Scînteia, august 1962 (Anul 31, nr. 5607-5637)

1962-08-01 / nr. 5607

Nr. 5607 La întreprinderea „Horticola 1 Mai" din Capitală se produc Morile necesare înfrumuseţării parcurilor şi străzilor din oraş. In acest an, întreprinderea a livrat 5 milioane de flori. In fotografie , se pregătesc răsadurile de petunii. -----------0*0------------ întrecerile sportive ale Festivalului de la Helsinki HELSINKI 31 (Prin telefon de la trimișii Agerpres). — In ziua a doua a Festivalului Mondial al Tineretului, amatorii de sport din Helsinki au avut prilejul să urmărească un bogat și interesant program cuprinzînd întreceri de atletism, volei, nataţie, baschet şi alte discipline. Desigur in centrul atenţiei s-a situat concursul internaţional de atletism care ca şi în prima zi a atras în tribunele stadionului Olimpic un mare număr de spectatori. Aceştia au făcut o caldă manifestaţie de simpatie „rachetei cosmice a atletismului sovietic”, Valeri Brumei, care şi-a etalat din nou excepţionalele sale calităţi trecînd cu uşurinţă peste ştacheta înălţată la 2,22 m. O remarcabilă victorie a adus “Culorilor noastre sportive Florica Grecescu învingătoare în proba de 800 m plat cu timpul de 2’10”3/10. Proba de 5 000 m plat s-a încheiat cu victoria lui Bolotnikov (U.R.S.S.) cronometrat în 13’50”6/10. Reprezentantul nostru Vamoş, care a participat pentru prima oară la proba de 5 000 m plat, s-a clasat pe locul doi cu 1400”6/10. Atleţii români care au evoluat în concursul pentru medalii s-au comportat din nou remarcabil. Tînăra sprinteră Ana Besuan a cîştigat medalia de aur în proba de 100 m plat cu rezultatul de 12”4/10. Medalii de argint au cucerit Olimpia Cataramă — 48,10 m la disc, Olga Borangic. — 5,89 m la lungime, Eugen Ducu — 2,00 m la înălțime și C. Grecescu — 14’27”9/10 în cursa de 5 000 m plat. In turneul feminin de volei echipa de tineret a R. P. Româno a obținut cea de-a doua victorie consecutivă intrecînd cu 3—1 (9—15; 15—4; 15—12; 15—10) echipa R. P. Polone. in cHeva rînduri Campionate!# internationale de tenis da cimp ale R.P. Romíne au continuat marti pe terenurile din parcul clubului sportiv Progresul. Cristea (R.P.R.) l-a învins cu 6—11 6—1 pe jucătorul bulgar Ranghelov. Campionul polonez Gasiorek a cîștigat cu 6—3, 11—9 meciul cu Mita (R.P.R.) iar Tiriac (R.P.R.) l-a învins cu 6—2; 6—3 pe Cruceanu (R.P.R.). Alte rezultate : masculin : Ciuparov (R.P.R.)— Georgescu (R.P.R.) 6—1; 6—2; Kalogheropulos (Grecia)—Rákosi (R.P.R.) 6—0; feminin : Barulay (Turcia)—Dobosiu (R.P.R.) 1—6; 6—2; 6—3; Skorkowna (R.P. Polonă)—Cigolea (R.P.R.) 6—4, 6—2. Astăzi întrecerile continuă. ★ Atleţii noştri se pregătesc intens în vederea viitoarelor competiţii internaţionale (campionatele europene, jocurile balcanice, campionatele internaţionale ale R. P. Române). Cu prilejul unui concurs desfăşurat pe stadionul Tractorul din Braşov, Andrei Barabaş a parcurs distanta de 3 000 m in 8’08”6/10 (nou record republican). Un nou record republican a stabilit în proba de 1 000 m plat tinărul atlet Ştefan Beregszászi cu timpul de 2122”6/10. La 500 m fete Georgeta Dumitrescu a stabilit un nou record al ţării cu 1’14”2/10. Astăzi la Braşov, în cadrul turneului balcanic intercluburi la fotbal, se va desfăşura meciul retur dintre echipele Steagul Roşu şi Olimpiakos-Pireu. In primul joc, desfăşurat la Pireu, fotbaliştii greci au repurtat victoria cu scorul de 1—0. După meciul de la Braşov echipa Olimpiakos va pleca un turneu în U.R.S.S. (Agerpres) Festivalul internaţional de folclor La Circul de Stat s-a desfăşurat marţi seara parada costumelor populare prezentate de delegaţiile participante la Festivalul de folclor al ţărilor balcanice şi din zona Mării Adriatice. Parada a fost deschisă de tineri şi tinere în frumoase costume naţionale purtînd steagurile ţărilor participante. In acordurile muzicii populare specifice fiecărei ţări, şi-au făcut apoi apariţia, rînd pe rînd, grupurile folclorice prezente la Bucureşti. A urmat parada cîntecului şi jocului popular, cuprinzînd selecţiuni din spectacolele formaţiilor participante. (Agerpres) ------pro---- La Ambasada R. P. Chineze Cu prilejul aniversării a 35 de ani de la înfiinţarea Armatei Populare Chineze de eliberare, ataşatul militar al R. P. Chineze la Bucureşti, locotenent-colonel Sia-fet, a oferit marţi seara un cocteil la sediul ambasadei. Au luat parte general-colonel I. Tutoveanu, adjunct al ministrului Forţelor armate, generali şi ofiţeri, reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe. Au fost prezenţi şefi ai unor misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti, ataşaţi militari şi alţi membri ai corpului diplomatic. (Agerpres) Depunerea unei coroane de Hori la Monumentul Eroilor Patriei Marţi dimineaţa, Semsettin Arii Mardin, ambasadorul Republicii Turcia în R. P. Romînă, a depus o coroană de flori la Monumentul Eroilor Patriei, cu prilejul prezentării scrisorilor de acreditare. La solemnitate au participăta reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Ministerului Forţelor Armate şi ai Sfatului popular al Capitalei. (Agerpres) Construcţii de şcoli GALAŢI (coresp. „Scînteii"). — An de an satele regiunii Galaţi se îmbogăţesc cu noi edificii şcolare. In ultima lună, bunăoară, au fost terminate şcoli noi în comunele Vădeai, Baldovineşti, Muncelu, Găgeşti şi altele. Prin folosirea resurselor de materiale locale şi contribuţia cetăţenilor la efectuarea unor lucrări preţul de cost al construcţiilor a fost redus simţitor. In satele regiunii se lucrează la alte 55 de şcoli noi. Constructorii s-au angajat să le dea în folosinţă odată cu începerea noului an şcolar. . INFORMAŢII • Marţi 31 iulie la Casa raională de cultură „1 Mai“, a avut loc primul spectacol dat de ansamblul folcloric „Sinagruppa* din Zürich, care se află în ţara noastră la invitaţia Institutului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea. Formaţia elveţiană va prezenta mai multe spectacole pe Valea Prahovei şi pe litoral. (Agerpres) • La tragerea de emortizare a asigurărilor mixte de persoane ADAS din 31 iulie 1962, au ieşit următoarele opt combinaţii de litere : 1) Y.M.C.j 2) I.M.Y.i 3) Z.A.B.i 4) Y.M.P., 5) B.T.Z., 6) Y.H.F.i 7) X.H.F.i 8) A.M.F. Să asigurăm cantităţi îndestulătoare de furaje însilozate (Urmare din pag. I-a) trebuie să fie prevăzuţi cu contraforturi. Pereţii protectori la silozurile de suprafaţă pot fi făcuţi şi din scîndură groasă (lăturoaie) sau din baloţi de paie, după posibilităţile fiecărei gospodării. Şi în aceste cazuri pereţii trebuie să fie sprijiniţi la exterior prin contraforturi. In ceea ce priveşte dimensiunile se recomandă ca silozurile de suprafaţă să aibă lăţimea de la 8—12 m, iar lungimea de la 25 la 50 m sau şi mai mult, după necesitate, înălţimea pereţilor protectori poate să fie de la 1,80 m pînă la 2,50 rm Silozurile de la suprafaţa pămîntului trebuie amenajate în locuri mai ridicate, să aibă fundul pavat şi înclinat spre unul din capete, pentru ca apele de scurgere să se poată aduna într-un puţ absorbant. Cînd silozurile au lungimi mai mari, este necesar ca înclinaţia fundului să se facă de la mijloc către cele două capete. Rezultate bune se obţin şi prin însilozarea porumbului în tranşee săpate în pămînt, cu dimensiunile de 5 m la bază, 6,5 m la partea de sus, 2—2,5 m înălţimea şi circa 30 m lungimea. Capetele tranşeei se fac înclinate, pentru a permite intrarea şi ieşirea tractoarelor cu remorci. Silozurile săpate în formă de tranşee cu dimensiuni mari creează posibilitatea mecanizării operaţiilor de încărcare, presare şi scoatere a nutreţului. Dacă pămîntul este compact, de pildă cel argilos, tranşeea poate fi lăsată necăptuşită ; în pămînturile nisipoase tranşeele se căptuşesc cu diferite materiale, dintre care rezultate mai bune se obţin folosindu-se cărămida aşezată pe lat. Pentru însilozarea amestecurilor de nutreţuri destinate porcilor şi păsărilor, cum ar fi ştiuleţii de porumb în amestec cu morcovi, făină de fin de lucerna etc., se pot folosi silozuri semiîngropate, cu pereţi de beton sau de zid de cărămidă, sclivisiţi cu ciment. Este bine ca aceste silozuri să aibă o capacitate mai mică (3—5 vagoane) şi să fie prevăzute cu acoperiş. O mare însemnătate are respectarea regulilor tehnice de însilozare, şi îndeosebi cele privind tocarea, presarea, umplerea şî acoperirea silozurilor. Tocarea este obligatorie pentru aproape toate plantele, excepţie făcînd ierburile tinere, mărunte, care se pot însiloza şi netocate. Cu ci tocarea se va face mai bine şi mai mărunt, se va obţine un furaj mai bun deoarece acest lucru permite să se facă o presare corespunzătoare şi evacuarea aerului, evitîndu-se fermentaţiile. De altfel, calitatea nutreţului însilozat depinde în foarte mare măsură de presarea acestuia. Se recomandă ca aşezarea nutreţului în siloz să se facă uniform, iar presarea să se execute la fiecare strat de nutreţ cu ajutorul animalelor sau al tractoarelor cu şenile. O atenţie deosebită trebuie dată presării nutreţului la marginea silozului cu ajutorul malurilor, pentru a nu rămîne goluri de aer, care s-ar transforma în focare de putrezire şi mucegăire. In timpul însilozării suprafaţa furajului trebuie să fie boltită la mijloc, deoarece prin presiunea proprie a masei de nutreţ şi prin presiunea acoperămîntului se realizează o îndesare şi mai puternică spre pereţi. După 1—2 zile de la umplere şi vîrfuire, nutreţul se presează din nou, cîteva zile la rînd, timp de 1—2 ore. Pentru a se evita Încălzirea masei însilozate şi pe cit posibil pierderii* de substanţe nutritive şi vitamine, umplerea silozurilor trebuie să fie făcută fără întrerupere şi să dureze cit mai puţin (1—2 zile). La toate silozurile, afară de cele în formă de turn, umplerea se consideră terminată cînd nutreţul, bine presat şi virtuit, depăşeşte în sus cu 1—1,5 metri marginile silozului. Se recomandă ca silozurile să fie acoperite cu un strat de lut umed gros de 5—10 cm sau, dacă e posibil, cu carton gudronat, cu tăiţei de sfeclă de zahăr în strat de 30—40 cm, baloţi de paie etc. Există condiţii ca unităţile agricole să asigure cantităţi sporite de nutreţuri însilozate pentru furajarea animalelor. Ele trebuie însă folosite cu mult spirit gospodăresc. De aceea este necesar ca Consiliile agricole regionale şi raionale să îndrume permanent unităţile agricole să ia imediat măsuri pentru punerea în stare de funcţionare a mijloacelor ce vor fi folosite la recoltarea, tocarea, transportarea şi presarea nutreţurilor în silozuri. In cel mai scurt timp să se revizuiască şi să se pregătească silozurile existente, să se amenajeze noi spaţii de însilozare potrivit necesităţilor fiecărei gospodării. Pentru cunoaşterea experienţei înaintate, îndeosebi de către gospodăriile colective tinere, se recomandă să se organizeze în staţiunile experimentale agricole, în G.A.S. şi G.A.C. fruntaşe, demonstraţii cu privire la organizarea muncii, amenajarea silozurilor, aplicarea metodelor de însilozare a porumbului şi a altor nutreţuri. Asigurînd cantităţi cit mai mari de nutreţuri însilozate de bună calitate, G.A.S. şi G.A.C. vor avea posibilitatea să aplice o furajare raţională a efectivelor de animale în continuă creştere şi să obţină producţii sporite de carne, lapte, lină. SC ÎN TEIA după Impasul tratativelor de la Bruxelles Guvernul britanic aspru criticat în Camera Comunelor LONDRA 31 (Agerpres). — Impasul la care s-a ajuns la Bruxelles în tratativele pentru aderarea Angliei la Piaţa comună a dus la intensificarea criticilor formulate de diferite cercuri politice şi economice britanice la adresa politicii pe care o duce guvernul Macmillan în acest domeniu. Luni seara a avut loc o şedinţă agitată a Camerei Comunelor, in cadrul căreia guvernul a fost -----0.0----- ------atacat nu numai de reprezentanţii opoziţiei laburiste, ci şi de numeroşi deputaţi conservatori. Explicaţiile date de ministrul însărcinat cu tratativele de la Bruxelles, Edward freath, au fost apreciate ca nesatisfăcătoare, şi adversarii guvernului in această problemă au anunţat că vor cere miercuri organizarea unor noi dezbateri în această privinţă. Observatorii politici de la Londra scot în evidenţă faptul că se aşteaptă o „rebeliune“ a deputaţilor conservatori care reprezintă cercurile economice interesate în relaţiile comerciale cu Commonwealthul. Pînă acum această „rebeliune“ s-a manifestat prin critici destul de severe la adresa guvernului. Marţi, agenţia Associated Press relata că, în noaptea precedentă, a avut loc o îndelungată reuniune la care au participat aproape 40 de deputaţi conservatori nemulţumiţi de politica guvernului. Oglindind neliniştea cercurilor economice britanice la 30 şi 31 iulie, bursa din Londra a înregistrat scăderi substanţiale ale cursurilor principalelor acţiuni. Agenţia France Presse subliniază că această depresiune se datorează crizei înregistrate în tratativele de la Bruxelles cu privire la aderarea Marii Britanii la Piața comună. Amestecul S. U. A. împiedică stabilirea păcii în Asia de sud-est DELHI 31 (Agerpres). — TASS : Revista „Economic Week“, organ al cercurilor de afaceri indiene, scrie într-un articol redacţional că ţările Asiei încătuşate de blocările militare ale puterilor occidentale s-au transformat „într-o arenă a războiului rece“. „Prezenţa forţelor armate americane in unele ţări mici din Asia, tratatele militare americane şi livrarea de armament, arată revista, au împiedicat stabilirea păcii in Asia de sud-est cu toate că libertatea politică din această regiune a globului pămîntesc s-a dobîndit cu mult mai devreme decit în Africa“. S.U.A., se arată în continuare un articol, continuă imixtiunea în Vietnamul de sud, Tailanda, Laos şi Cambodgia. „Ce se poate spune despre statele aflate în sfera de influenţă a Occidentului 7“ — se întreabă revista. „In ciuda ajutorului primit, ele devin mai puţin viabile în ceea ce priveşte economia şi mai instabile din punct de vedere politic. Pactele militare şi ajutorul acordat în armament, subliniază „Economic Week“, nu au contribuit la neutralitatea şi nici la dezvoltarea economică a Filipinelor, care sunt strangulate de inflaţie. Preşedintele Ngo Dinh Diem şi membrii familiei sale guvernează în Vietnamul de sud ca pe o moşie personală”. ■.... CAZURI DE PARALIZIE PROVOCATE PE FĂINĂ AMERICANĂ ÎN INDIA După cum relatează agenţia France Presse, direcţiile sănătăţii din Bengal şi Assam au ajuns, în urma unei anchete, la concluzia că făina de grîu importată din S.U.A. constituie cauza paraliziilor de care suferă mai multe sute de persoane din anumite regiuni ale celor două state indigne. Victimele — printre care peste 160 de şcolari din regiunea Darrang — au avut partea inferioară a corpului paralizată după ce au mîncat pîine a cărei făină provenea de la o agenţie catolică americană de „ajutorare“ a Indiei. Autorităţile au confiscat stocurile de făină existente încă pe piaţă. PENETRAŢIA CAPITALULUI AMERICAN TN ANGLIA LONDRA 31 (Agerpres). — Presa engleză publică tot mai multe Pa?. 3 TELEGRAME EXTERNE Kwame Nkrumah despre perspectivele Ghanei ACCRA 31 (Agerpres). — TASS.— La cel de-al XI-lea Congres al Partidului popular al Convenţiei care a avut loc la Kumasi, în ziua de 29 iulie, Kwame Nkrumah, secretarul general al partidului, a prezentat un raport. Arătînd că numărul membrilor acestui partid se ridică acum la 2 milioane, fără a-i pune la socoteală pe simpatizanţi, NkrUmah a spus că este necesar să se intensifice munca politică în toate domeniile. Prejudiciile aduse de colonialism şi imperialism, a declarat el, sînt atît de mari incit ar putea fi reparate numai printr-o muncă politică justă. Kwame Nkrumah a subliniat că partidul şi guvernul pun accentul pe industrializarea şi electrificarea rapidă a ţării. Păşim în perioada industrializării şi mecanizării intense, în perioada trecerii la o agricultură cu multe ramuri. Vom avea nevoie de toate braţele de muncă existente în ţară, întregul popor trebuie să muncească in comun, deoarece interesele noastre sunt unice şi indivizibile şi avem în faţă acelaşi destin. Referindu-se în continuări de planet de 10 ani de electrificare, Nkrumah a declarat că este necesar să se obţină un asemenea grad de electrificare incit în toate colţurile ţării oamenii să poată folosi electricitatea la un preţ redus. Guvernul procedează de asemenea la înfăptuirea unui plan septenal de dezvoltare economică. O declaraţie A preşedintelui Braziliei RIO DE JANEIRO 31 (Agerpres). „A venit timpul să lichidăm latifundiile“, a declarat Joao Goulart, preşedintele Braziliei, într-o cuvîntare rostită la congresul Ligilor ţărăneşti care se ţine în capitala statului Faraiba. „Nu voi da înapoi cu nici un centimetru în lupta pentru reforma agrară, în Brazilia, pentru a se pune capăt privilegiilor celor puţini şi suferinţelor majorităţii“, a spus el. Luind cuvîntul în aceeaşi zi în oraşul Campina Grande din acelaşi stat, Goulart a declarat că sunt necesare şi alte reforme, îndeosebi adoptarea unei legi care să limiteze exportul în străinătate al profiturilor uriaşe realizate de societăţile străine, care privează astfel Brazilia de roadele manei şi eforturile poporului brazilian. ----------0.0 Mersul tratativelor în problema Irianului de vest DJAKARTA 31 (Agerpres). —La 30 iulie președintele Sukamo a ascultat raportul generalului Hidajat Înapoiat de la Washington, unde, împreună cu Subandrio, ministrul afacerilor externe al Indoneziei, a participat la tratativele preliminare cu delegaţia olandeză în scopul studierii posibilităţilor de retrocedare în cursul anului acesta a Irianului de vest către Indonezia. După examinarea raportului lui Hidajat, Djuanda, ministrul prim al Indoneziei, a declarat corespondenţilor că există Încă speranţe de rezolvare paşnică a problemei Irianului de vest. Dluanda a subliniat că Indonezia preferă calea paşnică de rezolvare a acestei probleme. El a adăugat că pînă în prezent nu a fost adoptată nici o hotărîre cu privire la tratativele oficiale cu Olanda, deoarece este necesar ca mai întîi să fie ascultat raportul lui Subandrio. Se crede că Subandrio se va înapoia la Djakarta la 2 august. „SCĂDERILE STOCURILOR DE AUR ÎN S. U. A. PUN ÎN PERICOL POZIŢIA INTERNAŢIONALĂ A DOLARULUI” Un raport al Camerei de comerţ a S. U. A. WASHINGTON 31 (Agerpres). — „Scăderea stocurilor de aur ale Statelor Unite nu se poate prelungi fără a pune în pericol poziţia internaţională a dolarului", se spune într-un raport al Camerei de comerţ a S.U.A. alcătuit la cererea preşedintelui Kennedy şi dat publicităţii de Casa Albă. Reducerea rezervelor de aur ale S.U.A., care în săptămîna încheiată la 25 iulie au suferit o nouă scădere de 25 milioane dolari, este rezultatul uriaşelor cheltuieli militare şi al diferitelor programe de „ajutor“ pentru străinătate. Potrivit datelor statistice, în cei patru ani încheiaţi în 1961 deficitul balanţei de plăţi a S.U.A. s-a ridicat la 13 miliarde dolari şi la pierderea unei cantităţi de aur îri valoare de circa 6 miliarde dolari. Poziţia şubredă a dolarului provoacă profunda îngrijorare a administraţiei Kennedy Toate acestea au făcut ca în cercurile financiare din Europa occidentală să circule tot mai des versiuni despre o creştere a preţului aurului şi o devalorizare a dolarului... Robert Soosa, subsecretar de stat la Ministerul Finanţelor al S.U.A., într-o declaraţie făcută la 10 iulie în cadrul unei conferinţe de presă, a recunoscut că aceste zvonuri au devenit „aproape stridente”. „Wall Street Journal" relata in legătură cu aceasta că oficialităţile americane consideră o devalorizare a dolarului drept „o calamitate căreia trebuie să i se reziste cu toate mijloacele", dar că „chiar şi cei mai dîrji apărători ai valorii prezente a dolarului recunosc că continuarea agravării împrejurărilor nefavorabile ar putea face o devalorizare aproape inevitabilă". Muncitorii tipografi din Italia hotarîţi sa continue lupta Pentru sfirşitul săptăminii a fost anunţată o grevă generală de 24 de ore ROMA 31 (Agerpres). După cum relatează agenţia Reuter, sindicatele tipografilor din Italia au anunţat că, începînd de la data de 31 iulie, personalul care deserveşte tipografiile diferitelor ziare din Italia va organiza, fără avertisment prealabil, grave de scurtă aţirată. Asemenea acţiuni se vor încadra în lupta de mai bine de şase luni dusă de sindicate pentru majorarea salariilor şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. Această hotărîre a fost luată in urma eşuării tratativelor dintre sindicate şi patroni, tratative in cadrul cărora patronii au adoptat, potrivit unui anunţ al sindicatelor „o atitudine de intimidare şi sfidare’’. Sindicatele au anunţat, de asemenea, declararea unei greve generale de 24 de ore care va opri apariţia ziarelor de după-amiază din sâmbăta viitoare, precum şi a celor de duminică dimineaţa. 0.0 ---- în Franţa se intensifică mişcările ţărăneşti » 1 9 9 9 PARIS 31 (Agerpres). — In Franţa se intensifică mişcarea ţăranilor împotriva noii legi complimentare agricole aprobată zilele trecute de Adunarea Naţională Franceză. Agenţia France Presse relatează că la 30 iulie sute de ţărani din regiunea Hennebont (Bretagne) au ieşit pe străzile oraşului ameninţînd cu bararea drumurilor şi cu asedierea magazinelor comerciale din oraş în cazul cînd nu vor fi anulate o serie de prevederi ale noii legi. In sud-vestul ţării se desfăşoară intense pregătiri pentru organizarea unor manifestaţii de felul celor care au avut loc anul trecut. Ziarul „l’Humanité” arată că marea nemulţumire pe care o manifestă ţărănimea franceză este provocată de prevederile noii legi elaborate conform indicaţiilor Pieţei comune. Potrivit acestor indicaţii, Franţa va trebui in Viitorul apropiat să-şi „restructureze” producţia agricolă, astfel incit numai marile gospodării, considerate „viabile” se vor putea bucura de credite şi de alte ajutoare din partea statului. Celelalte gospodării ţărăneşti mici nu vor putea beneficia de nici un fel de ajutor. Potrivit acestui procedeu, în viitor numărul gospodăriilor mici, care urmează să dispară, se va ridica la aproximativ 800 000. O manifestaţie a personalului sanitar de la spitalele din Paris, care cere Îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă. Succes electoral al P. C. Francez PARIS 31 (Agerpres). — Rezultatele alegerilor suplimentare pentru Consiliul municipal al oraşului Coulouriex, Chamier (departamentul Dordogne) denotă creşterea influenţei Partidului Comunist Francez. În urma celui de-al doilea tur de scrutin, doi candidaţi ai partidului comunist, care au întrunit peste 60 la sută din voturi, au fost aleşi membri ai consiliului municipal. Intre primele două tururi de scru- . fin, organizaţiile locale ale P.C. Francez şi Partidului socialist au convenit să voteze pentru candidaţii comunişti. ID> E P ME ¥ EJ ¥ « E N H PUTERNIC CUTREMUR DE PĂMÎNT IN COLUMBIA BOGOTA 31 (Agerpres). — După cum relatează agenţiile de presă, în după-amiaza zilei de 30 iulie, pe o suprafaţă de circa 400 000 mile pătrate, acoperind aproape întreg teritoriul Columbiei, de la graniţa cu Venezuela pînă la frontiera cu Ecuadorul şi de la Oceanul Pacific pînă la junglele din Brazilia s-a înregistrat cel mai puternic cutremur care s-a produs în ultimii zece ani în Columbia. In decurs de trei ore s-au produs trei cutremure. In oraşul Pereira s-a prăbuşit o fabrică de cămăşi, provocînd moartea a 40 de muncitoare şi rănirea altor 150 care lucrau în ateliere. La Manizales s-a prăbuşit cea mai mare şi frumoasă catedrală ,din Columbia, cu care prilej şi-au găsit moartea poetul columbian Guillermo Gonzales Ospiria şi soţia lui. Oraşul a rămas fără apă, lumină electrică şi comunicaţii telefonice. S-au mai înregistrat avarii grave şi victime omeneşti în oraşele Cali, Medellin şi Peculvania. Numărul exact al victimelor şi amploarea pagubelor nu au putut fi încă stabilite. Agenţia Reuter anunţă că cutremurul a fost resimţit şi în Ecuador. FOŞTII NAZIŞTI sâ fie Îndepărtaţi din funcţii BONN 31 (Agerpres). — H. Nannen, redactor şef al revistei vestgermane „Der Stern“, semnează un articol în ultimul număr al revistei în care cere ca foştii nazişti şi criminali hitlerişti să fie îndepărtaţi din viaţa politică şi publică a R.F.G. Nu sînt de acord ca trecutul să fie dat uitării, scrie Nannen. Nannen citează numele unor foşti funcţionari ai justiţiei criminale hitleriste care ocupă actualmente posturi oficiale în aparatul justiţiei R.F.G. Aceştia sînt judecătorii Tide, Schlodtmann, Tirolf, Prinz, Meller, Ebers, Damman şi procurorul Lelke. _ ştiri despre penetraţia capitalului american în Anglia. Numai în Wales există acum 36 de societăţi americane, se spune în raportul corporaţiei pentru dezvoltarea Wales-ului, dat publicităţii la Londra. Multe societăţi americane deţin chiar mai multe întreprinderi în această regiune a Angliei. După cum reiese din raport, cazul Wales-ului este foarte semnificativ pentru ofensiva capitalului american în toate ţările Europei occidentale. In perioada 1950—1960 totalul investiţiilor de capital particular american în Europa occidentală a.. crescut de la 2 la 6 miliarde de dolari. NAVA „VITEAZ“ A SOSIT IN AUSTRALIA La 31 iulie a intrat în portul Freemantle din vestul Australiei nava sovietică de cercetări ştiinţifice „Viteaz“. La bordul navei „Viteaz“ se află oameni de ştiinţă din Uniunea Sovietică, Romînia, India, Indonezia, Ceylon care fac de timp îndelungat cercetării oceanografice în oceanele Pacific şi Indian. La Freemantle li se vor alătura oameni de ştiinţă din Australia şi S.U.A. Timp de cinevale oamenii de ştiinţă aflaţi la bos-tul navei sovietice vor desfăşura o activitate ştiinţifică pe coasta de vest a continentului australian. EXPLOZIE LA SEDIUL AGENŢIEI U.P.I. DIN LIMA In noaptea spre 31 iulie la sediul agenţiei americane de presă „United Press International” din Lima a explodat o bombă rănind un funcţionar al agenţiei şi provocînd pagube. Trei bombe au explodat duminică in apropierea instituţiei unde avea loc o reuniune a membrilor guvernului Peruvian. După cum relatează agenţia France Presse, ele nu au făcut decit puţine pagube.