Scînteia, iunie 1961 (Anul 30, nr. 5182-5211)

1961-06-10 / nr. 5191

Nr. 5191 Plecarea unei delegaţii guvernamentale a R. P. Romine la Tîrgul internaţional de la Poznan Vineri după-amiază a plecat în R.P. Polonă o delegaţie guvernamentală a R.P. Romine condusă de tovarăşul Bujor Almăşan, ministrul Minelor şi Energiei Electrice, care va lua parte la deschiderea festivă a celui de-al XXX-lea Tîrg internaţional de la Poznan. Membrii delegaţiei au fost conduşi la plecare, pe aeroportul Otopeni, de tovarăşul Gogu Rădulescu, ministrul Comerţului, de membri ai conducerii unor ministere economice, ai Camerei de Comerţ a R.P. Române şi funcţionari superiori din Ministerul Afacerilor Externe. Au fost de faţă Janusz Zambrowicz, ambasadorul R. P. Polone la Bucureşti şi membri ai ambasadei. (Agerpres) ----------------pro- Recolta să fie depozitată în cele mai bune condiţii! (Urmare din pag. I-a) rf mult timp cu cîntărirea produselor. Pentru a remedia această situaţie se vor instala la bazele de recepţie noi poduri-basculă : 16 în regiunea Galaţi, 51 în regiunea Bucureşti. Basculele au sosit de multă vreme în regiuni. Unele dintre ele au şi fost montate. Dar în multe cazuri lucrările de zidărie şi mai ales cele de montare propriu-zisă a basculelor sunt serios rămase în urmă. Pînă la sfirşitul acestei luni în regiunea Oltenia trebuie să se dea în folosinţă 31 poduri-basculă din care o parte le execută T.R.C.L., iar alta C.R.R. în regie. Pînă acum s-au terminat numai 8 poduri-basculă, la alte 8 nici nu s-a început lucrul. Constructori şi construcţii In scopul măririi spaţiilor de depozitare se construiesc noi magazii. Ele trebuie să fie terminate cel tîrziu la data de 1 iulie. Pe foarte multe şantiere ale T.R.C.L. Bucureşti, Galaţi şi Craiova (care construiesc aceste magazii), lucrările se desfăşoară într-un ritm susţinut. La Lacul Sărat, regiunea Galaţi, cele 4 magazii cu o capacitate de 12.000 tone sunt aproape gata. Constructorii de la T.R.C.L.-Bucureşti vor preda la 15 iunie 13 din cele 14 magazii începute în toamna trecută. Alte 16 magazii începute în acest an vor fi gata pînă la sfirşitul lunii iunie. Aceste rezultate nu sunt însă pe măsura posibilităţilor. Pe unele şantiere lucrările se desfăşoară cu încetineală. La Ghibărţeni, regiunea Galaţi, deşi şantierul s-a deschis la 15 martie a.c., abia se toarnă fundaţiile. Lucrările sunt întîrziate şi pe şantierele Ghimpaţi, Sighireanu şi Săruleşti, regiunea Bucureşti. Aceasta se datoreşte în mare măsură faptului că aprovizionarea cu materiale nu se face ritmic, pe unele şantiere numărul muncitorilor este prea mic faţă de volumul de lucrări ce trebuie executat. La baza de recepţie Banu Mărăcine, regiunea Oltenia, muncitorii nu lucrează de multe zile deoarece lipseşte balastul. In timp ce la Tîmna, raionul Strehaia, există materiale, dar nu sunt suficienţi constructori. Nici drumuri!» nu trebuie neglijate Drumurile de acces la magaziile în construcţie şi liniile de garaj prezintă o mare însemnătate. La numeroase şantiere (Constantin David, Smîrdioasa, Roşiori, Călăraşi, regiunea Bucureşti) paralel cu ridicarea magaziilor, constructorii dau atenţia cuvenită şi execuţiei drumurilor de acces. Pe aceste şantiere drumurile sunt executate în proporţie de 80-100 la sută. Exemple asemănătoare se întîlnesc şi in regiunile Galaţi şi Oltenia. Dar nu-i mai puţin adevărat că există şi şantiere ca Lacul Sărat, regiunea Galaţi, Lehliu şi Slobozia, regiunea Bucureşti etc., unde datorită aprovizionării defectuoase cu piatră şi alte materiale necesare, aceste lucrări se desfăşoară foarte încet. Această întârziere se datoreşte şi faptului că in unele locuri constructorii se gîndesc cam aşa: magaziile să fie gata, drumurile o să le facem noi. Iată un mod de a privi lucrurile cit se poate de greşit. Constructorii trebuie să depună toate eforturile pentru ca magaziile şi drumurile de acces să fie terminate în acelaşi timp. ★ Din constatările făcute cu prilejul acestui raid rezultă că la multe baze de recepţie din regiunile Oltenia şi Galaţi şi îndeosebi din regiunea Bucureşti există preocupare pentru pregătirea din vreme a spaţiilor de depozitare necesare preluării şi înmagazinării în bune condiţii a produselor. Cu toate acestea, în unele locuri reparatul şi curăţitul spaţiilor de depozitare întîrzie. A rămas în urmă şi revizia utilajelor necesare bunului mers al preluării cerealelor. Pe unele şantiere de construcţii T.R.C.L. nu-şi organizează munca în aşa fel incit magaziile, drumurile etc. să fie terminate in cel mai scurt timp. Nu peste multă vreme va începe recoltatul cerealelor păioase. Este de datoria comitetelor regionale şi raionale de partid, a sfaturilor populare să ia măsurile necesare spre a asigura înlăturarea grabnică a acestor lipsuri. Ele trebuie să îndrume şi să controleze operativ felul cum se achită de sarcinile ce le revin C.R.R., trusturile de construcţii şi întreprinderile care contribuie la bunul mers al acestor pregătiri. --------p*o-------INFORMAŢII • In cadrul marilor aniversări iniţiate de Consiliul Mondial al Păcii, vineri după-amiază, prof. univ. Al. Dima de la Universitatea „Al. I. Cuza“ a ţinut la Iaşi conferinţa intitulată : „100 de ani de la naşterea lui Rabindranath Tagore". Actori ai Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri“ din localitate au făcut apel lecturi din opera marelui scriitor indian. A asistat un numeros public. Manifestarea a fost organizată de Filiala Iaşi a S.R.S.C. împreună cu Comitetul regional de luptă pentru pace. (Agerpres). • La tragerea Loto Central din 9 iunie au fost extrase din urnă următoarele numere : 30 39 84 4 74 16 24 37 40 32 Premiul special A : 16 84 74. Premiul special B : 32 30 39. Premiul special C : 24 4 37. Comentarii după „mondialele66 de la Yokohama TOKIO ” (Agerpres). — Joi seara a avut loc în sala de sport a Universităţii Keio din Yokohama festivitatea de închidere a campionatelor mondiale de lupte clasice. După defilarea echipelor participante la competiţie, prinţul Mykata, preşedintele Comitetului de organizare, şi Roger Coulon (Franţa), preşedintele Federaţiei internaţionale de lupte, au înmînat primilor 3 clasaţi medaliile de aur, argint şi bronz. Cele mai multe medalii de aur, în număr de 5, le-au cucerit luptătorii sovietici care au fost călduros aplaudaţi pentru marea lor performanţă. Spectatorii au aplaudat, de asemenea, pe sportivul român Valeriu Bularca distins cu medalia de aur pentru primul loc la categoria semi-mijlocie. Dumitru Pîrvulescu şi Ion Cernea au primit medalii de argint, iar Gheorghe Popovici medalia de bronz. In comentariile consacrate încheierii campionatelor mondiale de lupte clasice, agenţiile internaţionale de presă subliniază succesul deosebit al luptătorilor români. „Cîştigînd titlul mondial la „semimijlocie“ prin Valeriu Bularca, două medalii de argint şi una de bronz — transmite corespondentul France Presse — echipa luptătorilor români a produs o agreabilă surpriză“. Agenţia Associated Press menţionează faptul că România cucereşte pentru prima oară un titlu mondial la lupte. Corespondentul special al ziarului parizian „L'Equipe“ scrie : „La recentele campionate de la Yokohama, Romînia, Ungaria şi Cehoslovacia au demonstrat cele mai însemnate progrese. Aceasta se datoreşte în mare parte şi contactelor pe care luptătorii acestor ţări le au cu excelenţii campioni sovietici“. A Intîlnirile de scrimă de la Varşovia VARŞOVIA 9 (Agerpres). La Varşovia s-a disputat întîlnirea internaţională de scrimă dintre echipele selecţionate ale R. P. Polone şi R. P. Romíno. întîlnirea a cuprins două meciuri de floretă (masculin şi feminin) şi un meci de sabie. Echipa feminină de floretă a ţării noastre a învins cu scorul de 9—7 echipa poloneză prin victoriile realizate de Olga Orban (3), Ecaterina Lazăr (3), Maria Vicol (2) şi Geta Sachelarie (1). Trăgătorii polonezi au cîştigat cu 12—4 la floretă şi cu 13—3 la sabie. Sîmbătă şi duminică scrimerii români vor participa la un concurs internaţional la Varşovia. Echipa feminină de floretă a R. P. Romíno a plecat însă de la Varşovia in Italia pentru a participa la competiţia „Floreta de argint" programată în oraşul Como. In zilele de 17 şi 18 iunie floretistele noastre vor evolua la Paris în cadrul unui mare concurs internaţional la care şi-au anunţat participarea 9 ţări. Noi unităţi ale cooperaţiei meşteşugăreşti Bucureşti O serie de cooperative meşteşugăreşti din Capitală, printre care „Sporul“, „Casa de Mode“, „Sîrguinţa“, „Muncă şi Artă“ etc., au deschis centre specializate în confecţii pentru copii. Intr-un singur an, în regiunea Oltenia au fost construite şi date în folosinţă 7 complexe de deservire a populaţiei în centrele petroliere Bîlteni şi Ţicleni, în centrul muncitoresc Podari, la Corabia, Filiaşi, Bechet, Calafat. La Craiova, noul complex de deservire în construcţie pe strada Al. I. Cuza va cuprinde unităţi moderne de croitorie, secţii de lenjerie, tricotaje, comenzi şi reparaţii de încălţăminte, studio-foto, secţii pentru reparaţii radio, televizoare şi obiecte electro-casnice. Pentru îmbunătăţirea deservirii populaţiei din regiunea Ploieşti s-au deschis în primele 5 luni ale acestui an 106 noi unităţi ale cooperaţiei meşteşugăreşti. Au intrat în funcţiune noi complexe de deservire la Moreni, Ploieşti şi Sinaia. --------------------1 Craiova Ploieşti „Europenele“ de box Gh. Negrea s-a calificat pentru finală BELGRAD 9 (Agerpres). Vineri s-au desfăşurat semifinalele campionatelor europene de box de la Belgrad. Campionul nostru Gh. Negrea s-a calificat pentru finala cat. semigrea, fiind declarat învingător în fața englezului Jack Bodell care, accidentat din meciul precedent, nu a mai urcat în ring. Negrea va întîlni astă-seară în finală pe italianul G. Sarandi, calificat în dauna polonezului Josefowicz, pe care l-a învins categoric la puncte. Gh. Negrea se califică pentru a treia oară în finalele campionatelor europene. La Praga în 1957, el a cîştigat titlul european, învingîndu-1 pe bulgarul Spasov. In finala din 1959 de la Lucerna, el a pierdut titlul în faţa polonezului Pietrzykowski. La catapană, Zasuhih (U.R.S.S.) a dispus la puncte de Schultz (R.D.G.), iar Taylor (Anglia) a cîştigat în faţa lui C. Gheorghiu (R.P.R.). In cadrul cât. mijlociemică, Heidi (R. D. Germană) a fost declarat învingător în faţa lui V. Badea (R.P.R.), în timp ce Lagutin (U.R.S.S.) a obţinut o netă victorie in faţa lui Schichtas (R.F.G.) O bună impresie a produs campionul sovietic Tumins (ușoară), care l-a învins pe cunoscutul boxer polonez Kasprzik. El se va întîlni în finală cu iugoslavul Mehovici, învingătorul francezului Consentino. Finala cat. muscă va fi disputată între Stolnikov (U.R.S.S.) și Vaeca (Italia). Al patrulea semifinalist al echipei noastre, Puiu Nicolae, care a evoluat în reuniunea de aseară, a pierdut la puncte întîlnirea cu polonezul Gutman. Astă-seară au loc finalele, la sfîrşitul cărora vor fi cunoscuţi cei 10 noi campioni europeni. oto Maria Apetri şi Elena Lărgeanu — două muncitoare fruntaşe ale cooperativei „Tehnica Confecţiei" din Iaşi. (Foto R. Costin) 0*0 Spre oţelării BACĂU (coresp. „Scînteii“). — De la începutul anului şi pînă în prezent, din regiunea Bacău au fost expediate oţelăriilor peste 31.000 tone fier vechi. ----- ■ - Cantităţi însemnate de metal s-au colectat din cadrul urtităţilor D.R.E.F., din gospodăriile agricole de stat și S.M.T. SFÎNTEIA întoarcerea din Italia a delegaţiei economice a R. P. Romine Vineri seara s-a reîntors în Capitală delegaţia economică a R. P. Romíne, condusă de tov. Mihai Petri, adjunct al ministrului Comerţului, care a dus tratative şi a încheiat acordul comercial de durată şi protocolul de schimburi comerciale pentru anul în curs între R. P. Română şi Italia. Pe aeroportul Otopeni, la sosire, delegaţia a fost întîmpinată de membri ai conducerii Ministerului Comerţului. (Agerpres) Construcţii şcolare BAIA MARE (coresp. „Scînteii“). De curînd la Negreşti, raionul Oaş, Cehul Silvaniei şi la Baia Sprie, a început construcţia unor şcoli medii cu cîte 16 săli de clasă, laboratoa- re etc. In oraşul Baia Mare a început zilele trecute construcţia unei şcoli medii cu 24 săli de clasă. La începutul viitorului an şcolar, peste 1 3.000 de elevi vor învăţa în localuri noi de şcoală. A In cîteva rînduri Intre 12 şi 18 iunie va avea loc la Praga un mare turneu internaţional de volei. Cu acest prilej vor evolua echipele masculine şi feminine ale cluburilor Dinamo Moscova, Dinamo Bucureşti, Spartak Sofia, Dosza Budapesta, Gwardia Varşovia, Dynamo Berlin şi Ruda Hvezda Praga. Anul trecut această competiţie a fost cîştigată de echipele clubului Dinamo Moscova. ★ In runda a 9-a a turneului Internaţional de şah de la Moscova, V. Smîslov l-a învins pe Bakulin, iar Vasiukov a cîştigat la Rabar. S-au încheiat cu remiză următoarele partide : Bisguier-Pachman şi Gufeld-Bronstein. Olafsson a întrerupt In avantaj partida cu Tolus iar Portisch deţine avantaj la întrerupere în partida cu Aronin. In clasament continuă să conducă Smîslov care are 6 1/2 puncte din 9 posibile. ★ Grădina Progresul din str. I. Vidu va găzdui duminică dimineaţa de la ora 10 o interesantă reuniune de box în cadrul căreia vor evolua cei mai valoroşi pugilişti ai cluburilor Progresul şi Rapid, în fruntea programului, care cuprinde 12 partide, se află meciurile : D. Davidescu-Al. Bariciu ; A. Morăruş-I. Stoica ; I. Marin-Gh. Tănase , L. Gavrilă-M. Balaș și P. Zaharia-E. Schnapp. ★ Turul ciclist al Italiei a continuat cu desfăşurarea celei de-a 18-a etape: Triest-Vittorio Veneto (161 km.) care a fost cîştigată de italianul Renato Giusti cronometrat în 3h 45’01”. In clasamentul general individual continuă să conducă Pambianco (Italia) urmat la 44’’ de Anquetil (Franța). ★ Intr-un meci retur contînd pentru „Cupa campionilor europeni“ la volei feminin echipa Dinamo Moscova a învins cu scorul de 3—0 (11, 13, 10) echipa poloneză A.Z.S. Varșovia. In urma acestei victorii echipa Dinamo Moscova a cîştigat prima ediţie a acestei competiţii. (Agerpres) La internaţionalele de tenis ale R. P. Romine Ieri s-au disputat în cadrul campionatelor internaţionale de tenis ale R. P. Romine semifinalele probei de simplu bărbaţi. S-au întilnit Gh. Vi- Ziru cu Radzio (R. P. Polonă) şi Bosch cu Ţiriac. Prima partidă a luat sfîrşit după disputarea a numai 8 ghemuri, Radzio abandonînd fiind bolnav. Scor: (6—1, 1—0 ab. Radzio). Semifinala a Il-a a dat cîștigător pe Bosch, învingătorul din sferturi de finală al lui Mozer (U.R.S.S.). Scor tehnic: (4—6, 7—5, 6—7, 6—3, 4—2 abandon Țiriac). In meciurile semifinale ale probei de dublu femei, cuplul Riazanova, Kuli (U.R.S.S.) a învins cu 6—3 , 6—1 pe Rosianu, Dobosin (R.P.R.). Ele vor întîlni în finală perechea Namian, Mina Irina (R.P.R.). Astăzi de la ora 16 sunt programate semifinalele probelor de dublu mixt şi dublu bărbaţi. în finală vom vedea evoluînd doi jucători români : Gh. Viziru și G. Bosch. Ştiri din ţările socialiste U. R. S. S. întreprindere a muncii comuniste Cu doi ani în urmă colectivul uzinei cocsochimice din Zaporojie şi-a luat angajamentul că va învăţa să muncească şi să trăiască în chip comunist. întrecerea pentru înaltul titlu de întreprindere a muncii comuniste a luat în această uzină o deosebită amploare după ce în întreaga ţară a început mişcarea pentru întîmpinarea Congresului al XXII-lea al P.C.U.S. cu noi şi importante realizări în muncă. Astăzi, fiecare om al muncii din uzină învaţă. Peste 1300 de oameni studiază probleme de economie, aproape 700 de muncitori îşi ridică calificarea, iar alţii, fără a fi scoşi din producţie, urmează cursurile a diferite şcoli. Lună de lună, trimestru de trimestru, colectivul întreprinderii îşi realizează planul, îşi îndeplineşte angajamentele luate. In viaţa colectivului se manifestă tot mai clar trăsăturile noului, ale comunismului. Recent s-a decernat uzinei titlul de întreprindere a muncii comuniste. însufleţiţi de această înaltă apreciere, muncitorii, tehnicienii şi-au luat angajamente sporite. Pînă la Congresul al XXII-lea al P.C.U.S. ei vor produce peste plan 5.900 tone de cocs şi 5.000 tone de produse chimice. Pe muntele Presov, înalt de 50 de metri, acoperit cu bogate păduri de brazi, a fost construit turnul de oţel înalt de 301 metri al noului post de televiziune — („Slovacia răsăriteană“) — care a fost dat în exploatare recent. Odată cu intrarea in funcţiune a noului post, a fost în mod practic terminată construcţia reţelei de televiziune din R.S. Cehoslovacă, care numără astăzi nouă posturi principale de emisie şi mai multe posturi secundare. Pentru cele citeva ftoii înguste de teren şi unele văi adinei de munte care nu au putut fi cuprinse in reţeaua posturilor de televiziune, au fost construite sau se construiesc citeva staţii releu. combinatul poligrafic Toate procesele tehnova fi cea mai mare uni- logice din noul combinat tare de acest gen din vor fi mecanizate şi R.P.D. Coreeană, automatizate. R.S. CEHOSLOVACĂ: Dezvoltarea reţelei de televiziune „Uzina noastră“ DM. BALTERMANT (Moscova) (Din Expoziţia de fotografii artistice „Septena- Iul în acţiune“ de la Moscova) R. P. UNGARĂ: Izolanţi din material plastic La Institutul de cercetări în domeniul materialelor plastice din R. P. Ungară a fost elaborat un nou procedeu de apărare a pieselor de metal împotriva coroziunii. Procedeul, denumit „metoda topirii la secundă“, constă în încălzirea piesei de metal la o anumită temperatură şi introducerea ei în praf de material plastic. Ajungind în contact cu metalul încălzit, praful se topeşte şi formează, după necesitate, straturi de diferite grosimi, care constituie învelişul de protecţie, în timp ce stratul format din praf de polietilenă, care este relativ moale, constituie o bună izolare împotriva acizilor, curentului electric și apei, straturile de poliamide, care nu pot fi folosite pentru izolare, sunt în schimb rezistente la tocire. Aceste prafuri — polietilen și poliamide — formează straturi strălucitoare, estetice şi elastice. R.P.D. COREEANĂ: Un mare combinat poligrafic La Phenian se apropie suprafaţă de 100.000 mede sfîrşit construirea tri pătraţi. Aici vor fi tiunui măre combinat popărite numeroase ziare, ligrafic. Clădirea acestui reviste şi cărţi. Lecombinat se întinde pe osătoria de cărți din TELEGRAME EXTERNE Congresul P. C. din Australia CANBERRA 9 (Agerpres). — TASS : La 9 iunie a început la Sidney cel de-al XIX-lea Congres naţional al Partidului Comunist din Australia. Pe ordinea de zi a congresului figurează raportul de activitate al C.C. al partidului, alegerea Comitetului Central şi a celorlalte organe de conducere ale partidului. Delegaţii la congres au primit cu indignare ştirea că autorităţile australiene au refuzat vize de intrare reprezentanţilor partidelor comuniste frăţeşti din alte ţări. Congresul a adoptat în unanimitate o rezoluţie în care sunt condamnate acţiunile antidemocratice ale autorităţilor australiene. Secretarul general al C.C. al Partidului Comunist din Australia, L. Sharkey, a prezentat raportul de activitate. Raportorul a făcut o analiză a situaţiei internaţionale şi a conjuncturii politice din Australia. Sharkey a subliniat rolul crescînd şi însemnătatea lagărului socialist pentru dezvoltarea omenirii. El a subliniat în mod deosebit însemnătatea istorică a Consfătuirii de la Moscova a reprezentanţilor celor 81 de partide comuniste şi muncitoreşti pentru întreaga mişcare muncitorească. Forţele imperialiste, a spus raportorul, continuă să aţite războiul rece, antrenînd tot mai mult Australia în acest război. Prin S.E.A.T.O. Australia a fost legată de planurile militare americane. în prezent, sarcina noastră, a spus în continuare raportorul, constă în a desfăşura larg mişcarea pentru apărarea păcii, noi trebuie să stăruim fără preget pentru interzicerea experienţelor cu arma nucleară şi pentru dezarmarea generală şi totală, trebuie să Cerem in mod hotărît retragerea Australiei din S.E.A.T.O., evacuarea trupelor australiene din Malaya, trebuie să luptăm împotriva creării pe teritoriul nostru a bazelor militare americane. Salutăm propunerea de a se crea în bazinul Oceanului Pacific o zonă liberă de arma nucleară. Referindu-se la problema mişcării muncitoreşti din Australia, Sharkey a vorbit despre creşterea luptei clasei muflitoare împotriva ofensivei reacţiunii asupra drepturilor vitale ale oamenilor muncii. oto- Greva generală a corpului didactic universitar din Italia • Suspendarea examenelor • Poliţia atacă pe profesorii care ocupau universitatea din Florenţa ROMA 9 — Corespondentul Agerpres transmite , în urma grevei generale declarate de profesori, conferenţiari şi asistenţi şi sprijinite de studenţi, la universităţile din Roma, Milano, Torino, Genova, Padova, Bologna, Pisa, Ferrara, Florenţa şi Bari examenele de sfîrşit de an au fost suspendate. Această grevă are ca obiectiv nu numai îmbunătăţirea condiţiilor materiale ale membrilor corpului didactic universitar, ci şi obţinerea unei reforme universitare radicale care să pună capăt situaţiei grele în care se află învăţămîntul superior în Italia. Prin greve parţiale şi manifestaţii, profesorii şi studenţii au protestat de mai mult timp împotriva lipsei de localuri, biblioteci, material didactic, burse de studiu pentru studenţii merituoşi, împotriva salarii-------ale------lor mizere ale asistenţilor universitari şi lipsei de interes faţă de Cercetătorii ştiinţifici. La Florenţa, în cursul zilei de miercuri, poliţia a atacat pe profesorii universitari care ocupaseră localul universităţii. au Monstruoasa crimă săvirşită de fiul dictatorului Trujillo NEW YORK 9 (Agerpres). Ziarul „Post Dispatch“ din Saint Louis publică o relatare a corespondentului său din Ciudad Trujillo care anunţă că la aflarea ştirii despre asasinarea lui Rafael Trujillo, fiul dictatorului, Rhadames Trujillo, s-a dus la Isidro, la 12 mile de capitală, unde erau închişi un grup de deţinuţi politici. Cuprins de o furie istorică, relatează corespondentul. Rhadames Trujillo, care este căpitan în armata dominicană, a pus mina pe o mitralieră şi a tras din plin asupra deţinuţilor fără apărare care se aflau îndărătul gratiilor. Numărul morţilor şi al răniţilor nu este cunoscut. Pag.5 Un tîrg pe spinarea poporului japonez TOKIO 9 (Agerpres). — TASS: La 8 iunie, ambasadorul S.U.A. în Japonia a remis ministrului japonez al Afacerilor Externe, Kosaka, un cec în valoare de 6 milioane de dolari, reprezentînd suma la care guvernul S.U.A. a evaluat costul insulelor japoneze Bonin. S.U.A. au transformat aceste insule într-o bază militară a lor şi au interzis întoarcerea a 8.000 de locuitori alungaţi de pe insulele Bonin la sfirşitul războiului. Sprijiniţi de poporul japonez, locuitorii insulelor Bonin cer lichidarea bazelor militare de pe insulele Bonin și dreptul de a se întoarce pe pămîntul lor natal. Victime ale experienţelor nucleare americane NEW YORK 9 (Agerpres), — într-un raport prezentat la 8 iunie Consiliului de tutelă al O.N.U. de către o comisie de inspecţie care a vizitat insulele Marshall din Oceanul Pacific, afectate de radiaţiile atomice provocate de experienţele americane cu bombe cu hidrogen din martie 1954, se spune că locuitorii acestor insule continuă să sufere de pe urma efectelor acestor radiaţii. Comisia, prezidată de Carlos Salamanca (Bolivia), a declarat că locuitorii din insula Rongelap se plâng că de la data acestor experienţe ei şi copiii lor suferă de tot felul de boli. Simptomele maladive se manifesta prin oboseală generală, o stare de toropeală, dureri în tot corpul, tulburări gastrice, naşteri anormale şi avorturi spontane frecvente. *0*0- fii Se U* A* şomajul loveşte in primul rând tineretul Proiectul de lege trimis Congresului de preşedintele Kennedy WASHINGTON (Agerpres). — La 7 iunie preşedintele Kennedy a trimis Congresului un proiect de lege care prevede o serie de măsuri pentru pregătirea tineretului american în scopul uşurării angajării lui în muncă. „Previziunea dificultăţilor de care ne putem lovi în anii viitori în găsirea de lucru — se spune în mesajul anexă adresat de preşedinte Congresului — nu lasă nici urmă de îndoială că trebuie să acţionăm urgent". In ce constă aceste dificultăţi . Răspunsul la această întrebare este cuprins în nota explicativă a ministrului Muncii al S.U.A., Goldberg, anexată la mesajul preşedintelui, şi în numeroase materiale publicate de presa americană. Şomajul cronic este flagelul cel mai dureros şi problema internă cea mai acută din S.U.A. In luna mai în ţară se numărau 4.800.000 de şomeri totali şi 2.800.000 de şomeri parţiali. De 6 luni numărul şomerilor totali reprezintă aproximativ 7 la sută din întregul număr al braţelor de muncă din ţară. 1.900.000 de oameni nu au de lucru de 15 săptămîni şi chiar mai mult. Dintre aceştia 909.000 de oameni nu au de lucru de peste 6 luni. Şomajul este deosebit de acut în rîndurile tineretului american. Numărul şomerilor în rindul tineretului este de 2—3 ori mai ridicat decit nivelul mediu al şomajului în ţară. în ianuarie 1961, se arătă în nota explicativă a ministrului Muncii, şomajul reprezenta în medie în ţară 7,7 la sută, iar în rîndul tineretului în vîrstă de 16—20 ani 16, 18 la sută. In luna iunie a acestui an, potrivit calculelor Ministerului Muncii, şomajul în rîndul tineretului se va ridica la 20 la sută. In rîndul tineretului de culoare procentul şomerilor va fi şi mai mare în unele regiuni 60—70 la sută din tinerii şi tinerele de culoare în vîrstă de 16—21 ani nu învaţă nicăi^' şi nu pot să găsească de lucru.