Scînteia, iunie 1964 (Anul 33, nr. 6274-6303)

1964-06-10 / nr. 6283

Nr. 6283 RE LA CORESPONDENŢII NOŞTRI Moneasa o staţiune atrăgătoare Situată într-o zonă de depresiune, la poalele munţilor Apuseni şi înconjurată de păduri fermecătoare, liniştita staţiune balneo-climatică Moneasa oferă bune condiţii de tratament reumaticilor. Dintre cele două ape care scaldă staţiunea, una este caldă şi apare dintr-o grotă aflată chiar în inima localităţii. Pîrîiaşul îşi poartă in continuare apele sale termale, de 30—32 grade C, prin instalaţiile interioare ale băilor, apoi se varsă în Dezna. Venind dinspre Sebiş, ultima stafie de cale ferată normală, vizitatorul parcurge drumul spre staţiune fie cu trenuleţul, fie cu autobuzul pe şoseaua ce urmăreşte firul Deznei străjuit de sate cochete, înecate în verdeaţă. Alexandru Marcovici este de peste 30 de ani prieten statornic al albinelor. In gospodăria de stat de la Piscu Sadovei, unde lucrează din 1949, avea la început cîteva duzini de stupi, cu o producţie mică de miere. Acum, gospodăria are 2 300 de stupi, iar producţia de miere marfă obţinută intr-un an este de circa 5 vagoane. La aceasta trebuie să mai adăugăm ceara, lăptişorul de matcă şi sutele de roiuri de albine livrate anual. Apicultura a devenit un sector cu greutate în activitatea gospodăriei. în jurul gospodăriei există o zonă meniferă importantă peste 200 ha, plantaţii de salcim alb, culturi de floarea-soarelui. Numai din nectarul florilor de pe un hectar de salcim, in condiţii favorabile zborului albinelor, se pot stringe pină la 1 200 kg miere. Sunt insă unele plante cultivate, ca trifoiul, de pildă, a cărui floare, deşi bogată in nectar, albinele nu o preferă. Nectarul este ascuns adine pe tubul floral. Apicultorii au izbutit să determine albinele, ținind seama de necesitatea polenizării suplimentare, să viziteze și aceste flori. Procedeul e simplu, intr-un borcan cu sirop de zahăr sunt introduse flori de trifoi sau de alte plante care necesită polenizarea suplimentară. Siropul Împrumută repede mirosul florilor. El este dus apoi la stupi. Albinele se obişnuiesc cu mirosul florilor puse in sirop şi apoi culeg nectarul acestor plante. Alexandru Marcovici este un adept consecvent al metodelor apicole moderne. Literatura de specialitate îl pasionează, el însuşi fiind autorul mai multor articole şi referate publicate. La Piscu Sadovei vin adesea, in schimb de experienţă, apicultori din alte părţi. Şi au ce vedea. Gospodăria este fruntaşă pe fără in ce priveşte producţia apicolă. Rezervele de creştere a producţiei in ultimii ani s-au făcut la Moneasa importante lucrări edilitare. Au fost construite şi confortabil mobilate cîteva pavilioane. In inima pădurii a apărut un restaurant modern utilat. Parcul balnear a fost lărgit şi reamenajat. Aleile au fost pavate, s-au construit mai multe podeţe noi peste cele două rîuri, s-au amenajat ronduri cu flori şi s-au montat zeci de bănci. In acest an s-a dat în folosinţă un complex comercial. In aceeaşi clădire este şi centrala telefonică. Cei veniţi la odihnă şi tratament au la dispoziţie : ştrandul cu două bazine de înot, plaja, lacul cu numeroase bărci, clubul amenajat într-unul din pavilioanele staţiunii, biblioteca cu peste 8 000 volume, un cinematograf etc. Desigur că frumuseţile Monesei nu se rezumă numai la descrierea sumară de mai sus. Peştera liliecilor, păstrăvăriile, grotele, precum şi alte locuri pitoreşti învecinate sporesc atracţia acestei localităţi. Sezonul balnear la Moneasa a început o dată cu primele zile de vară. H. GROSU sunt încă mari. De curînd 600 familii de albine au fost mutate în stupi multietajaţi. Chiar de la primul cules s-au obţinut de la fiecare stup cu 4,5 kg miere mai mult decit s-a realizat de la stupii orizontali. De mai mulţi ani s-a introdus creşterea dirijată a maicilor pe baza unei selecţii riguroase. Intr-un singur an, de pildă, se obţin 2 500—3 000 mătei. Roirea naturală a fost complet înlăturată prin roirea dirijată pe baze ştiinţifice. Radu APOSTOL P v I v • • astravani Apele de munte din regiunea Suceava sínt renumite în întreaga ţară pentru fauna lor. In apele Sucevei şi Moldovei se pot pescui ştiucă, mreană, clean, iar cu cît te apropii de izvoare apare mai des păstrăvul. Bistriţa şi Dorna sínt renumite pentru lipan şi păstrăv indigen. Pe Bistriţa, în aval de barajul de la Zugreni, întîlneşti şi lostriţa. Pentru menţinerea şi îmbogăţirea faunei de munte, în cadrul D.R.E.F., Suceava sînt organizate trei păstrăvării. La cea de la Valea Putnei — Pojorîta acum cîteva zile se recoltau icrele de lostriţă. Această „regină" a apelor de munte din ţara noastră, mult rîvnită de pescari, era pe cale de dispariţie. Pescuitul ei se face acum numai cu aprobare specială eliberată de către Direcţia economiei vînatului şi pescuitului din Ministerul Economiei Forestiere. In vederea înmulţirii acestei specii de peşte, de ciţiva ani colectivul de muncă al păstrăvăriei de la Valea Putnei, sub îndrumarea inginerului Aurel Neacşu, face experienţe pentru obţinerea puietului de lostriţă în captivitate. Anul acesta vor fi deversaţi pe pîraiele şi apele de munte aproape 500 000 bucăţi puiet de păstrăv indigen. In incubatoare se află recoltate şi 700 000 icre de păstrăv curcubeu. Puietul obţinut va fi folosit în crescătorii şi pentru repopularea apelor. In zilele de odihnă întîlneşti pe firul apelor de munte şi pe malul lacurilor numeroşi oameni ai muncii practicînd pescuitul sportiv. Mulţi dintre ei pleacă cu tolba plină. Nistor ŢUICU Din nectarul florilor Controlul temperaturii apei In pâstrăvarie Tezaur monetar La Caransebeș, în timpul amplasării unor conducte pentru alimentarea cu apă potabilă a orașului, au fost scoase la iveală o serie de obiecte datînd din trecutul mai îndepărtat. Zilele acestea a fost descoperit un tezaur monetar alcătuit din 960 de monede de argint, care a fost predat muzeului raional din Caransebeș. Din cercetările făcute s-a stabilit că aceste monede au fost emise între anii 1565—1595. Vasul în care au fost găsite se restaurează și va fi depus la muzeul raional din localitate. Ion CHIUJDEA AZI începe în capitală un turneu INTERNATIONAL DE BOX Astă-seară pe stadionul Dinamo din Capitală va începe un turneu internaţional de box. In legătură cu această întrecere, tovarăşul Marin Nicolae, secretar general al F.R. Box, ne-a relatat următoarele : Turneul reuneşte boxeri cu excelente „cărţi de vizită“ pe plan internaţional. Mă refer la unii componenţi ai cluburilor Dinamo Bucureşti, Dynamo Berlin, Gwardia Varşovia, Ruda Hvezda Praga şi Dózsa Budapesta. în lotul echipei Gwardia Varşovia întîlnim numele cunoscuţilor pugilişti Kulej, campion european la categoria uşoară, Olech, Dampe, Jozefowicz, boxeri care la multe ediţii ale campionatelor europene au avut o bună comportare, clasîndu-se pe locuri fruntaşe. In echipa pragheză va figura, printre alţii, Nemecek, fost campion al Europei, iar în echipa Dynamo Berlin — Wensierschi, care şi-a înscris de mai multe ori numele pe lista cîştigătorilor acestui tradiţional turneu. In echipa Dózsa Budapesta remarcăm pe „cocoşul“ Cserge, care are o victorie asupra lui Ciucă. Avînd în vedere valoarea ridicată a întrecerii, antrenorul principal al clubului Dinamo Bucureşti, Constantin Nour, şi-a pregătit cu multă grijă elevii pentru acest dificil examen. în ordinea categoriilor, el a selecţionat următoarea echipă : D. Davidescu, A. Verdeş, C. Crudu, FI. Pătraşcu, M. Dumitrescu, I. Piţu, I. Olteanu, I. Monea, D. Gheorghiu şi V. Mariuţan. După cum vedeţi, o echipă puternică , în care figurează şi componenţi ai lotului nostru olimpic. Concursul de la Bucureşti va constitui pentru „olimpicii” noştri un bun prilej de verificare a pregătirii pentru viitoarele confruntări internaţionale. TRIUNGHIULARUL DE TIR DE LA TUNARI S-A ÎNCHEIAT Pe poligonul Tunari au luat sfîrşit marţi întrecerile de tir dintre echipele selecţionate ale U.R.S.S., Italiei şi R. P. Româno. In proba de pistol viteză 60 focuri victoria a revenit ţintaşului sovietic Al. Zabelin care a realizat 590 puncte. Au urmat în clasament : I. Bakalov (U.R.S.S.) — 589 puncte (145), R. Suleimanov (U.R.S.S.) — 589 puncte (143), Șt. Petrescu (R. P. Romînă) — 586 puncte, V. Atanasiu (R. P. Romînă) — 585 puncte etc. Italianul Mazzoni s-a clasat pe locul 8 cu 583 puncte. Proba de armă liberă calibru redus 3x40 focuri s-a încheiat cu victoria lui V. Samburkin (U.R.S.S.) — 1154 puncte urmat de VI. Koniahin (U.R.S.S.) — 1143 puncte şi I. Olărescu (R. P. Romînă) 1142 puncte. Rezultatele pe poziţii: picioare: V. Samburkin (U.R.S.S.) — 378 puncte (performanţă care depăşeşte cu 2 puncte recordul mondial al probei) ; genunchi : I. Olărescu (R. P. Romînă) 388 puncte; culcat: Ed. Iaroş (U.R.S.S.) — 394 puncte. SCÎNTEIA Sosirea in Capitală a ministrului afacerilor externe al R. P. Ungare Marţi a sosit în Capitală Péter János, ministrul afacerilor externe al R. P. Ungare, care la invitaţia ministrului afacerilor externe al R. P. Române, Corneliu Mănescu, va face o vizită de prietenie în ţara noastră. La sosire, pe aeroportul Băneasa, oaspetele a fost întîmpinat de Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe al R. P. Româno, Gh. Pele, adjunct al ministrului afacerilor externe, de funcţionari superiori din acest minister. Au fost de faţă Jenő Kuti, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al R. P. Ungare în R. P. Română şi membrii Ambasadei. (Agerpres) INFORMAŢII In cadrul manifestărilor consacrate celei de-a XX-a aniversări a eliberării Poloniei, la fabrica „Banatul“ din Timişoara a avut loc o întîlnire între muncitori, tehnicieni şi ingineri din această întreprindere şi Wieslaw Sobierajski, ambasadorul R. P. Polone în R. P. Romînă, care a vorbit cu acest prilej. Tot la Timişoara, cu aceeaşi ocazie, a fost deschisă expoziţia de fotografii „20 de ani de existenţă a Poloniei populare“. Ambasadorul R. P. Polone în R.P. Romînă, Wieslaw Sobierajski, a organizat marţi la locuinţa sa un recital al pianistului Tadeusz Zmudzinski, în cadrul sărbătoririi celei de a 20-a aniversări a eliberării Poloniei. Pianistul polonez, laureat al celui de al IV-lea concurs internaţional „Fr. Chopin“ de la Varşovia şi al altor concursuri internaţionale, aflat în turneu în ţara noastră, a interpretat lucrări de Chopin şi Szymanowski. (Agerpres) Funeraliile generalului de armată in retragere Vasile Atanasiu Marţi au avut loc funeraliile generalului de armată în retragere Vasile Atanasiu. In cursul zilelor de luni şi marţi s-au perindat în faţa catafalcului, expus în aula Academiei militare generale, numeroşi ostaşi, ofiţeri şi generali activi şi de rezervă ai armatei noastre populare, veterani din războiul antihitlerist, oameni ai muncii din Capitală. Pătrunşi de o adîncă întristare, ei au adus un ultim şi emoţionant omagiu defunctului. Lîngă catafalcul înconjurat de coroane de flori, depuse din partea Ministerului Forţelor Armate ale R. P. Române, a Comitetului organizatoric al veteranilor din războiul antifascist şi a Corpului ataşaţilor militari aero şi navali acreditaţi la Bucureşti, se aflau expuse înaltele ordine şi medalii cu care a fost distins regretatul general Atanasiu pentru meritele sale deosebite în munca depusă în rîndurile armatei. La funeralii a luat parte şi o delegaţie a Corpului ataşaţilor militari aero şi navali acreditaţi la Bucureşti. După ce a păstrat un moment de reculegere, delegaţia a prezentat condoleanţe familiei defunctului. La catafalc au făcut de gardă generali activi şi de rezervă, ofiţeri superiori din forţele noastre armate. Ultima gardă de onoare a fost formată din general de armată Iacob Teclu, membru în Consiliul de Stat, preşedintele Comitetului organizatoric al veteranilor din războiul antifascist, general-locotenent Mihai Burcă, general-maior Vasile Ionel, adjuncţi ai ministrului forţelor armate, şi general-colonel în rezervă Dumitru Dămăceanu, vicepreşedintele Comitetului organizatoric al veteranilor din războiul antifascist. La ora 12, generali activi şi de rezervă, ofiţeri, subofiţeri, ostaşi şi numeroşi cetăţeni din Capitală au format cortegiul funebru, îndreptîndu-se spre cimitirul Belu. La mitingul de doliu, din partea Ministerului Forţelor Armate ale R. P. Române, a vorbit generalul locotenent Mihai Burcă, adjunct al ministrului. Evocînd viaţa, activitatea şi eminentele virtuţi ostăşeşti ale celui dispărut, vorbitorul a spus: „înaltele calităţi de comandant ale generalului de armată Vasile Atanasiu s-au remarcat încă din primul război mondial,in bătălia de la Mărăşeşti, cînd pentru faptele sale de vitejie a fost înaintat în mod excepţional la gradul de maior şi decorat cu Ordinul „Steaua Romîniei“. Patriotismul său fierbinte, devotamentul şi abnegaţia cu care şi-a pus cunoştinţele şi calităţile sale de neîntrecut comandant în slujba patriei şi-au găsit cea mai puternică afirmare în timpul războiului antifascist, la care poporul român, alăturîndu-se coaliţiei antihitleriste, a cărei forţă fundamentală a fost Uniunea Sovietică, a participat cu întreaga sa armată, cu toate forţele şi resursele lui, în funcţia de mare răspundere, de comandant al Armatei I-a române, a condus şi a organizat lupte şi operaţii importante împotriva cotropitorilor hitlerişti. Alături de unităţi şi mari unităţi române şi sovietice, Armata I-a română, aflată sub comanda generalului Atanasiu, s-a distins prin strălucite fapte de arme în luptele şi bătăliile purtate pe teritoriul Cehoslovaciei. După victoria asupra Germaniei hitleriste, generalul Atanasiu a continuat să ocupe în rîndurile armatei române funcţii de mare răspundere“. Personalitatea remarcabilă a defunctului a fost relevată şi de generalul colonel în rezervă Dumitru Dămăceanu, care a spus : „El ne-a uimit prin calităţile sale excepţionale de comandant, prin inteligenţa, spiritul său organizatoric şi prin pasiunea cu care muncea. Ca patriot, cetăţean şi membru al Comitetului organizatoric al veteranilor din războiul antifascist, generalul de armată Atanasiu a dus o muncă neobosită pe tărîm obştesc, afirmîndu-se ca un înflăcărat propagandist în rîndurile maselor a tradiţiilor glorioase de luptă şi militare ale poporului român pentru libertatea, independenţa şi suveranitatea patriei noastre. Pierderea generalului de armată Vasile Atanasiu este regretată de toţi acei care l-au cunoscut şi preţuit, iar amintirea sa va dăinui veşnic în memoria şi inimile noastre“, în numele ostaşilor, ofiţerilor, generalilor armatei populare române şi al veteranilor din războiul antifascist, vorbitorii au exprimat sincere condoleanţe familiei defunctului şi cunoscuţilor, pentru greaua pierdere încercată. După mitingul de doliu, în sunetele marşului funebru, a avut loc ceremonia înhumării. S-au dat apoi ultimele onoruri militare generalului de armată în retragere Vasile Atanasiu. (Agerpres) în cîteva rînduri • Selecţionatele olimpice de lupte libere şi clasice ale Japoniei, aflate în turneu în Europa, au susţinut la Sofia şi Plovdiv o dublă întîlnire cu reprezentativele R.P. Bulgaria. In meciul de „libere” de la Sofia echipa Japoniei, deşi nu a prezentat luptători la categoriile semimijlocie şi grea, a obţinut victoria cu scorul de 4,5—3,5. Intilnirea de lupte clasice s-a desfăşurat la Plovdiv şi a revenit oaspeţilor cu 5—3. • După 15 runde, în turneul interzonal de şah de la Amsterdam, liderul clasamentului este marele maestru sovietic Boris Spasski cu 12 puncte, urmat de Larsen (Danemarca) 11,5 puncte; Smîslov și Tal (U.R.S.S.) 11 puncte; Ivkov (Iugoslavia) 10,5 puncte. în runda a 15-a Larsen a cîștigat la Portisch, Spasski la Bilek, în timp ce Tal a remizat cu Reshevski. • Echipa uruguaiană de fotbal Nacional Montevideo și-a încheiat turneul întreprins în U.R.S.S. Fotbaliștii uruguaieni au învins cu 1—0 pe Kairat Alma Ata și au pierdut cu 1—2 la Pahtakor Taşkent. • In turul ciclist al Angliei, după două etape conduce polonezul Zadrozny, urmat la 16” de Hill (Anglia). Zadrozny a cîștigat etapa a II-a, Boston-Abeystwyth, (217 km) în 5h53’44". • Halterofilul japonez de categoria pană Yoshinobu Miyake a stabilit două noi recorduri mondiale: la totalul celor trei stiluri — cu 385 kg. (vechiul record 377,5 kg) și la smuls — cu 120,5 kg (vechiul record 120 kg). • Reprezentativele de handbal în 7 ale R.P. Ungare întreprind în prezent un turneu în U.R.S.S. Jucînd la Baku, în compania selecţionatelor R.S.S. Azerbaidjene, echipele maghiare au obţinut victoria , la masculin cu 18—15 (8—7) și la feminin cu 9-7 (7—4). • La 18 iunie, la „Albert Hall” din Londra, echipa olimpică de box a Marii Britanii va întîlni o selecţionată formată din boxeri polonezi, irlandezi, olandezi şi germani. • Meciurile disputate în turneul preolimpic de baschet de la Geneva s-au terminat cu următoarele rezultate: Finlanda—R. D. Germană 66—62 ; Belgia—Olanda 87—55 ; Spania—Anglia 97—67 ; Grecia—Austria 91—66 ; R. P. Ungară—Elveţia 80—50 ; R. P. Bulgaria—Luxemburg 85—47. în prima grupă conduce Finlanda cu 5 victorii, urmată de R. P. Ungară cu 3 victorii, iar în grupa a doua Franţa — 4 victorii, urmată de Spania cu 3 victorii. Aspect de la campionatul de atletism al oraşului Bucureşti, pentru juniori şi copii, care s-a desfaşurat in aceste zile pe stadionul Republicii Paga nr? PESTS MOTOR Recepţie la ambasada R. P. Romini la Budapesta BUDAPESTA 9. — Corespondentul Agerpres, A. Pop, transmite : Cu prilejul vizitei în R.P. Ungară a delegaţiei Marii Adunări Naţionale a R.P. Romíné, Mihail Roşianu, ambasadorul R.P. Romíné la Budapesta, a oferit marţi seara o recepţie în saloanele ambasadei. Au participat: Biszku Béla, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., secretar al C.C. al P.M.S.U., Somogyi Miklós, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., preşedintele C.C.S. din R.P. Ungară, Kisházi Ödön, vicepreşedinte al Consiliului Prezidenţial, Vass Istvánné, preşedinta Adunării de Stat, dr. Beresztoczy Miklós şi Polyak János, vicepreşedinţi al Adunării de Stat, Egar Janosné, locţiitorul secretaru general al Consiliului Frontu Popular Patriotic, Böjti János, ajunct al ministrului de externe, coducători de instituţii şi reprezenta ai vieţii publice din R.P. Ungară. Au participat, de asemenea, şi ai unor misiuni diplomatice acrectaţi la Budapesta, în timpul recepţiei, tovarăşii Aron Moisescu, conducătorul delegţiei române, şi Vass Istvánné , toastat pentru prietenia dintre popoarele român și ungur. Recept s-a desfășurat într-o atmosferă ca dă, prietenească. Săptâmina medicală balcanică SOFIA 9. — Corespondentul Agerpres, C. Linte, transmite : La Sofia se desfăşoară cea de-a 7-a săptămînă medicală balcanică, la care participă peste 300 delegaţi din R. P. Albania, R. P. Bulgaria, Grecia, R. S. F. Iugoslavia, R. P. Romînă şi numeroşi alţi invitaţi. Delegaţia română este condusă de prof. dr. I. Ţurai, preşedintele secţiei naţionale române a Uniunii medicale balcanice. Au luat cuvîntul dr. Al. Bulla — în problemele luptei împotriva tuberculozei; profesorul Şt. Teodorescu — în problema luptei duse impotriva micozelor — boli provocat de ciuperci patogene ; dr. Mihi Ciobanu — în problema luptei dus împotriva reumatismului și M. Popescu Buzău, secretar general al Uniunii medicale balcanice. Lucrării săptămînii medicale balcanice continuă. VESTI DIN TARILE SOCIALISTE IN INTIMPINAREA CONGRESULUI P. M. U. P. După cum relatează presa poloneză, colectivul întreprinderii de lucrări miniere din Bytom (R. P. Polonă), îndeplinindu-și angajamentele luate în cinstea apropiatului Congres al P.M.U.P., a realizat o lucrare importantă , în numai 92 de zile, muncitorii colectivului au săpat în mina „Dymitrov“ o galerie lungă de 882 de metri. La combinatul „Blachownia Slaska“ din Opole au început încercările tehnologice de probă a noii instalaţii montate la această întreprindere, pentru producerea materiei prime pentru lîna sintetică „Elan". In acest fel, colectivele întreprinderii respective de construcţii, montaje şi instalaţii şi-au îndeplinit cu o săptămînă înainte de termen angajamentele luate în cinstea Congresului P.M.U.P. In acest an combinatul va produce 3 600 tone de materie primă. Se prevede că, după intrarea în funcţiune a întregii capacităţi de producţie, in cursul anului viitor, producţia va ajunge la 8 800 tone. TRANSFORMAREA UNUI MARE ORAŞ Oraşul Şanhai s-a transformat in anii puterii populare intr-un important centru industrial şi comercial, cultural şi ştiinţific. Acest mare oraş are acum o industrie cuprinzînd uzine metalurgice, constructoare de maşini, de utilaj electric, uzine chimice, textile şi fabrici din ramura industriei uşoare. Anul trecut valoarea totală a producţiei industriei grele din Şanhai a reprezentat jumătate din producţia totală industrială a oraşului. In suburbiile oraşului s-au construit numeroase cartiere de locuinţe. Oraşul a căpătat şi un satelit: Minhang-ul construit in 1958, unde locuiesc peste 100 000 de muncitori şi familiile lor. In ce priveşte mijloacele de transport, ,au fost inaugurate 69 de linii noi de autobuzi şi troleibuze. ÎN „ISLA DE PINOS" După cum se anunţă din Havana, în Cuba a fost inaugurată de curînd noua fabrică de caolin din Isla de Pinos (Insula pinilor). întreprinderea ocupă o suprafaţă de aproape 36 000 m.p. In timpul probelor, noua fabrică care produce materia primă pentru industria ceramicii a realizat 12 tone de produse în opt ore. Cu timpul, producţia urmează să sporească ajungînd la 18 tone, din care 14 vor fi destinate industriei ceramicii, iar celelalte obţinerii unor produse ca medicamente alcaline, cosmetice, cauciuc sintetic etc. BIBLIOTECĂ MUZICALĂ Recent, s-a deschis la Budapesta prima bibliotecă muzicală din capitala R. P. Ungare. In prezent, colecţia bibliotecii numără peste 2 000 de volume de specialitate şi 8 000 de partituri şi alte lucrări muzicale. Noua instituţie este astfel organizată incit partiturile pot fi împrumutate. Sunt create posibilităţi ca lucrările muzicale să poată fi executate la faţa locului. Pe malul lacului Radecika de la marginea oraşului bulgar Stara Zagora DE PRETUTINDENI MUZEU MUZICAL ORIGINAL Economistul Serghei Dobrohotov din Leningrad a organizat în apartamentul său un original muzeu muzical. Colecţionar şi cercetător-amator, Dobrohotov a adunat 14 000 de fotografii, desene, gravuri, sculpturi, recenzii şi caricaturi care înfăţişează oameni, fapte şi evenimente ale vieţii muzicale a diferitelor popoare din cele mai diferite timpuri. Dobrohorov păstrează în colecţia sa 500 de imagini ale lui Şaliapin, 400 portrete ale lui Beethoven, vreo 300 ale lui Van Cliburn, 200 ale lui P. Robeson, peste 100 ale lui Rimski-Korsakov. Colecţionarul şi-a aranjat exponatele după o anumită tematică : compozitori ruşi, cîntăreţi italieni, primii interpreţi ai operelor lui Glinka, cei mai buni muzicieni sovietici etc. Dobrohorov şi-a completat recent colecţia cu noi exponate. Intre acestea figurează o reproducere după cea mai fidelă imagine a lui Johann Sebastian Bach, executată de un sculptor german după craniul compozitorului. DIN NOU CIRCULAŢIE PE DREAPTA Luni, Etiopia a revenit la sistemul circulaţiei pe partea dreaptă a şoselei, abandonat în 1941 cînd se afla sub administraţie britanică. Timp de 23 de ani, deci, circulaţia s-a efectuat pe partea stingă. 80 la sută din automobilele care circulă în această ţară au volanul în stingă şi urcarea în autobuze se face pe partea dreaptă, ceea ce în vechiul sistem provoca numeroase dificultăţi. Cu toate acestea, obişnuinţa este greu de învins dintr-o dată. De aceea, autorităţile au luat măsuri serioase pentru a împiedica accidentele şi a asigura, pe cît posibil, o circulaţie normală în primele zile după introducerea noului sistem. UN NOU ATENTAT ÎN PANAMA Dr. Roberto Emilio Arias Guardia, om politic panamez, a fost rănit de trei focuri base din revolver, în timp ce se afla în maşina sa, la o încrucişare de străzi în capitala panameză. Atentatorul, un oarecare Alfredo Jimenez, aparţine aceluiaşi partid politic ca şi Arias. Starea lui Arias este gravă; un glonte i-a perforat plămînul drept. Arias a fost de două ori ambasador panamez la Londra şi reprezentantul ţării sale la O.N.U. Acesta este al doilea atentat politic în decurs de o lună petrecut în Panama. Anterior, Aquilino Boyd, ambasadorul panamez la O.N.U., l-a rănit cu un foc de revolver pe Escolastico Calvo, editorul ziarului „La Hora“, care îl atacase într-un articol. LA VÂRSTA DE 15 ANI Un copil poet de o deosebită prodigiozitate uimeşte publicul cititor din Franţa. La 15 ani, Michel Stavaux a publicat recent cel de-al treilea volum de poezii. Remarcabilul talent al tînărului şi reuşitele sale, suficient de numeroase, fac ca în el să fie salutat un fenomen, scrie ziarul „Le Monde“. Ziarul relevă numeroase calităţi ale poeziilor ultimului său volum, intitulat „Cal de fildeş". UN SFÎRŞIT TRAGIC Scriitoarea Pamela Moore, supranumită „Franțoise Sagana Americă“ s-a sinucis în apartamentul ei din New York, trăgîndu-și în cap un glonte de revolver. Pamela Moore, care nu avea decit 26 de ani, a devenit celebră la vîrsta de 18 ani cu primul ei roman „Chocolates for breakfast“, scris pe cînd era încă studentă la colegiul Barnard. Cartea, tradusă în 11 limbi, a constituit un mare succes. In salonul în care s-a sinucis, lîngă mașina de scris, se afla manuscrisul unui nou roman autobiografic, „Kathy“, la care lucra. Motivul sinuciderii pare să fi fost un dezechilibru psihic. Pamela Moore era căsătorită cu un avocat din New York și avea un copil de nouă luni.