Scînteia, iunie 1971 (Anul 40, nr. 8803-8832)

1971-06-10 / nr. 8812

viaţa internaţională Lucrările Congresului al XVI-lea al Partidului Popular Revoluţionar Mongol ULAN BATOR 9.— Trimisul special Agerpres, Gh. Ciobanu, transmite : In cea de-a treia zi a lucrărilor celui de-al XVI-lea Congres al Partidului Popular Revoluţionar Mongol, a fost prezentat şi aprobat raportul Comisiei de validare a mandatelor şi au continuat discuţiile pe marginea rapoartelor prezentate. Delegaţii care au luat cuvîntul au înfăţişat succesele obţinute de oamenii muncii din R.P. Mongolă în perioada care a trecut de la ultimul congres al partidului. Ei s-au referit pe larg la sarcinile ce revin organizaţiilor de partid pe care le reprezintă pentru transpunerea în viaţă a obiectivelor fixate de congres. Congresul a fost salutat de reprezentanţii unor partide comuniste şi muncitoreşti. Lucrările congresului continuă. TOVARĂŞUL JUMIAAGHIM TEDENDAL A PRIMIT DELEGAŢIA PARTIDULUI COMUNIST ROMAN ULAN BATORU (Agerpres). — Miercuri seara, delegaţia Partidului Comunist Român, condusă de tovarăşul Mihai Gere, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., care participă la lucrările Congresului al XVI-lea al P.P.R.M., a fost primită de tovarăşul Jumjaaghiin Tedenbal, prim-secretar al C.C. al P.P.R.M. La primire au luat parte B. Lhamsuren, membru supleant al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.P.R.M., P. Sagdarsuren, membru al C.C. al P.P.R.M., şeful secţiei relaţii externe a C.C., M. Peldje, membru al C.C. al P.P.R.M. Au fost de faţă I. Sandu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Ulan Bator, şi Bataa, ambasadorul R. P. Mongole în capitala României. In timpul întrevederii, care s-a desfăşurat într-o atmosferă deosebit de cordială, tovarăşul Mihai Gere a transmis primului secretar al C.C. al P.P.R.M., tovarăşului J. Tedenbal, un mesaj din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Mulţumind pentru mesajul primit, tovarăşul Jumjaaghiin Tedenbal şi-a exprimat bucuria de a-l intilni în curând pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Ulan Bator, cu prilejul vizitei delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Socialiste România In Republica Populară Mongolă. Vizita delegaţiei P.C.R. la Combinatul industrial de prelucrare a pieilor din Ulan Bator ULAN BATOR 9 (Agerpres). — Miercuri la prinz, delegaţia Partidului Comunist Român, condusă de tovarăşul Mihai Gere, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., impreună cu alte delegaţii participante la lucrările Congresului al XVI-lea al P.P.R.M., a fost invitată să facă o vizită la Combinatul industrial de prelucrare a pieilor din capitala langoliei. Combinatul, una din cele mai importante întreprinderi ale oraşului, dispune da utilaje de mare tehnicitate, peste 160 de ingineri şi tehnicieni dirijează complicatul proces industrial, iar 70 la sută din muncitori sunt sub limita de 30 de ani. Pentru realizările obţinute, colectivul combinatului a fost răsplătit cu două din cele mai prestigioase distincţii mongole — „Ordinul Sube Bator“ şi „Steagul Roşu al Muncii". La intrarea in combinat, oaspeţii au fost salutaţi de Sonomin Luvsan, membru al Biroului Politic al C.C. al P.P.R.M., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Damdin, ministrul industriei uşoare şi alimentare, precum şi de alte personalităţi oficiale, însoţiţi de directorul întreprinderii, oaspeţii au vizitat unele secţii ale combinatului şi s-au întreţinut prieteneşte cu muncitorii, dînd o înaltă apreciere măiestriei acestora şi au primit explicaţii asupra procesului de fabricaţie. In încheierea vizitei, tovarăşul Mihai Gere, din partea delegaţiei noastre, a mulţumit gazdelor pentru amplele explicaţii primite şi cordialitatea cu care a fost întimpinată delegaţia română, expresie a sentimentelor reciproce de trainică prietenie şi frăţie internaţionalistă dintre comuniştii români şi mongoli, dintre muncitorii celor două ţări. „R.A.U. este gata să accepte o perioadă de încetare a focului pe timp de şase luni“ O CUVINTARE A PREŞEDINTELUI A. SADAT CAIRO 9 (Agerpres). — Preşedintele R.A.U., Anwar Sadat, însoţit de generalul Mohamed Sadek, ministru al apărării şi comandantul şef al forţelor armate egiptene, a vizitat zona Canalului de Suez, relatează agenţia M.E.N. In faţa soldaţilor şi ofiţerilor din zonă, menţionează agenţia, el a rostit un discurs, afirmind, in legătură cu situaţia din Orientul Apropiat, că, In prezent, există şanse, deşi reduse, de a se ajunge la un acord. Expunând in detaliu punctul de vedere egiptean privind o soluţionare paşnică a conflictului din Orientul Apropiat, Anwar Sadat a menţionat, potrivit agenţiei M.E.N., că R.A.U. este gata să accepte o perioadă de încetare a focului pe timp de şase luni, dacă Israelul este de acord să procedeze la o retragere parţială a trupelor sale, pentru a permite redeschiderea Canalului de Suez. Preşedintele R.A.U. a respins insă in mod categoric întreruperea nelimitată a ostilităţilor. In Intervalul de şase luni, a afirmat el, Gunnar Jarring ar urma să-şi reia misiunea în vederea aplicării rezoluţiei Consiliului de Securitate, iar forţele egiptene să traverseze canalul. „Dacă trupele israeliene nu vor fi complet retrase în această perioadă, a spus preşedintele Sadat, forţele egiptene vor avea dreptul să-şi îndeplinească sarcina lor de a elibera teritoriile ocupate“. Referindu-se la problemele interne, Anwar Sadat a relevat că bilanţul economic este pozitiv, subliniind că, in cursul acestui an, recoltele au bătut toate recordurile şi că au fost descoperite noi zăcăminte petrolifere in deşertul occidental. AMMAN 9 (Agerpres). — La Amman a fost dat publicităţii un decret prin care se instituie pedeapsa capitală pentru deţinerea ilegală de arme de foc şi muniţii. Pină acum, pentru acest delict se prevedea o pedeapsă de cinci ani închisoare. un Comunicat cehoslovaco - chilian PRAGA 9 (Agerpres). — La Praga a fost dat publicităţii comunicatul cehoslovaco-chilian cu privire la vizita întreprinsă in R. S. Cehoslovacă de ministrul relaţiilor externe al Republicii Chile, Clodomiro Almeyda. O atenţie considerabilă a fost acordată problemelor legate de comerţul dintre cele două ţări şi cooperarea tehniico-ştiinţifică, relevă comunicatul. Clodomir© Almeyda şi ministrul comerţului exterior al R. S. Cehoslovace, Andrei Barcaki, au semnat un protocol în care sunt stabilite domeniile in care cele două ţări pot colabora cu succes. A fost discutată, de asemenea, problema acordării de credite de către băncile cehoslovace pentru realizarea unor proiecte în Chile, cu participarea Cehoslovaciei. Preşedintele guvernului federal al R. S. Cehoslovace, Lubomir Strougal, l-a primit marţi la Praga pe ministrul chilian al relaţiilor externe. Delegaţia guvernamentală iugoslavă a sosit la Pekin PEKIN 9 (Agerpres). — Delegaţia guvernamentală iugoslavă, condusă de Mirko Tepavaţ, secretar de stat pentru afacerile externe, a sosit la Pekin. Delegaţia a fost Întimpinată de Li Sien-nien, vicepremier al Consiliului de Stat, Ci Pin-fei, ministru ad-interim al afacerilor externe, şi alte persoane oficiale chineze. Agenţia China Nouă transmite că Li Sien-nien, vicepremier al Consiliului de Stat al R. P. Chineze, şi Ci Pin-fei, ministru ad-interim al afacerilor externe, au avut convorbiri, miercuri după-amiază, cu delegaţia guvernamentală a R.S.F. Iugoslavia, condusă de Mirko Tepavaţ, secretar de stat pentru afacerile externe. Convorbirile, precizează agenţia, s-au desfăşurat intr-o atmosferă prietenească. în favoarea normalizării relaţiilor cu R. P. Chineză sek, purtătorul de cuvint pentru problemele de politică externă al partidului populist. VIENA VIENA 9 — Corespondentul Agerpres transmite : In şedinţa de marţi a Parlamentului austriac, ministrul afacerilor externe, Rudolf Kirchschlaeger, a prezentat o informare in legătură cu etapele premergătoare acordului intervenit între guvernele Austriei şi R. P. Chineze privind stabilirea relaţiilor diplomatice. După această expunere, purtătorii de cuvint ai celor trei partide reprezentate in Parlament şi-au exprimat adeziunea faţă de hotărirea guvernului Kreisky de a stabili relaţii diplomatice cu R. P. Chineză. Deputatul Bruno Pittermann, preşedintele grupului parlamentar al partidului socialist, de guvernămint, a subliniat importanţa pe care o prezintă această acţiune pentru menţinerea păcii, apreciind că ea constituie pentru Austria expresia unei politici externe independente. O apreciere similară a exprimat şi deputatul Kara TOKIO TOKIO 9 — Corespondentul Agerpres, Fr. Ţuiu, transmite : Preşedintele partidului Komei, Yoshikatsu Takeiri, a declarat că tratatul dintre guvernul de la Tokio şi dankaisişti,trebuie să fie abrogat pentru a se netezi calea spre normalizarea relaţiilor japono-chineze“. Takeiri a reafirmat poziţia partidului său favorabilă normalizării relaţiilor japonochineze, subliniind că guvernul Chinei populare este singurul reprezentant legitim al întregii Chine. Taiwanul, a spus liderul Komeito, este o parte a teritoriului chinez . Komeito se opune „teoriei celor două Chine" și cere guvernului japonez să sprijine restabilirea drepturilor R. P. Chineze la O.N.U. R.S.F. IUGOSLAVIA ÎNCHEIEREA DEZBATERILOR PUBLICE PE MARGINEA AMENDAMENTELOR LA CONSTITUŢIE BELGRAD 9 (Agerpres). — La Belgrad a avut loc o şedinţă a Conferinţei federale a U.S.P.M.I., in cadrul căreia au fost examinate activitatea politică şi rezultatele dezbaterilor publice pe marginea amendamentelor la Constituţie, anunţă agenţia Tanjug. Au participat reprezentanţi ai organizaţiilor politice şi sociale, ai organelor de presă din republici şi regiunile autonome. Au luat, de asemenea, parte Marian Breţeli, preşedinte ad-interim al Skupstinei Federale, Veliko Vlahovici, preşedinte în exerciţiu al Biroului Executiv al Prezidiului U.C.I., şi Miloş Minnci, reprezentant al comisiei federale pentru problemele Constituţiei. In cuvîntul său, Veliko Milatovici, preşedintele conferinţei federale, a declarat că dezbaterile publice in problema modificărilor ce urmează să fie aduse Constituţiei R.S.F. Iugoslavia, propuse iniţial de preşedintele Tito, şi explicate ulterior la Conferinţa federală a U.S.P.M.I., în mod practic s-au încheiat. Ele au depăşit prin amploarea şi intensitatea lor aşteptările scontate, a spus Veliko Milatovici, iar Uniunea Socialistă a reuşit să le asigure spiritul democratic şi caracterul public. Intr-o rezoluţie adoptată se arată că In cursul vastei acţiuni de dezbateri politice, cu participarea activă a presei, radioului şi televiziunii, oamenii muncii, cetăţenii iugoslavi şi-au manifestat larga adeziune şi satisfacţia faţă de spiritul şi esenţa schimbărilor constituţionale preconizate, cerind ca acestea să fie adoptate şi înfăptuite cit mai repede. Uniunea Socialistă s-a afirmat in continuare ca o formă de mobilizare politică şi de manifestare a tuturor forţelor socialiste organizate din Iugoslavia. Aceasta obligă organizaţiile şi organele U.S.P.M.I. să se angajeze şi mai mult în crearea condiţiilor politice pentru Înfăptuirea consecventă a amendamentelor la Constituție, ceea ce asigură posibilităţi mai mari pentru aplicarea măsurilor adoptate la Congresul al VI-lea al U.S.P.M.I. și iu documentele adoptate ulterior. CAMBODGIA ACŢIUNI ALE FORŢELOR POPULARE DE REZISTENŢĂ PNOM PENH 9 (Agerpres). Agenţiile de presă relatează că marţi după-amiază au avut loc ciocniri extrem de violente intre trupele regimului de la Pnom Penh şi unităţi ale forţelor populare de rezistenţă la numai 20 de kilometri nord-est de capitala Cambodgie. Patrioţii cambodgieni au declanşat atacul asupra unei coloane a trupelor regimului de la Pnam Penh, luptele continuând timp de peste trei ore. Agenţia France Presse menţionează că in întreaga zonă se desfăşoară de mai multe zile o largă acţiune a forţelor patriotice cambodgiene. laps Scrisoare adresată de prinţul Sufanuvong referitor la întrevederile avute de Tiao Souk Vongsac, trimisul special al preşedintelui C.C. al F.P.L., prinţul Sufanuvong, cu şeful guvernului de la Vientiane, prinţul Suvanna Fuma. Tiao Souk Vongsac, informează comunicatul, a avut misiunea de a transmite prinţului Suvanna Fuma noile propuneri ale Frontului Patriotic din Laos în vederea unei reglementări paşnice a problemei laoţiene. Agenţia Khaosan Pathet Lao relatează, totodată, că Biroul C.C. al Frontului Patriotic din Laos a publicat textul integral al scrisorii prinţului Sufanuvong. „Soluţia rezonabilă. In cinci puncte, prezentată de Frontul Patriotic din Laos, a întrunit sprijinul tuturor păturilor populaţiei laoţiene şi a fost salutată de majoritatea opiniei publice mondiale. Totuşi, problema laoţiană râmine nerezolvată, deoarece S.U.A. nu vor să renunţe la planurile de agresiune împotriva Laosului“, se afirmă in scrisoare. „Statele Unite — se subliniază in acelaşi document — trebuie să pună capăt agresiunii in Laos, să inceteze imediat toate bombardamentele asupra întregului teritoriu laoţian, fără să pună nici o condiţie ; după sistarea bombardamentelor americane, forţele armate din Laos vor înceta imediat focul şi toate acţiunile Împotriva zonei aflate sub controlul părţii oponente ; părţile laoţiene interesate vor începe imediat convorbirile privind formarea unui guvern de coaliţie provizoriu şi alte probleme de interes mutual, inclusiv garanţiile de respectare strictă a neutralităţii regatului Laos, aşa cum prevăd acordurile de la Geneva din anul 1962“. XIENG KUANG 9 (Agerpres). — După cum informează agenţia Khaosan Pathet Lao, Biroul Comitetului Central al Frontului Patriotic din Laos a publicat un comunicat VIENA Conferinţa internaţională consacrată problemelor dezvoltării VIENA 9. — Corespondentul Agerpres, Petre Stăncescu, transmite : Conferinţa internaţională extraordinară a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială (O.N.U.D.I.) şi-a încheiat lucrările prin adoptarea unei rezoluţii finale. Luînd cuvîntul in legătură cu rezoluţia finală, ambasadorul Dumitru Aninoiu, reprezentantul permanent al României pe lingă O.N.U.D.I., a declarat: Delegaţia noastră consideră că activităţile O.N.U.D.I. trebuie să se bazeze pe sprijinul constructiv şi activ al tuturor ţărilor, indiferent de nivelul dezvoltării lor economice, de sistemul lor social-economic sau de regiunea geografică in care se află situate. In chestiuni de o asemenea importanţă cum sunt cele legate de modificarea structurii organizaţiei, trebuie să se acţioneze gradual, studiindu-se atent necesitatea şi modalităţile de schimbare a actualei structuri, să se ia în considerare toate punctele de vedere şi să se examineze, totodată, în ce măsură structurile existente au fost folosite la maximum. Aceasta ar permite găsirea unei soluţii general acceptabile şi ar crea premisele lărgirii şi intensificării cooperării internaţionale prin intermediul O.N.U.D.I. In şedinţa de marţi după-amiază, a fost prezentat şi raportul Biroului conferinţei cu privire la validarea deplinelor puteri. In legătură cu acest raport, reprezentantul României a contestat validarea puterilor delegaţilor danbaisist, ai regimurilor de la Saigon, Pnom Penh şi din Coreea de sud. El a subliniat că împiedicarea unor ţări ca R. P. Chineză, R. D. Germană, R.P.D. Coreeană, R. D. Vietnam, a Guvernului Regal de Uniune Naţională din Cambodgia de a participa la lucrările conferinţei, aduce prejudicii serioase vocaţiei universale a O.N.U.D.I. R. P. POLONĂ Ambasadorul României şi-a prezentat scrisorile de acreditare VARŞOVIA 9. — Corespondentul Agerpres, I. Dumitraşcu, transmite : La 9 iunie, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România in Republica Populară Polonă, Marin Mihai, şi-a prezentat scrisorile de acreditare preşedintelui Consiliului de Stat al R. P. Polone, Jozef Cyrankiewicz. După prezentarea scrisorilor de acreditare, Jozef Cyrankiewicz a avut o convorbire tovărăşească cu ambasadorul român. La ceremonie au participat Stefan Jedrychowski, ministrul afacerilor externe, Ludomir Stasiak, secretar al Consiliului de Stat, și membri ai ambasadei române. j In cinstea j i ^ J semicentenarului P.C.R. J J „Zilele culturii j J româneşti“ ! ! la Hradec Kralove ! In zilele de 7 şi 8 iunie, Con- jsiliul cultural al oraşului Hraţdec Kralove, din Cehia de Est, i J in colaborare cu Ambasada ro- imână din Fraga au organizat, 1 1 în cinstea semicentenarului al Partidului Comunist Român \ - „Zilele culturii româneşti“. In prezenţa a numeroşi locuitori ai I oraşului, a reprezentanţilor ortoganelor locale de partid şi de stat, a membrilor ambasadei române, luni seara, a avut loc o interesantă discuţie intitulată : » „Despre ţările noastre prietene". 1 Au fost, de asemenea, prezen- i | tate filme documentare. în cea de-a doua zi a fost inaugurată la expoziţia de fotografii docu- / ţ mentare : „România ieri şi azi“. | Crearea „Comitetului sovietic pentru securitatea europeană“ MOSCOVA 9 (Agerpres) — După cum s-a mai anunţat, in urma consultărilor care au avut loc recent între organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, de tineret, de femei, tehnico-ştiinţifice, culturale şi grupului parlamentar din U.R.S.S., acestea au hotărât să creeze „Comitetul sovietic pentru securitatea europeană“. Marţi, la Moscova, a avut loc adunarea de constituire a acestui organism obştesc. Ca preşedinte al comitetului a fost ales Alexei Şitikov, preşedintele Sovietului Uniunii al Sovietului Suprem al U.R.S.S., președintele Grupului parlamentar al U.R.S.S. Zi de intensă activitate pe staţia orbitală sovietică ,.Saliut“ MOSCOVA 9 (Agerpres). In conformitate cu programul de zbor al staţiei orbitale sovietice „Saliut“, la ora 10:06, ora Moscovei, a fost efectuată astăzi cea de-a doua corectare a orbitei de zbor. In urma acestei manevre, staţia s-a plasat pe o nouă orbită cu următorii parametrii : apogeul — 262 kilometri, perigeul — 259 kilometri — perioada de rotaţie in jurul Pămintului — 89,7 minute, înclinarea orbitei — 51,6 grade. Cea de-a treia zi de lucru a cosmonauţilor Gheorghi Dobrovolski, Vladislav Volkov şi Viktor Pataev a luat sfirşit la 9 iunie, orele 15:00, ora Moscovei, fiind consacrată efectuării unor experienţe şi pregătirii staţiei pentru activitatea viitoare. In cursul acestei zile de lucru a fost terminată operaţia de conservare a unor sisteme ale navei cosmice „Soiuz-11“. Cosmonauţii au efectuat in repetate rinduri experimente medical-biologice. In vederea menţinerii unei bune forme fizice in timpul zborului, ei folosesc costume speciale cu ajutorul cărora se realizează simularea sarcinilor la care este supus sistemul osos si muscular uman in condiţiile terestre. Echipajul staţiei a comunicat cu aceasta unui ulu/ih/hi; este şi nu produce senzaţii neplăcute. Conform programului de zbor, au început experienţele destinate măsurării nivelului de radiaţie şi efectuării de observaţii asupra prezenţei micrometeoriţilor in spaţiul cosmic. La ora 15:00, cind a început noua perioadă de odihnă a cosmonauţilor, „Saliut“ efectuase 38 de rotaţii in jurul Pămintului cu echipaj uman la bord. Cosmonauţii sovietici Gheorghi Dobrovolski, Vladislav Volkov şi Viktor Pataev au transmis, din Cosmos, un salut constructorilor, inginerilor şi muncitorilor care au creat staţia orbitală ştiinţifică „Saliut“, informează agenţia T.A.S.S. In telegramă, cosmonauţii exprimă mulţumiri constructorilor pentru realizarea primei staţii orbitale pilotate. De la bordul staţiei „Saliut“, cosmonauţii au adresat un salut popoarelor ţărilor socialiste. Ei au salutat aparte popoarele Europei. „Fie ca Europa să devină un continent al păcii trainice şi al colaborării paşnice a statelor“, se spune in telegrama de salut. Articol special pentru „Scînteia" Cum s-a efectuat operaţiunea de cuplare a celor două nave cosmice Crearea şi zborul primei staţii orbitale pilotate — această mare realizare a ştiinţei şi tehnicii sovietice — au presupus soluţionarea unor probleme complexe, între care manevrarea, apropierea şi cuplarea narfelor pe orbită, trecerea cosmonauţilor dintr-o cosmonavă în alta, executarea lucrărilor de montare şi demontare in Cosmos. In legătură cu una din aceste probleme, CUPLAREA PE ORBITA, publicăm mai jos următoarea corespondenţă specială pentru ziarul "Scinteia" transmisă prin intermediul Agenţiei de presă NOVOSTI. Unul din elementele de bază care face posibilă activitatea de lungă durată a navelor cosmice şi staţiilor ştiinţifice pilotate este cuplarea şi decuplarea lor în zbor. Numai pe această cale poate fi asigurată înlocuirea echipajelor, aprovizionarea lor cu tot ce este necesar, aducerea combustibilului şi a altor materiale, înlocuirea aparaturii. Operaţiunea de cuplare pe orbită poate fi folosită in scopul construirii de staţii cosmice din blocuri separate, cu destinaţii multiple. Cuplarea pe orbită este o operaţiune tehnică complicată, ce presupune o îndelungată pregătire şi perfecţionarea tuturor elementelor constitutive. Pentru a ne face o idee in acest sens este suficient să spunem că cuplarea este apropierea şi îmbinarea într-un tot unic a două dispozitive care zboară cu o viteză de aproape 8 km pe secundă. Dar cuplarea trebuie să fie lină, adică în timpul abordării viteza relativă a celor două nave trebuie să fie minimă. Lansarea navelor ce urmează să se cupleze se face îndeobște de pe aceeași platformă sau de pe platforme de lansare apropiate şi in aceeaşi direcţie. O singură dată in decurs de 24 de ore există condiţii favorabile startului. Cu alte cuvinte, ambele nave trebuie lansate fie concomitent, fie la interval de 24 de ore. Ultima alternativă este preferabilă, deoarece asigură răgazul necesar pentru verificarea aparaturii de pe primul satelit şi pentru determinarea precisă a „corecţiei“ orbitei sale. Intr-o etapă următoare se urmăreşte apropierea continuă a navelor şi uniformizarea vitezei lor de deplasare. Este deosebit de dificil să realzezi dintr-o dată o apropiere destul de precisă a sateliţilor, lansaţi la interval de 24 de ore. De pildă, în cazul unei devieri de 1 m pe secundă de la viteza programată, in decurs de 24 de ore, nava deviază de la poziţia calculată cu aproximativ 250 km. De aci necesitatea de a corecta orbita unuia sau chiar a ambilor sateliţi. Cu ajutorul maşinilor electronice de calcul se stabilesc orbitele reale ale navelor şi se calculează proporţiile şi direcţiile impulsurilor de corecţie. Aceste impulsuri se comunică sateliţilor cu ajutorul unor dispozitive speciale de corecţie. Etapa următoare — a Învecinării .Apropiate“ şi a abordajului — este cea mai dificilă şi de cea mai mare importanţă. Dificultatea ei (in special în cazul cuplării manuale, adică realizată prin comenzi date de cosmonauţi) devine şi mai mare din cauza deplasării relativ specifice a celor doi sateliţi apropiaţi. Impulsurile orientate într-un anumit fel pot duce după cîtva timp la deplasarea relativă a sateliţilor in direcţie contrară. Trebuie să se ţină seama de acest lucru în momentul apropierii „îndeaproape“ şi a abordajului navelor cosmice. După abordare, instalaţiile de joncţiune se cuplează. Se produce prinderea mecanică a celor două nave („cuplarea mecanică“), se unesc circuitele electrice ale celor două nave. Cu aceasta Întregul proces ia sfirşit. Efectuarea cu succes a acestor operaţiuni pe navele „Soiuz“ demonstrează înaltul nivel de dezvoltare al tehnicii sovietice, marea măiestrie a cosmonauţilor, oamenilor de ştiinţă, inginerilor şi muncitorilor sovietici. Dr, doc. Pavel ELISABERG agenţiile de presă transmit: La Moscova a sosit adjunctul şefului delegaţiei guvernamentale comerciale a R. P. Chineze, Tzin-Un-lei de departament în Ministerul Comerţului Exterior, pentru a purta convorbiri cu privire la livrările de mărfuri dintre Uniunea Sovietică şi Republica Populară Chineză, anunţă agenţia T.A.S.S.. Membrii şi experţii delegaţiei guvernamentale comerciale a R.P. Chineze au sosit la Moscova anterior, precizează agenţia. Instalarea oficiala a preşedintelui Franz Jonas. Adunarea federală, reunind deputaţii celor două camere ale Parlamentului austriac, a confirmat miercuri pe preşedintele Franz Jonas in funcţia de şef al statului pe o nouă perioadă de şase ani. Instalarea oficială a preşedintelui urmează alegerilor din 25 aprilie, in cadrul cărora Franz Jonas a candidat pentru a doua oară din partea partidului socialist. Primul ministru al Iranului, Amir Abbas Hoveyda, l-a primit pe ambasadorul Republicii Socialiste România la Teheran, Pavel Silard, in legătură cu plecarea sa definitivă din această ţară. Convorbirea care a avut loc cu acest prilej s-a desfăşurat intr-o atmosferă cordială. Legea marţială limitată a fost decretată de preşedintele Republicii Chile, Salvador Allende, în provincia Santiago. Totodată, a fost iniţiată o amplă acţiune de depistare a elementelor suspectate de participarea la asasinarea fostului vicepreşedinte al Republicii, Edmundo Perez Zupovic. Delegaţia poloneză «»dusă de Piotr Jaroszewicz, preşedintele Consiliului de Miniştri, care a purtat la Moscova, cu Alexei Kosighin, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., şi alte persoane oficiale sovietice, convorbiri in problemele colaborării bilaterale şi a semnat o serie de acorduri în acest domeniu, a părăsit capitala Uniunii Sovietice, plecînd spre patrie. Ministerul de Externe al R. F. a Germaniei a anunţat că ambasadorii acestei ţări la Moscova, Washington şi Londra au semnat marţi Tratatul cu privire la interzicerea amplasării armelor nucleare şi a altor arme de distrugere in masă pe fundul mărilor şi oceanelor şi in subsolurile lor. R.F. a Germaniei este cea de-a 74-a ţară care semnează acest tratat. Colaborarea economică iugoslavo-sovietică. După cum informează agenţia Tanjug, la Belgrad şi-a început lucrările cea de-a 7-a sesiune a Comitetului interguvernamental iugoslavo-sovietic pentru colaborarea economică, in cadrul căreia este examinat ansamblul relaţiilor economice dintre R.S.F. Iugoslavia şi Uniunea Sovietică. Intr-un interviu acordat ziarului „Neues Deutschland", Klaus Sorgenicht, membru al Camerei Populare şi al Consiliului de Stat al R. D. Germane, referindu-se la recenta vizită in Franţa a delegaţiei parlamentare a R.D.G., a relevat că In relaţiile dintre parlamentele celor două ţări s-a atins o nouă treaptă. In toate discuţiile noastre, a spus el, am constatat că a venit timpul normalizării relaţiilor dintre R. D. Germană şi Franţa. Guvernul Ceylonului a hotărît trecerea sub controlul statului a companiei „Ceylon Shipping Corporation“. Pină in prezent, statul ceylonez deţinea numai 51 la sută din acţiunile acestei campanii. O misiune comercială a guvernului american, condusă de Richard Whitney, adjunct al ministrului comerţului al S.U.A., a sosit miercuri la Belgrad. In cursul vizitei în Iugoslavia, menţionează agenţia Tanjug, membrii misiunii vor purta convorbiri cu reprezentanţi ai Vecei Executive Federale şi ai vieţii economice iugoslave in legătură cu posibilităţile de extindere a schimbului de mărfuri, a colaborării economice dintre cele două ţări, precum şi cu privire la posibilităţile unor investiţii comune in economia iugoslavă. La Moscova fixa închis*** zile, miercuri, expoziţia internaţională de tehnică modernă pentru unităţile comerciale şi de alimentaţie publică „Intorgmas“, la care şi-au prezentat produsele peste 600 întreprinderi din 23 de ţări. Pavilionul nr. 11 al expoziţiei a găzduit expoziţia organizată de Camera de Comerţ a României, unde firmele „Electrometal“ din Timişoara, „Băimăreanca“-Baia Mare, „Icom“-Bucureşti, „Maşinexport“, „Centrocoop“, „Industrialexport“ şi o Întreprindere din Rădăuţi au expus piese ce s-au bucurat de o Înaltă apreciere din partea vizitatorilor şi a specialiştilor. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA 1 Bucureşti, Piaţa „Sclntell“. TeL 17 6010, 17 00 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din Întreprinderi şi Instituţii. Tiparul Combinatul Poligrafie Casa Sclnteli. 40 368