Scȃnteia, iunie 1952 (Anul 21, nr. 2363-2387)

1952-06-10 / nr. 2370

Nr. 2370 Toată grija pentru întărirea gospodăriilor colective In măreaţa operă de construire a socialismului la sate, partidul nostru şi statul de democraţie populară au obţinut succese însemnate, îndrumate de organizaţiile de partid şi sfaturile populare, peste 100.000 familii de ţărani muncitori din peste 1300 sate au format gospodării agricole colective. In alte sute de sute mii de ţărani muncitori fac pregătirile necesare pentru alcătuirea de noi gospodării colective. Ajutate de organele de partid şi de stat, tinerele noastre gospodării agricole colective au obţinut şi obţin necontenit noi şi noi realizări care afirmă superioritatea de netăgăduit a agriculturii socialiste faţă de agricultura făcută pe petice mici de pământ. In vara trecută, de pildă, gospodăriile colective din Româneşti-Prahova, Angheluş regiunea Stalin, Belitori-regiunea Teleorman şi multe altele au obţinut recolte îmbelşugate, între 1600 şi 2800 kg. grâu la hectar, de două ori şi chiar mai mult la hectar decât au obţinut ţăranii cu gospodării individuale. Majoritatea covârşitoare a gospodăriilor colective constituite în anii 1949 şi 1950, şi chiar din acelea constituite în 1951, s’au întărit din punct de vedere organizatoric şi economic, au devenit centre de atracţie pentru ţăranii muncitori. Mai sunt însă unele gospodării colective — puţine la număr — care nu s’au desvoltat şi întărit pe măsura posibilităţilor lor, gospodării care mai au încă lipsuri serioase. In această situaţie se găseşte gospodăria colectivă din comuna Ştefăneşti, raionul Piteşti, regiunea Argeş. înfiinţată în vara anului 1950, gospodăria agricolă colectivă din comuna Ştefăneşti cuprinde un număr de 80 familii de ţărani muncitori având 137 ha. teren, din care 34 ha. vii şi 28 ha. livezi. Anul trecut gospodăria colectivă din Ştefăneşti a recoltat în medie câte 1718 kg. grâu la hectar faţă de 1000—1200 kg. la hectar cât au obţinut gospodăriile ţărăneşti individuale, 1308 kg. orz la hectar faţă de 800 kg. la ha. în gospodăriile individuale. Recolta obţinută şi veniturile băneşti realizate pe fructe, struguri, vin, zarzavaturi etc. au asigurat o răsplată bună a zilelormunca efectuate de colectivişti. Colectiviştii au primit cantităţi însemnate de produse şi sume mari de bani. In vremea când era ţăran cu gospodărie individuală, Ilie Popescu, de pildă, nu a putut agonisi niciodată atâtea produse câte a primit anul trecut din gospodăria colectivă. Realizările acestei gospodării colective nu sunt însă nici pe departe pe măsura marilor posibilităţi pe care le are. Dacă se ţine seama numai de producţia ce se poate obţine din via de 34 ha. şi din livada de 28 ha., reese că gospodăria colectivă ar fi trebuit să aibă venituri de 5—6 ori mai mari decât cele realizate anul trecut. Or, producţia realizată anul trecut din vie şi livadă a avut un nivel foarte scăzut. Gospodăria colectivă a avut pagube mari care au dăunat grav intereselor obşteşti şi intereselor fiecărui colectivist în parte. Situaţia care există acum în această gospodărie colectivă poate aduce şi anul acesta pierderi gospodăriei colective. De la începutul acestui an până la mijlocul lunii Mai, un număr însemnat de colectivişti au efectuat puţine zile-muncă sau nu au venit deloc la lucru în gospodăria colectivă. Neparticiparea colectiviştilor la muncă face ca o serie de lucrări, mai ales la vie, să întârzie sau să nu se facă deloc. La 10 Mai gospodăria colectivă mai avea încă o suprafaţă însemnată de vie nearăcită şi necencuită, iar săpatul nu era făcut decât în proporţie foarte mică. Căror cauze se datoreşte această stare de lucruri ? Aplicând o linie politică duşmănoasă, fostul preşedinte al comitetului provizoriu al plăşii Ştefăneşti, Oprea Marin, a şters de pe lista chiaburilor, întocmită de comitetul provizoriu comunal, un număr de chiaburi cu care avea legături de prietenie, iar unora dintre ei le-a înlesnit pătrunderea în gospodăria colectivă. De asemenea, organele de partid şi de stat locale au făcut ceea ce nu este şi nu poate fi permis, şi anume au primit în gospodăria colectivă o serie de elemente duşmănoase : un ofiţer deblocat, Văcaru, Verona Cojocaru, fina chiaburului A. Marinescu, Ungureanu D., unealta chiaburului Stănculescu, Ion Vâlcu, fost ajutor de primar cuzist, Coşa Gheorghe, fost administrator de moşie şi alţii. Chiaburii şi celelalte elemente duşmănoase, strecuraţi în gospodăria colectivă, au dus o acţiune continuă de subminare a gospodăriei colective, au prădat avutul obştesc şi au încercat să descurajeze pe ţăranii muncitori care au intrat în gospodăria colectivă hotărîţi să-şi făurească o viaţă nouă. încă din primăvara trecută, deblocatul Văcaru, devenit peste noapte specialist grădinar, a plecat la Bucureşti să cumpere seminţe de legume pentru suma de 480.000 lei pe piaţa liberă, cu toate că Uniunea raională a cooperativelor de consum avea seminţe Îndeajuns, Văcaru a amânat recoltarea şi desfacerea legumelor, ceea ce a cauzat gospodăriei pagube de mai multe sute de mii lei. Ca magazioner, Văcaru a furat 175 l. vin. Fostul administrator de moşie, Coşa Gh., ajuns socotitor, a furat peste 100.000 lei din banii gospodăriei colective, Popescu Marin, ajuns casier, a furat din banii gospodăriei colective, cu ocazia cumpărării şi aducerii vacilor de rasă de la Sighet. Cât de ticăloase sunt acţiunile de subminare a gospodăriei colective duse da cozile de topor ale chiaburilor vorbeşte de la sine faptul că Ungureanu D. a mers până acolo cu banditismul încât, sub pretextul că vrea să culeagă cireşi, a tăiat un pom din livada gospodăriei. In timp ce colectivişti ca Florea Răducu, Gheorghiţă Radu, Diaconu Constantin, Bunescu Gh., Chilimeni Grigore, Ilie Popescu şi mulţi alţii lucrează în gospodăria colectivă ca să mărească avutul obştesc, elementele duşmănoase şi necinstite, chiaburi şi unelte chiabureşti, pradă avutul gospodăriei colective, pradă strugurii, fructele şi le speculează pe piaţă. Această stare de lucruri a făcut ca în timp de aproape un an, în gospodăria colectivă să intre numai 3 noi colectivişti. Deşi, de pildă, socotitorul gospodăriei, tov. Sima Ion, a lămurit pe ţăranii muncitori Chiru Vasile, Dumitru Sima şi Sima Gheorghe să intre şi ei în gospodăria colectivă, aceştia au mai amânat intrarea in rândurile colectiviştilor din cauza acţiunii duse de elementele duşmănoase. Consiliul de conducere şi adunarea generală au sesizat faptele la comitetul raional de partid Piteşti şi la comitetul executiv al sfatului popular raional, după care au aşteptat să le vină sfaturi şi îndrumări asupra măsurilor ce trebue să fie luate. Dar nici comitetul raional de partid, nici Comitetul executiv al Sfatului popular raional Piteşti nu au analizat la vreme şi în mod temeinic adevăratele cauze ale lipsurilor de la această gospodărie colectivă. Comitetul raional de partid şi organizaţia de bază în loc să îndrume colectiviştii ca să alunge din gospodărie elementele duşmănoase şi necinstite, i-a îndrumat să-i menţină, sub motiv că gospodăria are mult teren şi are nevoie de braţe de muncă. Această atitudine a comitetului raional de partid este greşită, contrară liniei, hotărîrilor şi directivelor partidului. Ce ajutor în munca gospodăriei colective au adus sau pot să aducă cozile de topor ale chiaburilor şi hoţii care pradă avutul obştesc? Rămânerea unor astfel de elemente în gospodăria colectivă şi nepedepsirea lor provoacă nemulţumiri şi îndepărtează pe colectiviştii cinstiţi de la muncă, discreditează gospodăria în ochii ţăranilor muncitori din afară. Trebue să fie imediat scoase elementele duşmănoase şi necinstite iar hoţii să fie aspru pedepsiţi, căci astfel se va curăţi gospodăria colectivă, va creşteautoritatea gospodăriei colective în faţa ţăranilor individuali, din rândul cărora mulţi se vor hotărî să între în gospodăria colectivă. * Comitetul raional de partid şi comitetul executiv al sfatului popular raional au tolerat să continue timp îndelungat situaţia creată de elemente duşmănoase din conducerea fostei plăşi Ştefăneşti, care au strecurat pe chiaburi în rândurile mijlocaşilor. De-abia acum, în urma măsurilor luate de partid şi guvern în vederea consolidării succesului reformei băneşti, pentru lichidarea abaterii oportuniste de dreapta, în comuna Ştefăneşti au fost identificaţi 17 chiaburi, strecuraţi de trei ani în rândurile mijlocaşilor. Aceşti chiaburi au sustras de la colectare în cursul anilor 1949, 1950 şi 1951 zeci de mii kg. produse şi au frustat statul la impozite cu sute de mii lei. Numai chiaburul Laurenţiu Georgescu a frustat statul la impozite în 1950 şi 1951 cu 15.000 lei vechi. Organele fiscale şi organele de colectare au datoria ca imediat să treacă la încasarea sumelor datorate către stat de chiaburi, recalculându-le cotele şi impozitele în spiritul politicii de îngrădire, fără niciun fel de îngăduinţă! ★ Comitetul raional de partid nu se ocupă de ridicarea nivelului politic şi organizatoric al muncii organizaţiei de bază, ca aceasta să îndrume consiliul de conducere al gospodăriei colective pe linia aplicării prevederilor statutului aprobat de membri. Mai sunt încă colectivişti care nu au adus tot terenul în gospodăria colectivă, munca nu e organizată temeinic ; au fost grave lipsuri în evidenţa muncii şi evidenţa financiară; consiliul de conducere, şi mai ales preşedintele, D. Luca, nu are destulă iniţiativă în conducerea treburilor gospodăriei. Fostul îndrumător contabil de la sfatul popular raional, D. Naum, a lucrat cu lipsă de răspundere, a tărăgănat până la complicitate descoperirea fraudelor făcute de fostul socotitor Coşa Gh. Este inadmisibilă atitudinea de toleranţă pe care a avut-o comitetul executiv al sfatului popular faţă de acest îndrumător contabil care nu şi-a îndeplinit sarcinile faţă de gospodăriile colective şi care apoi a reuşit să se strecoare într-o altă instituţie unde poate să continue a dăuna intereselor poporului muncitor. * Cauza principală care a înlesnit ca în gospodăria colectivă din Ştefăneşti să poată dăinui vreme îndelungată astfel de lipsuri şi abateri se datoreşte faptului că comitetul raional de partid nu s’a preocupat de mărirea organizaţiei de bază, ca aceasta să ridice vigilenţa colectiviştilor şi să-i mobilizeze la muncă pentru Întărirea gospodăriei colective. Organizatorii de partid care s’au perindat prin această gospodărie colectivă s’au dovedit a fi elemente necorespunzătoare. Fostul organizator de partid, Găncilă Ion, nu numai că n’a văzut în fapta lui Ungureanu D., care a tăiat un cireş, o faptă dușmănoasă, dar i-a dat ajutor să taie cireşul. Actualul organizator de partid trebue să fie mult mai vigilent pentru a descoperi elementele duşmănoase din mijlocul colectiviştilor. Gospodăria colectivă din Ştefăneşti este la numai 6 km. de Piteşti, reşedinţa raionului şi regiunii. Nu trece săptămână în care activişti de , partid şi ai sfatului popular să nu treacă pe la această gospodărie colectivă. Totuşi, în activitatea gospodăriei colective nu se resimt schimbări în bine de pe urma acestor vizite. Una din cauzele pentru care comitetul raional de partid, — care cunoaşte situaţia acestei gospodării — nu a analizat şi nu a luat hotărîri în problemele esenţiala ale muncii in gospodăria colectivă, este faptul că critica şi autocritica nu sunt la mare cinste în cadrul Comitetului raional de partid Piteşti. Când activiştii sesizează unele probleme, care cer analize serioase şi măsuri energice de îndreptare, tov, prim secretar Stoian Ion îi învinueşte pe activişti că au devenit plângăreţi, că n’au luat măsuri, dar el însuşi şi organul de partid pe care îl conduce, nu iau măsurile de îndreptare. Comitetul regional şi comitetul raional de partid au o mare răspundere pentru bunul mers al gospodăriei colective din Ştefăneşti, care poate deveni gospodăriemodel, capabilă să dovedească tuturor ţăranilor săraci şi mijlocaşi că drumul gospodăriei colective este drumul unei vieţi fericite pentru ţărănimea muncitoare. N.ENUŢA porului sovietic în Războiul pentru Apărarea Patriei şi, în primul rând, despre meritele poporului rus ca cea mai de seamă naţiune dintre toate naţiunile care fac parte din Uniunea Sovietică. Poporul rus, a spus tovarăşul Stalin, ,,şi-a câştigat în acest război stima generală ca forţă conducătoare a Uniunii Sovietice printre toate popoarele ţării noastre". Hitleriştii au suferit în război nu numai o înfrângere militară şi economică. Ei au suferit, după cum a arătat tovarăşul Stalin, şi o înfrângere moral-politică. Ideologia marxist-leninistă a egalităţii în drepturi a tuturor raselor şi naţiunilor, ideologia prieteniei între popoare şi-a manifestat în cursul Războiului pentru Apărarea Patriei întreaga sa forţă inspiratoare şi atractivă. Ea a repurtat o victorie deplină asupra mârşavei, barbarei ideologii a naţionalismului bestial şi a urii de rasă a hitleriştilor. In cursul Marelui Război pentru Apărarea Patriei, I. V. Stalin a elaborat cele mai importante probleme ale ştiinţei militare sovietice, care se numeşte, pe bună dreptate, ştiinţa militară stalinistă. Cu o consecvenţă ştiinţifică, pe baza aplicării metodei materialismului dialectic la problemele războiului şi ale artei militare, I. V. Stalin a îmbogăţit ştiinţa militară prin teza cu privire la factorii care acţionează permanent şi care hotărăsc soarta războiului, prin elaborarea problemelor apărării active şi ale contraofensivei, prin fundamentarea legilor operaţiunilor ofensive de proporţii uriaşe, prin rezolvarea problemei coordonării acţiunilor diferitelor arme şi a tehnicii de luptă în războiul modern, prin arta manevrei menite să ducă la încercuirea şi zdrobirea unor mari grupuri de armate ale inamicului, prin elaborarea tacticii străpungerii simultane, cât şi a străpungerilor consecutive ale frontului inamic în câteva direcţii, potrivit cu situaţia concretă, prin elaborarea tacticii războiului de partizani. Toate operaţiunile militare ale Armatei Sovietice în perioada Războiului pentru Apărarea Patriei, care au fost efectuate sub conducerea directă, personală a lui I. V. Stalin, s’au deosebit printr’un specific creator, prin înţelepciune şi prin originalitatea concepţiei, prin descifrarea planurilor şi intenţiilor inamicului. Ele poartă pecetea marelui geniu militar al lui I. V. Stalin. Operaţiunile Armatei Sovietice au pus de fiecare dată în încurcătură pe generalii fascişti germani, care erau obişnuiţi cu o tactică-şablon şi se călăuzeau după „teorii militare" învechite, au dus la zdrobirea trupelor inamicului. Aşa a fost grandioasa bătălie de lângă Moscova de la sfârşitul anului 1941, care a spulberat mitul „invincibilităţii“ armatei hitleriste, marea victorie de la Stalingrad, bătălia de la Kursk, cele 10 lovituri zdrobitoare date de Armata Sovietică în 1944. Toate aceste operaţiuni militare, conduse de I. V. Stalin, au dus în cele din urmă la rezultatul că ..viteaza Armată Sovietică a arborat steagul victoriei deasupra clădirii Reichstagului din Berlin . III. In perioada de după război Uniunea Sovietică a procedat cu energie la vindecarea rănilor pricinuite de război, la refacerea şi desvoltarea continuă a economiei naţionale. Istoria omenirii nu poate numi niciun stat care după un război crâncen, sângeros şi distrugător să fi putut, ca Uniunea Sovietică, să birute cu succes, într’un timp atât de scurt, greutăţile de după război şi să obţină un avânt puternic în toate domeniile economiei şi culturii. U.R.S.S., condusă de I. V. Stalin, este un luptător consecvent până la capăt pentru pace în lumea întreagă, ea este sprijinul şi bastionul întregului lagăr antiimperialist, încă în perioada Războiului pentru Apărarea Patriei, tovarăşul Stalin a pus cu toată ascuţimea problemele asigurării unei păci trainice şi a securităţii popoarelor. „A câştiga războiul — a spus el — nu înseamnă încă a asigura popoarelor o pace trainică şi o temeinică securitate pentru viitor. Sarcina noastră nu este numai de a câştiga războiul, ci şi de a face imposibilă izbucnirea unei noi agresiuni şi a unui nou război, dacă nu pentru totdeauna, atunci cel puţin pentru o perioadă îndelungată". Lecţia concretă pe care duşmanii poporului sovietic au primit-o în cursul Războiului pentru Apărarea Patriei, pe cât se vede, nu le este de folos noilor pretendenţi la dominaţie mondială. Imperialismul american tâlhăresc, ca şi fascismul german în trecut, tinde neînfrânat spre înrobirea altor popoare, săvârşeşte atrocităţi monstruoase, duce un război de exterminare împotriva poporului coreean, folosind arma bacteriologică şi chimică, creează „insule ale morţii", în genul Insulei Kodledo, care a lăsat în umbră lagărele de la Maidanek şi Auschwitz. Cercurile reacţionare din S.U.A. şi Anglia resping repetatele propuneri ale Uniunii Sovietice cu privire la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri; ele refuză să accepte propunerea cu privire la interzicerea armei atomice şi bacteriologice şi cu privire la stabilirea unui control efectiv asupra executării hotărîrii de interzicere. Ele resping propunerile Uniunii Sovietice pentru reglementarea problemei germane şi tărăgănează la nesfârşit tratativele de armistiţiu din Coreea. Căpeteniile imperialiste din S.U.A. au încheiat un tratat militarist nelegal cu Japonia, un tratat separat cu revanşarzii de la Bonn, refac „Wehrmacht“ul hitlerist şi înfăptuesc în ritm accelerat remilitarizarea Japoniei. In politica lor absurdă şi aventuristă ei nu vor să ţină seama de lecţiile vii ale istoriei recente. Dar cine nu ţine seama de lecţiile istoriei, cine nu este capabil să înţeleagă legiledesvoltării sociale, cine nu este capabil să-şi dea seama de situaţie şi să vadă clar raportul de forţe pe arena mondială, acela este sortit unei înfrângeri sigure. Popoarele care au luat puterea în propriile lor mâini, care au înlăturat clasele parazitare şi construesc cu încredere o viaţă nouă sunt invincibile. Nu există pe pământ o forţă care să poată întoarce înapoi mişcarea progresivă a istoriei, măreaţa operă de construire a comunismului în U.R.S.S., desvoltarea năvalnică a ţărilor de democraţie populară pe calea spre socialism, mersul înainte spre o viaţă nouă a marelui popor chinez. Lagărul păcii, democraţiei şi socialismului a devenit o forţă gigantică, de neînvins. Nu încape nicio îndoială că dacă barbarii imperialişti vor deslănţui un nou război mondial, acesta se va sfârşi nu numai cu înfrângerea lor, dar şi cu pieirea întregului sistem capitalist. De numele lui I. V. Stalin oamenii muncii din lumea întreagă leagă lupta lor pentru o pace trainică, pentru securitatea popoarelor. Numele lui I. V. Stalin, marele stegar al păcii, inspiră şi uneşte strâns pe oamenii muncii din toate ţările la luptă pentru pace, pentru democraţie, pentru socialism. Articol apărut In ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !", Nr. 23 (187). SCÂNTEIA împotriva provocărilor reacţiunii imperialiste MOSCOVA 9 (Agerpres). — Ziarul PRAVDA publică un articol de fond intitulat „împotriva provocărilor reacţiunii imperialiste“ în care se spune printre altele : Imperialiştii americani şi complicii lor la complotul criminal îndreptat împotriva păcii şi securităţii popoarelor îşi intensifică pregătirile în vederea unui nou război mondial. Sângeroasele atrocităţi săvârşite de clica militaristă americană pe insula Rocledo, târgul încheiat la Bonn cu clica revanşardă a lui Adenauer, acordul de la Paris cu privire la reînvierea Wehrmachtului hitlerist, josnica provocare fascistopoliţienească organizată, la ordinul Washingtonului, de guvernanţii francezi împotriva avangărzii de luptă a forţelor democratice şi patriotice ale poporului francez — gloriosul Partid Comunist Francez—, toate aceste fapte demască planurile agresive ale aţâţătorilor la război imperialişti. Imperialiştii grăbesc pregătirile de război. Ei se tem însă de popoarele lor care nu vor război şi care sunt pentru menţinerea păcii. Tormându-se de rezistenţa crescândă a popoarelor, aţâţătorii la război se străduesc să-şi întărească spatele frontului, recurgând pentru obţinerea ţelurilor lor mârşave la teroarea fascisto-poliţienească, la fascizarea regimurilor în ţările lor. Străduindu-se să înfrângă rezistenţa crescândă a popoarelor faţă de politica deslănţuirii unui nou război, imperialiştii îşi îndreaptă principala lovitură împotriva celor mai credincioşi şi devotaţi apărători ai intereselor poporului, împotriva celor mai dârji patrioţi şi curajoşi luptători pentru pace şi democraţie , împotriva comuniştilor, duşmani intransigenţi ai fascismului şi reacţiunii. In Franţa, cu prilejul sosirii la Paris a generalului american al ciumei Ridgway şi cu prilejul semnării tratatelor de la Bonn şi Paris, a fost organizată o josnică provocare poliţienească fascistă, îndeplinind voinţa stăpânilor lor de peste ocean, autorităţile franceze au aruncat în închisoare pe secretarul Comitetului Central al Partidului Comunist Francez, Jacques Duclos, luptător neobosit pentru pace, libertate şi independenţa Franţei. Autorităţile franceze au deslănţuit represiuni fascisto-poliţieneşti nu numai împotriva partidului comunist, ci şi împotriva altor organizaţii democratice. Acţiunile întreprinse împotriva Confederaţiei Generale a Muncii, a Consiliului naţional al mişcării franceze a partizanilor păcii arată limpede că aţâţătorii la război au pornit Articol de fond din ziarul „Pravda" o ofensivă împotriva tuturor forţelor democrate care luptă pentru pace şi pentru independenţa Franţei. In prezent, toată lumea ştie că inspiratorul şi organizatorul josnicei provocări poliţieneşti din Franţa este Washingtonul, unde prefectul de poliţie al Parisului, socialistul de dreapta Baylor, fusese chemat în prealabil pentru directive şi instrucţiuni corespunzătoare. Se ştie deasemenea prea bine că imperialiştii americani sunt aceia care l-au îndemnat pe Adenauer să interzică Partidul Comunist din Germania occidentală şi să organizeze o campanie împotriva tuturor forţelor democrate ale poporului german. Ceea ce caracterizează actuala situaţie din ţările care participă la Uniunea agresivă Atlantică este faptul că în aceste ţări nu atât cercurile conducătoare, cât imperialiştii americani se ocupă de „întărirea spatelui frontului". Nu degeaba agresorii americani şi-au rezervat prin pactul Atlanticului „dreptul" de a construi pe teritoriile ţărilor satelite baze militare şi de a menţine acolo trupe chiar şi în timp de pace, asigurându-şi „dreptul" de a se amesteca în mod grosolan în viaţa internă a acestor ţări. Miliardarii şi milionarii care au instaurat în Statele Unite un regim poliţienesc fascist fac acum tot ce le stă în putinţă pentru a impune regimuri asemănătoare şi în ţările satelite. In acest scop, ei folosesc nu numai guvernele reacţionare aflate la putere în aceste ţări, ci şi organizaţiile militare din sistemul atlantic. Ziarul american NEW YORK HERALD TRIBUNE scrie cu un cinism făţiş că constituirea aşa numitei „armate europene" are ca principal scop garantarea existenţei actualelor regimuri din Europa occidentală şi reprimarea oricărei mişcări populare îndreptate împotriva lor. Acţiunile criminale ale aţâţătorilor la război imperialişti întâmpină o ripostă tot mai hotărîtă din partea masselor largi populare, din partea milioanelor de oameni simpli din toate ţările. Fiecare zi aduce noi ştiri despre puternicele demonstraţii şi despre numeroasele greve de protest din Germania occidentală împotriva odiosului complot de la Bonn. Orice forţe ar folosi agresorii imperialişti, ei nu vor reuşi să înăbuşe ideia unităţii naţionale, care însufleţeşte poporul german în lupta sa împotriva lanţurilor înrorbitoare ale tratatului separat de la Bonn.Agresorii americani şi lacheii lor francezi întâmpină o rezistenţă din ce în ce mai hotărîtă din partea masselor largi ale poporului francez. Arestarea lui Jacques Duclos a stârnit profunda indignare nu numai a clasei muncitoare, ci şi a tuturor patrioţilor cinstiţi din Franţa. In întreaga ţară se desfăşoară o largă mişcare de protest împotriva acestei provocări fascistopoliţieneşti. Greve la care participă sute de mii de muncitori au loc în întreaga Franţă. Clasa muncitoare din Franţa, organizaţiile democrate de massă ale oamenilor muncii îşi exprimă solidaritatea cu Partidul Comunist Francez, care este strâns legat de popor şi care este un apărător credincios al intereselor acestuia, un exponent al tradiţiilor sale revoluţionare de luptă. Reacţiunea franceză care şi-a dat frâu liber se strădueşte să decapiteze clasa muncitoare, să sdrobească partidul comunist. Imperialiştii americani şi lacheii lor francezi au organizat un complot împotriva securităţii interne şi externe a Franţei. Intervenţioniştii americani vor să instaureze în Franţa fascismul, vor să ucidă în inimile francezilor ideia patriotismului. Acelaş scop josnic l-a urmărit şi Hitler, care a sfârşit printr-un eşec ruşinos. Acelaş eşec ruşinos îi aşteaptă şi pe pretendenţii americani la dominaţie mondială. Campania reacţiunii imperialiste de tip fascist împotriva Partidului Comunist Francez, arestarea lui Jacques Duclos şi a redactorului şef al ziarului L’HUMANITÉ, Andre Stil, au stârnit o profundă indignare in rândurile oamenilor muncii din toate ţările. In această largă campanie de solidaritate îşi găseşte o vie expresie puternica forţă a internaţionalismului proletar. Partizanii păcii din toată lumea, ca şi întreaga omenire progresistă, sunt profund indignaţi de acţiunile provocatoare ale autorităţilor franceze, care au luat armele împotriva acelora care apără cauza păci. Campania deslănţuită de reacţiune împotriva luptătorilor francezi pentru pace interesează toate popoarele lumii. Popoarele iubitoare de pace din toate ţările îşi ascut vigilenţa împotriva uneltirilor aţâţătorilor la război imperialişti şi îşi intensifică lupta pentru pace în întreaga lume. In această luptă, popoarele sunt însufleţite de cuvintele marelui Stalin: „Pacea va fi menţinută şi consolidată, dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menținerii păcii și o vor apăra până la capăt". Inmânarea Premiilor Stalin unor scriitori chinezi PEKIN 9' (Agerpres). — CHINA NOUA In ziua de 7 Iunie a avut loc la ambasada sovietică de la Pekin înmânarea Premiilor Stalin scriitoarei chineze Din Lin, autoarea romanului „Răsare soarele deasupra râului Sangan", și scriitorului Ciu Li-bo, autorul romanului „Furtuna". Premiile au fost înmânate în numele Comitetului pentru decernarea Premiilor Stalin. Premiile decernate compozitorilor He Cin-ci și Din Ni, autorii operei „Fata cu părul cărunt", vor fi înmânate ulterior. N. V. Roscin, ambasadorul sovietic în RP. Chineză, care a prezidat ceremonia, a arătat că decernarea Premiilor Stalin unor scriitori chinezi dovedește cât de mult sunt apreciate de poporul sovietic realizările prietenilor săi chinezi. Răspunzând, scriitoarea Din Lin, laureată a Premiului Stalin, a spus : „La gândul că lucrările noastre sunt discutate de Consiliul de miniştri al U.R.S.S. şi cunoscute de tovarăşul Stalin, bucuria noastră este nespusă. Simţim din plin cât de serioasă este răspunderea noastră de scriitori şi suntem hotărîţi să muncim mai mult şi mai bine pentru desvoltarea literaturii și artei chineze". O desminţire a Agenţiei Poloneze de Presă VARŞOVIA 9 (Agerpres). TASS La 7 Iunie, Agenţia Poloneză de Presă a publicat o desminţire a ştirii false transmise la 4 iunie a.c. de Agenţia FRANCE PRESSE care, referind-se la fiţuica fascistă DER SCHLESIER din Germania occidentală pretindea că tovarăşul I. V. Stalin ar fi acordat un interview unui corespondent al Agenţiei Poloneze de Presă şi unui corespondent al ziarului KURIER WARSZAWSKI. „Agenţia Poloneză de Presă — se spune în desminţire — declară că ştirea că un corespondent al P.A.P.-ului s’ar fi adresat Generalissimului Stalin şi că acesta i-ar fi acordat un Interview este un fals şi o minciună născocită de la început până la sfârşit şi difuzată cu zel de Agenţia FRANCE PRESSE cu un scop vădit provocator. In afară de aceasta, după cum se ştie, ziarul KURIER WARSZAWSKI şi-a încetat apariţia de aproape 13 ani. Acesta este un fals grosolan, ticluit de ziarul bulevardier DER SCHLESIER — fițuică murdară, editată de revanşarzii hitleriști din Germania occidentală cu bani americani". Pag. 3 Comunicatul conducerii Partidului Comunist Italian asupra rezultatului alegerilor ROMA 9 (Agerpres). — TASS transmite: Conducerea Partidului Comunist Italian a dat publicităţii următorul comunicat: „In şedinţele sale din 4 şi 5 iunie, conducerea Partidului Comunist Italian a discutat rezultatele recentelor alegeri pentru consiliile municipale şi provinciale. In baza cifrelor primite de organizaţia centrală şi a celor transmise de organizaţiile locale de partid, conducerea partidului constată cu mulţumire că alegerile ţinute în regiunile sudice, în Sicilia şi Sardinia, au dovedit întărirea considerabilă şi succesele mişcării populare pentru renaşterea politică şi socială şi pentru democratizarea acestor regiuni. Deşteptarea politică şi progresul realizat de forţele populare, dovedite de rezultatele alegerilor, se datorează fără îndoială în mare măsură perseverenţei cu care organizaţiile partidului comunist au dus propaganda pentru soluţionarea problemelor vitale ale Sudului şi ale insulelor şi cu care au acţionat pentru a obţine rezolvarea acestor probleme. Partidul guvernamental democrat-creştin, care nu s-a dat înapoi de la folosirea niciunui fel de mijloace pentru a împiedica aceste progrese ale ţării, a suferit o înfrângere gravă, pierzând aproape 1.500.000 de voturi faţă de alegerile din 18 Aprilie 1948. Sateliţii acestui partid — social-democraţii, republicanii şi liberalii — au pierdut şi ei o parte din alegătorii lor, numărul acestora reducându-se chiar în anumite centre importante la proporţii neînsemnate. Toate acestea dovedesc că, încet dar sigur, creşte nemulţumirea poporului faţă de politica ce duce Italia spre o catastrofă. In rândurile părţii active a populaţiei, această nemulţumire a cuprins fără îndoială majoritatea. Comuniştii îşi dau în unanimitate seama că sporul realizat de forţele de dreapta, da forţele vădit reacţionare ridică problema întăririi şi apărării sistemului democratic republican, însă ei socotesc că această chestiune nu poate fi rezolvată fără restabilirea unei largi unităţi a forţelor populare. Comuniştii luptă pentru a realiza unitatea cu cei ce vor să opună rezistenţă ameninţării monarhice şi fasciste şi cheamă pe toţi democraţii cinstiţi la colaborare pe această platformă. Ei subliniază că primejdia monarhică şi fascistă a devenit o realitate în urma politicii antidemocratice a guvernelor democrat-creştine care s-au perindat la cârma ţării şi că este absurd să se creadă că este posibil să combaţi această primejdie continuând să duci sau să sprijini o politică reacţionară. Singura salvare este restabilirea strânsei unităţi democratice antifasciste care a stat la baza tuturor cuceririlor obţinute în lupta hotărîtă împotriva fascismului, împotriva invaziei străine, împotriva reacţiunii şi a trădării naţionale. Imperialiştii francezi continuă actele de provocare împotriva R. P. Chineze PEKING (Agerpres). — CHINA NOUA Avioane militare ale intervenţioniştilor francezi în Vietnam au violat în numeroase rânduri spaţiul aerian al R. P. Chineze şi s-au dedat la acte provocatoare bombardând, mitraliind şi efectuând sboruri de recunoaştere. In decurs de 17 luni, din Decembrie 1950 şi până în Aprilie 1952, avioane franceze au sburat de 193 de ori deasupra teritoriului chinez. In urma acţiunilor de bombardare şi mitraliere ale acestor avioane au fost omorîţi şi răniţi opt cetăţeni chinezi. La 23 Noembrie 1950 reprezentantul ministerului afacerilor externe al Republicii Populare Chineze a protestat cu hotărîre împotriva violării spaţiului aerian şi a frontierelor terestre ale Chinei de către trupele franceze. Intervenţioniştii francezi, nesocotind acest protest, continuă să-şi trimită avioanele în spaţiul aerian al Chinei, provocând moartea unor cetăţeni paşnici şi aducând prejudicii bunurilor aparţinând poporului chinez. In numeroase cazuri avioanele franceze au aruncat echipament şi muniţii pentru aprovizionarea rămăşiţelor trupelor gomindaniste care operează la frontiera chinovietnameză. Poporul chinez este indignat de aceste acţiuni duşmănoase ale imperialiştilor francezi, care încalcă în permanenţă frontierele aeriene ale Chinei şi dreptul internaţional. Guvernului francez îi revine întreaga răspundere pentru aceste cazuri de violare a spaţiului, aerian al R.P. Chineze, pentru moartea cetăţenilor chinezi şi cauzarea de prejudicii unor bunuri aparţinând Republicii Populare Chineze. „Tratatul general“ militarist stârneşte indignarea popoarelor NEW YORK 8 (Agerpres). — TASS Tratatul militar separat de la Bonn provoacă puternice proteste nu numai în ţările Europei occidentale, unde este considerat ca un nou pas pe calea războiului, dar şi în rândurile poporului american. Intr’un articol de fond, ziarul WASHINGTON TIMES HERALD califică drept „un pas fatal" tratatul militar separat şi includerea forţelor armate ale Germaniei occidentale în aşa zisa armată europeană. Ziarul declară că angajamentele asumate de S.U.A. în conformitate cu tratatul asupra aşa numitei „comunităţi europene" reprezintă o „vastă şi funestă garanţie", care ameninţă să târască Statele Unite într’un război. Un alt ziar american, DAILY COMPASS, a publicat la 4 iunie un articol în care citează telegrama trimisă de bancherul James Warburg membrilor comisiei senatoriale pentru afacerile externe. Telegrama arată că cu prilejul ratificării tratatului Atlanticului de Nord s’au dat asigurări solemne că acest tratat nu implică reînarmarea Germaniei și nu va duce la aceasta. Warburg subliniază că aceste asigurări nu au fost respectate. Comentând această telegramă, DAILY COMPASS scrie că guvernul S.U.A. ignorează în mod intenţionat părerea congresului şi poporului american. * HAGA 8 (Agerpres). — TASS transmite : In Olanda continuă protestele împotriva încheierii tratatului separat de la Bonn. In cadrul unui meeting, muncitorii de la fabrica „Ferbliz" din Rotterdam au adresat o scrisoare guvernului de la Bonn, în care îşi exprimă indignarea faţă de semnarea tratatului militarist dela Bonn şi cer crearea unei Germanii unite şi democrate. TEL AVIV 8 (Agerpres). — TASS transmite : Ziarele COL HAAM şi AL HAMISMAR publică declaraţia Comitetului israelian pentru apărarea păcii în care se spune că, semnând tratatul separat militarist cu Germania occidentală, Statele Unite, Anglia şi Franţa au păşit pe calea înarmării Germaniei occidentale şi a atragerii ei la pregătirea unui nou război mondial, înarmarea Germaniei occidentale, se spune în declaraţie, creează o ameninţare directă pentru pace şi progres. Comitetul israelian pentru apărarea păcii cheamă poporul din Israel să protesteze împotriva înarmării Germaniei occidentale şi a pregătirii unui nou război mondial. El cere guvernului şi Parlamentului să suspende tratativele cu guvernul de la Bonn şi să nu încheie tratate primejdioase pentru pace. Tineretul german nu vrea să fie carne de tun FRANKFURT PE MAINE (Agerpres). A.D.N. transmite : Ziarul VOLKSSTIMME, organul central al Partidului social-democrat din Hessen de Sud, publică numeroase declaraţii ale organizaţiilor de tineret din Germania occidentală care protestează împotriva proiectatei mobilizări forţate a tineretului în armata din Germania occidentală. In declaraţia sa, organizaţia „Şoimii" subliniază că „protestează cu hotărîre împotriva mobilizării forţate". „Nu intenţionăm, se spune în declaraţie, să supunem poporul nostru şi libertatea noastră riscului groaznic pe care-l prezintă înarmarea Germaniei occidentale. Dacă guvernul de la Bonn va încerca totuşi, fără să ţină socoteală de nimic, să facă mobilizarea, nu vom accepta această măsură fără a opune rezistenţă". Organizaţia „Tineretul evanghelic german" publică un apel în care se spune: „Nu vă lăsaţi ademeniţi de speranţa absurdă că situaţia noastră dezastruoasă poate fi îmbunătăţită printr’un nou război !"