Scînteia, octombrie 1976 (Anul 45, nr. 10611-10637)

1976-10-01 / nr. 10611

SCl NT El A —vineri 1 octombrie 1976 PAGINA 3 VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN UNITĂŢI AGRICOLE DE PRODUCŢIE ŞI DE CERCETARE (Urmare din pag. I) mizarea radicală a activităţii institutului de noi principii, pentru a corespunde cerinţelor pe care le ridică modernizarea continuă a agriculturii. Avînd în vedere suprafeţele mari care urmează să fie amenajate pentru irigat în acest cincinal şi în perspectivă, secretarul general al partidului a subliniat din nou necesitatea perfecţionării metodelor de irigare. Apreciind ca pozitivă prevederea de a se ajunge în 1980 la 800 000 ha amenajate pentru irigaţii prin brazde, s-a indicat să se acţioneze mai intens în vederea extinderii acestei metode de irigare, care asigură, cu costuri de«producţie »economicoase, pătrunderea apei la o adincime mai mare, reduce pierderile în reţea, sporeşte gradul de mecanizare la efectuarea udărilor. Trebuie combătută rezerva manifestată la unii cercetători şi specialişti faţă de extinderea acestui sistem de irigare pe brazde. Discuţiile referitoare la metodele de aplicare a irigaţiilor au continuat în cimp, unde au fost prezentate diferite utilaje aflate în dotarea institutului, între care şi instalaţia autopropulsată transversală „I.A.T. Bâneasa-306“, destinată irigaţiilor prin aspersiune la culturile joase şi medii, care asigură o creştere a productivităţii muncii de 4—5 ori în comparaţie cu sistemul de udare prin metode statice. In dialogul purtat cu specialiştii în agricultură prezenţi pe cimp, secretarul general al partidului a indicat căile si mijloacele ce trebuie puse în valoare pentru îmbunătăţirea utilajelor si a tehnologiei la culturile irigate, pentru sporirea eficienţei economice a irigaţiilor, care trebuie să se concretizeze in producţii tot mai mari obţinute pe terenurile amenajate în acest scop. Dacă îi dăm pămîntului apă şi îngrăşăminte trebuie să asigurăm şi o densitate mai mare de plante la hectar, mult mai mare decit o aveţi aici — a arătat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, după ce a examinat starea recoltei in unele lanuri de porumb. Aceste probleme vizează nu numai pe cei ce se ocupă de irigaţii, ci şi pe creatorii de soiuri. In acest sens sint hotărîtoare colaborarea si cooperarea în cercetare si producţie a cadrelor din toate institutele şi unităţile de cercetare cu specific agricol. Pe linia acestor preocupări au fost abordate şi unele aspecte ale perfecţionării sistemelor de irigaţii prin aspersiune la porumb şi alte culturi cu vegetaţie înaltă, care să asigure mobilitate şi randament sporit în folosirea instalaţiilor. Un alt aspect al activităţii din atricultura ţării, căruia secretarul general i-a acordat şi de această dată o importanţă deosebită, îl constituie lucrările menite să sporească şi să îmbunătăţească potenţialul productiv al solurilor. Cadre de conducere din institutul de cercetare pentru mecanizarea agriculturii şi întreprinderea de specialitate a judeţului Ilfov au prezentat mai multe sisteme de maşini şi utilaje pentru regenerarea in adâncime a solului şi creşterea potenţialului său productiv, pentru aplicarea Îngrăşămintelor, erbicidelor şi substanţelor pentru combaterea dăunătorilor prin tehnologii de mare randament. Analizind indicatorii tehnico-funcţionali ai utilajelor, în cadrul unor demonstraţii practice, secretarul general al partidului a apreciat că trebuie depuse în continuare eforturi pentru reducerea preţului lor de cost, pentru îmbunătăţirea caracteristicilor productive ale acestora. In acelaşi timp, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat ca întregul complex de măsuri stabilit pentru desecarea terenurilor cu exces de umiditate, pentru alinarea adîncă a solului, de extindere a irigaţiilor la culturile ce reclamă astfel de lucrări să se coreleze cu sarcinile privind organizarea teritoriului. In ansamblul lor, maşinile şi instalaţiile prezentate pe terenurile institutului de la Băneasa-Giurgiu constituie o realizare însemnată a industriei româneşti, rodul activităţii cercetătorilor şi proiectanţilor din acest domeniu. Ele vor contribui la modernizarea agriculturii, la creşterea productivităţii muncii in această importantă ramură a economiei tării. In acest sens, tovarășul Nicolae Quaușescu a subliniat, totodată, necesitatea creării unor agregate complexe, care, la o singură trecere pe teren, să execute simultan mai multe lucrări. Aceasta impune, totodată, ca industria să depună eforturi mai intense pentru a produce într-un timp mai scurt şi de cea mai bună calitate întreaga gamă de maşini şi instalaţii agricole necesare atît exploatării raţionale a sistemelor de irigaţii, cit şi executării celorlalte lucrări agricole, corespunzător necesităţilor de creştere a productivităţii muncii în agricultură. La întreprinderea agricolă de stat Prundu a fost abordată o altă latură a preocupărilor actuale din agricultură, şi anume modul cum sunt îndeplinite sarcinile stabilite de Congresul al XI-lea privind folosirea cu randament sporit a pămîntului şi creşterea producţiei agricole. In discuţiile pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a purtat aici cu cadrele de conducere si specialiştii s-a reliefat faptul că pe cele peste 25 000 hectare, transformate în terenuri arabile, se cultivă in prezent griu, orz, porumb, soia, floareasoarelui orez, iar producţiile obţinute la hectar depăşesc cu mult media pe ţară. Strădaniile lucrătorilor unităţilor agricole de aici, precum şi activitatea laborioasă a cercetătorilor în crearea de soiuri de orez, soia, porumb din cele mai productive, în condiţiile din lunca Dunării, în stabilirea tehnologiilor optime de fertilizare, a metodelor specifice de lucrare a solului, au făcut ca fosta baltă Greaca să devină un vast laborator al agriculturii moderne, un puternic bazin cerealier al ţării. Secretarul general al partidului este informat, totodată, că pentru sporirea continuă a producţiei a fost, stabilit un program complex de chimizare, erbicidare, asolamente pentru fiecare fermă pină în 1980. De asemenea, prin mai buna organizare a teritoriului, amenajarea reţelei de canale, pină în 1980 vor fi redate agriculturii încă 1 200 de hectare, vor începe amenajările pentru irigaţii, se vor organiza ferme zootehnice. Apreciind rezultatele obţinute, precum şi planurile de viitor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare să elaboreze un program de amenajare şi folosire în scopul producţiei şi a terenurilor situate în pantele care duc spre terasa Dunării, în cooperare cu unităţile agricole cooperatiste — subliniază secretarul general al partidului — pe aceste terenuri s-ar putea obţine producţii bune de struguri şi fructe. Discuţiile sunt continuate apoi în timpul examinării cîtorva lanuri de porumb unde recoltarea este in toi. De pe unele parcele. Informează gazdele, s-au obţinut peste 9 200 kg porumb boabe la hectar. Interesindu-se ce soiuri se folosesc, care este densitatea plantelor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu apreciază că în condiţiile pedoclimatice existente, prin sporirea densităţii s-ar putea realiza producţii de porumb de peste 10 000 kg la hectar, recoltele de pe unele suprafeţe demonstrând din plin acest lucru. In această discuţie privind folosirea cu randament sporit a pământului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu subliniază, de asemenea, necesitatea ca prin aplicarea unor tehnologii de scurtare a perioadei de vegetaţie să fie extinse culturile succesive şi în special cele de porumb pentru boabe, pe suprafeţe cit mai mari, asigurîndu-se, totodată, cantităţile necesare dezvoltării zootehniei. In ceea ce priveşte gama culturilor, secretarul general al partidului consideră că această zonă este deosebit de fertilă şi pentru legume şi recomandă să se dezvolte in viitor şi acest sector. Luind în considerare realizările remarcabile obţinute de oamenii muncii din unităţile de aici, pentru care le-a adresat calde felicitări, cit şi potenţialul acestor terenuri mănoase, tovarăşul Nicolae Ceauşescu însărcinează Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare să ia măsuri ca in zona Băneasa-Prundu-Greaca să se organizeze un complex agroindustrial cuprinzînd întreprinderile agricole de stat de aici și institutul de cercetări, la care să fie asociate și consiliile intercooperatiste învecinate. O asemenea unitate, apreciază secretarul general al partidului, ar putea constitui un model, o experienţă bună pentru alte zone ale ţării. Un alt moment al dialogului de lucru al secretarului general al partidului cu specialişti din agricultură a avut loc la I.A.S. Adunaţii-Copăceni, unde au fost abordate probleme esenţiale vizînd creşterea producţiei de lapte şi carne în sectorul de taurine. In cadrul expoziţiei organizate aici de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, de centrala şi institutele de cercetări de profil s-a reliefat că, în decurs de numai un an, a fost concepută şi realizată o gamă completă de noi echipamente pentru mecanizarea mulsului , concretizindu-se astfel una din preocupările actuale privind modernizarea zootehniei şi creşterea productivităţii, ştiut fiind că această operaţie reprezintă circa 50 la sută din timpul afectat îngrijirii animalelor. Prin introducerea în fermele de vaci a noilor instalaţii de mecanizare se asigură, totodată, o folosire raţională a furajelor in funcţie de potenţialul biologic al fiecărui animal, ceea ce duce la o creştere a producţiei de lapte. In acest context au fost prezentate patru noi tipuri de echipamente, de la cea mai simplă pină la platforma de muls de mare randament — instalaţie concepută şi proiectată de specialiştii noştri şi executată in întregime cu piese si materiale din tară. Secretarul general al partidului a apreciat faptul că la baza concepţiei acestor instalaţii stau elemente tipizate în proporţie de aproape sută la sută, astfel încît acestea pot fi adaptate uşor, în funcţie de efectivul de animale şi condiţiile specifice ale unităţilor zootehnice. Paralel cu îmbunătăţirea performanţelor tehnice, proiectanţii şi cercetătorii s-au preocupat de continua reducere a consumurilor specifice, în acest sens relevîndu-se că numai prin extinderea folosirii de elemente din fibră de sticlă se realizează în 1976 o economie de 53 tone metal. Secretarul general al partidului a arătat că mai există importante posibilităţi de înlocuire a metalului şi a cerut specialiştilor să studieze căile de reducere in continuare a gabaritelor, de utilizare pe scară mai largă a maselor plastice, fibrelor din sticlă în realizarea instalaţiilor destinate sectorului zootehnic. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a recomandat, totodată, să se găsească, incă din faza de proiectare, soluţii mai simple, mai economice şi totodată eficiente. Abordîndu-se problema tehnologiilor de creştere a animalelor, au fost prezentate rezultatele si experienţa dobîndite pinâ acum pe linia extinderii sistemului de stabulaţie liberă în grajduri, relevîndu-se avantajele importante ale acestui procedeu, care permite mecanizarea integrală a operaţiilor de îngrijire a taurinelor. In acest cadru, secretarul general al partidului a apreciat unele soluţii privind realizarea de ferme complexe cu platforme de muls, recomandind, totodată, utilizarea cu mai multă eficienţă a investiţiilor în acest sector prin mai buna folosire a spatiilor. Pe parcursul vizitării uneia din fermele I.A.S. Adunatii-Copăceni, tovarășul Nicolae Ceaușescu a reluat această problemă, cerînd optimizarea proiectelor viitoarelor ferme în așa fel incit terenurile să fie folosite cu maximum de randament, cu mai mult spirit gospodăresc. Ultimul obiectiv al vizitei l-a constituit întreprinderea „30 Decembrie", modernă unitate agroalimentară, cu sarcini multiple în domeniul aprovizionării cu produse din carne, lapte şi ouă, precum şi cu legume şi fructe. Şi aici transpunerea în viaţă a indicaţiilor privind aplicarea celor mai noi reguli agrozootehnice, a unor tehnologii moderne, intensificarea cercetării proprii pentru a găsi cele mai eficiente metode de creştere a taurinelor şi păsărilor a avut ca efect o sporire permanentă a producţiei. Unitate complet integrată în ce priveşte industrializarea producţiei agricole vegetale şi animale realizate aici, întreprinderea vizitată şi-a dezvoltat şi modernizat continuu activitatea. In acest sens sunt elocvente rezultatele deosebite obţinute în sectorul avicol, unde, pe aceeaşi suprafaţă construită, s-a reuşit să se dubleze producţia în ce priveşte creşterea păsărilor prin aplicarea de tehnologii moderne. Analizind aceste realizări, secretarul general al partidului abordează posibilităţile valorificării mai depline a potenţialului economic al unităţii in acest cincinal, prin modernizarea şi mai accentuată a proceselor de producţie, prin aplicarea şi extinderea sistemelor multifuncţionale şi a automecanizării. Discuţia, prin amplitudinea problemelor abordate, a depăşit cadrul strict al preocupărilor întreprinderii, vizînd dezvoltarea generală a unor sectoare importante ale agriculturii noastre. Pornind de la rezultatele bune constatate in timpul vizitării complexului avicol, au fost discutate unele aspecte ale programului de creștere a puilor de came in baterii — sistem modern de o mare eficacitate economică aplicat în întreprinderea d de aici, care a dat producţii ridicate, asigurînd, totodată, o folosire raţională a spaţiilor construite. Introducerea bateriilor in 3—4 etaje va permite în viitor să se ajungă la o dublare a producţiei în aceleaşi capacităţi, evitîndu-se investiţii mari, cu implicaţii pozitive pentru reducerea costurilor şi creşterea rentabilităţii In acest sector. In întreaga ei desfăşurare, vizita a prilejuit un dialog, viu, direct. Încheiat cu concluzii deosebit de importante. Ca de fiecare dată, aprecierile şi îndemnurile tovarăşului Nicolae Ceauşescu sunt menite să însufleţească şi să mobilizeze energia creatoare a oamenilor muncii din agricultură, care acţionează cu toate forţele pentru creşterea continuă a producţiei agricole, în ritmul cerut de însăşi dezvoltarea ţării, de satisfacerea cerinţelor unei bune aprovizionări a populaţiei, pe deplin conştienţi că de munca, hărnicia şi priceperea lor depinde în măsură hotărîtoare progresul agriculturii. Lucrătorii ogoarelor l-au întimpinat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu multă căldură, reafirmindu-şi sentimentele de dragoste şi recunoştinţă faţă de partid şi secretarul său general, adeziunea deplină la politica partidului şi statului nostru, hotărirea de a-şi aduce întreaga contribuţie la înfăptuirea exemplară a sarcinilor ce revin agriculturii în cadrul programului de înflorire a patriei şi de creştere permanentă a bunăstării celor ce muncesc. __..v.4., SECRETARUL GENERAL AL PARTIDULUI A EXAMINAT, ÎMPREUNĂ CU SPECIALIŞTI, OAMENI DE ŞTIINŢĂ, MUNCITORI ŞI CADRE DE CONDUCERE, MODUL IN CARE SE ÎNFĂPTUIESC SARCINILE CE REVIN AGRICULTURII IN ACTUALUL CINCINAL, IN LUMINA HOTĂRIRILOR CONGRESULUI AL XI-LEA AL PARTIDULUI, ŞI A FĂCUT IMPORTANTE RECOMANDĂRI: • Revoluţia tehnică în agricultură trebuie să înceapă cu revoluţia în conştiinţa oamenilor • Cercetarea să nu se facă de dragul cercetării, să fie integrată cu activitatea de producţie • Eficienţa economică a irigaţiilor să se concretizeze în recolte tot mai mari • Să fie realizate maşini agricole complexe, care să execute simultan mai multe lucrări • Să se extindă culturile succesive, în special porumbul pentru boabe • Pantele care duc spre terasa Dunării să fie transformate în podgorii şi livezi roditoare • Intensificarea mecanizării lucrărilor, sporirea eficienţei investiţiilor în zootehnie, prin mai buna folosire a spaţiilor • Valorificarea mai deplină a potenţialului economic al fiecărei unităţi agricole prin folosirea intensivă a pămîntului, aplicarea tehnologiilor moderne, îmbunătăţirea radicală a cercetării ştiinţifice de specialitate. Imagini din timpul vizitei la întreprinderea „30 Decembrie", Institutul de cercetări pentru irigaţii şi drenaje de la Bâneasa-Giurgiu, întreprinderea agricolă de stat Prundu şi întreprinderea agricolă de stat Adunaţii-Copaceni in mijlocul lucratorilor da la întreprinderea agricolă da stat Prundu Si