Scînteia, iunie 1963 (Anul 32, nr. 5910-5939)

1963-06-10 / nr. 5919

Nr. 5919 FOTBAL ETAPA A 24-a STEAUA—MINERUL 3—2 DINAMO BUCUREŞTI-CRIŞANA 9—0 Stadionul Republicii din Capitală a găzduit ieri două din meciurile etapei a 24-a a campionatului republican de fotbal, Steaua Minerul şi Dinamo Bucureşti-Crişana. Caracteristică pentru cuplajul de ieri era confruntarea dintre fruntaşele clasamentului şi două dintre echipele serios ameninţate de retrogradare. In perspectivă, deci, două meciuri spectaculoase. In fapt insă, soarta ambelor întîlniri s-a decis cu mult înaintea fluierului final. In primul meci, după ce ţi-a asigurat în primele 25 de minute un avantaj de două goluri, autori fiind Constantin şi Cacoveanu, echipa Steaua s-a complăcut in crearea unor faze frumoase, la centrul terenului, ceea ce evident a avut ca rezultat doar menţinerea scorului, atacurile echipei din Lupeni neprezentind un pericol serios pentru poarta militarilor. Cind, imediat după pauză, Drăgoi l-a surprins pe Voinescu printr-un şut de la distanţă, jucătorii militari au „accelerat“ puţin, au înscris un nou gol prin Voinea şi au reintrat, dată fiind diferenţa refăcută, intr-un joc de pase, fără orizont, necombativ. Golul lui Cotroază, care a redus din nou scorul pentru Minenil, a reanimat întrucîtva jocul, fotbaliștii militari au încercat de cîteva ori poarta, dar iară convingere, așa că rezultatul, 3—2 pentru Steaua, a rămas în cele din urmă neschimbat, el reflected just situaţia de pe teren. In cea de-a doua întîlnire, meciul a fost interesant doar în prima jumătate de oră, adică atita timp cît echipa orădeană a rezistat repetatelor atacuri ale înaintării dinamoviste. In această parte oaspeţii au jucat frumos In mijlocul terenului, dar, din păcate, s-au mulţumit numai cu atît. Deschizind scorul prin Frăţilă la minutul 33 draamoviştii au păstrat iniţiativa pină la sfirşit, ei înscriind tacă trei goluri prin acelaşi Frăţilă, Ene II şi Pîrcălab. Acesta din urmă a vădit ieri o poftă deosebită de joc, multe din cele mai frumoase momente ale partidei datorindu-se acţiunilor lui. M. POPESCU să-şi mărească avantajul, construieşte faze frumoase şi reuşeşte să-şi mărească avantajul în minutul 61 printr-o lovitură de la 11 m transformată de Georgescu. Pină la sfîrşitul jocului, ambele echipe au ocazii de a modifics scorni însă Bîtlan, Lereter, Dridea şi Badea ratează ocazii favorabile. FARUL—C.S.M.S. 3—1 CONSTANŢA (coresp. „Scînteii’’). — Jocul a fost de o factură tehnică satisfăcătoare In care gazdele au avut în cea mai mare parte iniţiativa. Dacă Ciosescu, Bukosi şi Moroianu n-ar fi ratat ocazii clare, scorul putea fi şi mai mare. Golurile au fost înscrise de Ologu (minutul 30), Bukosi din Ilm (minutul 44) şi Vlad (minutul 60), pentru gazde şi Vornicu în minutul 56, pentru ieşeni. Fazi din meciul Dinamo Bucureşti — Crişana. ŞTIINŢA CLUJ—RAPID 2—2 U.T.A.—STEAGUL ROŞU 3—1 CLUJ (coresp. „Scînteii“). — Meciul de fotbal dintre Ştiinţa Cluj şi Rapid Bucureşti disputat ieri la localitate s-a caracterizat printr-un joc dinamic şi spectaculos. Ştiinţa a înscris două goluri, unul de către Ivansuc în minutul 31, altul de Adam, minutul 72. Ivansuc a ratat apoi un 11 la ori minutul 77 cînd cei peste 20 000 spectatori se pregăteau să aplaude victoria echipei lor favorite. La rîndul lor, bucureştenii au înscris şi ei două goluri: unul în minutul 43 prin Ionescu şi altul prin Dumitriu în minutul 48. După aspectul general al întîlnirii, rezultatul de egalitate este echitabil. Clasament 1. Dinamo Bucureşti 24 14 8 2 43:18 36 2. Steaua 24 12 7 5 53:36 31 3. Ştiinţa Cluj 23 18 6 7 37:33 26 4. Rapid 24 9 7 8 42:36 25 5. ştiinţa Timişoara 24 9 7 8 36:35 25 6. Farul 23 18 4 9 41:34 24 7. Progresul 24 9 6 9 48:42 24 8. CS.M.S. 24 8 8 8 41:47 24 9. Steagul Roşu 24 18 4 10 34:48 24 10. Petrolul 24 8 6 18 37:29 22 11 . T.A. 24 8 4 12 39:44 20 12. Dinamo Bacău 24 7 5 12 28:37 19 13 Crișina 24 7 5 12 25:42 19 14. Minerul 24 4 6 14 22:52 14 Ieri, la polo Programată la ore puţin potrivite, între 12 şi 14:30 (de ce nu în nocturnă ?), etapa de ieri din Capitală a campionatului republican de polo nu s-a bucurat de prezenţa unui număr prea mare de spectatori, deşi cele două meciuri promiteau intîlniri interesante. Primul joc, disputat între Ştiinţa şi C.S. Mureşul (Tg. Mureş), a confirmat ascensiunea de formă a studenţilor. După o luptă strînsă, Ştiinţa a învins cu 4-1 (2-0, 0-1, 0-0 2-0), după multe faze spectaculoase la care au contribuit ambele echipe. Menţiuni deosebite pentru jocul prestat se cuvin acordate jucătorilor Csiszer şi Simon (M) şi Mărculescu (S). A condus bine Paul Niculescu. Echipa Steaua a cîştigat la scor, 13-0 (3-0 , 4-0, 4-0, 2-0) meciul cu Industria linii — Timişoara. Timişorenii au căutat să limiteze proporţiile scorului printr-Un joc strîns dar superioritatea adversarilor a fost mult prea evidentă. Victoria militarilor lasă să se întrevadă că meciul lor, decisiv, cu Dinamo Bucureşti, programat la 30 iunie, se anunţă deosebit de interesant. ARAD (prin telefon). Ieri echipa textiliştilor din localitate a învins Steagul roşu Braşov. Arădenii au desfăşurat un fotbal frumos, au dominat majoritatea timpului şi au reuşit chiar în prima repriză să înscrie de două ori prin Czako in minutul 10 şi 40. In cea de-a doua parte a meciului jocul este mai echilibrat. Cel de-al 3-lea gol pentru U.T.A. este marcat în minutul 56 de către Nagy (Steagul roșu) în propria-i poartă. Echipa din Brașov marchează în minutul 88 prin Năftănăilă. PROGRESUL—DINAMO BACAU 9—3 BACĂU (prin telefon). — In minutul 30 Dinamo Bacău conducea cu 3-0 prin golurile înscrise de Eftimie in minutul 4 şi 10, şi de Gram in minutul 29, lăsînd impresia că vor cîştiga acest meci detaşat. In plină dominare a băcăoanilor, oaspeţii profită însă de două greşeli ale apărării dinamoviste şi schimbă tabela de marcaj, înscriind în minutul 34 prin Oaidă şi 41 prin Mateianu. Cu scorul de 3—2 ia sfirşit prima repriză. La reluare jucătorii echipei Progresul preiau iniţiativa şi reuşesc să surprindă apărarea dinamovistă şi să înscrie încă două goluri prin Popescu in minutul 73 şi Voinea, minutul 85, obţinînd astfel o victorie preţioasă. De remarcat că la scorul de 3—2, dinamoviştii au beneficiat de un penalti, ratat de Eftimie. ŞTIINŢA TIMIŞOARA—PETROLUL 2—0 TIMIŞOARA (coresp. „Scînteii). — A fost un meci specific de campionat presărat uneori de durităţi.. In prima parte fazele se succed de la o poartă la alta, dar nici una din echipe nu reușesc să înscrie. In minutul 40 însă, echipa locală înscrie primul gol prin Mitaru. După pauză echipa locală intră hotărîtă BOX Campionatul republican de box pe echipe a programat o serie de întîlniri spectaculoase. In Capitală, pe stadionul Dinamo, campioana ţării, Steaua, a învins cu scorul de 25—14 pe Metalul Bucureşti. în cursul reuniunii au fost obţinute o serie de victorii înainte de limită. In formă bună s-a dovedit campionul ţării Ion Dinu (Steaua) care l-a învins prin abandon în prima repriză pe N. Caliţa. De asemenea, H. Loew (Steaua) a reuşit să-l scoată din luptă pe P. Cîmpeanu. Au mai obţinut victorii prin abandon N. Mîndreanu, E. Cismaş, M. Ghirghioni şi V. Trandafir, toţi de la Steaua, în cel de-al doilea meci, Dinamo Bucureşti a întrecut cu 23—12 pe Constructorul Galaţi. Duminică dimineaţa pe ringul montat în parcul sportiv Progresul echipa Progresul Bucureşti a dispus cu 23—16 de Farul Constanţa. Surpriza reuniunii a furnizat-o tînărul bucureştean Marin Anghel care a dispus la puncte de campionul ţării la „mijlocie mică“ Vasile Neagu. Alte rezultate din ţară : Crişul Oradea—C.S.C. Baia Mare 26—12; Casa Ofiţerilor Braşov— Metalul Bocşa 20— 20. Ştefan Papadăteanu (Farul), (Progresul) Întrece la puncta pe Ion Ol(Foto : M. Andreescu) Rezultate categoria B Seria I-a : Siderurgistul Galaţi — Foresta Fălticeni 2-0; Poiana Cimpina — Ştiinţa Galaţi 3-0; Ceahlău P. Neamţ — Prahova Ploieşti 2-1 ; Carpaţi Sinaia — Progresul Brăila 6-1 ; Flacăra Moreni — C.F.R. Paşcani 4-1 ; I.M-U. Medgidia —* Flamura Roşie Tecuci 4-0 ; Metalul Tirgovişte — Rapid Focşani 6-0. Seria II-a : Metalul — Progresul Alex. 1-1 ; Tractorul Braşov — C.S.M. Reşiţa 3-2 ; Chimia Făgăraş — Dinamo Piteşti 1-0; C.S.M. Sibiu — Ştiinţa Bucureşti 0-2; Gaz Metan Mediaş — Unirea Rm. Vilcea 1-0; C.F.R. Roşiori — Dinamo Obor 4-0 ; Ştiinţa Craiova — Metalul Tr. Severin 3-0. Seria v-a : Industria Sirmei C. Turzii — C.F.R. Timişoara 3-3 ; Unirea Dej — Arieşul Turda 4-0 ; Crişul Oradea — A.S. Cugir 2-2 ; Minerul B. Mare — C.S.M. Cluj 4-0 ; C.F.R. I.R.T.A. Arad — Recolta Cărei 3-2 ; Mureşul Tg. Mureş — Jiul Petrila 1-0 ; A.S.M.D. Satu Mare — Vagonul Arad 2-1. SCENTETA Turul AR 11ie I , C. Dumitrescu a cîștigat etapa a 7-a LONDRA 9 (Agerpres). — Ciclistul român Constantin Dumitrescu continuă să fie unul din principalii protagoniști în Turul Angliei. Duminică el a adus prima victorie individuală de etapă culorilor noastre, sosind primul în orașul Northampton, după 222 km. Rutierul român, scrie comentatorul agenţiei „Reuter’’, a realizat ieri o mare performanţă. Împreună cu coechipierul său Walter Ziegler, el a iniţiat principala evadare care a hotărît soarta etapei. La această acţiune au mai participat alergătorii polonezi, elveţianul Herger şi spaniolul Erenozaga. La sprintul-final, C. Dumitrescu i-a învins detaşat pe ceilalţi concurenţi. Clasamentul etapei a 7-a, Weston — Northampton : 1. C. Dumitrescu (R. P. Romină) a parcurs 222 km în 5h 58' 13” (medie orară 37,200 km); 2. Erenozaga (Spania) 5h 58’17" ; 3. Herger (Elveţia) 5h 58’18"; 4. Perkins (Britania) ; 5. Ziegler (R. P. Romînă); 6. Gazda (R. P. Polonă) toţi în acelaşi timp. Clasamentul general individual: 1. Chisman (Anglia) 34h 16’43"; 2. C. Dumitrescu (R. P. Romină) la 7’33’%; 3. Herger (Elveţia) la 10’44" ; 4. Spuhler (Elveția) la 11’47"; 5. Ziegler (R. P. Romînă) la 13’47”; 6. Perkins (Britania) la 14’04". Clasamentul general pe echipe : 1. Anglia 103’ 19’18" ; 2. R. P. Romînă la 4’47" ; 3. R. P. Polonă la 6’36”; 4. Elveția ; 5. Britania etc. Astăzi se desfășoară etapa a 8-a Northampton — Cleethorpes (193 km). Pină la sfirșitul competiției au mai rămas de disputat 6 etape, însumind aproximativ 800 km. RUGBI Steaua— virtuală campioană de primăvară De multă vreme ne obişnuisem ca lupta pentru primul loc al clasamentului la rugbi să se dea numai între Steaua şi Griviţa Roşie. De aceea, faptul că ieri o altă formaţie — Progresul — candida, alături de Steaua, la şefia primei părţi a campionatului, a constituit o surpriză agreabilă. Mai ales că în actualul sezon, redutabilul „15“ al asociaţiei Progresul se menţinuse multă vreme în postura de lider, lăsînd îndreptăţite speranţe susţinătorilor săi şi pentru întîlnirea decisivă. Steaua a cîştigat însă cu 6—0 (3—0) rezolvînd în favoarea sa nu numai duelul direct cu foştii lideri, ci — mai ales — însăşi problema campioanei de primăvară, întrucît militarii sa pot considera virtuali fruntaşi ai primei părţi a competiţiei. Referindu-ne la jocul în sine, trebuie să consemnăm că formaţia Progresul n-a fost inferioară învingătorilor săi. Cel puţin în repriza secundă, cînd a acţionat aproape permanent în jumătatea de teren a militarilor, unde a şi beneficiat de numeroase lovituri de pedeapsă ratate de P. Niculescu. Steaua a concretizat prin Penciu două din cele trei lovituri de pedeapsă acordate de arbitru: una în prima parte a jocului, din imediata apropiere a buturilor adverse, cealaltă la jumătatea reprizei secunde, de la mare distanţă. Alături de fundaşul Al. Penciu, care prin întreaga sa evoluţie de ieri merită calificativul „excelent“, s-au remarcat şi: Paul Merghişescu (cu o reintrare care a făcut ca absenţa titularului A. Mateescu să nu se facă simţită, să ne întrebăm de ce acest jucător valoros apare în formaţie atît de rar?), R. Chiriac, P. Ciobănel, Fodor, Căpuşan şi Preda. EM. VALERIU : Alte rezultate : Gloria — Ştiinţa Cluj 0—0; C.S.M.S. Iaşi — Griviţa Roşie 3—6; Rulmentul Bîrlad — Dinamo Bucureşti 3—3; Farul Constanţa — Unirea Bucureşti 3—0; Ştiinţa Timişoara — Ştiinţa Petroşeni 11—6. (Agerpres) ATLETISM R. p. Romînă—Grecia 121—87 Cornel Porumb a stabilit un nou record republican la săritura in înălţime --------------------- Concursul atletic R. P. Romînă — Grecia a luat sfirşitori la Ploieşti şi a fost dominat de rezultate excelente obţinute de săritorii noştri de înălţime. După ce tînărul Alexandru Spiridon a stabilit două rezultate remarcabile pentru vîrsta şi puţina sa activitate (2,04 şi apoi 2,08 m) recordmenul ţării Cornel Porumb a încheiat dificila probă cu o performanţă remarcabilă (2,11 m) stabilind un nou record al R. P. Româno, care-l situează pe atletul nostru printre cei mai valoroşi performeri mondiali din acest sezon. Iată ceilalţi învingători din ultima zi : greutate: Tsakanikas (G.) 16,96 m; 800 m: Z. Vamos (R.P.R.) 1’51" 9/10; 5 000 la: A. Barabas (R.P.R.) 14’H"; 400 m garduri: Skourtis (G.) 52”5/.10; suliţă: Gh. Popescu (R.P.R.) 70,42 m; 200 m plat: Jurcă (R.P.R.) 21’’ 9/10; triplu salt: Ciochină (R.P.R.) 15,64 m; ştafeta 4x400 m Grecia 34’’ 8/10. Referindu-se la meciul atletic România — Grecia, antrenorul federal Petre Zîmbreşteanu a declarat: „Am obţinut de această dată o victorie mai netă decît anul trecut la Salonic. Cele mai pasionante şi cu rezultate de certă valoare au fost — în afara performanţei lui C. Porumb — probele de demifond şi fond. Sprinterii au prins curaj şi cred că în curînd vor fi capabili de rezultate cu mult sub 10,9 sec. cît au înregistrat acum. Decepţia totuşi la aruncări, ca şi la săritura cu prăjina (cea mai slabă probă a concursului). Oaspeţii au avut în Tsakanikas, Reguros, Komitadis şi Marsellos oameni de bază ai echipei“. I. DUMITRIU Handbal Echipa feminină a clubului Rapid campioană republicană Duminică la Cluj a luat sfirşit turneul final al campionatului republican feminin de handbal în 7. Din nou titlul de campioană a revenit echipei Rapid Bucureşti, care a terminat competiţia neînvinsă. Jucătoarele feroviare au învins simbătă cu 9—4 pe Tractorul Braşov, iar duminică au întrecut cu 7—5 pe Ştiinţa Timişoara. Alte rezultate: simbătă : Ştiinţa Timişoara—C.S.M. Sibiu 19—5 ; duminică : C.S.M. Sibiu—Tractorul Braşov 5-4. Clasamentul final se prezintă astfel: 1. Rapid Bucureşti 12 puncte ; 2. Ştiinţa Timişoara 8 puncte; 3. Tractorul Braşov 2 puncte (32—56) C.S.M. Sibiu 2 puncte (30—75). (Agerpres) Agenţiile de presă transmit î • în cadrul concursului de atletism de la Houston (S.U.A.), Warren Bralov a obţinut la săritura cu prăjina 4,91 m, învingindu-l pe fostul recordman mondial Pennel — 4,79 m. Randi Matson, în vîrstă de 16 ani, a aruncat greutatea la 18,44 m. Nate Adams a ciştigat probele de 100 și 220 yarzi cu timpurile de 9 4/10 și respectiv 213/10. • Un meci retur contind pentru finala „Cupei campionilor europeni” la baschet feminin echipa Slavia Sofia a învins cu scorul de 60-49 pe Slovan Orbis Praga. Primul meci revenise baschetbalistelor cehoslovace cu 52-57. Datorită unui cosaveraj mai bun echipa bulgară a cucerit trofeul. • Cea de-a 20-a etapă a Turului ciclist al Italiei disputată pe ruta Moena — Brescia (240 km) a fost ciștigată de italianul Guido Carlos, în 7h 33’28”, în clasamentul general individual conduce Balmamion urmat la 2’40" de Adorai. • Cu prilejul unui concurs de atletism desfăşurat la Pekin atletul Ni. Cihcin a stabilit un nou record al R. P. Chineze la săritura în înălţime cu o performanţă de 2,18 m. Noul recordman al R. P. Chineze este în vîrstă de 22 ani şi are o înălţime de 1,84 m. • Campionatul mondial masculin de handbal în 11, desfăşurat în Elveţia, a luat sfirşit cu un succes remarcabil al echipei R. D. Germane care a învins in finală cu 14-7 (9-2) reprezentativa R. F. Germane. Alte rezultate din ultima zi a campionatului : Elveţia — R. P. Polonă 10-6 (4-4) , Austria — Olanda 22-19 (13-7) ; Izrael — S. U.A. 16-5 (4-3). Clasamentul final : 1. R. D. Germană ; 2 R. F. Germană ; 3 Elveţia ; 4. R. P. Polonă ; 5. Austria ; 6. Olanda 7. Izrael ; 8. S.U.A. • După 7 runde, in turneul internaţional de şah de la Soci conduce marele maestru sovietic Lev Polugaevski cu 6,5 puncte, urmat de Smîslov cu 5 puncte şi Krogius 4,5 puncte, Şahistul român .Victor Cioclitea a remizat în runda a 5-a cu iugoslavul Bukici, in runda a 6-a a pierdut la maghiarul Haag, iar în runda a 7-a a întrerupt in poziţie complicată cu Za.(fv. Ciocîltea totalizează pină acum 2,5 puncte. PRONOSPORT Concursul din 9 iunie a. c. Dinamo Bacău — Progresul Ştiinţa Cluj — Rapid Farul — C.S.M.S. Iaşi Dinamo Bucureşti — Crişana ştiinţa Timişoara — Petrolul Steaua — Minerul U.T.A. — steagul Roşu Ceahlăul — Prahova C.F.R. Roşiori — Dinamo Obor Ind. Firmei — C.F.R. Timişoara Unirea Dej — Arieşul Minerul Baia Mare — C.S.M. Cluj Chimia Făgăraş — Dinamo Piteşti TIR Duminică la poligonul de la Tunari a luat sfirşit întîlnirea internaţională de tir dintre selecţionatele R.P. Romíno şi R.P. Ungare. Ultima probă a meciului, armă liberă calibru redus 3x40 focuri, a revenit ţintaşului maghiar Tibor Király, care a totalizat la cele trei poziţii 1135 puncte. Pe locurile următoare s-au clasat Tr. Cogut (R.P.R.) — 1135 puncte şi: Bela Buz (R.P.U.) — 1126 puncte; învingătorii pe poziţii: culcat : I. Sîrbu (R.P.R.) — 395 puncte; genunchi : T. Király (R.P.U.) — 386 puncte; picioare : Tr. Cogut (R.P.R.) — 369 puncte. MAGAZIN Găzduirea miilor de sportivi, ziarişti şi turişti ce vor sosi la Tokio cu ocazia jocurilor olimpice din 1964 este una din problemele care produc griji organizatorilor japonezi. Se pare că nici noul hotel cu 20 de etaje construit la Tokio nu va putea rezolva această problemă. Iată însă că organizatorii au găsit deocamdată o soluţie : ei au încheiat un acord cu o companie de navigaţie engleză prin care vasul de pasageri „Orfana” va rămine pe toată durata jocurilor In rada portului Yokohama. El va putea găzdui in cabinele sale 2 106 persoane. In toamna anului 1964 Federaţia braziliană de fotbal va organiza la Rio de Janeiro un mare turneu de fotbal la care au fost invitate pină acum echipele Argentinei, Italiei, Angliei şi U.R.S.S. La cele 59 de meciuri din cadrul „Cupei campionilor europeni" la fotbal, cîştigată în anul acesta de formaţia Milano, au asistat 2 180 000 de spectatori. Numărul golurilor Înscrise in actuala ediţie a fost de 214. S-a găsit un adversar pentru Viasov ! Este vorba de halterofilul ucrainean Leonid Jabotinski, înalt de 1,90 m şi cu o greutate de 150 kg. Jabotinski a ridicat la totalul celor trei stiluri 520 kg, și, după părerea lui Vlasov, el va putea ridica pină la 570 kg. „Cupa U.CE.CO.M.« Prima etapă a celei de-a 8-a ediţii a cursei cicliste „Cupa U.C.E.C.O.M.”, disputată pe ruta Bucureşti — Piteşti (108 km), a fost cîştigată de dinamovistul Gh. Bădără în 2h 44’23”. Cu timpul de 2h 44’23” au sosit în ordine N. Grigore (Steaua), S. Ariton (Voinţa), N. Ciobanu (Ploieşti), Boşilov (Septemvri Sofia). Al doilea pluton condus de Cosma, şi maghiarul Horvath a sosit după 29". Astăzi are loc etapa a II-a Piteşti — Sibiu (167 km). Pag. 5 Galaxia de lumini din taiga în Siberia răsăriteană, acolo unde apele de un albastru cristalin ale Angarei se îndepărtează de calea ferată, cotind spre nord, sunt aşezate două oraşe : unul vechi, Usolie-Sibirskoe, iar celălalt, Angarsk, care nu are decit 12 ani şi te incintă prin frumuseţea noilor sale cartiere. La drept vorbind, epitetul „vechi“, aplicat oraşului Usolie, are doar un sens biografic. In realitate, acesta este un oraş întinerit,- un adevărat laborator-, în care se fac experienţe in domeniul construcţiei de oraşe ale viitorului. O gigantică constelaţie, o adevărată galaxie de lumini străluceşte de-a lungul malurilor Angarei, pe întreaga porţiune a taigalei dintre cele două oraşe. Aici se află complexul petrochimic Angaro-Usolski, în cadrul căruia rafinăria de la Angarsk ocupă o poziţie dominantă. La marginea oraşului, despărţite de el prin gulerul miţos al unui codru de pini, se profilează instalaţiile de desalinare electrică a petrolului, înalte cît o casă cu mai multe etaje şi înfăşurate în ţevi, instalaţiile de distilare atmosferică şi un vid, de cracare termică, bateria de bitum, care scot nori de abur şi vîlvătăi, gîfîie şi şuieră eliminînd aer comprimat. Din depozitele rafinăriei se scurg în cisterne şi vi ţevi — benzină, păcură, gaze lichefiate, bitum şi motorină. Încă la sfîrşitul anului acesta va intra în funcţiune instalaţia „ELOU-JIVT“ — o combinaţie de instalaţii de desalinare electrică şi de distilare atmosferică şi, în vid. Pe o platformă se montează utilaje. Din imense „cranii“ metalice, montatorii asamblează ultimul din cele trei rezervoare de cite 600 metri cubi. In aceste rezervoare sferice cu diametrul de 10 metri, sub influenţa căldurii şi a unui puternic cîmp (Articol primit de la Agenţia „Novosti”), electric, ţiţeiul va fi separat de apa cu care este amestecat. In apropiere începe montarea unei coloane de rectificare. Aceste aparate, înalte de circa 45 m şi cu un diametru de peste 4 m, vor extrage din ţiţei produse superioare, fiind deservite de numai 11 oameni intr-un schimb. Se desfăşoară construcţia instalaţiei de cracare catalitică, al cărei bloc reactor va avea o înălţime de 72 m. Va urma apoi construcţia atelierelor grupului de uleiuri, care vor produce un foarte bogat sortiment de lubrifianţi. Nu e lucru uşor să construieşti o uzină în condiţiile Siberiei. Toate agregatele ei se vor afla în aer liber. De aceea, atît oţelul, cit şi betonul trebuie să fie rezistente la ger. Conductele vor trebui să fie înfăşurate în „şube“ călduroase de azbest şi, afară de aceasta, in ele vor fi introduşi preî icălzitori pentru a le feri de gerurile iernii. In Siberia funcţionează deja uzine chimice şi se construiesc altele noi. Ele au nevoie de materii prime, pe care le va furniza petrolul. Oraşele au nevoie de păcură şi de gaze pentru încălzit. Aducerea petrolului din Başkiria şi Tataria şi prelucrarea lui aici se dovedeşte a fi mult mai avantajoasă decit transportul separat al fiecărui produs. înainte vreme, păcura pentru alimentarea cazanelor de aburi şi pentru centralele electrice se aducea aici din Ural, de la o distanţă de mii de kilometri. Iarna, după multe zile de drum, gerurile siberiene o îngroşau intratît, incit evacuarea ei din cisterne era cu neputinţă. Astăzi, trenuri electrice pornesc în goană din Angarsk, aducînd în diferite localităţi păcură care este călduţă încă. La Angarsk s-a reuşit să se obţină din păcură gaz combustibil, realizându-se astfel în fiecare an economii in valoare de 56 000 000 de ruble. Obţinerea de produse petroliere în Siberia mai este avantajoasă pentru încă un motiv: producţia necesită energie electrică, iar pe malurile Angarei aceasta nu constituie o problemă. Este cea mai ieftină energie electrică pe care o primesc rafinăriile din Uniunea Sovietică. Istoria rafinăriei din Angarsk abia începe. Cisternele cu petrol brut vor dispare în curînd. Ţiţeiul va sosi la rafinărie prin uriaşa conductă intercontinentală, care a şi ajuns la Angarsk. Printr-un „pai” lung de peste 3 000 km, rafinăria va aspira din Başkiria aurul negru, expediind în toate direcţiile gaze, benzină, uleiuri. Cheltuielile vor fi de trei ori mai mici decît în cazul transportului pe calea ferată. Din răsărit vor porni in curînd spre Angarsk cisterne cu ţiţei. Acesta însă nu va fi negru, ci auriu, de culoarea chihlimbarului. Este vorba de ţiţeiul provenit din zăcămintele descoperite lingă Markova, un vechi sat din taiga, situat pe malul Lenei. Acolo este pe cale de a se naşte o nouă industrie petrolieră, ale cărei produse vor putea rivaliza cu cele mai bune din lume. Construcţia rafinăriei din Siberia răsăriteană a început tocmai la timp. Dacă n-ar fi fost ea, un întreg fluviu de petrol ar fi trebuit să fie îndreptat spre partea europeană a Uniunii Sovietice, parcurgînd o jumătate din întinderea Asiei, iar produsele petroliere — transportate înapoi în Asia. Rafinăria din Angarsk este un punct de pe hartă, unde se vor intilni două torente de petrol: unul negru, din apus, iar celălalt, „alb“, din răsărit, care se vor revărsa în întreaga Streerie, în rîuleţe de substanţe preţioase, alimentînd cu combustibil şi materii prime chimice industria care se dezvoltă impetuos. STANISLAV ILIN Rafinăria de petrol din Angarsk văzută noaptea DE PRETUTINDENI „ COSMOVOX" Academicianul Nikolai Barabasov, cunoscut specialist sovietic în domeniul cercetărilor privind Luna, a construit un instrument muzical electronic căruia i-a dat numele de „Cosmovox“. Acest instrument, prevăzut cu claviatură mobilă, seamănă cu cutia unui acordeon. La „Cosmovox“ se pot interpreta piese pentru: vioară, corn, oboi, flaut. El poate imita chiar şi vocea unei... soprane lirice. UNDE DUCE FANATISMUL Hector Arias şi Celina Saldana, ţărani din statul Tamaulipas (în nordul Mexicului) „păcătuiseră“ şi preotul din localitate a hotărît să dea un exemplu. La indicaţia lui, vreo sută de ţărani fanatizaţi i-au prins pe cei doi „păcătoşi“ şi i-au legat pe un rag enorm, căruia i-au dat foc. Cînd victimele erau înconjurate de flăcări, a sosit un detaşament de soldaţi trimis de autorităţile din oraşul vecin. Ciocnirea care a urmat între ţăranii instigaţi de preot şi forţele de ordine a avut drept rezultat 11 morţi, printre care preotul, şi 12 au fost grav răniţi. INVAZIE PE ELEFANŢI Agenţia France Presse relatează că zilele acestea a fost semnalată o invazie de elefanţi în Rezervaţia Naţională a Kenyei. In scurt timp, aproape 16 000 de elefanţi s-au grupat într-o turmă uriaşă, stabilindu-se pe o mare întindere a rezervaţiei. Specialiştii nu au putut găsi nici o explicaţie concludentă a acestui fenomen. Invazia a provocat stricăciuni considerabile şi pune în primejdie supravieţuirea faunei rezervaţiei, în special a rinocerilor. Mari întinderi de pădure au fost devastate. NĂSCUTĂ IN 1795 Hatice Nine, arată revista „Newsweek“, spune că are 168 de ani. Ea s-a născut în anul 1795 — pe timpul revoluţiei franceze! — în satul Sarp din Turcia. Este analfabetă şi toată viaţa a trăit în acest sat. Contemporană cu multe evenimente istorice, ea îşi mai aduce aminte de războiul Crimeei (1853- 1855) în care şi-a pierdut un fiu. După cum au constatat medicii, ea posedă toate facultăţile mintale şi vîrstă matusalemică n-o împiedică de la activitatea sa cotidiană. SECETA PIN INSULELE IHUKIU Autorităţile insulelor Riukiu au hotărît să adreseze primarilor din opt mari oraşe japoneze, printre care Tokio, Osaka, Nagoja şi altele, apelul de a contribui la procurarea apei potabile pentru populaţia acestor insule. Lipsa de apă potabilă se face tot mai resimţită, datorită unei secete — cea mai puternică din ultimii 73 de ani — care afectează în mod deosebit a şasea parte a populaţiei insulelor. In urma acestui apel, companiile maritime japoneze ale căror nave efectuează curse spre Okinawa au hotărît să înceapă transportul de apă potabilă din Japonia spre aceste insule. OPERAŢIE DIFICILĂ Alain Vachey, şofer din Dijon, a suferit un accident cu un an in urmă. O bară de fier de 600 kg i-a căzut pe braţ. Transportat imediat la spitalul din Dijon, braţul care nu se mai ţinea decit intr-un muşchi i-a fost cusut. Tînărul Alain Vachey a trebuit să suporte mai multe operaţii, pină la urmă însă braţul i-a fost salvat. El şi-a reluat meseria de şofer.