Scînteia Tineretului, octombrie 1980 (Anul 36, nr. 9752-9778)

1980-10-01 / nr. 9752

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXXVI SERIA II Nr. 9752 4 PAGINI 30 BANI MIERCURI 1 OCTOMBRIE 1980 ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C. C. AL P. C. R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, marţi, 30 septembrie, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a analizat măsurile privind asigurarea realizării tuturor prevederilor planului pe ultimul trimestru al acestui an, a tuturor indicatorilor economici şi echilibrarea balanţei de plaţă. Comitetul Politic Executiv a cerut tuturor ministerelor, centralelor şi întreprinderilor, organelor şi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de masă, tuturor oamenilor muncii să acorde o deosebită atenţie realizării integrale a producţiei, cu prioritate a celei destinate exportului, descoperirii şi punerii in valoare de noi resurse de materii prime şi materiale, valorificării superioare a materiei prime, in special a metalului și masei lemnoase, sporirii pe toate căile a indicilor de calitate a produselor. In continuare, Comitetul Politic Executiv a analizat modul in care se desfășoară lucrările campaniei agricole de toamnă. Apreciind rezultatele obţinute pinâ in prezent, s-au stabilit măsuri care să asigure urgentarea stringerii recoltei şi insăminţărilor, a transportului operativ şi depozitării în bune condiţii a tuturor produselor agricole, printr-o mobilizare generală, folosindu-se întreaga capacitate a mijloacelor tehnice, a atelajelor, întreaga forţă de muncă de la sate. In scopul aplicării în cele mai bune condiţiuni a măsurilor şi hotărîrilor adoptate de cel de-al ll-lea Congres al consiliilor populare, a indicaţiilor secretarului general al partidului privind perfecţionarea în continuare a activităţii consiliilor populare şi aplicarea mai fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii financiare, Comitetul Politic Executiv a stabilit ca proiectele de legi asupra cărora Congresul consiliilor populare şi-a dat acordul să fie supuse dezbaterii publice. Ele sunt menite să asigure lărgirea in continuare a cadrului democratic al societăţii noastre, participarea nemijlocită a tuturor cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate, la înfăptuirea politicii partidului şi statului, consacrată dezvoltării multilaterale a patriei, la întărirea în toate sferele vieţii sociale a legalităţii, eticii şi echităţii socialiste. In conformitate cu hotărirea Comitetului Politic Executiv, după dezbaterea publică, proiectele de legi urmează să fie supuse spre aprobare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Politic Executiv a stabilit convocarea Plenarei C.C. al P.C.R. pentru data de 15 octombrie a.c. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat despre vizita oficială de prietenie pe care a efectuat-o in ţara noastră, în perioada 8-10 septembrie, tovarăşul Kenneth David Kaunda, preşedintele Partidului Unit al Independenţei Naţionale, preşedintele Republicii Zambia, împreună cu tovarăşa Betty Kaunda. . . . Comitetul Politic Executiv şi-a exprimat deplina aprobare faţă de rezultatele pozitive ale noului dialog româno-zambian la nivel înalt ce constituie o semnificativă confirmare a consecvenţei cu care partidul şi statul nostru acţionează pentru continua întărire a legăturilor de prietenie şi solidaritate cu tinerele state africane aflate pe calea dezvoltării de sine stătătoare. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere convorbirilor dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Kenneth David Kaunda, desfăşurate într-o atmosfera de caldă prietenie, de preţuire şi respect reciproc, care au evidenţiat hotărirea comună de a acţiona, in continuare, in spiritul principiilor şi prevederilor înscrise in Tratatul de prietenie şi cooperare din 17 aprilie 1979, pentru dezvoltarea şi intensificarea relaţiilor reciproce in domeniile politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi în toate celelalte domenii. S-a apreciat că intensificarea cooperării economice romăno-zambiene, a schimburilor comerciale, a conlucrării în sfera ştiinţei şi tehnologiei, a învăţămîntului şi culturii vine în sprijinul efortului naţional al celor două ţări pentru progres economic şi social. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de vederi dintre cei doi şefi de stat cu privire la situaţia internaţională actuală, la mutaţiile şi prefacerile revoluţionare ce au loc în lumea contemporană şi a exprimat deplina aprobare faţă de concluziile la care au ajuns in urma examinării problemelor esenţiale ale vieţii politice mondiale. In acest sens, Declaraţia comună semnată la încheierea vizitei proclamă necesitatea respectării de către toate statele a principiilor egalităţii depline în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, neamestecului in treburile interne ale statelor, a dreptului fiecărui popor de a-şi alege liber calea dezvoltării sale. Comitetul Politic Executiv apreciază insemnatatea faptului că România şi Zambia se pronunţă pentru rezolvarea pe cale politică a stărilor de încordare şi conflict existente in diferite regiuni ale globului, pentru oprirea cursei înarmărilor şi adoptarea unor măsuri concrete de dezarmare, in primul rînd de dezarmare nucleară, pentru realizarea de progrese in domeniul cooperării şi securităţii în Europa, pentru sprijinirea luptei de eliberare naţională a popoarelor din Africa, împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, rasismului şi apartheidului, pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru unirea şi conlucrarea strînsâ a tuturor statelor şi popoarelor, a partidelor politice, a forţelor progresiste, înaintate de pretutindeni pentru a pune capăt tensiunii din viaţa internaţională şi a asigura reluarea şi continuarea politicii de destindere, colaborare şi pace, de respect al independenţei naţionale. Comitetul Politic Executiv a aprobat în unanimitate documentele, înţelegerile şi concluziile la care s-a ajuns cu prilejul vizitei şi a stabilit măsurile corespunzătoare pentru înfăptuirea in bune condiţii a obiectivelor de colaborare şi cooperare prevăzute, pentru amplificarea continuă a relaţiilor romăno-zambiene, spre binele celor două popoare, in interesul cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Comitetul Politic Executiv a ascultat, de asemenea, o informare prezentată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu privind vizita oficială de prietenie efectuată in ţara noastră, în perioada 13—17 septembrie, de tovarăşul Samora Maises Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic. Comitetul Politic Executiv a aprobat întru totul rezultatele fructuoase ale convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Samora Moises Machel şi a apreciat că vizita înaltului sol al poporului mozambican, Declaraţia comună semnată de cei doi conducători de partid şi de stat, celelalte documente încheiate reprezintă o importantă contribuţie la extinderea relaţiilor tradiţionale de prietenie, solidaritate militantă şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul FRELIMO, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Mozambic, 5,"Pe binele popoarelor român şi mozambican, al politicii de pace, destindere, independenţă naţională şi colaborare intre toate naţiunile. Comitetul Politic Executiv subliniază însemnătatea deosebită a hotărîrilor convenite de cei doi preşedinţi cu privire la dezvoltarea în continuare a relaţiilor româno-mozambicane în domeniile politic, economic, tehnico-ştiinţific şi cultural, a cooperării in producţie, a diversificării schimburilor comerciale, apreciind că acestea vin in sprijinul eforturilor României şi Mozambicului în direcţia progresului lor economic şi social. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de păreri în problemele esenţiale ale vieţii internaţionale actuale şi işi exprimă deplinul acord cu concluziile la care au ajuns tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Samore Moises Machel cu privire la principalele mutaţii din lumea contemporană, subliniind hotărirea României şi Mozambicului de a conlucra mai strins pe planul vieţii internaţionale, pentru a-şi aduce o contribuţie însemnată la lupta tuturor popoarelor pentru eliminarea încordării, a politicii imperianiste de dominaţie şi opresiune, pentru reluarea şi continuarea politicii de destindere şi cooperare, pentru soluţionarea, pe cale paşnică, prin tratative, a tuturor problemelor litigioase din diferite zone ale globului, pentru respectarea în relaţiile dintre state a principiilor egalităţii in drepturi, independenţei şi Suveranităţii naţionale, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, neamestecului in treburile interne, a dreptului fiecărui popor de a-şi alege singur calea dezvoltării economice şi sociale. S-a relevat, de asemenea, importanţa faptului că România şi Mozambic se pronunţă cu hotărire pentru lichidarea subdezvoltării şi edificarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru sprijinirea luptei de eliberare naţională a popoarelor din Africa, împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, a rasismului şi apartheidului, pentru reglementarea problemelor litigioase dintre ţările africane prin negocieri directe între părţile interesate. S-a relevat, totodată, importanţa pe care România şi Mozambicul o acordă mişcării de nealiniere în lupta împotriva imperialismului, pentru făurirea unei noi ordini economice internaţionale şi promovarea principiilor de drept internaţional in relaţiile dintre state. Comitetul Politic Executiv subliniază, de asemenea, însemnătatea hotărîrii Partidului Comunist Român şi Partidului FRELIMO de a întări colaborarea cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, cu toate partidele şi forţele progresiste, democratice, antiimperialiste pe baza principiilor deplinei egalităţi in drepturi, încrederii şi întrajutorării reciproce, a dreptului fiecărui partid de a-şi stabili in mod independent politica internă şi externă în conformitate cu interesele şi condiţiile concrete din ţările respective. Comitetul Politic Executiv a luat, de asemenea, cunoştinţă de rezultatele vizitei oficiale de prietenie efectuate in ţara noastră de preşedintele Republicii Zimbabwe, tovarăşul Canaan Sodindo Banana, împreună cu tovarăşa Janet Banana. « Comitetul Politic Executiv a luat act cu deplină satisfacţie de sentimentele de recunoştinţă exprimate de preşedintele Republicii Zimbabwe faţă de preşedintele României, faţă de Partidul Comunist Român şi poporul român pentru solidaritatea şi sprijinul politic, diplomatic, moral şi material acordat în anii grei ai luptei de eliberare naţională a poporului Zimbabwe, pentru prietenia şi colaborarea ţării noastre cu noul stat independent şi a reafirmat solidaritatea partidului nostru, a întregului popor român cu idealurile de independenţă, libertate şi progres social ale poporului Zimbabwe, cu eforturile depuse de guvernul condus de Robert Mugabe pentru consolidarea independenţei, refacerea economică a ţării, reconcilierea naţională, dezvoltarea şi edificarea unei noi societăţi. Comitetul Politic Executiv îşi exprimă deplinul acord faţă de rezultatele remarcabile ale dialogului la nivel înalt româno-zimbabwe şi consideră că înţelegerile convenite intre cei doi preşedinţi, acordurile semnate vor ridica, pe o treaptă nouă, superioară, legăturile de prietenie şi solidaritate statornicite între ţările noastre, vor da un nou impuls colaborării in toate domeniile de activitate intre România şi Zimbabwe. Comitetul Politic Executiv a dat o inalta apreciere schimbului de vederi şi concluziilor la care au ajuns cei doi preşedinţi in problemele actuale ale situaţiei politice internaţionale, relevind însemnătatea faptului că România şi Zimbabwe se pronunţă cu hotărire pentru intensificarea eforturilor tuturor statelor, ale popoarelor, ale forţelor înaintate de pretutindeni pentru eliminarea politicii imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste, pentru împiedicarea" agravării climatului internaţional, reluarea şi continuarea cursului spre destindere, bazat pe respectarea cu stricteţe a principiilor egalităţii in drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, pe recunoaşterea dreptului fiecărui popor la dezvoltare liberă şi independentă. S-a relevat, totodată, însemnătatea pe care o au pentru consolidarea păcii şi securităţii internaţionale soluţionarea pe cale paşnică, prin tratative a problemelor litigioase din diferite zone ale globului, oprirea şi limitarea cursei înarmărilor şi realizarea unor măsuri concrete de dezarmare, in primul rind de dezarmare nucleară, lichidarea subdezvoltării şi a decalajelor dintre ţările bogate şi sărace, şi edificarea unei noi ordini economice şi politice internaţionale, care este de interes vital pentru toate statele, indiferent de sistemul lor economico-social şi de nivelul lor de dezvoltare. Comitetul Politic Executiv apreciază importanţa pe care cei doi preşedinţi o acordă înfăptuirii securităţii şi cooperării pe continentul european, in întreaga lume. In ce priveşte situaţia pe continentul african, a fost relevată marea însemnătate a victoriei poporului Zimbabwe în cucerirea independenţei şi crearea unui stat propriu şi s-a subliniat necesitatea sprijinirii în continuare a luptei poporului namibian pentru libertate şi independenţă, a poporului din Africa de Sud împotriva politicii de discriminare rasială şi de apartheid, pentru eliminarea totală a colonialismului şi neocolonialismului din Africa, pentru găsirea de soluţii paşnice disputelor dintre statele africane, in interesul unităţii şi al cooperării mai strînse dintre ele. Comitetul Politic Executiv a apreciat, totodată, voinţa României şi Zimbabwe de a colabora mai strins in cadrul diferitelor organisme internaţionale, a „grupului celor 77“ şi al mişcării de nealiniere, pentru apărarea păcii, întărirea securităţii internaţionale, înfăptuirea dezarmării şi promovarea cooperării şi prieteniei intre toate popoarele. Aprobînd în unanimitate rezultatele vizitelor preşedinţilor Republicii Zambia, Republicii Populare Mozambic şi Republicii Zimbabwe, Comitetul Politic Executiv a indicat măsuri în vederea înfăptuirii înţelegerilor stabilite, pentru dezvoltarea şi mai puternică a relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre România şi cele trei ţări africane. ★ Comitetul Politic Executiv a soluţionat, totodată, o serie de probleme ale activităţii curente de partid şi de stat. AHPLA MOBILIZARE DE FORŢE, ZI-LUMINA DE CtMP, LA STRINSUL RECOLTEI ŞI ÎNSÂMlNŢĂRI! Zile de maximă concentrare în agricultură ! Acest imperativ al campaniei din această perioadă, care trebuie să cuprindă necondiţionat Întreaga suflare a satelor, are ca temei necesitatea stringerii întregii recolte în luna octombrie, iar în următoarele 10—15 zile să se încheie Insămînţatul cerealelor de toamnă, în baza indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la recentul Congres al consiliilor populare privind buna desfăşurare a tuturor lucrărilor de toamnă, comandamentul central pentru agricultură a cerut organelor judeţene de partid, consiliilor populare, direcţiilor agricole şi consiliilor agroindustriale să organizeze temeinic munca, prin folosirea la maximum a resurselor umane şi mecanice, pe toată durata zilei, iar la lucrările de arat chiar pe timpul nopţii, să asigure respectarea programelor şi vitezelor zilnice de acţiune, astfel incit recolta să fie pusă la adăpost în cel mai scurt timp şi fără pierderi, iar însămînţările să se desfăşoare în conformitate cu normele agrotehnice de calitate stabilite. Din multitudinea de acţiuni, care trebuie desfăşurate acum sub semnul maximei urgenţe, se desprind citeva priorităţi ce necesită o finalizare cit mai grabnică : • Recoltarea florii-soarelui, precum şi a cartofilor, poate şi trebuie încheiată în cel mai scurt timp, cu atit mai mult cu cit culturile ajunse la un grad optim de maturare prezintă fenomene de pierderi prin prelungirea duratei de cules . O atenţie deosebită este necesar a fi acordată respectării riguroase a graficelor de recoltare şi transport la sfecla de zahăr, care prezintă producţii foarte bune cantitativ şi calitativ ; - în grădinile de legume, vii şi livezi să se organizeze temeinic munca astfel incit produsele perisabile să ajungă cît mai repede la consumatori şi unităţile de industrializare, pentru buna aprovizionare a populaţiei ; 9 Porumbul, cea mai importantă cultură cerealieră a perioadei, reclamă intensificarea acţiunilor de recoltat manual şi mecanizat, concomitent cu transportul in hambare a întregii producţii culese într-o zi ; • Mobilizarea forţelor manuale la eliberatul terenurilor, organizarea aratului in schimburi prelungite şi realizarea semănatului" operativ pentru încadrarea necondiţionată în termenele stabilite şi la densităţile prevăzute, norme tehnologice obligatorii pentru realizarea producţiilor stabilite în anul viitor ; - Strîngerea tuturor resturilor vegetale, asigurarea programelor de depozitare a fînurilor şi însilozarea grosierelor, pentru completarea bazei furajere necesare sectorului zootehnic pe perioada de iarnă. Aşadar, un volum complex de lucrări la care contribuţia tinerilor, a organizaţiilor U.T.C., se dovedeşte a fi de un real folos, accelerind prin fapte concrete şi eficiente de muncă înfăptuirea tuturor sarcinilor care stau în faţa agriculturii, în pagina a III-a a ziarului nostru citeva relatări pe această temă. Elevii Şcolii generale nr. 3 din Bistriţa — un ajutor preţios la recoltatul fructelor de la Staţiunea de cercetări pomicole din Bistriţa Foto : VALERIU TANASOF înscriindu-se ca un moment important în cronica relaţiilor de prietenie şi colaborare între popoarele român şi Zimbabwe, ca o contribuţie de seamă la lupta pentru pace, cooperare, independenţă şi progres în întreaga lume, ieri s-a încheiat VIZITA PREŞEDINTELUI REPUBLICII ZIMBABWE, CANAAN SODINDO BANANA Marţi, 30 septembrie, s-a încheiat vizita oficială de prietenie efectuată în ţara noastră, la invitaţia preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, de tovarăşul Canaan Sodindo Banana, preşedintele Republicii Zimbabwe, şi tovarăşa Janet Banana. Vizita în ţara noastră a înaltului sol al poporului Zimbabwe, convorbirile care au avut loc între preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Canaan Sodindo Banana, înţelegerile convenite cu acest prilej reprezintă un moment de seamă în cronica relaţiilor de prietenie şi solidaritate militantă statornicite între popoarele român şi Zimbabwe, deschizînd noi orizonturi colaborării pe multiple planuri dintre ţările noastre, în folosul lor reciproc, în interesul luptei pentru eliminarea definitivă a colonialismului şi neocolonialismului, a politicii imperialiste de dominaţie şi dictat, pentru pace, destindere, independenţă naţională şi progres în întreaga lume. Ceremonia plecării înalţilor oaspeţi a avut loc pe aeroportul Otopeni, împodobit sărbătoreşte. Pe frontispiciul aerogării sa aflau portretele tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Canaan Sodindo Banana, încadrate da drapelele de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Zimbabwe. Pe mari pancarta erau înscrise urările: „Să se dezvolte tot mai mult relaţiile de prietenie şi colaborare dintre Republica Socialistă România şi Republica Zimbabwe, în interesul celor două popoare, al politicii de pace, destindere, independenţă şi securitate in întrea(Continuare in pag. a III-a) Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au primit pe acad. Constantin Tsatsos, fost preşedinte al Republicii Elene, şi pe soţia sa, Ioanna Tsatsos Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi tovarăşa Elena Ceauşescu, au primit, marţi seara, pe acad. Constantin Tsatsos, fost preşedinte al Republicii Elene, şi pe soţia sa, Ioanna Tsatsos, care fac o vizită în ţara noastră, la invitaţia Consiliului Naţional al Brontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste. Acad. Constantin Tsatsos a transmis preşedintelui Nicolae Ceauşescu un cordial salut din partea preşedintelui Republicii Elene, Constantin Karamantis. De asemenea, el a exprimat, în numele său şi al soţiei sale, calde mulţumiri pentru întrevederea acordată, pentru ospitalitatea de care s-au bucurat in timpul şederii în ţara noastră, pentru prilejul oferit de a vizita România şi a cunoaşte realizările remarcabile obţinute de poporul român în toate domeniile vieţii economice, culturale şi sociale. Acad. Constantin Tsatsos a avut cuvinte de înaltă apreciere faţă de politica externă a României, faţă de activitatea neobosită a şefului statului român închinată înfăptuirii idealurilor de pace, destindere, cooperare şi progres social ale tuturor popoarelor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat la rîndul său să se transmită preşedintelui Karamantis salutul său şi cele mai bune urări. Salutindu-i pe oaspeţi, preşedintele Nicolae Ceauşescu a arătat că vizita lor în ţara noastră constituie o expresie a bunelor relaţii tradiţionale dintre România şi Grecia, în cadrul întrevederii sa sub (Continuare in pag. a III-a) PRIMIRI LA TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Delegaţia Partidului Noua Democraţie din Grecia Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, preşedintele Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, a primit, marţi, delegaţia Partidului Noua Democraţie din Grecia, condusă de Constantinos Kallias, vicepreşedinte al Comitetului Executiv al partidului, care, la invitaţia Consiliului Naţional al F.D.U.S., face o vizită în ţara noastră. Din delegaţie fac parte Marxos Antoniadis, Ioannis Katsafados şi Zaharia Kratsas, deputaţi. Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, marţi după-amiază, pe Jean Bouha. La întrevedere au luat parte tovarăşii Tamara Dobrin, preşedintele executiv al Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, Mihai Burcă, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al F.D.U.S., şi Aurel Duma, secretar al Consiliului Naţional al F.D.U.S. A fost de faţă Ilias Clis, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Greciei la Bucureşti. In timpul convorbirii a fost evocată cu satisfacţie evoluţia pozitivă a relaţiilor dintre România şi Grecia, dintre Frontul Democraţiei şi Unităţii Sa Ambasadorul Belgiei ambasadorul Belgiei la Bucureşti, în vizită de rămas bun, în legătură cu încheierea misiunii în ţara noastră. cialiste şi Partidul Noua Democraţie şi a fost manifestată dorinţa comună de a acţiona pentru dezvoltarea şi mai puternică a colaborării dintre ţările noastre, în folosul popoarelor român şi elen, al cauzei păcii, destinderii, securităţii şi cooperării în Balcani, în Europa şi în întreaga lume. Abordîndu-se unele problema ale vieţii internaţionale, s-a exprimat preocuparea faţă de actuala situaţie din lume, caracterizată prin menţinerea în cor(Continuare in pag. a III-a) Cu acest prilej, a avut loc o convorbire care s-a desfăşurat intr-o atmosferă cordială.