Scînteia, iulie 1980 (Anul 49, nr. 11775-11801)

1980-07-22 / nr. 11793

ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLIX Nr. 11793 Prin ediţia Marți 22 iulie 1980______16 PAGINI - 30 BANI Temunarilor Imperi socialiste din imail decarii si imitate, chezășia viitorului comiinist al patriei UNITATEA DE NECLINTIT DINNE PARIID $I POPOD, MUNCA PUNA DE ADNEGARE PENTRU TRANSPUNEREA IN VIATA A PATRIOTICELOR ÎNDEMNURI AII TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUSESCU întregul nostru popor, intr-o atmosferă de înaltă însufleţire, cu profundă satisfacţie şi bucurie a trăit in aceste zile evenimentul împlinirii a 15 ani de la Congresul al IX-lea al partidului — moment de răscruce in viaţa social-politică a ţării, care a inaugurat şi determinat epoca socotită astăzi, la noi şi in lume, drept fără egal, cea mai fertilă şi mai bogată in impliniri din Întreaga istorie a patriei. Se poate spune că acest eveniment s-a constituit intr-o manifestare politică de o amploare deo■ebită, devenind , practic o sărbătoare a partidului, a tuturor comuniştilor, a Întregii noastre naţiuni. Ca un moment culminant in suita manifestărilor consacrate împlinirii a 15 ani de la Congresul al IX-lea, s-a înscris reuniunea solemnă a Înaltelor foruri ale conducerii de partid şi de stat, In cadrul căreia tovarăşului Nicolae Ceauşescu i-a fost inminat Mesajul Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Printr-o profundă şi cuprinzătoare analiză, mesajul a relevat însemnătatea excepţională a Congresului al IX-lea în viaţa partidului şi a ţârii. După cum s-a arătat în mesaj, dinamismul pe care l-a cunoscut dezvoltarea industriei, agriculturii, a întregii economii in aceşti 15 ani, schimbările profunde ale structurii producţiei in concordanţă cu exigenţele revoluţiei tehnico-ştiinţifice, ridicarea la o viaţă nouă, Înfloritoare a tuturor judeţelor şi localităţilor patriei, afirmarea tot mai puternică a ştiinţei, ca forţă motrice a societăţii, înflorirea învăţământului, amploarea pe care a căpătat-o întreaga viaţă spirituală a poporului, marile realizări pe ţărimul ridicării nivelului general de trai, rodnica activitate pentru educarea revoluţionară a oamenilor muncii, pentru dezvoltarea conştiinţei lor socialiste şi cetăţeneşti, procesul amplu de adîncire a democraţiei socialiste, întărirea continuă a rolului conducător al partidului, a capacităţii sale de a uni, organiza şi pune in valoare energiile creatoare ale poporului, activitatea intensă şi rodnică desfăşurată de ţara noastră pe plan internaţional — toate acesteaîşi au sorgintea în hotăririle şi orientările cutezătoare, cu adevărat ştiinţifice, ale Congresului al IX-lea, ale celorlalte congrese care i-au urmat. Pe bună dreptate s-a subliniat un mesaj că Înfăptuirile fără precedent ale acestei perioade poartă inconfundabila pecete a gîndirii şi acţiunii revoluţionare a celui pe care Congresul al IX-lea l-a ales în suprema funcţie de conducere in partid — tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a spiritului profund înnoitor, revoluţionar, patriotic, pe care l-a introdus in viaţa partidului şi a Întregii societăţi. Toţi cetăţenii ţării,, comunişti sau nemembri de partid, subscriu la aprecierile mesajului care, din glas gîndurilor şi sentimentelor Întregului popor, subliniază : „noi toţi vă exprimăm, din adincul inimii, mult iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, stima şi preţuirea noastră deosebită pentru tot ceea ce aţi făcut şi faceţi pentru binele şi înflorirea naţiunii noastre, pentru gloria României socialiste. Acest deceniu şi jumătate de cinci vă aflaţi in fruntea partidului nostru s-a înscris cu litere de aur în măreaţa cartă a construcţiei noastre socialiste şi comuniste. Vă dorim cu toţii, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ani mulţi şi fericiţi, multă sănătate şi putere de muncă pentru ca, în fruntea partidului şi statului, să conduceţi întregul nostru popor pe culmi tot mai măreţe de civilizaţie şi progres, de bunăstare şi pace“. Aceleaşi ginduri şi sentimente străbat şi telegramele adresate in aceste zile tovarăşului Nicolae Ceauşescu de organizaţiile de partid, instituţiile centrale de stat, organizaţiile de masă şi obşteşti, de oamenii muncii aparţinînd celor mai diverse categorii sociale, telegrame care, asemenea unor izvoare răsărind din toate colţurile ţării, se unesc într-un imens fluvlu al omagiului întregii naţiuni pentru conducătorul iubit. Primind omagiul comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii, al întregului popor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a omagiat, la rîndul său, in strălucita cuvîntare rostită în cadrul reuniunii solemne, partidul comunist, care işi Îndeplineşte cu cinste misiunea istorică, conducind poporul pe jalea luminoasă a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate , a omagiat poporul, făuritorul tuturor succeselor, al măreţei opere din aceşti 15 ani. Omagiu care şi-a găsit o vie expresie In însuşi legămîntul secretarului general al partidului: „Voi face totul şi in viitor pentru a răspunde încrederii partidului, a poporului, pornind de la faptul că, fiind comunist, fiind revoluţionar, pentru mine nimic nu este mai presus decit interesele poporului, cauza libertăţii sale, a progresului său, a realizării socialismului şi comunismului, a asigurării unui nivel de viaţă, material şi spiritual, tot mai inart, a dezvoltării continue a patriei, a întăririi independenţei şi suveranităţii României socialiste“. Ansamblul manifestărilor consacrate aniversării unui deceniu şi jumătate de la Congresul al IX-lea al partidului au prilejuit o vie afirmare a ataşamentului şi încrederii nemărginite pe care oamenii muncii le nutresc faţă de partidul comunist ; ele au pus în lumină, odată mai mult. In toată plenitudinea şi strălucirea, acea caracteristică dominantă a societăţii noastre pe care o reprezintă unitatea indestructibilă a Întregii naţiuni, a tuturor cetăţenilor ţării, fără deosebire de naţionalitate, in jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu , unitate pe care experienţa a învederat-o ca fiind temeiul trăiniciei şi forţei de neînvins a orinduirii noastre, chezăşia unor noi şi tot mai mari succese in viitor. Un adevăr fundamental al acestor ani a fost sintetizat in aprecierea secretarului general al partidului: „Linia generală, atit in politica internă, cit şi in politica internaţională a fost justă şi nu i-aş aduce — cu expe(Continuare in pag. a IV-a) MUNICIPIUL BUCUREŞTI — Rememorăm în aceste zile drumul străbătut de-a lungul etapei pe care o numim, pe drept cuvint, cea mai fertilă şi bogată in realizări din întreaga noastră istorie şi, in fascinanta derulare a unei asemenea grandioase retrospective, desluşim impresionantele coordonate ce definesc esenţa noului destin al patriei. Cum se înfăţişează astăzi, tovarăşe prim-secretar, trăsăturile fundamentale ale ultimului deceniu şi jumătate de istorie nouă, din perspectiva înnoirilor bucureştene 7 — La 15 ani de la Congresul al IX-lea al partidului trăim cu toţii sentimentul de a fi durat în această perioadă o operă care, prin amploarea şi complexitatea ei fără seamăn, depăşeşte fruntariile timpului, constituind cea mai viguroasă expresie a forţei de creaţie a unui popor hotărît să-şi făurească în demnitate destinul liber si luminos pe care şi-l doreşte. Pe toate meridianele se vorbeşte astăzi cu admiraţie despre „miracolul românesc“ in peisajul complex al dezvoltării lumii contemporane. Acest miracol işi are temeiul in spiritul Înnoitor, deschis în toate domeniile, de Congresul al IX-lea al partidului. Atunci am descoperit in noi înşine izvorul dătător de forţă pentru a edifica, pe pămintul străbun al patriei, noua societate socialistă multilateral dezvoltată — sinteză a celor mai alese virtuţi ale făurarilor ei. Şi cea dinţii dovadă în acest sens a fost actul istoric al alegerii in fruntea partidului a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, comunistul de omenie, revoluţionar consecvent, clarvăzător în gindire şi faptă, omul în care poporul român şi-a găsit întruchiparea propriilor virtuţi şi aspiraţii. Tot ceea ce am Înfăptuit de la Congresul al IX- lea al partidului şi pînă astăzi poartă amprenta personalităţii şi concepţiei sale de o excepţională forţă novatoare. Întemeiată pe cunoaşterea aprofundată a realităţilor societăţii noastre socialiste, a cerinţelor şi perspectivelor ei de dezvoltare continuă şi accelerată, pe încrederea nelimitată în inepuizabilele energii şi resurse creatoare ale harnicului şi talentatului nostru popor. Pentru toate acestea, pentru inflăcăratul patriotism si spirit revoluţionar cu care conduce opera de edificare a noului destin socialist al patriei, în aceste zile, asemeni întregului partid. Întregului popor, oamenii muncii din Capitală, comuniştii aduc vibrantul lor omagiu celui mai iubit şi ales fiu al ţării. Prefacerile înnoitoare pe care, in acest scurt răstimp, odată cu ţara, le-a cunoscut si Capitala ei, ilustrează cu putere justeţea hotăririlor Congresului al IX-lea, a Programului partidului — chintesenţă a opţiunilor, înţelepciunii şi voinţei Întregului popor pentru definirea drumului propriu de dezvoltare economico-socială. Din perspectiva împlinirii obiectivelor mereu mai ample, prefigurate de congresele şi conferinţele naţionale ale partidului în această perioadă , pe care acum le regăsim In forţa şi dinamismul industriei bucureştene, in sporirea capacităţii cercetării ştiinţifice si învăţământului, in dezvoltarea urbanistică si in ritmurile înalte ale creşterii nivelului de viaţă — rememorăm astăzi biografia unei etape dense in fapte, in ale cărei trăsături de esenţă identificăm viziunea ştiinţifică si spiritul revoluţionar, cutezător ce caracterizează activitatea prodigioasă a secretarului general al partidului, preocuparea sa statornică, de zi cu zi, ceas de ceas, pentru a imprima in modul nostru de a munci si acţiona un suflu în Convorbire consemnată de Dumitru TIRCOB (Continuare in pag. a II-a) 1 ( 15 ANI DE LA CONGRESUL AL IX-LEA AL PARTIDULUI ■ ani de istorie nouă, revoluţionară a patriei, de puternic svint creator în construcţia socialistă Capitala - inima mereu tînârâ a ţâri, în ritmurile inncitoare ale prezentului socialist Convorbire cu tovarăşul GHEORGHE PANĂ prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R. Imagini-simbol pentru noul destin al celui mai mare oraş al ţării. O binecunoscută arteră bucureşteanâ - Calea Moşilor. Aşa cum o puteam vedea pînă mai ieri, la scara măruntelor prăvălii şi dughene înghesuite de-a lungul vechiului Pod al Tirgului de Afară. Şi replica ei durată in ultimii doi ani, care alcătuieşte astăzi, impreuna cu noua Colentină, o impunătoare magistrală, demnă de luminile civilizaţiei socialiste Foto : S. Cristian TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe Khaled Al-Fahhoum, preşedintele Consiliului Naţional Palestinian Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, luni, pe Khaled Al-Fahhoum, preşedintele Consiliului Naţional Palestinian (C.N.P.), care a făcut o vizită în ţara noastră. Oaspetele a fost Însoţit de Abdel Mohsen Abou Maizer şi Talal Naji, membri ai Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei şi al Consiliului National Palestinian. La primire a luat parte tovarăşul Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe. A fost de faţă Khaled Al-Sheikh, reprezentantul permanent al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei în ţara noastră. Preşedintele Consiliului Naţional Palestinian a adresat preşedintelui Nicolae Ceauşescu, din partea preşedintelui Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, Yasser Arafat, un cordial salut, exprimînd, şi cu acest prilej, Partidului Comunist Român, secretarului general al P.C.R., României socialiste, întreaga recunoştinţă pentru sprijinul politic, diplomatic, material şi moral acordat luptei poporului palestinian, pentru acţiunile constructive întreprinse în vederea realizării unei păci drepte şi durabile în Orientul Mijlociu. Mulţumind, preşedintele Nicolae Ceauşescu a rugat să se transmită preşedintelui Yasser Arafat un cald salut prietenesc şi cele mai bune urări In înfăptuirea năzuinţelor Poporului palestinian de libertate, independenţă şi progres social. In cadrul întrevederii au fost subliniate cu satisfacţie bunele raporturi de prietenie, solidaritate si colaborare activă existente între Partidul Comunist Român si Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei. Intre popoarele român si palestinian. Totodată, s-a manifestat dorinţa comună de a lărgi si aprofunda continuu aceste relaţii, in folosul ambelor popoare, al cauzei juste a poporului palestinian, al păcii si înţelegerii intre naţiuni, al cooperării si progresului in lume. Secretarul general al Partidului Comunist Român si preşedintele Consiliului National Palestinian au abordat, de asemenea, unele aspecte ale situaţiei internaţionale actuale şi, îndeosebi, cu privire la ultimele evoluţii ale situaţiei din Orientul Mijlociu si căile de înfăptuire a unei păci drepte si trainice în această regiune. In legătură cu aceasta, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reafirmat poziţia Partidului Comunist Român, a ţării noastre, subliniind că P.C.R., România socialistă se pronunţă cu hotărire pentru soluţionarea globală, pe cale politică a conflictului, pe baza retragerii Israelului din teritoriile ocupate in urma războiului din 1967, rezolvării problemei poporului arab palestinian, a respectării dreptului său la autodeterminare — inclusiv prin crearea unui stat palestinian independent — asigurării independentei si integrităţii tuturor statelor din regiune. In acest sens, de ambele părti s-a subliniat că sunt necesare noi iniţiative pentru impulsionarea unei soluţionări politice globale a situaţiei in regiune, care să ducă la instaurarea unei păci juste si durabile in Orientul Mijlociu, in conformitate cu interesele tuturor popoarelor din zonă, ale păcii si securității internaţionale, întrevederea s-a desfăşurat intr-o atmosferă de caldă cordialitate si prietenie. „naltă satisfacţie pentru măreţele realizări socialiste ale celei mai rodnice perioade din istoria ţării, voinţă unanimă de a transforma în faptă vie, durabilă hotăririle partidului, îndrumările secretarului său general“ Telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu PAGINA A III-A In această săptămînă Pretutindeni Recoltarea griului se desfăsoară intens in cea mai mare parte a tării. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, pină in seara zilei de 20 iulie griul a fost strîns de pe 1 137 500 hectare — 51 la sută din suprafaţa cultivată. După judeţele Ialomiţa, Brăila, Constanţa şi Ilfov, ieri au anunţat încheierea recoltării griului şi judeţele Dolj, Mehedinţi şi Olt. Sunt rezultate care demonstrează că, acţionind in spiritul indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu de a strînge recolta în timp scurt şi fără pierderi, oamenii muncii din agricultura acestor judeţe, cu sprijinul organelor de partid şi agricole, au folosit din plin combinele şi celelalte utilaje, reuşind astfel să desfăşoare cea mai scurtă campanie de recoltare. • Acum, secerişul este in plină desfăşurare in zona colinară si se extinde si în partea de nord a tării. Există toate condiţiile ca, pretutindeni, recoltarea griului să se încheie cit mai repede. Dealtfel, din judeţele situate in sudul tării au fost transferate în nord un însemnat număr de combine si alte utilaje. Important este ca, printr-o temeinică organizare a muncii, prin realizarea şi depăşirea vitezelor zilnice prevăzute în toate unităţile agricole, in toate judetele, griul să fie strins in cel mai scurt timp, spre a se evita orice pierderi de recoltă. Practic, în această săptămînă — aşa cum a indicat comandamentul central pentru agricultură — recoltarea trebuie să se încheie in zona colinară din sudul ţării şi Moldova, precum şi in cimpia de vest. Concomitent cu secerişul, trebuie să fie intensificate transportul, depozitarea si livrarea cantităţilor de griu contractate la fondul de stat, îndeplinirea sarcinilor de livrări trebuie să preocupe îndeaproape consiliile de conducere şi organizaţiile de partid din fiecare cooperativă agricolă, aceasta constituind o obligaţie fundamentală, o înaltă îndatorire patriotică. Tot atit de important este să se strîngă si să se transporte mai repede paiele din cîmp la locurile de depozitare a furajelor. Subliniem aceasta întrucît, în nu puţine locuri s-au creat decalaje mari intre suprafeţele recoltate si cele eliberate de paie. Aceasta explică in bună măsură de ce pină la 20 iulie au fost însămînţate numai 697 500 hectare — adică 49 la sută din suprafaţa destinată culturilor duble. In aceste zile hotăritoare ale bătăliei secerişului, organizaţiile de partid de la sate, conducerile unităţilor agricole, sprijinite îndeaproape de organele judetene de partid si agricole, au datoria să acţioneze energic pentru mobilizarea tuturor forţelor umane si mecanice in vederea stringerii si înmagazionării in cel mai scurt timp a întregii recolte de griu. viteze maxime la seceriş! Stadiul recoltării griului la 20 iulie