Scînteia, noiembrie 1963 (Anul 32, nr. 6063-6092)

1963-11-01 / nr. 6063

Nr. 6063 Prezentarea scrisorilor de acreditare de către ambasadorul Austriei in R. P. Romina Cuvintările rostite în cuvîntul său, ambasadorul austriac și-a exprimat bucuria atît pentru onoarea pe care o are de a remite scrisorile de acreditare, în calitate de ambasador, cit și pentru faptul că ridicarea misiunilor diplomatice de la Bucureşti şi Viena la rang de ambasade subliniază, printre alţi factori, voinţa sinceră a celor două ţări de a dezvolta, mai mult ca în trecut, relaţiile lor şi de a strînge legăturile în toate domeniile. Dr. Paul Wetzler a subliniat că în cursul ultimelor 15 luni problemele financiare rămase în suspensie între cele două ţări au fost rezolvate în mod fericit, în vederea creşterii schimburilor în sectorul agricol, a fost încheiat un acord veterinar. Amintind că recent doi miniştri austrieci, printre alte personalităţi, au vizitat România unde au găsit generoasa ospitalitate proprie poporului român: el şi-a exprimat bucuria în legătură cu vizita apropiată în Austria a ministrului afacerilor externe român. „Această strîngere a legăturilor între două popoare — a remarcat ambasadorul — corespunde bine cu înţelepciunea şi chibzuinţă pe care o arătaţi în conducerea destinelor frumoasei dv. ţări. Contactele, atît oficiale cît şi particulare, pe care le-am putut avea cu compatrioţii dv., de cînd am onoarea să reprezint ţara mea în patria dv., îmi confirmă mereu convingerea că nu există chestiuni care să nu poată fi rezolvate într-un spirit de bună credinţă şi bun simţ, prin bunăvoinţă şi prin înţelegerea lucrurilor simple, omeneşti“. în încheiere, ambasadorul austriac a transmis tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej cele mai sincere urări pentru fericirea sa personală şi pentru prosperitatea tot mai mare a poporului român şi a asigurat că îşi va folosi toate forţele, ca şi în trecut, pentru a contribui la dezvoltarea legăturilor romîno-austriece. Răspunzînd ambasadorului austriac, preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej, şi-a exprimat satisfacţia în legătură cu acest moment important în relaţiile româno-austriece şi a declarat că împărtăşeşte pe deplin aprecierea ambasadorului că ridicarea misiunilor diplomatice la rang de ambasade subliniază — printre alţi factori — voinţa sinceră a celor două ţări de a dezvolta, mai mult ca în trecut, relaţiile lor şi de a strînge legăturile în toate domeniile. El a remarcat că această voinţă comună s-a manifestat cu prilejul întîlnirii dintre conducătorii celor două state şi de care, personal, îşi aminteşte cu plăcere. Acea întîlnire a fost urmată de vizitele unor membri ai guvernului român şi austriac, de schimburile, în continuă creştere, de ingineri, specialişti, oameni de cultură, ziarişti, turişti. Preşedintele Consiliului de Stat a arătat că guvernul român acordă o deosebită importanţă acestor contacte pentru că ele contribuie la o mai bună cunoaştere şi înţelegere, la găsirea unor noi căi pentru dezvoltarea relaţiilor noastre. Este grăitor în această privinţă că faţă de 1955, volumul schimburilor comerciale romîno-austriece a crescut, în 1962, de peste trei ori şi există toate premizele ca în anul în curs să atingă un volum de aproape patru ori mai mare decit cel din 1955. Relevînd că rezultatele obţinute sunt încurajatoare şi îndreptăţesc satisfacţia noastră, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej a subliniat că aceste rezultate creează condiţii pentru noi progrese în colaborarea româno-austriacă. Inginerii, tehnicienii şi muncitorii români au avut, nu o dată, prilejul să preţuiască nivelul utilajului şi maşinilor austriece, expresie a tehnicii industriei austriece. In continuare, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej a declarat că posibilităţile de dezvoltare a relaţiilor dintre cele două ţări sunt departe de a fi epuizate şi că prin eforturi comune se va reuşi să se valorifice aceste posibilităţi în folosul popoarelor noastre, contribuind în acelaşi timp la o mai bună înţelegere internaţională. Exprimînd sentimentele de stimă şi prietenie pe care poporul român le nutreşte faţă de harnicul şi talentatul popor austriac şi mulţumind în încheiere pentru bunele Urări, preşedintele Consiliului de Stat a rugat pe ambasador să transmită poporului austriac urări de pace şi prosperitate, iar preşedintelui Republicii Austria, cele mai bune urări de sănătate şi fericire. Totodată, l-a asigurat pe ambasadorul Austriei că în activitatea sa se va bucura în continuare de sprijinul Consiliului de Stat şi al guvernului Republicii Populare Romíne, între preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne şi ambasadorul dr. Paul Wetzler a avut loc apoi o convorbire care a decurs într-o atmosferă cordială. La solemnitate şi la convorbire au asistat Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, şi George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Ambasadorul austriac a fost însoţit de dr. Franz Irbinger şi Heinrich Winter, membri ai ambasadei. (Agerpres) Intre 14-16 noiembrie Conferinţa naţionala de farmacie între 14 şi 16 noiembrie va avea loc la Bucureşti Conferinţa naţională de farmacie. Prof. univ. P. Ionescu-Stoian, secretar general al comitetului de organizare a conferinţei, a informat pe un redactor al Agenţiei române de presă, „Agerpres", despre desfăşurarea acestei manifestări ştiinţifice. La lucrările conferinţei vor participa peste 1000 de delegaţi — academicieni, cadre didactice din învăţămîntul universitar, specialişti din institute de cercetări ştiinţifice şi din fabricile de medicamente, farmacişti din întreaga ţară. Şi-au anunţat participarea şi numeroşi oaspeţi de peste hotare. Conferinţa naţională de farmacie va constitui un prilej de trecere în revistă a principalelor realizări înfăptuite în ţara noastră, în anii puterii populare, în domeniul cercetării ştiinţifice de specialitate, al dezvoltării industriei de medicamente şi organizării farmaceutice. Totodată, ea va prilejui un util schimb de păreri între specialiştii români şi cei străini în probleme de o deosebită actualitate în domeniul medicamentelor, în cadrul conferinţei vor fi prezentate peste 200 de lucrări de specialitate. Rezumate ale acestor lucrări au apărut într-o broşură care a fost editată în limbile romînă, rusă, franceză şi germană. în ajunul deschiderii conferinţei, la Facultatea de medicină din Bucureşti, va fi deschisă o expoziţie a medicamentului românesc. (Agerpres) Centrală de telefoane automată FOCşANI (coresp. „Scînteii"). — La Focşani a intrat în funcţiune o centrală de telefoane automată. întreaga aparatură este fabricată la întreprinderea Electromagnetica din Capitală. Noua instalaţie telefonică are o capacitate de 800 de linii. Noi blocuri de locuinţe la Sibiu (Foto : R. COSTIN) CAMPIONATELE EUROPENE DE VOLEI Turneul masculin: România — Franţa SO „Capul de afiş" al programului Voleibalistic din sala Floreasca l-a constituit ieri meciul dintre echipele Uniunii Sovietice şi Poloniei. Pentru a ilustra cît de echilibrat şi totodată pasionant a fost acest meci este suficient sa arătăm că victoria a putut fi decisă la capătul a cinci seturi, lupta pentru fiecare set fiind de asemenea echilibrată. Polonezii au cîștigat primul set cu 15—8, dar în setul următor jucătorii sovietici au atacat aproape fără greşeală și au învins cu 15—4. Tot ei și-au adjudecat şi setul III (cu 15—6) şi se părea că echipa poloneză nu mai are suficiente resurse de a restabili egalitatea. Iată însă că, printr-o serie de schimbări în formaţie, antrenorul polonez a găsit pentru echipa sa o formulă mai bună. Unul din trăgătorii de bază, Ambróziak, introdus acum în echipă, îşi aduce un aport substanţial. Polonezii cîştigă, dar la mare luptă, al patrulea set de joc (15—10). în continuare, întrecerea este la fel de echilibrată. Echipa sovietică, avînd în Bugaenkov şi Cesnokov principali realizatori ai punctelor din atac, depune toate eforturile pentru a obţine victoria. Dar, deşi sovieticii au avantaj de mai multe ori la începutul setului, scorul se menţine strîns, în final, printr-un joc mai variat (cu atacuri puternice la fileu şi prin mingi plasate peste blocajul advers), ei fac punct după punct şi iau un avans serios (14—8). Meciul nu se încheie totuşi aşa de repede. La acest scor, serviciul a fost schimbat de 20 de ori, pentru ca, în sfîrşit, să se facă un punct. Cei ce reuşesc aceasta sînt voleibaliştii sovietici. Şi astfel, la capătul unei partide care a durat aproape două ore şi jumătate, victoria a revenit voleibaliştilor sovietici. în cursul acestui meci publicul spectator a remarcat şi a răsplătit cu aplauze jocul lui Bugaenkov, Voskoboinikov, Burobin, Cesnokov (de la învingători) şi Rutkowski, Sierszulski, Ambroziak (de la învinşi). Reprezentativa ţării noastre a susţinut penultimul meci din cadrul actualelor campionate. Întîlnind echipa Franţei, sportivii români au cîştigat cu 3—0 (15—4, 15—5, 15—11). In general, jocul a fost la discreţia echipei române, însă este de menţionat că francezii au luptat mult pentru a stăvili atacurile formaţiei noastre. în bună parte, ei au reuşit aceasta în setul III, cînd dealtfel au şi condus la început. Astăzi, sportivii romîni au zi de odihnă. Mîine în partida de încheiere a campionatelor, ei vor juca în compania reprezentativei Bulgariei. Cu toate că rezultatul acestui meci nu-i mai poate periclita poziţia de lider — şi deci titlul de campioană europeană — echipa R. P. Româno are datoria să lupte cu ardoare pentru a obţine victoria şi în acest joc final. După o dispută aprigă, care a durat aproape 3 ore, voleibaliştii bulgari au întrecut cu 3—2 reprezentativa Cehoslovaciei. Meciul Ungaria — Iugoslavia, desfăşurat ieri în sala Dinamo, s-a încheiat cu victoria primei formaţii după disputarea a patru seturi. Iată rezultatele acestora: 15—9, 15—7, 9—15, 15—7. I. DUMITRIU Programul de azi BUCUREŞTI (sala Floreasca, de la ora 17,30) — Iugoslavia — Cehoslovacia, U.R.S.S. — Ungaria, CONSTANŢA (sala sporturilor) ora 10 : Cehoslovacia — Iugoslavia ; de la ora 16 : R. D. Germană — Bulgaria, Polonia — U.R.S.S., Romînia — Ungă- Turneul feminin: Rommia— Iugoslavia SO CONSTANŢA (prin telefon). — Echipa feminină a ţării noastre a obţinut o nouă victorie în turneul final al „Europenelor“. Ea a întrecut cu scorul de 3—0 (15—7 ; 15—12 ; 15—11) formaţia R. S. F. Iugoslavia, după un meci în care a avut permanent iniţiativa. Ca şi în jocul de marţi cu echipa cehoslovacă, ieri, formaţia noastră a creat faze frumoase, practicînd un volei modern, cu acţiuni variate la fileu şi un joc foarte sigur în linia a 2-a. Toate componentele echipei au dat satisfacţie, evidenţiindu-se totuşi Natalia Todorovski. In celelalte partide ale zilei s-au întîlnit echipa R. D. Germane cu formaţia R. S. Cehoslovace şi cea a R. P. Polone cu echipa R. P. Ungare. Echipa germană şi-a depăşit categoric adversara în mai puţin de o oră de joc. Scor 3—0. în partida cu echipa maghiară, formaţia poloneză a arătat aceleaşi calităţi demonstrate pînă acum : o mare eficacitate a atacului şi un joc elastic, aproape fără greşeală, în apărare. Scorul meciului: 3—1 în favoarea echipei R. P. Polone. Astăzi are loc cel mai important meci al turneului (U.R.S.S. — R. P. Polonă), decisiv pentru desemnarea echipei campioane a Europei. Ambele formaţii au cîştigat pînă acum toate meciurile susţinute. Echipa romînă întîlneşte formaţia R. P. Ungare. M. POPESCU Alte rezultate Cluj și Cîmpia Turzii (turneul masculin pentru locurile 9—17) : Italia—R.F. Germană 3—0 ; Turcia—Olanda 3—1 ; Austria— Danemarca 3—0 ; Belgia—Finlanda 3—0. SCÎNTEIA Primirea delegaţiei de activişti ai P. C. din Austria de către tovarăşul Niculae Ceauşescu în ziua de 31 octombrie tovarăşul Nicolae Ceauşescu, membru al Biroului Politic şi secretar al C.C. al P.M.R., a primit delegaţia de activişti ai P.C. din Austria, condusă de tovarăşul Theodor Müller, membru al C. C. al P.C. din Austria, care timp de două săptămîni a vizitat ţara noastră pentru a studia experienţa muncii de partid. La primire au participat tovarăşii Petre Lupu, Ilie Verdeţ, membri ai C.C. al P.M.R., Constantin Lăzărescu, membru supleant al C.C. al P.M.R., Constantin Nicolae, şef de secţie, şi Ilie Rădulescu, şef adjunct de secţie la C.C. al P.M.R. Primirea s-a desfăşurat într-o atmosferă de caldă prietenie. Cu prilejul Lunii prieteniei romîno-sovietice Manifestări eulTUirartistice In întîmpinarea zilei de 7 Noiembrie şi în cadrul Lunii prieteniei româno-sovietice au avut loc în aceste zile o serie de manifestări culturale. Octav Livezeanu, vicepreşedinte al Institutului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea, a împărtăşit impresiile sale dintr-o călătorie în Uniunea Sovietică. „Cibernetica şi progresul ştiinţei şi tehnicii sovietice“ a fost titlul unui simpozion la care au luat cuvîntul acad. Grigore Moisil şi alţi oameni de ştiinţă. La o seară literar-muzical-coregrafică intitulată „Mihail Eminescu — A. S. Puşkin“ şi-au dat concursul artişti de frunte ai teatrelor noastre dramatice, printre care artistul poporului George Vraca, solişti ai Teatrului de Operă şi Balet, cîntăreţi de muzică populară. La Iaşi, prof. univ. Ilie Grămadă, directorul Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri“ din localitate, a ţinut conferinţa intitulată „De la realismul critic rus la realismul socialist“, în cadrul unei alte manifestări cu tema „Itinerar liric în U.R.S.S.“, s-au citit fragmente din lucrările unor poeţi sovietici. Delegaţia de cineaşti sovietici, sosită în ţara noastră cu prilejul Festivalului filmului sovietic, s-a întîlnit joi la amiază cu redactori ai presei bucureştene. Răspunzînd la întrebările ziariştilor, oaspeţii au vorbit despre felul în care a fost realizat filmul „Tragedia optimistă“, despre activitatea şi proiectele lor de viitor. (Agerpres) INFORMAŢII PLECAREA AMBASADORULUI R. P. BULGARIA Joi seara a părăsit definitiv ţara noastră Ivan Kinov, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al R.P. Bulgaria la Bucureşti. La plecare, în Gara de Nord, Ivan Kinov a fost salutat de Gh. Luca, directorul protocolului din Ministerul Afacerilor Externe. Au fost de faţă membrii ambasadei R. P. Bulgaria, şefii unor misiuni diplomatice acreditaţi în R.P. Romînă şi alţi membri ai corpului diplomatic. COLOCVIU DESPRE „FIZICA, CHIMIA ŞI TEHNOLOGIA FERITELOR“ Joi au început în Capitală lucrările colocviului „Fizica, chimia şi tehnologia feritelor“, organizat de Comisia de semiconductori a Academiei R. P. Române. Participă un mare număr de specialişti din institutele academiei, din institute departamentale şi învăţămîntul superior, din întreprinderi. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de acad. Eugen Bădărău, directorul Institutului de fizică al Academiei R. P. Romine. In referate şi comunicări se prezintă rezultatele obţinute de cercetătorii din ţara noastră în studiul proprietăţilor feritelor şi al tehnologiei lor în legătură cu numeroasele aplicaţii ale acestora în radiotehnică, telecomunicaţii şi automatică. Lucrările colocviului continuă. SIMPOZION CLUJ (coresp. „Scînteii“). — Joi după-amiază a avut loc un simpozion organizat de Filiala Cluj a Academiei R. P. Române, Uniunea societăţilor de ştiinţe medicale-filiala Cluj şi Institutul de Medicină şi Farmacie din Cluj, cu prilejul împlinirii a 100 de ani de la naşterea prof. dr. Gheorghe Marinescu. Despre viaţa şi activitatea marelui savant au vorbit profesorii universitari doctori Dezideriu Duma, Augustin Mureşanu, Ioan Baciu, Aurel Nana, Octavian Fodor, membru corespondent al Academiei, şi conf. univ. dr. Hugo Strauss. ARTIŞTI DE PESTE HOTARE Joi după amiază a sosit în Capitală un grup de balerini de la Opera de Stat din Berlin, însoţiţi de Walter Kanarovskî, director adjunct al acestei Opere. Balerinii germani vor da recitale şi spectacole de balet în oraşele Arad, Braşov, Bucureşti, Cluj, Craiova, Iaşi, Piatra Neamţ şi Timişoara, în Capitală, a sosit orchestra de cameră „Clarion“ din S.U.A. condusă de dirijorul şi muzicologul Newell Jenkins. Formaţia americană, alcătuită din 22 de persoane, va da timp de o săptămînă concerte la Braşov, Sibiu şi Cluj. Ea îşi va încheia turneul cu un concert la Bucureşti, în sala Palatului R. P. Romíno. (Agerpres) ★ Fotbaliştii danezi au sosit în Capitală Joi seara a sosit în Capitală reprezentativa de fotbal a Danemarcei, care va întîlni duminică pe stadionul „23 August“ echipa R. P. Romíno, în meci retur pentru preliminariile turneului olimpic. Pe aeroportul Băneasa, sportivii oaspeţi au fost întâmpinați de reprezentanți ai Federației române de fotbal. Şedinţa Consiliului de administraţie al F. I.V. La Bucureşti s-au desfăşurat lucrările şedinţei Consiliului de administraţie al Federaţiei internaţionale de volei. Cu acest prilej, au fost admise ca noi membre federaţiile din Algeria, Anglia, Dahomey şi Mauritania. Pînă în prezent, sunt afiliate oficial la Federaţia internaţională de volei 78 de federaţii naţionale. Viitoarele campionate mondiale de volei vor avea loc în 1966 şi vor fi organizate de federaţiile R. S. Cehoslovace (turneul masculin — luna iulie) şi R. D. Germane (turneul feminin — luna septembrie), în încheierea lucrărilor şedinţei, membrii consiliului de administraţie al federaţiei internaţionale au hotărît să-şi intensifice eforturile pentru readmiterea voleiului în programul J.O. din 1968. (Agerpres) în cîteva rînduri La Suceava au luat sfîrşit întrecerile din cadrul semifinalei campionatului masculin individual de şah. Pe primul loc s-a clasat maestrul B. Soos cu 12 puncte, urmat de M. Şuteu şi V. Vaisman (cîte 11 puncte), Gh. Mititelu (10 puncte), C. Rotaru 9/5 puncte. In cadrul unui concurs de haltere desfășurat la Tokio, japonezul Yoshimobu Miyake (catapană) a stabilit un nou record mondial la totalul celor trei stiluri, realizînd 377,5 kg. Miyake a corectat și recordul mondial la stilul „smuls", obținînd 120 kg. în afara meciului de fotbal disputat la Tirana între R. P. Albania-Danemarca (scor 1—0), miercuri s-au disputat alte două întîlniri în cadrul „Cupei Europei“ interțări. La Belfast, Spania a întrecut cu 1—0 (0—0) echipa Irlandei de Nord, iar la Roterdam — Luxemburgul a învins Olanda cu 2—1, ăr * La cluburile şi casele de cultură din regiunea Ploieşti Cluburile şi casele de cultură din regiunea Ploieşti au găzduit în acest an aproape 10 000 de manifestări cultural-educative, la care au asistat mai mult de 2 milioane de spectatori. Cu mult interes au fost urmărite programele intitulate „Construim pentru noi“, „înfloreşte Valea Prahovei“, „Raid prin uzina noastră“, „Aşa trăiesc forestierii de azi“ şi altele, prezentate de cele peste 430 de brigăzi artistice de agitaţie din întreprinderile regiunii, scenetele echipelor de amatori de la schelele Moreni, Băicoi, Boldeşti, de la rafinăriile din Ploieşti, Cîmpina şi Teleajen, jocurile şi cîntecele interpretate de orchestra de muzică populară „Flacăra Prahovei“ etc. Deseori, duminica sau în timpul liber oamenii muncii ascultă conferinţe pe diferite teme : „Omul stăpîn al naturii“, „Dezvoltarea regiunii Ploieşti în anii de democraţie populară“, „înfloresc oraşele patriei“ şi altele. TELEGRAME EXTERNE Sesiunea Comisiei permanente C. A . R. pentru metalele feroasei BUDAPESTA 31 (Agerpres). — Intre 24 şi 30 octombrie a avut loc la Budapesta cea de-a 15-a sesiune a Comisiei permanente C.A.E.R. pentru metalele feroase. Au participat delegaţi din R. P. Bulgaria, R. S. Cehoslovacă, R. D. Germană, R. P. Polonă, R. P. Romînă, R. P. Ungară şi U.R.S.S. In calitate de observatori au participat delegaţi din R. P. .Chineză şi R. D. Vietnam. Comisia permanentă a elaborat măsuri privind realizarea hotărîrilor luate la cea de-a 18-a sesiune a C.A.E.R. şi a aprobat programul său de lucru pentru anul 1964. Sesiunea s-a desfăşurat într-o atmosferă de deplină înţelegere reciprocă şi colaborare frăţească. Vizita unor delegaţii de scriitori şi oameni de teatru romîni ln R. P. Polonă VARŞOVIA 31. — Corespondentul Agerpres transmite: La invitaţia Uniunii Scriitorilor din R. P. Polonă, la Varşovia a sosit o delegaţie a Uniunii Scriitorilor din R. P. Romînă condusă de Demostene Botez, vicepreşedinte al Uniunii Scriitorilor din R.P.R. Delegaţia s-a întîlnit cu membri ai conducerii Uniunii Scriitorilor din R. P. Polonă. La întîlnire a participat şi Jerzy Putlament, membru supleant al C.C. al P.M.U.P., vicepreşedinte al Uniunii Scriitorilor. La Varşovia se află, de asemenea, o delegaţie a oamenilor de teatru din R. P. Romînă condusă de artistul poporului Costache Antoniu. Delegaţia a avut o întîlnire cu membri ai conducerii Asociaţiei oamenilor de teatru din R. P. Polonă. Pag. 3 Dejun oferit de primul ministru al Indiei in cinstea ambasadorului R. P. Romíné la New Delii NEW DELHI 31 (Agerpres). — Primul ministru al Indiei, Jawaharlal Nehru, a oferit un dejun în cinstea ambasadorului R. P. Romíné la New Delhi, ing. Iancu Horațiu, cu prilejul apropiatei sale plecări definitive din India. Au luat parte Indira Gandhi, membri ai corpului diplomatic, deputaţi în Parlamentul central, oficialităţi guvernamentale, funcţionari superiori indieni, ziarişti. Dejunul s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă şi prietenească. în sprijinul dezvoltării economice şi sociale a tinerelor state PARIS 31 (Agerpres). — Agenţia France Presse relatează că în cadrul sesiunii Consiliului Executiv al U.N.E.S.C.O. care şi-a încheiat lucrările la Paris a fost adoptat un proiect de program prezentat de René Maheu, directorul general al acestui organism, în care se preconizează ca o parte din fondurile destinate ajutorului de dezvoltare economică şi socială a ţărilor în curs de dezvoltare să fie folosite în domeniul dezvoltării învăţămîntului, ştiinţei, educaţiei şi culturii. O mare parte a programului privind ştiinţele umanitare şi sociale va fi afectată în special studiului problemelor rasismului, problemelor economice şi sociale în perioada decolonizării, precum şi consecinţelor economice şi sociale ale dezarmării. In acest scop, Consiliul a hotărît să supună viitoarei conferinţe a U.N.E.S.C.O., care va avea loc în anul 1964, un proiect de buget de 46,8 milioane dolari pentru exerciţiul financiar 1965—1966. Relevînd faptul că în lume mai există aproximativ 500 milioane de analfabeţi, René Maheu a subliniat că pentru lichidarea acestui flagel social este necesară acordarea unui fond de 2 miliarde dolari, sumă care să fie eșalonată pe un interval de 10 ani. Ciocniri între demonstranţi şi poliţie în Rhodesia de sud SALISBURY 31 (Agerpres). La 30 octombrie, muncitorii din Bulawayo (Rhodesia de sud) au declarat grevă şi au organizat demonstraţii în cartierele industriale ale oraşului, în semn de protest împotriva arestării lui Joshua Nkomo, preşedintele partidului Uniunea Poporului African — Zimbabwe. Greviştii au postat pichete în faţa principalelor întreprinderi. Poliţia a folosit bastoane de cauciuc şi gaze lacrimogene pentru a împrăştia peste 1 000 de persoane care au demonstrat în faţa tribunalului din oraş, între poliţişti şi participanţii la demonstraţii au avut loc ciocniri care s-au soldat cu moartea a doi africani. Poliţia a operat numeroase arestări în rîndul populaţiei africane. Joshua Nkomo a fost condamnat la sfîrşitul săptămînii trecute la 9 luni închisoare, fiind acuzat că ar fi făcut „declaraţii subversive“. El a făcut apel împotriva sentinţei. Sub presiunea demonstraţiilor, autorităţile l-au eliberat pe cauţiune pînă la 22 noiembrie, cînd va începe judecarea apelului. In legătură cu evenimentele care au avut loc, ministrul justiţiei al Rhodesiei de sud a dat publicităţii o declaraţie oficială în care se subliniază că actuala grevă a afectat în mod serios comerţul şi industria oraşului. Represiunile colonialiştilor în Guineea portugheza CONAKRY 31 (Agerpres).— Agenţiile de presă relatează că trupele portugheze, dislocate în Guineea portugheză au primit recent noi întăriri. Astfel, în oraşul Bissau au fost transportaţi cîteva mii de militari, peste 3 000 de tone de echipament militar, 250 de maşini şi 20 de avioane. Colonialiştii supun bombardamentelor — folosind chiar bombe cu napalm — regiunile eliberate de către patrioţi. în ciuda acestor măsuri, detaşamentele mişcării de eliberare naţională continuă cu curaj lupta. După cum se subliniază în comunicatul Partidului african al independenţei din Guineea portugheză şi insulele Capului Verde, la 12 octombrie, în apropiere de localitatea Kotia, patrioţii au aruncat în aer două autocamioane care transportau militari portughezi. Au fost ucişi 40 de portughezi. In ziua următoare, în regiunea Oyo, patrioții au doborît trei avioane. io» ie ip iRi ie ir iu umor VÎNZAREA UNOR EDIŢII ORIGINALE ALE LUI BAUDELAIRE în cursul unei licitaţii, prilejuita de vînzarea bibliotecii Paul Villeboeuf, miercuri după-amiază, la Hotelul Drouot din Paris, în prima zi de vînzare două ediţii originale de Baudelaire au totalizat 73 000 de franci. „Les fleurs du mal“, ediţie originală, unul din cele 20 exemplare pe hîrtie vărgată de Olanda, apărută la Paris în anul 1857, a fost adjudecată pentru 37 000 de franci. Ediţia originală a culegerii „Les Epaves“, ilustrată de Felicien Rops, conţinînd cele şase bucăţi interzise din „Florile răului“, apărută în 1866 la Amsterdam, a fost adjudecată pentru 36 000 franci. Această din urmă ediţie era însoţită de o scrisoare autografă a lui Baudelaire către editorul său, Poulet Massis. EXPERIENŢE PRIVIND TRATAREA CANCERULUI LA ANIMALE Un grup de chirurgi din Boston au prezentat la cel de-al 49-lea congres al Universităţii americane de chirurgie un raport în care au arătat că în tratarea cancerului la animale au folosit „Laserul“ — aparat care concentrează razele de lumină într-un fascicul de o energie foarte mare. Această metodă, a arătat dr. Paul E. Mcguff, se află în stadiu experimental, fiind aplicată deocamdată numai în tratarea tumorilor canceroase la maimuţe, în cursul experienţelor, a precizat dr. Mcguff, tumorile canceroase cutanee şi localizate, tratate cu „Laserul“, s-au vindecat în proporţie de 50 la sută. La cîteva zile după aplicarea tratamentului, locul tumorilor canceroase mai prezenta urme de arsuri care, însă, după două săptămîni au dispărut în întregime. IMPORTANTĂ DESCOPERIRE ARHEOLOGICĂ ÎN LIBAN O importantă descoperire arheologică a fost făcută la Saida (anticul Sidon al fenicienilor) în sudul Libanului. Serviciul antichităţilor a deschis un mormînt fenician intact conţinînd scheletul unei femei încoronate cu o diademă, despre care se presupune că ar fi al unei regine feniciene. Este pentru prima oară că în Liban se descoperă un mormînt fenician intact. Serviciul antichităţilor nu exclude posibilitatea descoperirii apropiate în acelaşi loc a unui mormînt de rege fenician. Ansamblul săpăturilor indică în adevăr că aci se află o necropolă a unor diriguitori fenicieni. Descoperirea a fost făcută de muncitori care săpau fundaţiile unei clădiri pentru o clinică medicală destinată îngrijirii copiilor. în cursul săpăturilor s-au descoperit întîi ruine romane, sub care se afla mormîntul fenician. Conţinutul mormîntului a furnizat o colecţie completă de bijuterii , cercei, brăţări, brăţări pentru gleznă, coliere, inele, precum şi o statuetă înaltă de circa 25 centimetri reprezentînd, se pare, pe femeia decedată şi o frumoasă oglindă de bronz. PUNE CU FĂINĂ DE PEŞTE La Lima, capitala Republicii Peru, a fost pusă în vînzare pîine avînd un procent de 35 la sută făină de peşte. Acest fel de pîine, produsă la trei brutării din capitala peruviană, este foarte căutată de consumatori. EXPEDIŢIE ELVEŢIANĂ SPRE ANTARCTICA O primă expediţie elveţiană a plecat zilele trecute spre Antarctica pentru a studia o porţiune încă neexplorată din această regiune a gheţurilor veşnice. Recent a fost experimentată pe un infirm o mină electronică studiată şi pusă la punct de Institutul iugoslav de electronică şi automatică din Belgrad în colaborare cu Institutul de proteze ortopedice din Belgrad. Mișcările acestui aparat sunt controlate de o simplă presiune asupra elementelor sensibile localizate în degetele aparatului.