Scînteia, mai 1976 (Anul 45, nr. 10480-10505)

1976-05-14 / nr. 10491

PAGINA 6 Dezbaterile din cadrul Conferinţei U.N.C.T.A.D. evidenţiază imperativul lichidării barierelor artificiale în comerţul mondial NAIROBI 13 (Agerpres). — In ca- În ţara Kenyei continuă lucrările ceei de-a IV-a Conferinţe a Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare (U.N.C.T.A.D.). Ministrul comerţului exterior al RP. Ungare, J. Biro, a criticat politica statelor imperialiste care continuă să acorde ajutor statelor slab dezvoltate în condiţii neavantajoase, ceea ce frînează dezvoltarea acestor ţări. El s-a pronunţat pentru sprijinirea eforturilor ţărilor în curs de dezvoltare în direcţia creşterii potenţialului lor economic. Adîncirea decalajului dintre ţările în curs de dezvoltare şi statele industrializate reprezintă o ameninţare la adresa păcii, a declarat şeful delegaţiei Egiptului, Fouad Sherif, ministrul pentru afacerile cabinetului. El a precizat că statele industrializate continuă să impună măsuri restrictive şi protecţioniste exporturilor făcute de ţările în curs de dezvoltare. Ministrul comerţului exterior al R.S. Cehoslovace, Andrej Barcak, s-a pronunţat pentru schimbarea radicală a relaţiilor comerciale şi economice internaţionale, pentru eliminarea dependenţei şi exploatării. El a subliniat necesitatea respectării dreptului popoarelor de a dispune de bogăţiile lor naţionale şi a criticat politica de păstrare a unor bariere artificiale în comerţul mondial. Delegatul Israelului, Mayer Gabry, a cerut conferinţei să adopte, între altele, un cod care să reglementeze transferul de tehnologie către ţările în curs de dezvoltare. La rîndul său, directorul adjunct al Fondului Monetar Internaţional (F.M.I.), William Dale, a făcut o prezentare a situaţiei împrumuturilor efectuate de acest organism financiar în ultimii ani, arătînd că F.M.I. va sprijini, în continuare, eforturile pentru dezvoltare ale ţărilor sărace, în special efortul lor pentru folosirea resurselor proprii, de atingere a obiectivelor propuse. Paralel cu dezbaterile generale au loc intense consultări în cele cinci comisii speciale pe probleme care urmează să prezinte conferinței rapoarte pînă la 21 mai. Sesiunea ECOSOC România aleasă printre membrii Consiliului de conducere al P.N.U.D. WASHINGTON 13 (Agerpres). Potrivit sistemului rotaţiei, Consiliul economic şi social al O.N.U. (ECOSOC) a procedat, miercuri, la alegerea a noi membri în Comisia O.N.U. pentru dezvoltarea socială. De asemenea, s-a procedat la alegerea a 16 din cei 48 de membri ai Consiliului de conducere al Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D.), al căror mandat este de trei ani. Intre aceşti 16 noi membri a fost aleasă şi România. Pe de altă parte, au fost aleşi 11 noi membri în Comisia pentru drepturile omului. Cu prilejul aniversării Partidului Comunist Român VARŞOVIA 13 — Corespondentul Agerpres transmite: In cadrul manifestărilor organizate în Polonia cu prilejul celei de-a 55-a aniversări a creării Partidului Comunist Român, la Şcoala superioară de ştiinţe sociale de pe lingă C.C. al P.M.U.P. a avut loc o întîlnire, în cadrul căreia ambasadorul ţării noastre la Varşovia, Aurel Duca, a făcut o expunere despre istoria P.C.R., politica internă şi activitatea internaţională a partidului. La invitaţia primilor secretari ai comitetelor voievodale P.M.U.P. Zielona Gora şi Wroclaw, ambasadorul român a prezentat în cele două voievodate — cu prilejul unor adunări festive — expuneri consacrate acestui eveniment. BRAZZAVILLE 13 (Agerpres). — In cinstea celei de-a 55-a aniversări a creării P.C.R., la Brazzaville s-a deschis expoziţia „Aspecte din România“. Cu acest prilej au rostit alocuţiuni M. Mandjo, vicepreşedinte al Asociaţiei congoleze de prietenie între popoare, şi Gheorghe Stoian, ambasadorul român. Au luat parte V. Balla, membru al C.C. al Partidului Congolez al Muncii, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, şefii misiunilor diplomatice, ziarişti, un numeros public. Situaţia din Liban BEIRUT 13 (Agerpres). — Preşedintele ales, Elias Sarkis, s-a întîlnit joi pentru consultări cu liderul Partidul Falangelor Libaneze, Pierre Gemayel, una dintre principalele formaţiuni politice libaneze. Pe de altă parte, într-o declaraţie făcută presei, Kamal Jumblatt, liderul Partidului Socialist Progresist, a subliniat că o condiţie obligatorie pentru restabilirea calmului este realizarea unei înţelegeri între partidele politice asupra reformelor structurale, politice, economice şi socia-le care urmează să fie adoptate. El a cerut în acest scop organizarea unei mese rotunde, în cursul căreia părţile aflate în conflict să examineze problemele de fond şi să convină asupra unui program de acţiuni. Agenţiile internaţionale de presă semnalează că situaţia se menţine încordată pe tot teritoriul Libanului, unde joi, dar mai ales în noaptea precedentă, s-au semnalat lupte violente, care s-au soldat cu noi victime umane. agenţiile de presă transmit: Delegaţia Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, condusă de Ion Ursu, preşedintele consiliului, a efectuat o vizită în Canada, în cursul căreia a purtat discuţii cu oameni de ştiinţă, cercetători, personalităţi ale vieţii ştiinţifice şi culturale canadiene. Au fost reliefate posibilităţile de dezvoltare şi diversificare a relaţiilor în domeniul ştiinţei şi tehnicii între cele două ţări. Colaborare. Dumitru Niculescu, inspector general de stat pentru controlul calităţii produselor, şi Ivan Gruev, preşedintele Comitetului de stat pentru standardizare, au semnat joi la Sofia planul de colaborare bilaterală directă între instituţiile de specialitate din cele două ţări pe perioada 1976—1980. Primire. Ca vicepremier al Consiliului de Stat al R.P. Chineze, a primit joi delegaţia Ministerului Minelor, Petrolului şi Geologiei condusă de Dan Rădulescu, adjunct al ministrului, care se află într-o vizită de prietenie în R.P. Chineză. Vizită. La incitaţia Comitetului regional Slovacia centrală al P.C. Slovac, o delegaţie a Comitetului judeţean Argeş al P.C.R., condusă de Hie Dima, secretar al comitetului, a făcut o vizită în Cehoslovacia. Membrii delegaţiei s-au întîlnit cu reprezentanţi ai organelor de partid şi de stat din regiunea Slovacia centrală, au vizitat întreprinderi economice, instituţii social-culturale. Declaraţie. Directorul regional al Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D.), Gabriel Valdes, a declarat, la Lima, că Statele Unite au recrutat, în ultimul deceniu, din America Latină, Asia şi Africa un număr de 53 616 cadre de înaltă calificare, relatează agenţia Prensa Latina. Aflat în vizită în R.F.G., Stane Dolanţ, secretar al Comitetului Executiv al Prezidiului C.C. al U.C.I., a avut joi convorbiri cu preşedintele P.S.D.G., Willy Brandt. Au fost abordate probleme ale situaţiei internaţionale şi, în mod special, cele legate de securitatea europeană. Reuniune.In cadrul reuniunii de la Paris a miniştrilor de finanţe din ţările membre ale O.P.E.C. s-a hotărit, alocarea sumei de 400 milioane de dolari Fondului special de ajutorare pentru dezvoltarea agriculturii (I.F.A.D.). Această sumă va fi pusă la dispoziţia I.F.A.D. de membrii organizaţiei, cu condiţia ca ţările occidentale industrializate să ofere alte 600 milioane dolari în vederea completării capitalului iniţial al I.F.A.D. la un miliard de dolari. Congres. La Moscova a avut loc al treilea Congres al cineaştilor, la care au participat peste 5 000 de regizori, scenarişti, actori şi critici. Au fost dezbătute probleme actuale ale dezvoltării cinematografiei sovietice. La congres a participat şi o delegaţie de cineaşti români. Dezvăluiri. Roland Ler°y, secretar al C.C. al P.C. Francez, citează în ziarul „L’Humanité“ numele a două personalităţi politice franceze din cadrul U.D.R. care sunt implicate in afaceri de plăţi ilicite făcute de către companiile petroliere unor partide politice. Autorul relevă un material din revista de specialitate „Petrole Informations“ care recunoaşte că unele partide politice, cu excepţia celui comunist, au beneficiat de „contribuţii“ ale companiilor petroliere nu numai în Italia, dar ,şi în Franţa, „Molina-3". In Uniunea s°vietică a fost lansat pe o orbită eliptică la mare altitudine satelitul de telecomunicaţii „Molnia-3“ avînd la bord aparatură de retransmisie. Satelitul este destinat asigurării exploatării sistemelor de telecomunicaţii prin radio în Uniunea Sovietică, transmiterii programelor televiziunii centrale din U.R.S.S. spre punctele reţelei „Orbita“ şi cooperării internaţionale. O nouă experienţă nucleară subterană a fost efectuată de Statele Unite în poligonul din deşertul Nevada, a anunţat Administraţia pentru cercetarea şi dezvoltarea energiei (ERDA). Intemperii.14 pers°ane şi-au pierdut viaţa din cauza unor puternice furtuni care s-au abătut asupra coastei turceşti a Mării Egee. Grindina care a căzut a provocat importante pagube plantaţiilor de bumbac şi de tutun. LONDRA Elemente optimiste şi incertitudini in dosarul petrolului maritim Intr-o perioadă în care Marea Britanie este confruntată cu serioasă dificultăţi economice, ştiri mai optimiste vin doar din sectorul de prospectare şi extracţie a petrolului de sub apele Mării Nordului. Frecvent se anunţă în presă noi descoperiri de zăcăminte de „aur negru“, se fac calcule despre milioanele de tone extrase, se subliniază perspectiva intrării Marii Britanii „în rîndul ţărilor exportatoare de petrol“, ca una din căile reducerii marelui deficit al balanţei de plăţi. Potrivit datelor oficiale, rezervele submarine de petrol descoperite pînă acum se ridică la 1 350 milioane tone şi se presupune că ar exista zăcăminte totalizînd 3190 milioane tone. Departamentul energiei a anunţat că anul acesta producţia de petrol urmează să ajungă la 1520 milioane tone, iar în 1980 să treacă de 100 milioane tone. La acea dată, Marea Britanie va deveni una din marile producătoare de „aur negru“ din lume. Oferindu-li-se de la Început condiţii favorabile, un şir de firme petroliere, nu numai din Marea Britanie, ci şi din S.U.A., Canada, R.F.G., Franţa, Japonia etc., au invadat platforma continentală britanică din Marea Nordului, pînă în regiunile nordice ale Scoţiei, din vecinătatea Mării Nordului. La Inverness, Invergordon ,şi alte localităţi scoţiene, unde altădată „nu se întîmpla nimic“, în afară de emigrarea multor localnici spre cele patru zări, au apărut, peste noapte, oraşelesatelit, unde se vorbesc diverse limbi şi unde s-a instaurat mirajul unui nou „Eldorado“ al petrolului. In Marea Britanie se pune însă cu tot mai multă insistenţă întrebarea : cui aparţine această uriaşă bogăţie şi ce rol urmează să-i revină pentru redresarea şi dezvoltarea economiei, în folosul poporului britanic? Ţinînd seama că acest petrol se află în stăpînirea companiilor care îl extrag şi îl prelucrează, obţinînd profituri însemnate, guvernul laburist, ca o reflectare a cerinţelor opiniei publice, a creat „Corporaţia naţională britanică a petrolului“, prin intermediul căreia urmează să treacă în posesiunea statului 51 la sută din petrolul Mării Nordului şi să se exercite controlul asupra operaţiunilor din largul mării. Totodată, s-a precizat că „două treimi din producţia de petrol a Marii Britanii vor fi prelucrate în ţară“. Recent, primul ministru Callaghan a subliniat că guvernul laburist îşi menţine politica în domeniul petrolului, anunţînd că Departamentul energiei a fost însărcinat să înceapă negocieri cu companiile care operează în Marea Nordului, pentru a le convinge să cedeze „de bunăvoie“ cota parte de 51 la sută. Procesul de preluare nu va fi uşor, întrucît s-a constatat, de la primele contacte, că mari companii — ca Shell, Esso, Exxon şi altele — se opun planurilor guvernului laburist. Un reprezentant al acestuia a avertizat însă clar monopolurile petroliere străine . „Nu avem intenţia să permitem companiilor petroliere să treacă peste capul nostru. Petrolul ne aparţine, în conformitate cu convenţiile internaţionale. Recunoaştem contribuţia companiilor la prospectarea şi extracţia petrolului. Dar şi companiile petroliere trebuie să ţină seama de interesele publice ale Marii Britanii“. N. PLOPEANU PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE STAT AL REPUBLICII GUINEEA-BISSAU L-A PRIMIT PE AMBASADORUL ROMÂNIEI BISSAU 13 (Agerpres). — Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Guineea-Bissau, Luis Cabral, l-a primit pe ambasadorul României în această ţară, Valeriu Georgescu. Din partea preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ambasadorul român a transmis şefului statului Guineea-Bissau un mesaj de prietenie, împreună cu urări de sănătate şi fericire personală, de prosperitate şi progres poporului din Guineea-Bissau în eforturile depuse pentru dezvoltarea independentă a ţării. Mulţumind cu căldură pentru mesajul adresat, preşedintele Luis Cabral a transmis, la rîndul său, şefului statului român expresia sentimentelor sale de prietenie, sincere urări de sănătate şi fericire personală, de succese poporului român pe calea înfloririi patriei sale. In cadrul convorbirii, preşedintele Luis Cabral a exprimat satisfacţia sa pentru continua extindere a raporturilor care unesc cele două ţări şi popoare prietene, precum şi dorinţa ca relaţiile de cooperare în domeniile de interes comun să cunoască un curs mereu ascendent. ÎNCHEIEREA VIZITEI PREŞEDINTELUI I.B. TITO IN GRECIA ATENA 13 (Agerpres). Potrivit agenţiei Tanjug, în cursul convorbirilor purtate de preşedintele R.S.F. Iugoslavia, Iosip Broz Tito, cu preşedintele Republicii Elene, Constantin Tsatsos, şi primul ministru al Greciei, Constantin Karamanlis, părţile au discutat problemele internaţionale care confruntă, în prezent, lumea, acordînd o atenţie particulară chestiunilor referitoare la ţările în curs de dezvoltare, se spune în comunicatul comun dat publicităţii la Atena. Părţile consideră necesară aplicarea urgentă şi efectivă a rezoluţiilor O.N.U. privind instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, precum şi găsirea în cadrul actualei Conferinţe U.N.C.T.A.D. de la Nairobi a unor soluţii constructive pentru problemele dezvoltării economice, inclusiv problemele relaţiilor dintre ţările în curs de dezvoltare şi cele dezvoltate. In legătură cu situaţia din Balcani, părţile şi-au exprimat convingerea că orice îmbunătăţire a relaţiilor bilaterale poate contribui la dezvoltarea relaţiilor de bună vecinătate în regiune, iar cooperarea multilaterală pe baza Actului final adoptat la Helsinki poate fi fructuoasă pentru ţările balcanice. Iugoslavia şi Grecia apreciază că activitatea ţărilor nealiniate reprezintă o contribuţie la eforturile pentru rezolvarea problemelor internaţionale. Ele şi-au exprimat, de asemenea, părerea privind necesitatea soluţionării imediate a problemei cipriote, astfel incit să se asigure independenţa, integritatea teritorială, suveranitatea şi statutul de nealiniere al Ciprului. A fost exprimată, de asemenea, satisfacţia faţă de evoluţia favorabilă a relaţiilor dintre cele două ţări. Demisia guvernului finlandez HELSINKI 13 (Agerpres). — Guvernul naţional de urgenţă al Finlandei — format la 30 noiembrie 1975, după o îndelungată criză guvernamentală, cu participarea principalelor cinci partide politice ale ţării — şi-a prezentat joi demisia. In scrisoarea oficială prezentată președintelui Urho Kekkonen, premierul Martti Miettunen afirmă că, „în ciuda unor negocieri îndelungate, cabinetul nu a fost capabil să realizeze un acord asupra anumitor chestiuni fundamentale privind politica de reechilibrare a economiei“. Divergenţele principale, se precizează, au avut ca obiect o serie de propuneri vizînd majorarea impozitelor, pe care cei patru miniştri comunişti le-au respins, apreciind că ele vor afecta direct veniturile oamenilor muncii. După anunţarea demisiei, preşedintele Kekkonen a avut întrevederi succesive cu liderii celor cinci formaţiuni membre ale coaliţiei — Partidul Comunist, Partidul Social-Democrat, Partidul de Centru, Partidul Popular Suedez şi Partidul Liberal — pentru a examina posibilităţile de depăşire a crizei. El a indicat că va decide în următoarele citeva zile măsurile ce se impun in actuala situație. După cum apreciază observatorii, nu se pune pentru moment problema convocării unor alegeri parlamentare anticipate. In favoarea restabilirii libertăţilor democratice în Spania STRASBOURG 13 (Agerpres). — Parlamentul C.E.E. este favorabil unei legalizări grabnice a tuturor partidelor politice din Spania, inclusiv a partidului comunist, se arată într-o rezoluţie adoptată la Strasbourg, la încheierea unor dezbateri asupra situaţiei politice din Spania. Rezoluţia cere autorităţilor de la Madrid să restabilească liber- tăţile individuale, politice şi sindicale şi să acorde amnistie tuturor deţinuţilor politici. Luînd cuvîntul în cadrul dezbaterilor, Maurice Faure (Franţa) a exprimat dezideratul ca Spania să întrunească cît mai grabnic condiţiile prealabile pentru adeziunea ei la Piaţa comună în cadrul unei evoluţii spre un regim democratic autentic. Alţi vorbitori au insistat, de asemenea, asupra necesităţii ca Spania să evolueze spre o democrație pluralistă independentă și liberă. ISTANBUL Conferinţa miniştrilor de externe din ţările islamice ISTANBUL 13 (Agerpres). — La Istanbul continuă Conferinţa miniştrilor de externe din ţările islamice. In cuvîntul său, reprezentantul Turciei, Ihsan Sabri Caglayangil, şi-a exprimat speranţa in posibilitatea transformării Mării Egee într-o mare a păcii şi cooperării prin angajarea de negocieri între Turcia şi Grecia. El a anunţat, totodată, că guvernul turc recunoaşte Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei (O.E.P.) ca fiind reprezentantul legitim al poporului palestinean şi că a acceptat deschiderea de către O.E.P. a unei reprezentanţe în Turcia. Referindu-se la situaţia din Cipru, Ihsan Sabri Caglayangil a subliniat că această problemă poate fi rezolvată numai pe calea negocierilor. ANGOLA Vizită prietenească LUANDA 13 (Corespondenţă de la V. Oros). — Tovarăşul Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., a sosit miercuri noaptea într-o vizită în Republica Populară Angola. La sosirea pe aeroportul din Luanda, reprezentantul P.C.R. a fost întimpinat de tovarăşii Lucio Lara, membru al Biroului Politic, secretar al Mişcării Populare pentru Eliberarea Angolei (M.P.L.A.), Carlos Rocha, membru al Biroului Politic al M.P.L.A., ministrul planificării şi coordonării economice, alţi reprezentanţi ai M.P.L.A. şi ai Ministerului de Externe al R. P. Angola. A fost de faţă Ion Moraru, ambasadorul ţării noastre la Luanda. MOSCOVA Şedinţa Comitetului Executiv al C.A.E.R. MOSCOVA 13 (Agerpres). — La 12mai 1976 a avut loc la Moscova cea de-a 76-a şedinţă a Comitetului Executiv al Consiliului de Ajutor Economic Reciproc. Şedinţa Comitetului Executiv a fost prezidată de G. Weiss, reprezentantul Republicii Democrate Germane, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.D.G. Din partea ţării noastre a participat tovarăşul Mihai Marinescu, viceprim-ministru al guvernului, reprezentantul permanent al, Republicii Socialiste România în Consiliul, de Ajutor Economic Reciproc. Comitetul Executiv a examinat probleme legate de pregătirea şi desfăşurarea şedinnţei ordinare a sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc. Joi, tovarăşul Mihai Marinescu s-a înapoiat în Capitală. La sosire, pe aeroportul Otopeni, au fost prezenţi Florin Iorgulescu, preşedintele Consiliului Naţional al Apelor, alte persoane oficiale. A fost de faţă V. I. Drozdenko, ambasadorul Uniunii Sovietice la Bucureşti. ITALIA: Pregătiri pentru alegerile parlamentare P.C.I. se pronunţă pentru o nouă conducere politică a ţării bazată pe colaborarea tuturor forţelor democratice şi populare ROMA 13 — Corespondentul Agerpres transmite : Joi au început la Roma lucrările plenarei comune a Comitetului Central şi a Comisiei centrale de control ale Partidului Comunist Italian, în cadrul căreia secretarul general al P.C.I., Enrico Berlinguer, a prezentat raportul „Bătălia electorală a P.C.I. pentru salvarea şi reînnoirea ţării şi pentru o nouă conducere politică bazată pe colaborarea tuturor forţelor democratice şi populare“. In raportul său, secretarul general al P.C.I. subliniază că alegerile de la 20 iunie intervin într-unul din momentele cele mai dificile pentru Italia, arătînd că în prezent „ideea unei noi conduceri a naţiunii se impune, depăşind în importanţă pe toate celelalte“. „Prima dintre propunerile pe care P.C.I. le prezintă alegătorilor — a arătat el — este ca Italia să fie condusă de un guvern din care să facă parte toate partidele democratice şi populare, inclusiv P.C.I.“. Potrivit opiniei comuniştilor, pentru depăşirea dificultăţilor, „acţiunea guvernului va trebui să fie îndreptată în trei direcţii principale : o economie sănătoasă ; un stat democratic eficient ; o societate bazată pe ordine şi funcţională“. „In politica externă — a spus secretarul general al P.C.I. — Italia trebuie să dezvolte în zona Mediteranei, în Europa şi în lume o iniţiativă proprie în favoarea destinderii şi păcii şi trebuie să-şi aducă contribuţia la edificarea acelei noi ordini economice internaţionale de care este nevoie". „Această poziţie, a relevat Berlinguer, prevede rămânerea Italiei în N.A.T.O., chiar dacă comuniştii vor face parte din coaliţia guvernamentală“. Secretarul general al P.C.I. a propus, pentru întreaga durată a crizei prin care trece ţara, realizarea „unei vaste coaliţii unitare, deschisă tuturor forţelor democratice, o alianţă temporară, dar solidă, între toate partidele democratice dispuse să acţioneze împreună în parlament şi în guvern, pentru o clară şi riguroasă operă de însănătoşire şi reînnoire“. „Societatea socialistă pe care vrem s-o construim — a spus Berlinguer — presupune transformarea întregii structuri a societăţii, afirmarea şi participarea efectivă la conducerea vieţii economice şi politice a oamenilor muncii, aliaţi cu toate celelalte forţe productive ale societăţii“. Pe marginea raportului au început dezbateri. La sediul organizaţiei Uniunii Socialiste Arabe din Alexandria s-a deschis expoziţia de fotografii „Aspecte din România“. La vernisaj au participat Mohamed Masoud, membru al Comitetului Executiv al supernioratului, Lewa Korayem, comandantul zonei militare de nord, oameni de cultură şi artă egipteni, membri ai corpului consular, un numeros public. Convenţia sovieto—spaniolă în domeniul transporturilor aeriene, semnată la Madrid, prevede efectuarea de zboruri comerciale regulate între cele două ţări, ce vor fi asigurate de companiile Aeroflot şi Iberia. Brazilia a ratificat Convenţia constitutivă a Sistemului Economic Latino-American (S.E.L.A.). Cu acest prilej, Jaime Moncayo, secretar executiv al S.E.L.A., a arătat că adeziunea Braziliei demonstrează încă o dată că ţările latino-americane sunt hotărîte să promoveze ferm cooperarea economică regională la scara întregului continent. Alocaţii militare. Comisia Senatului S.U.A. pentru problemele forţelor armate a aprobat proiectul de lege privind achiziţiile cu caracter militar în viitorul an financiar, care, după cum s-a anunţat, va începe la 1 octombrie 1976. Potrivit prevederilor proiectului de lege, Pentagonul va primi 31,9 miliarde dolari pentru achiziţii de armament. Poziţia Federaţiei celor trei mari centrale sindicale ROMA 13 (Agerpres). — Federaţia celor trei mari centrale sindicale italiene — C.G.I.L., U.I.L. şi C.I.S.L. — a dat publicităţii, la Roma, un document în care adresează tuturor partidelorpolitice constituţionale apelul de a desfăşura campania electorală într-o atmosferă de calm. Mişcarea sindicală îşi reafirmă hotărîrea de a continua lupta activă împotriva acelor forţe care, optînd pentru strategia intensificării tensiunii, încearcă, prin provocări, sabotaje şi atentate, să creeze în ţară o atmosferă de teamă şi violenţă. Federaţia cheamă partidele constituţionale să elaboreze o platformă electorală de natură să ducă la schimbarea politicii economice a Italiei. Federaţia a declarat că, din raţiuni de ordin politic, a decis să suspende mişcările greviste în perioada finală a campaniei electorale. Hotărîrea Plenarei C.C. al P.C. din Japonia TOKIO 13 — Corespondentul Agerpres transmite : Analizînd evoluţia situaţiei politice din Japonia în perspectiva alegerilor generale, Plenara a VIII-a a Comitetului Central al Partidului Comunist din Japonia a hotărît amînarea Congresului ordinar al P.C.J. şi convocarea unui Congres extraordinar al P.C.J. în ultima parte a lunii iulie. Pe agenda acestui congres vor fi înscrise puncte referitoare la politica şi programul pentru alegerile generale şi revizuirea parţială a programului şi a statutului partidului. ÎN ŢĂRILE OCCIDENTALE Femeile şi activitatea profesională, discriminările persistă Femeile care exercită o activitate productivă — în număr de peste jumătate de miliard — reprezintă astăzi circa o treime din efectivul mondial al forţei de muncă — subliniază statistici recente ale Organizaţiei Internaţionale a Muncii (O.I.M.). Privind în perspectiva anului 2000, experţii O.I.M. apreciază că se vor produce o serie de mutaţii sensibile, în sensul sporirii rolului femeii în domeniul muncii. Este vorba, în primul rînd, de creşterea procentajului pe care-l reprezintă forţa de muncă feminină în sectoarele moderne, de primă importanţă, ale economiei. In acelaşi timp, este de prevăzut creşterea ponderii femeilor angajate în activităţi profesionale in ţările în curs de dezvoltare. Ţinînd seama de creşterea rolului şi importantei elemente________f._______ lui feminin în sfera producţiei materiale, documentele O.I.M. evidenţiază necesitatea intensificării acţiunilor de lichidare a discriminărilor faţă de femeie, care continuă să persiste în diferitele ţări ale lumii. „în prezent — se arată într-o publicaţie recentă a organizaţiei — în ţările industrializate salariile femeilor reprezintă în medie circa 50—80 la sută din valoarea salariului bărbaţilor“. Aşa, de pildă, în S.U.A., în 1973, salariul anual mediu al unei muncitoare reprezenta numai 3/5 din salariul bărbaţilor, iar femeile angajate în industria manufacturieră cîştigau, în medie, mai puţin decît bărbaţii cu 52,5 la sută in Japonia, cu 40,7 la sută în Anglia şi cu 35,6 la sută în Belgia. „Principiul egalităţii în remunerare pentru muncă egală este aproape universal admis — observa publicaţia citată — dar aplicarea sa întîmpină incă obstacole“. In plus, se arată în continuare, foarte adesea accesul femeilor la posturi de mai mare răspundere este limitat în mod arbitrar, iar şansele lor de promovare sunt mai mici. Inegalitatea faţă de femei persistă şi în domeniile educaţiei, învăţămîntului şi formării profesionale. Deosebit de deficitară este apreciată formarea profesională a femeilor în ţările vesteuropene. „Numai printr-o integrare diversificată, alături de bărbaţi, în toate ramurile economiei se va putea ajunge la evitarea unor discriminări ce continuă să persiste“ — notează, în această privinţă, un raport recent al Pieţei comune. • Corneliu VLAD Geneva SCINTEIA — vineri 14 mai 1976 DE PRETUTINDENI ! FESTIVALUL DE LA CANNES. Cunoscuţii actori Fred Astaire şi Gene Kelly au deschis, joi, Festivalul internaţional al filmului de la Cannes, ediţia 1976. In cinstea bicentenarului Statelor Unite, primul film prezentat la această ediţie a fost „Hollywood, Hollywood“, partea a doua a producţiei de mare succes „A fost odată un Hollywood“ (care a rulat şi pe ecranele noastre). Noua peliculă a fost realizată de Gene Kelly pe baza unor secvenţe din comedii muzicale celebre, turnate în studiourile „Metro-Goldwyn- Mayer“. Printre vedetele prezente la Cannes se numără şi vestitul interpret al lui Tarzan, Johny Weismüller, originar, după cum se ştie, din România. Pînă la 28 mai, cînd festivalul se va închide, vor fi prezentate aproape 500 de filme din circa 50 de ţări. • TURISM PE MELEAGURILE INCAŞILOR. Guvernul peruan se străduieşte, cu sprijinul UNESCO, să stimuleze turismul în regiunile care au constituit leagănul civilizaţiei incaşe, nimicită de conchistadorii spanioli. Investiţiile de ordinul a 70 milioane de dolari vizează restaurarea şi protejarea monumentelor incaşe dintr-o zonă de 85 000 de kmp, al cărei centru, îl constituie faimoasele vestigii de la Machu Picchu. Este vorba de nucleul imperiului incaş, care, în momentul apogeului său, se întindea pe o suprafaţă de 950 000 de kmp. • INSECTA APĂRĂTOARE A PORUMBULUI. Un preţios aliat in cadrul luptei împotriva dăunătorilor culturilor cerealiere îl constituie o insectă — trichograma, de dimensiuni minuscule şi a cărei larvă-parazit se hrăneşte cu embrionul altor insecte ce distrug porumbul. Pentru a folosi serviciile acestui aliat, in U.R.S.S., Franţa, Mexic s-au făcut progrese însemnate pe calea creării unor „crescătorii“ artificiale de trichograme, care apoi să fie răspindite în lanurile de porumb. • FICȚIUNE SI REALITATE. Revista franceză „Historia“ publică amănunte inedite despre viaţa scriitorului Ponson du Terrail (1829—1871), autor de romane-foileton, al căror faimos personaj Rocambole (resuscitat, recent, prin intermediul micului ecran) a dat naştere expresiei „aventuri rocamboleşti“. Prolificitatea scriitorului era extraordinară : numai în doi ani (1858—1859) a dat la iveală nu mai puţin de 73 volume ! In scrierile sale mişunau mii de personaje şi pentru a nu se încurca în ele, obişnuia să rînduiască pe o masă lungă păpuşi în miniatură, îmbrăcate in hainele „eroilor“; în momentul cînd unul din aceştia era ucis, păpuşa respectivă era închisă intr-un vast dulap, veritabil „cimitir“ al personajelor literare. Dar cel mai palpitant roman al său nu constituie o plăsmuire a imaginaţiei, ci l-a trăit aevea : în timpul războiului franco-prusian a creat un detaşament de partizani, mulţi atribuindu-i chiar paternitatea ideii operaţiunilor moderne de guerilă. In cursul unor acţiuni temerare, cea mai mare parte a membrilor detaşamentului au fost ucişi, iar du Terrail a murit de durere. • CAPSULĂ DE SALVARE IN COSMOS. Administraţia americană pentru astronautică şi cercetarea spaţiului cosmic (N.A.S.A.) a pus la punct o capsulă specială pentru salvarea echipajelor navelor spaţiale în caz de accident. Este vorba de un balon din material plastic, umplut cu oxigen, în care se pot refugia astronautii, în aşteptarea unei nave care să le vină în ajutor. Trecerea din navă în capsulă ar urma să se facă prin alunecarea de-a lungul unui cablu, la fel cum se procedează pentru a se trece, în marea deschisă, de pe un vas pe altul. Vor fi înzestrate cu asemenea capsule navele cosmice recuperabile ce vor fi lansate spre sfirşitul deceniului. • EXPEDIŢIE TEMERARĂ. Un japonez in virstă de 35 de ani, Naomi Uemura, a efectuat o călătorie de 12 000 km peste întinderile arctice, între coasta vestică a Groenlandei şi Alaska. întreprinsă cu o sanie trasă de cîini, expediţia a durat. 16 lumi, cu o pauză de şase luni făcută în insula canadiană Victoria. Pasionat explorator, Uemura a escaladat anterior, în cadrul unei expediţii japoneze, muntele Everest şi a parcurs singur 6 000 km pe Amazon. • REGENERARE. Bătrina Shrimana, în virstă de 105 ani, din statul Uttar-Pradesh (India), traversează o perioadă de adevărată renaştere : în ultimele şase luni i-au crescut 20 de dinţi (la virstă de 70 de ani şi-a pierdut întreaga dantură). Ea a declarat ziariştilor care au vizitat-o că, îndată după reapariţia dinţilor, a început să se simtă întinerită. Rememorîndu-şi viaţa, Shrimana a povestit că a fost măritată cu forţa la 11 ani. In prezent are 408 urmaşi — copii, nepoţi şi strănepoţi. Cel mai „mic“ dintre copii a împlinit 68 de ani. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA , Bucureşti) Piaţa Scînteii. Tel. 17 60 10, 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi Instituţii. Din străinătate, abonamentele se fac prin ILEXIM — Departamentul export-import presă, Bucureşti, Calea Griviţei nr. 61—66 P.O.B. , 2001, telex I 11 683 sau 11 226. Tiparul s Combinatul Poligrafic CASA SCÎNTEII 40 360