Scînteia, septembrie 1979 (Anul 48, nr. 11515-11540)

1979-09-15 / nr. 11527

PAGINA 2 SCINTEIA — simbată 15 septembrie 1979 (Urmare din pag. I) Timişoarei, un călduros bun venit. «Vă rog să-mi permiteţi — a spus primarul Timişoarei — ca, în numele comitetului municipal de partid, al consiliului popular şi al tuturor locuitorilor municipiului Timişoara, să vă ofer cheia şi placheta oraşului, ca simbol al stimei şi respectului, al dragostei neţărmurite pe care v-o purtăm. Să ne trăiţi ani mulţi şi fericiţi, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu !“. Răspunzînd, tovarăşul Nicolae Mulţimea aplaudă şi ovaţionează îndelung. In aclamaţiile celor de faţă, coloana oficială de maşini se îndreaptă apoi spre primul obiectiv al vizitei — întreprinderea mecanică Timişoara (I.M.T.) din zonă industrială de nord-est a Timişoarei, aflată in plin proces de modernizare si continuă dezvoltare, la indicaţiile date de secretarul general al partidului cu prilejul vizitelor precedente. Miile de muncitori — români, germani, maghiari, sîrbi — îşi exprimă prin îndelungi aplauze şi ovaţii deosebita bucurie de a se reîntilni la locurile lor de muncă cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a-l avea din nou in mijlocul lor. Se scandează : „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“. Regăsim, ca pretutindeni, aceeaşi primire plină de căldură — expresie a sentimentelor de dragoste şi preţuire pe care oamenii muncii le nutresc pentru secretarul general al partidului, La intrarea In Întreprindere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este salutat de Ion Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, de reprezentanţi ai conducerii întreprinderii, ai oamenilor muncii. O gardă de onoare, alcătuită din membri ai gărzilor patriotice şi ai formaţiunilor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, prezintă onorul. Tinere muncitoare oferă tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu buchete de flori. Dialogul pe care secretarul general al partidului îl poartă cu conducerea ministerului de resort şi a întreprinderii, cu muncitori si specialişti aflaţi de faţă este axat îndeosebi de modul in care se înfăptuieşte acţiunea de transformare, treptată a acestei unităţi într-un modern combinat de utilaj greu, de ridicat şi transport uzinal, pornind de la nevoile crescinde ale economiei naţionale, de la posibilităţile mari pe care le oferă Timişoara datorită prezenţei în acest municipiu a unor valoroase cadre de proiectanţi şi cercetători. cadre didacCeauşescu a spus : „Vă mulţumesc pentru urarea de bun venit şi pentru primirea pe care ne-o fac comuniştii, toţi oamenii muncii din Timişoara. Doresc, de la Început, să adresez cele mai calde felicitări oamenilor muncii din municipiul dumneavoastră şi să le urez succese tot mai mari în activitatea lor, pentru a-şi spori contribuţia la dezvoltarea patriei noastre socialiste, la înfăptuirea programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România", tipe din institutele de învăţămint superior. La numai un an de cînd s-a pornit această acţiune, gazdele sunt în măsură să prezinte, prin intermediul unor machete, apoi direct la locurile de muncă, planul de modernizare a fabricaţiei actuale şi de dezvoltare a acestui combinat pînă în 1985. Directorul general al întreprinderii, Ioniţă Bagiu, informează mai intîi că în direcţia modernizării şi diversificării producţiei actuale, aşa cum a indicat secretarul general al partidului în vizita precedentă, a fost însuşită în fabricaţie întreaga gamă de poduri rulante cu capacităţi de a ridica greutăţi cuprinse între 5 şi 400 tone. De asemenea, a fost reorganizat procesul de producţie pe fabrici specializate în construcţiile de maşini de ridicat şi de transportat, de utilaje complexe şi metalurgice şi pe sectoare calde, fapt care a sporit cu 30 la sută productivitatea muncii în unitate. O atenţie deosebită a acordat colectivul de proiectanţi ai unităţii tipizării produselor în proporţie de 70 la sută, obţinîndu-se în urma acestei acţiuni o reducere a consumului de metal de 20 la sută, iar a puterii electrice instalate pe fiecare utilaj de 15 la sută. In ce priveşte dezvoltarea întreprinderii şi transformarea ei în combinat pentru utilaj greu, se arată că investiţiile se înfăptuiesc cu succes, hala pentru utilaje complexe şi metalurgice fiind deja dată în exploatare cu 9 luni mai devreme. Ca urmare, capacitatea anuală de producţie a viitorului combinat va ajunge în 1980 la 120 000 tone, iar în 1985 la 150 000 de tone. Se subliniază faptul că această unitate, care va fi dotată cu o puternică oţelărie şi un sector de forjă, va produce un viitor şi utilaje pentru centralele nucleare care se vor realiza în ţara noastră. Secretarul general al partidului este invitat să viziteze apoi fabrica de maşini de ridicat, unde urmăreşte cu atenţie procesul mecanizat de prelucrare şi montaj al acestor agregate, se interesează de caracteristicile tehnice ale acestora. Totodată, tovarăşul Nicolae Ceauşescu cere specialiştilor aflaţi de faţă să persevereze în continuare în direcţia diversificării producţiei, astfel incit să se asigure integral nevoile economiei noastre naţionale in acest sector, ca şi cererile la export. Gazdele raportează că, pină la sfîrşitul acestui plan cincinal, unitatea urmează să realizeze o producţie suplimentară de circa un miliard de lei, jumătate din aceasta fiind de pe acum realizată. Numeroşi muncitori şi maiştri vin în faţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, raportindu-i, in cinstea apropiatului Congres al partidului, angajamentele echipelor pe care le conduc de a depăşi sarcinile de producţie ce le revin. Este prezent şi decanul lor de vîrstă, Otto Melentovici, fost maistru în această întreprindere, care, adresîndu-se, cu emoţie, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, îşi exprimă bucuria de a-l vedea din nou în mijlocul muncitorilor, îi urează mulţi ani fericiţi pentru a conduce ţara pe culmi şi mai înalte de civilizaţie şi progres şi îl asigură că va fi gata oricind să împărtăşească din experienţa sa tinerilor muncitori, pentru ca, aceştia să îndeplinească în cele mai bune condiţii sarcinile de producţie ce revin întreprinderii. In hala pentru utilaje grele şi metalurgice sunt prezentate tovarăşului Nicolae Ceauşescu o serie de noi utilaje de ridicat pentru combinatele siderurgice şi metalurgice de la Galaţi, Călăraşi, Hunedoara, penVizita de lucru a continuat la întreprinderea Industria linii Timişoara — unitate reprezentativă a industriei uşoare. Această întreprindere, care in 1980 va sărbători 75 de ani de existenţă, a cunoscut, in anii socialismului, un proces continuu de înnoire şi modernizare. Ea şi-a dublat capacitatea faţă de 1970, realizînd în prezent o producţie de 6 milioane mp ţesături şi 3 500 tone fire pe an. Lucrătorii de aici, din care peste 85 la sută sunt femei, au întîmpinat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe tovarăşa Elena Ceauşescu, pe ceilalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat cu cele mai alese sentimente de dragoste şi recunoştinţă. Un grup de copii de la grădiniţă, fii al muncitoarelor din Întreprindere, se apropie de tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu, urîndu-le din inimă multă sănătate, viaţă lungă şi fericită, oferindu-le buchete de flori. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu îi îmbrăţişează cu dragoste părintească, tru alte unităţi economice din ţara noastră. Se subliniază că actuala producţie de 24 000 tone de utilaje complexe joi metalurgice va ajunge în curind la 40 000 tone. Este relevată eficienţa economică a unor procedee tehnologice generalizate in producţie, între care sudura automată şi semiautomată, folosite cu bune rezultate de constructorii de maşini ai acestei întreprinderi. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu insistă asupra îmbunătăţirii continue a calităţii agregatelor, ridicării randamentului acestora. In continuare, tovarăşului Nicolae Ceauşescu i se prezintă, în cadrul unei expoziţii, o gamă foarte largă de maşini şi utilaje realizate recent şi aflate în curs de asimilare în întreprindere, rod al colaborăriidintre specialiştii unităţii şi cei ai Centrului timişorean de cercetare ştiinţifică şi inginerie tehnologică pentru maşini de ridicat şi transport uzinal. Intre acestea se remarcă automacarale, macarale portuare, poduri rulante, transportoare şi stivuitoare reproiectate recent, în vederea reducerii consumului de metal şi de energie electrică pe fiecare agregat. Reţine în mod deosebit atenţia instalaţia de transport uzinal pe pernă de aer, denumită „aeropaleta“, care înlocuieşte cu succes podurile rulante, ea fiind realizată cu un consum de metal şi energie electrică foarte redus, în comparaţie cu alte agregate pentru astfel de operaţiuni. Directorul centrului, Vasile Antonovici, informează pe secretarul general al partidului că, în urma reproiectării întregii game de maşini de ridicat şi transportat aflate în producţia întreprinderii , timişorene se va obţine, la nivelul întreprinderii, o economie de metal de circa 16 000 tone in ultimii doi ani ai actualului plan cincinal, iar pentru perioada 1981—1985 încă 35 000 de tone. Totodată, consumul de energie electrică al produselor va fi mai mic cu circa 57 000 megawaţi/oră. Secretarul general al partidului examinează cu atenţie numeroase utilaje, cere explicaţii cu privire la caracteristicile lor tehnice şi recomandă pentru unele produse să se revadă proiectele, în vederea diminuării şi mai mult a consumurilor de metal şi energie. Prof. Traian Sălăjan, directorul Institutului de sudură şi încercarea materialelor din Timişoara, informează pe secretarul general al partidului despre aportul cercetătorilor din acest institut la asamblarea prin sudură a unor maşini de ridicat şi transport uzinal. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu insista şi cu acest prilej pentru o mai intensă conlucrare intre cercetare, proiectare şi producţie, în vederea ridicării continue a nivelului calitativ al întregii activităţi din întreprindere. La sfîrşitul vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, felicitînd colectivul întreprinderii timişorene, pe toţi muncitorii, tehnicienii şi inginerii pentru rezultatele bune, le-a recomandat să facă totul pentru ridicarea continuă a gradului de tehnicitate, de organizare a muncii, pentru a produce utilaje mai multe şi pentru ca întreprinderea să devină o unitate-model, o unitate fruntaşă pe tară. Directorul general alunitătii l-a.. asigurat pe secretarul general al partidului că întregul colectiv de muncitori, tehnicieni şi ingineri nu va precupeţi nici un efort pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor, pentru infăptuirea in cele mai bune condiţii a programului de modernizare si dezvoltare în continuare a întreprinderii. In timpul vizitării unor sectoare de producţie a fost examinat Împreună cu ministrul industriei uşoare, tovarăşa Lina Ciobanu, cu reprezentanţi ai centralei şi conducerii unităţii modul în care colectivul întreprinderii acţionează pentru înfăptuirea sarcinilor privind creşterea eficienţei economice şi a calităţii în lumina indicaţiilor date de secretarul general al partidului. S-au relevat rezultatele obţinute pe linia înnoirii şi diversificării sortimentelor, valorificării superioare a materiilor prime şi materialelor, recuperării şi refolosirii unor materiale, reducerii consumurilor specifice, economisirii energiei şi combustibilului diminuării cheltuielilor de producţie. Gazdele au informat, de asemenea, despre acţiunile întreprinse pentru creşterea şi modernizarea capacităţilor de producţie, pentru aplicarea de tehnologii noi, subliniind că întreprinderea a realizat, de la începutul acestui cincinal, o producţie suplimentară care le permite să lucreze, în prezent, cu un trimestru în avans faţă de plan. Totodată, s-a arătat că întreprinderea utilizează în proporţie de mai mult de 35 la sută materii prime indigene, că ea foloseşte din plin posibilităţile de care dispune pentru adaptarea rapidă la cerinţele modei, fabricarea de ţesături tot mai uşoare, in desene si culori diverse. ..întreprinderea realizează astfel produse apreciate atrit pe piaţa internă, cit şi la export. în acelaşi timp, au fost evidenţiate căile prin care s-a redus greutatea ţesăturilor pentru costume cu 20—22 g pe mp, iar a ţesăturilor pentru pardesiuri cu aproape 100 g pe mp. S-a subliniat că programele de viitor prevăd măsuri pentru diminuarea in continuare a consumurilor, reducerea greutăţii ţesăturilor. în timpul vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu se opresc adesea în faţa războaielor de ţesut şi maşinilor de finisaj, examinează ţesăturile. Apreciind realizările colectivului pentru ridicarea calităţii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat să se acţioneze cu mai multă perseverenţă pentru folosirea din plin a maşinilor şi a timpului de lucru, reducerea în continuare a greutăţii produselor, diversificarea gamei sortimentale, ridicarea în permanenţă a parametrilor de calitate. In acest sens s-a cerut ca, în colaborare cu unităţile industriei chimice, să se găsească soluţii noi pentru obţinerea de fire şi fibre de calitate superioară, care să confere ţesăturilor un tuşeu mai plăcut, un aspect mai frumos. In încheierea vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a felicitat colectivul întreprinderii şi i-a urat noi succese în activitatea ce o desfăşoară. Mulţumind, gazdele s-au angajat in fata secretarului general al partidului să facă totul pentru traducerea in viată a Imperativelor actualului cincinal si a celor izvorite din proiectele de Directive ale celui de-al Xll-lea Congres al partidului. Este vizitată In continuare întreprinderea „Electromotor“, unitate cubogată tradiţie în producţia de motoare electrice din ţara noastră. Secretarul general al partidului a fost informat de conducerea ministerului de resort, a centralei industriale de profil şi a întreprinderii despre modul cum se îndeplineşte planul, despre măsurile luate în scopul realizării exemplare a cincinalului şi a sarcinilor privind producţia de motoare electrice, reducerea în continuare a consumului de energie, materii prime, materiale şi îndeosebi metal, stabilite la recenta şedinţă de lucru de la C.C. al P.C.R. cu consiliul de conducere al Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini. Directorul Întreprinderii, Marin Tănase, raportează că prin transpunerea în practică a Indicaţiilor date de secretarul general al partidului cu prilejul vizitei din 1971, care au constituit linii directoare în activitatea întregului colectiv, s-au obţinut realizări de prestigiu. Astfel, gradul de ocupare a spaţiilor construite a crescut de la 79 la 99,7 la sută, fapt ce asigură o producţie suplimentară anuală în valoare de 300 milioane lei şi beneficii de 70 milioane lei, iar ponderea maşinilor şi utilajelor realizate prin autodotare a sporit de la 4 la 60 la sută. întreprinderea „Electromotor“ — Timişoara constituie un exemplu în privinţa folosirii eficiente a suprafeţelor şi a dotării, prin forţe proprii, cu tehnică modernă de înalt randament. Acestea confirmă potenţialul creator al specialiştilor noştri, capacitatea acestora de a concepe şi înfăptui agregate la parametri comparabili cu cele fabricate in străinătate. O consecinţă firească a acestor realizări, a hotăririi comuniştilor, a tuturor muncitorilor şi specialiştilor de a-şi onora cu cinste sarcinile ce le revin, o reprezintă şi faptul că în acest an prevederile de plan au fost îndeplinite la toţi indicatorii, existînd premise ca sarcinile pe întregul cincinal la producţia-marfă să fie îndeplinite cu circa 130 zile mai devreme. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu sunt invitaţi să viziteze o expoziţie care sintetizează realizările cele mai recente şi preocupările de dezvoltare in perspectivă a producţiei, de perfecţionare a acesteia, de diminuare a consumurilor şi reducere a cheltuielilor. Sunt prezentate numeroase tipuri de motoare electrice mici şi medii din cele peste 300 de tipodimensiuni ce se fabrică în unitate. Prin îmbunătăţirea performanţelor acestor produse, unităţile în care ele sunt folosite vor obţine în cursul acestui an o economie de energie electrică de circa 60 000 megawaţi/ oră. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu ii sunt înfăţişate o serie de motoare noi destinate maşinilor-unelte, agregatelor de ridicat, industriei textile şi altor domenii de activitate. Dintre noutăţile din expoziţie reţine atenţia în mod deosebit maşina electronică de echilibrat rotoare pentru motoare electrice, invenţie a specialiştilor de aici. Acest utilaj de înaltă tehnicitate se realizează şi pentru nevoile celorlalte întreprinderi electrotehnice din ţară. Prezentînd programul privind realizarea în perspectivă a producţiei de motoare electrice, ministrul Ion Avram a expus acţiunile preconizate de minister şi centrală în vederea sporirii acestei producţii, între care preluarea de către întreprinderile din Timişoara şi Săcele a fabricaţiei anumitor tipuri de motoare de la unitatea de specialitate din Bucureşti. Se vizitează apoi câteva sectoare de bază ale întreprinderii „Electromotor“. De la bun început se remarcă numărul mare de instalaţii şi agregate realizate de specialiştii unităţii. Dintre acestea se disting liniileagregat pentru prelucrarea carcaselor, liniile automate de bobinat, de roboţi. Felicitînd specialiştii de aici pentru agregatele originale concepii (Continuare in pag. a IlI-a) LA ÎNTREPRINDEREA MECANICĂ In centrul dialogului cu muncitorii şi specialiştii — modernizarea procesului productiv LA ÎNTREPRINDEREA INDUSTRIA LÎNII Calitate superioară înseamnă eficienţă înaltă VIZITA DE LUI A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN JUDEŢUL TIMIŞ LA ÎNTREPRINDEREA „ELECTROMOTOR" Un colectiv destoinic, unde potenţialul tehnic este folosit din plin La Expoziţia realizărilor economiei judeţului Timiş Simbol al stimei şi respectului, al dragostei profunde, înalţilor oaspeţi II se înmîneaza cheia şi placheta oraşului La I.A.S. Variaş, unitate recunoscută pentru rezultatele in creşterea producţiei zootehnice