Scînteia Tineretului, iulie 1989 (Anul 45, nr. 12465-12490)

1989-07-01 / nr. 12465

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Idei-forţă ale devenirii noastre comuniste ISTORICA NOASTRĂ OPŢIUNE Cu cea mai vie emoţie, cu cea mai deplină satisfacţie, cu cea mai înaltă mîndrie patriotă şi revoluţionară, comunism, tînăra generaţie, întreaga noistră naţiune socialistă au luat cunoştinţă de Hotărîrea Plenarei Comitetului Central cu privire la realegerea, la Congresul al XIV-lea, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu in funcţia supremă de secretar general al Partidului Comunist Român. Aceasta reprezintă o strălucită confirmare, o impresionantă validare a convingerii noastre, a încredinţării noastre supreme că numai şi numai avindu-l pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu în fruntea destinelor noastre putem asigura înfăptuirea cu succes a istoricului Program de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare a României spre comunism. Dind deplină expresie cugetului şi voinţei noastre, a tuturor, in Hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. se arată : „Comitetul Central işi exprimă in unanimitate ferma convingere că realegerea în fruntea partidului a tovarăşului Nicolae Ceauşescu — eminent militant comunist şi patriot înflăcărat, ilustru gînditor revoluţionar, luptător ferm pentru realizarea ţelurilor supreme ale clasei muncitoare, genial făuritor al noului destin al ţării şi al celei mai luminoase epoci din istoria patriei, personalitate politică de excepţie a lumii contemporane, care şi-a consacrat şi işi consacră de aproape şase decenii, cu abnegaţie şi eroism, întreaga viaţă şi activitate binelui şi fericirii naţiunii române, cauzei independenţei şi suveranităţii, socialismului şi păcii, înţelegerii şi colaborării internaţionale — constituie cea mai sigură garanţie a edificării cu succes a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pe baza aplicării creatoare a principiilor generale ale socialismului ştiinţific la condiţiile concrete din ţara noastră, a viitorului comunist al patriei, a înaintării neabătute a României spre cele mai înalte culmi de progres şi civilizaţie“. Conferind o vie şi emoţionantă expresie convingerilor unanime, nestrămutate pe care tînăra generaţie, învestită astăzi cu mandatul de înaltă cinste de a reprezenta o puternică forţă socială, viitorul însuşi al naţiunii noastre socialiste, le nutreşte faţă de marele nostru ctitor şi erou de ţară nouă, în telegrama Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist se eviden- ţiază : „Cu cele mai alese ginduri şi simţăminte, asemenea întregii noastre naţiuni, tinerii de pe întreg cuprinsul patriei îşi exprimă deplina adeziune faţă de Hotărîrea Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român privind propunerea ca dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, să fiţi reales la Congresul al XIV-lea al partidului, în funcţia supremă de secretar general al Partidului Comunist Român, văzind in aceasta chezăşia mersului nostru neabătut înaintea împlinirii celor mai cutezătoare proiecte şi aspiraţii ale generaţiilor tinere, crescute şi formate în aceşti ani de luminoase izbinzi revoluţionare, pe care cu îndreptăţită mindrie patriotică îi numim «Epoca Nicolae Ceauşescu“. Da, o ştim cu toţii, de numele şi fapta eminentului patriot, a neasemuitului revoluţionar, exemplarul luptător pentru cauza socialismului, progresului şi păcii se leagă toate marile izbinzi şi înfăptuiri din epoca de glorie, cea mai luminoasă şi temerară din întreaga istorie multimilenară a patriei, inaugurată de Congresul al IX-lea al P.C.R. Datorăm clarviziunii şi cutezanţei secretarului general al partidului nostru curajul de a rupe, o dată pentru totdeauna, cu teze şi şabloane, deplin şi definitiv depăşite, care nu au nimic cu dialectica intimă şi implacabilă a procesului revoluţionar din patria noastră, cu marile mutaţii din lumea contemporană, restituind partidului ,în fapt întregului popor, forţa şi demnitatea spiritului creator al celei mai înaintate concepţii despre lume şi viaţă pe care a cunoscut-o umanitatea. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu este autorul unei opere de o impresionantă valoare teoretică şi practică, ce se adaugă cu strălucire tezaurului materialismului dialectic şi istoric, al socialismului ştiinţific, dind noi şi minunate dimensiuni geniului creator al întregului popor, înscriindu-se la loc de frunte in panteonul marilor creaţii ale spiritualităţii universale. De 24 de ani, tovarăşul Nicolae Ceauşescu işi pune amprenta de geniu pe toate ctitoriile glorioase ale unei epoci, ea însăşi glorioasă, prin care dovedim ce înseamnă uriaşa, inepuizabila forţă creatoare a unei naţiuni care, liberă, unită şi demnă, sub conducerea încercată a centrului său vital — Partidul Comunist Român — făureşte socialismul cu poporul şi pentru popor. Vor trece anii, noi şi noi generaţii vor prelua ştafeta minunată a romantismului, revoluţionar, a muncii pentru ţară, dar tot ceea ce s-a înfăptuit şi se înfăptuieşte în „Epoca Nicolae Ceauşescu“, toate marile noastre împliniri şi izbinzi vor rămîne nepieritoare mărturii ale geniului nostru creator, ale perenităţii nobilelor idealuri de libertate naţională şi dreptate socială. Suntem şi răminem pe deplin încredinţaţi că numai avîndu-l în fruntea destinelor noastre pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu vom putea să fim şi să rămînem cu toţii o adevărată, inconfundabilă prezenţă în marea curgere a timpului, că numai sub conducerea sa, dîrză şi eroică, ne putem împlini aspiraţiile vitale, idealurile de progres şi fericire, intr-o lume ferită de spectrul îngrozitor al războaielor şi distrugerii. Dintotdeauna poporul român a ştiut să încredinţeze destinele sale acelor exemplare personalităţi care i-au sintetizat şi i-au exprimat vocaţiile şi idealurile cele mai generoase. Aşa au fost vrerea şi voinţa noastră, ale comuniştilor, ale întregului popor, rostite intr-o impecabilă unitate la neuitatul Congres al IX-lea al partidului, aşa s-au regăsit ele la fiecare amplu şi reprezentativ forum al comuniştilor români, aşa gindim, simţim şi năzuim, spre binele şi măreţia patriei socialiste, întru ridicarea ei pe noi şi tot mai luminoase culmi de civilizaţie şi progres. (Continuare in pag. a V-a) „Vă asigur încă o dată, dragi tovarăşi, asigur întregul partid şi întregul popor că şi în viitor nu voi avea ţel mai înalt decit de a contribui cu toate forţele mele, împreună cu ceilalţi tovarăşi, cu Comitetul Central, cu întregul partid, cu întregul popor, la realizarea programelor de dezvoltare viitoare, de perspectivă, de înaintare a patriei noastre spre comunism, de a asigura poporului român un loc demn în rîndul naţiunilor libere ale lumii, de a asigura viitorul minunat, comunist, al României !". NICOLAE CEAUȘESCU AMPLĂ MOBILIZARE DE FORŢE PENTRU REALIZAREA EXEMPLARA A TUTUROR INDICATORILOR DE PLAN înnoirea şi acţiune Unitate economică de tradiţie în industria judeţului Cluj şi a ţării, ÎNTREPRINDEREA „ELECTROCERAMICA“ din Turda îşi profilează pe zi ce trece un tot mai inart prestigiu în rindurile a numeroşi beneficiari din ţară şi de peste hotare. Astăzi, la mai bine de 75 de ani de funcţionare, şi în condiţiile transformărilor petrecute în planul structurii de fabricaţie, ne aflăm în faţa unei întreprinderi unicat, specializată în producerea de izolatori ceramici de înaltă, medie şi joasă tensiune, la care se adaugă elemente încălzitoare de tip industrial şi,mai nou, elemente ceramice oxidice destinate industriei electronice etc. Practic, orientarea către acest profil a avut şi are ca scop susţinerea dezvoltării sectorului energetic al ţării, precum şi a ramurilor in plină ascensiune care sunt electrotehnica şi electronica de vîrf. Nu în ultimul rind, respectivul efort s-a materializat şi în asimilarea in fabricaţie a tuturor tipurilor de izolatori şi elemente ceramice necesare industriei, la această dată întregul necesar de asemenea bunuri fiind asigurat numai din ţară, prin valoroasa contribuţie a muncitorilor şi specialiştilor de aici. Mai mult chiar, produsele unităţii au devenit cunoscute in numeroase ţări ale lumii din Europa, Asia, America de Sud. Modernizarea, la temelia înaltei performante Directorul întreprinderii, inginer Mariana Zaiu, ne oferă o serie de precizări absolut necesare privind aceste împliniri. Bunăoară, la originea lor se află efortul, gindirea novatoare manifestate constant la nivelul compartimentului de cercetare. Din acest punct au plecat şi pleacă, în egală măsură, proiectele viitoarelor noi produse, tehnologiile noi sau specifice unora dintre ele, însăşi strategia de modernizare a produselor şi tehnicilor de lucru. Aşa se face că preocupările în această direcţie s-au concretizat, numai in acest an intr-un nivel de înnoire a fabricaţiei de peste 80 la sută. Totodată, acest indice este caracteristic şi ponderii produselor de nivel mondial ridicat realizate aici. Din acest punct de vedere să consemnăm că asigurarea unor asemenea însuşiri nu a fost şi nu este un scop în sine, ci o necesitate, iar dovada îndeplinirii întocmai a acestor obiective este că toate produsele exportate sunt în conformitate cu normele de calitate ale Comitetului Electrotehnic Internaţional, fie ale unor organisme de specialitate japoneze, britanice, nord-americane etc. Concret, compartimentul de cercetare și-a înscris ca obiectiv prioritar pe agenda de lucru, punerea la punct a unor reţete (Continuare in pag. a IV-a) un mod de gîndire „în foc continuu" REPERELE ACTUALITĂŢII AGRICOLE UN OBIECTIV PERMANENT - RECOLTE MARI ŞI DE BUNĂ CALITATE Perioada care a trecut, cu numeroase precipitaţii, dar şi cu soare puternic, a însemnat pentru agricultorii timişeni un examen al bunei organizări a campaniei de vară. Recoltînd orzul , cu producţiile de vîrf, dătătoare de mari satisfacţii — lucrătorii ogoarelor au fost obligaţi să valorifice fiecare oră prielnică pentru seceriş, mobilizindu-se exemplar pentru atingerea unor viteze superioare de înaintare. A fost, oricum, aşa cum ne mărturiseau iiva interlocutori în raidul deprins recent în C.U.A.S.C. am, un test deosebit de din perspectiva apropiatulu recoltat al griului. Pînă atunci, însă, mai este treabă inuită în toate sectoarele. „Am realizat un flux continuu la eliberatul terenului de paie (acţionind cu zece prese de balotaj), la transportul producţiei spre bazele de recepţie şi zootehnie şi la semănatul culturilor succesive. Cele 270 de hectare cu orz ne-au adus mari bucurii, dar ele trebuie reintegrate operativ în circuitul productiv. Aşadar, după ce, cu ajutorul a 22 de căruţe am depozitat paiele în şire la cele două ferme zootehnice, am intrat, pe solele eliberate, cu tractoarele A- 800, executînd cite două discuiri perpendiculare, cit şi, mai tîrziu, alte două treceri cu agregatele cu discuri şi combinatoare, pregătind astfel un pat germinativ optim pentru săminţa de porumb. De altfel, cu rezerva de apă existentă in sol, apreciem că această cultură va demara viguros“, ne spunea Ion Mariş, inginerul şef al C.A.P. Periam, unitate fruntaşă a judeţului, exemplu de folosire eficientă a bazei tehnico-materiale din dotare. Am mai consemnat aici şi pregătirile pentru efectuarea ogoarelor de vară pe 775 de hectare, acţiune pentru care a fost prevăzută o formaţie complexă compusă din 8 tractoare, Care va realiza şi fertilizarea cu gunoi de grajd (pe 200 de hectare), şi cea chimică (pe alte 335 de hectare), o parte din suprafaţă fiind inclusă în programul culturilor de cereale păioase pentru anul viitor. „Cu bucuria îndeplinirii şi depăşirii planului la orz şi a onorării tuturor contractelor la fondul de stat, ne concentrăm acum atenţia spre lanurile de griu. 15 combine prevăzute de mecanici, in acest scurt interval dintre cele două secerișuri, sint grupate in două tabere de cimp și sint gata de start. Avem 775 de hectare, griu frumos, ce trebuie strins pină la ultimul bob, in 7—8 zile. Desigur, nu neglijăm nici recoltatul furajelor, avind perspectiva depozitării întregii cantităţi de fir, necesară pentru iarnă, şi acţionăm în continuare la întreţinerea culturilor de prăşitoare“, mai adăuga inginerul şef. Şi la I.A.S. Periam, directorul unităţii, inginerul Ioan Ostrovăţ, ne-a vorbit despre semănatul celor 250 hectare cu porumb şi tot atitea cu culturi furajere, desfăşurat in cele 5 ferme vegetale, cit si despre munca depusă la strînsul si depozitatul baloţilor . ..Griul bate la uşă, cum se spune, dar pentru noi se derulează si o altă campanie de recoltat, de asemenea foarte importantă : strinsul fructelor din livezi. (Continuare In pag. a IV-a) ANUL XLV SERIA I! Nr. 12 465 6 PAGINI 50 BAN! SÎMBATĂ 1 IULIE 1989 TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU s-a întilnit cu secretarul general al Partidului Comunist din Canada, George Hewison Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a intilnit, vineri, cu tovarăşul George Hewison, secretar general al Partidului Comunist din Canada, care efectuează o vizită in ţara noastră la invitaţia C.C. al P.C.R. Tovarăşul George Hewison şi-a exprimat satisfacţia deosebită de a se intilni cu conducătorul partidului şi statului nostru, a mulţumit pentru posibilitatea de a vizita România, subliniind că este impresionat de realizările poporului român in dezvoltarea economico-socială, in construcţia socialismului. In timpul convorbirii, a avut loc un schimb de vederi în legătură cu probleme actuale ale construcţiei socialismului, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti, ale evoluţiei situaţiei politice mondiale. Relevind că, pe ansamblu, in viaţa internaţională nu s-au produs schimbări radicale, situaţia răminind in continuare deosebit de gravă şi complexă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat că, in aceste împrejurări, se impune ca statele, partidele, toate forţele politice, toate popoarele să acţioneze pentru renunţarea la armele nucleare, la programele de modernizare a acestora, la experienţele nucleare, pentru reducerea substanţială a armamentelor convenţionale şi a cheltuielilor militare. S-a apreciat că, în condiţiile actuale, acţiunile unite ale statelor socialiste, ale clasei muncitoare, ale tuturor popoarelor au o importanţă determinantă pentru realizarea unei schimbări radicale in viaţa politică internaţională, în asigurarea înfăptuirii dreptului fiecărui popor de a-şi defini şi realiza neîngrădit propriile opţiuni social-politice şi economice. In acest context, a fost subliniat rolul important ce revine partidelor comuniste şi muncitoreşti în instaurarea unui curs nou in viaţa internaţională spre destindere, dezarmare, pace şi progres, în afirmarea a noi şi profunde prefaceri in societate. A fost reliefat faptul că reglementarea datoriei externe a ţărilor în curs de dezvoltare şi a celorlalte probleme legate de stimularea dezvoltării independente a acestor state, de instaurarea unei noi ordini economice în lume trebuie să fie abordate şi soluţionate cu participarea, pe bază de egalitate, a tuturor statelor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a relevat că România va acţiona, in continuare, cu toată fermitatea, pentru edificarea unui climat de pace şi securitate în Europa, pentru realizarea unor relaţii noi, de deplină egalitate, care să asigure progresul economic şi social al tuturor popoarelor de pe continentul nostru, să ducă la întărirea unităţii şi colaborării lor. In cursul convorbirii a fost reafirmată hotărîrea Partidului Comunist Român şi Partidului Comunist din Canada de a milita pentru întărirea unităţii, solidarităţii şi colaborării dintre partidele comuniste şi muncitoreşti, bazate pe principiile deplinei egalităţi in drepturi, încrederii şi stimei reciproce, respectării dreptului fiecărui partid de a-şi elabora în mod independent linia politică, strategia şi tactica revoluţionară, în conformitate cu realităţile şi condiţiile specifice din ţara respectivă. S-a subliniat, in acelaşi timp, dorinţa celor două partide de a dezvolta colaborarea dintre ele, de a conlucra cu partidele comuniste, socialiste, social-democrate, cu toate forţele progresiste, antiimperialiste în lupta pentru pace, pentru progresul economic şi social al tuturor popoarelor, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă pe planeta noastră. La întrevedere a participat tovarășul Ion Stoian, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe ambasadorul Republicii Fiipine Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit, vineri, pe Ernesto Querubin, ambasadorul Republicii Filipine, în vizită de rămas bun, în legătură cu încheierea misiunii sale în tara noastră. In cursul întrevederii au fost evocate bunele relaţii existente intre cele două ţări, exprimîhdu-se dorinţa ca aceste raporturi să se amplifice în viitor, in interesul ambelor popoare, al cauzei destinderii, păcii şi colaborării internaţionale. Ambasadorul filipinez a adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu vii mulţumiri pentru sprijinul ce i-a fost acordat in îndeplinirea misiunii sale în România. Profundă satisfacţie, entuziastă adeziune a comuniştilor, a întregului popor faţă de Hotărîrea Plenarei Comitetului Central cu privire la REALEGEREA, EA COMISUL Al XIV-LEA, A TOVARĂŞULUI NICOIAE CEAUŞESCU ÎN FUNCŢIA SUPREMĂ - Dl SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN — Telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu — PAGINA A 3-A LEGEA privind asigurarea şi controlul calităţii produselor şi serviciilor LEGEA privind gospodărirea raţională, protecţia şi asigurarea calităţii apelor PAGINA A 2-A Ziua învăţătorului FLORILE RECUNOŞTINŢEI  La sfârşitul lunii iunie * aniversăm, an de an, Ziua învăţătorului, zi in care gin- z durile noastre — ale celor A mai tineri, ca şi ale celor mai vârstnici — se indreaptă către oamenii • care au L ştiut, cu dragoste şi talent 7 pedagogic, să ne ajute să A pătrundem tainele scrisului şi cititului, să ne ajute să ’ privim înţelegind tot ceea A ce ne înconjoară, oamenii I care ne-au insuflat dragos- A tea de patrie, dragostea şi i respectul pentru istorie, Z pentru frumuseţile patriei, A pentru adevăr, pentru drep- tate, pentru bine şi frumos. Iată, astăzi, un nou sfirşit de iunie în care nu uităm , să le mulţumim invăţători- A lor noştri, profesorilor noştri pentru toate gesturile şi ’ sfaturile lor frumoase şi uti- A le care ne marchează exis- tenţa, să le mulţumim pen- A tru încrederea pe care au sădit-o în noi, pentru faptul că au ştiut şi ştiu să fie pro- A fesori şi părinţi, să fie în- drumători şi prieteni. Ele, * cadrele didactice, sint stăpî- A nitorii, sint cunoscătorii universului copilăriei, ei deţin misterul învăţării celor mai mici cetăţeni ai patriei, ei ştiu să pună iniina cu care conduc mina copilului dragostea, şi speranţa, şi încrederea care le dau aripi spre cunoaştere micului şcolar, ei ştiu să descopere talentul şi înclinaţiile copiilor, ei ştiu să-i sfătuiască şi să-i dojenească, şi să-i laude, ei ştiu să-i atragă spre şcoală şi să se impună atitudinea faţă de învăţătură şi muncă, faţă de odihnă, faţă de educaţie în general. Cînd un copil oferă o floare învăţătorului său, gestul are profunde semnificaţii ! Iar cînd, peste ani, gindul maturilor se îndreaptă, — nu mereu însoţit de gestul oferirii unei flori, către învăţătorul drag, cînd imaginea lui, a învăţătorului, se aşază foarte aproape de imaginea părinţilor, aceasta este o recunoaştere însoţită de preţuire şi dragoste pe care învăţătorul le simte, le înţelege. Şi dacă (Continuare în pag. a V-a) s s s \ \ s s s s \ \ \ s s \ \ \ \ \ s s \ s s s s