Scînteia, ianuarie 1972 (Anul 41, nr. 9016-9044)

1972-01-14 / nr. 9027

viaţa internaţională . „PENTRU O EUROPĂ A PĂCII, IN CONDIŢII DE SECURITATE ŞI COOPERARE“ ÎNCHEIEREA reuniunii de la Bruxelles a reprezentanţilor OPINIEI PUBLICE BRUXELLES 13 (Agerpres). La Bruxelles au luat sfîrşit, joi la amiază, lucrările reuniunii consultative a reprezentanţilor opiniei publice din 27 ţări europene. Intr-o scrisoare adresată participanţilor, ministrul de externe belgian, Pierre Harmel, uvînd succes lucrărilor reuniunii, s-a pronunţat pentru „necesitatea îmbinării eforturilor desfăşurate de către guverne şi diverse personalităţi europene in scopul realizării unei atmosfere propice pentru începerea marii dezbateri privind securitatea europeană“. In cadrul reuniunii a fost hotărită constituirea unui comitet internaţional de iniţiativă şi a unui secretariat tehnic, in componenta cărora au fost aleşi reprezentanţi din toate ţările participante. Din partea României, în comitet au fost aleşi Traian Ionaşcu, preşedintele Comisiei juridice a Marii Adunări Naţionale, Constanţa Crăciun, Eugen Jebeleanu, vicepreşedinte al Biroului Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, György Kovács, membru al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, George Ivaşcu, directorul revistei „România literară“, Petre Dascălu, membru al Consiliului Central al U.G.S.R. Comitetul de iniţiativă a adoptat o declaraţie in care propune convocarea la Bruxelles, în zilele de 25 iunie a.c., a unei noi adunări a reprezentanţilor opiniei publice din ţările europene consacrate problemelor securităţii şi cooperării. Declaraţia conţine un apel adresat partidelor politice, organizaţiilor sindicale şi sociale, parlamentarilor, cercurilor economice, savanţilor, oamenilor de cultură, tuturor celor care militează „pentru o Europă a păcii, in condiţii de securitate şi cooperare“. CERTITUDINI SI DILEME IN CAMPANIA ELECTORALA DIN S.U.A. Deschiderea oficială a campaniei electorale in vederea alegerilor prezidenţiale şi pentru Congres din luna noiembrie a trecut oarecum neobservată in Statele Unite, intrucit candidaţii la învestitură din partea partidelor democrat şi republican sunt în plină campanie de aproape un an. Presa locală explică acest fenomen, de altfel rar întîlnit în istoria ţării, prin faptul că agenda anului 1971 a fost extrem de încărcată cu probleme de ordin economic şi politic, interne şi internaţionale, care au determinat opinia publică americană să ia poziţii clare faţă de remediile avansate de administraţie, furnizînd astfel candidaţilor republicani şi democraţi posibilitatea de a-şi elabora strategia şi tactica pentru această importantă bătălie. Războiul din Indochina, situaţia dificilă a economiei, inflaţia, scumpirea costului vieţii, stagnarea ritmului desegregării rasiale, creşterea criminalităţii — sunt tot atîtea probleme care figurează pe agenda campaniei electorale a fiecărui candidat. Desigur, războiul din Vietnam, căruia majoritatea covîrşitoare a opiniei publice americane cere să i se pună capăt imediat, a fost şi rămîne problema numărul unu a vieţii politice a ţării şi a campaniei electorale. Este semnificativ faptul că toţi principalii pretendenţi la învestitură din partea partidului democrat — Edmund Muskie, Hubert Humphrey, George McGovern, Eugene McCarthy, John Lindsay etc. — au inclus ca punct esenţial al platformelor lor electorale stingerea flăcărilor războiului din Indochina prin retragerea to- CORESPONDENŢA DIN WASHINGTON tale—a trupelor , S.U.A. din această zonă. De asemenea, Paul McCloskey, pretendent la învestitură din partea partidului republican, arată că a intrat in campanie „numai datorită continuării de către administraţie a războiului , în cazul in care preşedintele va anunţa o dată limită pentru retragerea tuturor trupelor noastre din Indochina, mă voi retrage şi eu din cursa electorală“. Până la alegeri, candidaţii vor trebui să treacă prin filtrul des al alegerilor preliminare, care vor începe la 7 martie în statul New Hampshire şi se vor termina la New York in luna iunie, în preajma convenţiilor partidelor democrat şi republican. În preliminarii şi-au anunţat prezenţa, pe lingă actualul preşedinte, Richard Nixon, şi candidaţii amintiţi mai sus, ciţiva politicieni cu vederi extremiste, printre care George Wallace (democrat) şi John Ashbrook (republican), ale căror poziţii politice seamănă ca două picături de apă. Deşi oarecum avantajaţi de un an politic extrem de dificil pentru republicani, democraţii sunt la rindul lor handicapaţi in cursa pentru „vînătoarea de voturi“ de faptul că dispun de... mai puţine fonduri decit adversarii lor. În timp ce partidul democrat debutează în campania electorală avind un deficit de peste 9 milioane de dolari, republicanii au in vistieria lor peste 15 milioane de dolari. De altfel, în raportul său anual, preşedintele democraţilor, O’Brien, sublinia că „pentru a recuceri Casa Albă avem nevoie de un candidat puternic, sprijinit de o campanie cu o forţă de 15—20 milioane de dolari“. Dar, desigur, nu atît fondurile propriu-zise ale partidelor sau candidaţilor au ultimul cuvînt, ci participarea sau angajarea sprijinului financiar al marilor grupuri monopoliste. Conducerea partidului democrat este, de asemenea, ingrijorată de eventualitatea unei sciziuni în raidurile partidului său, precum și de posibilitatea formării unui al treilea mare partid politic — al independenţilor — in frunte cu fostul, senator Eugene McCarthy. în prezent, maşinile de propagandă ale celor două partide principale sunt deosebit de preocupate ,de a atrage adeziunea cit mai multora din cei 11 milioane de tineri alegători, între 18 şi 21 de ani, care au intrat anul acesta în rândurile corpului electoral ca urmare a scăderii de către Congres a virstei celor cu drept de vot. Mulţi dintre ei insă s-au şi alăturat celor circa 20 milioane de „independenţi“ care, nemulţumiţi de politica celor două partide, se pronunţă pentru formarea unui al treilea partid. Ei consideră că vina pentru continuarea războiului din Indochina aparţine atât democraţilor, care deţin puterea absolută in Congres, cit şi republicanilor, care controlează Casa Albă, şi ca atare numai un al treilea partid, independent, cu vederi liberale, nelegat de nici un fel de angajamente faţă de Saigon, ar putea pune capăt imediat războiului. După cum s-a anunţat, secretarul general al Partidului Comunist din S.U.A., Gus Hali, a făcut cunoscut în cadrul unei conferinţe de presă că va candida la funcţia de preşedinte al S.U.A. in viitoarele alegeri. Intervalul care a mai rămas pină la aceste alegeri va aduce, desigur, clarificări asupra principalelor forţe care se vor înfrunta atunci. Intre timp, alegătorul american continuă să fie frămintat de problemele cărora nici unul dintre cele două principale partide politice nu le-a oferit pină acum soluțiile aşteptate. m C. ALEXANDROAIE UN IMPORTANT OBIECTIV IN CADRUL COOPERĂRII ROMÂNO-KENYENE INAUGURAREA LUCRĂRILOR MINIERE DE LA KINANGONI NA.1ROBI 13 (Agerpres). — In Kenya s-au inaugurat, recent, lucrările miniere la zăcămintul de plumb de la Kinangoni, care se realizează in cadrul cooperării romăno-kenyene. Cu acest prilej, a avut loc o festivitate la care au participat Jomo Kenyatta, preşedintele Kenyei, O. Omamo, ministrul resurselor naturale, şi alte personalităţi oficiale kenyene, membri ai corpului diplomatic. Au fost prezenţi Bujor Almăşan, ministrul minelor, petrolului şi geologiei, Ion Drinceanu, ambasadorul României în Kenya, precum şi specialiştii români care lucrează la acest obiectiv. Ministrul român a inmînat preşedintelui Republicii Kenya un mesaj de prietenie din partea preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu. Preşedintele Kenyatta a exprimat vii mulţumiri pentru mesajul transmis. In discursul ţinut la ceremonia de la Kinangoni preşedintele .1. Kenyatta a subliniat rezultatele bune ale cooperării cu România, care au dus la crearea acestui obiectiv minier în ţara sa, elogiind activitatea specialiştilor români in valorificarea bogăţiilor subsolului kenyan. In cuvîntul său, Bujor Almăşan, apreciind importanţa acestei cooperări, şi-a exprimat convingerea că dezvoltarea activităţii miniere din zona Kinangoni va contribui la progresul economiei naţionale a Kenyei şi va marca începutul unei colaborări reciproc avantajoase, tot mai strînse intre România şi Kenya. Ministrul kenyan al resurselor naturale, O. Omamo, a arătat in cuvîntul său că „datorită cooperării cu România, s-a descoperit zăcămîntul intr-o zonă care şi anterior a fost cercetată de alte companii, însă fără rezultat“. Festivitatea, la care au participat şi numeroşi locuitori din regiune, s-a desfăşurat într-o atmosferă de caldă prietenie şi s-a încheiat cu o mare serbare populară. Presa şi radioteleviziunea kenyană au informat pe larg despre acest eveniment. agenţiile de presă transmit: Ministrul industriei construcţiilor de maşini al României, Ioan Avram, aflat in vizită în R. D. Germană, a avut convorbiri cu ministrul construcţiilor de mijloace de transport şi maşini de prelucrat al R.D.G., Rudi Georgi, cu ministrul industriei electrotehnice şi electronice, Otfried Steger, şi cu ministrul construcţiilor de maşini grele şi instalaţii, Gerhard Zimmermann. Convorbirile au avut ca temă adîncirea şi lărgirea colaborării şi cooperării în domeniul construcţiilor de maşini între cele două ţări, lărgirea schimbului de produse ale industriei constructoare de maşini şi perspectiva colaborării şi cooperării pină în anul 1975. In seara zilei de 13 ianuarie, vicepreşedintele Consiliului de Miniştri al R.D.G., Kurt Fichtner, a oferit o masă în cinstea oaspetelui român. La încheierea vizitei în U.R.S.S. a ministrului de externe al R. P. Polone, stefan Olszowski, a fost publicat un comunicat de presă, în care se arată că ministrul polonez a fost primit de Nikolai Podgornii, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem, şi a avut convorbiri cu colegul său sovietic, Andrei Gromîko. In cursul convorbirilor — relevă comunicatul — s-a făcut un schimb de păreri cu privire la dezvoltarea şi întărirea relaţiilor de prietenie şi colaborare multilaterală dintre Polonia şi U.R.S.S.. Au fost abordate, de asemenea, o serie de probleme internaţionale de interes comun, inclusiv probleme legate de convocarea conferinţei pentru asigurarea securităţii şi colaborării în Europa. La Praga s-au încheiat, 3° dupa-amiază, lucrările celei de-a VIII-a întilniri pe ţară a tineretului din agricultură. La incheierea consfătuirii, Vaclav Svoboda, secretar al C.C. al P.C.C., a rostit o cuvîntare relevind contribuţia tineretului sătesc la dezvoltarea şi modernizarea agriculturii socialiste a ţării. Preşedintele Indiei, Veakata Giri, l-a primit pe Otto Winzer, ministrul de externe al R. D. Germane, aflat intr-o vizită la Delhi, informează agenţia A.D.N. Cu acest prilej au fost relevate raporturile cordiale existente între popoarele Indiei şi R.D.G., precum şi între oamenii de stat ai celor două ţări. Protocol româno-cipriot. La Nicosia a fost semnat protocolul privind schimburile comerciale dintre Republica Socialistă România şi Republica Cipru in anul 1972. Protocolul prevede o majorare a acestor schimburi cu 20 la sută faţă de anul precedent. România va exporta in Cipru tractoare, maşini-unelte, diverse maşini, produse chimice, produse din lemn, bunuri de larg consum, materiale de construcţii etc., şi va importa citrice, piei, minereuri, produse textile, diverse produse manufacturate, lină şi alte produse. Kurt Waldheim, secretarul general al O.P.U., a avut o întrevedere cu Gunnar Jarring, reprezentantul său special in Orientul Apropiat. Cei doi interlocutori, precizează agenţia A.P., au făcut o trecere în revistă a situaţiei din Orientul Apropiat şi au stabilit sarcinile imediate ale misiunii lui Jarring. Preşedintele Consiliului Executiv Federal al R.S.F. Iugoslavia, Gemal Biedici,a primit joi pe Emmanuel Athenakis, ministru fără portofoliu al Greciei, care a luat parte la lucrările celei de-a 2-a sesiuni a Comisiei interministeriale iugoslavo—grecești şi a purtat convorbiri referitoare la promovarea schimbului de mărfuri, colaborării industriale, ştiinţifice, tehnice şi de altă natură între cele două ţări. Cu acest prilej, relevă agenţia Tanjug, s-a constatat că, în ultimul timp, colaborarea dintre Iugoslavia şi Grecia se îmbunătăţeşte continuu, ambele ţări, ca state vecine, fiind interesate in această direcţie. Ministrul afacerilor Externe al U.R.S.S., Andrei Gromiko, l-a primit joi pe ambasadorul Franţei la Moscova, Roger Seydoux, în cadrul consultărilor politice sovieto- franceze, informează agenţia T.A.S.S. Cu acest prilej, au fost examinate probleme privind relaţiile bilaterale, precum şi probleme actuale ale situaţiei internaţionale. Cu prilejul apropiatei vizite oficiale la Paris a primului ministru turc Nihat Erim, ministrul de externe al Franţei, Maurice Schumann, a făcut o declaraţie exclusivă ziarului turc „Milliyet“, în care subliniază că Franţa şi Turcia se străduiesc pentru a instaura o cooperare mai largă în zona Mediteranei şi că cele două părţi „doresc ca această mare interioară să devină o zonă a păcii, în care înfruntările să fie excluse“. P. C. din Marea Britanie se pronunţa pentru retragerea urgenta a forţelor militare engleze . Halta LONDRA 13 — Corespondentul nostru transmite : Comitetul Politic al P.C. din Marea Britanie a dat publicităţii o declaraţie care arată că „disputa dintre Anglia şi Malta poate fi rezolvată prin urgentarea retragerii forţelor militare engleza“. Subliniind că nici menţinerea bazei britanice, nici transformarea insulei într-o bază N.A.T.O. nu ar fi in interesul Maltei, declaraţia relevă dreptul poporului maltez de a-şi asigura singur viitorul, fără amestec străin. CABINETUL LIBANEZ A CONDAMNAT RECENTELE INCURSIUNI ALE TRUPELOR ISRAELIENE BEIRUT 13 (Agerpres). — Cabinetul libanez, întrunit în şedinţă săptămînală, în prezenţa preşedintelui Suleiman Frangieh, a condamnat recentele incursiuni ale trupelor israeliene in două localităţi din sudul ţării. Informînd că „frontierele libaneze au fost incă o dată obiectul unei agresiuni din partea Israelului“, preşedintele Libanului a declarat că „pierderile de vieţi omeneşti şi pagubele materiale provocate de aceste atacuri sunt o urmare a violării flagrante a normelor internaţionale“. Libanul, a spus preşedintele, îşi reafirmă credinţa în dreptul său de apărare şi de unitate naţională“. Dubna Sesiunea anuală a Comitetului reprezentanţilor împuterniciţi ai statelor membre ale Institutului unificat de cercetări nucleare MOSCOVA 13 (Agerpres). — La Dubna a avut loc sesiunea anuală a Comitetului reprezentanţilor împuterniciţi ai statelor membre ale Institutului unificat de cercetări nucleare. La şedinţă au participat împuterniciţi ai Bulgariei, Cehoslovaciei, R.P.D. Coreene, R. D. Germane, Mongoliei, Poloniei, României, Ungariei, U.R.S.S., R. D. Vietnam. Din partea guvernului Republicii Socialiste România, la lucrări a participat o delegaţie condusă de prof. Ioan Ursu, preşedintele Comitetului de stat pentru energia nucleară. Comitetul împuterniciţilor a analizat şi aprobat raportul Institutului de la Dubna asupra activităţii pe anul 1971, sarcinile pe 1972 şi alte probleme ale activităţii institutului. LAOS Forţele patriotice au eliberat baza Long Cheng XIENG QUANG 13 (Agerpres). Drapelul Forţelor armatei populare de eliberare din Laos flutură asupra bazei de la Long Cheng, informează agenţia Khaosan Pathet Lao, adăugind că, după victoriile pe care le-au repurtat la Sam Thong, zdrobind sistemul de apărare exterioară al Long Cheng-ului, forţele patriotice au atacat, la 12 ianuarie, amplasamentele „forţelor speciale“ de mercenari ale lui Wang Pao din interiorul acestei baze. Ele au ocupat succesiv aerodromul şi centrul Long Cheng-ului. Forţele patriotice au zdrobit toate încercările de ripostă ale inamicului, stîrnind panica în rîndul trupelor tailandeze şi al „forţelor speciale“ ale lui Vang Pao, amplasate pe înălţimile din această zonă şi în centrul Long Cheng-ului. Patrioţii au scos din luptă un mare număr de militari inamici şi continuă, în prezent, lupta împotriva forţelor inamice aflate încă in zona Long Cheng-ului. Lupte intense în apropierea Saigonului SAIGON 13 (Agerpres). Patrioţii sud-vietnamezi şi-au intensificat miercuri atacurile împotriva poziţiilor întărite ale inamicului. Potrivit agenţiilor France Presse şi Reuter, luptele se dau în apropierea Saigonului şi sunt cele mai intense din ultimele trei luni. Obiectivul principal al luptelor ce au avut loc în ultimele 24 de ore l-au reprezentat forțele inamice dislocate în provinciile Phu Yen, Binh Dinh și Lam Dong. LOVITURĂ DE STAT ÎN GHANA ACCRA 13 (Agerpres). Locotenent-colonelul Mike Achampong a anunţat, la postul de radio Accra, că un grup de ofiţeri şi civili a preluat puterea în Ghana, în urma unei lovituri de stat care a avut loc in noaptea de miercuri spre joi. Premierul Kofi Rusia a fost înlăturat din funcţie. După cum relevă agenţiile de presă, Kofi Rusia se afla la Londra pentru tratament medical in momentul loviturii de stat. Mike Achampong a declarat că ţara va fi guvernată de acum înainte de un Consiliu al redeşteptării naţionale, compus din reprezentanţi ai armatei şi lideri civili. Totodată, el a menţionat că reprezentanţi ai sindicatelor, fermierilor şi ai unor organizaţii obşteşti vor face parte din noul organism, cu titlul de consilieri. La Accra s-a anunţat că preşedintele ţării, Edward Akufo-Addo, a fost demis din funcţiile sale — informează agenţia France Presse. Intr-o proclamaţie radiodifuzată, Mike Achampong a anunţat, de asemenea, dizolvarea Adunării Naţionale. Postul de radio Accra, reluat de agenţia France Presse, a comunicat, pe de altă parte, că toate funcţiile administrative in Ghana vor fi exercitate, provizoriu, de către comandanţii militari regionali. Aceasta este cea de-a doua lovitură de stat care are loc în Ghana, după cucerirea independenţei în anul 1957. Intre 24 februarie 1966, data la care a fost răsturnat de la putere fostul preşedinte Kwame N’Krumah, şi 30 august 1969, ţara a fost condusă de un grup de ofiţeri superiori, in frunte cu generalul Abrefa Afrifa. In urma alegerilor desfăşurate în august 1989 şi cîştigate de Partidul progresului, a avut loc trecerea la puterea civilă , funcţia de prim-ministru al ţării, în septembrie 1969, a fost preluată de Kofi Rusia. Cum e gripa, aşa-i şi febra...! Decalajul devine prăpastie „«Gripa» monedelor face să urce febra aurului“ — scrie ziarul „FRANCE SOIR“. „Diagnosticul“ de mai sus se bazează pe ultimele evoluţii înregistrate pe plan monetar intercapitelist : devalorizarea dolarului, reevaluarea unor monede şi creşterea fără precedent a preţului aurului pe piaţă. Ziarul citat apreciază că, în urma devalorizării, masa de dolari cu putere de cumpărare scăzută, puşi în circulaţie in afara graniţelor S.U.A., riscă să crească, pentru a acoperi necesităţile schimburilor internaţionale de mărfuri. „In aceste condiţii — conchide ziarul — din două una : după o anumită perioadă, ori vest-germanii şi japonezii vor fi obligaţi să-şi revalorizeze încă o dată monedele, ori americanii şi-o vor devaloriza pe a lor“. Aşadar, „realinierea“ efectuată pe frontul monedelor statelor capitaliste, atingind exclusiv resorturile tehnice ale sistemului, nu va avea decit efecte efemere, „caruselul“ schimbărilor funcţionând mai departe. Aşa vede caricaturistul de la „LE FIGARO“ greutăţile economice prin care trece Italia în actuala conjunctură creată pentru ţările vest-europene in urma realinierii monetare. „France Soir“ aminteşte apoi de o problemă fundamentală rămasă nerezolvată — convertibilitatea dolarului, adică posibilitatea preschimbării acestuia în aur. „In cazul unei noi ofensive speculative, americanii s-ar putea să facă din nou dolarul convertibil în aur, ceea ce ii va obliga la o reducere masivă a datoriilor — adică a cantităţii de dolari aflaţi în circulaţie în străinătate — printr-o devalorizare «sălbatică» (de mari proporţii)“. Faptul este de natură să neliniştească serios cercurile de afaceri vest-europene, ştiut fiind că o nouă devalorizare a dolarului ar spori şi mai mult competitivitatea mărfurilor „made, in U.S.A.“. Iată de ce „deţinătorii de capitaluri sunt de părere că se coace ceva sau se va petrece ceva în curînd, iar această aşteptare în sine este deja gravă“ — arată „France Soir“. Deocamdată imun in faţa virusului suspiciunii a rămas doar aurul, care este, de aceea, iarăşi „preferat“. Astfel, „febra“ aurului a devenit simptomul caracteristic al „gripei“ monedelor.... ZAHĂR AMAR La Bruxelles se desfăşoară tratativele dintre Consiliul ministerial al C.E.E. şi Irlanda, una din ţările candidate la intrarea in Piaţa comună. In acest cadru, partea irlandeză insistă să se acorde ţării sale o cotă mai mare la exporturile de zahăr — de la 135 000 la 240 000 de tone. Pledind această cauză, ministrul de externe irlandez, Patrick Hillery, încearcă să-şi convingă interlocutorii că industria zahărului este vitală pentru ţara sa. De ea depinde existenţa unui mare număr de agricultori (intr-o serie de regiuni ale Irlandei sfecla de zahăr constituie singura cultură), precum şi a muncitorilor care lucrează în fabricile de zahăr. Consiliul ministerial a rămas, cel puţin deocamdată, surd la doleanţele părţii irlandeze, arătind că „Piaţa comună îşi are regulile ei, care nu se sensibilizează faţă de nevoile respectivilor fermieri sau muncitori din Irlanda. Ceea ce este de natură să lase producătorilor de zahăr irlandezi un gust amar in legătură cu aderarea ţării la „Comunitatea economică europeană“. Tema fundamentală a decalajului dintre ţările „bogate“ şi cele „sărace“ a revenit ca un laitmotiv într-o serie de declaraţii oficiale, ca şi în coloanele ziarelor. In cotidianul „Le Monde“, Maurice Guernier, autorul cărţii „Ultima şansă a lumii a treia“, publică un articol în care se arată că în anul 2000, dacă nu vor interveni evenimente imprevizibile, ţările industriale vor număra un miliard şi jumătate de oameni şi vor dispune, ca venit mediu pe locuitor, de 5 000—10 000 dolari ; în acelaşi timp, in ţările aparţinînd în prezent „lumii a treia“ vor trăi patru miliarde şi jumătate de oameni, care nu vor dispune decit de 300 de dolari pe locuitor. Lumea anului 2000 va fi deci o lume cu de trei ori mai mulţi săraci decit bogaţi , iar săracii vor consuma de 20—30 de ori mai puţin decit privilegiaţii planetei. „Este vorba — apreciază Guernier — de o prăpastie care va apăsa ca o supremă injustiţie în conştiinţa acestor miliarde de bărbaţi, femei şi copii, care apar ca o parte a lumii «moderne»“. Problema este cu atit mai serioasă cu cit, după cum se ştie, în cadrul primului „deceniu al dezvoltării“ (1961—1970), decalajul economic dintre ţările dezvoltate şi cele în curs de dezvoltare nu numai că nu s-a micşorat, dar s-a accentuat. Astfel, potrivit statisticilor F.A.O., producţia agricolă în America Latină n-a progresat în ultimii 15 ani, nici măcar cu 1 la sută, iar în Africa a scăzut chiar de la 100 la 92. Acolo unde s-au înregistrat unele creşteri ale producţiei agricole, ritmul a fost atît de mic, incit ar trebui in medie 70 de ani pentru a se dubla raţia alimentară — şi aşa mizeră. Nemaivorbind de faptul că in cele mai multe părţi sporul de producţie este absorbit de noile guri care au apărut ca urmare a creşterii demografice. Autorul scrie că o asemenea evoluţie ar cere ca apelativul „ţări in curs de dezvoltare“, să fie înlocuit cu acela de „ţări pe cale de subdezvoltare“. Cauzele situaţiei suntmultiple, una, de prim ordin, fiind — după autorul respectiv — politica de aşazis „ajutor“ acordat ţărilor sărace de ţările bogate. Ajutorul public — scrie „Le Monde“ — n-a atins in medie decit 0,34 la sută din produsul naţional brut, in timp ce obiectivul fixat de înseşi ţările bogate era de 0,70 la sută. „Mai neliniştitor este faptul că de circa 10 ani procentul scade în mod regulat : în 1960 era încă o dată cit este acum“. Chiar şi acest ajutor infim are o eficacitate redusă din cauză că de cele mai multe ori este condiţionat de concesii politice sau economice, nu are o destinaţie realmente productivă. Sau cum se exprimă Guerrier, este un ajutor pomană, care de fapt are un caracter neocolonialist şi reprezintă „o lezare a principiului indispensabil al suveranităţii tinerelor state”. Făcînd acest rechizitoriu, Guernier cheamă totodată statele bogate să înţeleagă că este în interesul lor de a abordi problema subdezvoltării cu responsabilitatea cuvenită faţă de implicaţiile ei pentru viitorul omenirii. In ce le priveşte, ţările „lumii a treia“ îşi dau tot mai mult seama că soluţia problemei depinde de ele însele, de mobilizarea propriilor lor eforturi. Este spiritul în care se pregăteşte a IlI-a Conferinţă O.N.U. pentru comerţ şi dezvoltare, care va avea loc in primăvara aceasta. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Bucureşti, Piaţa „Scinteii“. Tel. 17 60 10, 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scînteii. Conferinţa cvadripartită de la Paris PARIS 13 (Agerpres). — La Paris au avut loc joi lucrările celei de-a 140-a şedinţe plenare a Conferinţei cvadripartite în problemele Vietnamului. Luind cuvîntul, Nguyen Van Thien, adjunctul şefului delegaţiei Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, a arătat că atita timp cit guvernul american va menţine şi va folosi clica lui Nguyen Van Thieu ca instrument al politicii sale de „vietnamizare“, continuînd şi escaladînd războiul agresiv, nu se poate realiza reglementarea echitabilă a problemei Vietnamului de sud şi nici progresul conferinţei cvadripartite. Vorbitorul a subliniat că Guvernul Revoluţionar Provizoriu se pronunţă pentru crearea în Vietnamul de sud a unui nou guvern în care să fie reprezentate toate forţele politice, sociale şi religioase, care tind către pace şi un consens naţional. In nici un caz, Guvernul Revoluţionar Provizoriu nu tinde să acapareze puterea. El pune, mai presus de orice, interesele naţionale, se pronunţă pentru respectarea drepturilor legitime ale tuturor forţelor politice, sociale şi religioase din Vietnamul de sud. SAIGON 13 (Agerpres). — Aviaţia Statelor Unite a violat din nou spaţiul aerian şi a atacat teritoriul R.D. Vietnam. India este gata să înceapă negocieri cu Pakistanul asupra retragerii forţelor sale armate NEW YORK 13 (Agerpres). Reprezentantul permanent al Indiei la O.N.U., Samar Sen, a adresat secretarului general al Naţiunilor Unite, Kurt Waldheim, o scrisoare prin care India informează pe membrii Consiliului de Securitate că este gata să înceapă negocieri cu Pakistanul asupra retragerii tuturor forţelor armate din zona de vest a conflictului, inclusiv din Jammu şi Kasmir. Samar Sen a cerut secretarului general al O.N.U. să transmită scrisoarea tuturor membrilor Consiliului de Securitate. 0 declaraţie a purtătorului de cuvint al preşedintelui Pakistanului LAHORE 13 (Agerpres). — Purtătorul de cuvînt pentru presă al preşedintelui Pakistanului a declarat — după cum informează din Lahore agenţia Reuter — că Zulfikar An Bhutto este de părere că nu va putea avea convorbiri concrete cu şeicul Mujibur Rahman, decit după retragerea trupelor indiene din Pakistanul de est. El a adăugat că „există un acord între cei doi conducători ca să aibă discuţii amănunţite la momentul potrivit“. 40 360