste. Invăţind la înalta şcoală a spiritului muncitoresc, făcînd din normele muncii şi vieţii comuniştilor legea supremă a formării sale, tînăra generaţie a patriei îşi asumă, împreună cu întregul popor, responsabilităţi majore pentru înfăptuirea obiectivelor edificării multilaterale a patriei. Munca pentru ţară, pentru înflorirea ei, devine, astfel, cea mai înaltă calitate a vieţii noastre, însăşi identitatea noastră comunistă. Acum, în prag de mai, cînd întîmpinăm aniversarea a 55 de ani, de la crearea P.C.R. - strălucit conducător al destinelor României, inimă de foc a istoriei acestui pămint — venim la sărbătoarea muncii din glas adeziunii depline la politica internă şi externă a partidului nostru, angajamentului solemn de a nu precupeţi nimic pentru a servi patria, poporul, comunismul. „SCINTEIA TINERETULUI" TRAIASCA Desen de VINTILA MIHĂESCU ACUM, PRIN MII DE OCHI Se împlineşte timpul în sărbători solare, adîncă este ora şi sună plin, curat Ca soarele din arbori, ca vinul din ulcioare Ca vorba din străbuni ce ne-a păstrat. Ca un copac e timpul, roditor Ca trunchiul zvelt — coloană vie în ţara Mioriţei, doru-i dor Şi sînt acasă faptă şi mîndrie. Mai cu temei iubim în primăvară Căci primăvara e a noastră stare Căci ea ni-i casă pentru ţară, Că-asemeni nouă urcă în splendoare. Ieşim în mai ca-n larg de cîmp Să semănăm adine sămînţă bună Şi faldurile unui roşu steag Şi frunţi, şi vis, nimbează şi-ncunună. Partid şi oameni vîrste celebrează Sub cer de anotimp, sub cer de mai O nouă matcă viaţa îşi arată Pe-acest nemuritor picior de plai. Prin mii de ochi suntem priviţi de ţară Noi orizonturi braţele deschid, Urcăm o Românie-n primăvară în primăvara numelui — Partid. FLORIN COSTINESCU DIN JURNALUL LA ZI AL ÎNTRECERII ACTIVITATE RODNICĂ PE ŞANTIERELE TINERETULUI PRODUSELE PRAHOVENE SOLICITATE ÎN PESTE 70 DE ŢĂRI Industria prahoveana a livrat beneficiarilor săi de peste hotare, în plus faţă de planul la zi, produse în valoare de peste 50 milioane lei-valută — sumă care întrece substanţial angajamentul asumat în cinstea aniversării partidului şi a zilei de 1 Mai. Anul acesta, exporturile unităţilor economice din judeţ sunt cu mult superioare realizărilor din anul trecut. Ca urmare a strădaniilor continue de ridicare a calităţii şi diversificării producţiei, exporturile întreprinderilor constructoare de maşini şi cele ale industriei chimice cresc cu aproape 12 şi respectiv 16 la sută. Dealtfel, mai bine de 30 la sută din producţia industrială a judeţului este destinată exportului, ea fiind solicitată de firme din aproape 70 de ţări. Sporirea suprafeţelor amenajate pentru irigaţii, ca factor principal în creşterea producţiilor la hectar, constituie una din preocupările de bază care trebuie să stea în atenţia lucrătorilor de pe ogoare. La aceste ample acţiuni de îmbunătăţiri funciare tinerii de la sate îşi aduc o contribuţie deosebită prin participarea activă în cadrul unor şantiere ale muncii patriotice. • în judeţul Teleorman au fost deschise în această primăvară noi puncte de lucru, la Vîrtoapele, Roşiori, Măgura, Tătărăştii de Jos, Trivale, Rădoieşti pentru amenajări locale, cit şi în marile şantiere Olt-Călmăţui, Gorgomanu- Bujoru. In principal, detaşamentele uteciste acţionează la săpatul şi taluzatul canalelor. Activitatea pe şantierele de îmbunătăţiri funciare este completată de participarea a peste 2 500 tineri la decolmatarea canalelor pe circa 1 000 ha în sistemele locale de la Negreni, Cervenicu, Gratia, Sîrbeni, Udeni, Poieni. • După cum ne informează Ion Tocoian, secretar al Comitetului judeţean Arad al U.T.C., in aceste zile peste 500 de tineri, elevi, mecanizatori, cooperatori participă la decolmatatul canalelor de irigaţii în amenajările de la Criş, Dorobanţi, Svilana, Pecica, Nădrag. In curind, în zona Vladimirescu-Horia va fi deschis un şantier judeţean de muncă patriotică pentru amenajarea unui sistem de irigaţii pe circa 300 de hectare. • In judeţul Galaţi activitatea tinerilor din agricultură este concentrată pe trei şantiere ale muncii patriotice : Vînători, Şendreni şi la cooperativa agricolă Independenţa, la efectuarea lucrărilor de săpat canale pentru irigaţii şi decolmatări. In final vor fi excavaţi peste 10 mii m.c. pămint, iar pe circa 00 ha canalele de desecare vor fi curăţate. Valoarea totală a lucrărilor : 150 mii lei. ŞTEFAN DORGOŞAN ÎNALTA DISTINCŢIE ONORATĂ CU REALIZĂRI DE PRESTIGIU Vatra de foc a Reşiţei este în aceste zile martora eforturilor susţinute pe care siderurgiştii — recent distinşi cu Ordinul Muncii clasa I, pentru succesele dobîndite in 1975 — le depun în vederea îndeplinirii exemplare a sarcinilor actualului cincinal al revoluţiei tehnico-ştiinţifice. La secţia laminoare, de pildă, unde lucrează peste 700 de tineri, sarcinile primului trimestru au fost depăşite cu 924 tone laminate. Şi in această lună, prin munca plină de dăruire a tinerilor Buga Gheorghe, Kiss Iosif, Rădulea Andrei, Sîrbu Virgil, Ion Smarand, Ion Bindea, a celorlalţi laminarişti, planul a fost depăşit cu peste 1000 de tone laminate. „Sarcinile deosebite care ne stau în faţă, complexitatea tehnologiei — ne spune tînărul inginer Ion Niţoi — implică o mai mare responsabilitate din partea noastră în ce priveşte perfecţionarea profesională. Pentru a stăpîni tehnologia nouă trebuie să ne îmbogăţim permanent cunoştinţele, să valorificăm experienţa celor mai buni siderurgişti. Iar dovezile cele mai concrete că tinerii noştri au înţeles acest lucru sunt rezultatele lor. Pe un schimb ei obţin frecvent cite 130 tone de laminate faţă de 100 tone, cit este prevăzut“. M. BOCAN In ziua de 30 aprilie a.c., tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit pe tovarăşa Maria do Nascimento de Graca de Amorim, care şi-a prezentat scrisorile de acreditare în calitate de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Democratice Sao Tomé şi Principe in tara noastră. Cu acest prilej, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi ambasadorul Republicii Democratice Sao Tomé şi Principe au rostit scurte alocuţiuni. După primirea scrisorilor de acreditare, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a avut o convorbire prietenească şi cordială cu ambasadorul Republicii Democratice Sao Tomé şi Principe, tovarăşa Maria do Nascimento de Graca de Amorim. La ceremonia prezentării scrisorilor şi la convorbire au participat George Macovescu, ministrul afacerilor externe, şi Silviu Curticeanu, secretar prezidenţial şi al Consiliului de Stat. PARTIDUL-nucleul al întregii societăţi Partidul reprezintă nucleul în jurul căruia gravitează întreaga societate şi de la care radiază energia şi lumina ce pun în mişcare şi asigură funcţionarea întregului angrenaj al orînduirii socialiste. La rîndul său, partidul se regenerează continuu sub impulsul puternicelor fascicule de energie şi lumină ce se îndreaptă continuu spre el din rîndul naţiunii noastre socialiste. Putem spune că partidul comunist îndeplineşte rolul de centru vital al întregului nostru sistem social. NICOLAE CEAUŞESCU Făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea României spre comunism, etapă istorică distinctă, de o deosebită semnificaţie pentru destinul patriei şi poporului nostru, presupune între procesele logii necesare sporirea rolului conducător al partidului, exercitarea menirii sale de forţă politică conducătoare în societate în coordonate şi la parametri calitativi superiori, prin amplificarea activităţii lui ca detaşament de avangardă puternic, unit, strîns legat de masele largi populare. ..In perioada făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a trecerii spre comunism — se relevă in Programul partidului — partidul va continua să constituie forţa politică conducătoare a întregii activităţi economicosociale. Şi în viitor partidul va constitui centrul vital al naţiunii noastre socialiste“. Fiind o necesitate obiectivă a edificării şi dezvoltării noii orinduiri sociale, exercitarea la un nivel tot mai înalt a rolului politic conducător al partidului în toate structurile societăţii româneşti contemporane decurge, în primul rînd, din caracterul conştient, unitar şi organizat al procesului de transformare revoluţionară a societăţii româneşti, din particularităţile legilor obiective care acţionează in condiţiile socialismului, din complexitatea crescindă a sarcinilor şi obiectivelor dezvoltării viitoare a României pe drumul comunismului, obiective care sunt, cantitativ şi calitativ, superioare celor stabilite pentru etapele anterioare ale revoluţiei şi construcţiei socialiste. Evident, sporirea rolului politic conducător al partidului in etapa actuală şi în perspectivă nu se bazează pe dorinţe subiective, ci este o cerinţă logica a dialecticii socialismului şi comunismului. Locul şi rolul pe care partidul comunist il ocupă în viaţa României contemporane a fost dobîndit in focul luptelor grele, al asprelor şi durelor bătălii de clasă — în care nu puţini tineri comunişti, alături de cei mai virstnici, şi-au jertfit chiar şi viaţa aduse în anii ilegalitaţii, pentru apărarea intereselor vitale ale întregului popor, în viitoarea revoluţiei socialiste, in uriaşa muncă constructivă de transformare revoluţionară a societăţii româneşti. Urmat cu încredere şi devotament de mase, de tînăra generaţie, care văd în el pe conducătorul lor încercat, partidul nostru comunist, continuatorul celor mai înaintate tradiţii ale poporului român, s-a afirmat timp de cincizeci şi cinci de ani ca exponentul cel mai fidel al aspiraţiilor poporului, al tuturor oamenilor muncii, indiferent de naţionalitate, ca singurul partid capabil să dea viaţă idealurilor de dreptate şi libertate socială. In anii construcţiei socialiste, politica partidului a cărei imensă forţă transformatoare s-a verificat din plin in practica socială a devenit propria politică a tuturor celor ce muncesc, afirmîndu-se ca o veritabilă platformă politică şi ideologică a noii unităţi de tip socialist a poporului. Intre partid şi popor s-au statornicit şi există legături trainice, o vie, reală şi indestructibilă osmoză, partidul îndeplinindu-şi magistral şi neabătut rolul de centru vital al întregului nostru sistem social, acţionînd ferm pentru integrarea sa organică in absolut toate compartimentele vieţii sociale. Unitatea dintre partid şi popor constituie una din trăsăturile definitorii a creşterii rolului său conducător în procesul edificării noii orinduiri, o caracteristică a perfecţionării activităţii sale. Elaborind politica ştiinţifică de construire a socialismului şi conducind această complexă operă, partidul şi-a ciştigat un înalt prestigiu, o binemeritată autoritate politică şi morală în faţa întregii naţiuni, a tuturor tinerilor patriei, care văd în el „cîrmaciul“ priceput şi încercat in cele mai grele momente ale luptei pentru o viaţă mai bună şi mai dreaptă, făuritorul mereu tînăr şi viguros al viitorului comunist al patriei. Avem un partid puternic şi bine organizat, reprezentant cel mai autorizat şi fidel al celor mai largi mase, al întregii naţiuni. In rîndurile sale se află cei mai înaintaţi muncitori, ţărani, intelectuali, alte categorii de oameni ai muncii români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, tineri şi virstnici, bărbaţi şi femei. El este, aşadar, un adevărat partid al poporului şi un partid pentru popor. Partidul fiind artizanul fundamental şi dinamizator al progresului nostru multilateral, rolul său de forţă politică conducătoare în societatea noastră se afirmă, înainte de toate, prin linia sa politică, profund ştiinţifică şi revoluţionară, prin elaborarea în mod realist a programului edificării noii orinduiri socialiste, prin sublinierea orientărilor şi direcţiilor fundamentale ale dezvoltării social-economice a ţării, de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, punînd în faţa partidului şi poporului, a tineretului patriei sarcini complexe, rezultate din însăşi esenţa acestei noi etape, din liniile şi obiectivele sale fundamentale. Investigind permanent realitatea românească şi cea mondială in lumina comunismului ştiinţific, a legilor obiective ale dezvoltării sociale şi tendinţelor revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane, partidul nostru a elaba dr. ION IUGA (Continuare in pag. a IV-a) Argumente pentru bărbăţia şi elanul tinereţii pe tinere vetre ale industriei româneşti Brigada „Scînteii tineretului", formată din tineri scriitori, transmite astăzi reportaje despre noi obiective economice de pe harta ţârii Pag. 23 Azi, în jurul orei 10,00, studioul nostru de televiziune va transmite, direct, ADUNAREA POPULARĂ ce va avea loc la Palatul Sporturilor şi Culturii CU PRILEJUL SĂRBĂTORIRII ZILEI DE 1 MAI-ZIUA SOLIDARITĂŢII INTERNAŢIONALE A CELOR CE MUNCESC