Scînteia Tineretului, iulie 1983 (Anul 39, nr. 10603-10628)

1983-07-01 / nr. 10603

„SCe NTEI A TINERETULUI" pag. 3 VINERI 1 IULIE 1983 la Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român (Urmare din pag. I) In domeniul comerţului exterior, avînd in vedere rezultatele din primele 6 luni ale acestui an — care nu ne pot mulţumi — este necesar ca toate ministerele, centralele şi întreprinderile să acţioneze cu toată fermitatea pentru realizarea in cele mai bune condiţii a producţiei şi a exportului. Deşi pe primul semestru avem o balanţă comercială activă, de peste un miliard dolari , aceasta nu ne poate insă mulţumi. Trebuie să luăm toate măsurile pentru a realiza în întregime prevederile balanţei comerciale şi ale balanţei de plăţi, aşa cum este stabilit in planul pe acest an. Este necesar să facem totul pentru intensificarea relaţiilor economice internaţionale, a cooperării în producţie, atit cu ţările din C.A.E.R., cu celelalte ţări socialiste, cit şi cu ţările în curs de dezvoltare şi cu statele capitaliste dezvoltate, în forme reciproc acceptabile şi pe baza egalităţii şi avantajului reciproc. In domeniul investiţiilor este necesar să luăm toate măsurile pentru realizarea întregului program de lucrări şi pentru punerea tuturor capacităţilor în producţie la termenele stabilite. Avem şi în acest domeniu unele realizări, dar şi anumite minusuri, rămîneri in urmă. Aşa cum am stabilit, va trebui ca, pînă la sfîrşitul anului, să recuperăm în întregime răminerile in urmă, să realizăm şi să punem in producţie toate capacităţile şi chiar să devansăm unele prevăzute pentru anul viitor. Avem toate posibilităţile şi trebuie să realizăm o mobilizare generală a forţelor în toate unităţile, in toate judeţele, în toate sectoarele, în vederea realizării acestui obiectiv. In toate ramurile economiei naţionale trebuie să se acţioneze cu mai multă fermitate în vederea înfăptuirii neabătute a prevederilor planului la toţi indicatorii. In acest cadru, doresc să atrag atenţia asupra măsurilor ce trebuie luate în vederea îmbunătăţirii activităţii în transporturi, şi îndeosebi în ce priveşte reducerea consumurilor de combustibil, folosirea mai corespunzătoare a capacităţilor şi reducerea cheltuielilor de transport, care sunt foarte mari şi influenţează asupra costurilor generale in întreaga economie, în realizarea tuturor programelor şi măsurilor stabilite, a planului pe acest an şi pe întregul cincinal, un rol important revine cercetării ştiinţifice şi tehnologice. La recenta plenară a Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie s-au dezbătut pe larg toate aceste probleme. De aceea nu voi insista acum asupra lor. Este necesar, insă, să se treacă cu toată hotărîrea la aplicarea măsurilor stabilite, avînd in vedere că programele de creştere a productivităţii, de calitate, de eficienţă economică nu se pot realiza fără aplicarea fermă de noi tehnologii, a cuceririlor ştiinţei în toate domeniile. Aşa cum am subliniat şi cu alte prilejuri, se impune să se acordeo mai mare atenţie pregătirii profesionale şi tehnice a oamenilor muncii din toate sectoarele. Trebuie să spunem deschis că unele rămîneri în urmă, unele lipsuri in domeniul calităţii sunt şi rezultatul unor minusuri în pregătirea profesională şi tehnică a oamenilor muncii. De aceea, trebuie să aplicăm cu toată fermitatea hotărîrile privind ridicarea nivelului pregătirii profesionale şi tehnice, reciclarea şi reîmprospătarea cunoştinţelor tuturor oamenilor muncii, ale tehnicienilor şi inginerilor din toate sectoarele — aceasta constituind un factor hotărîtor pentru îndeplinirea tuturor sarcinilor pe care le avem. Pe baza rezultatelor de pînă acum, trebuie să luăm toate măsurile pentru realizarea în cele mai bune condiţii — cu depăşirea de care am vorbit — a planului pe 1983. Să nu uităm nici un moment că anul acesta are un rol hotărîtor atit pentru depăşirea greutăţilor ce s-au manifestat în primii doi ani ai cincinalului, pentru înlăturarea unor contradicţii care au apărut, cit şi pentru asigurarea realizării în bune condiţii a planului pe întregul cincinal, a dezvoltării economico-sociale a patriei noastre socialiste. Să demonstrăm prin rezultate, prin fapte forţa şi capacitatea economiei noastre socialiste, a clasei muncitoare, a întregului popor de a învinge orice greutăţi şi de a înfăptui neabătut Programul partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare spre comunism (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, Plenara a aprobat, în unanimitate, Programul şi Hotărîrea privind aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar, a sistemului de retribuire a muncii şi creşterea retribuirii in acest cincinal. Hotăririle adoptate în acest sens au drept scop dezvoltarea şi mai puternică a autoconducerii muncitoreşti, creşterea răspunderii adunărilor generale şi ale consiliilor oamenilor muncii, ca organe colective de conducere. Prin aceasta se perfecţionează sistemul juridic cu privire la calitatea oamenilor muncii de proprietari ai unei părţi din proprietatea comună a întregului popor. Baza orînduirii noastre socialiste o constituie proprietatea socialistă a întregului popor sau cooperatistă asupra mijloacelor de producţie, asupra avuţiei generale. De aceea, sunt necesare măsuri ferme, inclusiv juridice, pentru a asigura apărarea şi dezvoltarea continuă a acesteia. Primind în administrare o parte a proprietăţii întregului popor, fiecare colectiv de oameni ai muncii are răspunderea directă de a apăra, păstra şi dezvolta această proprietate. Prin lege, se stabileşte răspunderea consiliului oamenilor muncii, ca organ colectiv de conducere a unităţii şi, deci, de administrare, în numele întregului colectiv, a proprietăţii comune. Consiliul de conducere răspunde in faţa adunării generale şi a statului democraţiei muncitoreşti revoluţionare pentru buna gospodărire şi întreaga activitate a unităţii respective. In acelaşi timp, prin lege, se stabilesc răspunderi directe pentru directorii întreprinderilor, care poartă răspunderea personală, pentru gestiunea unităţilor. In acelaşi sens, se stabilesc răspunderi pentru miniştrii şi directorii de centrală, precum şi pentru consiliile de conducere — respectiv, consiliul oamenilor muncii — pentru buna gospodărire a proprietăţii încredinţate spre administrare, păstrare şi dezvoltare. Pornind de la aceste răspunderi, se introduce contractulangajament, care se încheie între stat — în calitate de administrator general al proprietăţii întregului popor — şi colectivele de oameni ai muncii din fiecare întreprindere, centrală şi minister. în acelaşi timp, se introduce contractul-angajament individual, ce va fi semnat de miniştri, directori de centrale şi ai unităţilor. De asemenea, personalul muncitor va semna un contract-angajament individual. Toate aceste documente, introducerea lor urmăresc să asigure creşterea răspunderii colective, dar şi individuale, pentru proprietatea comună, pentru dezvoltarea economico-socială a s ţării, buna, gospodărire a mijloacelor materiale şi financiare. Totodată, se introduce principiul după care personalul nou angajat are calitatea de membru asociat al colectivului, şi numai după 5 ani vechime în unitate poate să aibă drepturi depline în cadrul colectivului de oameni ai muncii din unitatea respectivă şi să se bucure de toate drepturile şi îndatoririle, inclusiv de posibilitatea de a alege şi de a fi ales în organele conducătoare. Se prevăd noi măsuri pentru perfecţionarea mecanismului economico-financiar, întărirea autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii. Se are în vedere ca întreaga activitate economicosocială să se desfăşoare numai pe principiile rentabilităţii şi eficienţei maxime. In acest sens, este necesar să crească şi mai mult rolul sistemului financiar în conducerea activităţii economice. Un alt grup de probleme se referă la extinderea acordului global, ca formă principală de organizare a activităţii de producţie. Se prevede perfecţionarea sistemului de retribuţie, prin aplicarea mai fermă a principiului socialist de retribuire în raport de cantitatea şi calitatea muncii. Veniturile prin muncă vor fi nelimitate şi nu se vor mai asigura venituri garantate fără muncă. Vom aplica ferm principiul .,nici muncă fără pîine, nici pline fără muncă“. Nimeni, în societatea socialistă, nu poate și nu trebuie să trăiască fără muncă, sau din munca altuia ! Cei ce muncesc vor primi venituri nelimitate, dacă acestea sunt rezultatul muncii depuse ! Pentru creșterea cointeresării materiale se prevede mărirea fondului de participare la beneficii de la 2 la 4 la sută, iar a fondului de premiere de la 1 la 2 la sută. Se aduc îmbunătăţiri sistemului de retribuţie, tinindu-se seama de specificul diferitelor sectoare de activitate. In acest cadru se are în vedere îmbunătăţirea retribuţiei şi cointeresării pentru realizarea producţiei pentru export şi a exportului. In scopul măririi stabilităţii în aceeaşi întreprindere, se majorează sporul de vechime în medie de la 2,9 la sută la 5 la sută, diferenţiat după anii de vechime de la 3—15 la sută, iar în unele ramuri pînă la 18 la sută. In același timp, se are în vedere ca, in viitor, sporul de vechime să fie luat în calcul la pensie. Pornind de la păstrarea actualei ierarhizări a ramurilor, se trec unele ramuri — cum sunt forajul, personalul ce lucrează pe excavatoarele mari, sticlarii și tăbăcarii la un nivel mai ridicat, superior. Se va urmări păstrarea şi in viitor a raportului de 1 la 5,5 între retribuţia cea mai mică şi retribuţia cea mai mare, considerînd că, pentru etapa actuală şi viitoare, acest raport corespunde pe deplin şi asigură atît diferenţierea între ramuri şi între diferite activităţi, cit şi cointeresarea materială şi, în acelaşi timp, aplicarea în viaţa societăţii noastre a principiilor eticii şi echităţii socialiste. In conformitate cu hotăririle Conferinţei Naţionale, începind din septembrie 1983, se va trece la majorarea retribuţiei tuturor categoriilor de oameni ai muncii, în mod eşalonat, aşa cum se prevede în proiectul de Hotărîre. La încheierea acţiunii de majorare a retribuţiei, în a doua jumătate a anului 1984, veniturile reale vor fi cu 5 la sută mai mari faţă de 1980, în ultima parte a anului 1984 şi în 1985 va avea loc o nouă majorare a retribuţiei, care va asigura creşterea, pînă la sfîrşitul anului 1985, a veniturilor oamenilor muncii cu 8 la sută, faţă de 1980. In aceeaşi perioadă veniturile ţărănimii vor creşte cu 12 la sută, faţă de 1980. Se va trece, de asemenea, la mărirea pensiilor tuturor categoriilor de pensionari, înfăptuirea măsurilor de creştere a retribuţiei şi a veniturilor oamenilor muncii se poate realiza numai în condiţiile realizării planului de dezvoltare economico-socială şi a creşterii mai puternice a productivităţii muncii. Trebuie să fie bine înţeles, de către toţi oamenii muncii, că ridicarea nivelului detrai, sporirea veniturilor se pot înfăptui numai pe baza creşterii mult mai puternice a productivităţii muncii, a eficienţei şi rentabilităţii, a dezvoltării generale a economiei naţionale. Aşa cum am menţionat nu o dată, trebuie să avem permanent în vedere că ridicarea nivelului de trai, material şi spiritual, creşterea veniturilor trebuie să se realizeze în strînsă concordanţă cu dezvoltarea generală a forţelor de producţie, cu sporirea produsului social, a venitului naţional, ţinînd seama că mijloacele de care dispune societatea nu pot fi consumate în întregime că ele trebuie să asigure atit fondurile necesare dezvoltării în continuare a societăţii, precum şi alte necesităţi ale statului, inclusiv de apărare, cit şi mijloacele pentru sporirea bunăstării materiale şi spirituale a poporului. Deci, stă în puterea noastră, a tuturor oamenilor muncii, a întregului popor să realizăm în aşa fel programele de dezvoltare incit să putem dispune de mijloacele necesare înfăptuirii programelor generale, în toate domeniile, să asigurăm dezvoltarea continuă a patriei noastre socialiste, ridicarea ei pe noi culmi de progres şi civilizaţie. In programul de măsuri se acordă o atenţie deosebită îmbunătăţirii în continuare a autoconducerii, aplicării în viaţă a tuturor măsurilor hotărite de plenară, care să ducă la dezvoltarea şi mai puternică a democraţiei muncitoreşti, şi totodată, la întărirea ordinii şi disciplinei, a spiritului de răspundere. Trebuie să desfăşurăm o largă muncă politico-educativă, de dezvoltare a conştiinţei socialiste a oamenilor muncii pentru a înţelege că îndeplinirea rolului de clasă conducătoare de către clasa muncitoare, asumarea rolului de conducere a întregii naţiuni pe calea socialismului şi comunismului presupune un înalt spirit de răspundere, de ordine, dar şi o înaltă conştiinţă revoluţionară. Trebuie să facem în aşa fel incit, întregul popor — care îşi făureşte în mod conştient propriul său viitor — să participe în mod organizat la conducerea tuturor sectoarelor de activitate ! Nu trebuie să uităm nici un moment că orinduirea noastră socialistă, făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului nu se pot realiza decât în condiţiile participării largi a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor, la conducerea întregii activităţi. Că socialismul presupune o largă democraţie muncitorească revoluţionară, presupune că tot ceea ce se realizează se face cu oameni şi pentru oameni! Numai astfel se va asigura întărirea şi mai puternică a forţei societăţii noastre, a unităţii întregului popor in cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, sub conducerea politică a Partidului Comunist Român. După cum se poate constata, tot complexul de măsuri pe care l-am adoptat in plenara din aceste zile urmăreşte să perfecţioneze formele de conducere şi de aplicare a noului mecanism economic. El demonstrează cu putere capacitatea creatoare a clasei muncitoare, forţa orînduirii noastre socialiste, care poate să-şi propună — chiar in aceste condiţii grele existente pe plan mondial — să adopte noi măsuri menite să asigure progresul neîntrerupt al patriei noastre pe calea socialismului şi comunismului, ridicarea continuă a bunăstării materiale şi spirituale a poporului. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, Plenara Comitetului Central a adoptat în unanimitate Programul naţional pentru asigurarea unor producţii agricole sigure şi stabile, prin creşterea potenţialului productiv al pămîntului, mai buna organizare şi folosirea in mod unitar a terenurilor agricole, a întregii suprafeţe a ţării, realizarea irigaţiilor pe circa 55—60 la sută din suprafaţa arabilă, a lucrărilor de desecare şi combatere a eroziunii solului. La elaborarea acestui program am pornit de la prevederile Programului partidului şi de la hotăririle Congresului al XTI-lea. După cum este bine cunoscut, în fiecare an, într-o perioadă sau alta, seceta ne provoacă pierderi foarte serioase in producţia agricolă. Pe ansamblu, precipitaţiile anuale, pe circa 50 la sută din suprafaţa ţării, sunt mai mici decit necesarul cerut de culturile agricole. In acelaşi timp, avem suprafeţe mari cu exces de umiditate, iar altele afectate de eroziunea solului. Am realizat pină acum irigaţii pe circa 2 400 000 hectare, faţă de circa 203 000 hectare cit existau in 1965. S-au înfăptuit lucrări de desecare pe 2,5 milioane hectare şi de combatere a eroziunii solului pe 1 700 000 hectare. Seceta foarte mare din primăvara acestui an a evidenţiat cu toată puterea importanţa irigaţiilor şi a celorlalte lucrări de creştere a potenţialului productiv al pămîntului. Se poate afirma că, dacă nu am fi avut 25 la sută din suprafaţa arabilă irigată, nu am fi putut asigura în acest an recolta necesară, nu am avea piinea de care avem nevoie. De aceea, este necesar să realizăm, pînă in 1988—1990, irigarea a circa 5,5—6 milioane hectare şi să încheiem lucrările de desecare şi combatere a eroziunii solului. In acelaşi timp, va trebui să realizăm un complex de măsuri privind terasarea şi organizarea teritoriului, a unităţilor agricole, pentru folosirea cu maximum de randament a întregii suprafeţe. De asemenea, este necesar să trecem la cultivarea păşunilor şi fîneţelor naturale. Trebuie să asigurăm supraînsămînţarea şi îngrijirea mai bună a păşunilor şi fîneţelor din zonele de munte, precum şi pregătirile şi supraînsămînţarea a cel puţin 3 milioane hectare pădure pentru păşunat. Toate lucrările prevăzute în program trebuie realizate într-o concepţie unitară, avînd în vedere folosirea completă a rîurilor, a lacurilor naturale şi a acumulărilor de apă. După cum reiese din program va trebui să realizăm mari canale magistrale şi mari lacuri de acumulare pentru asigurarea apei necesare. Toate lucrările de desecări trebuie să fie reversibile, pentru a putea fi folosite şi pentru irigaţii în caz de secetă. De asemenea, va trebui să asigurăm lucrări de irigaţii şi în marile centre viticole şi pomicole. Prima etapă a Programului naţional agricol trebuie să asigure irigarea pînă la sfîrşitul anului 1985 a circa 4 milioane hectare, care să fie în cultură in anul 1986. După unele calcule, pentru realizarea acestui vast program trebuie să alocăm circa 100 miliarde lei, mari mijloace materiale, utilaje, mijloace de transport şi altele. Se poate afirma că acest program reprezintă cea mai importantă lucrare realizată pină acum in ţara noastră. înfăptuirea programului va asigura realizarea de producţii sigure şi stabile, în orice condiţii de climă. Numai pe această bază se vor crea condiţiile necesare unei agriculturi moderne, de inaltă productivitate, înfăptuirii noii revoluţii agrare. Pornind de la dimensiunile acestui program de importanţă naţională, sunt necesare măsuri organizatorice speciale : organizarea comandamentului naţional, a comandamentelor judeţene orăşeneşti şi comunale, precum şi in toate unităţile agricole, întreaga ţărănime, toţi oamenii muncii din agricultură, întregul popor trebuie să ia parte activă la realizarea acestui program. Sarcini importante revin organizaţiilor de tineret, intregului tineret al ţării. In acelaşi timp, avem în vedere ca armata să se angajeze cu toate forţele în realizarea acestui program de interes naţional. Activitatea pentru realizarea acestui program va reprezenta o mare bătălie pentru învingerea unor greutăţi provocate de climă, pentru stăpînirea naturii. Avem acum posibilitatea să ne propunem realizarea unor asemenea lucrări, ţinînd seama de forţele materiale şi tehnice de care dispune societatea noastră socialistă. Este evident că, in urmă cu 10—15 ani, nu ne-am fi putut propune un asemenea program vast. Industria noastră va trebui să producă toate utilajele şi maşinile de mare capacitate necesare realizării tuturor lucrărilor prevăzute în program. în acelaşi timp, cercetarea agricolă va trebui să realizeze noi soiuri de plante şi noi tehnologii pentru culturile irigate şi duble. Trebuie să avem în vedere că pe cea mai mare parte a suprafeţei irigate va trebui să obţinem două recolte, iar la legume trei recolte. Avînd în vedere importanţa şi complexitatea acestui program, este necesar ca pînă în 1990, deci pînă la realizarea lui completă, el să se afle în centrul activităţii partidului şi guvernului, a întregului popor. Dealtfel, realizările obţinute în industrializarea socialistă a ţării, in dezvoltarea transporturilor şi a altor sectoare, fac ca problemele materiilor prime şi surselor de energie şi problemele agriculturii să se afle, în viitorul cincinal, pe primul plan in întreaga noastră activitate. înfăptuirea acestui program va duce — s-ar putea spune — la mari transformări revoluţionare, în organizarea teritoriului , dar va duce, fără îndoială, şi la mari transformări in concepţia oamenilor. Trebuie să acţionăm in aşa fel incit să asigurăm transformarea naturii, realizarea condiţiilor pentru a obţine recolte bogate în orice împrejurări, dar şi pentru transformarea oamenilor, ridicarea spiritului lor revoluţionar, a nivelului de pregătire politică, profesională, culturală. In acest fel, în munca pentru înfăptuirea programului partidului, in toate domeniile, pentru realizarea acestui vast program din agricultură, să obţinem nu numai dezvoltarea bazei tehnico-materiale, dar şi dezvoltarea multilaterală a societăţii, a omului, să asigurăm, în acest fel, creşterea răspunderii şi participării democratice a Întregului popor la conducerea întregii noastre societăţi. (Aplauze puternice, prelungite). Consider că avem tot ce este necesar şi sunt convins că hotăririle pe care le-am adoptat astăzi, programul din domeniul agriculturii vor fi realizate in condiţii bune. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, Activitatea noastră internă se desfăşoară în condiţii internaţionale, politice şi economice, foarte complexe. Din păcate, în ultimele luni a avut loc o agravare a situaţiei internaţionale, o intensificare a cursei înarmărilor. Pentru a realiza planul de dezvoltare economico-socială, programele adoptate de plenară, Programul partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, avem nevoie de pace. Partidul şi ţara noastră vor acţiona cu toată hotărîrea pentru oprirea agravării situaţiei internaţionale, pentru reluarea şi continuarea politicii, de destindere, pentru soluţionarea tuturor problemelor numai pe calea tratativelor. Problema fundamentală a epocii noastre este oprirea cursei înarmărilor, trecerea la dezarmare, şi in primul rînd la dezarmarea nucleară. Nimic, nici o raţiune nu poate justifica cursa înarmărilor, adoptarea de noi programe de dezvoltare a armelor şi rachetelor nucleare ! Trebuie să facem totul pentru a opri amplasarea rachetelor Statelor Unite ale Americii, cu rază medie de acţiune in Europa, pentru retragerea şi distrugerea celor existente ! Statele, guvernele care acceptă instalarea pe teritoriul lor a rachetelor nucleare îşi asumă o mare răspundere in faţa popoarelor lor, a întregii omeniri, în locul programelor de amplasare de noi rachete, de folosire a cosmosului in scopuri militare, ar fi necesare programe de amplasare de baze pentru protecţia mediului înconjurător, de folosirea spaţiului, a cosmosului numai in scopuri paşnice, de programe speciale privind dezvoltarea economico-socială a ţărilor în curs de dezvoltare. După cum aţi putut constata, din Declaraţia publicată, a statelor socialiste întrunite zilele acestea la Moscova, reiese că s-a hotărît ca ele să-şi intensifice eforturile pentru dezarmare şi pace. Aţi citit şi cunoaşteţi atit Declaraţia, cit şi poziţia delegaţiei Partidului Comunist Român la intilnire, de aceea nu voi insista mai mult asupra acestor probleme. Noi apreciem că Declaraţia unor ţări socialiste întrunite la Moscova răspunde aşteptărilor poporului nostru, precum şi popoarelor ţărilor socialiste, tuturor popoarelor lumii. Prin această Declaraţie, ţările socialiste participante la intilnire cheamă ţările din N.A.T.O. la tratative pentru dezarmare şi pace. Ţările socialiste declară solemn că vor face totul pentru înlăturarea pericolului de război, pentru dezarmare şi, în primul rînd, pentru dezarmare nucleară, pentru asigurarea dreptului suprem al popoarelor la pace, la viaţă, la existenţă liberă şi independentă. In numele întregului popor, plenara Comitetului Central declară că nu va precupeţi nimic, că va acţiona cu toată răspunderea pentru ca ţara noastră să contribuie la înlăturarea pericolului de război, al catastrofei nucleare, pentru pace în întreaga lume. Am ferma convingere că este posibil și trebuie să împiedicăm amplasarea noilor rachete în Europa. Pină nu este prea tîlcăit,"să barăm drumul spre abis, spre prăpastia nucleară! România socialistă este ferm hotărîtă să colaboreze activ cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială. Acţionăm, in strînsă solidaritate cu statele in curs de dezvoltare, pentru soluţionarea marilor probleme economice ale subdezvoltării, pentru noua ordine economică mondială. Considerăm că trebuie să facem totul pentru încheierea cit mai rapidă a reuniunii de la Madrid prin convocarea conferinţei pentru încredere şi dezarmare. Problemele ce mai sunt de soluţionat sunt de mică importanţă. Este mult mai important ca reuniunea să se încheie în vara acestui an şi să se treacă la noi măsuri de dezvoltare a colaborării, la pregătirea reuniunii, pentru întărirea încrederii şi dezarmare pe continentul european. Ne pronunţăm pentru realizarea — în Balcani şi în alte zone ale Europei şi ale lumii — de zone denuclearizate, fără arme nucleare şi fără baze militare străine. Toate problemele complexe ale vieţii internaţionale, inclusiv problemele litigioase, — dar şi problemele dezarmării, problemele economice — trebuie soluţionate pe calea tratativelor. Aceasta este in interesul tuturor popoarelor, al păcii şi destinderii, al independenţei naţionale, al progresului economic şi social. In acest cadru, considerăm că trebuie acţionat cu toată hotărîrea pentru retragerea necondiţionată a trupelor israeliene din Liban şi asigurarea independenţei şi suveranităţii Libanului, pentru soluţionarea problemei poporului palestinian pe baza dreptului său la autodeterminare, inclusiv la crearea unui stat palestinian independent, asigurîndu-se, totodată, relaţii de bună vecinătate, de respect al independenţei şi integrităţii tuturor statelor din zonă. Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei, ca reprezentant unic al palestinienilor, trebuie să participe cu drepturi egale la soluţionarea tuturor problemelor care o privesc. In acest sens — fără a ne amesteca în treburile interne ale Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei — doresc să exprim îngrijorarea noastră prietenească faţă de unele disensiuni apărute şi să exprim speranţa că ele vor fi depăşite în cel mai scurt timp. în actualele împrejurări, unitatea Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, a organizaţiilor palestiniene, în frunte cu preşedintele O.E.P.-ului, Yasser Arafat, este mai necesară ca oricir.d. Se cere să fie puse mai presus de orice interesele poporului palestinian, asigurarea dreptului său la autodeterminare, la realizarea păcii trainice în Orientul Mijlociu. Partidul Comunist Român este hotărît să întărească colaborarea cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, cu partidele socialiste, social-democrate, cu alte partide şi organizaţii democratice şi antiimperialiste. întărirea colaborării şi solidarităţii tuturor acestor forţe, a tuturor forţelor antiimperialiste are o însemnătate hotărîtoare pentru soluţionarea gravelor probleme din viaţa internaţională, pentru politica de pace, de destindere, de independenţă. Poporul român dă o înaltă apreciere marilor mişcări de pace din Europa şi de pe alte continente şi este hotărît să participe cu toate forţele sale la lupta pentru dezarmare, pentru pace. Avem ferma convingere că, acţionînd într-o strînsă colaborare şi unitate, popoarele pot să împiedice războiul nuclear, pot impune dezarmarea generală şi, in primul rind, dezarmarea nucleară, pot asigura pacea, independenţa şi libertatea întregii omeniri. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, îndeplinirea hotărîrilor şi programelor de dezvoltare economico-socială a patriei noastre impune creşterea şi mai puternică a rolului conducător al partidului în toate sectoarele de activitate. Aceasta presupune îmbunătăţirea şi creşterea rolului in unirea tuturor oamenilor muncii de către fiecare organizaţie de partid, de toate organele orăşeneşti, comunale şi judeţene ale partidului. Se impune să luăm măsuri hotărite în vederea îmbunătăţirii in continuare a organizării muncii, a întăririi controlului şi răspunderii in realizarea hotărîrilor. Toate organele şi organizaţiile de partid trebuie să intensifice, activitatea politicoeducativă de formare a omului nou, de ridicare a conştiinţei socialiste, de unire a tuturor oamenilor muncii în munca şi lupta pentru realizarea în cele mai bune condiţii a planului pe 1983 şi pe întregul cincinal. La ultima şedinţă a Comitetului Politic Executiv am adoptat planul de dezvoltare economicosocială pe 1984—1985. El urmează să fie dezbătut şi definitivat în toate unităţile, pentru a putea să fie discutat, după aceea, în adunările generale din septembrie-octombrie. După ce va fi definitivat, îl vom dezbate în plenara Comitetului Central al partidului şi în Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale şi, desigur, in Marea Adunare Naţională. Veţi cunoaşte în curînd prevederile planului pe următorii doi ani ai cincinalului. Ele prevăd sarcini sporite in toate domeniile, atit la producţia fizică, la producţia marfă şi netă, dar şi la indicatorii sintetici, de calitategenerală — ca să nu-i mai repet. Va trebui să fie luate toate măsurile pentru analizarea temeinică, în toate judeţele, a posibilităţilor din fiecare unitate, considerîndu-se că, chiar faţă de prevederile sporite din plan, mai sunt încă rezerve foarte mari. Voi da in această privinţă numai un exemplu, tovarăşi , chiar cu aceste prevederi sporite, nu vom folosi în întregime capacităţile de producţie existente ; in unele sectoare, gradul de folosire a capacităţilor nu va depăşi 95 la sută. Sunt rezerve mari şi în domeniul reducerii in continuare a consumurilor şi a cheltuielilor materiale, precum şi în cel al creşterii productivităţii muncii. De aceea, insist şi atrag încă o dată atenţia că este necesar ca toate ministerele şi organele centrale, toate comitetele judeţene, consiliile oamenilor muncii de la toate nivelurile să analizeze temeinic şi să ia toate măsurile pentru definitivarea planului, pentru trecerea la contractarea producţiei în ţară şi la export, pentru asigurarea aprovizionării, spre a pune astfel o bază trainică realizării în cele mai bune condiţii a prevederilor stabilite în plan. Cu mai puţin de o lună în urmă s-a împlinit un an de la Plenara Comitetului Central care a analizat şi adoptat Programul privind activitatea politico-ideologică, pornind de la stadiul actual de dezvoltare a societăţii noastre socialiste. Nu este acum momentul să ne oprim pe larg asupra acestor probierte. Aş dori numai să atrag atenţia asupra faptului că nu în suficientă măsură organele şi organizaţiile de partid au acţionat pentru îmbunătăţirea corespunzătoare a muncii politico-educative, a activităţii ideologice. De aceea, se impun măsuri hotărâte şi în direcţia îmbunătăţirii acestei activităţi, în spiritul programului adoptat de plenară şi, apoi de Conferinţa Naţională a partidului. Am deplina convingere că întregul nostru partid va acţiona cu toate forţele şi îşi va îndeplini cu cinste înalta misiune istorică, de organizare şi conducere a naţiunii noastre în înfăptuirea Programului partidului, în ridicarea patriei pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Sunt încredinţat că în activitatea pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XlI-lea, ala Conferinţei Naţionale, ale plenarei actuale se va asigura întărirea şi mai puternică a unităţii tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, că întregul popor — în deplină unitate, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste — va acţiona cu toată hotărirea în vederea înfăptuirii politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru socialist, care corespunde pe deplin intereselor întregii naţiuni, cauzei păcii şi colaborării internaţionale. (Aplauze puternice, prelungite). Va trebui să acţionăm, cu toate forţele, pentru a răspunde încrederii poporului, pentru ridicarea României socialiste ,pe noi culmi de progres şi civilizaţie, pentru întărirea patriei noastre, a independenţei şi suveranităţii sale, pentru viitorul ei liber, socialist şi comunist. (Aplauze puternice, prelungite). Cu această convingere şi cu aceste gînduri, urez membrilor Comitetului Central, întregului partid, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor, succese tot mai mari în întreaga activitate, în muncă şi viaţă ! Multă sănătate şi fericire ! Spor la muncă, tovarăşi ! (Aplauze puternice, prelungite)