Scînteia Tineretului, ianuarie 1988 (Anul 44, nr. 12001-12024)

1988-01-04 / nr. 12001

La cumpăna dintre ani incandescenţa gindului şi temeinicia faptei tinereşti dăruite patriei Sub semnul hotărîrii unanime de a transpune neabătut în viaţă însufleţitoarele îndemnuri, sarcinile şi orientările cuprinse in magistrala cuvintare rostită de tovarăşul Nicolae Ceauşescu de la înalta tribună a Conferinţei Naţionale a partidului, precum şi în Mesajul de Anul Nou, adresat întregului nostru popor, tinerii de pe întreg cuprinsul patriei, ferm decişi să nu precupeţească nici un efort pentru îndeplinirea exemplară a obiectivelor celui de-al treilea an al cincinalului 1986— 1990, raportează, incă din primele ore ale noului an, însemnate succese în producţie, temelie trainică a voinţei lor neabătute de a răspunde prin fapte exemplare minunatelor condiţii de muncă şi de viaţă ce le-au fost create. Lumina intensă a primelor şarje La locul lor de muncă, locul unde işi împlinesc datoria faţă de ţară, s-au aflat muncitorii de la Întreprinderea ,,23 August“ din Bucureşti şi in momentul sărbătoresc care semnifică schimbul de ştafetă al anilor. In secţia Turnătoria de Oţel, lumina puternică răspindită de fluviul de metal incandescent se înfrăţea, într-un an simbolic plan, cu lumina clară a bucuriei din sufletul oamenilor. Pentru că oamenii din schimbul condus de ingineruli Ilie Cojanu ştiu că este cu totul şi cu totul firesc să sărbătoreşti un an bogat in fapte de muncă, prin muncă. Cu puţină vreme înainte de cea de-a douăsprezecea bătaie a orologiului care punctează, prin tradiţie, încheierea vechiului an şi începutul anului cel nou, ieşiseră două şarje. Ni se spune cu fermitate, ca un adevărat angajament, că, pînă dimineaţă — prima dimineaţă a lui 1988, — vor mai „prinde viaţă“ încă patru şarje. Oţel bun, de calitate superioară, pentru industria patriei, semn că fapta muncitorească nu işi întrerupe nicicind fluxul. Flacăra conştiinţei revoluţionare arde înalt, din ea se întrupează cu intensitate şi flacăra nestinsă a cuptoarelor. „îmi doresc mai multă putere de muncă in noul an“, ne mărturiseşte emoţionat Eugen Farcaş, prim-topitor la cuptorul electric 3, „desigur, nu numai mie, ci şi colegilor mei, în aşa fel incit să îndeplinim şi chiar să depăşim sarcinile de plan care ne revin“. Gicu Păduraru, topitor la cuptorul electric 4, îl completează : „...şi iniţiative în muncă cit mai valoroase, să dăm oţel mai mult şi mai bun, dar să şi economisim substanţial in domeniul energetic“. Tot Gicu Păduraru îşi adresează şi o urare personală : „în noul an, să-mi găsesc o soţie frumoasă şi harnică“. Întemeierea unei familii tinere, iată o dorinţă pe potriva unui moment sărbătoresc ! Marin Oprea, prim topitor la cuptorul electric, mai vîrstnic, mai cu experienţă, nu este la primul Revelion petrecut lingă cuptoare : „...multă sănătate familiei (soţia şi copiii petrec noaptea de Anul Nou acasă), colegilor şi familiilor lor, multă sănătate la întreaga ţară“. Inginerul Cristian Tauger, adjunctul şefului de schimb, urează „îndeplinirea tuturor dorinţelor de bine ale oamenilor din schimbul nostru, aici şi acasă“. La ora 24, cei care veghează prin muncă Anul Nou la întreprinderea „23 August“ şi-au întrerupt pentru o clipă activitatea, şi-au strins bărbăteşte miinile (cupele de şampanie vor fi folosite ...cu alt prilej), şi-au urat „La mulţi ani !“, adresind gînduri bune, din inimă, ţării, partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, conducătorul iubit şi stimat de întregul popor. In secţia Turnătoria de Oţel, lumina şarjelor şi căldura cuptoarelor au instaurat o atmosferă feerică, de sărbătoare a muncii. (G. Rusu). Veşti bune din cetatea fontei cenuşii » * * Vlăhiţenii prezintă la confluenţa dintre ani o localitate i plină dezvoltare, consecinţă firească a angajării plenare îi procesul de modernizare, de promovare a noului în toate domeniile vieţii. Cetatea fontei cenuşii, cum este supranumită Vlăhiţa, cunoaşte şi ea ritmul prefacerilor revoluţionare ale judeţului Harghita, ale ţării, Un ritm care o plasează printre principalele centre metalurgice de la noi. „Căci dacă în mod direct produsele noastre nu sunt exportate, ne spune Ladislau Tokeş, preşedintele consiliului oamenilor muncii, tot ceea ce realizăm înlocuieşte importul , iar ca principali furnizori de fontă de înaltă puritate ai marilor uzine constructoare de maşini, produsele acestora — destinate diverşilor beneficiari externi — sînt însoţite în acest fel şi de gîndurile noastre de prietenie şi prosperitate, de libertate şi pace. Participînd la înfăptuirea programelor prioritare ale economiei naţionale, (Continuare in pag. a 111-a) Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XLIV, SERIA K, Nr. 12 001 LUNI, 4 IANUARIE 1938 4 PAGINI - 50 BANI La începutul anului 1988 să ne angajăm solemn că vom acţiona cu toată răspunderea, în spirit revoluţionar, în vederea înfăptuirii neabătute a planurilor şi programelor de dezvoltare continuă a patriei noastre, că vom face astfel incit în anul în care intrăm să obţinem cele mai bune rezultate din acest cincinal şi să asigurăm înfăptuirea neabătută a obiectivelor strategice stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului. »" Fie ca noul an să aducă poporului român noi şi noi realizări în înaintarea fermă a patriei noastre pe calea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, spre înaltele piscuri ale civilizaţiei comuniste! MESAJUL ADRESAT DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, In anul 1987 poporul român a obţinut, sub conducerea partidului nostru comunist, importante realizări în dezvoltarea economico-socială, a parcurs, in condiţii internaţionale grele, o nouă etapă pe drumul ridicării patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie. A avut loc o creştere importantă a producţiei industriale, agricole,in toate domeniile de activitate. Am realizat, de asemenea, un volum important de investiţii. S-au dat în folosinţă noi capacităţi de producţie şi aşezăminte social-culturale. S-au obţinut realizări importante in ştiinţă, învăţămint, in activitatea culturală - factori importanţi în progresul multilateral al patriei noastre. Conferinţa Naţională a partidului a analizat stadiul actual al dezvoltării societăţii socialiste româneşti şi a elaborat un amplu şi măreţ program de muncă şi luptă în vederea înfăptuirii neabătute a hotăririlor Congresului al Xlll-lea al partidului, a Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. De asemenea, în acest an, la 30 decembrie, am aniversat împlinirea a 40 de ani de la înlăturarea monarhiei şi proclamarea Republicii, care a marcat lichidarea orinduirii burghezomoşiereşti, a dominaţiei imperialiste şi trecerea la făurirea orinduirii socialiste in România. Măreţele realizări obţinute de poporul român în anii construcţiei socialiste - deci şi in primii 2 ani din cel de-al 8-lea cincinal - demonstrează cu puterea faptelor, a realităţilor,justeţea politicii partidului nostru comunist, care îşi îndeplineşte cu cinste rolul de forţă conducătoare a întregii naţiuni pe calea edificării celei mai drepte societăţi, a socialismului şi comunismului, încheiem anul 1987 cu importante realizări, dar şi cu o serie de neîmpliniri. Mai multe unităţi economico-sociale au rămas datoare faţă de acest an, avînd multe nerealizări. Pe ansamblu, putem să privim cu satisfacţie şi mincirie la tot ce am realizat, inclusiv la realizările din ultimii doi ani. Pentru toate aceste remarcabile înfăptuiri, acum, cînd încheiem anul 1987 cu importante realizări, in numele conducerii de partid şi de stat, al meu personal, adresez eroicei noastre clase muncitoare, minunatei ţărânimi şi intelectualităţi, întregului nostru popor de 23 de milioane, cele mai calde felicitări şi urări de noi şi tot mai mari împliniri in muncă şi viaţă, in înaintarea patriei noastre spre culmile tot mai inalte de progres şi civilizaţie, spre visul de aur al omenirii, spre comunism. Dragi tovarăşi, Intrăm in noul an 1988 cu planuri şi programe clare pentru activitatea viitorului an şi a întregului plan cincinal 1986-1990 şi, in perspectivă, pinâ in anul 2000. Conferinţa Naţională a partidului, organismele democraţiei muncitoreşti-revoluţionare şi Marea Adunare Naţională au aprobat planurile şi programele de activitate pentru anul 1988, au stabilit măsurile necesare in vederea lichidării lipsurilor care s-au manifestat in acest an, îmbunătăţirii activităţii in toate domeniile şi trecerii cu hotărîre la înfăptuirea neabătută, încă din prima zi a noului an, a obiectivelor de dezvoltare economicosociala a patriei noastre. Sunt bine cunoscute de toţi oamenii muncii, de întregul popor obiectivele noului an. Acum, hotărîtor este să trecem cu fermitate la buna organizare a activităţii in toate sectoarele, să perfecţionăm conducerea şi să acţionăm cu cea mai înaltă răspundere revoluţionară, să întărim ordinea, disciplina, să facem astfel ca fiecare, la locul său de muncă, să facă totul pentru înfăptuirea neabătută a tuturor planurilor şi programelor care asigură dezvoltarea generală a patriei, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregii naţiuni - ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Trebuie să punem pe primul plan realizarea in cele mai bune condiţii a prevederilor planului privind energia electrică, dezvoltarea bazei de materii prime, încadrarea strictă în normele de consum energetice şi materiale, recuperarea şi refolosirea materialelor, subansamblelor şi pieselor, să acţionăm şi mai ferm pentru reducerea consumurilor, a cheltuielilor materiale, pentru creşterea tot mai puternică a eficienţei economice, a productivităţii muncii. O atenţie deosebită va trebui să se acorde înfăptuirii programelor de organizare şi modernizare, de normare economicofinanciară, de aplicare în toate domeniile a autocond'ic*"’!i. autogestiunii şi autofinanţării. Să acţionăm cu şi mai multă hotărîre în vederea îmbunătăţirii activităţii cercetării ştiinţifice, invăţămîntului, a aplicării în producţie a noilor rezultate şi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne, să ridicăm necontenit calitatea şi nivelul tehnic ale producţiei. Va trebui să acordăm o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor internaţionale, cooperării şi specializării in producţie, realizării producţiei şi a exportului, înfăptuirea hotăririlor Conferinţei Naţionale, a programelor şi legilor adoptate de organismele democratice şi de Marea Adunare Naţională impune creşterea şi mai puternică a rolului conducător al partidului in toate domeniile de activitate, intensificarea muncii politico-educative, de ridicare continuă a conştiinţei revoluţionare, de formare a omului nou, constructor conştient al noii orinduiri sociale. Trebuie să perfecţionăm şi să asigurăm funcţionarea în cele mai bune condiţii a organismelor democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţionare, pornind totdeauna de la faptul că socialismul il construim cu poporul "şi pentru popor, că numai pe baza celei mai largi democraţii muncitoreşti-revoluţionare se poate asigura făurirea cu succes a noii orinduiri, a socialismului şi comunismului. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, in anul 1987 au avut loc evenimente de importanţă deosebită in viaţa internaţională. A continuat cursa înarmărilor. S-au menţinut şi chiar s-au agravat o serie de conflicte. Au avut loc acţiuni de amestec brutal in treburile interne ale diferitelor state. Situaţia economică mondială continuă să fie deosebit de gravă. S-a agravat situaţia ţărilor in curs de dezvoltare ca urmare a politicii monopolurilor şi capitalului financiar internaţional de dominaţie şi asuprire. Asistăm la dezvoltarea unor noi forme de dominaţie colonialistă, de asuprire a altor popoare. In acelaşi timp, trebuie să subliniem că în anul pe care îl încheiem s-au intensificat acţiunile forţelor antiimperialiste, democratice, realiste, lupta popoarelor de pretutindeni pentru o politică nouă, democraatică, pentru dezarmare, şi în primul rind pentru dezarmarea nucleară, pentru o pace trainică, pentru relaţii de deplină egalitate şi respect intre toate naţiunile lumii. Semnarea tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii cu privire la lichidarea rachetelor nucleare cu rază medie şi mai scurtă de acţiune constituie un eveniment istoric, un rezultat al politicii realiste, al luptei tuturor popoarelor. Apreciind acest acord ca un pas important, trebuie să spunem insă că in lume continuă să rămină uriaşe arsenale de arme nucleare, in stare să distrugă de mai multe ori întreaga omenire, insaşi viaţa pe planeta noastră. De aceea, problema fundamentală este aceea a intensificării luptei pentru noi acorduri in direcţia reducerii armelor nucleare strategice, pentru oprirea experienţelor nucleare, pentru renunţarea la militarizarea Cosmosului, pentru eliminarea totală a armelor nucleare. Nu există şi nu poate exista problemă mai importantă, in epoca armelor nucleare, decit lichidarea cu desâvirşire a lor! Mai mult ca oricind, este necesar ca toate ţările europene - pe teritoriul cărora se găseşte o parte importantă a armelor nucleare - să acţioneze cu toată fermitatea în vederea eliminării tuturor armelor nucleare de pe continentul european, pentru înlăturarea tuturor armelor nucleare din lume. In acelaşi timp, trebuie să facem totul ca, în anul 1988, să se treacă la tratative in vederea reducerii armamentelor convenţionale in Europa, pentru eliminarea armelor chimice şi realizarea unui nou echilibru in raportul de forţe la un nivel cit mai redus al înarmărilor. România este hotărită să acţioneze cu toată hotărîrea pentru încheierea cu rezultate cit mai bune a Conferinţei general-europene, pentru dezvoltarea relaţiilor cu toate statele continentului nostru şi realizarea unei Europe unite, a tuturor naţiunilor, fără deosebire de orînduire socială. Vom intensifica eforturile pentru dezvoltarea colaborării şi prieteniei cu toate ţările din Balcani, pentru realizarea in regiunea noastră a unei zone fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare şi trupe străine, pentru o colaborare largă, economică, tehnico-ştiinţifică, culturală şi in alte domenii. România işi va intensifica eforturile in vederea încetării conflictelor militare şi soluţionarea problemelor pe calea tratativelor, pentru organizarea unei conferinţe internaţionale în problemele Orientului Mijlociu. Acum, de noul an, ne adresăm tuturor statelor şi popoarelor lumii cu chemarea de a face totul pentru ca noul an să marcheze paşi importanţi pe calea dezarmării, a păcii, a soluţionării conflictelor pe calea tratativelor, în realizarea unor relaţii noi, democratice, bazate pe principiile deplinei egalităţi în drepturi, ale respectului suveranităţii şi independenţei fiecărei naţiuni, neamestecului in treburile interne, renunţării cu desâvirşire la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei. Să acţionăm cu toată hotărirea pentru soluţionarea problemelor grave ale situaţiei economice şi, în primul rind, a situaţiei ţărilor in curs de dezvoltare, inclusiv a datoriilor ţârilor in curs de dezvoltare ! Să deschidem calea spre o nouă ordine economică mondială ! Acum, cind intrăm in noul an, Republica Socialistă România reafirmă cu putere hotărirea sa de a dezvolta relaţiile cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială, de a face totul pentru a contribui la înfăptuirea năzuinţelor întregii omeniri, de dezarmare, de înlăturare a armelor nucleare, de pace, a năzuinţelor tuturor naţiunilor lumii de a trăi independente şi in libertate. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, La începutul anului 1983 să ne angajăm solemn că vom acţiona cu toată răspunderea, in spirit revoluţionar, în vederea înfăptuirii neabătute a planurilor şi programelor de dezvoltare continuă a patriei noastre, că vom face astfel incit în anul in care intrăm să obţinem cele mai bune rezultate din acest cincinal şi să asigurăm înfăptuirea neabătută a obiectivelor strategice stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului. Fie ca noul an să aducă poporului român noi şi noi realizări în înaintarea fermă a patriei noastre pe calea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, spre înaltele piscuri ale civilizaţiei comuniste ! Cu încrederea deplină în justeţea politicii noastre interne şi internaţionale, în forţa partidului şi în capacitatea creatoare a întregii naţiuni, la începutul noului an vă urez, dragi compatrioţi, noi şi tot mai mari realizări in toate domeniile, multe satisfacţii în muncă şi viaţă, împlinirea tuturor năzuinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! LA MULŢI ANI ! întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, CU PRILEJUL ANULUI NOU Cu sentimentul bucuriei şi mîndriei de a munci şi trăi într-o ţară liberă şi demnă, deplin încrezători într-un viitor luminos de pace şi progres, tinerii României socialiste au întîmpinat Noul An 1988 Noaptea albă a cumpenei dintre ani a dat din nou intilnire tinereţii bucureştene la locul ştiut, adică sub imensa cupolă a Pavilionului central din cadrul Complexului expoziţional din Piaţa Scînteii. Şi, ca de fiecare dată cind a primit o astfel de tentantă invitaţie, tinereţea şi-a pus hainele de gală şi a venit cu braţele pline de darurile ei dintotdeauna : exuberanţa, frumuseţea, optimismul, veselia, bucuria de a trăi... Au participat muncitori de pe marile platforme industriale ale Capitalei ; constructori, cei care au plămădit cu mina lor noul chip al Bucureştiului ; elevi din liceele municipiului, cei care au cucerit din nou lauri pentru România la Olimpiadele internaţionale , făurarii metroului, aceşti adevăraţi mineri din inima Bucureştiului, tineri cercetători din institutele Capitalei. Tinereţea a trecut pragul incă unui an, cu braţele încărcate de darurile ei dintotdeauna. IN PAGINA A ll-A