Scînteia, iunie 1971 (Anul 40, nr. 8803-8832)

1971-06-10 / nr. 8812

PAGINA 2 SCINTEIA — Joi 10 iunie 1971 încheierea vizitei in r. p. chineza Comunicat comun româno-chinez (Urmare din pag. I) La convorbiri au participat, din partea română, tovarăşii : Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat , conducătorul delegaţiei de partid şi guvernamentale, Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Stat. Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-secretar al Comitetului municipal București al Partidului Comunist Român, primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, George Macovescu, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, primadjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Duma, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Populară Chineză, Ion Florescu, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, şef de secţie la Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-adjunct de şef de secţie la Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Constantin Mitea şi Emilian Dobrescu, membri supleanţi ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, consilieri la Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Din partea chineză, tovarăşii: Ciu En-lai, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, premierul Consiliului de Stat, Huan Jun-sen, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, șeful Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Iao Veniuan, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Li Sien-nien, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, vicepremier al Consiliului de Stat, Ciu Yi-tso, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, adjunct al șefului Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Ken Biao, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, şeful Secţiei relaţiilor externe a Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Ci Pan-fei, ministru ad-interim al afacerilor externe, Fan I, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, ministru al relaţiilor economice cu străinătatea, Li Cian, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, ministru adjunct al comerţului exterior, Cian Haifun, ambasadorul Republicii Populare Chineze in Republica Socialistă România, Li Lien-cin, Han Siu şi Liu Ka-min, lucrători cu munci de răspundere în ministerele interesate. Partea română a infirmat partea chineză despre realizările obţinute de poporul român sub conducerea Partidului Comunist Român, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in edificarea socialismului, despre activitatea creatoare pe care o desfăşoară muncitorii, ţăranii cooperatori, intelectualii pentru îndeplinirea sarcinilor planului cincinal 1971—1975 în vederea dezvoltării continue a economiei, ştiinţei şi culturii, a perfecţionării organizării şi conducerii vieţii sociale, a realizării obiectivului trasat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român — făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Partea chineză a informat despre istoria luptei celor două linii în interiorul Partidului Comunist Chinez, despre semnificaţia şi necesitatea marii revoluţii culturale proletare, iniţiată şi condusă personal de tovarăşul Mao Tzedun, şi despre marile victorii obţinute în această revoluţie. De asemenea, ea a informat despre construcţia socialismului în Republica Populară Chineză şi despre succesele obţinute de poporul chinez în înfăptuirea sarcinilor de luptă trasate de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Chinez pentru desfăşurarea continuă a procesului luptă-critică-transformare, pentru transpunerea multilaterală in practică a liniei de a promova revoluţia, de a stimula munca, producţia şi pregătirile împotriva războiului. Partea română a subliniat uriaşa însemnătate internaţională a victoriei luptei revoluţionare a poporului chinez, sub conducerea partidului comunist. Crearea Republicii Populare Chineze a determinat o cotitură radicală în destinele poporului chinez şi, totodată, a produs o schimbare istorică în raportul de forţe pe plan internaţional, sporind considerabil potenţialul socialismului în lume. Prin munca sa eroică şi plină de abnegaţie, harnicul şi talentatul popor chinez a înfăptuit, sub conducerea gloriosului partid comunist, în frunte cu tovarăşul Mao Tzedun, profunde transformări revoluţionare în toate domeniile vieţii sociale, a obţinut succese strălucite în opera de făurire a societăţii noi, socialiste. Poporul român se bucură din toată inima, de marile realizări dobîndite de poporul frate chinez în sporirea continuă a potenţialului economic, tehnic şi ştiinţific al ţării, văzînd în acestea o contribuţie de preţ la creşterea puterii şi prestigiului socialismului în lume, la consolidarea forţelor care luptă împotriva politicii agresive a imperialismului, pentru libertate şi independenţă, pentru salvgardarea păcii. Poporul român adresează poporului chinez felicitări cordiale şi îi urează noi succese în opera de construire a socialismului în Republica Populară Chineză. Partea chineză a elogiat in mod călduros spiritul revoluţionar de luptă al poporului român. Harnicul şi curajosul popor român, sub conducerea Partidului Comunist Român, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a ţinut piept cu hotărîre presiunilor imperialiste, obţinînd astfel victorii însemnate în lupta pentru apărarea independenţei naţionale şi a suveranităţii ţării. Poporul român, ducînd în mod consecvent o politică independentă de sine stătătoare, de valorificare a propriilor forţe şi a resurselor ţării, a dezvoltat, prin munca sa harnică, economia intr-un ritm accelerat şi a dobîndit în felul acesta mari succese în opera de construire a socialismului. Partea chineză a reafirmat că poporul chinez, călit prin marea revoluţie culturală proletară, îndeplinindu-şi îndatoririle internaţionaliste, sprijină cu fermitate, ca şi pînă acum, lupta dreaptă a poporului român pentru apărarea independenţei naţionale şi suveranităţii de stat, sprijină cu fermitate poporul român in opera sa de construire a socialismului. La convorbiri, cele două părţi au subliniat că poporul român şi poporul chinez şi-au manifestat întotdeauna simpatia unul faţă de altul, s-au sprijinit reciproc şi au închegat o profundă prietenie militantă în lupta comună împotriva imperialismului şi reacţiunii, împotriva politicii de forţă, precum şi în opera de construire a socialismului în ambele ţări. Cele două părţi au relevat cu satisfacţie că, în ultimii ani, s-au dezvoltat foarte puternic relaţiile dintre cele două partide, ţări şi popoare ale României şi Chinei, au sporit întîlnirile dintre conducătorii celor două ţări, s-a adîncit cunoaşterea reciprocă, a cunoscut o întărire şi lărgire însemnată colaborarea româno-chineză în domeniile politic, economic, cultural şi în alte domenii. Relaţiile de prietenie şi colaborare dintre cele două partide, ţări şi popoare ale României şi Chinei sunt bazate pe marxism-leninism şi internaţionalism proletar, pe respectarea cu stricteţe a principiilor egalităţii depline în drepturi, independenţei, respectului reciproc şi neamestecului în treburile interne, relaţii care pot rezista la încercări. Dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre România şi China este în folosul cauzei revoluţionare a celor două popoare şi a popoarelor din lumea întreagă. Ambele părţi au exprimat în unanimitate hotărîrea de a întări mai departe prietenia revoluţionară şi unitatea de luptă dintre cele două partide, ţări şi popoare, de a lărgi relaţiile de colaborare în diferite domenii. Partea română a exprimat şi cu acest prilej Partidului Comunist Chinez şi Guvernului Republicii Populare Chineze vii mulţumiri din partea poporului român pentru solidaritatea tovărăşească şi prietenească manifestată prin ajutorul material preţios acordat, în mod gratuit, în legătură cu calamităţile naturale din primăvara anului 1970. Partea chineză a exprimat mulţumiri cordiale pentru sprijinul şi ajutorul pe care Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România şi poporul român le-au acordat poporului chinez în lupta sa revoluţionară şi în opera de construire a socialismului. Ambele părţi consideră că evoluţia situaţiei internaţionale actuale este tot mai favorabilă popoarelor lumii şi tot mai defavorabilă imperialismului american şi tuturor reacţionarilor. Cele două părţi au arătat că Indochina constituie In prezent principalul cîmp de bătălie în cadrul luptei duse de popoarele din întreaga lume împotriva imperialismului american. In deplin acord, părţile au reafirmat că sprijină cu hotărîre eroicele popoare vietnamez, cambodgian şi laoţian in războiul lor de rezistenţă împotriva agresiunii americane şi pentru apărarea fiinţei naţionale. Ele au constatat cu bucurie că, după conferinţa la nivel înalt a popoarelor din Indochina, unindu-se strîns şi coordonindu-şi eforturile, popoarele din Vietnam, Cambodgia şi Laos au devenit tot mai puternice pe măsură ce luptă, au creat o situaţie excelentă pe cîmpul de bătălie. Ambele părţi felicită cu căldură cele trei popoare din Indochina pentru marile victorii dobîndite în războiul de rezistenţă împotriva agresiunii americane şi pentru apărarea fiinţei naţionale. Ele felicită cu căldură poporul cambodgian pentru marile victorii obţinute sub conducerea şefului de stat, prinţul Norodom Sianuk, şi a Frontului Unit Naţional din Cambodgia, în lupta dreaptă împotriva imperialismului american şi a lacheilor lui de la Pnom Penh şi Saigon ; ele salută cu căldură marea victorie obţinută pe şoseaua nr. 9. Ambele părţi consideră că problema vietnameză trebuie să fie rezolvată pe baza soluţiei globale în zece puncte şi a iniţiativei în opt puncte prezentate de Frontul Naţional de Eliberare din Vietnamul de Sud şi Guvernul Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud. De asemenea, ele consideră că problema laoţiană trebuie soluţionată de poporul laoţian însuşi, în conformitate cu propunerile în cinci puncte privind rezolvarea politică, prezentate de partidul Neo Lao Haksat, la 6 martie 1970. Cele două părţi sprijină cu fermitate poziţia solemnă, cuprinsă în declaraţia in cinci puncte, făcută la 23 martie 1970, de prinţul Norodom Sianuk, şeful statului Cambodgia. Trupele agresoare ale Statelor Unite ale Americii şi ale sateliţilor lor trebuie să fie retrase complet din Indochina şi să fie respectat dreptul popoarelor vietnamez, laoţian şi cambodgian de a-şi hotărî singure destinele, fără nici un amestec din afară. Popoarele din Indochina vor învinge în mod sigur, iar imperialiştii americani şi lacheii lor vor eşua cu siguranţă Ambele părţi sprijină cu hotărîre lupta popoarelor japonez, coreean şi din alte ţări ale Asiei împotriva reînvierii militarismului japonez de către reacţiunea americano-japoneză. Părţile sprijină cu fermitate lupta dreaptă a eroicului popor coreean contra agresiunii imperialismului american şi pentru unificarea paşnică a patriei. Cele două părţi şi-au reafirmat solidaritatea şi sprijinul hotărît cu lupta popoarelor din Asia, Africa şi America Latină împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, pentru eliberarea naţională şi menţinerea independenţei naţionale şi a suveranităţii de stat. Părţile sprijină în mod ferm lupta poporului cubanez împotriva agresiunii şi ameninţării din partea imperialismului american, pentru apărarea independenţei şi suveranităţii naţionale. Expunîndu-şi poziţiile in legătură cu soluţionarea conflictului din Orientul Apropiat, cele două părţi au reafirmat solidaritatea cu lupta dreaptă a popoarelor arabe împotriva imperialismului, pentru apărarea independenţei naţionale, pentru progres social. Ele se pronunţă pentru rezolvarea problemei populaţiei palestiniene în conformitate cu interesele ei naţionale. Ambele părţi sunt solidare cu lupta popoarelor din diferite ţări pentru retragerea tuturor trupelor străine de pe teritoriul altor state, pentru desfiinţarea tuturor bazelor militare străine, pentru desfiinţarea tuturor blocurilor militare. Cele două părţi au subliniat că imperialismul întreprinde agresiuni, promovează o politică de dictat, dominaţie şi subminare, se amestecă în treburile interne ale altor state. Aceasta constituie sursa încordării situaţiei internaţionale. Atîta vreme cit mai există imperialismul, continuă să existe pericolul unui nou război mondial. De aceea, popoarele lumii trebuie să fie vigilente şi pregătite. Cele două părţi consideră că prin lupta popoarelor se pot obţine cu siguranţă noi victorii împotriva imperialismului, pentru pace. Părţile au relevat că, în ultimii ani, tot mai multe state mici şi mijlocii se unesc şi se împotrivesc politicii imperialiste de forţă, îşi apără interesele naţionale, independenţa şi suveranitatea. Aceasta constituie o componentă importantă a luptei ce se desfăşoară în prezent împotriva imperialismului şi neocolonialismului. Ambele părţi consideră că relacţiile dintre state, indiferent de regimul lor social, indiferent dacă sunt mari sau mici, trebuie să se întemeieze pe respectul reciproc al principiilor suveranităţii, independenţei şi integrităţii teritoriale, al neagresiunii reciproce, al neamestecului reciproc în treburile interne, al egalităţii şi avantajului reciproc, al coexistenţei paşnice. Partea română a informat despre activitatea desfăşurată de România în vederea realizării securităţii in Europa, pentru a se preveni orice agresiune sau acte de folosire a forţei, ori de ameninţare cu forţa. Partea chineză a exprimat sprijinul său faţă de această activitate a României şi a afirmat că, pentru menţinerea păcii şi securităţii, popoarele din Europa trebuie să se pronunţe cu hotărîre împotriva imperialismului, a politicii de dominaţie şi dictat, trebuie ca popoarele şi ţările europene, mari sau mici, să depună eforturi comune, să întreprindă măsuri concrete şi, în felul acesta, să obţină pacea şi securitatea europeană. Partea română declară că rezolvarea durabilă a marilor probleme ale vieţii internaţionale nu poate fi concepută astăzi fără participarea Republicii Populare Chineze. Tendinţele tot mai pronunţate care se observă, în ultimul timp, din partea unor state capitaliste pentru normalizarea relaţiilor cu Republica Populară Chineză corespund cauzei colaborării între state cu orînduiri sociale diferite, intereselor păcii şi securităţii internaţionale. România se pronunţă cu hotărîre pentru retragerea bazelor militare ale S.U.A. din Taiwan — teritoriu inalienabil al Republicii Populare Chineze. Partea română reafirmă şi cu acest prilej sprijinul său hotărît în favoarea restabilirii dreptului legitim al Republicii Populare Chineze la Organizaţia Naţiunilor Unite, în Consiliul de Securitate şi în alte organisme internaţionale. Cele două părţi au constatat cu bucurie că relaţiile dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Chinez au cunoscut o nouă dezvoltare în ultimii ani. Ambele părţi au căzut de acord să întreprindă măsuri corespunzătoare pentru a dezvolta şi mai mult relaţiile bilaterale dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Chinez. Părţile au apreciat că vizita de prietenie în Republica Populară Chineză a delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Socialiste România a adus o contribuţie preţioasă la întărirea şi mai puternică a prieteniei militante şi a unităţii revoluţionare dintre cele două partide, ţări şi popoare. Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi Guvernul Republicii Socialiste România au adresat Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez şi Guvernului Republicii Populare Chineze invitaţia ca o delegaţie de partid şi guvernamentală să efectueze o vizită de prietenie în Republica Socialistă România. Partea chineză a acceptat cu plăcere această invitaţie, data efectuării vizitei urmînd să fie stabilită ulterior. NICOLAE CEAUŞESCU CIU EN-LAI secretar general membru al Comitetului permanent al Partidului Comunist Român, al Biroului Politic președintele Consiliului de Stat al Comitetului Central al Republicii Socialiste România al Partidului Comunist Chinez, premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Pekin, 9 iunie 1971 Pretutindeni, in China Populară, solii României socialiste au fost întîmpinați cu calde și entuziaste manifestări de prietenie * Aspecte din timpul vizitei în R. P. Chineză a delegației de partid şi guvernamentale române Tovarăşului MAO TZEDUN Preşedintele C.C. al Partidului Comunist Chinei Tovarăşului LIN BIAO Vicepreşedintele C.C. al Partidului Comunist Chinez Tovarăşului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze PEKIN Părăsind teritoriul Republicii Populare Chineze, adresăm incă o dată calde mulţumiri pentru sentimentele prieteneşti şi ospitalitatea desăvîrşită cu care am fost primiţi pretutindeni, în cursul vizitei noastre în marea dumneavoastră ţară. Ne exprimăm convingerea că vizita făcută, convorbirile rodnice pe care le-am purtat împreună vor întări şi mai mult prietenia şi colaborarea multilaterală dintre partidele şi ţările noastre, în interesul popoarelor român şi chinez, al întăririi forţelor socialismului şi păcii în lume. Folosim acest prilej pentru a vă transmite dumneavoastră, comuniştilor şi tuturor oamenilor muncii din Republica Populară Chineză urarea tovărăşească de a obţine noi şi mari succese în construcţia socialistă, în întărirea şi înflorirea continuă a patriei. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România De la bordul avionului