Scînteia Tineretului, iunie 1986 (Anul 42, nr. 12129-12154)

1986-06-01 / nr. 12129

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST PERMANENTĂ GRIJĂ, STATORNICĂ PREOCUPARE PENTRU CREŞTEREA SI EDUCAREA CELOR MAI TINERE ALE TĂRII 5 1 Iunie — Ziua Internaţională a copilului, ziua in care planeta îşi sărbătoreşte, prin ei, viitorul. Ziua cindi celebrăm cele mai frumoase, cele mai senine si mai pure aspiraţii ale omenirii în general, ale fiecărui om in parte. Pentru că nu te poţi gindi la viitor fără să te gindeşti la copii şi nu poţi discuta despre copii fără să te gindeşti la pace şi la dezvoltarea lumii în care trăim. Este un „joc“ de cuvinte ce provine din aceeaşi „familie" a umanului, a necesarului, a asigurării unui viitor aşezat sub semnul progresului şi dezvoltării. O societate ce-şi poartă de grijă, o societate profund umanistă îşi îndreaptă întreaga atenţie către copii, ocrotindu-i, invăţindu-i să iubească viaţa, frumuseţile morale ale umanităţii. In România socialistă de azi, copilăria este înconjurată cu dragoste şi tandreţe, cu infinită grijă şi afecţiune părintească, cu preocuparea constantă pentru a asigura celor mai tinere vlăstare ale patriei tot ceea ce este necesar pentru a deveni oameni adevăraţi in cel mai nobil sens al acestui cuvint, pentru a deveni cetăţeni demni ai ţării. Este acesta un obiectiv generos al politicii statului si partidului nostru, obiectiv susţinut prin permanenta grijă a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu. Intre marile realizări ale „Epocii Nicolae Ceauşescu" se înscriu şi acelea dedicate educării şi formării viitorilor constructori ai societăţii socialiste şi comuniste din ţara noastră. Realitatea României socialiste oferă nenumărate argumente in acest sens. Pentru că a fi azi copil in societatea noastră înseamnă a te bucura, a beneficia de toate condiţiile materiale şi spirituale pentru împlinirea, creşterea şi educarea în spiritul celor mai frumoase visuri şi aspiraţii, înseamnă a avea nelimitate posibilităţi de a-ţi alege drumul în viaţă, profesia, de a-ţi afla cu adevărat identitatea. Toate acestea izvorăsc din sprijinul deosebit pe care statul nostru îl acordă pentru creşterea şi educarea, în cele mai bune condiţii, a tinerelor vlăstare ale ţării , de la importantele fonduri alocate in acest scop, continuind cu asistenţa sanitară de cel mai înalt grad profesional acordată mamei şi copilului si terminind cu minunatele condiţii din invăţămintul preşcolar şi şcolar. Dar, în fiecare fapt destinat împlinirii tinerelor destine umane se regăsesc statornicele dovezi ale atenţiei, ale grijii cu care partidul, întreaga societate veghează la fericirea celor mai tineri cetăţeni ai patriei. Climatul in care cresc şi se formează copiii noştri poartă efigia nobilă a umanismului socialist în care grija de a face totul pentru a asigura tineretului, tuturor fiilor ţării cele mai minunate condiţii de muncă şi viaţă, de realizare a aspiraţiilor de progres şi prosperitate a fost şi este o constantă a societăţii, a partidului, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. O sărbătoare a sufletului curat Calendarul verii pline de soare şi rod poartă pe prima sa filă pecetea şi semnificaţiile profunde ale uneisărbători dragi, de Inimă şi suflet, cinstită de întreaga omenire: Ziua internaţională a copilului. In această zi de 1 Iunie, pe toate meridianele lumii gindurile şi sentimentele tuturor se îndreaptă spre cei mai tineri locuitori ai planetei, purtători de destin şi idealuri perene, spre cei pentru care viitorul se identifică cu năzuinţele şi aspiraţiile lor. O sărbătoare a sufletului curat, împodobit cu gingăşie şi candoare, purtat in cântecul suav al primelor speranţe înmugurite plăpind pe ram de joc si visare. De fiecare intii de iunie îmi revin in memorie, cu insistenţă si regretul de a nu le cuprinde poate, întru totul, contururile, două sintagme cu valoare de adevăr si simbol, complementare in sensurile si semnificaţiile lor. Mai intii, un sublim crez filtrat de înţelepciunea succesiunii generaţiilor si/vidul spre perpetuul mai bine. ..omenirea datorează copilului tot ceea ce ea ii poate oferi mai bun..." Această frintură de frază între paragrafele imperative, purtătoare de îndelungă chibzuinţă şi prudentă zăbavă ale Declaraţiei drepturilor copilului, adoptată acum aproape trei decenii de Naţiunile Unite, este întruchiparea unui mesaj încărcat cu valenţele umanismului de pură esenţă, cu puternice şi alese reverberaţii. Căci, intr-adevăr, ce poate fi mai uman, mai demn decit faptul că in numele infinitului viitor, aşteptat cu răbdarea ghidului şi iscusinţa faptei, cu neindoioasă speranţă şi încredere fără de margini, ■ramul să ofere mugurului seva şi impulsul aspiraţiei vitale, spre soare şi cer. Iar împlinitoarea concluzie a unei asemenea axiome, născătoare de întrebări şi nelinişti de conştiinţă şi gind, este rostirea scriitorului Georges Bernanos, cum că „lumea va fi judecată de copii“. Fără îndoială, această instanță neiertătoare dar dreaptă va pune laolaltă în talerele de bronz ale balanţei justiţiei. Ilegalii, la ochi nu pentru a nu cunoaşte măsura, ci spre a fi de-a pururi nepărtinitoare■ visuri şi aspiraţii, fapte şi hotăriri, înţelegere, tot ce aparţine acum prezentului in pagini şi nervuri de istorie. Este îndemnul şi înţelepciunea adevărului că lor, copiilor lumii de azi, le aparţine lumea de miine, cu grijile şi neîmplinirile ei, cu marile speranţe şi imensele cuceriri ale minţii umane, spre continuarea visurilor şi speranţelor omenirii de pace şi progres şi conferirii lor la dimensiunile concrete ale viitorului. Pătrunşi de speranţă şi sublim optimism, dinspre atari simţiri şi chibzuinţe, acum, de ziua lor, a făuritorilor lumii de mâine, un gind frumos purtat de hotărirea faptei spre mai bine, cu încredere în izbinda perpetuă a omului pentru împlinirea propriei meniri. MIRCEA DUŢU 6 PAGINI 50 BANI ANUL XLIV SERIA II Nr. 12 129 MIERCURI 1 IUNIE 1988 ** FERICITĂ COPILĂRIE! Fericită copilărie ! Pasăre cu ibotul liber şi mult, Traiectorie albastră peste zarea Dimineţilor sculptate în bazalt. Fericită copilărie ! Un tarim de vise, dar înaripate, In migrări spre piscuri îndrăzneţe, Leagăn de candoare şi de puritate. Fericită copilărie ! Stea vegheată de-alte stele cu mult dor, încălzită de făptura Patriei Şi de faldul unduind în Tricolor. Fericită copilărie ! Suav cintec ridicat pe-o rază de soare Ca un clinchet gingaş de clopoţel Născut din fiorul vechilor izvoare. Fericită copilărie ! Tu înfloreşti in noi mereu bucuria. Diamante ale perenităţii. Fericită copilărie din România ! GEO CIOLCAN ORIENTĂRILE ŞI IDEILE CUPRINSE ÎN EXPUNEREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU vast şi mobilizator program de acţiune pentru perfecţionarea întregii activităţi economice Se apropie secerişul! Marca fabricii — marca muncii şi competenţei colectivului ~CUM SE CÂŞTIGĂ O IDENTITATE DISTINCTĂ PE PIAŢA EXTERNA Din intervenţia secretarului adjunct al comitetului de partid de la Combinatul de Industrializare a Lemnului Caransebeş, Romică Rata aveam să reţinem că toate problemele de producţie de primă mărime se subsumează ideii de export, ele fiind generate de dorinţa colectivului unităţii de a, răspunde cu fapte pilduitoare la exigenţele formulate de secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, pentru actuala etapă de dezvoltare economică şi socială a patriei. La ce cotă se situează acest răspuns nu este greu să aflăm. Romică Baia ne precizează cu exactitate : peste 50 de firme de peste hotare întreţin relaţii de afaceri cu puternica unitate de industrializare a lemnului din judeţul Caraş-Severin şi că în acest an, hotărâtor pentru cincinal, toţi (dar absolut toţi ! — dacă ni se permite) clienţii şi-au prelungit contractele din anii trecuţi, in multe cazuri majorând cantităţile solicitate şi chiar... preţurile oferite. Aceste mărturii ale unei activităţi exemplare nu s-au înşirat aşa, pur şi simplu, ca nişte mărgele intr-un şirag. Fiecare nou contract, fiecare nouă recunoaştere a meritelor colectivului s-au iscat din efortul continuu al lucrătorilor unităţii concretizat in afirmarea unei identităţi distincte pe piaţa internaţională, aceea a unei unităţi româneşti, Combinatul de Industrializare a Lemnului din Caransebeş, o unitate înscrisă definitoriu pe traiectul ascendent al competitivităţii. „Combinatul are un profil complex — ne specifica inginerul Ion Stoichescu, şef al loi EMERIC SZEKELY (Continuare in pag. a V-a) BAZELE DE RECEPŢIE PREGĂTITE SA PREIA IN CONDIŢII OPTIME. OPERATIV. NOUA RECOLTA Recolta de grâu si orz se amintă bogată in acest an si în judeţul Galaţi, ultimele doi venind tocmai la timp pentru a mări şi îngreuia spicul, pentru a răsplăti eforturile deloc puţine ale mecanizatorilor si ţăranilor cooperatori. Strîngerea si depozitarea cu grijă a fiecărui bob sunt in aceste condiţii imperative majore cărora trebuie să li se răspundă cu o mobilizare exemplară a forţelor. Răspunderi mari revin în această direcţie bazelor de recepţie care, la ora actuală, înainte de declanşarea secerişului, trebuie să fie temeinic pregătite. Tocmai de aceea am mers la întreprinderea de colectare, achiziţionare şi păstrare a produselor agricole, după ce am trecut prin câteva baze de recepţie, unde am putut urmări realizarea unor lucrări de curăţire, văruire sau dezinfectare a spaţiilor de depozitare. — Intr-adevăr, acesta este stadiul : toate spaţiile libere pe care le avem sunt curăţate, văruite, iar în unele efectuări a doua dezinfectare, ne-a spus Traian Gătej, directorul întreprinderii. Reţineţi apoi că toate utilajele de preluare (buncăre, benzi transportoare, elevatoare etc.) au fost revizuite si sunt in bună stare de funcţionare. La fel laboratoarele si toată aparatura de control şi verificare. — Am auzit de unele instalaţii noi pentru mai buna curăţire a griului si a orzului preluat. Despre ce este vorba ? — Montăm in prezent două asemenea instalaţii, pentru cu ION CHIRIC (Continuare in pag. a V-a) Şantierul Termocentralei Drobeta Turnu-Severin Foto : O. PLECAN Maşină originală de debitat materiale La întreprinderea de celule electrice prefabricate Bâileşti a intrat in funcţiune o originală maşină de debitat materiale cu ajutorul discului metalic. Concepută de un grup de specialişti din unitate şi realizată in cadrul acţiunilor de organizare şi modernizare a producţiei şi proceselor tehnologice, maşina funcţionează pe principiul anodo-mecanic, folosind o sursă de curent continuu cu tensiunea de 40 volţi şi intensitatea de 400 amperi. Ea serveşte la debitarea laminatelor prin retezare, utilizind drept scule, discuri metalice, din tablă de oţel inferior cu grosimea de 1,5 sau 2 mm. Se înlocuieşte, astfel, folosirea discurilor abrazive, cu numeroase componente provenite din import. Eficienţa utilizării noii maşini, care poate intra în dotarea tuturor întreprinderilor constructoare de maşini, rezultă din preţul de cost mai mic, din faptul că un disc metalic permite realizarea a circa 3 000 de operaţii, depăşindu-se de 100 de ori numărul maxim înregistrat cu un disc abraziv. In acelaşi timp, pierderile tehnologice se reduc la jumătate, ceea ce conduce la economii, in decurs de un an, de circa un sfert de milion lei pe fiecare maşină. Ea poate, de asemenea, debita oţeluri speciale de scule, fară ca suprafaţa rezultată din tăiere să se călească termic, precum şi alte materiale. Primele maşini de acest fel au fost solicitate de către întreprinderile de aparataj şi accesorii Alexandria, de utilaje şi piese de schimb. Sibiu, mecanică de utilaje şi piese de schimb Bucureşti, de transformatoare şi motoare electrice Filiaşi, mecanică de utilaj minier Baia Mare. (Agerpres) Mesajul tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU adresat pionierilor şi şoimilor patriei, tuturor copiilor ţării, întregului tineret cu prilejul zilei de 1 Iunie Dragi prieteni, pionieri şi şoimi ai patriei. Dragi copii şi tineri ai României socialiste, Am deosebita plăcere ca, de Ziua Internaţională a Copilului, să vă adresez vouă, pionierilor şi şoimilor patriei, tuturor copiilor şi întregului tineret din ţara noastră un salut prietenesc şi cele mai bune urări de a creşte mari şi sănătoşi, de a vă instrui şi forma ca cetăţeni demni şi devotaţi ai României socialiste, ca făuritori de nădejde ai socialismului şi comunismului pe pămintul scumpei noastre patrii. Partidul şi statul nostru socialist vă înconjoară, dragi prieteni, cu deosebită dragoste, se preocupă să aveţi asigurare - prin munca părinţilor şi fraţilor voştri, a întregii naţiuni - cele mai bune condiţii de viaţă, de învăţătură şi educaţie, de dezvoltare multilaterală şi afirmare deplină a personalităţii voastre, de a vă pregăti temeinic pentru a putea participa activ la înfăptuirea măreţelor programe de înflorire multilaterală a ţării. Trăiţi şi vă dezvoltaţi, dragi copii şi tineri, intr-o societate care pune mai presus de orice omul, bunăstarea şi fericirea sa, care deschide minunate perspective în faţa voastră, a întregului nostru popor. In cadrul politicii sale generale de edificare a orînduirii noi, socialiste în România, de ridicare continuă - pe măsura sporirii forţei economice şi sociale a ţării — a nivelului de trai, material şi spiritual al tuturor oamenilor muncii, partidul nostru veghează ca voi să vă instruiţi temeinic, să vă însuşiţi cele mai noi cunoştinţe din toate domeniile de activitate, să aveţi asigurate — de la primii paşi in viaţa socială — locuri de muncă corespunzătoare, potrivit pregătirii şi capacităţii fiecăruia, să vă puteţi încadra, cu cele mai bune rezultate, în eforturile întregii ţări, ale tuturor constructorilor socialismului din patria noastră. Aveţi, dragi prieteni tineri şi copii, condiţii pe care nu le-au avut şi nu le puteau avea niciodată copiii ţării în trecut, în vechea orinduire bazată pe asuprire şi exploatare. Folosiţi aceste minunate condiţii pentru a învăţa, a învăţa şi iar a învăţa, pentru a fi cît mai folositori ţării, avînd permanent în faţă înaltul exemplu al clasei noastre muncitoare, al ţărănimii şi intelectualităţii, care, intr-o strînsă unitate, sub conducerea partidului, înfăptuiesc neabătut hotăririle Congresului al Xlll-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului, privind dezvoltarea economico-socială a ţării, ridicarea ei pe culmi tot mai înalte de civilizaţie şi progres. Acum, când vă aflaţi în preajma încheierii anului şcolar, vă adresez vouă, precum şi profesorilor şi educatorilor voştri, organizaţiilor tineretului şi copiilor calde felicitări pentru rezultatele obţinute şi îndemnul de a învăţa şi munci cu tot mai multă pasiune şi dăruire pentru a vă pregăti din toate punctele de vedere, ca adevăraţi revoluţionari, care să ducă mai departe făclia nobilelor idealuri de progres, libertate, independenţă ale gloriosului nostru popor ! Partidul nostru a făcut din grija pentru viaţa, formarea şi educarea tineretului una din preocupările fundamentale ale politicii sale, ale întregii societăţi. In cadrul acestei politici, profund umaniste, ţara noastră va face totul şi un viitor pentru a asigura drepturile fundamentale ale omului — deci şi ale tineretului, care reprezintă viitorul ţării — dreptul la muncă, instruire, educaţie şi cultură, la o viaţă demnă şi fericită, la pace. Trăiţi şi creşteţi într-o etapă complexă a dezvoltării omenirii, cînd în lume sunt multe probleme politice, economice şi sociale grave care afectează prezentul şi viitorul popoarelor şi pun în pericol însăşi existenţa vieţii pe Pămint. In multe ţări ale lumii, milioane de copii suferă şi mor de foame, măcinaţi de boli, de mizerie şi sărăcie, sunt lipsiţi de posibilitatea de a învăţa, de a se bucura de lumina ştiinţei şi culturii, de binefacerile civilizaţiei umane. Milioane şi milioane de tineri din diferite ţări sunt şomeri, caută zadarnic un loc de muncă, nu au un adăpost şi nici o perspectivă de a se realiza în viaţă. De Ziua Internaţională a Copilului ne exprimăm speranţa că toate statele şi guvernele lumii vor acorda mai multă atenţie vieţii şi problemelor tineretului şi copiilor, că se vor preocupa de asigurarea reală a drepturilor fundamentale de care au nevoie generaţiile tinere, astfel încît fiecare copil, fiecare tînăr să-şi poată vedea realizate năzuinţele de a se dezvolta şi împlini în deplină libertate, de a beneficia neîngrădit de cuceririle civilizaţiei moderne, de a trăi într-o lume mai dreaptă şi mai bună, o lume a păcii şi progresului întregii umanităţi. Nu există îndatorire mai nobilă pentru toţi cei ce iubesc viaţa, iubesc copiii — viitorul omenirii — decât de a se angaja ferm că vor face totul pentru asigurarea păcii, pentru dezarmare, pentru a asigura popoarelor o viaţă liberă şi fericită ! Pentru ca voi, tineri şi copii ai patriei, să vă puteţi realiza cutezătoarele voastre năzuinţe şi dorinţe de progres, pentru ca întregul nostru popor să-şi poată consacra plenar forţele înfăptuirii programelor de dezvoltare economică şi socială a ţării, creşterii nivelului general de civilizaţie şi bunăstare, partidul şi statul nostru vor promova activ - ca şi pină acum — o politică internaţională de pace, colaborare şi înţelegere cu toate naţiunile lumii, vor desfăşura o intensă activitate pe plan mondial pentru dezarmare, in primul rind pentru dezarmare nucleară, pentru ca popoarele, copiii lumii să trăiască fără teama că vor fi victimele unui război nimicitor, care ar putea distruge întreaga viaţă pe Pămînt. România este hotărîtă să-şi aducă întreaga sa contribuţie la politica de dezarmare, la eliminarea forţei şi ameninţării cu folosirea forţei în viaţa internaţională, la soluţionarea pe cale paşnică, prin tratative, a tuturor problemelor litigioase dintre state, va milita permanent pentru unirea largă a tuturor forţelor şi popoarelor în lupta pentru instaurarea trainică in lume a unui climat de pace şi colaborare în care toate naţiunile ţin primul rind tineretul — să-şi poată făuri liber destinele, potrivit propriei voinţe, fără nici un amestec din afară. Cu prilejul Zilei Internaţionale a Copilului, vă urez, dragi prieteni, pionieri şi şoimi ai patriei, tineretului şi tuturor copiilor din ţara noastră multe succese, bucurii şi satisfacţii în viaţă, în muncă şi la învăţătură, o copilărie fericită ! Urez, totodată, părinţilor, profesorilor şi educatorilor voştri noi şi noi realizări în întreaga lor activitate consacrată progresului şi înfloririi patriei, multă sănătate şi fericire ! NICOLAE CEAUSESCU O imagine din Vasluiul de azi Foto : O. PLECAN • PROPRIETARI • PRODUCĂTORI • BENEFICIARI emblema tutelară a conştiinţei şi acţiunii revoluţionare .• ale întregului nostru popor TINERII - O CONTRIBUŢIE DE PRESTIGIU LA DEZVOLTAREA ŞI A MODERNIZAREA PRODUCŢIEI ÎN PAGINA A IV-A