Scȃnteia, decembrie 1949 (Anul 18, nr. 1595-1620)

1949-12-01 / nr. 1595

Pag. 4 A 29-a aniversare a Republicii Socialiste Sovietice Armenia In zilele acestea de sfârşit de Noembrie, poporul muncitor armean din întreaga lume aniversează renașterea patriei sale, ziua când Armenia a fost proclamată Republică Sovietică. Poporul armean a fost obiectul unei asupriri seculare. Este cunoscută mai cu seamă sângeroasa represiune la care a fost supus de către cotropitorii turci. Pentru a scăpa de masacrele organizate de autorităţile turceşti, sute de mii de armeni au fugit în străinătate, răspândindu-se în lumea întreagă. Mulţi dintre ei s-au şi întors în Armenia Sovietică, republica socialistă unde, în sânul marii familii a popoarelor sovietice, duce o viaţă liberă şi fericită şi poporul, armean. In anii 1818—1920, când Rusia Sovietică se găsea încă în plin război civil, în Armenia au reuşit să pună mâna pe putere, daşnacii, un partid naţionalist burghez, aflat în slujba contrarevoluţiei ruse şi a intervetiţioniştilor-străini. In ziua de 29 Noembrie 1829, muncitorii şi ţăranii din Armenia, răspulându-se, au răsturnat regimul daşnacilor, instituind regimul sovietic. Tovarăşul Stalin a scris atunci: „Armenia mult încercată şi chinuită. Armenia, care din mila Antantei şi a daşnacilor a fost lăsată pradă foametei, ruinei şi emigrărilor, Armenia, înşelată de către toţi „prietenii” ei, Şi-a găsit salvarea declarându-se Ţară Sovietică”. „ Ce minunate schimbări s’au petrecut de atunci în Armenia. Această periferie uitată a Rusiei ţariste, care cunoscuse un adevărat regim colonial, a devenit o ţară înfloritoare. In anii planurilor cincinale staliniste au luat naştere în Armenia nenumărate ramuri industriale. Există azi aici uzine metalurgice, fabrici textile, de sticlă, de cauciucuri de automobile, de ceasuri, de produse alimentare, etc. Agricultura socialistă a Armeniei Sovietice cunoaşte deasemeni o desvoltare nebănuită. Datorită unor uriaşe lucrări de irigaţie, zeci de mii de hectare de pământuri sterpe au fost transformate în sol roditor dând din an în an recolte tot mai bogate. Industrializarea ţării şi desvoltarea agriculturii vor cunoaşte un ritm şi mai rapid după intrarea în funcţiune a acelui lanţ de uzine hidroelectrice, ce vor fi puse în mişcare de apa lacului Sevan. Apa acestui lac de munte va alimenta şi numeroase noui canale de irigaţie. Impunătoare sunt succesele obţinute în domeniul culturii. Analfabetismul a fost lichidat demult. Numărul şcolilor din ţară creşte mereu. Prevederile planului cincinal care indicau pentru anul 1950 un număr de 295 msî elevi (la o populaţie de 1.300.000 locuitori) au şi fost depăşite. In Armenia Sovietică, ştiinţa, arta, literatura se bucură de tot sprijinul necesar. Faima descoperirilor fraţilor Alihanian şi Alihanov — laureaţi ai premiului Stalin — în domeniul razelor cosmice, a trecut departe, dincolo de hotarele ţării. Mulţi artişti, scriitori, compozitori armeni creând opere de valoare, naţionale ca formă, socialiste în conţinut, sunt cunoscuţi în întreaga Uniune Sovietică şi dincolo de graniţele U.R.S.S. In Marele Război pentru Apărarea Patriei soldaţii armeni, însufleţiţi de cea mai sinceră dragoste pentru patria lor socialistă, au înfăptuit minuni de vitejie. 42 de mii de soldaţi şi ofiţeri armeni au fost decoraţi pentru faptele lor de arme. Politica naţională feniniststalinistă a Partidului Bolşevic a făcut posibilă renaşterea Armeniei ca stat independent, in care poporul armean, altă dată mereu hărţuit dealungul secolelor, poate trăi o viaţă demnă şi fericită. Astăzi, în rând cu celelalte popoare sovietice, poporul Armeniei Sovietice nu-şi precupeţeşte eforturile pentru a construi cât mai repede societatea comunistă, pentru a contribui la întărirea şi înflorirea tot mai puternică a Marii Uniuni Sovietice, apărătoarea hotărîtă a păcii în lumea întreagă, nădejdea oamenilor muncii de pretutindeni. Lurărili Congresului Partidului Gomynist Elgin Bap'SPts! asupra programului efe«t®?al al Patidului LIVERPOOL 29 (Agerpres). — TASS transmite că în şedinţa din dimineaţa zilei de 27 Noembrie a Congresului Partidului Comunist Englez au continuat discuţile asupra raportului politic al Comitetului Executiv. Delegaţii a numeroase centre industriale ale ţării au vorbit despre problemele ce se pun muncitorilor, în urma ofensivei împotriva nivelului lor de trai, dezlănţuită de conducătorii laburişti de dreapta, care urmează directivele monopoliştilor Wall Streetului. Secretarul Consiliului Sindicatelor din Londra, Julius Jakobs, a declarat că fruntaşii laburişti răspândesc tot felul de calomnii împotriva Uniunii Sovietice. De aceea trebue intensificată difuzarea informaţiilor privind viaţa din Uniunea Sovietică, superioritatea organizării sindicale din U.R.S.S., atitudinea faţă de femeie, faţă de cultură, precum şi grija pentru bunăstarea muncitorilor. în şedinţa de dimineaţă, Congresul a fost salutat de delegaţii Partidelor Comuniste cehoslovac şi italian. Delegaţii la Congres au primit cu indignare ştirea că delegatul Partidului Muncitoresc Român, A. Bunaciu, nu a putut participa la Congres, deoarece ministerul de afaceri externe al Angliei i-a refuzat viza de intrare. Participanţii la Congres au trimis o telegrama de protest ministerului de ex- terne al Angliei. S-a dat citire mesagiilor de sa- lut primite din partea Partidului Socialist Unit din Germania, ai Partidului Progresist din Canada şi a Partidelor Comuniste australian şi austriac. Au luat deasemeni cuvântul delegaţii Partidelor Comuniste francez, spaniol şi danez. In şedinţa din după amiaza zilei de 27 Noembrie a luat cuvântul vicepreşedintele Partidului Comunist Englez, Palme Dutt, care a supus discuţiilor programul electoral al partidului, intitulat „Drumul socialist a! Angliei". Dutt a subliniat că programul conservatorilor şi programul oficial al laburiştilor nu conţin rezolvarea problemelor ce stau în faţa poporului englez Programul Partidului Comunist Englez trasează singura cale concretă care poate duce la soluţionarea crizei din Anglia. El urmăreşte realizarea independenţei naţionale, refacerea economiei Angliei, ridicarea niveluluide trai al oamenilor muncii şi menţinerea păcii. Expunând în linii generale cuprinsul programului, Dutt a adresat din partea conducerii Partidului Comunist Englez un apel cerând sprijinirea acestui program de către mişcarea muncitorească şi de toate elementele progresiste care îşi dau seama că actuala politică a guvernului laburist duce Anglia la haos şi război. Preşedintele sindicatului local al minerilor scoţieni, Moffat, a depus o rezoluţie de demascare şi condamnare a bandei fasciste a lui Tito — agenție a imperialismului american. Rezoluția a fost adoptată în unanimitate. Creşterea mişcării muncitoreşti în Africa Centrală Colonialiştii britanici incearcă să reprima sângeros mişcarea grevistă din Nigeria LONDRA 28 (Agerpres). După cum transmite TELEPITESS, ministrul britanic al coloniilor a anunţat Sâmbătă că, în urma intensificării mişcărilor de protest şi revoltelor din colonia britanică Nigeria, guvernatorul acestei colonii, John McPherson, a proclamat starea de asediu. La 18 Noembrie, poliţia a atacat pe minerii grevişti din oraşul Enugu şi a ucis 18 muncitori, rănind grav alţi 31. Acest atac al poliţiei a provocat demonstraţii de protest în întreaga colonie. Săptămâna trecută, poliţia a tras din nou în populaţia care manifesta paşnic în portul Harcourt şi a ucis încă un muncitor. Lupta muncitorilor italieni împotriva concedierilor ROMA 29 (Agerpres). — TASS transmite : Lupta muncitorilor italieni împotriva concedierilor şi lichidării industriei naţionale devine din ce în ce mai intensă. După greva de 24 de ore declarată la 23 Noembrie la Neapole şi care a cuprins fără excepţie pe toţi muncitorii din acest oraş, în dimineaţa zilei de 28 Noembrie a început în oraşul şi provincia Terni o grevă generală de 24 ore. Această grevă a fost declarată ca protest împotriva ameninţării cu concedierea a 1200 muncitori din industria oţelului din Terni. Faptul că „comitetul civic pentru apărarea industriei locale” (format din reprezentanţi ai tuturor partidelor politice afară de partidul creştin democrat) s’a alăturat greviştilor, dă grevei caracterul unei demonstraţii largi a întregii populaţii pentru apărarea economiei acestei provincii, economie care este adânc influenţată de criza crescândă din Italia. Şi în alte regiuni ale Italiei lupta dârză împotriva concedierilor continuă. Recent, au fost declarate greve la şantierele navale din Arreggio (Livorno) şi la marile uzine Magneti, Marelli și Breda din Milano. Popoarele sovietice întâmpină lim Constituţiei Staliniste * cu noui victorii în producţie ___ MOSCOVA, 29 (Agerpres).— TASS transmite: Popoarele Uniunii Sovietice se pregătesc să cinstească ziua de 5 Decembrie — Ziua Constituţiei Staliniste. Ele întâmpină această sărbătoare naţională cu noi victorii in producţie. Multe întreprinderi din Moscova, care şi-au luat angajamentul să îndeplinească planul cincinal până la data de 5 Decembrie, şi-au executat programul. Colectivul uzinei de automobile ,Stalin", care recent a sărbătorit 25 de ani de existenţă, a hotărît să treacă în întregime la munca stahanovistă în cinstea Zilei Constituţiei Staliniste. Zeci de secţii ale acestei uzine şi-au executat programul anual. Fierarul fruntaş Chiril Bogatenkov, decorat cu Ordinul Lenin, îndeplineşte regulat câte două sau trei norme pe zi. Colectivul fabricii de confecţiuni „Clara Tolkin" a terminat deasemeni, planul cincinal şi lucrează în contul anului 1951. Muncitorii de la furnalele din Magnitogorsk au mărit în ultimul timp producţia de fentă In luna curentă, ei au dat mii de tone de metal peste plan, întrecerile la minele de cărbuni din U.R.S.S. devin tot mai cuprinzătoare. In Donbas, 25 mine produc cărbuni în contul anului 1950. Minerii din Siberia răsăriteană au îndeplinit înainte de termen programul de producţie pentru 11 luniMinele de cărbuni din bazinul Moscovei au îndeplinit programul de producţie pe 11 luni înaintea timpului stabilit. In comparaţie cu anul trecut, producţia zilnică de carbune a crescut în această regiune cu 1700. Din toate Republicile Sovietice sosesc ştiri despre victoriile în producţie în cinstea acestei sărbători a întregului popor. La K.ev. 50 întreprinderi șiau îndeplinit planul anual. Numeroase colective de la fabricile și uzinele din Kazakstan întâmpină această sărbătoare prin îndeplinirea înainte de termen a planului anual. Fabricile de conserve din R.S.S. Moldovenească au produs peste plan milioane de cutii de conserve, întreprinderile petrolifere şi uzinele de maşini din Azerbaidjan lucrează cu succes la depăşirea cotelor de producţie în cinstea zilei de 5 Decembrie. Lucrările Comitetului pentru decernarea Premiilor Stali® MOSCOVA, 29 (Agerpres). — TASS’ transmite: La 25 Noembrie, Comitetulpentru decernarea Premiilor Stalin pentru lucrări ştiinţifice şi invenţii, de pe lângă Consiliul de Miniştri al U.R.S.S., a terminat examinarea lucrărilor prezentate de candidaţii la Premiile Stalin pe anul 1949. Rapoartele făcute de şefii secţiilor care au studiat nouile lucrări ale savanţilor sovietici în domeniul fizicii, matematicilor, biologiei, medicinei, agrotehnicii, istoriei şi filologiei au ilustrat progresul continuu al ştiinţei sovietice — cea mai progresistă ştiinţă din lume. Comitetul a examinat 234 lucrări ştiinţifice. Comitetul a început de asemenea discutarea celor 818 invenţii şi propuneri de îm- bunătăţire radicală a metodelor de producţie, prezentate de candidaţii la Premiilei Stalin. Ele constitue o dovadă elocventă a înfloririi tehnicii sovietice şi a succeselor realizate de stahanoviştii din întreprinderile socialiste, de inovatorii din industrie. N. M. Şvernik a primit pe noul ambasador al R. P. Albania în U. R. S. S. MOSCOVA, 29 (Agerpres). — TASS transmite: La 28 Noembrie N. M. Şvernik, preşedintele Prezidiumului Sovietului Suprem al U.R.S.S., a primit la Cremlin pe ambasadorul extraordinar şi ministru plenipotenţiar al Republicii Populare Albania, Natanaili, care a prezentat scrisorile de acreditare. Congresul de unificare a partidelor ţărăneşti poloneze La Congres au luat cuvântul Boleslav Eserul, 1, Cyrankiewicz şi mareşalul Rokosowski VARŞOVIA 29 (Agerpres). TASS transmite ci la Congresul de unificare a partidelor ţărăneşti poloneze, care are loc la Varşovia, a luat cuvântul Boleslav Bierut, preşedintele Republicii Polone. Mulţumită ajutorului neprecupeţit acordat de Uniunea Sovietică — a spus Bierut — oamenii muncii din Republica Polonă au câştigat libertatea şi puterea politică, putere care se bazează pe alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. Discursul preşedintelui Bierut a fost întrerupt în repetate rânduri de aplauze şi urale în cinstea Partidului Muncitoresc Unit Polonez în cinstea Uniunii Sovietice şi a conducătorului oamenilor muncii din lumea întreagă, Generalissimul Stalin Mareşalul Rokosowski, ministrul apărării naţionale al Republicii Polone, a transmis Congresului salutul armatei poloneze. Mareşalul Rokosowski a declarat că strânsa prietenie şi unitate născute pe câmpul de luptă, între Polonia şi U.R.S.S., garantează desvoltarea rapidă a Poloniei eliberate și independența poporului polonez. in numele Partidului Muncitoresc Unit Polonez, Congresul a fost salutat de Cyrankiewicz, secretar al Comitetului Central al Partidului. Revoluţia luptă pentru pace şi socialism (Urmare din pag. 1 a internaţională, întemniţează şi ucid pe comuniştii revoluţionari iugoslavi cu o ferocitate nemaipomenită. Oamenii muncii din ţara noastră în frunte cu comuniştii resimt un adânc desgust şi o vie indignare faţă de agenţii plătiţi şi provocatorii de profesie de la Belgrad. Biroul Informativ constată că „Partidul Comunist din Iugoslavia“ care a încăput în mâinile duşmanilor poporului, asasinilor şi spionilor, a pierdut dreptul de a se numi partid comunist. De o impertinenţă fără pereche este într’adevăr pretenţia acestor călăi sângeroşi ai comuniştilor iugoslavi, care încearcă să se dea drept „comunişti“ pentru a înşela popoarele iugoslaviei şi a câştiga merite în ochii imperialiştilor. Lupta împotriva cticii Tito este o datorie INTERNAŢIONALA a Partidelor comuniste şi muncitoreşti. Ele sunt chemate să dea ajutor din toate punctele de vedere clasei muncitoare şi ţărănimii iugoslave care luptă pentru readucerea Iugoslaviei în lagărul democraţiei şi socialismului. Poporul muncitor din R. P. R. este convins că lupta activă a elementelor revoluţionare va duce la renaşterea partidului cu adevărat comunist revoluţionar, al Iugoslaviei, la victoria muncitorilor şi ţăranilor iugoslavi asupra clicii de spioni titoişti, îndemnând la vigilenţă împotriva spionilor titoişti şi a celorlalţi agenţi imperialişti. Biroul Informativ pune un puternic accent asupra întăririi muncii ideologice şi educative în sânul Partidelor comuniste şi muncitoreşti. Partidul nostru va continua să desfăşoare o intensă muncă de educare a comuniştilor în spiritul devotamentului faţă de internaţionalismul proletar şi al intransigenţei faţă de orice abateri de la principiile marxism-leninismului, în spiritul devotamentului faţă de democraţia populară şi socialism, faţă de Patria Socialismului, Uniunea Sovietică, faţă de gloriosul Partid Bolşevic şi faţă de marele Stalin. Rezoluţiile Biroului Informativ subliniază cu cea mai mare tărie răspunderea istorică şi rolul hotărîtor pe care-l au Partidele comuniste şi muncitoreşti — ca o adevărată avantgardă a omenirii — în lupta gigantică pentru pace. De noi, comuniştii, ca luptători de frunte, depinde în primul rând să transformăm posibilitatea zădărnicirii planurilor aţâţătorilor la război în realitate. Această idee trebue să pătrundă adânc în conştiinţa fiecărui membru al Partidului nostru. Fiecare membru de partid are datoria să studieze cu cea mai mare atenţie aceste Rezoluţii şi să tragă învăţăminte în munca de partid. Înarmaţi cu sarcinile puse in faţa Partidului de Biroul Informativ, să consolidăm munca noastră organizatorică şi politico-ideologică, să ridicăm vigilenţa revoluţionară, să demascam fără contenire pe monştrii imperialişti şi slugile lor mârşave, să înăbuşim cu energie uneltirile duşmanului, ale agenţilor şi spionilor imperialişti — să atragem noi şi noi masse pe poziţia luptei active pentru pace şi socialism. SCÂNTEIA Marele savant sovietic V. Obrazţov a încetat din viaţă MOSCOVA. 29 (Agerpres). TASS transmite : La 28 Noembrie a încetat din viaţă la Moscova marele savant sovietic academicianul Vladimir Obrazţov în vârstă de 75 ani. Numele academicianului Obrazţov este strâns legat de istoria creărei şi desvoltării ştiinţei care se ocupa cu exploatările feroviare, ştiinţă creată în Rusia şi a cărei importanţă a fost recunoscută în întreaga lume. Activitatea creatoare a lui Obrazţov şi-a găsit o largă desvoltare numai sub Puterea Sovietică. Academicianul Obrazţov conducea secţiunea problemelor ştiinţifice în legătură cu transporturile a Academiei de Ştiinţe din U.R.S.S. Datorită serviciilor importante aduse în domeniul ştiinţei, el a obţinut de două ori Premiul Stalin, precum şi numeroase ordine şi medalii- Academicianul Obrazţov era deputat al Sovietului Suprem al U.R.S.S. PE SCURT , Guvernul Republicii Democrate Germane a hotărît să mărească în anul curent producţia planificată a unor materiale foarte importante pentru economia naţională : materiale de construcţie, utilaj pentru automobile, etc. Americanii au cerut ,guvernului“ lui Li San Man să procedeze la scăderea cursului de schimb al manetei Coreei de Sud (adică au cerut în fond devalorizarea). D In sectoarele de Vest ale Berlinului, din 3 muncitori, unul nu are de lucru. @ La 26 Noembrie s-a deschis la Istambul în Turcia, conferinţa secretă a diplomaţilor americani din ţările Orientului Apropiat. Uzinele cehoslovace „Skoda“ şi „Ceskomoravska Kolben Danek“ vor livra Republicii Populare Bulgaria utilajul complect pentru trei centrale hidroelectrice. @ In cercurile presei din Berlin s-a aflat că în cursul vizitei sale în Germania occidentală, ministrul de război al Statelor Unite, Louis Johnson, se va întâlni cu generalii nazişti Halder şi Guderian. Din Polonia. Uniunea luptătorilor pentru pace şi democraţie, precum şi sindicatul ziariştilor polonezi au protestat împotriva arestării fără motiv a unor funcționari diplomatici polonezi în Franța. Popoarele friptă pentru pace Conferinţa Partizanilor Păcii din India a exprimat hotărârea dârză a poporului indian de a lupta pentru pace şi democraţie CALCUTTA, 29 (Agerpres). — TASS transmite: La 27 Noembrie s’au încheiat lucrările Conferinţei Partizanilor Păcii din întreaga Indie. Conferinţa a ales comitetul permanent al Partizanilor Păcii în frunte cu Shattyiar, preşedintele sindicatelor din întreaga Indie Comitetul va avea sediul la Bombay. Conferinţa a adoptat în unanimitate un manifest adresat poporului indian. Cu vii aplauze a fost primit de participanţii la Conferinţă mesagiul de salut din partea delegaţiei sovietice căreia guvernul indian i-a refuzat viza de intrare in India. Ultimele cuvinte ale mesagiului au fost subliniate de inovaţii în cinstea lui I. V. Stalin şi a Uniunii Sovietice. In seara aceleiaşi zile a avut loc la Calcutta un mare meeting. Participanţii la meeting au protestat în mod energic împotriva interzicerii de către poliţie a pieselor de teatru închinate luptei pentru pace şi democraţie care urmau să fie reprezentate cu prilejul Conferinţei. Delegaţii la Conferinţă şi reprezentanţii sindicatelor progresiste din Calcutta, care au luat cuvântul la acest meeting, au subliniat hotărîrea fermă a poporului indian de a lupta pentru pace şi democraţie şi a demasca uneltirile imperialiştilor americani în India, precum şi a reacţionarilor indieni care acţionează în dauna intereselor naţionale ale Indiei In încheere au fost recitate poeme şi s’au executat cântece închinate luptei ţăranilor indieni pentru pământ şi democraţie. De un HELSINKI. 29 (Agerpres). — După cum transmite TASS, la 27 Noembrie a avut loc la Helsinki un meeting pentru pace şi prietenie între Finlanda şi Uniunea Sovietică, convocat de Asociaţia Finlanda-U.R.S.S. Şedinţa a fost deschisă, de preşedinta Asociaţiei Finlanda-U.R.S.S.,deputata Sylvi Kylliki Kilpi. Noi suntem convinşi, a spus î continuare. Oparin, că noua cultură şi artă a Germaniei democrate, corespunzătoare nevoilor spirituale ale popoului german care luptă împotriva lutuim mnnifestărilor culturii decariile burgheze a ţărilor imperialişti, va ţine sus stindardul adevăratului umanism, pentru desvoltarea liberă a întregului popor german. In încheere, Oparin a salutat prietenia dintre popoarele Uniunii Sovietice şi poporul german şi pe inspiratorul păcii şi prieteniei între popoare, marele Stalin Discursul lui Oparin a fost întrerupt de aplauze în repetate rânduri. Cuvintele sale de încheere au fost întâmpinate cu ovaţii furtunoase în cinstea ui deosebit succes s’au bucurat cântecele consacrate luptei duse de poporul sovietic pentru pace, precum şi cântecele in cinstea Republicii Populare Chineze. II DELHI, 29 (Agerpres). — TASS transmite: Ziarul BOMBAY CHRONICLE anunţă că tribunalul militar din Haiderabad a condamnat pe Dina Lingaa, un băiat în vârstă de 11 ani, la 40 ani închisoare sub acuzaţia că „ar fi încercat sa răstoarne cu forţa actualul guvern“. Profesorul Denisov, preşedintele V.O.RS.-ului (Asociaţia Unională pentru legăturile culturale cu străinătatea), şeful delegaţiei sovietice, a salutat în numele delegaţiei sale pe participanţii la meeting. Apoi a luat cuvântul ziaristul Zaslavski, membru în delegaţia sovietică. Meeting pentru pace la Helsinki Pentru o cultura germana progresistă Hevoluţia adoptată de cel de al doilea Congres al Kulturbundului BERLIN, 28 (Agerpres), — TASS transmite : La 27 Noembrie au continuat lucrările celui de al doilea Congres al Kulturbundului. Sosirea delegaţiei oamenilo de ştiinţă şi cultură din URSS care ia parte la Congres a fost întâmpinată de asistenţă cu ovaţii entuziaste. Academicianul Oparin a adresat în numele delegaţiei culturale sovietice un salut participanţiori la Congres „Lupta pentru o Germanie unită, democrată şi iubitoare de pace, a spus Oparin, este legată în mod indisolubil de lupta omenirii progresiste pentru o pace trainică, democratică, luptă în fruntea căreia păşeşte puternica Uniune Sovietică şi marele său conducător I. V. Stalin. I V. Stalin, prietenul tuturor popoarelor iubitoare de pace. La şedinţa din 27 Noembrie s-a adoptat deasemenea rezoluţia privitoare la sarcinile cele mai importante ale Kulturbundului. O sarcină de seamă a Kulturbundului, arată rezoluţia, este lupta împotriva tendinţelor raseste în viaţa culturală a Germaniei, lupta împotriva culturii decadente Kulturbunds trebue să facă cunoscută poporului german cultura progresistă în special cea sovietică și să extirpe orice urmă fascistă din noua literatură și artă germană. După adoptarea statutului Kulturbundului, cel de al doilea Congres al său și-a încheiat lucrările. Nr. 15 SS Delegaţia Kuomintangului nu poate reprezenta poporul chinez Declaraţia delegaţiei sovietice în şedinţa al Adunării Generale a trodusă pe ordinea de zi a actualei sesiuni a Adunării Generale, în urma propunerii reprezentantului clicii Kuomintangului, cu sprijinul activ al delegaţiilor Statelor Unite şi Marii Britanii, care Comitetului Politic N. lr, intenţionau să folosească această acuzaţie pentru o nouă campanie de calomnii împotriva Uniunii Sovietice şi pentru a ascunde adevăratele motive ale eşecului total suferit de clica Kuomintanguhu în China. NEW-YORK. 29 (Agerpres). - TASS transmite: La 25 Noembrie, Comitetul Politic a început discutarea acuzaţiei calomnioase a Kuomintangului adusă Uniunii Sovietice şi inDupă deschiderea şedinţei de către preşedinte, şeful delegaţiei sovietice, A. I. Vîşinski, a făcut următoarea declaraţie : La sfârşitul lunii Septembrie a. c. în urma propunerii delegatului Kuomintangului, Ciang Ting Fu, a fost inclusă pe ordinea de zi chestiunea pretinsei ameninţări a independenţei politice şi a Integrităţii teritoriale a Chinei şi a păcii în Extremul Orient, care ar fi rezultat în urma violării tratatului chino-sovietic din 14 August 1945 şi a Chartei Naţiunilor Unite de către Uniunea Sovietică, încă în cursul discuţiilor asupra acestei chestiuni în cadrul Comitetului Politic şi apoi în şedinţa plenară a Adunării Generale, delegaţia Uniunii Sovietice a atras atenţia asupra caracterului calomnios şi provocator al acestei propuneri, întrucât nici nu poate fi, bineînţeles, vorba de vreo ameninţare a independenţei politice, a integrităţii teritoriale şi a păcii în Extremul Orient, din partea Uniunii Sovietice, tot aşa cum nu poate fi vorba de vreo reclamaţie privitoare la violarea Chartei O. N. U. de către Uniunea Sovietică. încă de atunci, delegaţia sovietică a subliniat că această chestiune a fost ridicată cu singurul scop de a distrage atenţia opiniei publice de la evenimentele istorice care se desfăşurau în China, în urma marii victorii a poporului chinez, în lupta lungă şi grea dusă împotriva reacţiunii internaţionale şi a jugului imperialist străin. Delegaţia Uniunii Sovietice a şi informat Organizaţia Naţiunilor Unite că ea sprijină declaraţia guvernului Republicii Populare Chineze adresată preşedintelui Adunării Generale de către ministrul de afaceri externe al Republicii Populare Chineze, Ciu En Lai, declaraţie referitoare la refuzul de a recunoaşte ca legală delegaţia condusă de Ciang Ting Fu, trimis la actuala sesiune a Adunării Generale de aşa numitul „guvern naţional chinez“ şi la refuzul de a recunoaşte dreptul acestei delegaţii de a reprezenta China şi de a vorbi la O. N. U. în numele poporului chinez. DELEGAŢIA UNIUNII SOVIETICE SPRIJINĂ ACEASTA DECLARAŢIE A GUVERNULUI REPUBLICII POPULARE CHINEZE. DELEGAŢIA UNIUNII SOVIETICE CONSIDERA DELEGAŢIA CHINEZA PREZENTA ACI CA INCOMPETENTA, DEOARECE EA NU REPREZINTĂ POPORUL CHINEZ Delegaţia U.R.S.S. declară că ar fi cu totul incorect să se examineze în cadrul O.N.U. acuzaţia calomnioasă prezentată de fostul guvern al Kuomintangului, care nu are niciun drept să pretindă că reprezintă interesele Chinei. In astfel de împrejurări ar fi incompatibil cu demnitatea ei, ca Organizaţia Naţiunilor Unite să se ocupe de examinarea acestei chestiuni, să joace adică o comedie de marionete, atribuind vreo semnificaţie oarecare declaraţiilor unui reprezentant fictiv al unui guvern fictiv, a cărui putere nu se mai exercită asupra Chinei, cu excepţia unui teritoriu neînsemnat, a cărui eliberare de sub jugul lui Ciang Kai Shek nu mai este poate decât o chestiune de site. In privinţa acuzaţiei calomnioase a Kuomintangului, delegaţia sovietică a subliniat încă în timpul discutării chestiunii includerii acestei acuzaţii pe ordinea de zi a sesiunii, completa absurditate a ei. Reclamaţiile reprezentanţilor Kuomintangului, privitoare la pretinsa violare a tratatului sovietochinez din 1945 sau a Chartei O. N. U., nu rezistă niciunei critici. Această acuzaţie calomnioasă a Kuomintangului este un truc politic tras de păr, pentru a ascunde motivele reale ale falimentului şi eşecului clicii chineze de utilitarişti ai Kuomintangului şi pentru a încerca să amâne sfârşitul inevitabil al dominaţiei lor în China. Prezentarea acestei acuzaţii calomnioase Organizaţiei Naţiunilor Unite spre examinare a fost sprijinită, după cum se ştie, de anumite delegaţii, în frunte cu delegaţiile Statelor Unite şi Marii Britanii. Aceasta a constituit, bineînţeles, o noua lovitură data prestigiului şi autorităţii O. N. U. In urma celor spuse mai sus, delegaţia sovietică declară că nu va lua parte la discutarea chestiunii prezentate de delegaţia Kuomintangului lipsită de orice împuternicire din partea poporului chinez şi că nu va lua în consideraţie nicio hotărîre care va fi adoptată la cererea clicii Kuomintangului. Şeful delegaţiei R. S. S. Ucrainienie, Marinski, şeful delegaţiei R. S. S. Bieloruse, Kisselev, şeful delegaţiei cehoslovace, Czemenfis, precum şi delegatul polonez Werblowski au declarat apoi că delegaţia Kuomintangului nu are dreptul de a vorbi în numele poporului chinez, şi că declaraţia calomnioasă a acestei delegaţii nu poate fi examinată de Comitetul Politic. Cu toate acestea, Pearson (Canada), care prezida şedinţa, referindu-se în mod formal la faptul că numai comisia de validare a Adunării Generale poate rezolva o chestiune în legătură cu capacitatea juridică a delegaţiilor, a declarat că Comitetul Politic are dreptul să examineze această chestiune şi a dat cuvântul reprezentantului clicii Kuomintangului, Ciang Ting Fu, care a ţinut un discurs plin de atacuri calomnioase împotriva Uniunii Sovietice. Cu aceasta, şedinţa din 25 Noembrie a luat sfârşit. Declaraţia lui A. I. Vîşinski Sentinţa in procesul grupului de spioni si complotişti din Republica Cehoslovacă FRAGA 29 (Agerpres). — TASS transmite că procesul grupului de spioni şi complotişti împotriva statului a luat sfârşit. Tribunalul de stat din Praga a stabilit că organizatorii acestui grup, Ladislav Liberic, Karel Busek, Jaroslav Fabok şi Frantisek Choma, au fugit în străinătate după evenimentele din Februarie 1948, intrând în legătură cu serviciile de spionaj ale anumitor puteri străine. Fiind instruiţi de aceste servicii de spionaj, ei au pătruns în Republica Cehoslovacă, unde au desfăşurat o activitate subversivă şi de spionaj. Sub evidenţa faptelor, toţi acuzaţii şi-au recunoscut vina. Tribunalul de stat din Fraga a condamnat la moarte pe acuzaţii Ladislav Liberic şi Karel Buşek. Acuzaţii Jaroslav Fabok, Frantisek Choma, Gellen Gunkov şi Josef Bradek au fost condamnaţi la închisoare pe viaţă . Ceilalţi acuzaţi au fost condamnaţi la pedepse variind între 2 şi 25 ani închisoare. — REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA, Bucureşti Str. Dobrogeanu Gherea Nr. 5, Centrala telefonică 3.26.20 Cont cec poştal Nr. 1.381. — Tiparul: imprimeriile „SCRISUL LIBER” Str Dobrogeanu Gherea Nr. 5, Bucureşti. ABONAMENTE :Individuale lunar lei 100. Colective pt. muncitori, ţărani şi intelectuali lunar lei 80. Taxa poștală plătită în numerar conf. aprob. Dir. Gen. P. T. T. 118.578/944 și 250.408/946 .