Scînteia Tineretului, ianuarie 1978 (Anul 34, nr. 8900-8924)

1978-01-03 / nr. 8900

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXXIV, SERIA II, Nr. 8 900 4 PAGINI 30 BANI MARȚI 3 IANUARIE 1978 „Cu încredere deplină în forţele clasei muncitoare, ale eroicului şi harnicului nostru popor, sâ păşim în noul an hotârîţi sâ dobîndim noi şi tot mai mari succese în edificarea, sub conducerea partidului, a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului pe pâmîntul României în NICOLAE CEAUȘESCU MESAJUL ADRESAT DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem un an deosebit de bogat in realizări economice şi sociale, precum şi în evenimente politice interne de profundă semnificaţie pentru prezentul şi viitorul ţării. Prevederile planului pe 1977 au fost îndeplinite şi depăşite ; producţia industrială a crescut într-un ritm de peste 11,5 la sută, iar cea agricolă, deşi condiţiile naturale nu au fost din cele mai favorabile, poate fi considerată satisfăcătoare. Ca urmare a dezvoltării impetuoase a producţiei de bunuri materiale, a sporirii avuţiei naţionale a fost posibilă creşterea suplimentară a veniturilor oamenilor muncii, în special ale celor provenite din retribuţie, ridicarea peste prevederile iniţiale a nivelului de trai al poporului. Toate acestea evidenţiază, încă o dată, forţa economiei noastre, superioritatea orinduirii noi pe care o clădim, capacitatea poporului nostru de a asigura progresul şi prosperitatea patriei. In acest an au fost adoptate noi măsuri de perfecţionare a planificării şi conducerii unitare a economiei, a întregii societăţi. Am amplificat cadrul organizatoric de participare a maselor la conducerea vieţii economice şi sociale, a statului, am întărit şi mai puternic democraţia socialistă. Sărbătorirea, in acest an, a Centenarului Independenţei de stat şi a trei decenii de la instaurarea Republicii a prilejuit omagierea inaltelor virtuţi ale poporului român, a luptei sale eroice pentru libertate, neatîrnare şi dreptate socială, a marilor victorii obţinute în transformarea revoluţionară a societăţii româneşti şi, totodată, reafirmarea hotărîrii noastre ferme de a nu precupeţi nimic pentru măreţia patriei, pentru apărarea şi întărirea independenţei şi suveranităţii ei. Evenimentul politic cel mai important al anului a fost Conferinţa Naţională a partidului, care a stabilit un vast ansamblu de măsuri pentru intensificarea dezvoltării economiei naţionale şi accentuarea creşterii nivelului de trai al poporului, pentru perfecţionarea activităţii în toate compartimentele societăţii în vederea înfăptuirii cu succes a istoricului Program al partidului. Pentru marile succese dobîndite în toate domeniile de activitate, doresc să adresez, în aceste momente solemne, în numele conducerii de partid şi de stat, precum şi al meu personal, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului nostru popor — făuritor conştient al destinului său liber şi fericit. Intrăm in noul an cu o perspectivă clară, cu un program precis a cărui realizare este menită să asigure înflorirea continuă, multilaterală a României. Anul 1978 — cel de-al treilea an al cincinalului — este hotăritor pentru îndeplinirea cu succes a istoricelor hotărîri ale Congresului al XI- lea al partidului, a planului de dezvoltare economico-socială pină în 1980. Iată de ce este necesar — aşa cum am subliniat şi la Conferinţa Naţională — să asigurăm un salt revoluţionar de la acumularea cantitativă la o calitate nouă, superioară in întreaga activitate de construcţie socialistă. Aceasta impune perfecţionarea in continuare a planificării, organizării şi conducerii producţiei materiale, valorificarea cu maximum de eficienţă a potenţialului economic şi uman. La baza întregii activităţi trebuie să punem cele mai înaintate cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane, asigurind ridicarea nivelului tehnic şi a calităţii tuturor produselor, aplicarea unor tehnologii noi care să permită reducerea consumului de materii prime, materiale şi energie, scăderea cheltuielilor de fabricaţie. Să concentrăm energia, forţa creatoare, inteligenţa şi priceperea întregii naţiuni pentru sporirea mai rapidă a productivităţii muncii — factorul hotăritor de care depind creşterea venitului naţional, ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, mersul tot mai ferm inainte al României pe calea progresului socialist. Sint pe deplin încredinţat că şi în anul ce vine întregul nostru popor va acţiona cu toată hotărîrea şi abnegaţia, sub conducerea partidului, pentru realizarea acestor ţeluri măreţe, că prin perseverenţa şi elanul lor revoluţionar, toţi oamenii muncii se vor dovedi la înălţimea marilor răspunderi pe care istoria le pune în faţa generaţiilor de astăzi ale României socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, Anul pe care îl încheiem s-a caracterizat prin accentuarea profundelor schimbări naţionale şi sociale în viaţa internaţională,in raportul mondial de forţe, prin afirmarea tot mai puternică a voinţei popoarelor de a pune capăt cu desăvîrşire politicii imperialiste, de dominaţie şi dictat, de a deveni stăpîne pe bogăţiile naţionale, pe destinele proprii. In 1977 s-a manifestat tot mai pregnant marea înfruntare, la scara planetei, dintre tendinţa spre o nouă reîmpărţire a lumii, a zonelor de influenţă, spre cîştigarea de noi poziţii dominante de către diferite state sau grupări de state, şi tendinţa popoarelor de a trăi libere, de a-şi asigura dezvoltarea economico-socială independentă fără nici un amestec din afară. Apare de aceea mai stringentă ca oricind necesitatea ca forţele progresiste, antiimperialiste de pretutindeni să-şi unească eforturile şi să acţioneze ferm pentru înlăturarea gravelor pericole ce ameninţă pacea şi liniştea planetei, pentru accentuarea cursului spre destindere şi securitate, spre înţelegere şi conlucrare egală intre naţiuni. Acţionind în acest spirit, România şi-a adus şi işi va aduce in continuare contribuţia activă la soluţionarea problemelor complexe, majore care preocupă omenirea. Am întărit şi vom intări relaţiile de prietenie, solidaritate şi colaborare cu toate ţările socialiste, legăturile multilaterale cu ţările in curs de dezvoltare, cu ţările nealiniate, cu popoarele care au păşit pe calea propăşirii economico-sociale de sine stătătoare ; extindem raporturile de colaborare şi cooperare cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Considerăm că o cerinţă imperioasă a cauzei păcii şi colaborării o constituie promovarea fermă şi generalizarea in viaţa internaţională a principiilor deplinei egalităţi in drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, a dreptului fiecărei naţiuni de a-şi hotărî singură soarta, aşa cum doreşte ea. In acest context, se impun intensificate eforturile pentru promovarea largă a metodei tratativelor, ca unică modalitate raţională de soluţionare a diferendelor şi litigiilor dintre state, pentru stingerea focarelor de conflicte şi încordare care mai există in lume. Interesele păcii generale reclamă să se facă totul pentru ca anul 1978 să deschidă calea rezolvării conflictului din Orientul Mijlociu, să marcheze un moment hotăritor in instaurarea unei păci durabile şi juste in această zonă, prin retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate in urma războiului din 1967, soluţionarea problemei palestiniene, inclusiv constituirea unui stat palestinian independent, respectarea suveranităţii şi integrităţii tuturor ţărilor din regiune, întărirea destinderii internaţionale depinde in mare măsură — aşa cum demonstrează realitatea — de înfăptuirea securităţii în Europa. Iată de ce este necesar să facem totul pentru ca reuniunea de la Belgrad să se încheie cu succes, dind un nou și puternic impuls înfăptuirii documentelor de la Helsinki, extinderii colaborării neîngrădite intre state și, îndeosebi, trecerii la măsuri concrete de dezangajare militară, fără de care nu poate fi concepută pacea şi liniştea continentului, a întregii omeniri. Este necesar, de asemenea, să intensificăm eforturile pentru reducerea cursei înarmărilor şi trecerea la măsuri de dezarmare, în primul rind de dezarmare nucleară, pentru eliberarea omenirii de povara apăsătoare a cheltuielilor militare, de spectrul unui nou război nimicitor. Asigurind buna pregătire a sesiunii Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru dezarmare, din anul 1978, să facem ca ea să constituie un important pas inainte in înfăptuirea acestui deziderat vital al zilelor noastre. Se impun, totodată, acţiuni ferme pentru lichidarea subdezvoltării, a împărţirii lumii în ţări bogate şi ţări sărace, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaţionale care să asigure propăşirea economică şi socială mai rapidă in special a statelor rămase în urmă. Rezolvarea constructivă a marilor probleme internaţionale cere, mai mult ca oricind, întărirea solidarităţii şi colaborării tuturor popoarelor, a căror conştiinţă creşte neîncetat, a forţelor înaintate ce reprezintă uriaşa majoritate a lumii şi care pot schimba cursul dezvoltării mondiale, pot asigura făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. Cu încredere deplină în forţele clasei muncitoare, ale eroicului şi harnicului nostru popor, să păşim în noul an hotârîţi să dobîndim noi şi tot mai mari succese în edificarea, sub conducerea partidului, a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului pe pămîntul României! Fie ca anul ce vine să aducă victorii tot mai însemnate în lupta popoarelor, a forţelor progresiste, antiimperialiste de pretutindeni, pentru o politică nouă, de egalitate şi respect intre naţiuni, pentru prosperitate în întreaga lume, pentru triumful păcii, destinderii şi colaborării internaţionale ! In aceste clipe sărbătoreşti, vă doresc, dragi tovarăşi şi prieteni, bucurii şi satisfacţii cit mai mari in muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! Vă adresez tuturor, din adincul inimii, tradiţionala urare „La mulţi ani !“ întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune CU PRILEJUL ANULUI NOU LA CONFLUENŢA DINTRE ANI MOMENTE DE NEUITAT, CLIPE DE ALEASĂ BUCURIE Elenatovarăşaşi CeauşescuNicolae Tovarăşul Cu puţin timp inainte ca Anul Nou să-şi anunţe solemn sosirea, in atmosfera optimistă generată de marile noastre împliniri, de certitudinile ce ne călăuzesc paşii spre viitor, mii de oameni ai muncii din Capitală au trăit momente de neuitat. Secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi tovarăşa Elena Ceauşescu s-au aflat, in această noapte a confluenţei dintre ani, in mijlocul puternicului detaşament muncitoresc al întreprinderii „23 August" şi al tinerilor care au sărbătorit revelionul la Pavilionul central expoziţional din Piaţa Scinteii. Cel ce în fruntea partidului şi statului desfăşoară o neabătută activitate spre binele şi fericirea poporului, intiul cetăţean al ţării, omul a cărui masă de lucru sint uzinele şi şantierele, ogoarele şi lăcaşurile ştiinţei, fiul cel mai iubit al naţiunii noastre, s-a aliat şi in această noapte a bucuriei in mijlocul oamenilor, adresindu-le cuvîntul său înflăcărat, cutezător, îndemnurile ce înnobilează conştiinţele şi fac munca mai rodnică, ce deschid noi orizonturi creaţiei, făcind ca cele aproape douăzeci şi două de milioane de inimi ale ţării să vibreze in ritmurile timpului eroic pe care il trăim. Secretarul general al partidului a fost insoţit de tovarăşii Manea Hănescu, Emil Bobu, Cornel Burtică, Ion Dincă, Janos fazekas, Ion Ioniţă, Petre Lupu, Paul Niculescu, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Ilie Verdeţ, Miu Dobrescu, Constantin Dascălescu, Ion Stănescu. REPORTAJUL IN PAG. A 3—A Dragi tovarăşi şi prieteni, Suntem deosebit de bucuroşi că în încheierea anului 1977, la începutul noului an, ne aflăm în mijlocul minunatului colectiv de oameni ai muncii de la întreprinderea „23 August“, împreună cu familiile lor pentru a sărbători acest nou an. Intr-adevăr aţi realizat lucruri bune în anul pe care îl încheiem şi aş dori ca să vă adresez şi cu acest prilej cele mai calde felicitări pentru tot ceea s-au aflat ce aui realizat şi urarea de noi succese în viitor. (Aplauze puternice, urale). De aici, de la „23 August“, acest centru important al industriei noastre socialiste cu un minunat colectiv de oameni ai muncii, doresc să adresez, încă o dată, eroicei noastre clase muncitoare, tuturor oamenilor muncii, cele mai calde felicitări pentru rezultatele obţinute in (Continuare in pag. a IlI-a) Xin mijlocul muncitorilor şi ai tinerilor Capitalei „Mulţi ani vă spunem, cu inima fierbinte! Să trăiţi cu bucurie în frumoasa Românie! Să trăiţi, să înfloriţi, sănătos mereu să fiţi, pentru-a patriei urcare, nouă—pildă roditoare, de trăire-n frumuseţe. La mulţi ani cu tinereţe!“ CUVÂNTUL TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU la revelionul de la întreprinderea „23 August44 Ceaușescu CUVINTUL TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU la revelionul tineretului din Capitala Dragi tovarăşi şi prieteni tineri, Suntem deosebit de mulţumiţi şi bucuroşi că în această seară, la încheierea anului 1977, ne aflăm împreună cu reprezentanţii tineretului din Capitală. Dorim să subliniem prin aceasta preţuirea şi înalta apreciere pe care o dăm contribuţiei tineretului la tot ceea ce se înfăptuieşte in patria noastră, elanului cu care el munceşte şi învaţă, servindu-şi patria, partidul şi poporul. (Aplauze puternice, Urale. Se scandează îndelung : „Ceauşescu-P.C.R. I“, „Ceauşescu şi poporul !“). Aş dori să subliniez contribuţia uriaşă pe care tineretul muncitoresc, ţărănesc, intelectual, întregul tineret al patriei noastre o aduce, în toate domeniile de activitate, la înflorirea României socialiste. Avem in faţă un program minunat. Ați (Continuare în pag. a III-a)