Scînteia, noiembrie 1971 (Anul 40, nr. 8955-8984)

1971-11-25 / nr. 8979

viaţa internaţională O.N.U.: Dezbateri in Adunarea Generală „România îşi va aduce contribuţia ” ! ) la pregătirea, convocarea şi desfăşurarea conferinţei mondiale de dezarmare" Intervenţia reprezentantului român N. Ecobescu NEW YORK 24 — Corespondentul Agerpres C. Alexandroaie, transmite : In continuarea dezbaterilor din plenara Adunării Generale a O.N.U. asupra propunerii sovietice cu privire la necesitatea convocării unei conferinţe mondiale de dezarmare au luat cuvîntul reprezentanţii Belgiei, Norvegiei, României, Venezuelei şi Mexicului. In cuvîntul său, Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului afacerilor externe al României, a salutat iniţiativa Uniunii Sovietice de a se convoca o conferinţă mondială asupra dezarmării şi a subliniat necesitatea de a se da curs unei asemenea propuneri. Cursa înarmărilor şi îndeosebi a înarmărilor nucleare, a subliniat vorbitorul, constituie un anacronism cu repercusiuni grave pentru viaţa şi munca popoarelor, contravine sensului general de dezvoltare a istoriei, tendinţelor pozitive din viaţa internaţională, paşilor întreprinşi sau pe cale de realizare în vederea îmbunătăţirii climatului politic şi destinderii, a întăririi securităţii şi cooperării statelor. Un anacronism, rămăşiţă a epocii „războiului rece“, îl constituie menţinerea blocurilor militare opuse, un factor generator de animozitate şi suspiciune, o piedică în calea procesului firesc de conlucrare fructuoasă şi de bună înţelegere între naţiuni. După cum un anacronism îl reprezintă şi faptul că, la aproape 27 de ani de la terminarea războiului, continuă să se menţină trupe şi baze străine pe teritoriile altor state. Vorbitorul a arătat că interesele superioare ale tuturor naţiunilor lumii, ale păcii şi securităţii internaţionale impun intensificarea eforturilor destinate înfăptuirii dezarmării. El a opinat că este necesar să se adopte in Adunarea Generală o hotărire privind convocarea conferinţei mondiale pentru dezarmare şi să se treacă la efectuarea pregătirilor practice pentru ţinerea ei. Referindu-se la problematica unei asemenea conferinţe, vorbitorul a subliniat că delegaţia noastră porneşte de la poziţia de principiu a guvernului român potrivit căreia nici o chestiune care priveşte soarta popoarelor, indiferent de natura sa, nu poate fi rezolvată numai de unele state sau de anumite grupuri de state. Viaţa a impus adevărul şi oferă mereu noi confirmări că toate ţările, in virtutea principiului egalităţii, a suverarittăţii şi independenţei lor naţionale, au dreptul şi îndatorirea de a lua parte la examinarea şi soluţionarea marilor probleme ale epocii, între care dezarmarea ocupă un loc central. In conformitate cu această poziţie de principiu, delegaţia română consideră că la pregătirea conferinţei mondiale de dezarmare şi la lucrările acesteia trebuie să ia parte toate ţările, indiferent dacă sunt sau nu membre ale O.N.U. In centrul preocupărilor conferinţei mondiale trebuie să se afle problemele cardinale privind încetarea cursei înarmărilor şi realizarea dezarmării generale, în primul rînd cele referitoare la interzicerea şi distrugerea armelor nucleare. Reprezentantul român a menţionat că interzicerea folosirii armelor nucleare, crearea de zone denuclearizate, însoţite de garanţii adecvate, încetarea producţiei şi experimentării armelor nucleare, reducerea şi lichidarea tuturor stocurilor de astfel de arme şi mijloacelor de transportare a lor la ţintă trebuie să fie examinate şi soluţionate cu prioritate la această conferinţă. Subliniind faptul că Organizaţiei Naţiunilor Unite îi revine un rol esenţial în menţinerea păcii şi securităţii lumii, reprezentantul român a arătat că O.N.U. va trebui să-şi aducă întreaga contribuţie la pregătirea, organizarea şi desfăşurarea cu succes a conferinţei. In ce priveşte activitatea de pregătire a conferinţei, este indispensabilă crearea din timp a unei structuri organizatorice corespunzătoare. In acest scop, s-ar putea avea in vedere constituirea unui comitet special, soluţie preconizată, de altfel, de mai multe delegaţii. In încheiere, vorbitorul a subliniat că alături de celelalte ţări socialiste, alături de toate statele lumii, România işi va aduce contribuţia la pregătirea, convocarea şi desfăşurarea cu succes a conferinţei mondiale de dezarmare. R. P. BULGARIA TODOR JIVKOV a vizitat şantierul centralei atomoelectrice SOFIA 24 (Agerpres). — Agenţia B.T.A. informează că Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat, împreună cu alţi conducători bulgari au vizitat şantierul primei centrale atomoelectrice bulgare, care se construieşte in apropierea oraşului Kozlodui. Salutînd colectivul de muncitori de pe şantier, Todor Jivkov a amintit că plenara din noiembrie a C.C. al P.C. Bulgar a aprobat construirea de centrale atomoelectrice ca direcţie principală a dezvoltării energeticii ţării. Todor Jivkov a sprijinit propunerea C.C. al Uniunii Tineretului Comunist Dimitrovist de a adresa tineretului chemarea să participe activ la construcţia primei centrale atomoelectrice din ţară, la făurirea energeticii atomice a Bulgariei. R. P. UNGARA Întrevedere P. LOSONCZI - S. TODOROV BUDAPESTA 24 (Agerpres). — Pal Losonczi, preşedintele Consiliului Prezidenţial al R. P. Ungare, l-a primit miercuri pe Stanko Todorov, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Bulgaria, cu care a avut o convorbire prietenească — transmite agenţia M.T.I. Stanko Todorov face o vizită oficială de prietenie in R. P. Ungară. ★ In aceeaşi zi au continuat convorbirile dintre delegaţia ungară, condusă de Jenil Fock, preşedintele Guvernului Revoluţionar Muncitoresc-Ţărănesc Ungar, şi delegaţia bulgară condusă de Stanko Todorov. Agenţia M.T.I. relatează că au fost examinate probleme actuale ale situaţiei internaţionale, precum şi stadiul relaţiilor bilaterale. Părţile au dat o apreciere pozitivă evoluţiei acestor relaţii şi au menţionat că există posibilităţi pentru lărgirea lor. Reprezentantul permanent al R. P. Chineze şi-a ocupat locul in Consiliul de Securitate NEW YORK 24 (Agerpres). — Reprezentantul permanent al Republicii Populare Chineze în Consiliul de Securitate, Huang Hua, a participat, marţi, la sesiunea consiliului — informează agenţia China Nouă. El a fost salutat de reprezentanţii statelor membre ale Consiliului de Securitate care asistau la reuniune. In cuvîntul de răspuns, Huang Hua, relevînd rolul Consiliului de Securitate in aplicarea principiilor Cartei O.N.U., a arătat că R. P. Chineză va fi alături de toate ţările şi popoarele care luptă pentru apărarea independenţei şi suveranităţii naţionale, pentru salvgardarea păcii şi promovarea progresului uman. Consiliul de Securitate a trecut apoi la examinarea problemelor înscrise pe ordinea de zi — raportul Comisiei speciale însărcinate cu anchetarea acţiunilor agresive întreprinse de Portugalia împotriva Republicii Senegal şi situaţia din Namibia. Marţi a fost prezentată Consiliului de Securitate o rezoluţie în care se cere Portugaliei să înceteze imediat orice act de violenţă sau de distrugere împotriva Senegalului. Autori ai rezoluţiei sunt statele Burundi, Sierra Leone şi Somalia. Documentul cere, de asemenea, Portugaliei să permită fără întîrziere poporului din Guineea-Bissau să-şi exercite dreptul la autodeterminare şi independenţă. ★ ROMA. — Directorul general al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (F.A.O.), Addeke Boerma, a propus „să fie luate măsurile necesare pentru ca Republica Populară Chineză să-şi poată ocupa locul în această organizaţie“, iar acest lucru să fie posibil fără îndeplinirea unor „formalități speciale“. * Situaţia la frontiera indo-pakistaneză CARACI 24 (Agerpres). Postul de radio pakistanez, reluat de agenţia Associated Press, a anunţat că 12 divizii ale armatei indiene, sprijinite de tancuri şi de cîteva mii de soldaţi din unităţile de frontieră, au atacat Pakistanul de est in patru sectoare diferite ale graniţei cu statul indian Bengalulde vest „intr-o ofensivă generală“, în cursul acestor incidente, 130 de militari indieni şi-au pierdut viaţa şi aproximativ 500 au fost răniţi, arată sursa citată. Acelaşi post de radio arată că forţele aeriene indiene au pătruns adine in spaţiul aerian al Pakistanului, atacînd populaţia civilă in regiunea Jessore şi provocînd moartea a 79 de persoane şi rănirea altor 130. Sursa menţionată, citată de agenţia Reuter, informează că trupele pakistaneze au contraatacat în sectorul Sylhet (Pakistanul răsăritean), obligînd forţele indiene să se retragă şi provocîndu-le pierderi. Pe de altă parte, agenţia France Presse, reluînd un comunicat al postului de radio Rawalpindi, anunţă că avioane cu reacţie pakistaneze au distrus marţi seara 17 tancuri indiene in regiunea de frontieră indo-pakistaneză şi că forţele indiene au doborît două avioane pakistaneze de tipul „F-86“. PARIS 24 (Agerpres). — France Presse anunţă că la 24 noiembrie Consiliul de Miniştri francez a adresat un apel guvernelor Indiei şi Pakistanului pentru a evita orice ac-DELHI 24 (Agerpres). Agenţia Associated Press informează că, într-o declaraţie adresată parlamentului, primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, a relevat miercuri că trupe indiene şi pakistaneze au angajat duminică o luptă între unităţi de tancuri in apropierea frontierei dintre India şi Pakistanul de est, indicînd că soldaţii indieni au traversat frontiera în timpul bătăliei. Premierul Indira Gandhi, menţionează agenţia citată, a afirmat că „blindate pakistaneze susţinute de unităţi ale artileriei grele au înaintat spre frontieră, ameninţînd poziţiile indiene de apărare". In declaraţia sa, premierul Indira Gandhi a relevat că trupele indiene au fost in drept să intre in Pakistanul de est „in autoapărare“. „Noi am dat ordine trupelor noastre, a menţionat primul ministru indian, să nu treacă frontierele, cu excepţia situaţiei de autoapărare“,ţiune susceptibilă de a spori Încordarea la frontiere şi pentru a se abţine de la orice acţiune militară ale cărei consecinţe ar fi dramatice şi imprevizibile. Convorbiri între Ciu En-lai şi Fam Wan Dong PEKIN 24 (Agerpres). — Agenţia China Nouă informează că la Pekin au continuat convorbirile dintre Ciu En-lai, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, premierul Consiliului de Stat, alţi conducători de partid şi de stat chinezi, şi delegaţia de partid şi guvernamentală vietnameză, condusă de Fam Van Dong, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, primul ministru al R. D. Vietnam, care se află în vizită la Pekin. Convorbirile, precizează agenţia, s-au desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. VIZITA DELEGAŢIEI U.G.S.R. DIN REPUBLICA ARABĂ EGIPT CAIRO 24. — Corespondentul nostru Nicolae N. Lupu transmite : Delegaţia Uniunii Generale a Sindicatelor din România, condusă de tovarăşul Virgil Trofin, preşedintele Consiliului Central al U.G.S.R., a vizitat miercuri complexul industrial de la Heluan, una dintre cele mai mari realizări ale Egiptului de azi. Vizitind diferitele sectoare ale combinatului metalurgic de la Heluan, membrii delegaţiei române au avut convorbiri cu conducerea întreprinderii, a sindicatului, s-au întreţinut cu numeroşi muncitori. In cadrul acestor discuţii a fost exprimată hotărirea comună de a dezvolta relaţiile economice între cele două ţări, precum şi legăturile între organizaţiile sindicale din România şi Republica Arabă Egipt. FidelCastro işi continuă vizita în Chile SANTIAGO DE CHILE 24 (Agerpres). — Continuindu-şi vizita in Chile, primul ministru al Cubei, Fidel Castro, s-a intîlnit miercuri cu Luis Figueroa, preşedintele Centralei unice a oamenilor muncii din Chile, deputat în parlament din partea partidului comunist, şi cu alţi conducători ai sindicatelor chiliene. In cadrul intilnirii, relatează agentia Prensa Latina, a avut loc un schimb de păreri referitor la procesele revoluţionare care se desfăşoară in Chile şi in Cuba, procese in are rolul fundamental revine clasei muncitoare, ca şi în legătură cu însemnătatea restabilirii relaţiilor diplomatice dintre Chile şi Cuba. In acest cadru s-a subliniat necesitatea unităţii popoarelor latinoamericane în lupta lor comună împotriva imperialismului. In cursul aceleiaşi zile, menţionează Prensa Latina, primul ministru al Cubei a avut o întrevedere cu conducătorul bisericii catolice din Chile, arhiepiscopul de Santiago Raul Silva Henriquez, şi cu alţi demnitari ai clerului chilian. Cu acest prilej a avut loc o convorbire prietenească, în cadrul căreia a fost examinat rolul bisericii catolice in lupta de eliberare națională a popoarelor, din America Latină. Cuvintarea lui Gustav Husak la adunarea electorală din Praga PRAGA 24 — Corespondentul Agerpres C. Prisăcaru transmite , în marea sală a sporturilor din parcul de cultură şi odihnă „Julius Fucik“, din Praga, a avut loc miercuri dupăamiaza adunarea electorală centrală a populaţiei capitalei cehoslovace. Au luat parte reprezentanţi de seamă ai vieţii politice şi publice din Cehoslovacia, ai colectivelor marilor întreprinderi pragheze, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, activişti, cadre didactice. Luind cuvîntul, Gustav Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, preşedintele Comitetului Central al Frontului Naţional al R. S. Cehoslovace, a făcut o trecere in revistă a perioadei pe care o străbate in prezent societatea socialistă cehoslovacă. El s-a referit pe larg la programul cu care se prezintă, în alegerile din 26 şi 27 noiembrie, Frontul Naţional, la sarcinile fundamentale ale vieţii economice şi social-politice, exprimindu-şi ferma convingere că, sub conducerea partidului comunist, poporul cehoslovac le va transpune cu succes în viaţă. Printr-o manifestare de masă, la Londra a luat sfîrşit LUNA DE LUPTĂ ÎMPOTRIVA ŞOMAJULUI O impunătoare expresie a solidarităţii de clasă a oamenilor muncii Miercuri după amiază, in faţa palatului Westminster, sediul parlamentului britanic, a avut loc o puternică demonstraţie de protest împotriva creşterii şomajului, la care au participat mii de delegaţi ai oamenilor muncii veniţi din toate colţurile ţării. Astfel, s-a încheiat campania naţională de protest organizată de Congresul Sindicatelor Britanice (T.U.C.), care a durat o lună de zile şi a avut ca scop să atragă atenţia asupra înrăutăţirii nivelului de trai al celor ce muncesc, asupra creşterii continue a şomajului şi să dea expresie hotărîrii celor peste zece milioane de membri ai T.U.C. de a se opune actualei politici economice a guvernului. Campania de protest a început, după cum se ştie, la 23 octombrie, cu demonstraţia de la Sheffield. De atunci, în fiecare sîmbătă şi duminică au avut loc marşuri, mitinguri şi manifestaţii în aproape toate marile centre muncitoreşti din nordul, sudul şi centrul Angliei, la care au participat sute de mii de oameni ai muncii. Am avut ocazia să asist la cîteva din aceste acţiuni muncitoreşti, de o amploare necunoscută în Anglia din „furtunoşii ani ai deceniului al treilea“. Toate au avut ca principal obiectiv „ASIGURAREA ŞI GARANTAREA CELUI MAI ELEMENTAR DREPT AL OMULUI — DREPTUL LA MUNCA“ — lozincă sub semnul căreia s-a desfăşurat întreaga campanie. Unul din manifestele răspîndite cu prilejul demonstraţiei de la Sheffield sublinia : „Guvernul nu are mandat să sporească numărul şomerilor la un milion“. ...Dis-de-dimineaţă, spre Londra s-au revărsat adevărate şuvoaie de oameni ai muncii, printre care un mare număr de şomeri, veniţi cu trenuri şi camioane din diferite părţi ale ţării : tineri şi virstnici, muncitori şi fermieri, ingineri, tehnicieni şi funcţionari, proaspeţi absolvenţi ai liceelor şi universităţilor , loviţi deopotrivă de recesiunea economică, ameninţaţi in aceeaşi măsură de „ghilotina” preţurilor şi a inflaţiei, de şomaj. Dificultăţile în care se zbate Anglia afectează toate regiunile ţării — fie ele dezvoltate sau mai puţin dezvoltate. De aceea, in coloană puteau fi văzuţi mineri din nord şi din Yorkshire, fermieri din sud, constructori de automobile din Middland, muncitori de la şantierele navale din Glasgow, docheri din Merseyside, textilişti din Lancashire, siderurgişti din Manchester etc. In coloana demonstranţilor, care au parcurs străzile Londrei de la Tower Hill până la Parlament, se aflau, alături de soţii şi părinţii lor, şi un mare număr de femei şi copii. Dacă tuturor şomerilor, al căror număr este evaluat la 1 250 000, li se adaugă familiile şi persoanele pe care ei le întreţin, se conturează imaginea reală a dramei pe care o încearcă circa 4 milioane de cetăţeni britanici, frustraţi de posibilitatea unui trai omenesc. După încheierea marşului, intr-o sală a palatului Westminster a avut loc un miting la care a luat cuvîntul Victor Feather, secretarul general al Congresului Sindicatelor Britanice. Intr-o declaraţie a Partidului Comunist din Marea Britanie, publicată cu ocazia demonstraţiei de miercuri, se subliniază că „incapacitatea actualei societăţi de a da de lucru la peste un milion de cetăţeni reflectă adîncirea crizei sistemului capitalist. Această situaţie este un puternic act de acuzare la adresa capitalismului“... După ce subliniază că politica actualului guvern „creează în mod deliberat şomaj, pentru a slăbi forţa sindicatelor şi pentru a se crea un surplus in vederea achitării costului aderării la Piaţa comună“, declaraţia Partidului Comunist din Marea Britanie arată : „Această politică trebuie să înceteze. Se impune să se adopte un program de dezvoltare a economiei Prin acţiunea unită şi organizată a clasei muncitoare, prin folosirea tuturor formelor de luptă, inclusiv acţiuni pe scară naţională in sectorul industriei, guvernul trebuie forţat să convoace alegeri generale in vederea asigurării dreptului la muncă“. în timp ce la Londra se desfăşura această impunătoare manifestaţie contra şomajului, aproape in toate celelalte centre muncitoreşti din ţară au avut loc întreruperi ale lucrului , întregind tabloul unor acţiuni fără precedent, care au demonstrat tăria solidarităţii de clasă a celor ce muncesc împotriva ofensivei capitalului. ★ Camera Comunelor a luat in dezbatere — ca urmare a introducerii unei moţiuni de cenzură de către opoziţia laburistă , problema creşterii şomajului in ţară şi implicaţiile acesteia pe plan social. Moţiunea de cenzură a fost in final respinsă cu 311 voturi faţă de 289 voturi ale opoziţiei. N. PLOPEANU Londra Ministrul comerţului exterior al României a sosit la Pekin PEKMN 24. Corespondentul Agerpres I. Gălăţeanu transmite : Ministrul comerţului exterior al României, Cornel Burtică, a sosit miercuri la Pekin pentru a semna acordul comercial intre cele două ţări pe anul 1972. Pe aeroport, ministrul român a fost întîmpinat de Pai Sian-kuo, ministrul comerţului exterior al R. P. Chineze, de alte persoane oficiale. Au fost prezenţi Aurel Duma, ambasadorul României la Pekin, membri ai ambasadei şi agenţiei comerciale române. Lucrările Sovietului Suprem al U. R. S. S. MOSCOVA 24 (Agerpres). — La Moscova s-au deschis miercuri lucrările Sovietului Suprem al U.R.S.S., în prezenţa lui Leonid Brejnev, Alexei Kosîghin, Nikolai Podgornîi şi a altor conducători sovietici. Pe ordinea de zi a sesiunii sunt înscrise — după cum transmite agenţia T.A.S.S. — discutarea proiectului planului economiei naţionale în perioada 1971— 1975, proiectul planului şi bugetului de stat pe anul viitor, precum şi aprobarea decretelor emise de Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. în perioada care a trecut de la ultima sa sesiune. Raportul cu privire la planul de dezvoltare in perioada cincinalului şi la planul pe 1972 a fost prezentat de Alexei Kosîghin, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S.. In 1975 — se arată în raport — volumul producţiei industriale a Uniunii Sovietice va atinge valoarea de aproape 550 miliarde ruble. Producţia de energie electrică va depăşi un trilion de kWh, cea de oţel va fi de aproape 150 milioane tone, extracţia de petrol se va ridica la 500 milioane tone. La sfîrşitul cincinalului, producţia globală de cereale trebuia să depăşească 200 milioane tone. Pe baza progresului tehnic, planul cincinal prevede o sporire considerabilă a productivităţii muncii sociale, îndeplinirea sarcinilor cincinalului, a arătat A. Kosîghin, va asigura o creştere însemnată a bunăstării poporului sovietic. Vorbitorul a arătat că, în perioada 1971—1975, vor fi produse cu 49 la sută mai multe bunuri de larg consum decit in 1970. In cei ■cinci ani de referinţă vor fi construite apartamente cu o suprafaţă totală de 580 milioane mp. Ministrul finanţelor al U.R.S.S., Vasili Garbuzov, a prezentat apoi principalele prevederi ale bugetului pe anul viitor Plenara C. C. al Partidului Muncii din Coreea PHENIAN 24 (Agerpres). La Phenian a avut loc, între 15—23 noiembrie, plenara C.C. al Partidului Muncii din Coreea. După cum informează A.C.T.C., secretarul general al C.C. al P.M.C., Kim Ir Sen, a prezentat un raport privind unele probleme ale situaţiei internaţionale actuale. La al doilea punct al ordinii de zi, Kim Ir, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., primvicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri al R.P.D. Coreene, a prezentat un raport asupra sarcinilor imediate ale industriei construcţiilor de maşini. Pak Sen Cer, membru al Comitetului Politic al C.C. al P.M.C., al doilea vicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri, a prezentat apoi un raport referitor la producţia bunurilor de larg consum. Plenara — relatează A.C.T.C. — a constatat cu satisfacţie că se intensifică sprijinul şi solidaritatea manifestate pe plan internaţional cu lupta dreaptă a poporului coreean pentru unificarea paşnică şi independentă a patriei sale. Participanţii la plenară au adresat întregului popor coreean un apel la întărirea vigilenţei împotriva manevrelor agresive şi provocărilor imperialismului american, la intensificarea luptei pentru determinarea Statelor Unite să-şi retragă forţele din Coreea de sud. DE LA TRIMISUL NOSTRU SPECIAL Azi se deschide Congresul Partidului Comunist German DELEGAŢIA P.C. R. A SOSIT LA DÜSSELDORF Delegaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Român, alcătuită din tovarăşii Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., şi Ştefan Andrei, membru supleant al C.C. al P.C.R., a sosit la Düsseldorf, capitala landului Renania de Nord — Westfalia, unde va participa la lucrările celui de-al II-lea Congres al Partidului Comunist German. In pregătirea Congresului Partidului Comunist German, important eveniment care începe astăzi, conducerea partidului a prezentat spre dezbatere partidului şi oamenilor muncii proiectul de teze „Partidul Comunist German împotriva marelui capital, pentru pace, progrese democratice şi socialism“. Documentul porneşte de la afirma-La sosirea pe aeroport, delegaţia a fost intimpinată şi salutată de Ludwig Horst, membru al Prezidiului Partidului Comunist German, precum şi de Constantin Oancea, ambasadorul Republicii Socialiste România in R. F. a Germaniei. Seară, Prezidiul P.C. German a oferit in cinstea delegaţiilor străine în dinearea premisei că dezvoltarea vieţii sociale din Republica Federală cunoaşte o accentuare a contradicţiilor în toate domeniile. Fiecare familie muncitoare — arată documentul — resimte acest lucru ; îngrijorarea pentru menţinerea locului de muncă creşte ; scumpetea, specula cu chiriile, spirala preţurilor diminuează bugetul familial al oamenilor muncii. De altfel, cu cîteva zile înainte de congresul de la Düsseldorf, puternicul sindicat al metalurgiştilor vest-germani, cea mai mare organizaţie din R.F.G., a pornit o amplă mișcare de protest împotriva încercărilor patronatului de a arunca efectele unor asemenea fenomene economice negative asupra oamenilor muncii. Chiar acum două zile au început greve în industria de prelucrare a metalului din nordul landului Baden-Würtemberg, la uzinele „Daimler-Benz“ şi „Audi-N.S.U.“. In aceste condiţii, P.C.G., apărător şi susţinător consecvent al intereselor vitale ale oamenilor muncii, militează cu fermitate pentru iniţierea de acţiuni comune ale întregii muncitorimi unite, ale tuturor organizaţiilor muncitoreşti — poziţie subliniată în documentul pregătit pentru congres în care se arată că „problema fundamentală a politicii sale rămine lupta pentru restabilirea unităţii de acţiune a clasei muncitoare“. Pe lingă capitolele consacrate problemelor economice şi sociale interne, tezele Partidului Comunist German precizează, de asemenea, poziţia partidului în problematica de stringentă actualitate a vieţii internaţionale. P.C.G. se pronunţă în mod realist pentru recunoaşterea graniţelor rezultate in urma celui de-al doilea război mondial — ca o condiţie esenţială a destinderii în Europa , pentru ratificarea tratatelor încheiate de R. F. a Germaniei cu Uniunea Sovietică şi Polonia, pentru recunoaşterea, pe baza dreptului internaţional, a R. D. Germane, stabilirea de relaţii între şi cu cele două state germane şi primirea acestora în Organizaţia Naţiunilor Unite, pentru cooperarea între toate statele, indiferent de orînduirea socială. P.C.G. militează pentru o contribuţie activă a R.F.G. la realizarea conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa. Proiectul de teze pentru congres a fost discutat în numeroase adunări de partid şi de întreprindere, în publicaţiile P.C.G. El a fost trimis, de asemenea, la peste 10 000 activişti sindicali şi membri ai Partidului Social Democrat, din dorinţa ca problemele puse în dezbatere să fie cunoscute de cercuri cit mai largi de oameni ai muncii. Intr-o şedinţă ţinută recent, Comitetul director al Partidului Comunist German a decis, în unanimitate, să propună realegerea tovarăşului Kurt Bachmann in funcţia de preşedinte al partidului şi a tovarăşului Herbert Mies în cea de vicepreşedinte. S-a hotărît, de asemenea, să se recomande congresului alegerea tovarăşului Max Reimann ca președinte de onoare al Partidului Comunist German. Petre STANCESCU Düsseldorf AGENŢIILE DE PRESĂ TRANSMIT încheierea convorbirilor bulgaro-italiene. Agenţia BTA informează că la Roma au luat sfîrşit convorbirile oficiale dintre ministrul de externe al Italiei, Aldo Moro, şi ministrul de externe bulgar, Ivan Başev. Cei doi miniştri au efectuat un schimb de păreri în domeniul relaţiilor bilaterale, exprimindu-şi dorinţa de a încheia noi acorduri de colaborare. Moro şi Başev au făcut un schimb de opinii şi în problema pregătirii conferinţei europene in problemele securităţii şi colaborării, care „ar contribui la crearea unei atmosfere de mai mare încredere şi a unui mecanism mai stabil de securitate pe continent“. Ivan Başev a fost primit de Emilio Colombo, preşedintele Consiliului de Miniştri al Italiei. Conferinţa Federaţiei mondiale a oamenilor de ştiinţă, pe tema „Pericolul pe care il prezintă armele atomice, chimice şi bacteriologice, posibilităţile de dezarmare generală şi răspunderea oamenilor de ştiinţă“ s-a încheiat la Berlin. Un acord între Marea Britanie şi autorităţile rasiste din Rhodesia, intitulat „Propuneri pentru o reglementare“, a fost semnat miercuri la Salisbury, după zece zile de negocieri. La Budapesta a luat sfîrş it cea de-a 27-a şedinţă a organizaţiei internationale de colaborare in domeniul siderurgiei, „Intermetall“, cu privire la livrările reciproce de produse ale siderurgiei. La lucrările şedinţei au participat delegaţii ale ţărilor membre ale „Intermetall“ — Bulgaria, Cehoslovacia, R. D. Germană, Polonia, Ungaria şi Uniunea Sovietică, precum şi reprezentanţi ai organizaţiei de comerţ exterior „Metalimport" din România şi ai Uniunii uzinelor metalurgice iugoslave. Părţile au trecut în revistă rezultatele livrărilor reciproce in primele trei trimestre ale acestui an. In cursul convorbirilor, delegaţiile au căzut de acord asupra volumului schimburilor nemijlocite de produse ale siderurgiei pe 1972. La Panmunion a aVUt loc miercuri o nouă intilnire în cadrul convorbirilor preliminare dintre reprezentanţii organizaţiilor de Cruce Roşie din R.P.D. Coreeană şi Coreea de sud. Cu acest prilej, au continuat discuţiile în legătură cu problema agendei convorbirilor propriu-zise. Partidul democrat-creştin din Chile a anunţat că aprobă iniţiativa unor schimbări în structura Congresului şi alte măsuri conţinute în proiectul de reformă constituţională, elaborat de guvern, privind instituirea sistemului parlamentar unicameral, informează agenţia Prensa Latina. O delegaţie a Federaţiei Sindicatelor din Vietnam, condusă de Le Van, secretar al federaţiei, face o vizită de prietenie în Japonia, la invitaţia Consiliului General al Sindicatelor din această ţară (S.O.H.Y.O.), anunţă agenţia V.N.A. Senatul S.U.A. 33Probat bugetul militar al Statelor Unite pe anul fiscal viitor, care se cifrează la 70,8 miliarde dolari. El este cu 2,7 miliarde mai mic decit fondurile solicitate de administraţie şi cu 200 milioane dolari inferior proiectului de buget votat, anterior, de Camera Reprezentanţilor. In timpul dezbaterilor, Senatul a respins, ca urmare a intervenţiei directe a preşedintelui Nixon, amendamentul senatorului Mike Mansfield, referitor la reducerea cu 60 000 de militari a efectivului trupelor americane staţionate in Europa occidentală. Preşedintele Franţei, Georges Pompidou, şi preşedintele S.U.A., Richard Nixon, se vor intîlni în insulele Azore, la 13 şi 14 decembrie, anunţă un comunicat oficial, publicat la Paris. Relevînd că întîlnirea are loc la sugestia preşedintelui Nixon, comunicatul — citat de A.F.P. — precizează că cei doi şefi de stat vor discuta probleme internaţionale curente şi ale relaţiilor franco-americane. La Alger a fost semnat un acord care stabileşte statutul juridic al societăţii petroliere franceze „Eurafrep“, care activează in Algeria. Acordul semnat între „Eurafrep“ şi compania algeriană de stat, „Sonatrach“ stipulează că cele două firme vor forma o societate mixtă denumită „Compania algeriană pentru cercetări petroliere“ — „Calrep“. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Bucureşti, Piaţa „Scinteii". TeL 17 60 10, ,17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scinteii. ,0260