Scînteia Tineretului, mai 1985 (Anul 41, nr. 11172-11198)

1985-05-01 / nr. 11172

„SCâNTEIA TINERETULUI" pag. 3 Cuvîntul tovarăşului Ion Dincă membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului Mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Mult -stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, Oamenii muncii din ţara noastră, întregul popor român sărbătoresc, intr-o atmosferă de puternică angajare patriotică, revoluţionară, tradiţionala şi a muncii, a frăţiei şi solidarităţii celor ce muncesc de pretutindeni în lupta pentru edificarea unei lumi noi, mai bune şi mai drepte pe planeta noastră, pentru pace şi progres social. (Vii aplauze), întîmpinînd această zi cu sentimente de profundă satisfacţie şi înaltă mîndrie patriotică pentru măreţele realizări obţinute în opera de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămintul patriei, cu încrederea fermă în viitorul luminos al României socialiste, oamenii muncii din ţara noastră îşi reafirmă, totodată, solidaritatea cu muncitorii din întreaga lume,, cu forţele revoluţionare, progresiste şi democratice in lupta pentru dreptate şi libertate socială şi naţională, pentru independenţă şi pace, pentru înţelegere şi colaborare intre toate statele. Cinstirea zilei de 1 Mai are în acest an semnificaţii deosebite. Se împlinesc 40 de ani de la primul 1 Mai liber pe pămintul patriei noastre străbune. Ne aflăm lapuţină vreme de cind întreaga ţară, într-o atmosferă de deplină unitate şi înaltă vibraţie patriotică, a trăit evenimentul istoric al reînvestirii tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, în funcţia supremă depreşedinte al Republicii Socialiste România, act de importanţă fundamentală, expresie a voinţei unanime a poporului nostru, întruchipare a profundei recunoştinţe faţă de marele conducător revoluţionar, cel care de peste cinci decenii şi-a dedicat întreaga viaţă măreţei lupte pentru libertate socială şi naţională, pentru progresul şi prosperitatea patriei, pentru construirea socialismului şi comunismului pe pămintul României. (îndelungi aplauze şi puternice urale ; se scandează cu însufleţire „Ceauşescu — P.Q.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“). Această opţiune fermă este izvorîtă din hotărîrea întregii noastre naţiuni de a încredinţa, pemai departe, făuritorului de epocă şi de ţară nouă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, destinele patriei, pentru ridicarea pe o treaptă superioară a măreţei opere revoluţionare în noua etapă istorică deschisă de Congresul al XIII-lea al partidului, întregul" popor vede in realegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, strateg şi ctitor al libertăţii şi demnităţii noastre, chezăşia trainică a înfăptuirii neabătute, in continuare, a obiectivelor fundamentale ale Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Anul acesta se împlinesc două decenii de la momentul memorabil al istoriei contemporane a ţării — alegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia supremă de secretar general al Partidului Comunist Român. Votul istoricului Congres al IX-lea, expresie a înaltei preţuiri acordate de poporul nostru activităţii şivieţii revoluţionare, de patriot înflăcărat a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a reprezentat un act politic de importanţă hotăritoare pentru desfăşurarea procesului revoluţionar în ţara noastră, pentru înaintarea neabătută a naţiunii pe calea progresului multilateral. (Aplauze prelungite; se scandează „Ceauşescu — F.C.R. !“, „Ceauşescu reales, pentru pace şi progres !“). Omagiind cele două recenii de rodnice împliniri din noua istorie a patriei — intrate în conştiinţa întregii naţiuni, în semn de profundă cinstire şi aleasă recunoştinţă, cu numele marelui ctitor al României contemporane, Epoca Ceauşescu, — întregul nostru popor dă o înaltă apreciere rolului hotărâtor al tovarăşului Nicolae Ceauşescu în stabilirea şi înfăptuirea marilor obiective ale operei de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, contribuţiei sale de excepţională valoare la fundamentarea ştiinţifică a politicii partidului şi statului nostru, la îmbogăţirea tezaurului teoriei şi practicii revoluţionare. In aceşti douăzeci de ani de uriaşe înfăptuiri în toate domeniile, munca şi lupta harnicului şi talentatului nostru popor, permanent însufleţită şi dinamizată de gindirea novatoare, de activitatea clocotitoare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, au conferit noi dimensiuni dezvoltării social-economice a ţării, au asigurat înflorirea fără precedent a tuturor zonelor patriei. In acest răstimp în societatea românească s-au produs profunde transformări revoluţionare, s-a asigurat şi perfecţionat neîntrerupt cadrul organizatoric de participare largă a maselor la viaţa social-politică a ţării, la conducerea societăţii. S-a dezvoltat şi cimentat ,necontenit unitatea de aspiraţii, de voinţă şi de acţiune a oamenilor muncii, a întregului popor, naţiunea noastră socialistă înfăţişîndu-se astăzi mai puternică decit oricind. Această imitate de monolit îşi găseşte o strălucită expresie în încrederea neţărmurită cu care întregul popor urmează partidul,in hotărîrea care-i însufleţeşte pe toţi fiii ţării de a înfăptui exemplar programele de dezvoltare social-economică a patriei. ■ (Aplauze puternice). Sărbătorind ziua de 1 Mai sub semnul afirmării vocaţiei noastre constructive, al muncii paşnice pentru propăşirea patriei, poporul român, împreună cu întreaga p omenire progresistă, aniversează împlinirea a 40 de ani de la victoria istorică asupra fascismului, a celui mai mare duşman al libertăţii şi independenţei popoarelor, al păcii şi progresului în lume. Printr-o fericită coincidenţă, tot la 9 Mai vom sărbători şi „Ziua independenţei“, luminoasă pagină în istoria naţională, în lupta de veacuri a poporului român pentru libertate şi independenţă, aducînd un vibrant omagiu şi o înaltă cinstire eroilor neamului nostru, tuturor acelora care prin vitejia şi jertfa lor de singe au pecetluit actul istoric al proclamării, în 1877, a independenţei depline de stat a României. (Vii aplauze). Ne facem o datorie de conştiinţă din a sublinia şi de această dată contribuţia importantă pe care mult iubitul si stimatul nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a adus-o in mişcarea antifascista, în lupta şi acţiunea clasei muncitoare, a celorlalte forţe sociale pentru dreptate socială şi naţională, în organizarea marilor demonstraţii antifasciste şi antirăzboinice de la 1 Mai 1939, moment culminant al afirmării voinţei maselor muncitoare, a întregului popor, pentru apărarea păcii, independenţei şi suveranităţii naţionale, pentru bararea drumului fascismului. (Puternice şi entuziaste aplauze). Aducem, totodată, un cald şi respectuos omagiu tovarăşei Elena Ceauşescu, care, în acei ani de tumult revoluţionar, s-a remarcat printr-o atitudine fermă, printr-o bogată activitate politico-organizatorică, prin lupta dirză, neînfricată împotriva asupririi, nedreptăţii şi exploatării, împotriva pericolului fascist, prin devotamentul fată de clasa muncitoare, de poporul român, ale căror năzuinţe pentru o viaţă demnă, liberă la fericită le-a slujit şi le slujeşte cu exemplară abnegaţie. (îndelungi aplauze). Stimaţi tovarăşi, La sărbătoarea de 1 Mai, oamenii muncii, întregul nostru popor se prezintă cu măreţe înfăptuiri, cu noi şi remarcabile succese în realizarea obiectivelor celui de-al VII-lea plan cincinal, a hotărârilor Congresului al XIII-lea al partidului. Prin munca însufleţită şi puternica angajare patriotică a clasei noastre muncitoare, a întregului nostru popor producţia industrială a ţării va creşte în actualul cincinal intr-un ritm anual de circa 6 la sută, în agricultură s-au obţinut cele mai mari producţii din istoria ţării, iar in 1984 s-a realizat peste o tonă de cereale pe locuitor. S-a înfăptuit un important program de investiţii de circa 1 200 miliarde lei, ceea ce a asigurat modernizarea şi dezvoltarea forţelor de producţie, punerea în funcţiune a circa 1 800 noi capacităţi de producţie. S-au dezvoltat puternic relaţiile economice ale României cu alte state, volumul comerţului exterior fiind în acest an cu 28 la sută mai mare decit în 1980. Ca rezultat al dezvoltării forţelor de producţie, în 1985, produsul social va fi cu 25 la sută mai mare decit în 1980, iar volumul fondurilor fixe se va adica la peste 2 800 miliarde lei. Pe baza creşterii necontenite a avuţiei naţionale, a dezvoltării puternice a forţelor de producţie s-a asigurat înfăptuirea neabătută a programului de ridicare a nivelului de trai al poporului, de creştere a gradului de civilizaţie şi bunăstare al întregii ţări — ţelul suprem al politicii partidului şi statului nostru. Retribuţia reală a oamenilor muncii va fi, astfel, in acest an, cu 8 la sută mai mare decit în 1980. Totodată, în perioada 1981—1985 se vor construi 750 000 noi apartamente, ceea ce va duce la îmbunătăţirea condiţiilor de locuit, factor important in ridicarea bunăstării generale a poporului. Pentru toate aceste măreţe realizări, pentru contribuţia deseamă adusă la dezvoltarea economiei naţionale, la sporirea a vuţiei naţionale — temelie trainică a libertăţii şi suveranităţii patriei socialiste — vă rog să-mi permiteţi ca, din împuternicirea conducerii partidului, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu personal, să adresez, cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai, cele mai călduroase felicitări clasei muncitoare, tuturor oamenilor muncii din patria noastră, împreună cu urarea de a obţine noi şi tot mai mari succese în înfăptuirea planului pe acest an şi pe întregul cincinal, de a-şi spori eforturile creatoare pentru dezvoltarea şi înflorirea continuă a scumpei noastre patrii. Republica Socialistă România ! (Aplauze şi urale prelungite ; se scandează „Ceauşescu — România, stima noastră şi minciuna !“). Stimaţi tovarăşi, Anul in care ne aflăm este hotărîtor pentru îndeplinirea sarcinilor celui de-al şaptelea plan cincinal şi aşezarea unor temelii trainice viitorului cincinal, prin a căror înfăptuire ţara noastră va urca o nouă treaptă spre îndeplinirea luminosului Program al partidului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. In această perspectivă, oamenii muncii din patria noastră sunt chemaţi să-şi perfecţioneze necontenit activitatea, să asigure timp larg de afirmare iniţiativei lor creatoare, să muncească exemplar, cu înaltă dăruire Şi abnegaţie revoluţionară, pentru a înfăptui programele de dezvoltare economicosocială a patriei, hotărîrile istoricului Congres al XHI-lea. în industrie, în fiecare întreprindere trebuie să se acţioneze cu neabătută consecvenţă pentru asigurarea integrală, ritmică şi la toate sortimentele a planului producţiei fizice. Cu deosebire, trebuie să se acorde prioritate sporirii bazei de materii prime şi energie, realizării în condiţiile unei calităţi superioare a producţiei pentru export, introducerii operative a cuceririlor revoluţiei ştiinţificotehnice. Avînd în vedere cerințele noului mecanism economico-financiar, oamenii muncii trebuie să-şi sporească eforturile pentru reducerea consumurilor materiale şi energetice, pentru buna gospodărire a resurselor, pentru valorificarea lor cu randamente superioare. Aceasta impune să se instaureze în fiecare unitate economică un climat de ordine, disciplină şi răspundere muncitorească, ca fiecare om al muncii să dea dovadă de înaltă conştiinţă profesională, dăruire şi competenţă, să-şi facă exemplar datoria la locul său de muncă, realizînd produse de calitate şi complexitate ridicată. În agricultură, acum cind s-au încheiat, în mod practic, însăminţările de primăvară, este necesar ca, folosind din plin însemnata baza tehnico-materială de care dispun unităţile, noastre agricole, bogata experienţă acumulată în organizarea producţiei şi a muncii, lucrătorii ogoarelor să acţioneze cu hărnicie, cu dăruire spre a efectua la timp şi la un inait nivel calitativ toate lucrările agricole, asigurînd creşterea puternică a producţiilor, atît la culturile vegetale cit şi in zootehnie. In investiţii, este necesar să se desfăşoare o activitate susţinută, bine organizată, pentru înfăptuirea integrală a planului, recuperarea in întregime a restanţelor datorate condiţiilor grele ale iernii. Avem convingerea că oamenii muncii din ţara noastră, în frunte cu comuniştii, însufleţiţi de dragoste fierbinte faţă de patrie şi popor, vor munci cu toată hotărîrea, cu întreaga lor energie şi capacitate creatoare, pentru ca în fiecare unitate, ramură sau domeniu de activitate să fie îndeplinite exemplar măreţele sarcini stabilite de partid, să se dea răspuns prin fapte de muncă harnică, pătrunsă de înaltă responsabilitate, chemărilor înflăcărate ale secretarului general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceaușescu, asigurînd astfel progresul și prosperitatea continuă a patriei noastre socialiste. (îndelungi aplauze şi urale ; se scandează „Ceauşescu — P.C.R.!“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Vom munci şi vom lupta, ţara o vom înălţa !“). Stimaţi tovarăşi, Angajat cu profund devotament patriotic în opera de edificare a noii orînduiri pe pămintul străbun, poporul român se află în primele rînduri ale luptei pentru afirmarea idealurilor supreme ale popoarelor, pentru promovarea păcii, înţelegerii şi colaborării între naţiunile lumii, a libertăţii, independenţei şi demnităţii acestora. Vasta şi multilaterala activitate internaţională a României, strălucitele sale iniţiative în vederea soluţionării constructive a marilor probleme care frămîntă lumea contemporană, al căror consecvent promotor este tovarăşul Nicolae Ceauşescu.* au adus ţării un uriaş prestigiu politic internaţional, numeroşi prieteni pe toate meridianele globului, numele României, al marelui său conducător devenind pretutindeni în lume un simbol al păcii, prieteniei, înţelegerii şi colaborării între popoare. (Vii aplauze; se scandează „Ceauşescu — pace!“). Aşa cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu, poporul român va sărbători gloriosul jubileu de la 9 Mai, împlinirea a 40 de ani de la victoria asupra fascismului, cu legitimă mîndrie patriotică, cu sentimentul şi conştiinţa datoriei împlinite, prin participarea in a doua parte a războiului, cu toate forţele materiale şi umane, la uriaşa bătălie purtaită alături de armatele sovietice şi ale întregii coaliţii antihitleriste, împotriva celor mai reacţionare forţe ale imperialismului, ale întunericului şi războiului. Despre contribuţia poporului şi armatei române la victoria finală împotriva hitlerismului vorbesc faptele de eroism şi uriaşele jertfe de singe date de ostaşii români pe cîmpul de bătălie, alături de ostaşii sovietici — care au dus greul războiului —, pentru eliberarea deplină a României şi apoi pentru eliberarea Ungariei, Cehoslovaciei, Austriei, pînă la înfrîngerea totală a hitlerismului, şi încheierea victorioasă a războiului. La aniversarea a patru decenii de la această măreaţă izbindă, poporul român aduce un înalt omagiu tuturor celor care s-au jertfit în lupta împotriva fascismului, considered că suprema cinstire ce poate fi adusă acestora o reprezintă acţiunea fermă pentru ca un asemenea flagel să nu se mai repete niciodată. Aceasta se impune cu atît mai mult în actualele împrejurări cind, în situaţia, internaţională, s-a ajuns la o încordare fără precedent — cum nu a fost niciodată de la încheierea celui de-al doilea război mondial — şi cind prezenţa armelor nucleare, ce pot distruge de citeva ori omenirea, a creat cel mai gravpericol, din istorie pentru existenţa civilizaţiei, a însăşi vieţii pe planeta noastră. Tocmai de aceea, România se pronunţă ferm pentru încetarea cursei înarmărilor, pentru dezarmare, în primul rînd nucleară, chemind forţele iubitoare de pace de pretutindeni, popoarele să-şi unească eforturile ,pentru înlăturarea pericolului unui nou război mondial, a unei conflagraţii nucleare pustiitoare, pentru a se asigura dreptul fundamental al popoarelor la viaţă, la pace, la existenţă şi dezvoltare liberă, independentă. (Aplauze; se scandează „Ceauşescu — pace !“, ,,Dezarmare — pace !“). România îşi exprimă convingerea că stă în puterea naţiunilor lumii ca printr-o acţiune unită să bareze calea războiului, acum, pină nu este prea tîrziu, pină cind nu au început să cadă bombele atomo-nucleare, pînă nu s-a dat drumul rachetelor cu încărcătură nucleară. Avind în vedere faptul că evenimentele petrecute în ultima vreme, inclusiv începerea negocierilor sovieto-americane de la Geneva, au deschis perspectivă schimbării cursului periculos al evoluţiei vieţii internaţionale. România consideră însă că numai începerea tratativelor nu rezolvă problemele deosebit de grave existente, că trebuie ca aceste tratative să fie purtate cu înalt simţ de răspundere în vederea realizării unor acorduri corespunzătoare, care să răspundă aşteptărilor popoarelor, să ducă la încetarea cursei înarmărilor, în primul rînd a celor nucleare, să determine oprirea militarizării spaţiului cosmic. România consideră că în actualele împrejurări internaţionale se impune întărirea colaborării în cadrul diferitelor, organisme şi conferinţe, internaţionale consacrate dezarmării, securităţii şi colaborării pe continent şi în întreaga lume,pentru ca acestea să-şi desfăşoare activitatea în spirit constructiv şi cu bune rezultate, militează cu consecvenţă pentru dezvoltarea colaborării în Balcani şi realizarea în această regiune a unei zone fără arme nucleare şi baze militare străine, pentru realizarea unor asemenea zone şi în alte părţi ale lumii. Pornind de la adevărul demonstrat de viaţă că este in interesul popoarelor să se găsească soluţii politice paşnice tuturor problemelor litigioase dintre ele, ţara noastră se pronunţă cu hotărîre pentru eliminarea forţei şi ameninţării cu forţa în raporturile dintre state, pentru soluţionarea tuturor conflictelor şi stărilor de tensiune numai şi numai pe calea tratativelor. în acelaşi timp, este necesar să se facă totul pentru soluţionarea problemelor economice, ale subdezvoltării şi instaurării noii ordini economice internaţionale, care să asigure progresul economic şi social al tuturor statelor şi în primul rînd al ţărilor in curs de dezvoltare. România consideră că rezolvarea complexelor probleme ale lumii contemporane impune participarea activă a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orinduiire socială. Ţara noastră se pronunţă, de asemenea, pentru creşterea rolului Oragnizaţiei Naţiunilor Unite in viaţa internaţională, în soluţionarea tuturor problemelor contemporaneităţii. Avem deplina încredere că, acţionind unite, popoarele, forţele progresiste, democratice, antiimperialiste de pretutindeni pot opri cursul periculos al evenimentelor spre catastrofa nucleară, pot asigura afirmarea politicii de dezarmare, in primul rînd nucleară, de independenţă, securitate şi pace în întreaga lume. (Aplauze). Partidul şi statul nostru îşi reafirmă şi cu acest prilej hotărîrea de a acţiona pentru amplificarea raporturilor cu toate statele socialiste şi în primul rînd cu ţările vecine, cu Uniunea Sovietică. Considerăm că întărirea solidarităţii şi unităţii ţărilor socialiste reprezintă, în actualele împrejurări, un factor important pentru, .creşterea prestigiului şi ■ forţei socialismului, .pentru.. pacea şi progresul social-economicc. 'ai' tuturor popoarelor. Ţara.jjtjâstrâ va întări, in 'acelaşi Timp, colaborarea şi" conlucrarea cu ţările în curs de dezvoltare ■ şi nealiniate, va dezvolta relaţiile cu ţările capitaliste, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire, sociala. , Consecventă poziţiilor sale,. România' *aşazâ la baza tuturor ' relaţiilor cu celelalte state principiile deplinei egalităţi în drepturi, respectului neabătut al independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile , interne şi avantajului reciproc, renunţării la forţă şi la ameninţarea cu forţa, respectării dreptului fiecărui popor la dezvoltare liberă, independentă, fără nici un amestec din afară. (Aplauze). Stimaţi tovarăşi, Cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, clasa muncitoare din ţara noastră, întregul popor român îşi reafirmăsolemnul legămint ca, strins unit in jurul partidului, al iubitului nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, să înfăptuiască neabătut măreţele programe de dezvoltare social-economică a ţării, politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, asigurînd înaintarea patriei spre piscurile de lumină ale civilizaţiei socialiste şi comuniste. (Vii aplauze). Acum, de Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, oamenii muncii din ţara noastră asigură popoarele întregii lumi că România socialistă va continua să militeze cu aceeaşi neabătută consecvenţă pentru Împlinirea legitimelor aspiraţii ale popoarelor, adresindu-le tuturor chemarea de a-şi înzeci eforturile, de a-şi mobiliza energiile şi a-şi uni puterile în lupta pentru triumful idealurilor nobile ale păcii, libertăţii şi demnităţii umane, ale democraţiei, independenţei şi progresului. (Aplauze prelungite, urale puternice, cei prezenţi ovaţionează pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul său general, pentru patria noastră socialistă şi harnicul ei popor, constructor încercat al viitorului luminos al ţării). ■ ItHmXI Mita MIERCURI 1 MAI 1985