Scînteia, iunie 1954 (Anul 23, nr. 2987-3012)

1954-06-01 / nr. 2987

Nr. 2987 SCÎNTEIA A 300-a aniversare a reunirii Ucrainei cu Rusia Sovietului Suprem al Republicii Sovietice Federative Socialiste Ruse Consiliului de Miniştri al Republicii Sovietice Federative Socialiste Ruse MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite textul mesajului de salut adresat Sovietului Suprem al Republicii Sovietice Federative Socialiste Ruse şi Consiliului de Miniştri al Republicii Sovietice Federative Socialiste Ruse, de Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice salută călduros pe muncitorii, colhoznicii, intelectualii, pe toţi oamenii muncii din Republica Sovietică Federativă Socialistă Rusă şi îi felicită cu prilejul marii sărbători a familiei unite a popoarelor din patria noastră socialistă — cea de a 300-a aniversare a reunirii Ucrainei cu Rusia. Legături de prietenie multiseculare de nezdruncinat unesc cele două mari popoare slave — rus şi ucrainean. Popoarele frăţeşti au dus această prietenie luminoasă şi indestructibilă prin Încercările grele ale veacurilor. Ele au dezvoltat-o şi au întărit-o pe baza originii unice, a apropierii de limbă, a vechilor legături economice, politice şi culturale, în lupta lor comună de eliberare împotriva duşmanilor comuni. Năzuinţa permanentă spre unitate strinsa şi alianţă veşnică a celor două popoare frăţeşti a fost încununată prin memorabilul act istoric proclamat de Rada din Pereiaelav. Reunirea Ucrainei cu Rusia a corespuns intereselor şi aspiraţiilor fundamentale ale ruşilor şi ucrainenilor , ea a avut o uriaşă însemnătate progresistă pentru aceste popoare frăţeşti. Poporul ucrainean a fost salvat de primejdia înrobirii străine şi a dobîndit posibilitatea dezvoltării sale naţionale. In poporul ucrainean, poporul rus a ciştigat un prieten credincios. Ca rezultat al reunirii au crescut nemăsurat forţa, puterea şi prestigiul internaţional ale statului rus, care a devenit un centru şi un reazim pentru popoarele frăţeşti în lupta împotriva duşmanilor din afară. Poporul rus s-a acoperit de gloria de purtător al marilor idei revoluţionare de libertate şi progres în lupta împotriva absolutismului ţarist, a moşierilor şi burgheziei. Sub conducerea partidului comunist, întemeiat de marele geniu al omenirii, Vladimir Iliei Lenin, proletariatul rus a unit strîns pe oamenii muncii din Rusia şi i-a condus la victoria Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. La această luptă eroică a participat activ proletariatul ucrainean — unul din cele mai mari şi combative detaşamente ale clasei muncitoare din Rusia. Victoria Revoluţiei Socialiste a eliberat pentru totdeauna popoarele din ţara noastră de sub jugul social şi naţional, a pus temeliile prieteniei de nezdruncinat între popoare, ale colaborării lor strânse şi ajutorului reciproc în construirea societăţii comuniste. Credincios ideilor politicii naţional© leninist-staliniste, poporul rus a acordat un ajutor generos tuturor popoarelor din U.R.S.S. în crearea şi întărirea vieţii lor de stat, în dezvoltarea economiei şi culturii. In alianţă cu marele popor rus, în familia frăţească a popoarelor din puternica Uniune Sovietică, poporul ucrainean şi-a realizat năzuinţa de veacuri spre reunirea tuturor păminturilor ucrainene într-un stat ucrainean sovietic unic. Ucraina a devenit una din republicile sovietice înaintate — o republică a cărbunelui şi metalului, a unei puternice industrii constructoare de maşini, un mare grânar al Uniunii Sovietice, unul din cele mai mari state din Europa. Ca rezultat al victoriei socialismului, prietenia popoarelor din ţara noastră s-a transformat într-o forţă puternică, de nebiruit. Această prietenie s-a călit şi s-a întărit şi mai mult în focul Marelui Război pentru Apărarea Patriei. Niciodată nu va apune gloria faptelor de arme ale poporului rus. Bărbăţia şi fermitatea lui fără seamăn în apărarea patriei socialiste, eroismul lui pe frontiuri, fără precedent în istorie, şi munca plină de abnegaţie în spatele frontului Iran cucerit recunoaşterea generală ca popor de seamă. Măreţele realizări ale poporului rus în dezvoltarea economiei şi culturii trezesc un sentiment de mîndrie în inimile tuturor popoarelor sovietice. Puterea industrială mereu crescândă a Moscovei şi Leningradului, a Uralului şi a regiunii Volgăi, a Siberiei şi Orientului îndepărtat, agricultura socialistă a Federaţiei Ruse care oneşte şi se întăreşte, apar în aceste zile memorabile ca o b vie întruchipare a puterii patriei noastre socialiste care păşeşte spre comunism. Realizările remarcabile ale poporului rus, ale poporului ucrainean, ale tuturor popoarelor din Uniunea Sovietică strâns unite in jurul partidului comunist şi guvernului sovietic, însufleţesc pe oamenii muncii din întreaga lume în lupta lor de eliberare de sub robia capitalistă, insuflă încredere în victoria forţelor lagărului păcii, democraţiei şi socialismului. Prietenia de nezdruncinat apopoarelor rus şi ucrainean şi a tuturor popoarelor din U.R.S.S., cimentată prin sângele vărsat în lupta împotriva duşmanilor comuni, cimentată prin munca constructivă creatoare şi prin ajutorul reciproc, reprezintă una din cele mai mari cuceriri ale ţării noastre, o mare forţă dătătoare de viaţă în lupta pentru comunism. Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice îşi exprimă încrederea că "poporul rus şi toate popoarele din Federaţia Rusă vor întări şi de acum înainte neobosit puterea glorioasei noastre patrii, îşi vor dedica toate forţele, energia şi iniţiativa cauzei dezvoltării continue a industriei grele, avântului puternic al agriculturii, producţiei articolelorde consum popular, ridicării necontenite a bunei stări a oamenilor muncii. Trăiască Republica Sovietică Federativă Socialistă Rusă! Trăiască în veci prietenia de nezdruncinat a popoarelor rus, ucrainean şi a tuturor popoarelor ţării noastre ! Trăiască și înflorească glorioasa noastră patrie — Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste — bastionul de neînvins al păcii în întreaga lume! Sub steagul lui Marx-Engels-Lenin-Statin, sub conducerea partidului comunist, înainte spre victoria comunismului ! PREZIDIUL SOVIETULUI SUPREM AL U.R.S.S. CONSILIUL DE MINIŞTRI AL U.R.S.S. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST AL UNIUNII SOVIETICE Sesiunea jubiliară a Sovietului Suprem al Federaţiei Ruse - MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite: La 29 mai a avut loc la Moscova în marele palat al Kremlinului sesiunea jubiliară a Sovietului Suprem al Federaţiei Ruse, consacrată remarcabilului eveniment din viaţa popoarelor Ţării Sovietice — cea de a 300-a aniversare a reunirii Ucrainei cu Rusia. In cinstea sărbătorii întregului popor, clădirile din Kremlin au fost împodobite cu steaguri roşii. Deasupra cupolei palatului Kremlin a fost înălţat steagul Federaţiei Ruse — prima între Republicile Sovietice frăţeşti egale. In marea sală de şedinţe, îmbrăcată în marmoră albă, s-au întrunit deputaţi ai Sovietului Suprem al Republicii şi invitaţi sosiţi din toate colţurile Uniunii Sovietice. Sărbătoarea popoarelor rus şi ucrainean este sărbătoarea tuturor popoarelor Uniunii Sovietice şi fiecare republică şi-a trimis delegaţia la această sesiune. La sesiune a luat de asemenea parte o delegaţie a Seimului Republicii Populare Polone. Printre numeroşi invitaţi prezenţi in sală se aflau muncitori de la întreprinderile din Moscova, reprezentanţi de seamă ai ştiinţei, literaturii şi artei. Lojile corpului diplomatic şi ale presei sovietice şi străine erau pline. Intîmpinaţi cu aplauze furtunoase prelungite, în lojile guvernului iau loc : G. M. Mailenkov, N. S. Hruşciov, N. A. Bulganin, A. I. Mikoian, M. G. Pervuhin, N. M. Svennik, A. I. Kiricenko, M. A. Suslov, P. N. Posipelov, membrii Prezidiului Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. şi ai guvernului R.S.F.S.R., reprezentanţii delegaţiilor Ucrainei şi ai celorlalte republici unionale, delegaţii ale oraşelor Moscova, Leningrad şi Stalingrad, precum şi oaspeţii din Republica Populară Polonă Sesiunea jubiliară este deschisă printr-o scurtă cuvîntare introductivă rostită de L. N. Soloviov, preşedintele Sovietului Suprem al R.S.F.S.R In sală nu încetează mult timp aplauzele cînd preşedintele anunţă primirea mesajului de salut adresat Sovietului Suprem şi Consiliului de Miniştri ale R.S.F.S.R., de către Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Participanţii la sesiune ascultă cu atenţie cuvintele calde de felicitare adresate oamenilor muncii din R.S.F.S.R. cu prilejul marii sărbători a familiei unite a popoarelor din patria socialistă — cea de a 300-a aniversare a reunirii Ucrainei cu Rusia. Ovaţiile izbucnesc cu o nouă putere cînd se dă citire decretului Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. cu privire la decorarea Republicii Sovietice Federative Socialiste Ruse cu Ordinul Lenin. Decretul relevă meritele remarcabile ale poporului rus şi ale tuturor popoarelor Federaţiei Ruse în construcţia de stat, economică şi culturală. A. M. Puzanov, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.S.F.S R., a prezentat un amplu raport cu privire la cea d© a 300-a aniversare a reunirii Ucrainei cu Rusia. Au trecut peste 300 de ani, a spus el, de la data cînd Adunarea Zemstvei, întrunită la Moscova, în străvechiul palat al Kremlinului, a adoptat hotărîrea istorică cu privire la satisfacerea cererii reprezentanţilor poporului ucrainean de a primi Ucraina în componenţa statului rus. Hotărârea Adunării Zemstvei a constituit expresia voinţei şi năzuinţei întregului popor rus. In anul 1654, Rada din Pereiaslav, care s-a ţinut sub conducerea eminentului om de stat şi comandant de oşti Bogdan Hmelniţki, şi care reprezenta toate păturile populaţiei ucrainene, a proclamat în faţa întregului popor reunirea pe veci a Ucrainei cu Rusia Această reunire nu numai că a salvat poporul ucrainean de înrobirea străină şi i-a asigurat posibilitatea dezvoltării sale naţionale, dar a contribuit în mare măsură la întărirea statului rus, la ridicarea prestigiului său internaţional, la creşterea continuă a forţelor de producţie ale Rusiei şi Ucrainei, la îmbogăţirea culturală reciprocă a celor două popoare frăţeşti, întreaga dezvoltare ulterioară a popoarelor rus şi ucrainean a arătat marea însemnătate a actului istoric al reunirii Ucrainei cu Rusia, tăria şi caracterul de nezdruncinat al alianţei celor două popoare slave frăţeşti. In aplauzele furtunoase ale asistenţei, raportorul a salutat cu căldură pe bolii marelui popor ucrainean şi, în numele poporului rus, a urat oamenilor muncii din Ucraina fericire şi prosperitate, noi realizări remarcabile în dezvoltarea economiei şi culturii, în ridicarea bunei lor stări. Vorbitorul a exprimat profunde mulţumiri şi recunoştinţă popoarelor tuturor republicilor unionale frăţeşti pentru prietenia şi încrederea neclintită pe care o poartă poporului rus şi tuturor popoarelor Federaţiei Ruse. Preşedintele Consiliului de Miniştri al R.S.F.S.R. salută în delegaţia Republicii Populare Polone, care a participat la sesiune, eroicul popor polonez iubitor de pace şi îi urează noi victorii glorioase pe calea construirii socialismului. In sală izbucnesc aplauze furtunoase, toţi se ridică în picioare. După ce a vorbit pe larg despre marea însemnătate istorică a actului reunirii Ucrainei cu Rusia, raportorul s-a ocupat de lupta comună a popoarelor ucrainean şi rus pentru victoria Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, de munca lor constructivă susţinută îndreptată spre construirea comunismului, de succesele obţinute în economia şi cultura Ucrainei şi Federaţiei Ruse. Cuvintele raportorului privitoare la faptul că nu există în lume forţă care să poată întoarce roata istoriei şi să zdruncine alianţa popoarelor rus şi ucrainean, alianţa tuturor popoarelor Ţării Sovietice libere, au fost întîmpinate de deputaţii şi oaspeţii prezenţi în sală cu aplauze îndelungate. Participanţii la sesiunea jubiliară au adoptat cu o mare însufleţire un mesaj de salut adresat Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. şi Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, în care este exprimată voinţa oamenilor muncii din Federaţia Rusă de a lupta pentru succese continue în economia naţională a ţării. S-a dat apoi cuvîntul conducătorului delegaţiei ucrainene, A. I. Kiricenko, prim secretar al C.C. al Partidului Comunist din Ucraina. In numele poporului ucrainean de 42 milioane, el transmite marelui popor rus, tuturor popoarelor Federaţiei Ruse, oamenilor muncii din Moscova, un fierbinte salut frăţesc şi o felicitare cordială cu prilejul marii şi fericitei sărbători. Kiricenko a vorbit despre prietenia de multe veacuri dintre Rusia şi Ucraina, prietenie făurită de mintea luminată, de voinţa de oţel, de inimile înflăcărate şi de braţele vînjoase ale celor două mari popoare slave. Niciodată — a spus vorbitorul — nu se va şterge din memoria poporului ucrainean solemnitatea şi măreţia sărbătoririi celei de a 300-a aniversări a reunirii Ucrainei cu Rusia. Ea s-a transformat într-o puternică demonstraţie a dragostei şi devotamentului neţărmurit ale poporului ucrainean pentru scumpul nostru partid comunist, pentru guvernul sovietic. Ia cuvîntul Dsmbowski, şeful delegaţiei Seimului Republicii Populare Polone. El a reamintit existenţa adâncilor legături de idei care au unit pe oamenii progresişti din Polonia, Rusia şi Ucraina în diferite epoci ale istoriei şi care au fost întărite de încrederea în forţele creatoare ale popoarelor şi în victoria definitivă a popoarelor în lupta lor pentru libertate. Prietenia şi colaborarea cu Uniunea Sovietică, a spus în continuare vorbitorul, sunt o chezăşie a independenţei noii Polonii democrate, a puterii şi înfloririi ei. Datorită ajutorului acordat de Uniunea Sovietică, poporul polonez, sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez, a ridicat din ruine patria sa iubită. In toate clipele grele poporul polonez a fost ajutat în eforturile lui de mîna frăţească a oamenilor sovietici. Alianţa frăţească şi prietenia dintre Republica Populară Polonă şi Uniunea Sovietică — a declarat Dembowski — joacă un rol important în lupta pentru pace. Poporul polonez luptă şi va lupta împreună cu întregul lagăr al păcii şi democraţiei pentru îmbunătăţirea relaţiilor internaţionale, pentru dreptul popoarelor la autodeterminare şi suveranitate, pentru zădărnicirea planurilor imperialiste de agiţare a unui nou război şi de reînviere a militarismului german, pentru asigurarea securităţii colective în Europa, pentru opolitică de colaborare internaţională. Sesiunea a fost salutată de conducătorii delegaţiilor Republicilor Bielorusă, Uzbeks, Kazahă, Gruzină, Moldovenească şi al© celorlalte republici frăţeşti. Cu nestăvilit entuziasm participanţii la sesiune au adoptat un mesaj de salut adresat poporului ucrainean. Inchizînd sesiunea jubiliară, L.N. Soloviov, preşedintele Sovietului Suprem al R.S.F.S.R., a exprimat calde mulţumiri tuturor reprezentanţilor republicilor unionale frăţeşti, ai oraşelor-eroui şi delegaţilor Seimului statului polonez, pentru felicitările şi saluturile adresate poporului rus cu prilejul sărbătoririi celei de a 300-a aniversări a reunirii Ucrainei cu Rusia. Dezvelirea unui monument în cinstea lui Bogdan Hmelniţki IAMPOL 30 (Agerpres). — TASS cu R.S.F.S.R., s-a dezvelit un monument ucrainean, de numele căruia este legat în piaţa gării din localitatea Hutor, el ridicat în cinstea comandantului de oşti actul istoric al reunirii Ucrainei cu Rusia Kailovski, situată în apropiere de granița Bogdan Hmelnițki, eminent om de stat din anul 1654. Parada şi demonstraţia reprezentanţilor oamenilor muncii in Piaţa Roşie din Moscova MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite : Popoarele Uniunii Sovietice sărbătoresc cu însufleţire cea de a 300-a aniversare a reunirii Ucrainei cu Rusia. La 30 mai, în cinstea acestui eveniment istoric au avut loc la Moscova o paradă militară şi o demonstraţie a reprezentanţilor oamenilor muncii din capitala sovietică. In Piaţa Roşie, împreună cu deputaţii Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi Sovietului Suprem al R.S.F.S.R., cu inovatorii din întreprinderile industriale din Moscova, cu oamenii de ştiinţă şi cultură din capitală, se află numeroşi oaspeţi , soli ai pojarului ucrainean şi reprezentanţi ai oamenilor muncii din celelalte republici unionale, care au participat la sesiunea jubiliară din 29 mai a Sovietului Suprem al Federaţiei Ruse. Sunt de asemenea de faţă delegaţia Seimului Republicii Populare Polone, membri ai delegaţiilor străine sosite la Moscova la invitaţia organizaţiilor obşteşti sovietice şi membri ai corpului diplomatic. In tribuna Mausoleului iau loc conducătorii Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi ai guvernului sovietic, mareşali, amirali. Comandantul parăzii este generalul de armată R. S. Moskalenko. Parada este primită de N. A. Bulganin, ministrul Apărării al U.R.S.S., mareşal al Uniunii Sovietice. După ce a trecut în revistă trupele şi le-a felicitat cu prilejul marii sărbători a prieteniei popoarelor, N. A. Bulganin s-a urcat la tribună şi a rostit următoarea cuvîntare : Cuvîntarea mareşalului Uniunii Sovietice, N. A. Bulganin Tovarăşi soldaţi şi matrozi, sergenţi şi cartnici ! Tovarăşi ofiţeri, generali şi amirali! Scumpi soli ai mareluipopor ucrainean şi ai republicilor sovietice frăţeşti ! Scumpi oaspeţi de peste hotare ! In numele guvernului sovietic şi al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice vă salut şi vă felicit cu prilejul memorabilei sărbători istorice — ziua celei de a 300-a aniversări a reunirii Ucrainei cu Rusia. Gloriosul jubileu, marcat în aceste zile in întreaga Ţară Sovietică, constituie o mare sărbătoare naţională a popoarelor ucrainean şi rus, o sărbătoare a tuturor popoarelor marii noastre patrii. In trecutul îndepărtat, datorită condiţiilor ce se creaseră, popoarele ucrainean şi rus au fost rupte vreme îndelungată unul de altul. Profitind de această izolare, cuceritorii străini au sfîşiat şi au jefuit pămîntul ucrainean. Poporul ucrainean iubitor de libertate n-a îngenunchiat însă în faţa străinilor şi a luptat eroic cu arma în mină pentru independenţa sa. In aceste condiţii, cu 300 de ani în urmă, Rada de la Pereiaslav a luat hotărârea istorică cu privire la reunirea Ucrainei cu Rusia. Această hotărîre a deschis o nouă epocă în viaţa popoarelor ucrainean şi rus. Reunirea celor două mari popoare slave a contribuit la lărgirea colaborării lor militare, economice şi culturale; ea a avut o influenţă hotărâtoare asupra întăririi puterii şi prestigiului internaţional al Rusiei şi Ucrainei. Unit pe veci cu Rusia, poporul ucrainean a căpătat posibilitatea dezvoltării sale naţionale. In zilele festivităţilor întregului popor, consacrate reunirii Ucrainei cu Rusia, nu putem să nu vorbim despre marele merit ce-i revine eminentului fiu al poporului ucrainean — Bogdan Hmelniţki — în înfăptuirea acestui eveniment istoric. Exprimând cele mai sacre gînduri şi aspiraţii ale poporului său, el a luptat cu perseverenţă pentru reunirea Ucrainei cu Rusia şi a atins acest scop măreţ. Bogdan Hmelniţki a fost un conducător talentat al poporului său, un remarcabil om de stat şi comandant de oşti. Sub conducerea sa, forţele de eliberare naţională ucrainene au scăpat Ucraina de primejdia înrobirii străine. In anii Marelui Război pentru Apărarea Patriei, în ţara noastră a fost instituit ordinul „Bogdan Hmelniţki". In felul acesta numele glorios al comandantului de oşti ucrainean a fost pus alături de numele celebrilor comandanţi de oşti, fii ai polatului rus, cum sunt: Suvorov, Kutuzov, Uşakov, Nahimov, Alexandr Nevski. După reunirea Ucrainei cu Rusia, prietenia frăţească a celor două popoare de acelaşi sînge s-a călit şi s-a întărit în decurs de multe decenii în lupta comună împotriva duşmanilor din afară, precum şi împotriva duşmanului comun al oamenilor muncii — absolutismul ţarist, moşierii şi capitaliştii. In urma Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie poporul ucrainean a creat un stat naţional suveran — Republica Sovietică Socialistă Ucraineană. In familia unită a popoarelor sovietice, poporul ucrainean, sub conducerea partidului comunist, a obţinut succese remarcabile în construcţia de stat, economică şi culturală, a transformat Ucraina Sovietică într-o puternică republică industrialcolhoznică. In Ucraina a fost creată o industrie puternică și foarte dezvoltată, o agricultură mecanizată înaintată ; cultura socialistă cu adevărat populară a atins o înflorire fără seamăn. Una din cele mai mari realizări ale Ucrainei sovietice a fost unirea tuturor pământurilor ucrainene într-un singur stat, în urma cărui fapt Republica Sovietică Socialistă Ucraineană a devenit unul din cele mai mari state din Europa. In anii puterii sovietice, prietenia frăţească dintre popoarele ucrainean şi rus s-a întărit şi mai mult. Această prietenie s-a consolidat în munca comunăpentru construirea societăţii socialiste şi a fost cimentată cu sîngele vărsat în lupta comună pentru libertate şi independenţă în anii intervenţiei militare străine şi în perioada Marelui Război pentru Apărarea Patriei. Sub conducerea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, popoarele ucrainean şi rus, ca şi toate popoarele puternicei noastre patrii, păşesc cu încredere înainte, pe calea spre viitorul luminos al omenirii — comunismul. Ca urmare a înfăptuirii politicii naţionale sovietice, bazate pe învăţătura şi poruncile marelui nostru conducător şi învăţător, Vladimir Ilici Lenin, în ţara noastră s-a realizat unirea strânsă, fără precedent, a naţiunilor libere, socialiste. Prietenia popoarelor a devenit la noi o puternică forţă motrice a societăţii sovie★ La aceste urări soldaţii şi ofiţerii răspund cu puternice urale. Răsună salvele de artilerie trase în semn de salat, ce se contopesc cu melodia înălţătoare a Imnului de Stat al Uniunii Sovietice. Parada este deschisă de elevii Academiilor militare. Defilează ofiţerii aviaiiari, tanchişti, artilerişti. Mulţi dintre ei poartă pe piept ordine cu care patria i-a distins pentru faptele lor de arme. In coloanele lor pot fi văzuţi ostaşi ruşi care au participat la eliberarea Ucrainei de sub jugul cotropitorilor fascişti, precum şi ostaşi ucraineni care, împreună cu întregul popor sovietic, au barat cu pieptul lor, în toamna anului 1941, cotropitorilor fascişti calea spre Moscova. încă cu 300 de ani în urmă au luptat împreună cu arma în mină ucraineni şi ruşi împotriva Poloniei şleahtice şi Turciei sultanilor. Nu odată ostaşii Ucrainei şi Rusiei au apărat apoi independenţa naţională a statului rus. Nu puţine au fost faptele eroice săvîrşite de ei în războiul împotriva cotropitorilor fascişti. Ostaşii ucraineni, umăr la umăr cu ostaşii ruşi, bieloruşi şi ai celorlaltepopoare din U.R.S.S. au luptat sub zidurile Stalingradului, în regiunea polară, au eliberat de sub jugul hitlerist pe fraţii lor slavi — popoarele Cehoslovaciei, Poloniei, Bulgariei, au cucerit Berlinul. ■ Forţele armate ale Ţării Sovietice, în rândurile cărora servesc fiii numeroaselor naţionalităţi ale Uniunii Sovietice, sunt o vie întruchipare a prieteniei frăţeşti şi a tovărăşiei de arme a popoarelor U.R.S.S. Prin faţa tribunelor din Piaţa Roşie trec marinari ai floteimaritime militare, grăniceri, automobile blindate cu infanterişti, tunuri de diferite calibre. Prin văzduh străbat, asemenea unor săgeţi argintii, avioanele cu reacţie. Ostaşii sovietici dau dovadă de o excelentă pregătire militară, de hotărîrea de a îndeplini cu cinste misiunea lor nobilă — a sta de strajă muncii paşnice a poporului sovietic. După parada militară a urmat demonstraria oamenilor muncii. Demonstraţia a fost deschisă de o coloană de stegari. Eli purtau steagurile Moscovei, steagurile de Stat ale Uniunii Sovietice şi ale celor 16republici unionale. In sunetele fanfarei, prin faţa străvechilor ziduri ale Kremlinului trec cîntînd într-un şir nesfârşit locuitorii Moscovei. O coloană de demonstranţi poartă un panou uriaş pe care sunt scrise cuvintele: „Trăiască cea de a 300-a aniversare a reunirii Ucrainei cu Rusia“. Se aud glasuri de copii — trec şcolarii, care, ridicând buchetele de flori, salută pe reprezentanţii oamenilor muncii din Ucraina şi pe ceilalţi oaspeţi aflaţi în tribune. Cîţiva dintre ei se desprind din coloană, urcă la tribuna Mausoleului şi oferă buchete de flori conducătorilor Partidului Comunist şi ai guvernului sovietic. Rîndurile demonstranţilor formează o mare viu colorată. Pretutindeni în rîndurile demonstranţilor se văd flori de culoareroşie, albastră şi albă ; în adierea lină a vântului de primăvară fînfîie steaguri purpurii de mătase; sclipesc costumele naţionale ucrainene şi ruse. Piaţa Roşie seamănă cu un frumos covor uriaş, ţesut de un maistru iscusit. Sînt nesfîrşite cifrele „300" şi cuvintele — „In veci împreună", prin cane poporul ucrainean şi-a exprimat cu trei secole în fire, izvorul forţei şi tăriei statului nostru. Glorioasele noastre Forţe Armate, în rîndurile cărora servesc fiiinumeroaselor naţionalităţi ai© Uniunii Sovietice, constituie o vie întruchipare a prieteniei frăţeşti şi a tovărăşiei de arme a popoarelor U.R.S.S. Trăiască în veci prietenia de nezdruncinat a popoarelor ucrainean, rus şi a tuturor popoarelor ţării noastre! Trăiască puternica noastră patrie — Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste ! Trăiască gloriosul nostru partid comunist — inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre! Ura! * urmă voinţa de a se reuni cu marele popor rus. Deasupra coloanelor se văd portretele făuritorului statului sovietic multinaţional — V. I. Lenin, şi ale continuatorului cauzei Iul — I. V. Stalin. Demonstranţii poartă portretele condu- cătorilor Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi ai guvernului sovietic. Pretutindeni se înalţă panouri frumoase, consacrate frăţiei dintre popoarele rus şi ucrainean, prieteniei popoarelor Ţării Sovietice. Pe un panou se vede lozinca: „Trăiască şi să se întărească prietenia veşnică de nezdruncinat dintre popoarele ucrainean şi rus, dintre toate popoarele Uniunii Sovietice — chezăşia independenţei naţionale şi libertăţii, a înfloririi culturii naţionale şi prosperităţii republicilor sovietice frăţeşti!“ Trec muncitori de la întreprinderile din Moscova—constructori de maşini-unelte şi automobile, textilişti şi metalurgişti. Ei poartă panouri şi diagrame care înfăţişează succesele obţinute în muncă. Multe uzine şi fabrici din capitală se află în întrecere cu întreprinderi ucrainene. In cinstea celei de a 300-a aniversări a reunirii Ucrainei cu Rusia, colectivele uzinei de construcţii de maşini-unelte „Krasnîi Proletarii", uzinei de construcţii de ruilmenţi „Kaganovici" şi ale multor altor întreprinderi şi-au îndeplinit planurile de producţie. Trece o coloană de lucrători de la combinatul textil „Triphgornaia Manufactura", încadrat în întrecerea în cinstea sărbătorii întregului popor, combinatul a dat în luna mai peste plan 500.000 m. de ţesături. Este neasemuit de frumoasă această demonstraţie. Demonstranţii ţin în mâinirămurel© de liliac, demeri înfloriţi, lalele roşii. Mulţi poartă flamuri de mătase, stemele Ucrainei şi Federaţiei Ruse unite prin ghirlande de flori, steagurile celor două republici frăţeşti. In Piaţa Roşie răsună cîntece ruse şi ucrainene. Trec studenţii de la Universitatea din Moscova. Din marea lor familie fac parte mulţi ucraineni. In rândurile demonstranţilor sîint scriitori, artişti şi oameni de ştiinţă. Mulţi dintre ei s-au reîntors abia acum cîteva zile din Kiev şi din alte oraşe ale Ucrainei unde au avut loc sesiuni ştiinţifice jubiliare şi decade ale artei şi literaturii ruse. Locuitorii Moscovei salută din toată inima pe fraţii lor ucraineni, trimit în această zi plină de bucurie salutul lor frăţesc oamenilormuncii din ţările de democraţie populară, tuturor popoarelor care luptă pentru pace, democraţie şi socialism. Deasupra coloanelor de demonstranţi se înalţă sus portretele conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti şi ai guvernelor Chinei, Poloniei, Cehoslovaciei, Ungariei, Romîniei, Bulgariei, Albaniei, Republicii Populare Mongole, Republicii Populare Democrate Coreene, Republicii Democrate Germane, Republicii Democrate Vietnam. Se văd de asemenea portretele conducătorilor partidelor comuniste din Franţa, Italia, Statele Unite ale Americii, Spania, Marea Britanie, India, Brazilia. Sute de mii de oameni ai muncii au trecut la 30 mai prin Piaţa Roşie, marcind marea sărbătoare naţională a popoarelor Ţării Sovietice. Ei au demonstrat măreaţa unitate a poporului, partidului comunist şi guvernului sovietic, forţa prieteniei de nezdruncinat dintre popoarele U.R.S.S. MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite: La 30 mai, Prezidiul Sovietului Suprem şi Consiliul de Miniştri ale R.S.F.S.R. au oferit o mare recepţie la Kremlin în cinstea celei de a 300-a aniversări a reunirii Ucrainei cu Rusia. In sala Gheorghi dinmarele palat al Kremlinului s-au adunat membrii guvernului U.R.S.S., membrii C.C. al P.C.U.S., membrii guvernului R.S.F.S.R., delegaţia R.S.S. Ucrainene şi delegaţiile celorlalte republici unionale sovietice sosite pentru a participa la sesiunea jubiliară a Sovietului Suprem al R.S.F.S.R., deputaţi ai Sovietelor Supreme ale U.R.S.S. şi R.S.F.S.R., fruntaşi de la întreprinderile industriale şi şantierele de construcţie din Moscova, lucrători din agricultură, reprezentanţi de seamă ai Armatei Sovietice, ştiinţei, artei, culturii. Cei prezenţi au salutat cu aplauze furtu- Recepţie la Kremlin noase apariţia i-n sală a lui G. M. Malenkov, N. S. Hruşciov, N. A. Bulganin, A. I. Mikoian, M. G. Pervuhin, N. M. Şvernik, A. I. Kiricenko. M- A. Sus-lov, P. N. Pospelov, M. P. Tarasov, A. M. Puzanov, D. S. Korotcenko, N. T. Kalcenko. Cei de faţă au primit cu aplauze puternice cuvintele de salut rostite de N. S. Hruşciov şi M. P. Tarasov în cinstea celei de a 300-a aniversări a reunirii Ucrainei cu Rusia, în cinstea prieteniei veşnice de nezdruncinat şi a frăţiei marelui popor rus cu cel ucrainean şi cu celelalte popoare ale Uniunii Sovietice, în cinstea înţeleptului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, în cinstea popoarelor din republicile unionale sovietice, în cinstea clasei muncitoare şi ţărănimii colhoznice, pentru alianţa lor de nezdruncinat, în cinstea vitezelor Forţe Armate sovietice, în cinstea politicii de pace a Statului Sovietic, în cinstea oamenilor care activează pe tărâmul dreptului, ştiinţei, artei, literaturii. Au fost rostite cuvinte de salut în cinstea poporului Republicii Populare Polone, care a fost reprezentat la sesiunea jubiliară a Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. printr-o delegaţie a Seimului, în cinstea tuturor popoarelor puternicului lagăr al păcii şi democraţiei. In timpul recepţiei, în sala Gheorghi şi-a făcut apariţia V. M. Molotov sosit chiar atunci de la Geneva. .El a fost Intîmpinat cu căldură de cei prezenţi. Recepţia a constituit o expresie vie a unităţii frăţeşti a popoarelor Uniunii Sovietice, o expresie a unităţii partidului comunist, guvernului şi poporului sovietic. In timpul recepţiei a avut loc un mare concert, la care şi-au dat concursul cele mai bune forţe artistice ale Uniunii Sovietice. Concertul de la Teatrul MOSCOVA 30 (Agerpres). — TASS La 29 mai a avut loc la Teatrul Mare ai Uniunii Sovietice un concert dat în cinstea participanţilor la sesiunea jubiliară a Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. Concertul, de un înalt nivel artistic, s-a bucurat de un deosebit succes. La concert au luat parte G. M. Malenkov, N. S. Hruşciov, N. A. Bulganin, A. I. Mikoian, M. G. Pervuhin, N. M. Svernik, A. I. Kiricenko, M. A. Suslov, P. N. Pospelov, A. M. Puzanov, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.S.F.S.R., M. P. Tarasov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al R.S.F.S.R., N. T. Kalcenko, preşedintele Consiliului de Miniştri ai R. S. S. Ucrainene, D. S. Korotcenko, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al R.S.S. Ucrainene, deputaţi ai Sovietului Suprem al R.S.F.S.R., miniştri ai Mare U.R.S.S., R.S.F.S.R. şi R.S.S. Ucrainene, delegaţia R.S.S. Ucrainene, delegaţiile republicilor unionale frăţeşti, membri din activul de partid şi sovietic din oraşul Moscova, reprezentanţi ai întreprinderilor, oameni de ştiinţă, literatură şi artă. La concert au luat de asemenea parte delegaţia Seimului Republicii Populare Polone, precum și membri ai corpului diplomatic. Pag. 3 /