Scînteia Tineretului, septembrie 1978 (Anul 34, nr. 9105-9130)

1978-09-15 / nr. 9117

„SCÂNTEIA TINERETULUI" pag. 3 VINERI 15 SEPTEMBRIE 1978 CUVINTARUI TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU la marea adunare populară de la Reşiţa (Urmare din pap. I) cu toţi ceilalţi constructori de maşini din ţară. (Aplauze puternice, orale). Am vizitat noua uzină mecanică, aflată la începutul activităţii sale; sperăm că şi aceasta va da producţie de bună calitate, corespunzător cerinţelor tehnicii celei mai înaintate în acest domeniu. (Aplauze puternice) Am fost informat că şi celelalte unităţi desfăşoară o activitate bună. Dealtfel, realizarea unei producţii suplimentare de aproape 2 miliarde lei — pe 2 ani şi 8 luni din cincinali şi a unei producţii suplimentare, pe primele 8 luni ale acestui an, de aproape 139 milioane lei, demonstrează că toate uni-,tăţile industriale din Reşiţa şi din judeţul Caraş-Severin îşi îndeplinesc în bune condiţiuni sarcinile de plan. Ele contribuie din plin la realizarea nu numai a cincinalului adoptat de Congresul al XX-lea, dar şi a programului suplimentar elaborat de Conferinţa Naţională din decembrie anul trecut, care prevede realizarea peste plan în aceşti cinci ani a unei producţii de cel puţin 100 miliarde lei. (Aplauze şi urale puternice , se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“). De asemenea, apreciem în mod deosebit rezultatele bune obţinute de minerii din Caraş-Severin care, împreună cu toţi minerii din patria noastră, se străduiesc să asigure ţării o cantitate tot mai mare de cărbune şi minereuri, atît pentru necesităţile energetice, cît şi pentru alte cerinţe ale industriei. (Aplauze şi urale puternice ; se scandează : „Ceauşescu şi minerii!“). Ţinind seama că în minele carbonifere din Caraş-Severin se găseşte cărbune de calitate superioară, sper că ele vor da o cantitate tot mai mare de cărbune ; aceasta este necesar in primul rînd pentru Reşiţa, spre a nu se mai aduce din altă parte. (Aplauze şi urale prelungite. Se scandează îndelung: „Ceauşescu să trăiască, România sâ-nflorească!“). Industria din Reşiţa, din Judeţul Caraş-Severin are rezultate bune şi în realizarea unor indicatori calitativi — productivitatea muncii, perfecţionarea calităţii producţiei, creşterea eficienţei economice. Pentru rezultatele obţinute pînă acum, doresc să adresez tuturor oamenilor muncii care lucrează in industria din Reşiţa, din judeţul Caraş-Severin, felicitări călduroase şi urarea de noi şi noi succese ! (Aplauze puternice, îndelungate, urale; se scandează : „Ceauşescu-P.C.R.“, „Ceauşescu şi poporul !"). Succesele obţinute de oamenii muncii de pe aceste meleaguri se alătură rezultatelor obţinute de intregul nostru popor în îndeplinirea programului elaborat de Congresul al XI-lea. Avem, pe întreaga ţară, pe primii doi ani şi 8 luni din acest cincinal, o producţie industrială suplimentară de peste 40 miliarde Iei, şi există toate condiţiile să realizăm, pînă la sfîrşitul cincinalului, producţia suplimentară de peste 100 miliarde lei, ceea ce va asigura mersul mai rapid al patriei noastre spre culmi tot mai înalte de progres şi civilizaţie, de bunăstare şi fericire! (Aplauze puternice, îndelungate, se scandează : „Ceauşescu şi poporul!“; se intonează: „Partidul, Ceauşescu, România !“). Doresc ca şi de la această mare adunare populară din Reşiţa să adresez clasei noastre muncitoare, tehnicienilor şi inginerilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, cele mai calde felicitări pentru remarcabilele succese obţinute in îndeplinirea planului elaborat de Congresul al Xl-lea şi urarea de succese tot mai însemnate în toate sectoarele de activitate. (Aplauze şi urale puternice, îndelungate. Se scandează: „Ceauşescu şi poporul!“). Avem, de asemenea, rezultate bune în agricultură. Am vizitat staţiunea pomicolă de lingă Caransebeş şi un complex zootehnic de lingă Bocşa. Se spune că judeţul Caraş-Severin nu e un judeţ agricol. Cred că nu este corect. Judeţul Caraş- Severin dispune de mari posibilităţi agricole, îndeosebi în pomicultură. Consider că, prin realizarea programului de modernizare şi extindere a plantaţiilor sistematice, se poate ajunge uşor la creşterea de cîteva ori a producţiei de fructe. Dacă s-ar realiza nu prevederile programului de producţie pentru plantaţiile modernizate şi noi, de 30—10 tone la hectar, ci numai de 20 tone la hectar, pe cele 20 000 de hectare de plantaţii pomicole din judeţ se pot obţine uşor peste 400 000 tone de fructe. Aceasta ar satisface pe deplin consumul din judeţ şi ar asigura disponibilităţi importante pentru alte zone ale ţării, inclusiv pentru export. Am ţinut să subliniez toate acestea pentru că astăzi aveţi o producţie mică, dar judeţul Caraş-Severin dispune de condiţii minunate şi are o tradiţie bună în pomicultură. (Aplauze şi urale puternice, îndelungate). Mi-a produs o impresie bună ceea ce am văzut la Staţiunea pomicolă, dar sperăm că exemplul de aici va deveni o realitate pentru toate plantaţiile din judeţ. De asemenea, ne-a produs o impresie bună Complexul zootehnic pe care l-am vizitat. Si in acest domeniu judeţul Caraş- Severin dispune de condiţii bune, avînd circa 130 080 hectare de păşuni şi fineţe care pot asigura o solidă bază furajeră. Sunt posibilităţi mari pentru creşterea rapidă a numărului animalelor, la bovine, ovine şi porcine, precum şi la păsări, asigurîndu-se satisfacerea completă a necesităţilor de consum ale populaţiei din judeţ şi crearea unor rezerve pentru alte zone ale ţării. De asemenea, judeţul poate să-şi asigure în întregime, din producţia proprie, consumul de cartofi şi legume. Este deci timpul să reconsiderăm aprecierea despre agricultura judeţului şi să înţelegem că pe lingă industria cu vechi tradiţii şi rezultate bune, in Caraş-Severin se poate realiza şi o agricultură avansată, cu producţii mari. Astfel, judeţul va aduce o contribuţie sporită la dezvoltarea generală a agriculturii noastre, a întregii economii, de ridicarea bunăstării poporului român. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“). Ţinind seama de rezultatele obţinute ping, acum in agricultura judeţului, ca dealtfel în agricultura întregii ţări, doresc să adresez tuturor lucrătorilor de la sate, cooperatorilor şi ţăranilor din Caraş-Severin, şi din întreaga ţară, cele mai calde felicitări şi urări de succese tot mai însemnate în creşterea producţiei agricole. (Aplauze şi urale îndelungate. Se scandează: „Ceauşescu — România, stima noastră şi mîndria !“). Avem, de asemenea, rezultate bune in celelalte sectoare ale activităţii economice, precum şi in dezvoltarea învăţămintului, cercetării ştiinţifice — care aduc o contribuţie tot mai însemnată la progresul general al patriei noastre —, în activitatea culturală, în munca politică educativă. Pe baza rezultatelor de pînă acum, putem spune ca hotărîrile Congresului al XI-lea, Programul elaborat de acest Congres — carta fundamentală a construcţiei societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România — se dovedesc pe deplin juste şi că stă în puterea poporului nostru să le înfăptuiască în viaţă, asigurînd României un loc tot mai demn în rîndul ţărilor socialiste, al tuturor naţiunilor lumii. (Aplauze şi urale îndelungate. Se scandează : „Ceauşescu — P.C.R. !“). Realizările obţinute in aceşti ani au creat condiţii necesare pentru înfăptuirea programului de ridicare a nivelului de trai material şi spiritual al oamenilor muncii, al în jugului nostru popor. Dezvoltarea mai accentuată a producţiei industriale ne-a dat posibilitatea să adoptăm hotărîrea privind creşterea mai substanţială a veniturilor, astfel incit în 1980 retribuţia reală şi veniturile ţărănimii să crescă cu circa 32 la sută, faţă de 20 la sută cît am prevăzut iniţial in planul cincinal. Aceste măsuri — din care prima parte s-a şi realizat in acest an — demonstrează încă o dată că tot ceea ce înfăptuim în patria noastră, edificarea noii orînduiri sociale în care poporul este pe deplin stăpin pe destinele sale, contribuie la ridicarea continuă a gradului de civilizaţie, a nivelului de trai al maselor — ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe care o construim cu succes în România ! (Aplauze şi urale puternice ; se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“). Dragi tovarăşi, Avem, fără îndoială, tot dreptul să privim cu satisfacţie şi mîndrie la ceea ce înfăptuim in toate domeniile — inclusiv în dezvoltarea şi modernizarea oraşelor noastre care, an de an, capătă o înfăţişare tot mai inimoasă, asigurînd condiţii de locuit tot mai bune pentru cetăţenii patriei noastre. Trebuie să fim conştienţi însă că putem avea rezultate şi mai bune, că în activitatea noastră — inclusiv aici, la Reşiţa, la Caransebeş — mai sunt lipsuri şi neajunsuri în diferite domenii. Este necesar să facem totul pentru a lichida cu desăvîrşire lipsurile, pentru a înlătura greşelile, atitudinea de delăsare, de comoditate, pentru a asigura ca toate colectivele de oameni ai muncii, fiecare cetăţean, la locul său de muncă, să lucreze mai bine, să-şi îndeplinească obligaţiile cu rezultate superioare, aducînd astfel o contribuţie sporită la realizarea cu succes a programului partidului, la dezvoltarea noastră economică şi socială. In mod deosebit este necesar să se acorde mai multă atenţie folosirii în întregime a capacităţilor de producţie. Ne-au produs, în general, o impresie bună unităţile vizitate. Dar trebuie să spun că am avut de făcut şi unele critici, deoarece încă nu folosim dotarea modernă a întreprinderilor la întreaga capacitate. Cu ceea ce am investit pînă acum, am putea obţine, în unele întreprinderi pe care le-am vizitat, o producţie dublă. Iată de ce este necesar să trecem la o mai bună organizare a muncii, la întărirea răspunderii, a ordinii şi disciplinei in fiecare loc de muncă. Fiecare maşină — unele ne-au costat sute şi sute de mii de lei valută — trebuie să lucreze la maximum, cu rezultate optime, aşa cum stă înscris în cartea tehnică. Aceasta presupune, desigur, ca şi cei ce se mînuiesc să-şi ridice corespunzător calificarea profesională, tehnică ; am în vedere atît muncitorii, cît şi tehnicienii şi inginerii. Maşinile sînt bune, moderne, oamenii sînt minunaţi — ne-au demonstrat acest lucru. Sînt convins că dacă vom depune eforturi pentru cunoaşterea şi stăpînirea maşinilor, a tehnicii noi, vom obţine în scurt timp tot ceea ce acestea pot da, vom spori rentabilitatea, vom obţine o producţie mai mare, de înaltă tehnicitate. (Aplauze şi urale puternice, se scandează: „Ceauşescu- P.C.R.!“). După cum este cunoscut, Congresul al XI-lea a stabilit ca acest cincinal să fie cincinalul afirmării revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile, iar Conferinţa Naţională a pus sarcina trecerii de la cantitate la calitate, sarcina realizării unei revoluţii în tehnică, nn ridicarea nivelului calitativ şi tehnic al întregii producţii materiale. Reşiţa dispune de tot ce este necesar în acest sens. Pe lingă uzinele în care lucrează colective minunate cu vechi tradiţii de muncă şi revoluţionare, există şi institute de cercetări, unităţi de învăţămint superior. Dispuneţi deci de toate condiţiile ca Reşiţa să devină unul din detaşamentele fruntaşe în lupta pentru realizarea unei revoluţii în tehnică, pentru o calitate nouă — şi sunt convins că reşiţenii vor face aceasta ! (Ora- 1" şi aplauze îndelungate ; se scandează: „Ceauşescu-P.C.R.!“). Este, de asemenea, necesar, să trecem cu hotărîre la înfăptuirea in viaţă a măsurilor privind creşterea eficienţei economice în toate unităţile, să asigurăm trecerea la producţia netă ca indicator de bază a activităţii fiecărei unităţi economice. Din acest punct de vedere, din păcate, rezultatele dumneavoastră nu sunt prea bune. Deşi unele întreprinderi au rezultate bune, chiar foarte bune, există şi serioase rămîneri în urmă. Pe ansamblul municipiului şi al judeţului, acest indicator foarte important, care evidenţiază valoarea nou creată in fiecare unitate, nu este realizat, în concordanţă cu hotărîrile plenarei din martie a.c. trebuie acţionat cu toată fermitatea pentru realizarea in viaţă a autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti a fiecărei unităţi economico-sociale, pentru reducerea simţitoare a cheltuielilor materiale şi gospodărirea mai bună a mijloacelor de care dispune fiecare unitate. Aici se consumă foarte mult metal şi de aceea trebuie să acţionaţi energic pentru economisireametalului, pentru a nu se mai trimite metalul la retopit. Trebuie să asiguraţi un indice de folosire a metalului de peste 90 la sută în construcţia de maşini. Cred că această sarcină poate fi pusă la Reşiţa — şi ea trebuie realizată in cel mai scurt timp. (Urale şi aplauze puternice). Realmente, trebuie să declarăm război — aşa cum am mai spus la Brăila — împotriva risipei în toate domeniile. Orice risipă înseamnă o diminuare a bogăţiei naţionale, a mijloacelor cu care asigurăm dezvoltarea ţării şi ridicarea bunăstării poporului. Orice gram de metal, orice kilowat de energie, orice kilogram de cărbune economisit înseamnă o creştere a bogăţiei naţionale, a mijloacelor de ridicare a nivelului de trai şi de dezvoltare generală a ţării. Să facem totul pentru a pune capăt risipei, pentru a asigura folosirea fiecărei bucăţi de metal, pentru a obţine o eficienţă economică sporită în toate sectoarele. (Aplauze şi urale îndelungate, se scandează: „Ceauşescu- P.C.R.!“). Ţinind seama că mai sunt doar trei luni şi jumătate pînă la sfîrşitul anului, este necesar să se acorde cea mai mare atenţie realizării planului de investiţii, în acest domeniu existînd rămîneri în urmă. Este necesar ca toate unităţile din ţară de construcţii industriale, de locuinţe şi altele, să ia măsuri ferme pentru a realiza, pînă la sfîrşitul anului, planul de investiţii integral şi a asigura punerea în producţie a capacităţilor planificate, precum şi darea în folosire a locuinţelor pentru a satisface in condiţii mai bune necesităţile oamenilor muncii. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează: „Ceauşescu şi poporul!“. Este necesar ca organizaţiile de partid, comitetele de partid, consiliile populare, ministerele să ia toate măsurile pentru buna organizare a activităţii în aceste sectoare. Să se apeleze şi la aportul cetăţenilor din fiecare localitate pentru realizarea în întregime a planului de construcţii de locuinţe, pînă la sfîrşitul anului. (Aplauze şi urale puternice , se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“). De asemenea, este necesar să se acorde o atenţie mai mare producţiei pentru export, avînd în vedere că pentru desfăşurarea activităţii noastre economice trebuie să importăm minereu, cocs, cărbune cocsificabil, minereuri neferoase, bumbac şi alte materii prime. Pentru a plăti importurile trebuie să exportăm produsele noastre. Iată de ce este necesar ca şi la Caraş-Severin — aici pe total s-a realizat exportul —, să se facă mai mult în această direcţie. Industria reşiţeană poate da mai mult pentru export. Pe întreaga ţară trebuie să facem totul pentru a realiza în întregime exportul, pentru a asigura o balanţă comercială echilibrată. Numai astfel putem importa ceea ce ne trebuie pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţii economice în toate domeniile. Este de înţeles că, în cadrul diviziunii muncii intre ţările socialiste, între toate statele lumii, exportul şi importul trebuie să se desfăşoare intr-o strînsă corelare, pentru asigurarea progresului fiecărei economii naţionale. Avem toate posibilităţile pentru a realiza in bune condiţii exportul şi importul, colaborarea noastră internaţională ! (Aplauze puternice. Urale. Se scandează: „Ceauşescu — România !“). Dragi tovarăşi, Ne preocupăm permanent de perfecţionarea continuă a conducerii şi planificării economiei, precum şi de dezvoltarea necontenită a democraţiei socialiste, croind cadru organizatoric cel mai corespunzător participării active a maselor de oameni ai muncii la luarea deciziilor în fiecare unitate, în fiecare localitate, pe întreaga ţară. Pornim de la faptul că numai prin participarea activă a oamenilor muncii, în cadrul consiliilor de conducere, al adunărilor generale, la dezbaterea programelor şi planurilor fiecărei unităţi, a problemelor dezvoltării generale ale patriei noastre, putem asigura ca hotărîrile ce se adoptă să corespundă cel mai bine necesităţilor şi posibilităţilor fiecărui colectiv, ale poporului nostru. In acest fel asigurăm participarea conştientă a poporului la conducerea societăţii, la făurirea propriului său destin, a viitorului său comunist. (Aplauze puternice. Se scandează îndelung : „Ceauşescu şi poporul!“). Este de înţeles că tot ceea ce realizăm se resimte din plin în viaţa fiecăruia, indiferent de naţionalitate. Aici trăiesc şi muncesc laolaltă români, germani, sîrbi şi alte naţionalităţi. Este bine cunoscut că în uzină, in oraş, în orice localitate nu există nici un fel de deosebire intre oamenii muncii ; toţi au aceleaşi îndatoriri şi aceleaşi drepturi. Tot ceea ce realizăm serveşte deopotrivă bunăstării şi fericirii lor, a întregului nostru popor. In aceasta constă adevărata egalitate in drepturi între oamenii muncii, între toţi cetăţenii! (Aplauze şi urale puternice, prelungite , se scandează : ,’Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu — P.C.R.!“). Desigur, avem şi şcoli în limba naţionalităţilor, avem presă, literatură şi artă în limba acestor naţionalităţi, există asigurată posibilitatea folosirii limbii proprii în toate domeniile de activitate. Dar uzinele, maşinile pe care le-am importat şi care sunt produse de sovietici, de americani, de englezi, de germani, nu vorbesc în diferite limbi; ele vorbesc intr-o singură limbă şi noi trebuie să vorbim cu ele într-o singură limbă — aceea a tehnicii, a tehnicii celei mai înaintate! (Aplauze şi urale puternice). Societatea pe care o edificăm noi — societate a dreptăţii sociale, a egalităţii între oameni în toate sferele în muncă, în repartiţie, în viaţa socială, societate care a lichidat orice asuprire a unui om de către altul — asigură condiţii depline de manifestare a personalităţii umane. Fiecare poate deveni în societatea noastră inginer, academician, conducător de partid sau de stat, poate deveni poet dacă are talent. (Urale şi aplauze puternice, se scandează: „Ceauşescu şi poporul!“) De altfel, in cadrul Festivalului „Ciitarea României" creăm condiţii ca oamenii muncii, făuritorii bunurilor materiale, ai întregii civilizaţii din patria noastră, să poată participa tot mai activ şi la făurirea civilizaţiei spirituale. Dar nu a existat şi nu va exista in lume civilizaţie spirituală fără a avea la bază o dezvoltare economică puternică, independenţă şi libertate naţională deplină! (Aplauze puternice, prelungite, se intonează : „Partidul — Ceauşescu România“). Este necesar să ne preocupăm şi de desfăşurarea in condiţii tot mai bune a activităţii de pregătire profesională şi tehnică in toate şcolile, in întregul învăţămint. Ţinind seama că mîine va începe noul an de învăţămînt — deşi adunarea de deschidere va avea loc la Cluj-Napoca — doresc să adresez studenţilor, elevilor şi cadrelor didactice din Reşiţa, din judeţul Caraş-Severin felicitări şi urarea de a obţine rezultate tot mai bune în ridicarea gradului de pregătire ştiinţifică. (Aplauze puternice, prelungite, se scandează: „Ceauşescu — P.C.R.!“). Să facem totul pentru creşterea nivelului de cunoştinţe al tuturor oamenilor muncii, al tineretului nostru în special, să intensificăm activitatea politico-educativă de formare a conştiinţei omului nou, astfel ca fiecare să fie pe deplin conştient de îndatoririle şi drepturile sale, să înţeleagă ce trebuie făcut pentru ca poporul nostru să meargă cu paşi tot mai fermi şi mai mari înainte, spre comunism! (Aplauze şi urale puternice, se scandează: „Ceauşescu — P.C.R.!“). Să acordăm atenţia necesară activităţii artistice şi culturale, pentru ca oamenii muncii sa poată găsi la casete de cultură, la teatre, in cluburi şi cămine culturale piese de teatru bune, poezii şi ciitece bune, să poată participa direct la manifestările artistice, să aibă posibilitatea de a se recrea după orele de pueril, imbogăţindu-şi viaţa spirituală. Totodată, să ţinem seama că tineretul — cîteodată şi cei mai în vîrstă — doreşte să şe danseze şi trebuie să-i creăm condiţiile corespunzătoare. (Aplauze şi urale îndelungate). Atunci cînd vorbim de societatea socialistă multilateral dezvoltată avem in vedere toate laturile vieţii materiale, spirituale, umane. Numai asigurînd condiţiuni ca poporul să poată participa, în deplină conştiinţă şi cu toate forţele, la activitatea în orice domeniu, — mait deziderat al omenirii — vom face ca societatea pe care o edificăm să fie, din toate punctele de vedere, net superioară oricărei orînduiri de pînă acum ! Şi fără îndoială, aşa va fi ! (Aplauze şi urale puternice ; se scandează „Ceauşescu — P.C.R.“. Se intonează : „Partidul — Ceauşescu — România“). Dragi tovarăşi şi prieteni, Preocupîndu-ne de soluţionarea problemelor dezvoltării societăţii noastre socialiste, nu uităm nici un moment că pe planeta noastră există şi alte zeci şi zeci de naţiuni, trăiesc aproape 4 miliarde de oameni — şi au după mult timp 6 miliarde. De aceea participăm activ la dezvoltarea colaborării internaţionale cu toate naţiunile, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială. Pornim de la necesitatea de a se asigura condiţii pentru convieţuirea şi conlucrarea paşnică între naţiuni libere şi independente. (Aplauze şi urale puternice ; se scandează„Ceauşescu — Pace !“). Evident, acordăm o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor cu toate ţările socialiste, a relaţiilor cu vecinii noştri, a relaţiilor din Europa şi din Balcani. Trăind pe acest continent, în această zonă, trebuie să participăm activ la asigurarea securităţii şi cooperării în Europa, la transformarea Balcanilor într-o zonă a prieteniei, cooperării şi păcii. (Aplauze puternice, urale , se scandează : „Vom munci şi vom lupta, pacea o vom apăra !“). Dorim ca pe continentul european să se înfăptuiască în viaţă documentele semnate la Helsinki, să se asigure o conlucrare paşnică, reciproc avantajoasă, între toate naţiunile şi, totodată, să se treacă la măsuri reale de dezangajare militare, ţinind seama că cele mai mari forţe militare şi armamente sunt concentrate in Europa. Fără a se realiza măsuri concrete de dezangajare militară, de dezarmare, e greu de vorbit de securitate şi pace in Europa, ca dealtfel in întreaga lume. (Aplauze puternice, îndelungate, urale). întărim relaţiile noastre cu ţările in curs de dezvoltare, cu ţările nealiniate, cu ţările mici şi mijlocii. Fiind o ţară socialistă, România este strîns legată de aceste state in lupta pentru lichidarea politicii imperialiste şi neocolonialiste, a politicii de forţă şi dictat, pentru asigurarea dreptului fiecărei naţiuni de a fi stăpînă pe destinele proprii, pe bogăţiile naţionale, der a-şi făuri viaţa aşa cum doreşte, fără nici un amestec din afară. (Aplauze puternice, îndelungate. Se scandează : „Vom munci şi vom lupta, pacea o vom apăra!“). Extindem, de asemenea, relaţiile cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, în spiritul principiilor coexistenţei paşnice, participăm activ la diviziunea internaţională a muncii. Punem ferm la baza relaţiilor noastre internaţionale principiile deplinei egalităţi în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, renunţării la forţă şi la ameninţarea cu forţa. Viaţa demonstrează zi de zi că numai pe temeill acestor principii se pot realiza raporturi de colaborare paşnică şi egală, se pot asigura pacea şi progresul in întreaga lume (Aplauze şi urale Îndelungate). România se pronunţă neabătut pentru soluţionarea pe calea tratativelor paşnice a problemelor Internaţionale litigioase, a diferendelor dintre state, fiind convinsă că numai de această cale se înlătură pericolul agravării situaţiei Internaţionale, a unor ciocniri ce pot determina conflicte de mare amploare, inclusiv un război nimicitor. Considerăm că pe această bază se pot găsi soluţii reciproc acceptabile pentru toate statele interesate, se poate întări colaborarea şi feri popoarele de război, de distrugeri. Numai astfel se poate asigura posibilitatea ca fiecare naţiune să-şî concentreze eforturile şi mijloacele în direcţia dezvoltării paşnice, a bunăstării şi independenţei. (Aplauze puternice, urale. Se scandează : „Ceauşescu — P.C.R.", „Ceauşescu şi poporul!“). Sprijinim activ lupţa pentru lichidarea subdezvoltării, pentru înfăptuirea noii ordini economice internaţionale care să asigure relaţii de egalitate în colaborarea economică, progresul mai rapid al ţărilor rămase în turmă, stabilitatea şi dezvoltarea întregii economii mondiale. (Aplauze şi urale puternice). Ne pronunţăm pentru dezarmare, şi în primul rînd pentru dezarmare nucleară, pentru o lume fără arme atomice, fără arme de orice fel, o lume a colaborării paşnice între toate naţiunile. Ştim că acest vis al omenirii, acest ideal pentru care socialismul militează de cînd s-a născut, nu este uşor de realizat : avem însă ferma convingere că stă în puterea popoarelor să asigure triumful colaborării, să înlăture războiul, să asigure pacea pe planeta noastră ! (Aplauze şi urale îndelungate). Ne pronunţăm, de asemenea, pentru creşterea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale in soluţionarea paşnică, pe calea tratativelor, a problemelor multiple care preocupă astăzi omenirea, pentru participarea cu drepturi egale a tuturor popoarelor, şi în primul rînd a statelor mici şi mijlocii, la întreaga viaţă internaţională, în interesul realizării unei colaborări între toate naţiunile, fără deosebire de mărime şi orinduire socială. (Aplauze şi urale îndelungate). Acţionăm consecvent pentru întărirea colaborării cu partidele comuniste şi muncitoreşti, cu partidele socialiste, social-democrate, cu mişcările de eliberare naţională şi partidele progresiste din ţările care şi-au cucerit de curînd independenţa, cu forţele democratice de pretutindeni, considerând că întărirea colaborării lor, unitatea tuturor forţelor antiimperialiste, progresiste, creşterea şi intensificarea luptei popoarelor pentru soluţionarea problemelor in mod democratic constituie o cerinţă arzătoare a zilelor noastre. Aceasta constituie singura garanţie că vom putea soluţiona problemele în direcţia aspiraţiilor înaintate ale omenirii, că vom putea asigura făurirea unei lumi mai drepte şi mai bune, a unei lumi a păcii pe planeta noastră. (Aplauze şi urale puternice, se scandează: „Vom munci şi vom lupta, pacea o vom apăra!“), în ce ne priveşte, ne-am asumat răspunderea de a face totul pentru ca ţara şi poporul nostru să aducă o contribuţie activă la realizarea acestor deziderate ale omenirii. Ne-am cîştigat independenţa prin lupte grele. Am cunoscut multe secole dominaţia şi jugul străin, am dat multe jertfe pentru ca patria noastră să fie liberă şi independentă; de aceea vom face totul pentru a asigura independenţa şi suveranitatea ei, viaţa liniştită şi liberă a poporului român! (Aplauze şi urale puternice, îndelungate, se scandează: „Ceauşescu — P C.R.!“, „Ceauşescu şi poporul!“). Dragi tovarăşi şî prieteni. Doresc, în încheiere, să exprim, încă o dată, convingerea că oamenii muncii din Reşiţa, din judeţul Caraş-Severin, comitetul judeţean, comitetul municipal, comitetele orăşeneşti de partid, toate organizaţiile de partid, consiliile populare, consiliile de conducere ale oamenilor muncii vor lua măsurile ce se impun pentru perfecţionarea organizării muncii in toate domeniile, pentru unirea eforturilor comuniştilor, ale tuturor oamenilor muncii de la oraşe şi sate — muncitori, ţărani, intelectuali, fără deosebire de naţionalitate —, în uriaşa activitate de înfăptuire a hotărîrilor Congresului al XI-lea. Rezultatele pe care le-aţi obţinut pînă acum ne dau temeiul să afirmăm că Reşiţa, judeţul Caraş-Severin vor ocupa în acest cincinal un loc important în înfăptuirea hotăririlor Congresului al XI-lea. Sînt convins că în marea întrecere dintre judeţe, judeţul Caraş-Severin va face totul pentru a ocupa un loc de frunte şi, dacă este posibil, primul loc. Eu aş saluta cu bucurie aceasta! (Aplauze şi urale puternice; se scandează îndelung: „Ceauşescu şi poporul!“). Cu această convingere şi cu această dorinţă, vă urez dumneavoastră, tuturor oamenilor muncii, tuturor locuitorilor municipiului Reşiţa şi judeţului Caraş-Severin, succese tot mai multe şi mai mari, multe satisfacţii, multă sănătate şi fericire ! (Aplauze puternice şi urale îndelungate. Intr-o atmosferă de profund entuziasm, toţi cei prezenţi la marea adunare din piaţa oraşului scandează : „Ceauşescu — P.C.R. !“. Se intonează, din mii de piepturi, cîntecul : „Partidul — Ceauşescu — România, Poporul — Ceauşescu — România“. Participanţii la adunare ovaţionează minute în şir pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul său Central, pentru secretarul general al partidului şi preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu).