Scînteia Tineretului, mai 1984 (Anul 40, nr. 10862-10887)

1984-05-01 / nr. 10862

„SCe NTEI A TINERETULUI" pag. 3 MARTI I MAI 1984 MAREA ADUNARE POPULARĂ CONSACRATĂ ZILEI DE 1 MAI Cuvintul tovarăşului Manea Mănescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., „fi vicepreşedinte al Consiliului de Stat Mult stimate şi Iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimate tovarăşe şi stimaţi tovarăşi, Poporul român sărbătoreşte astăzi tradiţionala zi de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii din întreaga lume, a unităţii lor de aspiraţii şi idealuri, de luptă pentru o viaţă mai bună, liberă şi demnă, pentru progres social şi pace. Sărbătorirea zilei de 1 Mai are, în acest an, semnificaţii deosebite ; se împlinesc 45 de ani de la marea demonstraţie antifascistă şi antirăzboinică de la 1 Mai 1939, şi patru decenii de la făurirea Frontului Unic Muncitoresc, în condiţiile în care întregul nostru popor, strîns unit în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, fiul cel mai iubit al naţiunii noastre socialiste, intimpină, cu noi şi strălucite victorii cea de-a 40-a aniversare a eliberării patriei şi Congresul al XIII-lea al Partidului Comunist Român. (Vii aplauze). Ziua de 1 Mai, măreaţă zi a lumii muncitoare, a fost an de an sărbătorită in ţara noastră ca un simbol al unirii uriaşelor energii creatoare ale eroicei clase muncitoare, în alianţă cu ţărănimea, cu intelectualitatea, al hotărîrii întregului popor de a lupta împotriva exploatării şi asupririi, pentru edificarea unei societăţi mai bune şi mai drepte pe pământul României. Sub flamura gloriosului partid al comuniştilor, continuator al celor mai înaintatetradiţii ale poporului, sărbătorirea zilei de 1 Mai a dobîndit un tot mai profund caracter politic, revoluţionar, prilejuind mari manifestaţii pentru cucerirea drepturilor democratice, pentru eliberarea socială şi naţională, idealuri de veacuri ale tuturor românilor. Strategia şi tactica partidului nostru comunist în organizarea şi conducerea clasei muncitoare, a maselor largi populare în lupta pentru apărarea independenţei şi suveranităţii patriei şi-au dovedit justeţea şi realismul în anii grei ai ascensiunii fascismului pe plan internaţional, care punea în primejdie libertatea popoarelor, pacea şi securitatea mondială Marile bătălii revoluţionare şi patriotice din deceniul al patrulea, desfăşurate in întreaga ţară au adus în prim-planul mişcării comuniste şi muncitoreşti din România personalitatea legendară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu — prezenţă eroică de peste 50 de ani, în lupta poporului român pentru eliberare socială şi naţională, pentru socialism. (Aplauze, urale, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu — România !“). Istoria noastră naţională a înscris, cu litere de aur, adevărul că, începînd din anul 1933, în toate evenimentele importante din întreaga activitate a partidului, a clasei muncitoare, din viaţa poporului român s-au afirmat cu strălucire înaltele calităţi de eminent militant comunist şi înflăcărat patriot ala tovarăşului Nicolae Ceauşescu, revoluţionarul puternic animat de Împlinirea idealului făuririi unei noi orinduiri sociale în România. (Aplauze). Reprezentant de seamă al tineretului in Comitetul naţional antifascist, luptător neînfricat pentru înfăptuirea unităţii de acţiune a clasei muncitoare în strînsă alianţă cu ţărănimea muncitoare, cu intelectualitatea, tovarăşul Nicolae Ceauşescu s-a situat în fruntea luptei pentru făurirea frontului comun împotriva fascismului şi a războiului. Marele nostru conducător a dat întotdeauna dovadă de clarviziune politică şi ştiinţifică, curaj şi dîrzenie in Iniţierea şi organizarea puternicelor acţiuni de masă ale Partidului Comuiist Român şi ale Uniunii Tineretului Comunist, in care s-a avintat cu înaltă răspundere faţă de poporul din rindul căruia s-a ridicat, fiind mereu acolo unde lupta era mai grea, in primele rînduri ale forţelor revoluţionare şi patriotice. (Aplauze, urale, se scandează „Ceauşescu şi poporul !"*). In lupta partidului, parte integrantă a istoriei poporului român, un moment memorabil, cu o profundă semnificaţie şi cu un larg ecou intern şi internaţional l-a constituit impresionanta demonstraţie antifascistă şi antirăzboinică ,de la 1. Mai 1939, una dintre primele mari acţiuni antifasciste de masă din Europa, la a cărei organizare şi desfăşurare tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au adus o contribuţie hotărîtoare. (Aplauze prelungite, urale, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Evenimentele revoluţionare din această perioadă, de puternică efervescenţă politică şi socială, au prefigurat personalitatea proeminentă a Înţeleptului conducător al partidului şi poporului român, pe care istoria îl desemna să împlinească aspiraţiile de veacuri, de libertate, independenţă şi progres ale naţiunii noastre, prin grandioasa operă de edificare a societăţii socialiste. Intre militanţii comunişti ce s-au afirmat in aceşti ani de tumult revoluţionar, un loc de frunte a revenit tovarăşei Elena Ceauşescu, preţuită fiică a clasei noastre muncitoare, care şi-a dăruit întreaga viaţă cauzei partidului şi fericirii poporului român. începînd din aceşti ani eroici ai mişcării comuniste şi muncitoreşti, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, totdeauna uniţi în gînd şi faptă pe drumul luminos al revoluţiei, s-au avintat cu abnegaţie şi dăruire în lupta dreaptă pentru apărarea libertăţii patriei şi a demnităţii naţionale, avînd rol hotăritor in edificarea României noi, socialiste. (Vii aplauze, urale, se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Stimaţi tovarăşi, Forţa şi capacitatea Partidului Comunist Român de a organiza şi conduce clasa muncitoare, masele largi populare, de a se situa întotdeauna in fruntea luptei împotriva hitlerismului, pentru ieşirea României dir război şi redobindirea suveranităţii patriei, s-au manifestat puternic şi în anii grei ai dictaturii militaro-fasciste, ai războiului. O încununare a acestor acţiuni revoluţionare o constituie făurirea, la 18 aprilie 1944, ca urmare a acordului dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Social-Democrat, a Frontului Unic Muncitoresc, care a întărit unitatea de acţiune a clasei muncitoare, in strînsă alianţă cu“ ţărănimea muncitoare” cu intelectualitatea, pentru salvgardarea independenţei României. Unitatea clasei muncitoare a fost hotărîtoare in lupta Partidului Comunist Român pentru înfăptuirea unei largi alianţe a tuturor forţelor patriotice,progresist® şi democratice, pentru doborîrea dictaturii militaro-fasciste şi eliberarea ţării noastre de sub dominaţia hitleristă. Eroicul popor român, unindu-şi forţele sub flamura de luptă revoluţionară şi patriotică a partidului, inspiratorul şi organizatorul istoricului act de demnitate naţională din August 1944, a înfăptuit revoluţia de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, a dat grele jertfe umane şi materiale pentru eliberarea ţării, pentru asigurarea victoriei finale împotriva hitlerismului. Măreaţa epopee naţională de la 23 August 1944 a deschis o eră nouă în multimilenara istorie a patriei, a determinat schimbarea din temelii a societăţii româneşti şi a asigurat victoria socialismului, înfăptuirea unei orinduiri mai bune şi mai drepte pe pămîntul străbun al României. (Aplauze puternice). Pe parcursul celor patru decenii, România a străbătut o întreagă epocă istorică în dezvoltarea puternică a forţelor de producţie şi perfecţionarea relaţiilor sociale, in construcţia economică, în progresul ştiinţei, învăţămîntului, culturii şi educaţiei, in creşterea nivelului de trai, al poporului. Un nou şi luminos capitol in viaţa patriei noastre a fost deschis de Congresul al IX-lea, eveniment de importanţă excepţională pentru activitatea Partidului Comunist Român, pentru Întreaga dezvoltare a societăţii româneşti. In decursul existenţei sale milenare, în momentele hotărîtoare pentru destinele ţării, înţeleptul nostru popor a intuit cu luciditate şi clarviziune pe marii săi conducători care să-l ducă spre biruinţă. Alegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu in înalta funcţie de secretar general al Partidului Comunist Român şi in funcţia supremă de stat, ca preşedinte al Republicii Socialiste România, reprezintă memorabile acte istorice, de însemnătate excepţională, garanţia sigură a libertăţii, independenţei şi prosperităţii naţiunii noastre socialiste, a viitorului comunist al patriei.. (Aplauze, urale, se scandează „Ceauşescu — Pace !“). Astăzi, in lumina anilor ce au trecut, dar şi a celor ce vor să vie, se poate aprecia cit de fericită a fost această alegere de importanţă decisivă pentru prezentul şi viitorul României, al poporului român. Stimaţi tovarăşi, În aceşti ani de mari înfăptuiri, pe care cu îndreptăţită mîndrie patriotică îi numim „Epoca Ceauşescu“, in societatea românească s-au produstransformări revoluţionare radicale, de ordin politic, social şi economic, s-a întărit şi s-a dezvoltat continuu democraţia muncitorească, realizări nemijlocit legate de concepţia originală, profund ştiinţifică a secretarului general al partidului, de permanentul şi rodnicul dialog dintre popor şi preşedintele Republicii noastre socialiste. România înfăţişează astăzi întregii lumi imaginea unei ţări angajate plenar intr-un vast program de dezvoltare economico-socială, pe drumul făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Forţa economică a patriei noastre, exprimată prin dimensiunile venitului naţional, este în prezent de peste 16 ori mai mare derit în anul 1950. România a devenit o ţară industrial-agrară, cu o industrie în continuă dezvoltare şi o agricultură în plin proces de modernizare. O activitate continuu ascendentă se desfăşoară şi în celelalte domenii de activitate, în cercetarea ştiinţifică şi creaţia tehnologică, in învăţămînt, cultură şi ocrotirea sănătăţii, înfăptuirea politicii de amplasare raţională a forţelor de producţie pe întreg cuprinsul ţării a asigurat înflorirea tuturor oraşelor şi satelor, consolidarea bazei materiale, a egalităţii sociale şi naţionale a tuturor cetăţenilor patriei. Intr-o perioadă de mare tensiune in viaţa internaţională, cînd lumea întreagă se confruntă cu o puternică criză economică, România socialistă oferă tabloul unei economii sănătoase şi viguroase. Oamenii muncii din ţara noastră, puternic angajaţi în înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, au obţinut, în primii trei ani ai actualului cincinal, succese importante in toate domeniile vieţii economico-sociale, în creşterea rapidă a avuţiei naţionale şi, pe această bază, a nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor — ţelul suprem al politicii partidului comunist. Pentru succesele obţinute, pentru contribuţia adusă la dezvoltarea economică şi socială a ţării, din împuternicirea conducerii partidului şi statului nostru, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu personal, transmit, cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, cele mai calde felicitări tuturor colectivelor de oameni ai muncii, împreună cu urarea de noi şi tot mai mari succese in înfăptuirea planului pe 1984 şi pe întregul cincinal, în dezvoltarea şi înflorirea continuă a României socialiste. (Vii aplauze, se srandează „Ceauşescu şi poporul !“). In această zi aniversară, gîndurile şi sentimentele de înaltă consideraţie şi respect ale poporului român se îndreaptă pline de recunoştinţă către conducătorul iubit al partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, către stimata tovarăşă Elena Ceauşescu, în semn de cald omagiu adus însufleţitoarei activităţi pe care o desfăşoară cu pasiune revoluţionară pentru binele şi prosperitatea naţiunii noastre socialiste. (Puternice şi îndelungi aplauze, se scandează „Ceauşescu — România, stima noastră şi mânduna !“). Stimaţi tovarăşi, Ziua muncii, zi de bilanţul înfăptuirilor poporului nostru pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, constituie un prilej de a releva marile răspunderi ce ne revin in întrecerea socialistă,in îndeplinirea sarcinilor din acest an şi pe întregul plan cincinal. Avem datoria patriotică să perfecţionăm în continuare activitatea noastră, să muncim exemplar pentru realizarea programelor de dezvoltare economicosocială elaborate sub înţeleaptă îndrumare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, programe menite să asigure progresul continuu al României socialiste şi bunăstarea poporului român. Oamenii muncii din industrie sunt chemaţi să acţioneze neabătut pentru îndeplinirea planului la producţia fizică şi marfă, la toţi indicatorii economici, pentru lărgirea bazei proprii de materii prime şi realizarea independenţei energetice a ţării, accelerarea dezvoltării industriei extractive şi prelucrătoare, modernizarea mai accentuată a producţiei şi promovarea cu prioritate a ramurilor de înaltă tehnicitate, productivitate, calitate şi eficienţă, îndeplinirea integrală a sarcinilor ce stau în faţa agriculturii româneşti, a noii revoluţii agrare impune să se aplice cu hotărîre măsurile din Programul naţional de îmbunătăţiri funciare şi irigaţii, amplu program de transformare a naturii iniţiat de secretarul general al partidului, să se acorde întreaga atenţie creşterii producţiei agricole in unităţile de stat şi cooperatiste, precum şi in gospodăriile personale. Locuitorii satelor sunt chemaţi să acţioneze cu pricepere şi hărnicie pentru efectuarea la timp şi de calitate a tuturor lucrărilor agricolei pentru realizarea de producţii-record la toate culturile vegetale, precum şi în zootehnie . " Mari răspunderi revin, şi în domeniul investiţiilor, unde trebuie să fie luate toate măsurile pentru concentrarea mijloacelor materiale şi de muncă în vederea punerii în funcţiune la termenele prevăzute şi la toţi parametrii tehnico-economici a noilor obiective, pentru organizarea temeinică a activităţii pe toate şantierele de construcţii. Pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor prevăzute in domeniul comerţului exterior, în condiţiile in care se accentuează participarea tot mai activă, dinamică şi eficientă a României la schimburile economice internaţionale, este necesar ca in fiecare întreprindere să se acorde o atenţie deosebită producţiei destinate exportului, realizării unor produse de calitate ireproşabilă, respectării riguroase a termenelor prevăzute in contracte. Colectivele de oameni ai muncii sunt chemate să acţioneze cu fermitate pentru creşterea volumului şi eficienţei exportului, pentru reducerea riguroasă a importurilor, care să asigure o balanţă comercială excedentară, consolidarea financiar-valutară a economiei noastre naţionale. Accentuarea rolului factorilor calitativi in dezvoltarea economico-socială impune să acordăm, în continuare, întreaga atenţie creşterii eficienţei activităţii ştiinţifice, înfăptuirii amplelor programe de cercetare şi dezvoltare tehnologică elaborate sub conducerea directă a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, ilustru savant de renume mondial. ..In toate sectoarele de activitate, în toate întreprinderile, introducerea tehnicii avansate să devină o componentă fundamentală a producţiei. # Să acţionăm cu înaltă răspundere revoluţionară, patriotică pentru ridicarea eficienţei economice, pentru extinderea mecanizării şi automatizării, modernizarea continuă a tehnologiilor de fabricaţie, perfecţionarea organizării producţiei şi a muncii, ridicarea permanentă a calificării forţei de muncă, întărirea ordinii şi disciplinei, să facem totul pentru a asigura creşterea mai accentuată a productivităţii muncii şi îmbunătăţirea calităţii produselor, condiţii hotărîtoare pentru sporirea venitului naţional şi a bunăstării întregului popor. Este necesar ca oamenii muncii, mobilizaţi de organele şi organizaţiile de partid, să acţioneze cu fermitate pentru aplicarea tuturor măsurilor stabilite privind reducerea cheltuielilor materiale, a consumurilor specifice de materii prime, combustibili şi energie, pentru recuperarea şi valorificarea superioară a tuturor resurselor. O atenţie deosebită trebuie să acordăm in continuare perfecţionării conducerii şi organizării vieţii economico-sociale, aplicării integrale şi cu fermitate a noului mecanism economico-financiar, bunei funcţionări a organismelor democratice de conducere in toate domeniile de activitate. Pe fondul dezvoltării continue a bazei materiale a societăţii se intensifică, la scară naţională, preocupările pentru progresul ştiinţei, învăţămîntului şi culturii, pentru pierfecţionarea muncii politice şi ideologice, pentru educarea patriotică şi revoluţionară a tinerei generaţii, domenii de importanţă vitală informarea şi afirmarea personalităţii umane, a omului noul constructor conştient al socialismului şi comunismului. Poporul român întîmpină evenimentele istorice din acest an jubiliar cu hotărîrea fermă de a acţiona cu abnegaţie şi dăruire patriotică pentru înfăptuirea neabătută a politicii interne şi externe a partidului şi statului, însufleţit de puternicul exemplu al muncii şi vieţii marelui erou naţional, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre. (Aplauze puternice, se scandează îndelung „Ceauşescu — P.C.R. !“). Stimaţi tovarăşi, România soeralistă, pe baza obiectivelor stabilite de Congresul al XII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, a orientărilor şi indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, promotorul strălucit al politicii externe româneşti, personalitate proeminentă a lumii contemporane, a desfăşurat şi desfăşoară o vastă activitate consacrată dezvoltării colaborării şi asigurării păcii între popoare, participării active la soluţionarea marilor probleme ale vieţii internaţionale. Partidul şi statul nostru acţionează cu fermitate şi principialitate pentru dezvoltarea largă a colaborării şi prieteniei cu toate ţările socialiste şi, în primul rind, cu ţările vecine. Totodată, România intensifică relaţiile multilaterale şi ţările din Balcani, cu ţările în curs de dezvoltare şi nealiniate, cu ţările capitaliste, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. La baza politicii noastre externe situăm ferm principiile egalităţii în drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, renunţării la forţă şi la ameninţarea cu forţa, respectării dreptului sacru al fiecărui popor de a se dezvolta liber şi independent. Partidul şi statul nostru. Întregul popor dau o înaltă apreciere iniţiativelor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, strălucitei activităţi desfăşurate pe plan internaţional, care se bucură de o deosebită preţuire în rîndurile opiniei publice mondiale. Un larg ecou îl au demersurile întreprinse de preşedintele României pentru edificarea unui climat de încredere şi securitate în Europa şi în întreaga lume, pentru soluţionarea politică, pe calea tratativelor, a tuturor diferendelor dintre state, pentru respectarea justiţiei internaţionale. România consideră că oprirea cursei înarmărilor şi trecerea la dezarmare, în primul rind ladezarmare nucleară, constituie problema fundamentală a epocii contemporane. Ţara noastră militează cu fermitate pentru oprirea amplasării pe continentul nostru a rachetelor nucleare americane, precum şi a aplicării contramăsurilor anunţate de Uniunea Sovietică, pentru reluarea tratativelor de la Geneva şi realizarea unui acord privind eliminarea completă a rachetelor cu rază medie de acţiune din Europa. In acest sens, România s-a adresat direct celor două state, ţărilor pe teritoriul cărora urmează să se amplaseze aceste rachete, tuturor ţăriloreuropene, precum şi Canadei, pentru a acţiona împreună în scopul opririi cursei, înarmărilor nucleare, pentru salvgardarea păcii mondiale., (Puternice aplauze, se scandează „Dezarmare — Pace !“). Poporul nostru, alăturîndu-se activ puternicelor mişcări pentru pace din Europa şi de pe alte continente, acţionează în direcţia unirii şi mai puternice a eforturilor tuturor popoarelor pentru dezarmare şi securitate, pentru îmbunătăţirea climatului vieţii internaţionale. România a prezentat numeroase propuneri şi acţionează perseverent pentru o nouă ordine economică internaţională, justă şi echitabilă, care să asigure progresul tuturor popoarelor şi, în primul rând, al celor rămase în urmă din punct de vedere al dezvoltării economico-sociale, că rezultat al îndelungatei dominaţii imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste, întregul nostru partid şi popor, România socialistă vor întări şi în viitor conlucrarea cu partidele comuniste şi muncitoreşti, cu partidele socialiste şi sociale democrate, cu partidele şi personalităţile politice care se pronunţă pentru progres şi pace, cu forţele democratice şi progresiste de pretutindeni, pentru a-şi aduce întreaga contribuţie la făurirea unei lumi fără arme şi fără războaie, a păcii, înţelegerii şi colaborării tuturor naţiunilor!Poporul român adresează, cu ocazia zilei de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, tuturor popoarelor lumii un călduros salut şi o înflăcărată chemare la unirea eforturilor pentru triumful idealurilor nobile ale păcii, libertăţii şi demnităţii umane, ale democraţiei, independenţei şi progresului ! (Vii aplauze). Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua unităţii şi frăţiei muncitorilor de pretutindeni ! (Aplauze, urale). Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, preşedintele Republicii Socialiste România; tovarăşul Nicolae Ceauşescu ! (Aplauze îndelungate, urale , se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Trăiască România, trăiască harnicul şi talentatul popor român, constructor al societăţii socialiste multilateral dezvoltate ! Trăiască unitatea Întregului nostru popor în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste ! (Vii aplauze, se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Trăiască solidaritatea şi colaborarea între partidele comuniste şi muncitoreşti, între toate ţările socialiste, între toate forţele revoluţionare progresiste, democratice şi antiimperialiste ! Trăiască lupta unită a tuturor popoarelor lumii împotriva războiului, pentru apărarea păcii pe planeta noastră ! (Aplauze, urale prelungite, se scandează îndelung „Ceaușescu — Pace !").