Scînteia Tineretului, mai 1987 (Anul 43, nr. 11792-11816)

1987-05-01 / nr. 11792

■ Cuvîntarea tovarăşei Lina Ciobanu membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Mult stimate tovarăşe Nicolas Ceauşescu, Mult stimată şi Iubită tovarăşă Elena Ceauşescu, Dragi tovarăşi, Stimaţi oaspeţi da peste hotare. Poporul român sărbătoreşte tradiţionalul 1 Mai — Ziua internaţională a muncii, a frăţiei şi solidarităţii celor ce muncesc de pretutindeni — într-o atmosferă de unanimă şi vibrantă angajare revoluţionară, de amplă şi intensă mobilizare pentru înfăptuirea neabătută a măreţe- lor hotărîri ale Congresului al XIII-lea, a importantelor planuri şi programe de dezvoltare economico-socială a patriei socialiste, strîns unit în jurul I eroicului şi gloriosului nostru partid comunist, al secretarului I său general, conducătorul in- Im percat şi clarvăzător al naţiunii I . — tovarăşul Nicolae Ceauşescu. I (Puternice aplauze şi ura- I ie ; se scandează „Ceauşescu — I P.C.R. !“, „Ceauşescu şi po- I porul 1"). I In acest an, aniversarea Zi-I lei muncii are loc sub semnul activităţii hotărlte a tuturor comuniştilor, a întregului popor, I de a face totul pentru a întîm- I pina Conferinţa Naţională a I partidului şi sărbătorirea a pa■ tru decenii de la proclamarea I Republicii cu exemplare fapte I de muncă, cu noi şi remarcabi-e le realizăm în toate domeniile. B Istoria de aproape un secol al sărbătoririi zilei de 1 Mai în ■ România atestă vechimea miş■ cării noastre muncitoreşti, ata■ samentul ei nestrămutat la H idealurile socialiste şi comunis- BB te. Ea constituie, in acelaşi timp, H o mărturie a puternicului spirit BB militant, a combativităţii revool luţionare manifestate permanent H de muncitorimea română, a ho- BB1 tăririi sale de luptă pentru un ^B nou destin, pentru o lume mai ■jjg bună şi mai dreaptă. Cu sentimente de deplină sa- tisfacţie şi mindrie patriotică, ^B relevăm că, in bogata cronică de H lupte şi izbinzi a Zilei interna- H tionale a muncii, proletariatul H şi comuniştii români au înscrisH fapte nepieritoare, glorioase pa- H gini ce vor ramme pentru tot- BH|deauna in istoria patriei. H între momentele majore, cu ^B profunde semnificaţii istorice, H care conferă străluciri deosebi- H te acestei sărbători, la vnc de ■ cinste se situează marea de- H monstraţie antifascistă și ■ antirăzboinică de la 1 Mai 1939 ■ din România, acţiune revolutionsară ce a seria profunda impli■ care a Partidului Comunist Ro||H mân in viata politico-socială * |||||| tării, unitatea clasei munoitoa■■ rc a tuturor forţelor înaintate, patriotica in lupta pentru apărarea libertăţilor democratice, a păoii, suveranităţii şi independenţei naţionale. Ideea forţată a acestei impresionante demonstraţii — în a cărei organizare şi desfăşurare un rol decisiv l-au avut tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, — a constituit-o unitatea de acţiune a celor ce muncesc, a tuturor forţelor ce se opuneau fascismului şi războiului. Incă de atunci a ieşit în evidenţă una din trăsăturile esenţiale ale gindirii şi activităţii revoluţionare ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi anume convingerea că unitatea de acţiune întăreşte forţa maselor populare, că numai unitatea constituie chezăşia succesului în luptă. (Aplauze). De peste patru decenii sărbătorim în libertate ziua de 1 Mai,trecând în revistă, cu legitimă mindrie, succesele strălucitoare obţinute în opera de făurire a societăţii socialiste, etapele pe care patria noastră, independentă şi suverană, stăpînă pe destinul său, le-a parcurs pe calea progresului, bunăstării şi fericirii. Evidenţiem, şi cu acest prilej, cu deosebită satisfacţie marile împliniri socialiste ale României din perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului şi rolul determinant al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, în ridicarea patriei pe cele mai inalte culmi ale dezvoltării, în făurirea prestigiului său internaţional. (Vii aplauze şi urale , se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Măreţele Înnoiri care au avut loc în ultimii22 de ani In România sunt rodul aplicării neabătute a politicii Înţelepte promovate de partidul comunist, în elaborarea şi înfăptuirea căreia contribuţia esenţială, decisivă revine tovarăşului Nicolae Ceauşescu, mult stimatul şi iubitul nostru conducător, ce a conferit strălucire şi măreţie acestei perioade pe care poporul a înscris-o cu litere de aur în istoria patriei drept „Epoca Nicolae Ceauşescu“. (Aplauze), în conştiinţa comuniştilor, a întregului popor, aceste mari realizări, care au ridicat patria noastră pe treptele înalte ale civilizaţiei socialiste, sunt permanent asociate şi indisolubil legate de numele şi neobosita activitate teoretică şi practică a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, exemplu strălucit fie revoluţionar şi patriot Înflăcărat, de militant de frunte al mişcării comuniste şi muncitoreşti, căruia il aducem, «şi cu acest prilej, omagiul nostru fierbinte, cele mai alese sentimente de preţuire şi profundă recunoştinţă, (îndelungi aplauze şi puternice urale , se scandează: „Ceauşescu — P.C.R. „Stima noastră şi minciuna, Ceauşescu — România !“). Exprimăm, totodată, întreaga noastră gratitudine tovarăşei Elena Ceauşescu, eminentă personalitate politică, savant de largă recunoaştere internaţională, care prin munca neobosită desfăşurată cu înaltă competenţă în conducerea partidului şi a statului, in organizarea şi îndrumarea ştiinţei, învăţămîntului, artei şi culturii aduce o contribuţie de inestimabilă valoare la propăşirea neîntreruptă a patriei, la afirmarea în lume a nobilelor idealuri de pace, înţelegere şi colaborare intre toate popoarele. (Puternice si îndelungi aplauze). Stimaţi tovarăşi, In cei 43 de ani care au trecut de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională şi aproape patru decenii de la trecerea la edificarea socialismului, poporul român, sub conducerea partidului comunist, a obţinut rezultate remarcabile in dezvoltarea ţării, în ridicarea nivelului ei general de civilizaţie. Prin munca însufleţită şi puternica angajare a clasei muncitoare, a întreguluinostru popor, România a parcurs, într-o perioadă relativ scurtă, mai multe etape istorice. Ea s-a transformat dintr-o ţară cu o industrie slab dezvoltată şi o agricultură înapoiată intr-un stat industrialagrar cu o industrie modernă, organizată pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, cu o agricultură socialistă in plin proces de modernizare şi dezvoltare intensivă. Pe această bază s-au asigurat dezvoltarea generală a patriei şi ridicarea continuă anivelului de trai material şi spiritual al poporului — ţelul suprem al politicii partidului nostru comunist, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe care o edificăm cu succes in România. (Aplauze). în prezent, poporul nostru se află angajat cu toate forţele in realizarea celui de-al 8-lea plan criginal, 1986—1990, al cărui obiectiv strategic este trecerea României la un stadiu superior de dezvoltare, acela de tară socialistă mediu dezvoltată. După cum este cunoscut, am încheiat anul 1986 cu rezultate importante in toate domeniile de activitate. Producţia industrială a crescut Intr-un ritm de 7,7 la sută faţă de anul precedent, agricultura a înregistrat un ritm de peste 12 la sută — realizindu-se cea mai mare producţie de cereale din întreaga istorie a României —, iar venitul naţional a sporit cu peste 7 la sută. Rezultate bune s-au obţinut şi în celelalte sectoare economice, in dezvoltarea ştiinţei, învăţămintului şi culturii, în creşterea veniturilor, a nivelului de trai şi bunăstare al poporului. Acum, la sărbătoarea zilei de 1 Mai, numeroase colective de oameni ai muncii de pe întreg cuprinsul ţării raportează măreţe înfăptuiri, noi şi remarcabile succese in realizarea sarcinilor de plan pe primele patru luni ale acestui an. Cu toate aceste rezultate, intr-o serie de sectoare economice şi pe ansamblu, continuă să existe importante rămîneri în urmă. Răspunzind mobilizatoarelor apeluri, îndemnuri şi chemări ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii SociaUste^jiomârtia^- clasa----muncitoare, ţărănimea cooperatistă, întregul nostru popor este ferm hotărit să facă totul pentru îndeplinirea neabătută a prevederilorplanului ne 1.987, an, decisiv in înfăptuirea cu succes a măreţelor obiective stabilite de Congresul al XIIIIea al partidului. Cu prilejul zilei de 1 Mai, vă rog să-mi permiteţi, ca, pentru realizările obţinute in primele luni ale acestui an, pentru abnegaţia şi devotamentul dovedite în muncă, in numele şi din împuternicirea conducerii partidului, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, să adresez cele mai calde felicitări clasei noastre muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii din patria noastră, împreună cu urarea de noi şi tot mai mari succese in toate domeniile de activitate ! (Aplauze şi urale prelungite ; se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Stimaţi tovarăşi, Pornind de la faptul că realizarea importantelor planuri şi programe de dezvoltare multilaterală a patriei — ca de altfel, ale oricărei ţări — nu se poate asigura decit In condiţii de pace şi linişte, intr-un climat de Încredere şi securitate, partidul şi statul nostru, genialul nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, militează activ pentru dezvoltarea relaţiilor cu toate statele, fără deosebire de orinduire socială, cu partidele şi forţele progresiste, democratice si antiimperialiste de pretutindeni, pentru promovarea consecventă in raporturile internationale a nobilelor idealuri ale colaborării, înţelegerii şi cooperării intre toate naţiunile lumii. Poporul român găseşte un temei de mindrie patriotică in faptul că politica partidului şi statului nostru, ilustrată cu atita strălucire de personalitatea de înalt prestigiu internaţional a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, este o politică in întregime consacrată intereselor sale vitale, ale tuturor naţiunilor lumii. (Aplauze). In situaţia internaţională actuală, deosebit de gravă şi com- plexă, România socialistă, preşedintele său apreciază că, mai mult ca oricând, trebuie făcut totul pentru unirea eforturilor popoarelor, ale forţelor iubitoare de pace de pretutindeni pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre încordare şi război, pentru apărarea dreptului suprem al oamenilor, al naţiunilor la existenţă liberă şi demnă, la independenţă, la viaţă şi la pace. România socialistă, preşedintele ţării noastre, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, se pronunţă şi militează constant pentru trecerea la măsuri efective de dezarmare care să ducă la lichidarea, pe etape, a tuturor armelor nucleare pînă la sfârşitul secolului, pentru soluţionarea separată, independentă a diferitelor probleme ale dezarmării nucleare şi generale, fără a le condiţiona unele de altele. Consecventă acestei politici, România salută şi susţine propunerea Uniunii Sovietice privind retragerea rachetelor nucleare cu rază medie de acţiune din Europa, apreciind-o ca un factor deosebit de important menit să netezească drumul spre eliminarea tuturor armelor nucleare de pe continent, spre lichidarea totală a arsenalelor nucleare. In acelaşi timp, considerînd că toate ţările, indiferent de mărime, trebuie să-şi intensifice eforturile in direcţia eliminării pericolului de război, ţara noastră — pe baza impresionantului referendum national din toamna anului trecut, — a redus unilateral, cu 5 la sută, armamentele, efectivele şi cheltuielile militare, chemlnd totodată şi celelalte state să adopte şi ele nit mai curînd posibil asemenea măsuri. Acest act demonstrează voința noastră de a trece de la vorbe la fapte, hotărârea fermă de a face totul pentru Înfăptuirea dezarmării, pentru edificarea unei lumi fără arme şi fără războaie. (Aplauze). Pe baza concepţiei secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. In spiritul tradiţiilor internaţionaliste care au animat proletariatul român încă de la primele sale manifestări politice, al hotărîrilor Congresului al XIII-lea. Partidul Comunist Român dezvoltă astăzi larg relaţiile cu partidele comuniste şi muncitoreşti, socialiste si social-democrate, cu mişcările de eliberare naţională, cu partidele de guvernămînt din ţările in curs de dezvoltare si nealiniate, cu forţele progresiste, democratice si antiimperialiste de pretutindeni, se pronunţă pentru Întărirea unităţii şi colaborării internaţionale a acestora, pe baza principiilor deplinei egalităţi in drepturi, respectului reciproc şi neamestecului In treburile interne, văzînd, in această solidaritate militantă’un factor important in lupta generală pentru libertate naţională şi progres social, pentru dezvoltare Independentă, neîngrădită a fiecărei naţiuni, pentru destindere, securitate şi pace mondială. Neobosita activitate a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, iniţiativele de colaborare, pace si dezarmare, justeţea şi umanismul principiilor promovate in dialogul permanent cu conducătorii de partid şi de stat, cu numeroase personalităţi ale opiniei publice mondiale au asigurat ţării noastre un înalt prestigiu în rîndul statelor lumii, au dus la afirmarea puternică in conştiinţa omenirii a conducătorului României socialiste, personalitate politică de excepţie a vieţii contemporane, unanim recunoscut ca Mare Erou al Păcii, al colaborării şi prieteniei .Intre toate- -naţiunile. (Aplauze puternice şi urale îndelungi: se scandează „Ceauşescu — Pace!“, „Ceauşescu — România, pacea şi prietenia!"). Poporul român, strîns unit in jurul gloriosului nostru partid comunist, al secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, isi reafirmă si cu acest prilej hotărirea fermă, nestrămutată de a înfăptui în mod exemplar luminosul program de muncă si luptă adoptat la cel de-al XIII-lea Congres, pentru a intîmpina Conferinţa Naţională a partidului cu noi şi importante realizări, pentru înălţarea continuă a României socialiste, suverane şi independente, pe noi trepte de progres şi civilizaţie şi îşi exprimă solidaritatea militantă cu oamenii muncii de pretutindeni, cu forţele Înaintate, democratice, progresiste din întreaga lume, in lupta pentru triumful nobilelor idealuri ale păcii, libertăţii si demnităţii umane. (Aplauze). — Trăiască 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc de pretutindeni! — Trăiască eroicul si gloriosul Partid Comunist Român, in frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu ! — Trăiască minunatul nostru popor, constructor entuziast al socialismului şi comunismului pe pămintul patriei! — Trăiască si Înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România! — Să triumfe politica de pace, prietenie şi colaborare intre toate statele lumii! (Puternice aplauze şi urale, se scandează minute In şir „Ceauşescu — P.C.R.!", „Ceauşescu şi poporul!", „Ceauşescu — România, stima noastră şi mindria!", „Ceauşescu — pace „Ceauşescu — România, pacea şi prietenia!“). (Urmări din pag. 1) diplomatic, corespondenţi ai presei străine, oaspeţi de peste 1 , hotare. .. , Au răsunat solemn acordurile Imnului de Stat al Republicii Socialiste România. , Tovarăşul Constantin Olteanu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei, deschizind adunarea a spus : Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu. Stimaţi tovarăşi, 1 . Vă rugăm să ne Îngăduiţica, —în numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii din Capitală, să aducem un respectuos şi înflăcărat omagiu eminentului, conducător al partidului şi statului, ilustrul strateg al grandioaselor transformări revoluţionare ce au conferit un nou destin României socialiste, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul , Nicolae Ceauşescu. Este pentru noi o inaltă onoare ca în aceste momente de luminoasă sărbătoare, strîns uniti sub steagul gloriosului partid comunist, să vă exprimăm dumneavoastră, mult stimate tovarăşe secretar general, cel mai de seamă fiu al poporului român, strălucit militant revoluţionar, personalitate proeminen ,tă a lumii politice contemporane, recunoştinţa fierbinte pentru eroica activitate consacrată de peste cinci decenii împlinirii aspiraţiilor supreme ale naţiunii române, înfloririi socialiste şi comuniste a patriei, nobilei cauze a păcii, înţelegerii şi colaborării Internaţionale. De ziua muncii, ţara vă cinsteşte pentru gîndirea şi fapta dumneavoastră cutezătoare, pentru devoţiunea patriotică exemplară cu care edificaţi, improună cu poporul şi pentru popor, monumentala, operă de ridicare a României la un stadiu nou de dezvoltare ce va purta peste generaţii Însemnele vocaţiei creatoare a poporului nostru, ’ a eroismului şi măreţiei ! „Epocii fricolae Ceauşescu". Cu adine respect şi înaltă preţuire, salutăm prezenţa la această adunare festivă a tovarăşei Elena Ceauşescu, militant de frunte al partidului si statului, savant de largă recunoaşterre internaţională, stimată pe toate meridianele pentru prodigioasa activitate dedicată dezvoltării multilaterale a patriei, afirmării marilor valori ale ştiinţei, invăţămlntului si culturii. Salutăm cu căldură pe ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului, care iau parte la adunare. ■ Adresăm, de asemenea, un salut cordial oaspeţilor de peste hotare, precum şi membrilor corpului diplomatic ce participă la adunarea noastră. Stimate tovarăşi, Ziua de 1 Mai, moment de rodnic bilanţ, este intimpinată ■ da oamenii muncii din Capitală, asemenea întregului nostru popor, cu realizări deosebite in înfăptuirea obiectivelor dezvoltării economico-sociale prevăzute pentru acest an. Vă raportăm, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că planul pe luna aprilie a fost indeplinit, iar de la începutul anului, pe ansamblul municipiului Bucureşti, s-a obţinut o producţie cu peste 1 miliard lei mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, au fost puse în funcţiune, un devans. Importante capacităţi de producţie. Potrivit inestimabilelor dumneavoastră indicaţii, se continuă un ritm intens construcţia metroului şi amenajarea complexă a rîului Dîmboviţa, se realizează marile ansambluri arhitectonice ale nouluicentru civic, alte obiective edilitar-urbanistice de amploare, ce vor da capitalei patriei noastre o nouă strălucire. Toate aceste succese au fost posibile ca urmare a sprijinului statornic, a îndrumărilor ce ni le daţi zi de zi, pentru care vă rugăm, cu aleasă gratitudine, să primiţi dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, dumneavoastră, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, cele mai vii mulţumiri, împreună cu angajamentul ferm al comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii de a răspunde prin fapte grijii permanente ce o purtati Capitalei, de a face totul pentru a intîmpina cu noi realizări Conferinţa Naţională a partidului, pentru ridicarea necontenită a României pe culmile luminoase ale socia- lismului şi comunismului. Despre semnificaţiazilei de 1 Mai a vorbit tovarăşa Dina Ciobanu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Adunarea festivă a luat sfîrşit într-o atmosferă entuziastă, de puternică angajare patriot-că. Participanţii au aclamat, din nou, cu înflăcărare pentru gloriosul nostru partid comunist şi secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care, cu înţelepciune şi cutezanţă re- evolutionară, călăuzeşte tara si poporul spre orizonturi tot mai luminoase de civilizaţie si progres, spre comunism. In continuare, toţi cei prezenţi la adunare au asistat la spectacolul festiv dedicat zilei de 1 Mai. Cu calde si însufleţite manifestări de dragoste si preţuire au fost salutaţi tovarăşul Nicolae Ceauşescu si tovarăşa Elena Ceauşescu, la ieşirea din Palatul sporturilor si culturii. Miile de bucureşteni aflaţi pe l! platoul central, ca şi de-a lun- gul principalei alei ce străbate Parcul Tineretului, au scandat cu Însufleţire ..Ceauşescu — P.C.R.!“, „Ceauşescu al poporul !“. Cei prezenţi purtau drapele ale partidului şi statului, portrete ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu, pancarte pe care se aflau Înscrise calde urări la adresa partidului şi a secretarului său general. Coruri reunite Interpretau cântece revoluţionare şi patriotice. Această atmosferă de sărbătoare era întregită de cintece şi dansuri din bogatul nostru folclor, de momente coregrafice şi sportive. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu I şi tovarăşa Elena Ceauşescu au• răspuns, cu prietenie emoţio- i nantelor manifestări ale locui- torilor Capitalei. Prin Întreaga ei desfăşurare, manifestarea prilejuită de sărbătoarea muncii a pus pregnant în lumină hotărirea de neclintit a tuturor oamenilor muncii din patria noastră, a Întregului dopor de a acţiona, strîns uniti în jurul partidului, al secretarului său general, pentru Îndeplinirea exemplară a obiectivelor stabilite pentru acest an şi pe Întregul cincinal, pentru înfăptuirea neabătută a istoricelor hotărîri ale Congresului al XIII-lea al P.C.R., pentru transpunerea tn viaţă a Programului de edificare a societăţii socialiste mulţi- •' lateral dezvoltate şi de Înainta- re a României spre comunism, pentru împlinirea aspiraţiilor fundamentale de libertate, pro- , greş şi pace ala tuturor naţiunii lor lumii. .JClNTEIA TINERETULUI" pag. 3 VINERI 1 MAI 1987