Scînteia Tineretului, noiembrie 1987 (Anul 43, nr. 11949-11973)

1987-11-02 / nr. 11949

Ample manifestări educativ-formative pentru tineret SPORTURILE TEHNICO-APLICATIVE, O ARDENTA PASIUNE A TINERILOR Evenimentului major din viaţa ţării, pe care ne pregătim sâ-1 intimpinăm cu rezultate tot mai bune in activitatea de zi cu zi — Conferinţa Naţională a P.C.R. — i se dedică, in această perioadă, o serie de ample manifestări educativ-formative pentru tineret. Inserăm în cele ce urmează, citeva dintre aceste manifestări desfăşurate deja, sau care vor avea loc, organizate sub egida secţiei P.T.A.P. şi Sport a CC. al U.T.C., care sunt tot atîtea momente şi dovezi convingătoare ce ilustrează o vie şi bogată activitate competiţională în rindurile celor tineri. “ FINALA „CUPEI U.T.C.“ LA MODELISM-MACHETE. Manifestarea a avut loc recent şi ea a constat in organizarea în cadrul Salonului Naţional de Modelism a unei interesante expoziţii — aflată la a doua ediţie — la care au participat circa 100 de tineri din toate judeţele ţării şi municipiul Bucureşti, care au expus sute de modele, creaţii proprii, originale, in cele cinci ramuri ale modelismului : aero, racheta, auto, nave şi modelism feroviar. Expuse in sala de expoziţii, a Casei Centrale a Armatei, creaţiile tehnico-aplicative ale tinerilor concurenţi ilustrau spiritul lor inventiv, capacitatea de gindire tehnică, inteligenţa constructivă, calităţi care animă şi caracterizează tineretul nostru. De menţionat că expozanţii sunt fruntaşii activităţii din cercurile tehnicoaplicative de modelism, al căror număr, In toată ţara, se ridică la peste 400, dovadă concludentă a pasiunii ardente a tineretului pentru această activitate. • EXPOZIŢIA DE CREAŢIE TEHNICO-ŞTIINŢIFICA IN DOMENIUL RADIOAMATORISMULUI. Acţiunea a avut loc nu demult şi a fost găzduită de sala clubului sindical de la UREMOAS, bucurîndu-se, la prima ei ediţie, de un succes real. Au participat 20 de concurenţi din 10 judeţe care au prezentat 32 de construcţii proprii, dezvăluind ingenioase soluţii tehnice in domeniul aparaturii pentru radiogoniometrie, telegrafie, tehnica de calcul etc, creaţii ce s-au bucurat de o unanimă apreciere. Radioamatorismul, iată, se dovedeşte şi cu acest prilej un domeniu interesant şi captivant pentru tinerii cu disponibilităţi in activităţile tehnico-aplicative. • FINALA PE TARA A „CUPEI U.T.C.“ LA TRÎNTA. Competiţie de masă tradiţională, concursul de trintă, care reuneşte an de an mii şi mii de tineri pasionaţi de acest sport al forţei şi indemînârii, programează finala pe ţară la sfirşitul lunii noiembrie, la Tg. Jiu, in moderna şi încăpătoarea sală a sporturilor, gazdă ospitalieră a atîtor evenimente sportive de anvergură. Vor lua parte ciştigătorii etapei judeţene, la cele 6 categorii de greutate, un total de 234 de concurenţi, care-şi vor disputa trofeul pus în joc. „Cupa U.T.C.”, şi titlurile de campioni ai „Daciadei“, la activitatea sportivă de masă ! O gamă variată de activităţi, deosebit de atrăgătoare, care completează in mod benefic programele educativformative ale organizaţiilor U.T.C., modalităţi de afirmare a talentului şi valenţelor creatoare ale tinerei generaţii. C. VASILE Marginalii la recenta ediţie a turneului final al Campionatelor naţionale de box Este pentru prima dată, după mulţi ani, cînd scriem despre „naţionalele“ de box ca despre o reuşită deplină şi cind aprecierile pozitive nu sunt de circumstanţă, ci au temeiul unor date reale ce ilustrează progresele înregistrate de acest sport în ultima vreme, intr-adevăr, turneul final al Campionatelor naţionale ne-a dat fericitul prilej de a vedea in ring autentice valori şi speranţe. Faptul ne bucură mai ales din perspectiva J.U. ’8P unde, dacă lucrurile vor decurge în mod normal, putem alinia un număr de sportivi cu șanse reale de a se impune in întrecerile olimpice. Se știe, boxul este o disciplină cu mare pondere olimpică. Sunt în joc 48 de medalii, 12 de aur, 13 de argint, 24 de bronz i se decernează 12 titluri de campioni olimpici. în cele opt reuniuni s-au perindat prin faţa noastră, pe ringul instalat în primitoarea săli a palatului Sporturilor, şi 96 de pugilişti care şi-au dat măsura talentului, au arătat cit de bine, cit de serios şi de responsabil s-au pregătit pentru competiţia ce decernează titlurile de campioni ai ţării. A fost un examen dificil pe care cei mai mulţi l-au trecut cu brio. Ei au etalat un ling cunoştinţe tehnico-tactice, de nivel competitiv superior, o vigoare pe care nu ţi le poate da decit vîrsta tinereţii. In consecinţă, lupta din „careul magic“ a avut, în cele mai multe meciuri, de astă dată, atributul „scrimei pugilistice" , ambiţioşi, plini de energie, ei s-au mişcat în ring cu vioiciune şi inteligenţă tactică, au pus accent, fapt îmbucurător, în principal, pe apărare, urmărind ca fiecare lovitură, pe cit posibil, sâ n-aibă replică. Este meritul competitorilor, este şi meritul antrenorilor care îşi văd încununate eforturile din sălile de antrenament. Pentru că, nu-i un secret pentru nimeni, aici în ring, in competiţie, se văd talentul, pasiunea, se văd pregătirea boxerului şi, deopotrivă, profesionalismul, competenţa, migala şi răbdarea cu care a lucrat luni, ani de zile, maestrul din colţ. După aceste consideraţii de ordin mai general să ne oprim asupra câtorva aspecte care nu dau perspectiva muncii, perspectiva viitorului. Una din principalele concluzii pe care le-am desprins este aceea că se resimte cu putere ascensiunea, in plan valoric şi competitiv, a „noului val”. S-a impus in mod absolut impresionant generaţia tînâră. Juniorii de ieri — crescuţi şi pregătiţi cu grijă — au devenit, aşa cum e firesc să fie, seniorii de azi pe umerii cărora, deşi foarte tineri, apasă marile răspunderi ale reprezentării boxului românesc in marile competiţii internaţionale Daniel Măcran (60 kg. Steaua, 20 ani) ; Giani Gogol (63,5 kg. C.S.M. Iaşi, 26 ani) ; Leontin Sandu (81 kg. Prahova Ploieşti, 23 ani) ; Rudei Obreja (71 kg. Dinamo, 22 ani) ; Doru Maricescu (75 kg. Steaua, 24 ani) ; Mihai Vasilache (81 kg. I.M.G. Bucureşti, 24 ani) ; Petre Bornescu (91 kg. Mecanică Fină Bucureşti, 26 ani) ; Miklos Palzs (491 kg. Voinţa Cluj-Napoca, 22 ani). Aşadar, majoritatea campionilor oscilează In jurul virstei de 20 ani, virsta marilor cutezanţe, a marilor posibilităţi de afirmare internaţională. Victoria lor in dauna ..consacraţilor” Inseamna un pas înainte, ani) ; Liviu leiceanu (51 kg. C.S.M. Cluj-Napoca, 19 ani) ; dintre serhi finalişti, deci, medaliaţi cu „bronz”: Fl. Mlircea (48 kg. C.S.M. Drobeta Tr. Severin, 21 ani) ; Cr. Morca (54 kg. Steaua, 20 ani) ; J. Antonie (54 kg. C.E.M. Craiova, 19 ani) ; G. Petre (80 kg. Metalul Bucureşti, 19 ani) ; Regep Nedim (61 kg. Steaua, 19 ani) ; P. Buliga (87 kg. C.F.R. Timişoara, 19 ani) ; G. Hassan (51 kg. Farul Constanţa, 19 ani) ; C. Itoicu (63,5 kg. Oţelul Tirgovişte, 22 ani) ; V. Gheorghe (71 kg. Rapid, 22 ani)... Dacă toţi aceşti tineri au urcat pe treptele podiumului de premiere, înseamnă că boxul nostru are, realmente, la ora de faţă, un puternic rezervor de autentice talente pugilistice. Ar merita să înşirăm, aici, in dreptul acestor nume, pe cele ale antrenorilor care i-au descoperit, i-au pregătit si condus in ring. S-ar cuveni sâ vorbim despre „reculul“ unor campioni care promiseserâ mult , ne gindim la MarCeisca Tudoriu (Steaua), campion mondial de juniori. Ştefan Drişcu (Farul), Ionel Panaite (B.C. Galaţi) - ultimii doi campionii ţării In ’88 ! După cum ar fi la fel de interesant să dezbatem cazul unor boxeri care au avut un moment de regres, de rătăcire, părăsind performanţa, ca sancţiune, pentru acte nesportive şi o viaţă dezordonată, in prim plan tind campionii Rudei Obreja şi Doru Maricescu care, printr-un reflex de conştiinţă, prin munca antrenorilor şi preocuparea cluburilor au regăsit drumul adevărat al marelui performer, drumul muzicii şi i gloriei sportive. Dar cine n-ar fi de adăugat despre marii animatori ai sportului de mănuşi, despre arbitri, care de data aceasta au fost aplaudaţi, despre nu puţinele gesturi de făir-play... Spaţiul nu ne permite. Poate o vom face-o cu alta ocazie. Răminem cu aceste revelaţii şi cu marile speranţe câ boşul românesc va străluci pe firmamentul competiţiilor internaţionale de anvergură, reinnodînd o tradiţie atît de frumoasă şi atlt de glorioasă ! VASILE CABULEA AUTENTICE VALORI ŞI SPERANŢE IN RING care vor veni. Covirşitoarea majoritate din cei 96 promovaţi in turneul final, după întrecerile zonale, sunt tineri in jur de 20 de ani. In cele două gafe semifinale şi in gala finală tinerii au avut, in majoritatea disputelor ciştig de cauză. Faptul că din cei 12 deţinători ai titlurilor pe categorii de greutate, numai 3 au ajuns în turneul final, iar dintre aceştia numai 5 au luptat, în gala finală, pentru centurile de campion, dintre ei doar doi reuşind să le recucerească . Marian Gîndac (semimuscă) şi Petre Bornescu (grea), demonstrează schimbări de esenţă în ierarhiile valorice, în mişcarea pugilistică din ţara noastră. Dar iată şi ordinea categoriilor, lista campionilor ţârii pe 1987 — ei Sunt deţinători inclusiv ai titlului de campioni ai „Daciadei”— vîrsta şi apartenenţa la cluburi : M. Gîndac (48 kg. Steaua, 24 ani) ; Adrian Amzăr (51 kg. Dinamo, 20 ani) ; Ion Guzganu (54 kg. steaua, 21 ani) ; Daniel Dumitrescu (57 kg. Dinamo, 19 ani) . De altfel, unii dintre campioni deţii titluri sau au cucerit medalii la campionatele europene sau mondiale de juniori. Este cazul lui Măeran, campion mondial la juniori în ’85 și medaliat cu bronz la C.E. de seniori in ’87 ; Amzăr, medalie de bronz la C.E. ’87 ; Dumitrescu — locul 3 la C.E. de juniori ’86 ; Martcescu — „bronz“ la C.E. ’83 ; Paizs, vicecampion mondial la juniori in ’83 încă de pe-acum ei au acumulat o valoroasă experienţă in confruntările internaţionale care, conjugată cu o bună pregătiră in continuare, privind cu seriozitate muncă şi viaţa sportivă, poate sa dea roade neaşteptate, să conducă la performanţe de mare rezonanţă. Dar alături de merituoşii învingători se află alte talente autentice care au depus, cu acest prilej, o opţiune pentru performanţele viitorului. în ring totdeauna vor fi adversari paternici. învinşii de azi pot fi marii învingători de mîrrte. Iată o listă culeasă dintre finalişti, des medaliaţi cu „argint” : Oct. Stoica (57 kg. Construcţia Bucureşti, 19 CRONICA NOUTĂŢILOR ■ La finele acestei sâptămâni, judo-ul românesc atacă titlurile şi medaliile ediţiei 1987 a Campionatelor europene de judo pentru tineret, programate in Polonia. Succes reprezentanţilor noştri, pe care-i însoţim cu Încrederea că vor fi din nou la înălţime, ca întotdeauna ! ■ Din lumea tenisului internaţional ne parvine 0 ştire oarecum surprinzătoare . In urma unui larg referendum printre ziariştii de tenis, ce! mai bun jucător al ultimilor 60 de ani ar urma sa fie desemnat... Jimmy Connors ! Dar Borg, dar fiie Năstase al nostru, dar McEnroe, dar Lendl ?! O dată cu splendidul succes repurtat de gimnastica feminină românească la Campionatele mondiale de la Rotterdam, este de aşteptat ca antrenorii lotului naţional — Adrian Goreac, Maria cosma, Octavian Boiu şi Adrian stan — sâ fie onoraţi cu titlul de antrenori emeriţi, pină acum au repurtat împreună Cele mai răsunătoare succese ale gimnasticii noastre ! ■ După ce In cadrul unul meci desfăşurat Intre Brazilia şi Mexic, contind pentru Jocurile Panamericane, masculul echipei mexicane, Gerardo Albarran, a pătruns In teren, lovind un fotbalist brazilian, iată Şi sancţiunea sa : un an suspendare ! « citim surprinşi — sub semnătura comentatorului de atletism Romeo Vilara — că Liliana Năstase ar fi primit ulterior „mondialelor” locul 111 la C.M., prin descalificarea unor concurente clasate Înaintea ei, care ar fi fost depistate „pozitiv“, la controlul ant-doping. Dacă situaţia este valabilă in cazul Doinei Melinte, Şi s-a confirmat oficial. In privinţa Lilianei Năstase nu e decit un zvon. NeConfirmat la Portarul chilian Rojas, revelaţia ultimei ediţii a „Cupei Americii“, a fost transferat la F.C. Sao Paulo unde internaţionalul brazilian Gilmar a declarat nemulţumit : „Găina vecinului are întotdeauna un gust mai bun !“„. „ Spectatorilor la meciul de miercuri dintre Sportul studenţesc şi Brondby le recomandăm programul partidei, editat de clubul gazdă, sub îngrijirea neobositului şi mereu inspiratului Valentin Albulescu. Din sumarul acestui program, notăm : „Totul despre Bröndby“, „Şi ei sunt 11“, „Vă prezentăm campionatul Spaniei“, „In Europa — tdul II“ şi un interviu cu Mark Hateby H Artur Jorge, marele CX-antrenor al lui F.C. Porto, care şi-a părăsit echipa, după... 13 ani, pentru a antrena formaţia franceză Matra Racing din Paris, şi-a expus principiile intr-un recent interviu acordat revistei „Onze“ : „Muncă zi de zi şi echilibru intre apărare şi atac. Totul, bazat pe disciplină fermă şi pe absenţa oricărui vedetism. Echipa de fotbal înseamnă 11 jucători, toţi fiind la fel de buni, sau de stabi !“ . Sprinterul italian Pietro Monnea se retrage din activitatea competiţională, după ce, anul acesta, a făcut o nouă tentativă de a reveni pe piscurile performanţei. Oricum, a fost un mare atlet . Apropo de atletism, şi performerii noştri Încep — de astăzi — pregătirea, uimind să urce la altitudine, la Piatra Arsă. Nu toţi, însă, ca de obicei. Ceea ce -- chiar dacă există şi scutiri şi aprobări — nu e în regulă. Oricum, succes ! Revista portugheză „Futbol“ semnalează că in lume există, in momentul de faţă, 509 000 de arbitri, enumerind, apoi, condiţiile şi calităţile cerute unui bun arbitru : 1. caracter, 2. fermitate, 3. responsabilitate, 4. competenţă, 1. personalitate, 5. curaj, 1. demnitate, 8. spirit justiţiar, 9. forţă de convingere, 10. putere de decizie, 11. autoritate, 12. experienţă, 13. forţă morală 10. motivaţie, 15. calităţi fizice, 16. pasiune şi entuziasm îi invităm pe arbitrii noştri să se auto-testeze ! „ Sîmbătă l-am auzit pe crainicul-reporter Socoşan transmiţind de la Braşov, unde juca, din intimplare, Poli Timişoara ! Mai bine să fie promovat in conducerea clubului de pe Bega, dacă tot a ajuns să însoţească echipa locală peste tot ! După incidentele petrecute la meciul dintre Partizan Tirana şi Benfica Lisabona, patru jucători albanezi au primit suspendări severe de la U.E.F.A. : portarul Musta, mijlocaşul Lame şi fundaşul Frasheri — cite 4 ani (din cupele europene), iar virful Hameta — 2 ani. In plus, federaţia albaneza i-a suspendat cite un an, pe toţi 1 AL. HORIA Vedeţi dumneavoastră, dincolo de orice club şi mai presus de toate e echipa României ! Şi dincolo de cupele europene şi de campionat, de lupta pentru titlu şi pentru a ne retrograda, fotbalul românesc are acum. în toamnă, un obiectiv envlrşit de greu — calificarea la „Euro ’83“, sub semnul ei am fost cu tricolorii in Albania, trăind trai zile In mijlocul lor, trei zile irt« tărcate de eforturi si de concentrare $! Încheiate cu un mare 1—0 in deplasare. Mentă, credem, că le retrăim in rindunia de mai jos... Luni dimineaţă. Ora 8. La Otopeni, o ceată lăneşă pare să se ridice foarte greu, iar o hârtie rătăcită ne mdizte plecarea cu vreo patru ore bune ! Băieţii, răsfiraţi în grupuri, vorbesc puţin, de preferinţă î-n şoaptă, şi par, fără excepţie, gâăditori. Nu-i tulburi, bineînţeles, dar nici nu poţi să nu observi că s-ai grupat în mod reflex fie pe cluburi, fie pe afinităţi. Surpriza — nu se poate una mai plăcută ! — Să aflați acolo, în premieră absolută la campania din această toamnă, Mircea Lucescu şi Anghel Iordănescu, doi foşti colegi de generaţie şi de naţională, apoi doi antrenori cotaţi cu „excelent” şi, vă mai amintiţi 71, intr-un moment făcind pereche, chiar la firma reprezentativei ţârii. De astă dată, insă, adversari fiind un campionat, doar se salută, cu condescendenţă, ba, poate, preţ de-o clipă. Îşi zimbesc, şi-apoi Se-ndreaptă fiecare spre băieţii săi, nu înainte însă de a-i Stringe mina lui Jenei, directorul echipei naţionale... In fine, decolăm, şi, timp de două ore, pină la Tirana, in avion pluteşte acelaşi aer de tăcută concentrare, ruptă din cînd in cînd numai de Rică Răducanu, veselul invariabil. Toţi credem, insă, in victorie, care e esenţială, şi ştim la fel de bine că va fi extrem de greu... Aterizăm la 25 de grade Celsius, in plină vară albaneză, printre livezi de mandarini şi portocali, echipa „Ware” despărţindu-se de „tineret“, care susţine meciul la Berat, a doua zi. Mai vesel ca oricind, Halaglan glumeşte cu tile : „O să Învingem negreşit ! Am Ungă mine cei mai buni secunzi din lume, pe Iordănescu şi LUcescu !” Cei doi zimbesc la rindul lor, destinşi şi urcă în autobuzul de Serat, unde — reţineţi ! ■— vom învinge după 0—1, cu Mircea şi CU PUIU, lingă Halagiani, pe bancă !.„ Noi, ceilalţi, cu echipa „mare” rulăm cu 40—60 pe oră trei ceasuri incheiate-n întuneric, pină la Viora, prin podişul albanez. Am stat pe o banchetă lingă Bölöni, din intimplare, şi Vreme de trei ore cit ne-a obosit cumplit călătoria cu autobuzul, l-am studiat şi l-am lăsat să tacă, absent faţă de cele dimprejur, de mine şi de peisaj, cu ochii aţintiți intr-o revistă pe care a citit-o pin’ la cea mai mică știre. Altădată am fi stat de vorbă, cum am făcut mereu; de astă dată, insă, am tăcut şi el și eu !.... Pe scaunul din faţă, Cămătaru — mult mai volubil ca de obicei, iar imediat in spate — Pițurcă, bici prea tocut, dar nici prea vorbăreţ. Ajungem la Vlora, pe-nserat şi tragem la un hotel căţărat deasupra falezei. Marea Ionică ne primeşte cu o briză binefăcătoare, iar jur-imprejur e linişte şi-s palmieri înalţi şi grădini cu mandarini. Toţi suntem rupţi de oboseală şi, totuşi, Jenei îşi scoate băieţii „la o mişcare” in jurul hotelului, cam 30 de minnute de alergare şi de gimnastică. Şi-apoi masa, in aceeaşi linişte care apasă şi noaptea cu odihna ei... Marţi dimineaţă, soare, mic dejun şi, parcă, o mai bună atmosferă. Băieţii sunt *» Său ni se pare 7! — mai destinşi şi chiar mai zimbitori, aşa că drumul cu autocarul la stadion pare şi el mai vesel. Gazonul, insă, deplorabil, ii descumpăneşte citeva momente. Se string, apoi, la centru, in jurul antrenorului Jenei şi după 10—12 minute sint cu totu! alţii. Ce ia-o îi spus rămine un mister, dar cert e că încălzirea „curge“ cu poftă evidentă, după care o „nicuţă” a filosolat incintatoare. „Nea Emil l-a-mpârţit nu, n-o să credeţi !, „bâtrînii“ şi „tinerii” şi iată-l dintr-o dată fie adversari din ea, echipieri la club, fie coechipieri, din adversari in campionat. Reprizantii se joacă după regula „mingea se loveşte o singură dată !“ Credeti-mâ, e pasionant şi locul ii absoarbe atît de mult Incit au şi uitat, cu siguranţă, care de unde vine! E-ncintător să-l vezi pe Lăcătuş cum il îndeamnă pe Mateuţ, sâ-l vezi pe Cămătaru pasindu-1 lui Piţurcă sau pe Silviu Lung plonjind la picioarele lui Săndoi ! In „meciul“ acela palpitant, la porţi miei, de-a latul terenului — cu repriza secundă jucată după regula „mingea se poate lovi de două ori de fiecare”, am găsit bucuria fotbalului şi am regăsit întiia oară in Albania „clubul... tricolorilor". Echipa se suda din mers, sufleteşte vorbind, iar asta se simţea, după aceea, in felul lor de-a fi, în atmosferă... E superb să-l priveşti pe Tudorel Stoica ţinindu-l „sub aripă” pe Hagi, Cristea şi Belodedici, să-l revezi pe Bölöni Ungă bunul său prieten Rednic, să-i vezi nedespărţiţi pe Kiein, AhdOne, MateUţ, pe UrifjUrnanu lingă LUng, Săndoi şi cămătaru şi, intr-un cuvint, pe toţi la un loc, Ungă „nea Emi” al lor, care tratează numai eu „domnilor“ şi-i iubeşte de-a dreptul şi şi-i stringe împrejur rizind, deşi eu unul mândoiesc că-n sufletul lui e joc de veselie, cu 24 de ore înaintea meciului... Prânzul se devorează cu poftă, urmează somn obligatoriu, exact la ora la care „tineretul” bate ta Berat. După amiază, tricolorii vor să afle amănunte despre cum au jucat „tmeii“, cine a marcat, iar Bubu sotir le ţine gata, proaspătă, înregistrarea video a meciului. Jenei î şi urcă apoi băieţii in autocar şi, împreună cu conducătorul federaţiei, Mircea Angelescu, pornesc la o plimbare prin împrejurimi. Pe seară, in program au vizionarea unui film artistic şi tot atunci SOSesc la Vlora Iordănescu şi Lucescu, care vor locui, deloc.., accidental, nu chiar aceeaşi cameră ! De astă dată nu se mai abţin şi nici de-a dreptul de „coincidenţă”, iar Puiu-i spune lui Lucescu, nu fără oarecare nostalgie : „Dacă ştiam c-o sâ stăm împreună aduceam de acasă şahul, ca pe vremuri...!“ A doua zi sint ţinut lingă altul, permanent şi nu au aerul c-ar fi ceva neobişnuit !, ba chiar fac corp comun cind îi surprind vorbind despre ceva in genul „la tineret am stat şi noi pe bancă !“ Mi-a plăcut teribil coeziunea lor în beneficiul fotbalului nostru şi Pain s-o pot uita, tocmai pentru că era spontană, şi firească şi atit de discretă, incit numai printr-o intimplare am descoperit-o !.... Meciul in sine nu vi-l mai povestesc, deşi ar fi poate ceva de spus despre doja’ da aspră pe care Bojeni i-a administrat-o lui Marius Lăcătuş la imensa ratare din minutul 45 sau despre venirile in apărare ale lui Cămătaru, lingă umărul lui Belodedici sau despre Hagi care a jucat pentru, echipă, exclusiv, sau despre Mişa Klein care a muncit de-a dreptul extraordinar ! Spectacular, n-a fost un mare meci, dar important e ca am ciştigat luptind din răsputeri!... şi-apoi, erimpeie , băieţii se îmbrăţişează... Munoz, spaniolul, pe care-1 abordez direct in tribună, e roşu la faţă şî-ngaimâ: „Da... sigur... un meci destul de bun, ciştigat. CUm să zic, normal, de români... care, sigur, slot mai valoroşi ca albanezii... a, cit priveşte Calificarea, se joacă, nu-i aşa, cu mingea e rotundă, ştie toată lumea, şi de ce n-ar da ei, spaniolii, chiar şi 8—9 goluri, că doar joacă acasă, iar noi o să jucăm la Viena, unde, vă spun eu, nu e chiar aşa uşor !“ Gracias, senor Munoz, ştim noi cum o să fie la Viena şi cum a fost şi pentru dumneavoastră !... La poarta stadionului, Jenei, cu lacrimi in ochi, abia stâpinite, ii stringe mina lui Cămătaru şi-i mulţumeşte cu voce gituita de emoţie... Bölöni primeşte aplauze binemeritate de la micuţa galerie de petrolişti români care lucrează în Albania, apariţia lui e salutată cu căldură, Lăcătuş trece cu ochii în pământ, simţindu-Se ca musca pe căciulă (deşi a existat, să nu uităm, şi meciul de la Bucureşti CU Spania !). Magic Ostenit la Chip, dar radios, PiţarCârtit pare puţin abătut, probabil pentru că de astă dată ţi-a fost titular... şi plecăm înapoi, spre Tirana. Locurile se păstrează un autocar, cu mici excepţii. Şi stau din nou lingă Bölöni, pe care-l provoc la taifas. Şi vorbim. Nu, declaraţie hd-nudă, pentru ziar, şi ca sâ fie foarte sincer o să-mi spună Că e supărat pe mine, că l-am Criticat. Nu, n-a citit, dar i-ă Spu* Cjliteva ! îi spun ce*am scris, că a fost iritat și că n-a fost numai el... Promite să citească și, oricum, să revadă meciul cu pricina, pe casetă. Ca să-ți reamintească totul cu arbitrul, pe care ii consideră drept mareie și principalul vinovat. Gît despre meciul de astăzi, se putea juca și mai bine, dar 0 să Se joace. Ia Viena... Alt meci cu Itâica, numai meciuri cu miză, mai multe decit am jucat vreodată, unul după altul, imi spune Bölöni pe cind ajungem la Tirana. De-acolo-n zbor, încă vreo două ore pină-n București, unde ajungem in miez de noapte şi Uhde citeva buchete de flori, aduse da rude şi prieteni, ii întimpina pe tricolori. Nu-i nimerii de la C.N.E.F.S., nici de la cluburi, cum ne-am fi aşteptat, şi cum se cuvenea să fie steliştii urcă într-un autocar trimis de clubul lor, Hagi. Voicilă, Cristea pleacă tri Regie, curt taxi şi-ncet-incet totul se risipeşte. Mircea Lucescu şi Anghel Iordănescu îşi dau mina, luindu-şi la revedere şi abia acum îmi dau seama că de la Viora la Tirana unul a venit cu „tineretul” şi celălalt cu echipa „mare”! Suntem din nou acasă, campionatul s-a reluat, dar nu-i nimic, peste nici două sftptămtni „clubul tricolorilor" se reunește iar... Pentru ultima şi cea mai mare bătălie din această toamnă. O bătălie pe care o s-o cîştigam ! E musai !... HORIA ALEXANDRESCU mi mc im mmm, m cuibul, tricolorilor 5 minute (la telefon) cu Aurelia Dobre: „CUM CE FAC? ANTRENAMENT!“ Vineri seară, ora 20. Sunăm la Centrul olimpic de La Deva... — Alo. Deva, bună seara, suntem de la „Scinteia tineretului, — Bună seara, sunt Mirela 81- don, eleva de servicu... — Aurelia Dobre , acolo, poți s-o chemi, te rog ?... — imediat, imediat, cu plăcere... Auricaaaaaaa I... — Bună seara, eu tint Aurica I Cine e 7 — Bună seara, ne acorzi un interviu, pentru „Scinteia tineretului" de luni 1 — Sigur, cu plăcere, ce să ** spun 1 — Cum te simţi campioană mondială absolută 1 — ...aia... m-aţi luat prin surprindere... nu m-am gindit la asta... De fapt, mă simt grozav, exact ca înainte 1 — Ce făceai acum ! — Ascultam „Modern Talking“, albumul l, ultimul... • nemaipomenit I — La Deva cina ai ajuns I — Alaltăieri dimineaţă. — Şi Ce-ai făcut 1 — Antrenament 1 — Chiar aşa, de dimineaţă Ti — Nu, dimineaţă am avut liber». — Şi cum a fost în „Uber“ ? — Ebe, a fost grozav 1 Inii ne-au aşteptat eu flori, la gară, dupa aia ne-am du* la un fel d® banchet, cu „Pepsi“, cu tort şi cu Îngheţată... — Şi după aia t — După aia, cum v-am zis, ne-am du* la antrenament 1 * Dar pauză nu luaţi, nu pregătire1 T — Vai de mine 1 Cum o să luam pauză 51 Gata, mondialele s-au terminat, da’ nu ştiţi că vine Olimpiada 51 — la uite cum era să uit 1... Şi cum a fost la Rotterdam 1 — ACum, cum să vă zic, nu-i frumos să mă laud, nu 51 Noi ştiam c-o să ctştigăm $1 nu ne-a fost frică de nimeni 1 Eram tare bine pregătite că, vedeţi, noi nu ne jucăm de-a gimnastica !... Mie mi-a fost puţină teamă la bârna, da’ mi-a trecut repede. Şi, ce să vă mai zic, am fost cele mai bune şi... am ciştigat... am luat şi citeva note de 10... — Te aşteptai să ieşi chiar campioană mondială absolută ! — Eu Vă spun cinstit că nu, că Daniela era cea mai bună dintre toate, dar dacă s-a... Intimplat așa, ce mai contează 51 Medalia de aur e tot a noastră, românească, nu 51 — Sigur, sigur că da, e Ioanefoarte bine ! Dar de echipă ca crezi 7 — Aaa, păi tocmai la echipe eram sigure c-o să Învingem. Noi sintem cele mai bune şi ar fi fost păcat sâ nu învingem, după cit un muncit — şi-acum ce mai faci 5 — Cum ce fac 5 Antrenament ! Că, aţi uitat 5, vine Olimpiada şi ar fi păcat să cucerim medalii mai puţine ca la Rotterdam ! Da’ mai avem acum şi-o demonstraţie la Bucureşti şi după aia citeva concursuri şi mai e şi şcoala... Nu vă supăraţi, diin ceasul 5 — 4 şi 1. de ce 5 — Păi, trebuie să mă culc, că ■ârziu... Vă supăraţi 5! — Nu mă supăr, Aurica! Noapte bună, şi succes ! — Vă mulţumesc ! Interviu consemnat de AL. HORIA MERIDIAN • SÎMBATA S-a disputat la Piteşti prima manşă a meciului dintre echipele Dinamo Bucureşti şi Sisley Pescara (Italia), copiind pentru semifinalele „Cupei campionilor europeni” la polo pe apă. Partida s-a încheiat cu scorul de 14—12 in favoarea echipei Dinamo, principalii săi realizatori fiind E. Jenesen (4) şi V. Hagiu (3). Returul întîlnirii va avea loc in oraşul Pescara. • SALA OLIMPIA din Timişoara a găzduit, duminică dimineaţa, meciul dintre formaţiile Politehnica Timişoara şi SC. Leipzig, contînd pentru turul doi al Cupei Cupelor la handbal masculin. Partida s-a încheiat cu scorul de 23—17 (13-16) in favoarea handbaliștilor români. • LA PALATUL sporturilor din Tirana, in cadrul celei de-a 17-a ediţii a campionatului balcanic de haltere, in limitele categoriei 52 kg, pe primul loc, la totalul celor două stiluri s-a clasat sportivul român Traian Cihărean, cu 242,50 kg (nou record republican de seniori), urmat de Duraj (Albania) — 215 kg, Hyseni (Albania) — 210 kg. Medalie de aur a obținut, de asemenea, Dorel Matees, cîștigător la categoria 80 kg, cu 275 kg la cele două stiluri. Urmat de coechipierul său Dumitru Negreanu — 270 kg și grecul Sidiropoulos — 250 kg. • LA GOETEBORG, In cadrul turului secund al „Cupei campionilor europeni” la handbal masculin, echipa suedeză J.K. Redbergsnids a Întrecut cu scorul de 30—25 (19—14) formaţia Steaua Bucureşm In oraşul suedez Halmstadt s-a disputat duminică meciul dintre echipele masculine H.K. Drott Halmstadt şi H.C. Minaur Baia Mare, din cadrul turului doi al „Cupei Federaţiei internaţionale de handbal”. Gazdele au obţinut victoria cu scorul de 29—19 (13—0). Returul celor două partide se va disputa peste o săptămina la București și, respectiv, Baia Mare. FOTBAL X : • O singura partidă fără goluri © Dinamo — Steaua, dialog de la distanţă * Sportul studenţesc şi S.C. Bacău, la primele victorii • F.C. Olt — punct mare la Moreni ! @ Victoria revine pe locul I • Miercuri, cupele europene SEMNE BUNE Despre etapa de timbără, a X-a, se poate spune Că a fost etapă intermediară d intre preliminariile europene ale naţionalei şi cupele europene ale echipelor de club. Şi s-a simţit, in mod indiscutabil, o creştere de combativitate foarte îmbucurătoare. Dovezi ? Mai multe ca oricind, pornind, cum vreţi, de sus in jos sau chiar de jos in sus. Pentru că, iată, dialogul dintre Steaua şi Dinamo, susţinut acum de la distanţă, a fost la fel de palpitant ca dialogul codaşelor, S.C. Bacău şi Sportul Studenţesc, primele invingind din nou, în deplasare, tot ultimele realizind, in premieră, cele dinţii victorii pe terenul propriu. Dar in etapă au mai fost şi alte semne bune, evidenţiate de combativitatea F.C. Oltului in faţa Flăcării Moreni, de „incăpăţinarea“ cu care studenţii clujeni s-au apărat in faţa craiovenilor, la meciul din Bănie şi, nu in ultimul rind, de orgoliul învinselor, care au reuşit — în paris meciuri din opt — să înscrie cel puţin golul de onoare ! În mod cert, fotbalul nostru se mişcă spre bine, ofensivitatea bucurându-se de prioritate cvasi-generală. Revenind la etapa de timbără, să ne întoarcem la primele două clasate, care au jucat în deplasare : Dinamo — fiderul — la C.S.M. Suceava, iar Steaua — campioana — la A.S.A. Tg. Mureş. Şi ambele fruntaşe ale campionatului, desprinse deja de restul competitoarelor, au ciştigat lejer, la capătul unor partide bune, in care s-au impus prin jocul ofensiv şi forţa superioară din atac. In plus, ar fi de semnalat o simetrie de condiţii : deci, ambele partide in deplasare, ambele adversare proaspăt promovate, pe ambele stadioane a şi nins, in ambele meciuri a fost 0—2 si 1—3... Palpitant, nu ?... Marele derby se apropie cu paşi repezi (29 noiembrie), dar încă de acum e foarte evident că primele două formaţii ale fotbalului nostru îşi apără şansele cu maximă ambiţie şi că, graţie celor doi tineri şi valoroşi antrenori care sunt Mircea Lucescu şi Anghel Iordănescu, campionatul are numai şi numai de ciştigat, ciştigină, implicit, echipa naţională, lată de ce, aşteptind şi noi. Cu interes, derby-ul de tradiţie, aplaudăm deocamdată dialogul fruntaşilor, incomparabil mai echilibrat şi mai promiţător decit in campionatul precedent. Pe locul 3 a revenit, în mod firesc am sparte, Victoria Bucureşti, cea care, timbătă, cu Solomon reintrat in formaţie, a întrecut Corvinul mult mai comod decit o arată scorul. Băieţii lui D. Nicolae-Nicuşor au fost preocupaţi in mod evident de atac, construind foarte bine, alergind mult şi cu folos, creindu-şi ocazii numeroase şi înscriind goluri splendide. In vervă s-au aflat fălnar şi Vaişcovici, ceea ce e îmbucurător in perspectiva meciului de miercuri, de la Tbilisi, dar în acelaşi timp se cere sporită substanţial atenţia la momentul apărării, lucru valabil, de altfel, şi pentru Steaua, care, gindindu-se la golurile pe care le va marca lit Cipru (şi le va marca, cu siguranţă .) şi-a permis la rindul său să primească două goluri de la A.S.A Tg. Mureş. Or, Omonia e, fără îndoială, infinit mai puternică decit A.S.A., cum şi Dinamo Tbilisi are o capacitate ofensivă mult peste cea a Corvinuim. Atenţie, deci !.. A treia echipă „europeană", Sportul Studenţesc, e in creştere absolut remarcabilă. Simbătă, in Regie, Petrolul a trăit momente grele, in faţa unei echipe studenţeşti dezlănţuită realmente şi pusă pe fapte mari. O time de mijloc inteligentă şi agresivă (in sensul bun al cuvintului), cuprinzindu-i pe Bolzeşan, Iorgulescu, Cristea şi Ţicleanu, a funcţionat ireproşabil, impingindu-şi virfurile (Corăşelu. Răducanu) şi sufocind efectiv robusta apărare ploieşteană. Trei goluri, unul mai frumos ca altul, au rezultat dintr-un joc embtămente Colectiv şi dintr-un angajament total al studenţilor pentru cursa de revenire, care a început încă de la Copenhaga, sub comandă antrenorilor Paul Cazan şi Gino Iorgulescu. Sunt, deci, motive in plus să credem că miercuri, la meciul retur cu danezii, tribunele din Regie vor fi arhipline şi că spectatorii vor putea să vadă un meci de certă calitate, ciştigat (rămine problema... scorului) de universitarii bucureşteni. De pe acum, succes deplin şi convingerea că, jucînd cum au meat sîmbăta, studenţii pot fi şi revelaţia turului Ii al „Cupei C.E.F.A." ! O surpriză a constituit-o meciul dintre Flacăra Moreni si F.C. Olt, după trei lăudate si muncite remize in deplasare, elevii lui. Nevi Nunweiller pierzînd in mod neaşteptat un punct acasă ! A fost, desigur, meritul echipei F.C. Olt ca a jucat fără complexe, la victorie chiar, dar nu ne îndoim că morenarii au greşit considerindu-se din start învingători fără probleme ! Subestimarea adversarului se plăteşte scump întotdeauna, dovadă că, iată, slătinenii au condus cu 10 0, impunind gazdelor eforturi considerabile pentru a egala in extremis, lecţie care trebuie să dea serios de gindit lui Dragnea şi coechipierilor săi. In celelalte două partide ale etapei, succese clare şi fireşti ale Piteştiului şi Braşovului, deşi Oţelul nu e un adversar comod pentru nimeni (ceea ce Haragian a ştiut), iar Poli Timişoara se află, in continuare, la jumătatea clasamentului, fiind plasată cel mai bine dintre noile promovate. Şi acum, emoţii pentru „etapa europeană" de miercuri, cind, in pofida unor retururi dificile, nutrim speranţa că echipele noastre vor juca la maximum de potenţial, cu fruntea sus ! Succes celor trei reprezentante ale noastre ! HORIA ALEXANDRESCU DIAGRAMA ETAPEI • VICTORIA BUCUREŞTI - CORVINUL HUNEDOARA 4—2 (2—1). Autorii golurilor : Căinar (min. 26 şi mîn. 89), Vaişcovici (mîn. 32 şi min. 74 din lovitură de la 11 m), respectiv, Nicşa (min. 30) şi Stroia (min. 76). • SPORTUL STUDENŢESC - PETROLUL PLOIEŞTI 3—1 (2—0). Golurile au fost înscrise de Bozeşan (min. 15), Cornu (min. 39), Mircea Popa (pito. 69), respectiv, Ursea (min. 84). • FLACARA MORENI — F.C. OLT 1—1 (0—0). Oaspeţii au deschis scorul prin Pena (min. 70), golul egalizator fiind marcat de Dragnea (min. 85, din lovitură de la II m). • C.S.M. SUCEAVA - DINAMO 1-3 (6—2). Golurile echipei bucureștene au fost realizate de Mateuţ (min. 19, din lovitura de la 11 m), Andone (min 43), Damaschin (min. 80), iar punctul gazdelor a fost marcat de Caşuba (mint. 50, din lovitură de la 11 m). • UNIVERSITATEA CRAIOVA - UNIVERSITATEA CLUJNAPOCA 0—6. • F.C. ARGES - OTELUL GALATI 2-6 (2—0). Golurile au fost înscrise de Radu II (mint. 19) și Pană (min. 27). • S.C. BACĂU - RAPID 1—0 (1—0). Unicul gol al partidei a fost inscris de Scînteie (min. 8), în minutul 52. Borcea (S.C. Bacău) a ratat o lovitură de la 11 m. • F.C.M. BRAȘOV — POLITEHNICA TIMIŞOARA 2—0 (1—0). Punctele au fost marcate de Barbu (min. 33) şi Avădanei (min. 82). • a.s.a. tg. Mureş — STEAUA 2—4 (0—2). Pentru formaţia Steaua au înscris frotariu (min. 6 şi min. 40), Lăcătuş (min. 57) şi Balint (min. 81), ambele goluri ale formaţieigazdă fiind marcate de Barbu (min. 62 şi min. 84). CLASAMENT ETAPA VIITOARE (8 noiembrie) Poli Timişoara — Dinamoi Rapid — UMV, Craiova, Steaua — S.C. Bacău, F.C.M. Braşov — Sportul studenţesc, „U“ Cluj-Napoca — C.S.M. Suceava, F.C. Olt — F.C. Argeş, Oţelul Galaţi — victoria, Corvinul — a.s.a. Tg. Mureș, Petrolul — Flacăra Moreni 1. DINAMO 1# 10 0 0 27— 7 20 3. Steaua 10 » 1 0 34— 4 u ». victoria io «i3 11—12 13 4. Oțelul 10 « 1 3 11— 0 13 5. „U“ craiova 10 5 2 3 14— 8 12 6. F.C. Olt 10 5 1 4 13—18 0 7. F.C. Argeș 10 4 1 4 12—14 10 8. Flacăra 10 3 4 3 11—13 10 9. Poli T. 10 3 3 4 13-12 9 10. Corvinul 9 4 14 16—18 9 11. „U“ CLUJ 19 2 3 3 7-11 9 12. F.C.M. B. 10 3 4 4 14—12 8 S3. A.S.A. 10 3 1« 16—22 7 11. Rapid 10 9 3 S 9—17 7 13. S,C. Bacă« 1» 1 4 S 6—15 6 16. Petrolul 10 2 2 6 11—23 6 17. C.S.M. S. 19 1 3 6 9-17 5 18. Sportul st, 9 1 2 6 8—19 4 DIVIZIA B SERIA 1 Prahova C.S.U. ploieşti — F.E.P.A. ’74 Bârlad 9-6 ; Steaua Mieii — Unirea Focşani 9—0 F.C.M. Progresul Brăila — F. C. Constanţa 2—0 : Inter Vaslui — Petrolul Brăila 2—9 ; Metalul propetu - primehftica. iaşi m . F.C.M. Delta Dinamo Tulcea — Siretul Paşcani 0—2 ; Olimpia Rm. sărat — ceahlăul Piatra Neamţ 3— 1 ; unirea Slobozia — Gloria Buzău 1—0 ; C.P.R. Paşcani — C.S. Botoşani 2—ii SERIA a ii-a s A.S. Brobeta- Turnu Severint — C.ft. Tirgovişte 4— 2 ; sportul „38 Decembrie'’ — Metalul Bucureşti 3—9 ; sportul muncitoresc Caracal — Progresul Vulcan Bucureşti 1—9 i.G.I.M. Braşov — Electroputere Craiitva 2-0 , Electromureş Tg. Mureş — sportul muncitoresc Slatina î—1 . C.S.M. pandurii Tg. Jiu — Chimia Rm. Vulcea 1-0, IMer Sibiu - Tractorul Braşov 1-4 Autobuzul Bucureşti — Jiul Petroşani 0— 0 , Mecanică Fila Bucureşti — Gaz Metan Mediaș 4—0. SERIA A II-A 1 Sitei* Arierul Turna — Gloria Reșița 4-0; A.S.A. Progresul Timișoara - U.T. Arad 1-1 ; Gloria Bistrița - Minerul Baia sprie 2—0; Strungul Arad — C. S. Pâroşeni Vulcan 1- 1 C.S.M. Reșița — Chimica Tîrnoveni 2—1 ! F.C. Marăfrtureș Baia Mare — Metalul Bocșa 2—0 ; Armătură Zalău — c.I.L. Sighet 6—0 ; Dacia Mecanica Grăștie — Victoria Carei 9—0 ; Olimpia Baia Mare - F.C. Bifter Oradea 0-0.