Scînteia Tineretului, aprilie 1980 (Anul 36, nr. 9596-9621)

1980-04-01 / nr. 9596

UNIREA PASIUNII CU COMPETENŢA, CHEIE DE BOLTĂ A UNEI NOI CALITĂŢI ÎN FORMAREA ŞI AFIRMAREA SPIRITULUI REVOLUŢIONAR Ceea ce caracterizează, prin excelenţă această perioadă de puternică mobilizare a tuturor energiilor materiale şi spirituale ale naţiunii socialiste, a uriaşului potenţial de iniţiativă şi pasiune al tinerei generaţii în vederea înfăptuirii istoricelor hotăriri adoptate de cel de al XII-lea Congres al partidului, este amploarea fără precedent pe care o dobindeşte, practic, în fiecare compartiment şi sferă de activitate, manifestarea spiritului militant, revoluţionar. Acest spirit revoluţionar, propriu prin definiţie întregii activităţi teoretice şi practice a partidului, şi care are o amploare şi o forţă fără egal in munca de zi cu zi a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, reprezintă, am spune, un adevărat certificat de identitate pentru cei peste 3 200 000 de tineri muncitori, ţărani, elevi, studenţi, intelectuali, fără deosebire de naţionalitate pentru toţi tinerii ţării,şi el primeşte noi şi importante valenţe în perioada care precede şi pregăteşte un eveniment de importanţă deosebită în viaţa politică şi socială a ţării — Forumul tinerei generaţii. Cadrul real şi efectiv de formare şi afirmare a spiritului comunist, revoluţionar al tinerei generaţii, îl reprezintă înseşi creşterea şi întărirea răspunderilor şi sarcinilor ce revin Uniunii Tineretului Comunist, organelor şi organizaţiilor sale în întreaga viaţă politică, economică şi socială a patriei, in perspectiva mutaţiilor calitative ce au survenit şi survin în permanenţă în activitatea atît de dinamică, de impetuoasă desfăşurată sub conducerea partidului pentru înfăptuirea grandioaselor direcţii ale Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Se poate afirma cudeplin temei că pentru utecişti, pentru întregul nostru tineret, traducerea în viaţă a fiecărui obiectiv, a fiecărei sarcini înscrise în Carta fundamentală teoretică şi politică a partidului reprezintă tot atîtea trepte in realizarea idealului său de muncă şi viaţă. Pentru că societatea noastră oferă tineretului — viitorul însuşi al naţiunii socialiste — nu numai un ideal generos, nemaiîntîlnit de formare şi împlinire, ci — pornind de la caracterul său de puternică forţă socială în strategia etapei istorice actuale şi în perspectivă — conferă tinerelor generaţii şi totalitatea condiţiilor necesare pentru a se împlini odată cu împlinirea ţării. Aşadar, ceea ce se cere tineretului este manifestarea largă, neîngrădită a spiritului cutezător, revoluţionar, afirmarea sa impetuoasă, cu precădere in cadrul nou, superior creat prin obiectivele deceniului ştiinţei, tehnicii, calităţii şi eficienţei. Este atunci cit se poate de firească întrebarea, ce înţelegem azi, aici şi acum, prin spirit revoluţionar, ce sensuri şi determinaţii noi primeşte acest nobil atribut de conştiinţă care a însufleţit şi a îmbărbătat atitea şi atitea generaţii de comunişti, de utecişti, Ie-a dat încredere deplină, chiar şi în clipa supremă a sacrificiului, in izbinda cauzei clasei muncitoare, a partidului său. întrebarea însă s-ar mai putea pune (de ce nu ?) şi altfel , într-o perioadă istorică relativ scurtă, am reuşit să răsturnăm definitiv o orînduire nedreaptă, bazată pe exploatare şi inegalitate. Am refăcut din temelii o ţară pe care mulţi, cam prea mulţi sceptici şi pesimişti, o credeau iremediabil cantonată in perimetrul „eminamente agrară“, am făurit o industrie modernă, competitivă, am atins ritmuri de dezvoltare economică şi socială demne de invidiat chiar pentru ţări cu o îndelungă şi temeinică tradiţie in acest sens ; au cunoscut o dezvoltare nouă artele şi ştiinţa, am educat un om cu o morală superioară, stăpîn pe tot ce a fost mai valoros, am realizat o democraţie largă, prin intermediul căreia socialismul se făureşte prin popor şi pentru popor. Nu este oare aceasta exact ceea ce am dorit şi am năzuit nu numai ca generaţie, ci şi ca istorie atît de frămîntată şi încercată ? Răspunsul cel mai clar, mai precis şi mai cuprinzător, un ŞERBAN CIONOF (Continuare in moina a IV-a) ÎNTREGUL POPOR ÎŞI OMAGIAZĂ PREŞEDINTELE CU HOTĂRÎREA NEABĂTUTĂ DE A TRANSPUNE ÎN VIAŢĂ DOCUMENTELE ISTORICE ALE CELUI DE AL XII-LEA CONGRES AL P. C. R. MESAJE DE FELICITARE ADRESATE PREŞEDINTELUI REPUBLICII, TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ÎN PAGINA A 2-A CLIPA ISTORICA Pe umerii unui conducător de ţară apasă o răspundere uriaşă. Să conduci destinele unui popor, într-un timp în care in lume valurile istoriei sunt tulburi, să stai mereu de veghe pentru ca poporul tău să trăiască în linişte şi pace, liber şi demn, fără grija zilei de miine, e un lucru greu, deosebit de greu, o misiune care nu poate fi încredinţată oricui, ci numai unui ales al istoriei. E o răspundere mare, copleşitoare, care cere, curaj, limpezime a gindului, o ascuţime a minţii ce trebuie să foreze un viitor ca o rază, o energie extraordinară, calm şi tact politic, sacrificiu pînă la uitare de sine, iubire fără margini faţă de poporul în care te-ai născut, un simţ acut al timpului şi un suflet în care arde nestinsă căldura omenească. Cu un asemenea conducător neliniştea faţă de viitor dispare, pentru că el, prin pilda sa, prin calmul şi energia lui ştie să aducă o naţiune în spaţiul luminos şi liniştitor al certitudinii şi optimismului. Am gîndit toate acestea urmărind la televizor transmisia indirect a momentelor alegerii şi investirii tovarăşului Nicolae Ceauşescu în înalta funcţie de Preşedinte al Republicii. Au fost momente de o inegalabilă frumuseţe şi tensiune emoţională, cînd Marea Adunare Naţională, exprimînd voinţa poporului întreg, a încredinţat din nou destinele patriei intîiului său preşedinte. Au fost momente solemne în care fiecare din noi a realizat în adevărata ei dimensiune clipa istorică ce se consuma : umerii conducătorului încercat, eliberaţi parcă o clipa de apăsare a uriaşei răspunderi, se încordau din nou, ştiind că ţara ii încredinţează pe mai departe, cu deplină certitudine, destinele sale, viitorul său. Realegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia de Preşedinte al Republicii este simbolul deplin al preţuirii, al încrederii noastre căviitorul ţării se află pe mîini bune. Este expresia sentimentelor noastre de iubire faţă de omul a cărui viaţă nu îl mai apaţine, ci se află dăruită în întregime patriei și poporului său. mircea ■ FLORIN SANDRU Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST 28 martie 1980 — o zi de istorie, o zi pentrutorie. Sub însemnul acestui emoţionant, inălţător moment in care aleşii noştri, cei mai buni dintre noi, , reuniţi sub cupola parlamentului, in prima sesiune a celei de a VIII-la legislaturi a Marii Adunări Naţionale l-au reales pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste în înalta funcţie de Preşedinte al Republicii Socialiste România. Realegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu in suprema magistratură a statului nostru dă expresie strălucită, plenară, dorinţei fierbinţi, năzuinţei unanime a fiilor şi fiicelor patriei, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, tineri şi vîrstnici, de la oraşe şi sate pentru ca omul de ale cării gîndire şi faptă revoluţionară, de al cărui fierbinte şi profund patriotism se leagă cea mai luminoasă pagină din istoria multimilenară a acestui popor, prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu în fruntea Republicii Socialiste România însemnîrnd pentru noi toţi garanţia cea mai trainică a înfăptuirii cu succes a idealurilor noastre de pace, progres şi bunăstare, chezăşia ridicării României pe cele mai înalte culmi de civilizaţie materială şi spirituală. Am urmărit cu toţii, cu inima plină de bucurie, cu deplină satisfacţie şi mincirie Alegerea Preşedintelui şi Solemnitatea învestiturii. Am jurat, ca ţară, ca popor, o dată cu Preşedintele nostru, am jurat că nu vom precupeţi nici un efort, că ne vom face întotdeauna cu cinste şi devotament datoria faţă de acest partid, de acest neam, de acest popor, din rîndul cărora s-a format şi s-a împlinit, întîiul comunist de omenie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. • „Sunt încă sub puternica impresie a acestui moment prin excelenţă istoric — ne spunea Georgeta Pometcu, prim secretar al Comitetului U.T.C. al sectorului 2 din Capitală — asemeni întregului tineret al ţării. Suntem mîndri şi fericiţi că, prin voinţa puternică şi unanimă a poporului, la cîrma destinelor noastre a fost ales pentru a treia oară tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Noi, tînăra generaţie, crescută şi educată în anii luminoşi şi liberi ai socialismului, ştim că datorăm părintelui şi îndrumătorului nostru cel mai iubit condiţii, nemaiîntilnite de muncă, de viaţă, de învăţătură şi afirmare, cele mai largi drepturi politice şi civice de care s-au bucurat vreodată tinerii in România. Tocmai de aceea, atunci cînd tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rostit memorabilele cuvinte „îmi voi consacra toate forţele, viaţa — dacă va fi necesar —, acestor idealuri, libertăţii, socialismului şi păcii !“ am înţeles o dată mai mult că pentru utecişti, pentru fiecare tînăr al patriei nu există şi nu poate exista datorie mai înaltă decit aceea de a-şi consacra toate forţele, de a se afla în primele rînduri ale muncii şi luptei revoluţionare a întregului nostru popor. Îndeplinind cu cinste indicaţiileşi îndemnurile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, promovînd în întreaga sa activitate strălucitul exemplu de comunist, de militant al Preşedintelui Republicii Socialiste România“. • La rîndul său, Ivan Ruse, secretar adjunct al Comitetului comunal Drăgăneşti-Vlaşca al U.T.C. (judeţul Teleorman), ne-a declarat : „Realegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu ca Preşedinte al Republicii înseamnă pentru mine, pentru toţi cei ce, muncesc şi trăiesc în România contemporană, cea mai sigură garanţie a înaintării agriculturii socialiste pe noi trepte de progres, a ridicării gradului de civilizaţie materială şi spirituală a satului nostru, a oamenilor săi. In cei cincisprezece ani de cînd ne conduce şi ne îmbărbătează, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a dovedit în întreaga sa activitate că este omul care ne relevă în mod magistral direcţiile esenţiale, sensurile de dezvoltare ale societăţii româneşti, cuprinzînd într-o viziune profund ştiinţifică, consecvent revoluţionară obiectivele actuale şi de perspectivă care fac din România o ţară cu un înalt ritm de dezvoltare, cu o viaţă tot mai bogată şi mai îmbelşugată. Toate aceste idei forţă ale concepţiei tovarăşului Nicolae Ceauşescu, le-am regăsit afir(Continuare in pag. a 1i-a) . Tineretul — un singur gînd, o singură voinţă: „Vom face totul pentru a ne afla în primele rînduri ale luptei şi muncii revoluţionare a întregului popor1“. 0 „Sintem mîndri şi fericiţi că avem privilegiul de a trăi, munci şi acţiona sub conducerea intîiului nostru Preşedinte“. 0 „Să ne trăiţi, stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Cealşescu, întru mulţi ani, cu fericire, tinereţe şi putere de muncă pentru a împlini destinul socialist şi comunist al scumpei noastre Românii“. : --------------------. Am trăit odată cu ţara un moment solemn. Suntem hotăriţi să urm in orice împrejurare, cuvitul Președintelui! ANUL XXXVI SERIA II. Nr. 9 596 4 PAGINI 30 BANI MARJI 1 APRILIE 1980 Cronica de întrecere . Colectivul întreprinderii miniere Hunedoara, unitate distinsă recent cu „Ordinul Muncii“ clasa a II-a pentru rezultatele deosebite obţinute în anul 1979, a raportat îndeplinirea înainte de termen a planului criterial. Din calculele preliminare rezultă că, în avansul de timp cîştigat, muncitorii, tehnicienii şi inginerii acestei prestigioase unităţi, care isi desfăşoară activitatea în bazinul minier Poiana Ruscăi, vor realiza, pînă la finele perioadei, o producţie industrială suplimentară , în valoare de 480 milioane lei, furnizînd în plus industriei siderurgice mai mult de 500 000 tone dolomită metalurgică şi însemnate cantităţi de alte substanţe minerale utile. Succesul minerilor hunedoreni are la bază creşterea gradului de mecanizare a lucrărilor din subteran şi de la suprafaţă, folosirea eficientă a maşinilor şi instalaţiilor din dotare, extinderea metodelor avansate de lucru şi a iniţiativei „Brigada înaltei productivităţi şi calităţi“, preluată de la minerii din Valea Jiului. • Preocuparea petroliştilor de la Moreni — veche zonă de extracţie a ţiţeiului — pentru descoperirea noilor straturi de ţiţei s-a materializat, recent, in săparea sondei „5 501-Piscuri“, la peste 5 000 metri adîncime. Sonda — prima de acest fel din zonă, care a început să scoată la suprafaţă „aurul negru“ dîmboviţean — a fost realizată de lucrătorii schelei de foraj — Moreni intr-un timp mai scurt decit cel prevăzut și cu un cost mediu sub nivelul înregistrat pînă acum la sondele de mare adîncime. ■ • în cadrul secției laminor-ambutisare a întreprinderii de utilaj chimic si forjă din Rîmnicu Vîlcea a fost consemnată, luni, o nouă premieră tehnică pe plan naţional. Este vorba de începerea probelor tehnologice la cald la noua presă de 1 100 tone forţă, destinată ambutisării capacelor elipsoidale din tablă cu diametre de 600—2 500 mm şi grosimi de pînă la 30 mm, pentru diferite tipuri de recipiente utilizate in industria chimică și constructoare de mașini. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ŞI TOVARĂŞA ELENA CEAUŞESCU au primit delegaţia conducerii Ligii femeilor din Zambia Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşa Elena Ceauşescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, au primit, luni după-amiază, delegaţia conducerii Ligii femeilor din Zambia, alcătuită din Chibesa Kankasa, membru al C.C. al Partidului Unit al Independentei Nationale din Zambia, secretar pentru Liga femeilor din Zambia, Lister Chula, secretar cu problemele financiare la Liga femeilor, Ruth Bbuku, preşedinte cu problemele de personal la Asociaţia tinerelor, femei, organizaţie afiliată la Liga femeilor din Zambia, care face o vizită de prietenie în ţara noastră, la invitaţia Consiliului Naţional al Femeilor. La primire a luat parte Ana Mureşan, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedinta Consiliului Naţional al Femeilor. Mulţumind pentru primirea acordată, şefa delegaţiei a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu un călduros mesaj de salut din partea preşedintelui Zambiei, Kenneth David Kaunda, şi a soţiei acestuia, Betty Kaunda. Au fost adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu cele mai sincere felicitări cu ocazia realegerii în funcţia supremă de preşedinte al României, împreună cu urări de succes în activitatea pe care o desfăşoară în fruntea partidului şi statului nostru. De asemenea, conducătoarea delegaţiei a transmis felicitări căduroase tovarăşei Elena Ceauşescu, pentru alegerea sa în funcţia de prim viceprim-ministru al guvernului. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a mulţumit şi a rugat pe oaspete să adreseze, în numele său şi al tovarăşei Elena Ceauşescu, un salut prietenesc şi cele mai bune urări de sănătate şi fericire preşedintelui Kenneth David Kaunda şi soţiei sale, Betty Kaunda, de noi succese poporului zambian prieten în dezvoltarea patriei sale. In cadrul întrevederii a fost exprimată satisfacţia pentru dezvoltarea ascendentă a relaţiilor româno-zambiene şi a fost subliniată însemnătatea întîlnirilor şi convorbirilor la nivel înalt pentru întărirea prieteniei dintre ţările şi popoarele noastre, pentru intensificarea colaborării şi cooperării dintre România şi Zambia. In acest context, a fost relevată importanţa contactelor şi a schimburilor de delegaţii, inclusiv pe linia organizaţiilor de femei, în promovarea colaborării românozambiene. S-a arătat că dezvoltarea colaborării dintre organizaţiile de femei din cele două ţări, dintre femeile din toate ţările lumii reprezintă un factor important în lupta popoarelor pentru promovarea uneipolitici noi în viaţa internaţională, în legătură cu actuala situaţie internaţională, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat necesitatea intensificării eforturilor statelor, ale tuturor forţelor democratice, progresiste, antiimperialiste şi anticolonialiste, inclusiv ale organizaţiilor de femei, pentru oprirea agravării climatului politic mondial, pentru reluarea procesului destinderii, bazat pe respectul în relaţiiledintre state a principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi, şi avantajului reciproc, neamestecului în treburile interne, eliminării forţei şi ameninţării cu forţa, pe dreptul fiecărui popor de a-şi hotărî de sine stătător propria cale de dezvoltare. Secretarul general al Partidului Comunist Român a relevat, totodată, faptul că interesele păcii şi destinderii reclamă soluţionarea, exclusiv pe cale paşnică, a litigiilor dintre state, adoptarea de măsuri concrete de dezarmare şi în special de dezarmare nucleară, lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale. A fost exprimată satisfacţia faţă de victoria forţelor patriotice din Zimbabwe, care creează posibilitatea dezvoltării independente de sine stătătoare a acestei ţări, întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, prietenească.. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit scrisorile de acreditare a amhacarmrmim Rfţnnhlim Rufcuvana Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, iutii, pe Aloysius William Kgarebe, care şi-a prezentat scrisorile de acreditare în calitate de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar a! Republicii Botswana în ţara noastră, înminînd scrisorile de acreditare, ambasadorul Aloysius William Kgarebe a transmis preşedintelui Nicolae Ceauşescu un mesaj de prietenie şi cele mai bune urări din partea preşedintelui Republicii Botswana, Seretse Khama, în continuare, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi ambasadorul Republicii Botswana au prezentat scurte cuvintări. După solemnitatea înmînării scrisorilor de acreditare, preşedintele Nicolae Ceauşescu s-a întreţinut cordial cu ambasadorul Aloysius William Kgarebe. La solemnitate şi convorbire au participat Ştefan Andrei, ministrul afacerilor externe, şi Silviu Curticeanu, secretar prezidenţial şi al Consiliului de Stat. Pentru recuperarea întârzierilor la semănat: Programele zilnice de lucru — îndeplinite şi depăşite de fiecare formaţie, de fiecare mecanizator IN PAGINA A 3-A Mesaje de felicitări de peste hotare adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu prilejul realegerii în înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România ÎN PAGINA A 3-A ÎNSÂŞI •I DEMNITATEA NOASTRĂ A patriei şi-al conştiinţei eşti Vrednic bărbat intre bărbaţii lumii Şi ţrs coroană frunţii, toţi aceşti De biruinţă-ani, în purpura cununii. Limba română, pîinea noastră, piatra Şi focul gindului la munci sau graiul Credinţa omului care-şi zideşte vatra Cînd înfloreşte şi rodeşte plaiul ; Izvorul dinspre munţi spre guri şi Mare Privirea cea dinţii a pruncului spre noi, Săgeata rindunelei cînd răsare Sau fulgerul rodirilor învrednicit de ploi ; Zidirea României, soarta ei întreagă \ r.: î 1______îjî_.auujLuv/^iu 91 piuiai in mine uuridic Cu tine, prin partid, de viitor se leagă. — Ești însăși demnitatea noastră spre departe. ION CRINGULEANU