Scînteia, ianuarie 1963 (Anul 32, nr. 5760-5789)

1963-01-02 / nr. 5760

Nr. 5760 La panoul de onoare în anul care a trecut, sportivii noştri au obţinut victorii de răsunet. Echipa feminină de handbal ni 7 a cucerit titlul de campioană a lumii. Ambele titluri mondiale (la masculin şi la feminin) sunt deţinute de echipele R. P. Romíno. Floretista Olga Orban-Szabo a cucerit titlul de campioană mondială. Este pentru prima dată cînd o sportivă a ţârii noastre îşi înscrie numele pe lista cîştigătoarelor acestei competiţii. Iolanda Balaş — recordmana lumii la săritura în înălţime — a cîştigat la Belgrad, pentru a doua oară consecutiv, titlul de campioană a Europei la această probă. Canotoarele noastre au devenit campioane europene la 4 plus 1, iar fotbaliştii juniori au cîştigat turneul U.E.F.A., disputat la Bucureşti. Halterofilul Fitzi Balaş s-a arătat în acest an în remarcabil progres, stabilind 6 noi recorduri mondiale de juniori. La paraşutism sportiv, Elisabeta Minculescu a stabilit un nou record mondial la săritura cu tel fix, realizînd 1,25 m. O frumoasă comportare au avut, de asemenea, boxerii, care au învins cu 7—3 echipa R. P. Bulgaria, cu 6—4 echipa Scoţiei, cu 6—4 echipa Iugoslaviei şi cu 8—2 echipa oraşului Varşovia. Hochelstii au învins cu 3—2 şi 4—3 echipa R. D. Germane, una din cele mai bune din Europa, şi cu 18—3 şi 10—2 echipa Franţei. Ei au cîştigat, de asemenea, competiţia „Cupa Dunării" de la Belgrad. Anul trecut, echipa de rugbi a terminat neînvinsă sezonul internaţional. Rugbiştii noştri au cîştigat „Cupa Păcii“ şi au învins reprezentativele Franţei (3—0) şi Italiei (11—6), arătînd că sînt printre cei mai puternici din Europa. Ţintaşii au cîştigat „Cupa ţărilor latine" de la Lisabona. La tenis de masă, Maria Alexandru a cucerit titlul de campioană internaţională a Austriei, iar juniorul Dorin Giurgiucă a ocupat primul loc în „Criteriul european“ de la Bled. Voleibaliştii, şahiştii, canotorii, călăreţii, gimnaştii, jucătorii de polo pe apă au obţinut, de asemenea, victorii valoroase. Iată citeva imagini din fotocronica anului 1992, ilustrind succesele sportivilor romini. Echipa feminina de handbal in 7 (stingă sus), reprezentativa de fotbal-juniori (dreapta sus), Iolanda Balas și Olga Orban-Szabo. In anii republicii In cei 15 ani de la instaurarea republicii, cultura fizică şi sportul au cunoscut o mare dezvoltare în ţara noastră. Spartachiadele tineretului, „Cupa Agriculturii”, crosurile populare — competiţii de masă devenite tradiţionale — atrag de fiecare dată sute şi sute de mii de tineri şi vîrstnici. Statul democrat-popular a alocat fonduri însemnate pentru asigurarea bazei tehnico-materiale a sportului, pentru procurarea de echipament şi material sportiv. Astăzi, ţara noastră dispune de peste 15 000 de baze sportive complexe şi simple. Numeroase stadioane au instalaţii dintre cele mai moderne. Bazele sportive ale Bucureştiului sunt bine cunoscute şi peste hotare. Stadionul „23 August", stadionul „Republicii'’, Parcul Dinamo, sala Floreasca, patinoarul artificial, bazinul acoperit — iată numai citeva din bazele sportive bine înzestrate ale Capitalei. Intr-o serie de mari oraşe din provincie — Iaşi, Constanţa, Cluj, Hunedoara, Arad, Ploieşti, Bacău, Galaţi, Timişoara şi altele — au fost construite sau sunt în curs de construcţie stadioane de mare capacitate. Sportul românesc a repurtat în acest deceniu şi jumătate victorii de prestigiu pe arena internaţională. Sportivii noştri au cîştigat 52 de titluri de campioni olimpici, mondiali şi europeni la diferite sporturi. La ultimele trei ediţii ale Jocurilor Olimpice, sportivii din R. P. Romina au cucerit 27 de medalii (printre care 9 de aur). La Olimpiada de la Roma, ei s-au clasat pe locul 10 din 84 de vâri. In anii republicii, sportivii români au stabilit numeroase recorduri mondiale și europene. Numai în ultimii 4 ani, ei au realizat 34 de astfel de recorduri. • Calculele în puncte, după tabela internațională, pentru cele mai bune performante atletice masculine ale anului 1962 dau următorul clasament: 1. V. Brumer (U.R.S.S.) 2,27 m la înălțime — 1 032 puncte î 2. Ter Ovanesian (U.R.S.S.) 8,31 m la lungime — 1 020 puncte i 3. Snell (Noua Zeelandă) 800 m în 1 '44' 3/10 — 1010 puncte; 4. Long (S.U.A.) 20,07 m la greutate — 1007 puncte. De remarcat că finlandezul Nikula, care a stabilit un nou record mondial la săritura cu prăjina (4,94 m), a fost „punctat“ cu 988 puncte. • Ziarul „Komsomolskaia Pravda“ a cerut cititorilor săi să răspundă la următoarele trei întrebări : 1) Care au fost „senzațiile“ anului sportiv 1962 ? ; 2) Ce sportiv a dovedit o asemenea voință, încît nimic nu l-a putut opri să iasă victorios ? ; 3) Ce echipă sovietică a perseverat mai mult în obținerea succesului final ? Media răspunsurilor a dus la următorul rezultat : 1) Medalia de argint a R. S. Cehoslovace la campionatul mondial de fotbal, victoria echipei feminine de volei a Japoniei la campionatele lumii de la Moscova, recordurile mondiale stabilite de Brumei şl Dwan Fraser; 2) Vasili Kuznejov, în proba de decatlon la „europenele" de atletism , luri Vlasov — la haltere ; 3) Spartak-Moscova. • Vînzarea biletelor pentru Jocurile Olimpice va începe la 1 aprilie 1963. Aceasta bineînţeles pentru spectatorii din străinătate. Solicitanţii vor trebui însă să completeze o cerere şi să probeze că şi-au reţinut cameră la unul din hotelurile din Tokio rezervate Jocurilor Olimpice. • Trei din cei mai apreciaţi fotbalişti de pe glob au făcut o serie de declarații în legătură cu sezonul sportiv 1963. Celebrul jucător brazilian Pele a spus : „Sunt fericit că în 1963 echipa mea va întreprinde un turneu în Europa“. Iată ce a declarat Netto (U.R.S.S.) : „Pînă acum am jucat de 60 de ori în echipa reprezentativă. In 1963, echipa Spartak Moscova, în care activez, va participa pentru prima oară la „Cupa campionilor europeni", iar eu mă voi strădui să fiu selecţionat şi în echipa naţională“. Masopoust (R. S. Cehoslovacă) : „Aş vrea ca echipa mea Dukla Praga să se califice în finala „Cupei campionilor europeni“. De asemenea, voi juca cît mai bine, pentru a contribui la succesul echipei reprezentative a țării în „Cupa Europei“. • John Meyer, un tînăr de 22 ani, a produs o mare senzaţie la Colorado, stabilind cea mai bună performanţă de sală la săritura cu prăjina. Utilizînd o prăjină cu fibre de sticlă, Meyer a sărit 4,92 m, cu 3 cm mai mult decit vechiul record a lui Verses. • Campionul european de box la categoria mijlocie László Papp (R.P. Ungară) a anunţat oficial că se retrage din activitatea competiţională în primăvara acestui an. El își va apăra titlul la 18 februarie la Londra, in faţa lui Aldridge, după care va ataca titlul mondial definit de nigerianul Tiger. IftA Ms O M IL I! IM VALERI BRUMEL Tinerii fotbalişti români au învins reprezentativa Etiopiei După cum anunţă agenţia France Presse, duminică la Addis-Abeba echipa de fotbal (tineret) a R.P. Romíno a susţinut meciul revanşă cu reprezentativa Etiopiei. Tinerii fotbalişti români au obţinut o meritată victorie cu scorul de 4—2 (3—2). Primul meci fusese cîștigat de gazde cu 2—1. In cîteva rânduri Peste 300 de atleţi din 12 ţări au luat startul in noaptea Anului Nou în tradiţionalul cros de la Sao Paulo. Sute de mii de spectatori brazilieni au urmărit pe străzile oraşului această întrecere care a fost ciştigată de francezul Hamoud Ameur. El a parcurs 7,600 km în 2208,6/10, fiind urmat de Osvaldo Suarez (Argentina) — 22’22”8/10 și portughezul Maorel Oliveira — 22’27”8/10. ★ Concursul international de sărituri cu schiurile „Turneul celor 4 trambuline” a continuat la Innsbruck cu desfășurarea „manşei” a doua. Norvegianul Toralf Engang a realizat sărituri de 91 şi 85 m, totalizînd din nou cel mai bun punctaj (231,2). Pe locul doi s-a clasat H. Recknagel (R.D. Germană). Campionul mondial şi olimpic Recknagel a putut participa la această „manşă”, deoarece concursul s-a disputat pe teritoriul austriac. După cum se ştie, autorităţile de la Bonn nu i-au permis lui Recknagel să evolueze zilele trecute la concursul de la Oberstdorf (R.F.G.). După două concursuri, în fruntea clasamentului se află Toralf Engang (Norvegia) — 445,4 puncte, urmat de Max Bolkart (R.F.G.) — 408,1 puncte. ★ Competiţia internaţională de baschet pentru cupa „Lantin” a luat sfîrşit cu victoria echipei Universităţii oraşului Istanbul, care în finală a dispus cu 53-45 de echipa F.C. Liege. Luni s-au disputat mai multe întîlniri Internaţionale de hochei pe gheaţă. La Villars, echipa cehoslovacă Slovan Bratislava a cîştigat turneul internaţional, învingînd în ultimul joc cu 5—3 (0—13—1 2—1) echipa selecţionată a acestui oraş. In oraşul elveţian Davos echipa Spartak Praga a învins cu 12—3 (4—0; 5—0, 3—3) echipa suedeză I.F. Forshaga, iar la Innsbruck (Austria), E.K. Kitzbuchel a întrecut cu 12—2 (5—K 3—și 4—1) pe Ferencváros Budapesta. ★ Echipa iugoslavă de fotbal Partizan Belgrad și-a încheiat turneul In Grecia, jucînd la Atena cu echipa Panathinaikos. Fotbaliştii oaspeţi au repurtat victoria cu scorul de 4—1 (2—1). ★ In primul Joc din cadrul turneului pe care-l întreprinde în Turcia, echipa sovietică de fotbal Zenith Leningrad a întilnit la Istanbul echipa Besiktas. Gazdele au terminat învingătoare cu scorul de 4—1 (2—0). ★ In urma unei anchete la care au participat ziariștii de sport din Grecia, titlul de cel mai bun sportiv grec al anului 1962 a fost decernat atletului Vasilis Sillis, recordman al ţării in proba de 400 m plat. Campionul european de talere Jean Sistovaris a ocupat locul doi în clasament. (Agerpres) SCÎNTEIA TELEGRAME EXTERNE Plenara CC al P.C. din Germania Situaţia din Katanga BERLIN (Agerpres). La 31 decembrie, la Hamburg a avut loc plenara Comitetului Central al Partidului Comunist din Germania. După cum anunţă agenţia A.D.N., Max Reimann, prim-secretar al C.C. al P.C. din Germania, a prezentat la plenară un raport cu privire la sarcinile partidului în lupta pentru apărarea democraţiei şi asigurarea păcii. Plenara a adoptat hotărîrea cu privire la convocarea în 1963 a congresului partidului. Participanţii la plenară au aprobat proiectul declaraţiei program şi proiectul noului statut al partidului. Comitetul Central al P.C. din Germania a adresat populaţiei din Germania occidentală un mesaj de felicitare cu prilejul Anului Nou şi şi-a exprimat solidaritatea cu luptătorii pentru pace şi democraţie care sunt deţinuţi în închisorile din R.F.G. * BERLIN 31 (Agerpres).— A.D.N.: Hotărîrea cu privire la interzicerea P. C. din Germania, adoptată cu peste şase ani în urmă de autorităţile R.F. Germane, nu a putut fringe voința de luptă a comuniştilor vest-germani. Anul 1962 a fost marcat prin lupta neobosită a Partidului Comunist din Germania pentru pace şi democraţie, împotriva politicii de pregătiri militare, promovată de guvernul de la Bonn. In anul care a trecut a crescut numărul membrilor partidului. De la începutul anului 1962 au luat fiinţă peste 200 noi organizaţii de bază ale P.C. din Germania, inclusiv peste 100 direct în uzine şi fabrici. Datorită sprijinului mai multor locuitori din R.F. Germană, Jupp Angenfort, membru al C.C. al P.C., care a evadat din închisoare, a reuşit să se ascundă de copoii poliţiei politice din Bonn. La Elisabethville a reînceput schimbul de focuri între trupele O.N.U. şi jandarmeria katangheză NEW YORK (Agerpres). — în prima zi a noului an, la Elisabethville a reînceput schimbul de focuri intre detaşamentele trupelor Organizaţiei Naţiunilor Unite şi jandarmeria katangheză. Au avut loc schimburi de focuri disparate în diferite cartiere ale oraşului. După cum relatează corespondentul agenţiei U.P.I., oraşul Elisabethville este distrus parţial. Numeroase case au fost serios avariate. ★ ELISABETHVILLE (Agerpres). — Potrivit unei declaraţii a generalului Prem Chand, comandantul forţelor Naţiunilor Unite din Katanga, „în cursul operaţiunilor militare desfăşurate pînă acum, forţele Naţiunilor Unite nu au atentat la securitatea populaţiei civile. Declaraţiile făcute de Chombe prin care arată că Naţiunile Unite ar fi omorît un număr mare de civili sunt scorniri tendenţioase. Este posibil ca el să fi pus la cale noi asasinate cu scopul de a discredita Naţiunile Unite”. ■k ELISABETHVILLE (Agerpres). — După cum relatează agenţiile de presă occidentale, trupele Naţiunilor Unite continuă să-şi menţină controlul asupra celor trei oraşe din Katanga, ocupate în cursul operaţiunilor militare desfăşurate în ultimele două zile, Elisabethville, Kipushi şi Kamina. Potrivit unor ştiri oficiale, trupe ale O.N.U. se deplasează în direcţia oraşului Jadotville, situat la 85 de mile nord-vest de Elisabethville. In felul acesta trupele O.N.U. deţin în present controlul asupra tuturor căilor de comunicaţie care duc spre Rhodesia de sud. Ciocniri sporadice au fost semnalate in apropiere de oraşul Kamina. Agenţia Reuter relevă că şeful secesioniştilor katanghezi, Moise Chombe, a sosit în cursul zilei de 31 decembrie tocmai în oraşul Kolwezi, unde se află principalul punct de rezistenţă al jandarmeriei şi mercenarilor din Katanga. După cum s-a mai anunţat, el fugise la Salisbury, capitala Rhodesiei de Nord. Aceeaşi agenţie relevă că imediat după sosirea lui Chombe în acest oraş, reprezentantul englez la O.N.U., Patrick Dean, a avut o întrevedere cu secretarul general al O.N.U., U Thant, cerînd noi asigurări şi garanţii pentru Chombe. ★ LEOPOLDVILLE (Agerpres). 1. Luînd cuvîntul la şedinţa de închidere a Conferinţei panafricane care s-a desfăşurat la Leopoldville, Kennet Kaunda, preşedintele Partidului unit al independenţei naţionale din Rhodesia de nord, a declarat că Rhodesia de nord nu "va rămîne în cadrul Commonwealthului dacă Marea Britanie nu-şi schimbă politica de sprijinire făţişă a lui Chombe. Declaraţia secretarului general al O.N.U. despre evenimentele din Katanga NEW YORK (Agerpres), — într-o declaraţie specială făcută la 1 ianuarie în legătură cu evenimentele din Katanga, secretarul general al O.N.U., U Than), a subliniat că intenţionează să-şi continue eforturile îndreptate spre înfăptuirea concilierii naţionale în Congo. El a spus că speră ca în cursul viitoarelor două săptămîni să fie luate măsuri concrete pentru traducerea în viaţă a acestui plan. Thant a chemat la reglementarea grabnică a divergenţelor dintre conducătorii Kalangăi şi guvernul central al Congoului. El a subliniat totodată că O.N.U. recunoaşte guvernul central ca singurul guvern legal al Congoului şi că nu recunoaşte şi nu va recunoaşte vreo pretenţie la separarea sau independenţa Kalangăi. Ca una dintre măsurile primordiale pentru reglementarea situației în Congo, secretarul general al O.N.U. a propus ca un reprezentant al concernului „Union Miniere” să vină neîntîrziat la Leopoldville pentru a discuta cu guvernul central congolez problema repartizării veniturilor concernului. U Thant a recomandat, de asemenea, ca jandarmeria katangheză să depună jurămîntul de credință guvernului central, pentru a deveni o parte a armatei naționale congoleze. In apărarea comuniştilor arestaţi din Argentina BUENOS AIRES. C.C. al P.C. din Argentina a dat publicităţii o scrisoare în apărarea comuniştilor arestaţi. Cercurile reacţionare şi guvernul, care conduc ţara şi care poartă răspunderea pentru înapoierea economică, pentru sărăcia, şomajul şi foametea din ţară, se spune în scrisoare, îi persecută cu înverşunare pe membrii partidului nostru, cu speranţa deşartă de a-i izola de clasa muncitoare şi de popor şi de a impune ţării planurile reacţionare şi de jaf ale Fondului Monetar Internaţional, precum şi planurile legate de „Alianţa pentru progres”. „Totul dovedeşte însă că ei nu vor reuşi să-şi înfăptuiască intenţiile criminale”, se subliniază în scrisoare. Partidul nostru este carne din carnea şi singe din sîngele clasei muncitoare şi nimeni nu-l va putea izola de ea. Tragerea la sorţi a libretelor de economii C.E.C. cu cîştiguri La 31 decembrie 1962 a avut loc tragerea la sorţi trimestrială a libretelor de economii C.E.C. cu cîştiguri. La această tragere la sorţi au ieşit cîştigătoare toate libretele de economii C.E.C. cu cîştiguri ale căror terminaţii au următoarele numere: 500 cu 250 la sută ; 180 cu 200 la sută ; 438 cu 100 la sută ; 891 cu 50 la sută; 011; 079; 246; 299; 325; 498; 664; 775; 793; 801; 982 cu 25 la sută. Cîştigurile ce revin acestor librete se calculează în raport cu soldul mediu pe care l-au avut libretele respective în trimestrul IV/1962. Informaţii • Loto : la tragerea Revelionului din seara zilei de 31 decembrie 1962 au ieşit din urnă următoarele numere : Pentru premiile obişnuite în bani: 88, 38, 73, 24, 52, 43, 80, 82, 26, 29; Premiul special A : 80, 38, 82 ; Premiul special B : 73, 88, 43 ; Premiul special C : 52, 29, 26. Pentru premiile suplimentare în obiecte: Extragerea I : 80, 14, 38 ■; Extragerea a Il-a : 51, 62, 39 ; Extragerea a IlI-a : 69, 54, 40, 70 i Extragerea a IV-a : 78,52, 73, 90 ; Extragerea a V-a : 52, 11, 6, 66 ; Extragerea a Vl-a : 43, 73, 31, 17, 45 i Extragerea a Vil-a : 19, 22, 28, 77, 7 s Extragerea a VIII-a : 19, 22, 33, 45, 68 ; Extragerea a IX-a : 66, 88, 2, 68, 26 ; Extragerea a X-a : 61, 74, 19, 72, 49. Fond de premii : 3 083 864 lei. • La tragerea de amortizare a asigurărilor mixte de persoane ADAS din 31 decembrie 1962 au ieşit următoarele opt combinaţii de litere : 1) A.H.G. , 2) B.V.W. ; 3) F.I.J. , 4) W.A.O. ; 5) Y.T.X. i 6) V.K.G. ; 7) K.G.O.i 8) U.Y.F. Lucrătorii poştali din Franţa au declarat grevă ca urmare a refuzului guvernului de a satisface revendicările lor privind Îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi majorarea salariilor. In gări, sacii cu scrisori şi caietele au rămas neexpediate, aşa cum se vede în fotografia de mai sus. DE PRET !TUNDENII ANUARUL „ŞTIINŢA ŞI OMENIREA" înaiurul Anului nou editura sovietică „Znanie”, în colaborare cu Academia de Ştiinţe a U.R.S.S. a scos de sub tipar Anuarul „Ştiinţa şi omenirea”, destinat unui cerc larg de cititori. Sarcina lui este de a releva principalele realizări ale întregii ştiinţe mondiale din ultimii doi ani, de a demonstra nu numai realizările ştiinţei, ci şi însemnătatea lor socială. Anuarul este menit să demonstreze marea forţă şi multilateralitate a actualei gîndiri ştiinţifice, perspectivele grandioase ale folosirii celor mai noi realizări ştiinţifice spre binele omenirii. IARNĂ NEOBIŞNUIT DE GREA IN ANGLIA In ’Anglia se înregistrează ninsori neobişnuit de abundente. Pe străzile Londrei, circulaţia este paralizată. Troienele au izolat Londra de celelalte regiuni ale ţării. Numeroase trenuri au fost suspendate. In unele regiunii grosimea stratului de zăpadă atinge trei metri. Numeroase aşezărisunt complet izolate de restul ţării, este întreruptă aprovizionarea cu alimente. A NASCUT 4 GEMEN! Învăţătoarea Vera Matoliina, de 27 de ani, din Tukums (R.S.S. Letonă), a născut patru gemeni. Părinţii au hotărît să numească cei patru băieţi — luri, Gherman, Andrian şi Pavel in cinstea celor patru cosmonauţi sovietici. POPULAŢIA S U.A. Potrivit datelor Biroului de recensămînt, la 31 decembrie 1962 populaţiaStatelor Unite a fost de 188 045 000 oameni. ...ŞI A GHANEI După cum anunţă agenția Associated Press, referindu-se la surse guvernamentale, populația Ghanei se ridică în prezent la 7 100 000 de oameni. DUPĂ REVELION (Desene de NELL COBAR.) Graficul: — Dă-mi voie să ridic şi eu un pahar In cinstea vredniciei tale ! —... Sa vedeţi, am făcut cu toţii revelionul într-o cabană la munte. — Ce face acolo ? — Caută referatele de pe cererile mele. Zice că în noaptea de revelion erau serpentine î... —... Aoleu ! Şi nouă mama ne spune tot mereu: înţeleg să vă jucaţi, să vă distraţi, dar nu cumva să-mi mişcaţi un lucru de la locul lui... Pag.k