Scînteia, octombrie 1961 (Anul 30, nr. 5274-5304)

1961-09-01 / nr. 5274

Nr. 5274 TELEGRAME Cu prilejul sărbătorii naţionale a României, la Consiliul de Stat al R.P. Romíne au sosit telegrame de felicitare din partea preşedintelui Republicii Franţa, Charles De Gaulle, precum şi din partea preşedintelui Consiliului Suprem al Forţelor Armate ale Sudanului, Ferik Ibrahim Abtund. Cu același prilej, la Consiliul de Miniștri al R.P. Romíno s-a primit o telegramă de felicitare din partea primului ministru al Ceylonului, Sirimavo Bandaranaike. (Agerpres) ----------0*0--------- Primirea de către tov. Ştefan Voitec a senatorului belgian L. E. Troclet Joi la amiază tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale şi vicepreşedinte al Consiliului de Stat, a primit la Palatul Marii Adunări Naţionale pe senatorul belgian L. E. Troclet care se află în R. P. Română la invitaţia grupului naţional romin din Uniunea Interparlamentară. (Agerpres) -0*0- Vizitele delegaţiei cubane în continuarea vizitei pe care o fac în ţara noastră, joi dimineaţa membrii delegaţiei cubane condusă de Jose Aguilera Maceira, adjunct al ministrului Educaţiei din Cuba, au fost oaspeţii constructorilor de autobuze şi troleibuze de la Uzinele „Tudor Vladimirescu" din Capitală, în continuare, oaspeţii au făcut o vizită la sediul Editurii didactice şi pedagogice şi la Combinatul poligrafic „Casa Scînteii".(Agerpres) Gala filmului vietnamez Cu prilejul celei de-a 16-a aniversări a proclamării independenţei R. D. Vietnam, Ministerul învăţământului şi Culturii a organizat joi seara în sala cinematografului „Patria" din Capitală, o gală a filmului vietnamez cu filmele „Vietnam, patria mea" şi „Vine apa la Bac Hung-Hai". La spectacol au asistat reprezentanţi ai Ministerului învăţământului şi Culturii, Ministerului Afacerilor Externe, I.R.R.C.S., oameni de artă şi cultură, un numeros public. Au fost de faţă Le Van chat, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. D. Vietnam la Bucureşti, membri ai ambasadei şi alţi membri ai corpului diplomatic. Tov. V. Răchită, directorul Direcţiei reţelei cinematografice şi difuzării filmelor, a vorbit despre succesele obţinute de poporul vietnamez în toate domeniile de activitate în anii de după eliberarea ţării. Asistenţa a vizionat apoi cele două producţii ale cinematografiei din R. D. Vietnam. (Agerpres) -0*0- După încheierea cursurilor de vară de limbi şi literatură, istorie şi artă a poporului român După închiderea cursurilor de vară de limbă şi literatură, istorie şi artă a poporului român, organizate la Sinaia de Universitatea „C. I. Parhon“, participanţii au vizitat întreprinderi, gospodării agricole colective şi de stat, monumente istorice şi de artă din regiunile Braşov şi Dobrogea, au făcut o excursie pe litoral. Joi dimineaţa, profesorii şi studenţii oaspeţi au fost primiţi la rectoratul Universităţii „C. I. Parhon". Aici le-au fost înmînate diplome de participare la cursurile de vară de la Sinaia. Prof. Jean Livescu, rectorul Universităţii „C. I. Parhon", a adresat participanţilor un călduros salut, mulţumindu-le pentru atenţia cu care au urmărit aceste cursuri, pentru eforturile depuse în cunoaşterea culturii ţării noastre. Au luat cuvîntul prof. Werner Draeger de la Universitatea „Humboldt" din Berlin (R. D. Germană), Mario Pinchera, student la Universitatea din Roma şi Manuel Lucberg, student la Universitatea din Sorbona, care au adus mulţumiri pentru buna organizare a cursurilor, pentru valoarea lor instructivă şi pentru ospitalitatea oferită de statul şi poporul român. (Agerpres) 010-Construcţii social-culturale în regiunea Hunedoara Multe localităţi din regiunea Hunedoara s-au îmbogăţit în ultimul timp cu noi construcţii social-culturale, executate din fondurile investite de sfaturile populare şi prin contribuţia voluntară a cetăţenilor. In oraşul Sebeş s-a inaugurat zilele trecute o casă de cultură, iar la Petroşeni şi în noul oraş al siderurgiştilor de la Călan s-a terminat construcţia a două şcoli cu 16 şi respectiv 8 săli de clasă. In satele regiunii au fost terminate 11 şcoli medii şi elementare, 12 cămine culturale, 3 dispensare medicale etc. Numeroase sate au fost radioficate, iar în altele s-a introdus iluminatul public. S-au reparat şi întreţinut peste 450 km. de drumuri şi şosele. O mare parte din realizările înfăptuite prin grija gospodărească a sfaturilor populare au fost propuse de cetăţeni, care au participat la realizarea lor. Prin activitatea voluntară a cetăţenilor la lucrările gospodăreşti şi de construţii, în regiune s-au realizat de la începutul anului peste 11.000.000 lei economii, sumă care este investită pentru procurarea materialelor necesare altor construcții de interes obștesc. Informaţii • Mii de oameni ai muncii din Capitală au vizitat pînă în prezent expoziţia industrială intitulată „Lupta pentru o calitate superioară a produselor", organizată în sala Consiliului local al sindicatelor din oraşul Bucureşti. Sunt expuse numeroase produse industriale, fabricate în uzinele, fabricile şi întreprinderile bucureştene. • La tragerea de amortizare a asigurărilor mixte de persoane din 31 august 1961, au ieşit următoarele opt combinaţii de litere : F.I.U. ; Y.D.E. ; E.C.W. ; N.V.I.; I.O.R. ; O.R.B. ; N.B.O. ; O.Z.P. ;***; Universiada Sportivii noştri auâştigat încă 5 medalii Nou record mondial la înălţime: V. Brumer (U.R.S.S )2,25 m SOFIA 31. (prin telefon). Sportivii români participanţi la Universiada de la Sofia au repurtat joi noi şi valoroase succese, care le consolidează poziţia în fruntea clasamentului medaliilor şi le deschide perspective de a ocupa chiar locul II. La tenis, în finala probei de dublu femei, perechea română Mina Ilina — Julieta Namian a întrecut cu 2—1 cuplul cehoslovac Horcikova — Strachova, cîştigînd astfel medalia de aur. Ion Ţiriac a obţinut medalia de bronz în urma victoriei asupra lui Ribeiro (Brazilia). Finala probei a revenit lui Jovanovici (Iugoslavia). O a doua medalie de bronz la tenis a cîştigat perechea Mina Ilina — Ion Ţiriac, care a întrecut la clubu-mi:: cuplul bulgar Ciakarova — Ciuparov. Joi după-amiază sălile de baschet ca şi tribunele bazinului „Republica“ au avut multe locuri libere. Explicaţia nu era greu de găsit. In cursul zilei au început întrecerile din cadrul celei mai importante discipline sportive — atletismul — şi, cum încă din prima zi se disputa finala la sărituri în înălţime-bărbaţi la care evolua campionul mondial Valerii Brumei (U.R.S.S.), desigur că majoritatea iubitorilor de sport au pornit-o spre stadionul „Vasil Levski“. Şi n-au avut ce regreta : pentru a doua oară la Sofia s-a stabilit un record mondial ! Excelentul atlet sovietic, după ce a sărit din prima încercare 2,15 m., 2,20 m. şi a avut două încercări nereuşite la 2,25 m. la a treia încercare, în aplauzele furtunoase ale celor peste 30.000 spectatori, a trecut ştacheta stabilind un nou record mondial. Vechiul record (2,24 m.) aparţinea aceluiaşi atlet. Pe locul II s-a clasat colegul său Kaskarov cu 2,08 m. Recordmanul european la aruncarea discului, polonezul Piatkowski, s-a clasat primul în proba respectivă (59,15 m.). Virgil Manolescu, cu 52,52 m., a ocupat locul trei (medalie de bronz). Primele trei clasate la aruncarea greutății : Tamara Press (U.R.S.S.) 17,12 m., Irina Press (U.R.S.S.) 15,63 m. și Ana Roth (R. P. Română) 15,59 m. In competițiile de volei feminin, echipa Rominiei a învins Cehoslovacia cu 3—0 ; U.R.S.S. — Iugoslavia 3—0 ; Bulgaria — Polonia 3—0. La baschet, studentele române au avut o comportare bună dispunînd de echipa Ungariei cu 72—62, iar Cehoslovacia de Turcia cu 99—20. La băieți, România a dispus de R. F. Germană cu 95—67, Cehoslovacia — Brazilia 73—62, Polonia — Izrael 77—64. In cadrul finalelor la polo pe apă, echipa Iugoslaviei a învins România cu 5—1, iar Ungaria a făcut meci egal (4—4) cu U.R.S.S. TOMA HRISTOV Baschet feminin: faza din meciul B. P. Romînă — R. P. D. Coreeană. Scor 61—59. IIi) IE PF S K IE IHI OF A IRI IE N. S. Hruşciov felicită expediţia care a transportat un gigantic doc plutitor MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS : N. S. Hruşciov a felicitat pe membrii expediţiei care a transportat docul plutitor din Kronstadt în noul port din Marea Neagră, Ilicevsk. N. S. Hruşciov califică această expediţie „fără precedent“ şi scrie că cei ce au participat la ea au dat dovadă de curaj, îndrăzneală şi stăpînire de sine. Docul plutitor are un deplasament de peste 100.000 tone. El a fost transportat pe o distanță de 5.200 mile pe ocean, în condiţiile unor puternice furtuni. luri Gagarin ales delegat la Congresul al XXll-lea al P. C. R. S. [ MOSCOVA 31 (Agerpres). JIASS: La conferința de partid al raionului Leningrad din Moscova, j | care a avut loc la 30 august, primul | | cosmonaut din lume, luri Gagarin, a | J fost ales delegat la cel de-al J XXII-lea Congres al P.C.U.S., care ise va deschide la 17 octombrie. | -o*o- Deschiderea conferinţei de la Belgrad BELGRAD. Trimisul special Agerpres transmite: Vineri se deschide la Belgrad conferinţa şefilor de state şi de guverne ai ţărilor neangajate, la care participă 24 de ţări din Asia, Africa, America Latină şi Europa (Afganistan, Algeria, Arabia Saudită, Birmania, Ceylon, Cambodgia, Cipru, Cuba, Etiopia, Ghana, Guineea, India, Indonezia, Irak, Iugoslavia, Liban, Mali, Maroc, Nepal, R.A.U., Somalia, Sudan, Tunisia și Yemen). Se consideră aproape sigură discutarea importantei probleme a încheierii Tratatului de pace cu Germania şi a situaţiei din Berlinul occidental. In rîndurile opiniei publice există părerea că dacă dorinţa ţărilor participante la conferinţa de la Belgrad de a contribui la consolidarea păcii şi slăbirea încordării internaţionale va fi urmată de acţiuni concrete şi eforturi energice unite în sprijinirea păcii şi colaborării internaţionale, atunci această conferinţă va răspunde năzuinţei arzătoare a popoarelor de a se împiedica forţele militariste imperialiste să arunce omenirea intr-un nou război şi de a se rezolva problemele litigioase pe cale pașnică. Mesajul ţărilor afro-asiatice Secretariatul permanent, se spune în mesaj, îşi exprimă speranţa că conferinţa va acorda atenţie problemei germane — una dintre cele mai serioase probleme ale contemporaneităţii — şi îşi va aduce contribuţia la reglementarea paşnică a acestei probleme prin încheierea Tratatului de pace cu cele două state germane, ceea ce corespunde intereselor poporului german şi ale tuturor celorlalte popoare, intereselor slăbirii încordării internaţionale. Secretariatul permanent îşi exprimă speranţa că conferinţa va lua măsuri concrete în vederea aplicării imediate a Declaraţiei O.N.U. cu privire la acordarea independenţei ţărilor şi popoarelor coloniale, iar totodată va lua măsuri concrete în sprijinul popoarelor din Algeria şi Congo, din Angola şi din celelalte colonii portugheze, din Tunisia, din ţările Africii de est şi centrale, precum şi din alte ţări, în lupta lor pentru libertate. Secretariatul permanent cheamă conferinţa să-şi aducă contribuţia la întărirea păcii generale, la obţinerea dezarmării generale şi totale, la coexistenţă paşnică a statelor cu sisteme sociale diferite. CAIRO 30 (Agerpres). — TASS: Secretariatul permanent al Consiliului de solidaritate al ţărilor Asiei şi Africii a adresat un mesaj conferinţei şefilor de state şi guverne ai ţărilor neangajate, care începe la 1 septembrie la Belgrad. Telegrama lui Ciu En-lai PEKMN 31 (Agerpres). După cum anunţă China Nouă, Ciu En-lai, premierul Consiliului de Stat al R. P. Chineze, a trimis conferinţei şefilor de state şi guverne ai ţărilor neangajate o telegramă de salut în care se spune: „Urez conferinţei să aducă contribuţii la cauza popoarelor ţărilor din Asia, Africa şi America Latină, care luptă pentru dobîndirea şi apărarea independenţei lor naţionale, se opun agresiunii şi intervenţiei imperialiste, vechiului şi noului colonialism şi apără pacea mondială". -----0*0----- ----- Tulburări în rînduriler trupelor lui Chombe ELISABETHVILLE 31 (Agerpres). — Agenţiile occidentale de presă relatează că în Katanga domneşte o situaţie încordată. O serie de unităţi militare katangheze s-au răsculat. O puternică răscoală a izbucnit la închisoarea Kassapa, cea mai mare închisoare din Katanga. Potrivit unor ştiri oficiale, cîteva sute de deţinuţi au reuşit să evadeze. In urma răscoalei au fost ucise şi rănite mai multe persoane. oco Marionetele reînceperea imperialiştilor pregătesc războiului civil in Laos PEKIN 31 (Agerpres). Referindu-se la postul de radio Vocea Laosului, agenţia China Nouă transmite că la 28 august Kong Le, preşedintele Comitetului militar naţional al Laosului, a dat publicităţii la Xieng Kuang o declaraţie în care a condamnat cu hotărîre pe agresorii străini şi grupul de la Savannaket pentru că se dedau la provocări militare tot mai impertinente în Laos, încercînd să aprindă din nou incendiul războiului, să torpileze tratativele de pace şi să împiedice crearea unui guvern de coaliție. Din jurul ringului • Sîmbătă pe stadionul Dinamo începe turneul internaţional de box organizat de clubul Dinamo. Din rîndul participanţilor se remarcă Drogosz (Gwardia), Lempro (Dynamo Berlin), Matula (Ruda Hvezda Praga), Pali (Dosza Budapesta) şi alţii. Primul meci al reuniunii este programat la ora 19. A doua gală are loc duminică la ora 10. • In cursul lunii octombrie este programată la București intîlnirea de tineret dintre echipele R. P. Ungare și R. P. Romíno. De asemenea va evolua în Capitală în sezonul de toamnă și echipa de tineret a R. S. Cehoslovace. • Peste scurt timp îşi vor începe pregătirile pugiliştii echipei selecţionate a oraşului Bucureşti care va întîlni la 8 octombrie la Varşovia reprezentativa capitalei poloneze. Din rîndul echipei bucureştene fac parte M. Dobrescu, N. Mîndreanu, N. Puiu, C. Gheorghiu, I. Marin, I. Mihalik, V. Badea, I. Monea, Gh. Negrea, V. Mariuţan și alții. — În cîteva rînduri în primul tur al „Cupei campionilor europeni“ la fotbal, echipa Vorwärts Berlin, campioana R. D. Germane, a dispus cu scorul de 3—0 (2—0) de F. S. Linfield (Irlanda de nord). Returul acestui meci se va disputa la 20 septembrie la Belfast. Sîmbătă de la ora 17, în sala sporturilor de la Floreasca va avea loc finala primului campionat republican de juniori la haltere. Cu acest prilej vor evolua tineri halterofili de la cluburile bucureştene C.C.A., Dinamo, Victoria, Sirepa, Rapid, Electra, precum şi din oraşele Cluj, Craiova, Braşov şi Timişoara. ★ La Zürich, olandezul Nijdam a cîștigat titlul de campion mondial în proba de urmărire rezervată cicliștilor amatori. El a realizat timpul de 4’56’’8/10. (Agerpres) LelKTUIA Expoziţie de gravură rominească la Montevideo MONTEVIDEO 31 (Agerpres). — La Montevideo s-a deschis o expoziţie de gravură rominească. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de Heguy Velazco, directorul direcţiei pentru relaţiile culturale din Ministerul Afacerilor Externe din Uruguay. Au participat funcţionari superiori din Ministerul Afacerilor Externe, ai Comisiei pentru arte şi expoziţii a Consiliului departamentului Montevideo, numeroşi critici de artă, pictori, gravori, ziarişti şi alţi reprezentanţi ai vieţii culturale, precum şi membri ai corpului diplomatic. Capitularea rebelilor din Sumatra DJAKARTA 31 (Agerpres). — La 28 august, şeful „guvernului“ rebel al Republicii Indonezia şi o serie de „miniştri" din acest „guvern“, constituit de rebeli în Sumatra la începutul anului 1958, s-au predat trupelor guvernamentale. Prin capitularea acestor conducători ai rebeliunii, a declarat locotenentul-colonel Sunarro, rebelii din Sumatra nu mai reprezintă practic o forță militară. Pag. 3 tVeşti din R. D. Vietnam DEZVOLTAREA INDUSTRIEI CONSTRUCTOARE DE MAŞINI După proclamarea R. D. Vietnam, în ţară au fost puse bazele creării industriei constructoare de maşini. In noile uzine constructoare de maşini lucrează circa 10.000 de muncitori. Aceste uzine produc maşini-unelte de tipul cel mai modern. In ţară se fabrică acum motoare Diesel, maşini de sudat, transformatoare electrice, turbine cu abur şi felurite tipuri de maşini agricole. O atenţie deosebită se acordă producţiei de maşini pentru industria minieră şi industria energetică, pentru transporturi şi comunicaţii. Pentru a satisface nevoile agriculturii şi ale industriei uşoare, muncitorii din uzinele constructoare de maşini depun eforturi pentru construirea unui număr cît mai mare de pompe mecanice şi diferite tipuri de maşini agricole, războaie de ţesut, maşini pentru egrenarea bumbacului şi altele. PE CALEA TRANSFORMĂRII SOCIALISTE Regiunea autonomă Thai-Meo (din nord-estul ţării) cunoaşte o puternică dezvoltare. In domeniul agriculturii, în primul trimestru al anului 1961, 59,2 la sută din numărul familiilor de ţărani s-au înscris în cooperative. Producţia bunurilor de consum este în continuă creştere. In comparaţie cu 1957, producţia globală a bunurilor de consum în 1960 a crescut cu 42,6 la sută. CREŞTE NUMĂRUL PROFESORILOR În viitorul an şcolar numărul profesorilor din ţară va fi cu cîteva mii mai mare decit anul trecut. Printre noii profesori se află aproape 1.200 de absolvenţi ai institutelor pedagogice din oraşele Hanoi şi Vinh şi aproape 2.600 de absolvenţi ai şcolilor medii pedagogice din diferite provincii. Printre aceştia din urmă se află numeroşi reprezentanţi ai minorităţilor naţionale. Numărul celor care au absolvit anul acesta şcolile medii pedagogice este de peste 14 ori mai mare decît numărul absolvenţilor şcolilor medii pedagogice din întreaga Indochină în timpul dominaţiei franceze. NOI SOIURI DE BUMBAC Institutul de agricultură şi silvicultură a obţinut noi soiuri de bumbac, realizate prin încrucişarea unor varietăţi locale cu două varietăţi din U.R.S.S. Cele două soiuri noi obţinute sunt rezistente la secetă, dau un bumbac cu fibra lungă şi fină (27—30 mm.) şi un randament mult mai ridicat decît soiurile cultivate pînă acum. (16 chintale în loc de 10 chintale la ha). O NOUĂ FABRICĂ DE OXIGEN Recent a fost dată în folosință fabrica de oxigen de la Yen Vien, lingă Hanoi. Aceasta, împreună cu fabrica de oxigen a centrului siderurgic de la Thai Nguyen, sînt cele mai mari fabrici de acest fel din R. D. Vietnam. Fabrica de la Yen Vien este înzestrată cu utilaj de tipul cel mai modern. In perioada de probă, capacitatea iniţial prevăzută a fabricii a fost depăşită cu 3 m.c. pe oră. Procentajul de oxigen pur variază între 99,6 şi 99,85 la sută. EXTINDEREA SUPRAFEŢELOR IRIGATE In 20 de provincii din R. D. Vietnam se construiesc noi staţii de pompare de mică capacitate. Ca şi cele existente, noile staţii vor funcţiona în locuri unde încă nu există construcţii de irigaţie. Ele vor alimenta cu apă o suprafaţă de 400.000 hectare cultivate cu orez din recolta de iarnă, ceea ce depăşeşte de peste două ori suprafaţa irigată cu ajutorul pompelor în perioada cultivării orezului de vară. r**«î In anii puterii populare, în R. D. Vietnam, alături de alte sectoare ale industriei, s-a dezvoltat puternic şi construcţia de maşini. In fotografie : Atelierul pentru construcţia de carcase de maşini al uzinei de construcţii mecanice din Hanoi. &tzăaeekiuL . De la Karlovy-Vary pînă la Cheb sînt 47 kilometri şi cîteva milenii de istorie. Le parcurgi cu sentimentul tonic al inevitabilităţii progresului. In muzeul de la Cheb, vase de lut vorbesc despre o civilizaţie slavă ce a înflorit pe aceste meleaguri cu 3000 de ani înaintea erei noastre. Regiunea din nord-vestul Cehoslovaciei este leagănul unei arte străvechi care a găsit aici meşteri iscusiţi şi cu faimă-ndepărtatâ... — Ahoi, Karel ! Felicitări, cu ocazia onomasticei ! — Aşa-i, că ai dreptate, Jiri. Am împlinit nouă sute de ani. Şi ştii... pentru vîrsta noastră, ne ţinem încă destul de bine... Cei doi meşteri au însoţit replica lui Karel cu un hohot de rîs şi au pornit să migălească la faţadele caselor, proaspăt zugrăvite, nu departe de piaţa centrală, îneîntătorul Spalicek. — Ai găsit ceva, Jiri ? — N-am găsit decît două cifre. Dar cred că datează de prin 1270—1280. Nu vezi? E o construcţie a goticului primitiv. îmi aminteşte de casele medievale de piatră care-au mai rămas prin Franţa, în Bourgogne sau în Ile-de-France. Ce zici de culoarea varului ? Cred că e bine aleasă. Parc-ar fi un pergament îngălbenit de vreme. Interlocutorul meșterului restaurator a dat din cap, meditativ. — Are, intr-adevăr, un farmec deosebit Și, drept să-ți spun, nici clădirea mea nu-mi displace. Un renaissance de toată frumusețea. Parcă e scoasă dintr-un tablou de Cranach. Știi, cînd vin de-acasă spre şantier şi privesc toate casele restaurate de noi în ultimii doi ani — gotice, renaissance, baroce — mă cuprinde o bucurie nemărginită şi... cum să zic ?... un sentiment de mîndrie. Chebul renaşte sub miinile noastre, portal cu portal, arcadă cu arcadă, boltă cu boltă, ca în stampele după care l-am reproiectat. E mare lucru să refaci din cioburi o piatră nestemată. Ca şi cum ai reda viaţa unui om care s-a sfîrşit alături de tine. Bătrînul a împlinit acum nouă secole — şi iată cum străluceşte din nou. Să nu-mi spui că sînt sentimental. Cînd îi aud pe lupii de dincolo urlînd, parcă mă simt mai tare. Știu că domnii ăștia de la Bonn urlă pentru că îi sperie realizările noastre... Ce zici de firida asta ? Dar de friza de sub cornișa din dreapta ? E foarte ciudată... Ultimele cuvinte s-au pierdut la larma grupului de turiști, îndepărtîndu-ne către donjonul negru al fostului castel construit de Frederic Barbarossa prin 1149, mi-am amintit că în ajun, la Köln, ministrul Transporturilor în guvernul lui Konrad Adenauer, dr. ing. Hans Christoph Seebohm, declarase că „se va întoarce în Sudeţii Iul, pe jos şi desculţ“. Un ministru al Transporturilor pedestru este un fenomen greu de imaginat. Cu atît mai mult, un Seebohm desculţ. Nu de alta, dar luptătorul de la partea sedentară al DE LA CORESPONDENTUL NOSTRU LA PRAGA lui Hitler ajuns astăzi führer al hoardelor de „Sudetendeutsche Landsmannschaft“ în Germania de la Bonn, a fost pînă în 1945 patronul societăţii carbonifere „Britannia — Kohlenwerke A. G.“ din Chomutov şi al minelor de cărbune brun din Falknow. Nu dorul de Sudeţii „lui“... îi inspiră discursurile agresive, ci amintirea încă proaspătă a milioanelor pierdute. La 21 aprilie 1945, Chebul — fosta reşedinţă a partidului germanilor sudeţi — se afla după al patrulea bombardament american. In mai 1961, ruinele încă nu putuseră fi înlăturate decît în parte. Iadul de la Cheb este cu neputinţă de uitat. Patru covoare de bombe americane şi tunurile hitleriştilor fanatici ai lui Henlein au transformat în cenuşă una din comorile arhitectonice ale Europei. Cîteva zile după capitulare, însă, fasciştii continuau să tragă asupra populaţiei, în oraşul vechi, iar americanii îi ocroteau. Cei din Cheb nu înţelegeau prea bine ce se întîmplă. Dar în mai 1961, la Köln, spectacolul s-a desfăşurat fără cortină : nu numai Seebohm a îndemnat la agresiune împotriva R. S. Cehoslovace ; la congresul germanilor sudeţi a participat şi o delegaţie de deputaţi americani în frunte cu republicanul Gordon H. Scherer. Cavalerii distrugerii se întîlneau din nou, adulmecînd miros de cadavru. In vara lui 1961, o vizită la Cheb este foarte instructivă. La „Tosta“ și la „Cesarny prize" muncitorii dispun de mașini moderne de înaltă productivitate. Vagoane întregi de țesături pornesc din noua gară a Chebului spre restul ţării. Iar aici pe unde a trecut urgia războiului, aici pe unde în 1947 oamenii trăiau printre ziduri sfîrtecate şi animalele se stingeau de foame, au înflorit întreprinderi noi: carierele din Liba, din Slapany şi Novy Hroznatov, fabrica de ceramică din Skalna, atelierele de asamblare a maşinilor, fabrica de panele, staţia de transbordare a cimentului de la Trişnice. Raionul Cheb a oferit statului popular economii de zeci de milioane. Fabrica de biciclete ,,Eska" a realizat într-un singur an (1959) un volum de producţie de 4 ori mai mare decît cel din 1939. Produsele ei ajung în China şi Brazilia, în Bulgaria şi Anglia. După cum sunt apreciate şi produsele întreprinderii constructoare de instrumente muzicale. Planul de opt ani (1957-1964) prevede ca vechiul oraş să fie complet restaurat. Meşteri pricepuţi, arhitecţi, sculptori, studiază cu grijă schiţele, stampele şi documentele fotografice rămase, pentru a nu altera cu nimic farmecul excepţional al acestui rar complex de arhitectură străveche, bijuterie care a încîntat privirile lui Goethe şi Schiller, Ceaikovski şi Chopin. Restaurarea nu se face numai „de dragul artei“, din respect pentru trecutul istoric. Fostele case de lut şi lemn, bătrîne de şapte şi nouă veacuri, sunt întărite cu armături de oţel, astfel încât sub paravanele policrome ale faţadelor care imaginează un feeric decor de teatru, viaţa se desfăşoară nestingherită , cu baie şi spălătorii, lumină electrică şi încălzire centrală. Rezervaţia istorică a devenit totodată un oraş modern. Iar în sudul oraşului, acolo unde în trecut se aflau bordeie spulberate de bombe şi obuze, înaltele macarale străjuiesc şantierul unui mare cvartal de blocuri noi ce vin să se adauge clădirilor restaurate. Acolo, întocmai ca şi în centru, răsună cîntece de ghitară — instrumentul preferat al cetăţenilor din Cheb. Este drept, la 6 km. depărtare, dincolo de noul ştrand din marginea rîului Ohre, se aud urletele lui Strauss şi Seebohm, ale lui Flach, ale lui von Allen. Dar cine a văzut Chebul în 1957 şi patru ani mai apoi, uşor poate să înţeleagă că „muzica“ revanşardă este anacronică. Ea nu mai înspăimîntă pe nimeni. Ea exprimă mai curînd furia neputincioasă a acelora care văd că, peste ruinele trecutului, viaţa înfloreşte, calmă, impetuoasă, biruitoare. La graniţa dintre cele două lumi, Chebul este imaginea însăşi a siguranţei cu care — dezgropînd din cenuşă tezaurul trecutului — un popor liber croieşte căile viitorului. HORIA LIMAN Comunicatul reuniunii de la Cairo CAIRO 31 (Agerpres). — La Cairo s-a dat publicităţii comunicatul primei sesiuni a Comitetului Politic African al ţărilor Cartei de la Casablanca. Sesiunea a avut loc la 28— 29 august 1961. In şedinţele comitetului, se arată în comunicat, şefii delegaţiilor au confirmat necesitatea asigurării unităţii şi inviolabilităţii teritoriului Congoului, inadmisibilitatea imixtiunii ţărilor imperialiste în treburile interne ale Congoului. Şefii delegaţiilor, se spune în comunicat, au condamnat categoric crimele comise de colonialiştii portughezi împotriva poporului angolez, au declarat că sprijină drepturile poporului Angolei la independenţă, în conformitate cu principiile Cartei O.N.U. Ei au condamnat politica de acordare de ajutor militar şi economic Portugaliei de către unele ţări. Ei consideră, de asemenea, că agresiunea Franţei împotriva Tunisiei şi a poporului tunisian iubitor de pace este un act provocator, barbar săvîrşit de imperialişti pentru a-şi consolida dominaţia în această parte a continentului african, în pofida voinţei poporului tunisian şi guvernului său. Şefii delegaţiilor, se indică în comunicat, consideră că dorinţa Franţei de a-şi menţine dominaţia la Bizerta şi continuarea de către ea a acţiunilor agresive constituie dovada cea mai convingătoare a pericolului pe care-l prezintă bazele militare străine, dat fiind că ele constituie un bastion al imperialismului care caută să lichideze mişcările naţionale, suveranitatea şi independenţa ţărilor. Discutind situaţia din Algeria, se spune în comunicat, şefii delegaţiilor îşi reafirmă sprijinul total acordat guvernului provizoriu al Republicii Algeria și luptei dusă de poporul algerian pentru independența și unitatea teritoriului algerian. La Cape Canaveral „Minuteman“ a explodat un aer WASHINGTON 31 (Agerpres). După cum transmit agenţiile occidentale de presă, la 30 august forţele aeriene ale S.U.A. au înregistrat un eşec în încercarea de a lansa la Cape Canaveral un proiectil spaţial de tipul „Minuteman". Potrivit agenţiei France Presse, proiectilul care a fost lansat de pe o platformă subterană a explodat în aer la cîteva secunde de la lansare, prăbuşindu-se într-un enorm nor de fum şi flăcări în apele Oceanului Atlantic.