Scînteia, august 1976 (Anul 45, nr. 10559-10584)

1976-08-01 / nr. 10559

SCINTEIA — duminică 1 august 1976 PAGINA 3 VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUSESCU IN JUDEŢUL IASI Cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la marea adunare populară din Piaţa Unirii (Urmare din pag. I) creşterea productivităţii muncii, a eficienţei economice, afirmarea — cum a precizat Congresul al XI-lea — a revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile de activitate. Aceasta cere eforturi serioase din partea tuturor oamenilor muncii. Este necesar ca organizaţiile de partid din fiecare întreprindere, organizaţia municipală şi organizaţiile orăşeneşti, organizaţia judeţeană, toţi oamenii muncii, conducerile tuturor unităţilor economice să facă totul pentru a asigura înfăptuirea în întregime şi în cele mai bune condiţii a obiectivelor stabilite de Congresul al XI-lea. In următorii 5 ani, la dumneavoastră în judeţ, şi mai cu seamă în municipiul Iaşi, se vor dezvolta unele întreprinderi de importanţă deosebită , în primul rând noul combinat de utilaj greu, la care m-am referit. Numai acest combinat va da o producţie egală cu întreaga producţie industrială realizată în judeţ în 1970, iar, în final, vor lucra aici peste 20 000 de muncitori, ingineri şi tehnicieni. Prin acest combinat, Iaşiul se va înscrie, ca să spun aşa, pe orbita dezvoltării patriei noastre ca un puternic centru metalurgic şi de construcţii de maşini grele. (Aplauze puternice; se scandează „Ceauşescu şi poporul !"). Noi l-am numit combinat de utilaj greu, dar de fapt aici se va produce în final o cantitate de oţel care va fi o dată şi jumătate mai mare decît se producea în întreaga Românie în 1938 — ceea ce înseamnă că veţi deveni şi un centru producător de oţel. (Aplauze puternice, îndelungate , urale). Ceea ce vom realiza în acest cincinal în judeţul dumneavoastră, ca şi în toate judeţele patriei noastre, demonstrează justeţea politicii partidului nostru de dezvoltare armonioasă a economiei naţionale, de industrializare şi amplasare a forţelor de producţie pe întreg teritoriul ţării, astfel ca în toate oraşele, în toate judeţele şi în toate localităţile patriei noastre, pînă la ultima comună, să pătrundă lumina civilizaţiei, lumina socialismului şi comunismului! (Aplauze prelungite, ovaţii. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R.!“). Odată cu dezvoltarea industriei, cu realizarea noilor obiective la nivel tehnic corespunzător, urmează să se asigure şi pregătirea forţei de muncă, să se dezvolte învăţămîntul de toate gradele, inclusiv învăţămîntul superior. De altfel, ca mărime, Iaşiul este în prezent al doilea centru universitar din ţară. In acest cadru îi revin răspunderi şi sarcini mari în pregătirea cadrelor de care avem nevoie pentru diferite domenii de activitate. In acelaşi timp, odată cu înflorirea ştiinţei în întreaga ţară, şi în Iaşi se va dezvolta o puternică activitate de cercetare ştiinţifică, înfăptuirea Directivelor Congresului al XI-lea privind legarea strînsă a învăţămîntului cu cercetarea şi producţia va trebui să asigure cadre cu un înalt nivel de calificare, în stare să conducă asemenea combinate dotate cu utilajele cele mai moderne, să asigure creşterea eficienţei economice, ridicarea generală a patriei noastre pe noi culmi de progres. (Aplauze prelungite, urale). Este evident pentru toată lumea că tot ceea ce ara înfăptuit pînă acum s-a reflectat continuu în creşterea nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului. Tot ceea ce vom realiza şi în acest cincinal, făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, întreaga politică a partidului nostru este orientată şi are drept ţel fundamental ridicarea continuă a bunăstării materiale şi spirituale a poporului, crearea condiţiilor ca cetăţenii patriei noastre să se bucure de toate bogăţiile — materiale şi spirituale — să devină oameni stăpini pe destinele lor, să poată duce o viaţă demnă, liberă! (Aplauze prelungite, ovaţii, urale ; se scandează „Ceauşescu şi poporul!"). Se va dezvolta puternic construcţia de locuinţe, în întreaga ţară realizîndu-se în acest cincinal peste 815 000 de apartamente noi. De altfel, Iaşiul oferă din acest punct de vedere o imagine destul de grăitoare ; peste tot se poate vedea ce s-a construit şi ce urmează să se construiască în acest cincinal pentru a asigura oamenilor muncii condiţii de locuit cît mai bune. Ştiu că sunt multe de făcut, că fiecare doreşte să locuiască într-o casă mai bună. Facem totul în acest scop — şi pe măsură ce vom dezvolta întreaga economie, vom soluţiona şi problema locuinţelor, vom asigura ridicarea generală a bunăstării întregului nostru popor. Depinde de noi, deci şi de dumneavoastră, ca, muncind cu toată fermitatea şi hotărîrea, înfăptuind Programul partidului, să ne făurim o viaţă fericită, de bunăstare ! (Urale puternice, se scandează „Ceauşescu — România !“). Aşa cum am menţionat mai înainte, realizarea tuturor acestor obiective cere eforturi susţinute, impune îmbunătăţirea întregii activităţi de partid, a tuturor oamenilor muncii. Cunosc bine organizaţia de partid din Iaşi , cunosc, de asemenea, oamenii muncii din Iaşi şi am deplina convingere că toţi comuniştii, toate organizaţiile de partid, toţi oamenii muncii de la oraşe şi sate — cuprinzînd aici pe muncitori, ţărani, intelectuali — vor face totul pentru a îndeplini în bune condiţii sarcinile ce le revin în acest cincinal ! Sunt convins că vă veţi prezenta în 1980 cu succese remarcabile, cu depăşirea planului cincinal pe această perioadă ! (Aplauze, urale. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Aplauzele dumneavoastră, inclusiv ale primului secretar judeţean şi ale membrilor biroului — deci ale comuniştilor — le consider ca un angajament de a realiza şi depăşi planul cincinal. (Aplauze puternice, urale , se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Dragi tovarăşi, înfăptuind Programul elaborat de Congresul al XI-lea de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România, noi răspundem în primul rînd îndatoririlor faţă de poporul nostru. Dar, totodată, succesele obţinute în dezvoltarea societăţii noastre socialiste constituie şi o contribuţie deosebită la cauza socialismului, progresului şi păcii în întreaga lume. Prin aceasta, noi ne îndeplinim şi îndatorirea de detaşament revoluţionar al luptei pentru socialism şi comunism. (Aplauze puternice, prelungite ; se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). In strînsă concordanţă cu hotărîrile Congresului al XI-lea, acţionăm cu hotărîre pentru realizarea în viaţă a politicii noastre externe, de dezvoltare a colaborării cu toate ţările socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare, cu toate statele lumii, fără deosebire de orânduire socială. Acţionăm ferm pentru securitate în Europa, pentru dezarmare, pentru o politică de pace, pentru respectarea principiilor de deplină egalitate, de respect al independenţei şi suveranităţii, de renunţare la forţă şi la ameninţarea cu forţa în relaţiile dintre state, pentru dreptul fiecărui popor de a fi stăpîn pe destinele sale, de a-şi făuri viaţa în mod liber, fără nici un amestec din afară ! (Aplauze puternice, prelungite). România, fiind o ţară socialistă — dar din păcate încă în curs de dezvoltare, ca rezultat al moştenirii de la care am pornit — acţionează ferm pentru întărirea solidarităţii cu toate popoarele care au scuturat jugul dominaţiei imperialiste şi colonialiste şi care se află, toate, în situaţia de ţări în curs de dezvoltare. Acţionăm pentru lichidarea acestei stări de lucruri, pentru realizarea unei noi politici internaţionale, pentru o nouă ordine economică mondială, care să asigure condiţii pentru progresul mai rapid, economic şi social, al tuturor popoarelor, să ducă la relaţii echitabile, de egalitate, între toate popoarele lumii. (Aplauze prelungite, urale, ovaţii). Poporul nostru a cunoscut multe secole dominaţia străină. Ştiţi bine cite lupte a dus, de exemplu, marele voievod Ştefan cel Mare pentru neatîrnarea Moldovei, pentru păstrarea fiinţei sale proprii. Toate acestea au făcut ca poporul nostru, în ciuda vitregiei timpurilor şi a dominaţiei străine, să-şi păstreze fiinţa, să-şi realizeze unitatea naţională, să-şi cucerească independenţa, iar astăzi să fie deplin stăpîn pe destinele sale, să-şi făurească în mod liber viitorul comunist ! (Aplauze prelungite, ovaţii îndelungate). Fără nici o îndoială, ne mîndrim cu toţi cei care au ştiut să ţină sus steagul luptei pentru neatîrnare, pentru independenţă, cu toţi cei care au luptat pentru ca poporul român să fie stăpîn pe destinele sale ! Ne mîndrim cu toate forţele progresiste, cu comuniştii, cu antifasciştii, cu toţi cei care au luptat pentru răsturnarea dominaţiei capitaliste şi moşiereşti, pentru triumful socialismului în România ! Toţi aceştia sînt înaintaşii noştri şi îi vom respecta şi ne vom mîndri întotdeauna cu ei ! Vom respinge orice încercare de a insulta poporul nostru insultînd pe înaintaşii noştri ! (Aplauze puternice , urale. Se scandează „Ceauşescu—România !“, „Ceauşescu şi poporul!“). Cea mai bună cinstire pe care o putem aduce înaintaşilor noştri este, în primul rînd, de a face totul, totul pentru a păstra independenţa, pentru a păstra demnitatea, pentru a face ca poporul nostru să fie întotdeauna stăpîn la el acasă ! (Aplauze puternice, urale, se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). In acelaşi timp, vom cinsti înaintaşii noştri şi în istorie, şi în lucrările literare şi artistice, dar mai cu seamă în munca pentru a realiza Programul elaborat de Congresul al XI-lea, pentru a ridica noi cetăţi — desigur nu cetăţi de tipul celor ridicate de Ştefan cel Mare, ci cetăţi noi ale industriei, ale ştiinţei, ale învăţămîntului şi culturii, care vor face ca, peste veacuri, naţiunea noastră socialistă să fie tot mai puternică şi tot mai demnă în rîndul naţiunilor lumii. (Aplauze puternice, îndelungate, urale , se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Dragi tovarăşi, Doresc să exprim încă o dată convingerea mea, a conducerii partidului şi statului nostru că, la fel ca întregul popor, şi organizaţia de partid din Iaşi, oamenii muncii, toţi locuitorii acestor meleaguri străvechi vor face totul pentru a-şi îndeplini cu cinste obligaţiile de onoare ce le revin din hotărîrile Congresului al XI-lea al partidului. (Aplauze puternice, îndelungate, male). Doresc să reamintesc cele ce am spus la Marea Adunare Naţională cînd am acordat decoraţiile pentru cincinalul trecut. In acest cincinal nu am fixat şi nu vom fixa limite în ce priveşte îndeplinirea planului cu atîtea luni înainte de termen sau cu atîtea săptămîni mai devreme. Dar ne aflăm cu toţii într-o întrecere naţională pentru a îndeplini cincinalul în cele mai bune condiţii şi înainte de termen — şi, în această întrecere, fără nici o îndoială că şi oamenii muncii din Iaşi îşi găsesc locul. In ce mă priveşte, aş dori să vă aflaţi — dacă nu se poate pe primul loc — în orice caz în primele rînduri ale întrecerii care se desfăşoară acum în întreaga noastră ţară. (Aplauze puternice, urale). Desigur, mi-ar face plăcere ca la sfîrşitul cincinalului să vă înmânez dumneavoastră cea mai înaltă decoraţie pentru locul intîi , dar aceasta depinde de dumneavoastră şi de organizaţia de partid. (Urale, ovaţii, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Doresc să vă mulţumesc dumneavoastră, tuturor cetăţenilor care ne-au făcut o primire călduroasă. Vedem în aceasta o expresie a hotărîrii dumneavoastră de a face totul, la fel ca întregul nostru popor, pentru a da viaţă Programului elaborat de Congresul al XI-lea al partidului nostru. In încheiere, doresc să vă urez încă o dată succese tot mai mari în întreaga activitate din toate sectoarele, multă sănătate şi multă fericire ! (Aplauze puternice, prelungite , se scandează „Ceauşescu— P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“. Cei prezenţi în marea piaţă a oraşului ovaţionează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul Central, pentru secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu), realizate de cadrele didactice şi studenţii de la Facultatea de industrie uşoară Se analizează produsele Dialog fructuos cu specialiştii de la întreprinderea de maşini-agregat şi maşini-unelte speciale Primire entuziastă la Fabrica de confecţii Aspect de la marea adunare populară