Scînteia, decembrie 1971 (Anul 40, nr. 8985-9015)

1971-12-04 / nr. 8988

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLI Nr. 8988 Sîmbătă 4 decembrie 1971 6 PAGINI - 30 BANI IN ZIARUL DE AZI: • Plenara comună a C.C. al U.T.C. şi a Consiliului U.A.S.R. • Cronica internaţională • Faptul divers • Sport . IN PREZENŢA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, s-a sărbătorit ieri jubileul Uzinei de autocamioane din Braşov Una din Importantele Întreprinderi constructoare de maşini, Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăţi de secol de prodigioasă activitate. Cu prilejul festivităţii, miile de muncitori. Ingineri şi tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In vizita la Braşov, secretarul general al partidului a fost însoţit de tovarăşii : Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu şi Dumitru Popescu. La sărbătoarea constructorilor de autocamioane iau parte numeroşi foşti muncitori, ingineri şi tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredinţate munci de răspundere in activul de partid şi de stat, muncitori şi tehnicieni de la uzinele de tractoare, de la Metrom, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Braşov, aniversarea Întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor braşovenilor, a întregii ramuri a construcţiilor de maşini, încă de la intrarea în judeţ, unde tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi oaspeţi sunt salutaţi de tovarăşul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, au venit în întîmpinare un mare număr de oameni ai muncii. Toţi cei prezenţi fac oaspeţilor o primire deosebit de călduroasă. Se ovaţionează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, pentru prosperitatea patriei noastre scumpe — Republica Socialistă România. Pină la porţile uzinei sărbătorite — la Predeal, la Timiş, la Djrste — mulţimea salută cu bucurie trecerea coloanei oficiale. La intrarea în întreprindere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat sunt intimpinaţi de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Constantin Cirţină, prim-secretar al Comitetului municipal Braşov al P.C.R., ing. Gheorghe Trică, directorul general al Centralei industriale de autocamioane şi tractoare, director general al uzinei, Pavel Ştefan, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R., de reprezentanţi ai conducerii Întreprinderii şi un mare număr de muncitori, tehnicieni şi in(Continuare în pag. a II-a) Dragi tovarăşi, Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarăşul Maurer şi pentru ceilalţi tovarăşi, de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, a minunatului ei colectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, un salut călduros din partea Comitetului Central al Partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniștri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite, în cei 50 de ani de existenţă uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung, devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de maşini din România, cu un colectiv de peste 15 000 de salariaţi. După cum cunoaşteţi, în această perioadă, în uzină s-au produs multe maşini şi utilaje. Mica expoziţie pe care am văzut-o astăzi reaminteşte tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată , se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii, cu o înaltă calificare, pină la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în țară, cit și în străinătate. (Aplauze prelungite.) Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei, mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producţie, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producţiei, la îmbunătăţirea continuă a calităţii camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu trei-patru ani în urmă şi cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcţie. Desigur nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut , dar rezultatele obţinute în ultimii doitrei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic, în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aş dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi-trei ani uzina de camioane va 'deveni''una din cele mai moderne întreprinderi de construcţii de maşini din România. Vă urez din toată inima să atingeţi acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice urale.) Aţi obţinut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-aţi realizat în bune condiţii, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea se realizează şi chiar se depăşeşte cu un anumit procent. înţeleg că uzina este în transformare, că are loc, o dată cu asigurarea producţiei, şi dezvoltarea şi dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veţi obţine asemenea rezultate incit, la sfîrşitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38 000 de camioane, să o depăşiţi cu cel puţin cîteva mii de camioane. Există toate posibilităţile pentru aceasta, iar construcţiile pe care le realizaţi acum vor permite să se producă mult mai mult decit este prevăzut în plan. De aceea, felicitîndu-vă pentrurezultatele bune obţinute pină acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să Încheiaţi cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice.) Pe toţi ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfăşoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producţiei, productivităţii muncii, al calităţii — obţine an de an realizări tot mai însemnate. Dar — deşi suntem la tos, «ghicătoare ai de obicei,cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea afirma că nu mai există, totuşi, o serie de deficienţe care trebuie înlăturate. Este necesar să se aibă în vedere ca în următorii ani să se aducă astfel de îmbunătăţiri producţiei uzinei incit autocamionul românesc să poată concura cu oricare camion modern similar existent pe piaţa internaţională. Eu cred că sarcina nu este prea grea, ţinînd seama de dotarea uzinei şi mai cu seamă de valoarea colectivului ei de muncitori, tehnicieni şi ingineri in stare să răspundă în mod corespunzător cerinţelor progresului continuu al uzinei şi, prin aceasta, şi al economiei noastre naţionale. De aceea, este necesar ca întreg colectivul de cercetători, tehnologi, muncitori să acţioneze în strînsă colaborare pentru a lichida rapid deficienţele care mai există şi pentru a ridica în continuare nivelul tehnic al producţiei din uzina dumneavoastră. In al doilea rînd, doresc să arăt că s-au obţinut rezultate bune — mai cu seamă în ultimii doi ani — pe linia autodotării. Aveţi, în această privinţă, un program bun pină în 1975. Dar şi în legătură cu aceasta ar trebui să spunem că sînteţi, de fapt, abia la început, cu atît mai mult cu cit uzina dumneavoastră a produs la un moment dat şi maşini-inelte, deci are o experienţă în această direcţie ; producerea utilajelor necesare uzinei nu se poate realiza decât de colectivul uzinei. Iată de ce este necesar să se acorde mai multă atenţie dezvoltării sectorului de autodotare, creării de maşini-unelte, de maşini-agregat nu numai pentru nevoile uzinei, ci şi pentru necesităţile altor întreprinderi din România. Cu timpul — şi aş dori ca acest timp să nu fie prea îndepărtat — va trebui să participăm şi la export cu această producţie de înaltă tehnicitate, care este cea mai căutată, mai competitivă şi mai rentabilă pe piaţa internaţională. Consider că şi în această direcţie colectivul dumneavoastră este capabil să realizeze în scurt timp programul ce îi revine, chiar să-l depăşească. Aş dori din toată inima să obţineţi pe acest drum realizări mult mai mari decât prevederile stabilite în plan. (Aplauze prelungite.) Nu aş dori să vorbesc pe larg de productivitatea muncii, de economii, de reducerea consumurilor de metal şi de materiale ; aceste probleme trebuie să ne preocupe zilnic. De aceasta depinde creşterea producţiei cu un preţ de cost cit mai redus, cu cheltuieli cit mai mici, sporirea beneficiilor întreprinderii, sporirea contribuţiei la creşterea venitului naţional, la crearea resurselor necesare pentru dezvoltarea în continuare a economiei şi pentru ridicarea nivelului de viaţă al întregului nostru popor. In această privinţă, în uzina dumneavoastră sunt încă rezerve însemnate şi trebuie acţionat pentru punerea lor cit mai deplină în valoare. Cunoaşteţi că actualul plan cincinal cuprinde sarcini mari de dezvoltare a economiei naţionale ; producţia industrială urmează să crească intr-un ritm anual de 11-12 la sută, iar cea a construcţiilor de maşini într-un ritm mai înalt. Noi am numit actualul cincinal „cinci. (Continuare în pag. a IlI-a) CUVlNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I Uzinei de autocamioane Braşov Pentru contribuţia adusă la industrializarea ţării şi participarea activă a colectivului Uzinei de autocamioane Braşov la opera de construire a socialismului şi meritele sale în promovarea progresului tehnic al economiei naţionale, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Se conferă ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I Uzinei de autocamioane Braşov. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înfiinţarea Uzinei de autocamioane Braşov, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfăşurată în anii construcţiei socialiste a ţării şi pentru contribuţia personală adusă la dezvoltarea Uzinei de autocamioane Braşov, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ şi medalia de aur „Secera şi Ciocanul“ tovarăşilor : Comanici Nicolae, şef de atelier ; Sultanu I. Vasile, prim-topitor ; Man G. Dionisie, sculer. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU COMITETULUI CEDAI Al PARTIDULUI COMISE ROMAN, TOVARĂŞULUI NICOLAE CIAUŞESCU 11 Telegramă adresată de plenara comună a C. C. al U. T. C. şi a Consiliului U. A. S. R. întrunită pentru a dezbate şi analiza munca politico-educativă desfăşurată de organizaţiile U.T.C. şi asociaţiile studenţeşti, sarcinile de mare importanţă ce le revin in educarea comunistă a tinerei generaţii, plenara comună a Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist şi Consiliului Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din România îşi exprimă deplina şi entuziasta adeziune faţă de programul educaţiei socialiste a maselor, adoptat de Plenara Comitetului Central al P.C.R. din 3—5 noiembrie 1971, hotărîrea fermă de a munci cu perseverenţă pentru transpunerea lui neabătută în viaţă. In prevederile programului, care are o importanţă hotăritoare pentru prezentul şi viitorul patriei, noi resimţim grija şi atenţia mereu pilduitoare cu care conducerea partidului, dumneavoastră personal, stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, vă dedicaţi dezvoltării şi înfloririi patriei, realizării personalităţii omului, creşterii şi formării noilor generaţii ale tineretului, integrate cu pasiune şi înaltă dăruire patriotică în eforturile generale ale poporului, pentru edificarea celei mai măreţe opere sociale, socialismul şi comunismul. Toţi tinerii patriei — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — au primit cu deosebită încredere şi satisfacţie ideile programului, îndemnurile sale mobilizatoare, considerîndu-le un îndreptar de mare valoare pentru întreaga activitate de educaţie comunistă, de pregătire pentru muncă şi viaţă, pentru afirmarea largă în colectivele de tineri a spiritului comunist, revoluţionar. In consens cu dezbaterea amplă, vie, combativă ce a fost iniţiată în întreaga organizaţie, Plenara Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist şi a Consiliului Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din România a analizat, într-un climat de exigenţă şi responsabilitate politică, activitatea educativă desfăşurată de organizaţiile de tineret, modalităţile practice de sporire a contribuţiei lor la dezvoltarea conştiinţei socialiste a tinerei generaţii. Caracterizate prin spirit critic şi autocritic, dezbaterile noastre au demonstrat nu numai atitudinea intransigentă faţă de propriile lipsuri, ci şi hotărîrea fermă de a le înlătura neîntîrziat. Măsurile pe care le-am adoptat reprezintă o premisă sigură pentru îmbunătăţirea întregii noastre munci politicoeducative, pentru ridicarea ei la nivelul cerinţelor şi exigenţelor actuale. Conştienţi de complexitatea şi amploarea eforturilor pe care trebuie să le depunem, vom acţiona cu cea mai mare hotărîre pentru a răspunde prin fapte, prin întreaga muncă de educaţie comunistă încrederii acordate de partid, speranţelor poporului în generaţia tînără a ţării. Uniunea Tineretului Comunist nu va precupeţi, nici un efort pentru a contribui activ la educarea tineretului patriei noastre în spiritul cultului muncii, al respectului faţă de creatorii bunurilor materiale, de a forma şi dezvolta în rîndul tuturor tinerilor conştiinţa înaltelor responsabilităţi sociale, a angajării entuziaste în procesul de dezvoltare şi perfecţionare a societăţii noastre, sentimentele de datorie cetăţenească şi patriotică, trăsăturile moral-politice ale omului înaintat, militant pentru triumful ideilor marxism-leninismului, pentru înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului nostru. In spiritul obiectivelor şi sarcinilor cuprinse în Programul de educaţie socialistă a maselor, Uniunea Tineretului Comunist va acţiona cu consecvenţă pentru ca fiecare (Continuare in pag. a IV-a) INDUSTRIA CAPITALII ANUNŢĂ NOI SUCCESE DE PRESTIGIU întreprinderile industriale din Capitală au realizat, cu 9 zile mai devreme, sarcinile planului pe 11 luni. In această perioadă, in Bucureşti, cel mai important centru industrial al ţării, s-a obţinut o producţie suplimentară evaluată la 1,424 miliarde lei, producţie superioară prevederilor înscrise în angajamentul asumat pe anul 1971. In ce priveşte producţia marfă vîndută şi încasată, s-a realizat, peste prevederile planului, un volum de aproape 1,420 miliarde lei. Comparativ cu anul trecut, volumul producţiei globale industriale a crescut cu aproape 10 la sută. In mare măsură, sporul producţiei s-a realizat pe seama productivităţii muncii, indicator al cărui nivel planificat de creştere a fost depăşit cu 2,0 la sută. Pină la sfîrşitul lunii noiembrie, planul de producţie globală, pe întregul an 1971, a fost realizat de către 22 unităţi, la producţia marfă — de 17 unităţi, iar la producţia marfă vindută şi încasată — de 26 unităţi. (Agerpres)