Scȃnteia, iunie 1949 (Anul 18, nr. 1439-1463)

1949-06-08 / nr. 1445

e G. C. Bidwell, directorul Institutului Britanic din Polonia, a renunţat la cetăţenia britanică Declaraţia trimisă de Bidwell Institutului Britanic din Londra şi presei poloneze VARŞOVIA, 5 (Agerpres).— PAP transmite că George Chandos Bidwell, directorul Institutului Britanic (British Council) din Polonia, a renunţat la cetăţenia britanică şi şi-a exprimat dorinţa de a se stabili în Polonia şi de a deveni cetăţean polonez. El a trimis Institutului Britanic din Londra şi presei poloneze următoarea declaraţie: Am consimţit să părăsesc armata în 1943 deoarece voiam să mă dedic unei idei care în lumea post-belică ar fi însemnat o mare contribuţie la pacea mondială. Dar această mare idee a fost vândută pe dolari americani acelor oameni care au afirmat că filmul polonez „Os wiecim” nu poate avea succes în Statele Unite decât dacă se vor introduce două episoade erotice, a fost vândută acelor oameni care doresc războiul şi dominaţia imperialistă pentru a realiza cât mai mari profituri. Eu simt nevoia să lupt pentru o idee ,aşa cum simte fiecare om care respinge „felul de viaţă american”, adică legea junglei. Este limpede că această idee de pace este ideea care a cuprins pe toţi oamenii muncii şi intelectualii cinstiţi din întreaga lume, ideea care şi-a găsit expresia în ţările de democraţie populară. In cei trei ani şi jumătate cât am stat în Polonia mi-am putut da seama că guvernul polonez, sprijinit de poporul polonez, doreşte pacea, are nevoe de pace şi luptă pentru pace. Numai în condiţii de pace Polonia se poate reface, îşi poate desvolta cultura, ştiinţa şi economia, şi îşi poate vindeca rănile provocate în timpul ocupaţiei naziste. Polonia duce o politică consecventă de pace şi de colaborare cu toate naţiunile iubitoare de pace. In acelaş timp am putut vedea şi manevrele puterilor occidentale, care se află sub influenţa hipnotică a dolarului. Am urmărit efectul destructiv al planului Marshall, care înnăbuşe iniţiativa şi independenţa naţiunilor ale căror conducători s’au plecat in faţa planului Marshall. Am urmărit politica pactului Atlantic, care a împărţit lumea în două tabere. Nu pot să trec sub tăcere politica criminală de încurajare a foştilor nazişti şi de reînviere a militarismului german. In toate acestea guvernul britanic are şi el un rol — un rol secundar este adevarat, dar totuşi un rol de carte ar fi trebuit să aibă curajul să nu-1 accepte. Nu cred că poporul britanic —de exemplu soldaţii pe care i-am comandat in timpul războiului — sprijină această politică. Sindicatele, intelectualii cinstiţi, organizaţiile democratice din Anglia cer pace, în timp ce Kevin face jocul imperialismului american. In afara desgustului şi ulti mele personaje pentru întreagă această politică, mi-am dat seama în mod obiectiv că nu îmi pot continua activitatea la Institutul Britanic. Am ajuns la concluzia că Institutul Britanic lucrează împotriva intereselor guvernului acelei țări a cărei ideologie este diferită de acea a guvernului laburist. Poporul polonez care crede pe drept cuvânt că poporul englez nu este tot una cu guvernul laburist, doreşte o strânsă colaborare cu celelalte popoare, dar el nu doreşte „infiltrarea culturală” a unui guvern legat de politica planului Marshall şi a pactului Atlantic. Deoarece sunt convins că poporul polonez are dreptate şi deoarece Institutul Britanic este strâns legat de actualul guvern englez, nu îmi mai pot continua activitatea de până acum. Poziţia mea în acest moment face ca în ochii poporului polonez eu să apar strâns legat de blocul imperialist. Nu mai pot accepta această situaţie. Eu sunt un hotărit anti-imperialist şi mă opun politicii care duce la încheerea de tratate agresive. Sunt alături de popor, de massele largi muncitoare din Anglia care sunt crunt exploatate de guvernul pseudosocialist al lui Attlee. Vreau să fiu liber, să-mi aleg felul de viaţă pe care îl doresc, să lupt pentru pace şi pentru buna stare a popoarelor. In primele luni ale activităţii mele în cadrul Institutului Britanic am găsit mari satisfacţii în muncă. Dar aceasta era o satisfacţie orbească bazată pe credinţa că ideea pentru care lucrăm este o idee cinstită. Dar din păcate această idee nu poate rezista presiunilor pe care nişte oameni de stat iresponsabili le exercită. Dintr’o idee mai bună şi mai generoasă va răsări însă o lume nouă şi mai bună, scrie în încheere Bidwell. M SESIUNEA COMITETULUI EXECUTIV AL FEDERAŢIEI MONDIALE A TINERETULUI DEMOCRAT A LUAT SFÂRŞIT BUDAPESTA 5 (Agerpres). MTI transmite: Sâmbătă a avut loc şedinţa de închidere a sesiunii de la Budapesta a Comitetului Executiv al Federaţiei Mondiale a Tineretului Democrat. Vorbind despre lucrările acestei sesiuni, care au început la 28 Mai, preşedintele F. M. T. D., Guy de Boisson, a subliniat că printre organizaţiile care au mobilizat pe membrii lor în lupta pentru apărarea păcii, F. M. T .D. ocupă un loc de frunte. După aceea a avut loc o conferinţă de presă. Vice-preşedintele Comitetului antifasctet al tineretului sovietic, Pesleac, a analizat la această conferinţă de presă recentul Congres al Comsomolului, organizaţie care grupează peste nouă milioane de tineri sovietici. El a anunţat că la festivalul tineretului va participa o delegaţie sovietică formată din 450 de membri, reprezentând toate organizaţiile de tineret din U.R.S.S. Au luat apoi cuvântul delegatul Republicii Populare Române, care a subliniat importanţa realizării unităţii tineretului în R.P.R. şi delegatul american care a declarat că majoritatea covârşitoare a tineretului american luptă împotriva aţâţătorilor la război, pentru pace şi securitate. ★ BUDAPESTA, 5 (Agerpres). — M. T. I. transmite : In cursul şedinţei de închidere, Comitetul Executiv al Federaţiei Mondiale a Tineretului Democrat a adoptat un manifest prin care se adresează tineretului din întreaga lume. Manifestul F.M.T.D. subliniază că TINERETUL LUPTA ACTIV PENTRU PUNEREA IN PRACTICA A HOTARIRILOR CONGRESULUI MONDIAL AL PARTIZANILOR PĂCII DE LA PARIS. ★ BUDAPESTA 6 (Agerpres). — MTI transmite : In şedinţa de închidere a Comitetului Executiv al F.M.T.D., au fost adoptate mai multe rezoluţii. Rezoluţia asupra pregătirilor pentru Festivalul Internaţional al Tineretului subliniază că tineretul din lumea întreagă se pregăteşte cu entuziasm pentru acest festival, a cărui organizare constituie sarcina principală a Federaţiei Mondiale a Tineretului Democrat şi a Uniunii Internaţionale a Studenţilor (U.I.S.). Festivalul va avea loc intre 14 şi 28 August. Rezoluţia asupra organizării celui de-al 2-lea Congres, fixează data acestuia de la 2 la 10 Septembrie. Chestiunile de pe ordinea de zi a Congresului sunt: 1) Activitatea F. M. T.. D.. de la primul Congres şi sarcinile sale in lupta pentru pace, democraţie, independenţa naţională a popoarelor ; 2) Raportul comisiei de control; 3) Alegerea organelor conducătoare. Adoptarea noului statut al Uniunii Sindicatelor Poloneze VARŞOVIA, G. (Agerpres). — TASS transmite: In şedinţa de Duminică a Congresului sindicatelor poloneze a luat cuvântul Sivcinski, preşedintele Consiliului Sindicatelor din Varşovia, care a vorbit despre refacerea cu succes a Varşoviei, subliniind munca plină de abnegaţie a muncitorilor din capitala Poloniei. Congresul a adoptat apoi statutul Uniunii Sindicatelor Poloneze. Potrivit noului statut, comisia centrală a sindicatelor a fost transformată în Consiliul Central al Sindicatelor. S-a trecut apoi la alegerea Consiliului Central al Sindicatelor. Au fost alese 99 persoane. In prima şedinţă a Consiliului Central, care a avut loc paralel cu lucrările Congresului, a fost ales preşedinte al Consiliului Central Alexandru Zawadski. Delegaţii au adoptat o rezoluţie şi au ales delegaţia sindicatelor poloneze la cel de-al doilea Congres Mondial al Sindicatelor, care va avea loc la sfârşitul lunii iunie la Milano. Din delegaţie fac parte 21 persoane. In Incheere, a luat cuvântul noul preşedinte al Consiliului Central al Sindicatelor din Polonia, Zawadski. La închiderea solemnă a Congresului au asistat şi preşedintele Republicii Polone, Bierut, membrii guvernului, în frunte cu primul ministru Cyrankiewicz, precum şi reprezentanţii partidelor politice. Lucrările Congresului Uniunii Femeilor Franceze PARIS 6 (Agerpres). — TASS transmite: La 4 luni© s’a deschis la Marsilia cel de-al treilea Congres al Uniunii Femeilor Franceze. Din Prezidiul Congresului fac parte: Eugenie Cotton, Jeannete Vermeersch, Claudine Chomat, Fransoise Ledere, Ivonne Dumont, Marie Claude Vaillant Couturier, etc. La începutul sesiunii, delegata departamentului Bouches Du Rhone, Mireille Dumont, membră în Consiliul Republicii a adus oaspeţilor la Congres salutul femeilor din Marsilia; printre oaspeţi se găsesc delegaţii din partea Uniunii Sovietice, Chinei, Africei Ecuatoriale, Belgiei etc. Când Mireille Dumont a anunţat că la Congres ia parte delegaţia femeilor sovietice şi a dat citire numelor delegatelor, participantele la Congres le-au ovaţionat şi aplaudat îndelung. Congresul a fost salutat din partea Partidului Comunist Francez de Francois Bilioux și din partea Comitetului Central al Partidului Socialist Unitar de Eliane Prault. Congresul de la Paris al Asociaţiei Franţa-U. R. S. S. PARIS, 5 (Agerpres). — TASS transmite că la 4 iunie s-a deschis lg. Paris al Patrulea Congres al Asociaţiei Franţa-U.R.S.S. Congresul, care se desfăşoară sub lozinca „Pacea se poate câştiga prin consolidarea prieteniei franco-sovietice“, este prezidat de Frederic Joliot Curie și generalul Petit. Ciocniri sângeroase intregrevişti şi poliţie in Italia Greve generale de protest în provinciile Ferrara şi Forli, ROMA 6 (Agerpres), — TASS transmite: La 4 iunie marii proprietari de terenuri agricole au săvârşit nou acte de provocare împotriva muncitorilor agricoli în grevă din provinciile Emilia, Lombardia şi Apu- Ua. Cele mai grave Incidente s’au produs în provincia Ferrara din Valea Padului. După cum anunţă UNITA, într’o localitate din provincia Ferrara, un moşier a deschis focul asupra unui grup de grevişti omorând pe unul dintre ei. Mulţimea Indignată l-a făcut să plătească cu viaţa aceasta crimă Intr’un alt oraş din aceeaş provineie, şapte muncitori agricoli au fost arestaţi pentru că au luat parte la o demonstraţie împotriva spărgătorilor de grevă, Greviştii au cerut punerea în libertate imediat a celor arestaţi. Poliţia a aruncat grenade în mijlocul unui grup de grevişti rănind opt muncitori agricoli, dintre care unii au murit la spital. Intr’un meeting de protest care s'a ţinut pe locul acestei crime sângeroase comise de poliţie, s’a luat hotărîrea de a se declara o grevă generală de protest de 24 de ore, în întreaga provincie. ★ ROMA 6 (Agerpres). — In legătură cu greva generată de protest declarată in provincia Ferrara, agenţia FRANCE PRESSE adaugă că poliţia lui Scelba continuă arestările şi măsurile de represiune. Printre persoanele arestate se găsesc toţi secretarii organizaţiilor Partidului Comunist din provincia Ferrara. ★ ROMA 5 (Agerpres). — TASS transmite: Ziarul UNITA anunţă că închiderea uzinelor metalurgice de la Mangel!) nu a avut efectul scontat de patroni şi anume de a obliga pe muncitori să accepte concedierea a 218 muncitori din totalul de 1.400. îndemnaţi de scizioniştii saragatişti un număr de spărgători de grevă escortaţi de poliţie s’au prezentat la lucru. Greviştii s’au adunat în faţa uzinei boicotând pe spărgători de grevă. Poliţia a des- chis locul asupra muncitorilor, omorând pe soţia unui muncitor şi rănind alţi doi muncitori. In semn de protest împotriva acestei provocări sângeroase, a început imediat o grevă generală în oraşul Forli şi în întreaga provincie. Prefectul din Forli a proclamat stare de asediu în oraş şi în întreaga provincie, interzicând întrunirile publice şi manifestaţiile. I SCÂNTEIA Nr. 1445 timnmmxnmw Comunicatul Consiliului miniştrilor de afaceri externe asupra şedinţei din 4 Iunie 1949 PARIS, 5 (Agerpres). — TASS transmite: In urma şedinţei Secrete din 4 Iunie a Consiliului miniştrilor de afaceri externe, cei patru miniştri de afaceri externe au căzut de acord să dea publicităţii următorul comunicat: Şedinţa secretă din 4 iunie a Consiliului miniştrilor de afaceri externe a fost prezidată de secretarul Departamentului de Stat al Statelor Unite, Acheson. Miniştrii de externe au continuat discuţiile cu privire la propunerile delegaţiei Uniunii Sovietice şi la propunerile delegaţiei Statelor Unite în legătură cu Berlinul. Următoarea şedinţă va avea loc la 6 iunie, PARIS.S (Agerpres). — TASS transmite: Corespondentul special al agenţiei TASS scrie că la actuala sesiune de la Paris a Consiliului miniştrilor de afaceri externe, domneşte o atmosferă foarte caracteristică. Se ştie că din iniţiativa lui Acheson, miniştrii de afaceri externe au căzut de acord să discute chestiunea organizării administraţiei Berlinului in şedinţe secrete şi să publice după fiecare şedinţă un comunicat oficial aprobat de cei patru miniştri de externe. Totuşi, ziarele din Paris au pu- llicat Duminecă ştiri privitoare la progresele înregistrate la şedinţa secretă din 4 iunie a Consiliului miniştrilor de afaceri externe. Foarte multe dintre aceste ştiri conţin informaţii primite de la ambasadorul Murphy, unul din membrii delegaţiei americane. Comunicatul Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar in legătură cu starea sănătăţii lui Gheorgiu Dimitrov SOFIA, 5 (Agerpres). — TASS transmite comunicatul Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, publicat la 3 iunie: „De curând Valko Cervenkov şi Gheorghi Ciankov au plecat în Uniunea Sovietică unde l-au vizitat pe Gheorghi Dimitrov, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar și prim ministru al Republicii Populare Bulgaria, care se află în tratament medical într-o clinică de lângă Moscova. Gheorghi Dimitrov suferă de diabet şi de ficat şi a avut şi o serie de complicaţii. In prezent Gheorghi Dimitrov se află la o clinică de lângă Moscova, unde se bucură de cea mai bună îngrijire din partea medicilor sovietici”. Deschiderea sesiunii Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. MOSCOVA, 6 (Agerpres). — In ziua de 4 Iunie s’a deschis sesiunea Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. la care participă savanţii de frunte ai Uniunii Sovietice veniţi din diferitele oraşe ale ţării, academicieni, preşedinţi ai Academiilor din Republicile Unionale. Prin vot secret a fost ales ca membru al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S., Alexandru Topciev. Alexandru Topciev este un emerit cercetător în domeniul chimiei organice şi chimie■ petrolului. El a scris peste 50 de lucrări ştiinţifice. Au fost ascultate apoi comunicarea academicianului Kazanski despre studierea componenţei chimice a petrolului şi comunicarea profesorului Kisselev despre lucrările întreprinse în legătură cu Kara- Korum, vechea capitală a mongolilor. Cu mult interes a fost ascultată comunicarea academicianului Evghenii Târle, despre războiul nordic şi invazia suedezilor în Rusia, precum şi comunicarea profesorului Serrghei Tolstov despre rezultatele ştiinţifice ale expediţiei arheollogico-etnografice la Horezm, organizată de Academia de Ştiinţe a U.R.S.S. 150 de ani dela naşterea marelui poet rus A. S. PUŞKIN Meetingul de la Moscova MOSCOVA 6 (Agerpres). — TASS transmite : Într’o atmosferă sărbătorească, a avut loc Duminică în Piaţa Puşkin un meeting consacrat aniversării a 150 de ani dela naşterea marelui poet rus A. S. Puşkin. In tribună au luat loc membrii Comitetului pentru sărbătorirea lui Puşkin, deputaţii din Sovietul oraşului Moscova scriitorii străini sosiţi la Moscova pentru a lua parte la festivităţi, precum şi membrii delegaţiilor Republicilor Unionale. Meetingul a fost deschis de scriitorul Alexandru Fadeev, care a vorbit în numele Comitetului pentru sărbătorirea lui Puşkin. El a dat apoi cuvântul poetului Nicolai Tihonov, secretar general adjunct al Uniunii Scriitorilor sovietici, care a spus printre altele: Ne-am adunat azi aci pentru a ne exprima admiraţia faţă de marele nostru compatriot Alexandru Puşkin, care prin arta sa nemuritoare a adus glorie Patriei noastre. A luat apoi cuvântul vicepreşedintele Sovietului deputaţilor din Moscova, Selivanov. In numele Academiei de Ştiinţe a Uniunii Sovietice a luat cuvântul Serghei Vavilov, preşedintele Academiei. Purul ucrainian Pavlo Tîcina şi artistul georgian Horava au subliniat în discursurile lor că aniversarea lui Puşkin este o sărbătoare pentru toate popoarele Uniunii Sovietice. Au mai luat cuvântul conducătorii a numeroase delegaţii muncitoreşti, colhoznica şi studenţeşti. Preşedintele Uniunii Scriitorilor cehoslovaci, Jan Drda, a adus salutul scriitorilor cehoslovaci, iar poetul bulgar Dimitar Polianov a recitat din versurile sale închinate lui Puşkin. Articolul de fond din PRAVDA consacrat aniversării a 150 de ani dela naşterea marelui poet rus MOSCOVA, 6 (Agerpres). — TASS transmite: Cu prilejul celei de a 150-a aniversări dela naşterea marelui poet rus Alexandru Puşkin, PRAVDA consacră un articol de fond în care scrie intre altele: Această aniversare s’a transformat într’o adevărată sărbătoare naţională. Puşkin este cunoscut şi iubit în toate colţurile Uniunii Sovietice. El este preţuit de întreaga omenire progresistă. Marele conducător al oamenilor muncii, I. V. Stalin, a menţionat numele lui Puşkin în rândul celor mai valoroşi fii ai marelui popor rus, din rândul acelora care au făurit gloria şi mândria patriotică a poporului rus. Dar de ce ne este Puşkin atât de scump? De ce milioane de oameni sovietici cinstesc memoria sa cu atâta dragoste? Puşkin, continuă PRAVDA, a fost întemeetorul literaturii ruse.. Dar el nu este scump poporului sovietic numai ca un mare artist. In primul rând el ne este scump pentru ideile sale progresiste, pentru dragostea sa de libertate şi pentru umanismul său. Puşkin a aparţinut celor mai progresiste cercuri ale societăţii din timpul său, acelor cercuri din care au ieşit decembriştii ruşi. El mai este scump poporului nostru şi pentru că a ştiut să pătrundă cu sufletul lui, sufletul iubitor de libertate al unui popor mare căruia istoria i-a hărăzit misiunea de eliberator al omenirii. PRAVDA continuă apoi: Prin mari şi nenumărate jertfe, cu preţul vieţilor a milioane de fii ai săi, Patria noastră sovietică a salvat popoarele de ameninţarea robiei hitleriste, a salvat civilizaţia Europei şi a lumii, a stins cuptoarele diavoleşti de la Maidanek şi Buchenwald şi a dat popoarelor fericirea supremă — pacea. Dar care a fost răspunsul dat de actualii oameni de stat burghezi, care scriu din MOSCOVA, 5 (Agerpres). — TASS transmite că în urma invitaţiei Comitetului de pregătire pentru sărbătorirea a 150 de ani de la naşterea marelui poet rus Alexandru Puşkin, au sosit la 4 iunie la Moscova poetul german Johannes Becher cu soţia, poetul bulgar Dimitar Polianov, preşedintele Uniunii Scriitorilor din Republica Populară Română Zaharia Stancu cu soţia, preşedintele Uniunii Scriitorilor Cehoslovaci Jan Drda, poetul slovac Novomesky şi scriitorul englez Jack Lindsay cu soţia. La aeroport oaspeţii au fost primiţi de scriitorii sovietici ordinul aţâţătorilor la un nou război? Ei au răspuns cu calomnii, cu un torent de defăimări murdare şi ameninţări deşănţate. Răspunsul cuvenit acestor şantajişti şi calomniatori poate fi dat prin cuvintele nemuritoare ale lui Puşkin: „Cuvintele voastre sunt ameninţătoare, încercaţi să le dovediţi prin fapte!”. Ilya Ehrenburg, Anatoli Sofronov, Visarion Saianov, E. Mişkevici vice-preşedintele asociaţiei, pentru relaţiile culturale cu străinătatea şi alta. ★ MOSCOVA 5 (Agerpres). — TASS anunţă că în urma invitaţiei făcută de Asociaţia pentru relaţiile culturale cu străinătatea (V.O.R.S.) şi de Comitetul de pregătire al sărbătoririi celei de a 150-a aniversări de la naşterea lui Alexandru Puşkin, au sosit la 4 iunie la Moscova Paul Robeson, cunoscutul cântăreţ progresist american şi poetul englez Peter Blackman. Sosirea la Moscova a invitaţilor străini la aniversarea ltd Puşkin Catastrofala situaţie economică din Anglia după patru ani de guvernare laburistă Un articol al lui Harry Pollitt, secretarul general al P. C. Britanic LONDRA, 5 (Agerpres). — TASS transmite: Ziarul DAILY WORKER publică articolul secretarului general al Partidului Comunist Britanic, Harry Pollitt, consacrat conferinţei anuale a partidului laburist, care se va deschide la 6 iunie la Blackpool. După patru ani de guvernare laburistă, scrie Pollitt, niciuna din sarcinile importante care se puneau în 1945 nu a fost rezolvată. Deasemeni nu se poate face abstracţie de semnele din ce în ce mai neliniştitoare ale crizei economice.Reducerea exporturilor în luna Aprilie cu 22.500.000 lire sterline, precum şi deficitul comercial de 44 milioane lire sterline constitue un avertisment serios. Arătând că programul electoral elaborat de comitetul executiv al partidului laburist este un program de menţinere şi apărare a capitalismului, care nu poate duce decât la criză, şomaj şi război. Harry Pollitt cere delegaţilor la conferinţa de la Blackpool să lupte pentru o politică justă, care să pună capăt îngheţării salariilor şi să reducă profiturile capitaliştilor, o politică care să prevadă construirea de locuinţe şi reforma sistemului de asigurări sociale, încetarea cursei înarmărilor şi reducerea forţelor armate, o politică de continuare a naţionalizărilor şi de reducere drastică a indemnizaţiilor plătite foştilor patroni, o politică de participare cât mai largă a muncitorilor la controlarea industriilor naţionalizate. Delegaţii trebue să lupte pentru schimbarea radicală a politicii externe a guvernului laburist, pentru o înţelegere pe plan politic şi economic cu Uniunea Sovietică şi cu ţările de democraţie populară. Comentariile darului sovietic KRASNIi FLOT in legătură cu conferinţa de la Blackpool a partidului laburist MOSCOVA, 6 (Agerpres). — TASS transmite : In legătură cu cea de-a 48-a conferinţă anuală a partidului laburist englez, care s’a deschis la 6 Iunie la Blackpool, ziarul KRASNM FLOT scrie intre alteie .Intreaga politică a conducerii partidului laburist arată în mod incontestabil că partidul laburist este — după cum a spus Lenin la timpul său — un partid întru totul burghez, deoarece, deşi compus din muncitori, el este condus de reacţionari şi încă dintre cei mai înverşunaţi, fiind întru totul în spiritul burgheziei. Fruntaşii laburişti nu au respectat promisiunile lor electorale de a-şi întemeia politica externă pe strângerea legăturilor de prietenie cu Uniunea Sovietică, ci au promovat o politică de alianţe militare. Se ştie că muncitorii sunt aceia care suportă cheltuielile de reînarmare prevăzute de aceste alianţe militare. Linia politică anti-populară a fruntaşilor laburişti este exprimată prin programul electoral care va trebui să fie aprobat la Conferinţa anuală de la Blackpool. Acest program oglindeşte dorinţa conducerii laburiste de a-şi păstra mai departe rolul de lacheu al marilor financiari americani din Wallstreet şi al celor englezi din City. Clasa muncitoare engleză răspunde la ofensiva îndreptată împotriva drepturilor sale vitale prin intensificarea mişcării greviste. In acelaş timp, mişcarea pentru pace care se desfăşoară în Anglia după semnarea pactului Atlanticului de Nord, constituie o dovadă că în rândurile poporului englez și chiar în rândurile partidului laburist, lupta împotriva politicii antipopulare și a conducerii reacționare a partidului laburist se intensifică. Primul Congres al socialiştilor de stânga din Austria VIENA, 6 (Agerpres). TASS transmite: La 4 iunie s-a deschis la Viena primul Congres al socialiştilor de stânga din Austria, la care participă reprezentanţi din toate provinciile Austriei, precum şi delegaţi ai partidelor socialiste străine. In discursul său de salut, delegatul Partidului Socialist Italian, Lelio Basso, a declarat: „Socialiştii Italieni au luptat alături de comunişti împotriva fascismului şi acum, alături de comunişti, ei lupta pentru a zădărnici încercările de transformare a Italiei într’o colonie a Imperialismului american. Unitatea de luptă a clasei muncitoare constitue garanţia succeselor noastre. Cuvintele lui Basso au fost Întâmpinate cu aplauze îndelungi. Erwin Scharf, delegatul Asociaţiei socialiştilor progresişti din Austria a făcut un raport asupra „situației politice şi sarcinilor socialiștilor de stânga". Arestarea celor trei fruntaşi comunist americani are drept scop scoaterea in afara legii a Partidului Comunist din Statele Unite Declaraţiile lui Eugen Dennis, secretarul general al Partidului Comunist din Statele Unite NEW YORK 5 (Agerpres). — TASS transmite că în cadrul unui banchet oferit în cinstea celor 12 fruntaşi ai Partidului Comunist din Statele Unite al căror proces se desfăşoară la tribunalul din New York, Eugen Dennis, secretarul general al Partidului Comunist a declarat că tribunalul încearcă să reducă la tăcere apărarea şi să împiedice Partidul Comunist să demaşte scopurile războinice ale cercurilor financiare din Wall Street. Dennis a subliniat că arestarea lui Gates, Winston şi Hall, fruntaşi ai Partidului Comunist, are drept scop scoaterea în afara legii a Partidului Comunist. Dennis a arătat că opinia publică democrată din Statele Unite sprijină atitudinea lui Gates, Winston şi Hall care refuză să îndeplinească ordinele judecătorilor de a divulga numele anumitor persoane care ar urma săie supuse la cele mai crunte persecuţii. NEW YORK 5 (Agerpres).— După cum transmite TASS Comitetul Naţional al Partidului Comunist din Statele Unite a publicat o declaraţie în care condamnă hotărîrea tribunalului de a întemniţa pe trei fruntaşi comunişti — John Gates, Henri Winston şi Gus Hali. Este limpede că reacţiunea e hotărîtă să-şi intensifice ofensiva pentru a pune Partidul Comunist în afara legii şi pentru a continua campania împotriva muncitorilor negri şi împotriva mişcării pentru pace. Comitetul Naţional al Partidului Comunist cere poporului american să protesteze pe lângă judecătorul Medina şi să ceară preşedintelui Truman eliberarea imediată a celor trei arestaţi, revizuirea hotărîrii tribunalului şi scoaterea de sită acuzare a tuturor fruntaşilor Partidului Comunist. Mare manifestaţie la New York împotriva arestării celor trei fruntaşi comunişti NEW YORK, 6 (Agerpres). — TASS transmite: şi fata Tribunalului Federal din New York a avut loc o mare manifestaţie în cursul căreia s’a cerut eliberarea celor trei fruntaşi comunişti americani, Gates, Winston şi Hali, arestaţi pentru că ar fi avut o „atitudine ofensatoare“ faţă de Tribunal. Participanţii la manifestre purtau placarde pe era scris: „Eliberaţi pe luptătorii antifascişti!“ Descoperirea unui mare complot fascist în Franţa Mulţi complotişti fac parte din organizaţii gaulliste PARIS, 5 (Agerpres). — TASS transmite că o serie de ziare pariziene referindu-se la comunicatul Ministerului de Interne, anunţă descoperirea în Franţa a unui mare complot împotriva Republicii. Organele siguranţei au arestat 16 membri ai acestui complot, confiscând numeroase automobile încărcate cu arme automate ce aparţineau complotiştilor. Mulţi dintre cei arestaţi sunt membri ai Organizaţiei gaulliste R. P. F. Printre aceştia se află Jacques Bateau, consilier municipal din arondismentul 18 din Paris, un conducător al aşa numitului „serviciu pentru menţinere, ordine!” din oraşul Versailles şi alţii. Ziarele anunţă că in complet este implicat şi comisarul de poliţie Michel, care deasemeni are legătură cu R.P.F. Ziarele de dreapta încearcă să diminueze importanţa complotului descoperit. In legătură cu acest complot, ziarul L’HUMANITE scrie că încă odată a fost dovedit faptul că există o organizaţie care pregăteşte deslănţuirea unui război civil în Franţa şi care este în directă legătură cu R. P. F.-ul. Amintind că Partidul Comunist Francez a cerut în repetate rânduri dizolvarea grupărilor paramilitare gaulliste ziarul arată că până acum activitatea celor care complotează împotriva Republicii a rămas nepedepsită. Și de data aceasta guvernul a eliberat pr . 11 dintre cei 16 complotişti arestaţi. Ziarul subliniază că pe lângă R. P. F.-işti, în complot sunt amestecaţi şi fascişti din aşa numita „armată” a lui Anders. Se anunţă că deputatul comunist Yves Peron intenţionează să facă o interpelare guvernului in legătură cu acest complot. Peron va întreba guvernul ce măsuri intenţionează să ia pentru a pune capăt activităţii subversive a R. P. F.-ului şi să ceară pedepse severe pentru trădători. Totodată Peron a declarat că va cere explicaţii guvernului pentru ce a întârziat să divulge complotul, când acesta fusese descoperit încă din ziua de 20 Mai. . REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA, Bucureşti, Str. Dobrogeanu Gherea Nr. 5, Centrala telefonică: 3.26.20. Cont cec poştal Nr. 1381, Tiparul: Imprimeriile „SCRISUL LIBER“ Str. Dobrogeanu Gherea Nr. 5, Bucureşti ABONAMENTE Individuale lunar Lei 100. Colective( pt. muncitori, ţărani şi intelectuali) lunar Iei 80. Taxa poştală plătită in numerar conf. aprob. Dir. Gen. P. T. T. 118/578/944 si 250.408/948