Scînteia, iunie 1971 (Anul 40, nr. 8803-8832)

1971-06-10 / nr. 8812

PROLETARI DIN TOATE ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XL Nr. 8812 Joi 10 iunie 1971 6 PAGINI 30 BANI Vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale române, conduse de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în R. P. D. Coreeană SOLII POPORULUI ROMÂN INTIMPINAŢI CU CALDĂ PRIETENIE LA PHENIAN Capitala Republicii Populare Democrate Coreene a intimpinat sărbătoreşte, cu sentimente de caldă prietenie, delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste României, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat. Vizita oficială de prietenie a delegaţiei ţării noastre este apreciată aici, la Phenian, ca un eveniment memorabil în evoluţia ascendentă a relaţiilor de prietenie şi solidaritate militantă dintre cele două partide şi state frăţeşti, ca o înaltă expresie a legăturilor profunde care unesc popoarele român şi coreean. Ca o reflectare a acestor sentimente, cuvintele „prietenie“, „coeziune“ sînt înscrise sub imaginea a două mîini strînse viguros pe fondul drapelelor îngemănate coreean şi român. Asemenea panouri domină traseul pe care înalţii oaspeţi urmează să-l parcurgă şi de-a lungul căruia s-au înşiruit sute de mii de oameni, încă din primele ore ale dimineţii. Aceeaşi atmosferă festivă domneşte la aeroportul Sun An, unde au fost arborate pretutindeni drapelele de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Populare Democrate Coreene. Numeroşi oameni ai muncii au venit cu portrete ale tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Kim Ir Sen, cu panouri pe care sunt înscrise urări La sosire, pe aeroport, o caldă strîngere de mină între tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Kim Ir Sen (Continuare in pag. a III-a) RECEPŢIE OFERITĂ DE TOVARĂŞUL KIM IR SEN Miercuri seara, tovarăşul Kim Ir Sen şi soţia sa, Kim Song E, au oferit, la Casa Congreselor din Phenian, o recepţie în cinstea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a soţiei sale, Elena Ceauşescu, a delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Socialiste România. Au participat tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Ion Iliescu, George Macovescu, Aurel Mălnăşan, ambasadorul Republicii Socialiste România la Phenian. Din partea coreeană au participat tovarăşii Ţoi En Ghen, Kim Ir, Pak Sen Cer, Kim läng Gin, O Jin U, Zăng Zung Thek, Yang Hyong Sop, Kim Man Ghen, Kan Rian Uk, Pek Nam Un, Pak Yeung Sin, Hă Dam, Kang läng Săp, ambasadorul Republicii Populare Democrate Coreene la Bucureşti. Au fost intonate imnurile de stat ale celor două ţări. In timpul recepţiei, care s-a desfăşurat într-o atmosferă deosebit de cordială, tovarăşii Kim Ir Sen şi Nicolae Ceauşescu au rostit toasturi. Participanţilor la recepţie le-a fost prezentat un spectacol, la care şi-a dat concursul Ansamblul vocal şi instrumental feminin care a interpretat cîntece populare şi revoluţionare coreene. In semn de omagiu pentru solii poporului român, ansamblul a interpretat, de asemenea, în limba română cu deosebită virtuozitate, mai multe cîntece populare de pe meleagurile ţării noastre. Spectacolul a fost îndelung aplaudat de cei prezenţi. Toastul tovarăşului Kim Ir Sen Stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimate tovarăşe Ion Gheorghe Maurer, Stimaţi oaspeţi români, Dragi tovarăşi şi prieteni, Sîntem deosebit de bucuroşi pentru faptul că ne-am întîlnit astăzi din nou, la Phenian, capitala ţării noastre, cu prietenii noştri apropiaţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Ion Gheorghe Maurer. Folosesc acest prilej plin de semnificaţie privind relaţiile noastre prieteneşti pentru ca, în numele Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, al guvernului Republicii Populare Democrate Coreene şi al întregului popor coreean, să salut din nou, cu căldură, în ţara noastră delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Atît Coreea cît şi România sînt ţări frăţeşti care, după cel de-al doilea război mondial, au păşit pe drumul construirii socialismului, în Orient şi Occident, iar popoarele celor două ţâri ale noastre întreţin relaţii de strînsă prietenie şi colaborare, pe baza principiilor marxism-leninismului şi ale internaţionalismului proletar. Partidul Comunist Român frăţesc are o glorioasă şi lungă istorie, de 50 de ani, iar poporul român, sub steagul partidului comunist, a parcurs drumul unei lupte îndelungate, grele, dar fructuoase, pentru eliberare naţională şi de clasă. Harnicul şi talentatul popor român a înfăptuit, într-o perioadă relativ scurtă, o serie de reforme revoluţionare, transformînd ţara dintr-un stat agrar înapoiat într-o ţară socialistă înfloritoare, cu o industrie modernă şi o agricultură dezvoltată. Astăzi, Republica Socialistă România, sub conducerea justă a Partidului Comunist Român, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, devine din zi în zi tot mai frumoasă, tot mai măreaţă. Poporul român, călăuzindu-se după sarcinile programatice trasate de Congresul al X-lea al partidului, duce o luptă fermă şi continuă pentru construirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi, apărind cu hotărîre suveranitatea ţării împotriva imperialismului, depune eforturi susţinute pentru pace şi securitate în Europa şi în lume. Poporul coreean dă o înaltă preţuire succeselor strălucite pe care poporul frate român, strîns unit în jurul partidului, le depune în crearea vieţii noi şi îşi exprimă sprijinul şi solidaritatea activă faţă de lupta sa dreaptă. Actuala dumneavoastră vizită în ţara noastră constituie nu numai un remarcabil eveniment în consolidarea şi dezvoltarea prieteniei şi coeziunii între partidele, guvernele şi popoarele celor două ţări, ci şi o contribuţie la extinderea legăturilor de solidaritate internaţionalistă cu ţările socialiste, pe baza principiului suveranităţii. (Continuare in pag. a III-a) Toastul tovarăşului Nicolae Ceauşescu Stimate tovarăşe Kim Ir Sen, Stimată tovarăşă Kim Săng E, Stimate tovarăşe Toi En Ghen, Dragi tovarăşi şi prieteni, Ne simţim deosebit de bine în mijlocul dv., in atmosfera atît de plăcută, plină de căldură prietenească pe care aţi creat-o în jurul nostru la acest dineu. Doresc, de aceea, să încep acest toast prin a vă exprima, în numele meu şi al tovarăşei mele, al întregii delegaţii, cele mai cordiale mulţumiri pentru ospitalitatea desăvîrşită pe care ne-o acordaţi, precum şi pentru frumoasele cuvinte de apreciere rostite aici, la adresa partidului, a ţării şi a poporului român. îmi este deosebit de plăcut să folosesc acest prilej pentru a vă transmite dv., tovarăşe Kim Ir Sen, Comitetului Central al Partidului Muncii, Prezidiului Adunării Populare Coreene Supreme şi Cabinetului de miniştri, poporului coreean, un fierbinte salut frăţesc din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat şi guvernului României socialiste, a întregului nostru popor. Ne aflăm încă sub impresia manifestărilor deosebit de călduroase cu care am fost întîmpinaţi în capitala patriei dv. şi doresc să exprim, în acest cadru, vii mulţumiri locuitorilor oraşului Phenian pentru primirea prietenească ce ne-au făcut-o astăzi. Noi vedem în aceasta o expresie grăitoare a relaţiilor de strînsă prietenie şi colaborare dintre cele două partide şi ţări, a sentimentelor de stimă şi solidaritate internaţionalistă pe care le nutresc reciproc popoarele român şi coreean. Prietenia şi colaborarea româno-coreeană s-au dezvoltat şi cimentat trainic în lupta dusă de cele două ţări şi popoare ale noastre împotriva imperialismului, pentru eliberare naţională şi socială, pentru victoria revoluţiei socialiste şi făurirea noii orînduiri. In ţara noastră este cunoscută lupta Îndelungată dusă în trecut de poporul coreean împotriva colonialismului, a militarismului japonez şi a imperialismului american. Poporul român şi-a manifestat solidaritatea internaţionalistă şi a acordat un sprijin activ Republicii Populare Democrate Coreene în anii războiului de apărare împotriva agresiunii imperialismului american. In acei ani de grele încercări pentru ţara dv., România a primit cu dragoste la sinul său mii de copii, de fii ai Coreei luptătoare, asigurînd cu grijă părintească condiţii pentru a învăţa şi a se pregăti profesional, spre a fi cît mai folositori la reîntoarcerea lor în patrie. Prietenia şi solidaritatea românocoreeană a continuat să se întărească şi să se dezvolte în procesul luptei pentru făurirea noii orînduiri în Republica Socialistă România şi în Republica Populară Democrată Coreeană, al colaborării şi sprijinului reciproc pe care şi le-au acordat cele două popoare în construcţia socialistă. In România socialistă sunt urmărite şi salutate cu simpatie realizările pe care poporul coreean (Continuare in pag. a III-a) încheierea vizitei in R.P. Chineză a delegaţiei de partid şi guvernamentale romane conduse de tovarăşul Nicolae Ceauşescu Ceremonia semnării comunicatului comun Miercuri dimineaţa, la reşedinţa oficială a delegaţiei de partid şi guvernamentale române a avut loc ceremonia semnării comunicatului comun româno-chinez. Comunicatul a fost semnat, din partea română, de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, iar din partea chineză de tovarășul Ciu En-lai, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze. La semnare se aflau de faţă membrii delegaţiei române — tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-secretar al Comitetului municipal de partid București, primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, George Macovescu, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, primadjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Duma, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Populară Chineză, consilieri şi experţi. Erau prezenţi, din partea chineză, Huan Iun-sen, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, şeful Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Iao Ven-juan, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Li Sien-nien, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, vicepremier al Consiliului de Stat, Ciu Yi-tso, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, adjunct al şefului Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Ken Biao, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, şeful Secţiei relaţii externe a Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Ciaan-fei, ministru adinterim al afacerilor externe, Cian Hai-jun, ambasadorul Republicii Populare Chineze în Republica Socialistă România. Au fost prezente, de asemenea, tovarăşa Elena Ceauşescu, precum şi tovarăşa Lim Cia-mei, soţia vicepremierului Li Sien-nien. După semnare, tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Ciu En-lal şi-au strîns cu căldură mîinile. (Agerpres) COMUNICAT COMUN ROMÂNO-CHINEZ La invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez şi a Guvernului Republicii Populare Chineze, între 19 iunie 1971, o delegaţie de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a făcut o vizită oficială de prietenie în Republica Populară Chineză. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost însoţit în această vizită de soţia sa, tovarăşa Elena Ceauşescu. Tovarăşul Mao Tzedun, preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, şi tovarăşul său de luptă apropiat, vicepreşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, tovarăşul Lin Biao, au avut o întrevedere cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, şi soţia sa, tovarăşa Elena Ceauşescu, precum şi cu toţi tovarăşii din delegaţia de partid şi guvernamentală română. întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă de prietenie şi cordialitate, în spiritul solidarităţii militante dintre cele două partide, ţări şi popoare ale României şi Chinei. In continuare, preşedintele Mao Tzedun, vicepreşedintele Lin Biao şi tovarăşii Ciu En-lai, Kan Sen şi alţi tovarăşi au avut convorbiri prieteneşti cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi soţia sa, cu tovarăşul Ion Gheorghe Maurer şi ceilalţi tovarăşi din delegaţia de partid şi guvernamentală a României. In timpul şederii în Republica Populară Chineză, delegaţia de partid şi guvernamentală română a vizitat oraşele Pekin, Nankin şi Şanhai, uzine şi fabrici, o comună populară şi instituţii de învăţămînt, s-a întîlnit cu masele largi revoluţionare. Oaspeţii români s-au bucurat pretutindeni de o primire deosebit de caldă şi o ospitalitate cordială — expresie a sentimentelor de prietenie frăţească dintre poporul român şi poporul chinez. Delegaţia română a exprimat mulţumiri sincere pentru ospitalitatea prietenească, pentru sentimentele cu care a fost întîmpinată peste tot în Republica Populară Chineză. In timpul vizitei, părţile română şi chineză au purtat convorbiri într-o atmosferă de prietenie cordială şi înţelegere reciprocă, în legătură cu dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre cele două partide, ţări şi popoare, precum şi asupra problemelor internaţionale de interes comun. (Continuare în pag. a II-a) Plecarea din Pekin PEKING. — Corespondentul Agerpres, Ion Gălăţeanu, transmite : Delegaţia de partid şi guvernamentală română, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, şi-a încheiat miercuri vizita oficială de prietenie în Republica Populară Chineză, efectuată la invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez şi a Guvernului Republicii Populare Chineze. Delegaţia a părăsit Pekinul plecînd spre Phenian. De la reşedinţa oficială, delegaţia a fost însoţită de premierul Ciu En-lai, Huan Iun-sen şi alte persoane oficiale chineze. Aeroportul din Pekin este pavoazat sărbătoreşte. Sunt arborate drapelele de stat român şi chinez. Pe platoul central se află adunată o mulţime de locuitori ai capitalei, veniţi să-şi ia rămas bun de la înalţii oaspeţi români. Se află, de asemenea, prezenţi şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi în capitala R. P. Chineze. Se intonează imnurile de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Populare Chineze. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu împreună cu premierul Ciucu-lai trec în revistă unităţile reprezentative ale trupelor terestre, marinei şi aviaţiei, miliţiei populare şi gărzilor roşii aliniate pe aeroport. Miile de locuitori prezenţi izbucnesc în urale, scandează pentru prietenia dintre popoarele român şi chinez. Pe mari pancarte se află scrise în limbile română şi chineză cuvintele : „Călduroase urări de drum bun delegaţiei de partid şi guvernamentale române“. Grupuri de tineri şi tinere, îmbrăcaţi în costume pitoreşti, interpretează dansuri populare chinezeşti. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi soţia sa, Elena Ceauşescu, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer şi ceilalţi membri ai delegaţiei române îşi iau rămas bun cu căldură de la premierul Ciu En-lai. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Ciu En-lai îşi string cu căldură mîinile, se îmbrăţişează. Apoi, secretarul general al Partidului Comunist Român şi preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România şi ceilalţi membri ai delegaţiei române îşi iau rămas bun de la Huan Jun-sen, membru al Biroului Politic al C.C. al P. C. Chinez, şeful Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Cian Ciun-ciao, membru al Biroului Politic, primsecretar al Comitetului de partid al orașului Sanhai, Iao Wen-juan, membru al Biroului Politic, Li Sien-nien, membru al Biroului Po- litic, vicepremier al Consiliului de Stat, Ie Cien-in, membru al Biroului Politic, vicepreşedinte al Comisiei militare din cadrul C.C. al P.C. Chinez, Ie Ciun, membru al Biroului Politic, soţia vicepreşedintelui Lin Biao, U Fa-sien, Li Tsopen, Ciu Yi-tso, membri ai Biroului Politic, adjuncţi ai şefului Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Ciu Denkuei, Li Te-sîn, membri supleanţi ai Biroului Politic, Go Mo-jo, membru al C.C. al P.C. Chinez, vicepreşedinte al Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanţilor Populari din întreaga Chină, Ken Biao, membru al C.C., şeful Secţiei relaţii externe a C.C. al P.C. Chinez, U De, membru al Comitetului Central, al doilea secretar al Comitetului municipal Pekin al P. C. Chinez, Ci Pîn-fei, ministru ad-interim al afacerilor externe, Lim Cia-mei, soţia vicepremierului Li Sien-nien, şi alte persoane oficiale. Au fost de faţă ambasadorul României la Pekin, Aurel Duma, şi membrii ambasadei. Delegaţia de partid şi guvernamentală română a fost salutată cu aceleaşi sentimente de caldă prietenie manifestate de poporul chinez în tot timpul vizitei făcuta în China.