Scînteia, septembrie 1985 (Anul 54, nr. 13382-13406)

1985-09-15 / nr. 13394

PAGINA 2 SCÂNTEIA — duminică 15 septembrie 1985 TOVARĂŞUL NCOLAE CEAUSESCU, ÎMPREUNA CU TOVARĂŞA ELENA CEAUSESCU, A PARTICIPAT LA DESCHIDEREA NOULUI AN DE INVATAMINT (Urmare din pag. I) răşei Elena Ceauşescu, drapele tricolore şi roşii. Tineri şi tinere, in pitoreşti costume populare, au interpretat cîntece şi dansuri din această zonă a Moldovei. Din loc în loc, grupuri de tineri executau reuşite exerciţii de gimnastică sportivă. Miile de tineri, împreună cu ceilalţi oameni ai muncii prezenţi pe arterele principale ale oraşului, au reafirmat sentimentele de aleasă dragoste şi preţuire pe care ieşenii, alături de întregul nostru popor, le poartă conducătorului partidului şi statului. Ei au scandat cu însufleţire „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul „Ceauşescu-tinerii !“. In această zi de început de an , şcolar şi universitar, sărbătoarescumpă şi tradiţională pentru întregul popor, cadrele didactice, milioanele de elevi şi studenţi ai ţării şi-au îndreptat gîndul plin de recunoştinţă spre conducătorul iubit,al partidului şi statului, tovarăşul ,Nicolae Ceauşescu, pentru preocuparea statornică manifestată faţă de dezvoltarea şi modernizarea continuă a învăţămîntului, faţă de pregătirea temeinică pentru viaţă şi muncă a tineretului patriei, pentru rolul important conferit şcolii în societate, în nobila operă de formare multilaterală a omului nou, în activitatea generală de edificare a socialismului şi comunismului în România. Slujitorii şcolii, întregul tineret studios se mîndresc cu faptul că, in perioada deschisă de Congresul al IX-lea al partidului, perioada unor adinei prefaceri înnoitoare şi a unor grandioase înfăptuiri în toate domeniile de activitate, intrată în istorie şi în conştiinţa naţiunii cu numele marelui ei ctitor — „Epoca Nicolae Ceauşescu“ — s-a scris şi în domeniul învăţămîntului cel mai de seamă capitol al istoriei sale. Călăuzită de concepţia umanistă asupra învăţămîntului a secretarului general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, bucurîndu-se, totodată, de îndrumarea şi sprijinul nemijlocit, permanent al tovarăşei Elena Ceauşescu, eminent om politic, om de ştiinţă de reputaţie internaţională, şcoala românească a înregistrat o intensă dezvoltare reflectind spiritul dinamic, cutezător şi înnoitor al acestor ani luminoşi. Astfel, învăţămîntul preşcolar a devenit, prin organizare, cuprindere şi conţinut, prima treaptă a sistemului educaţional. In acelaşi timp, a fost generalizat învăţămîntul obligatoriu de 10 ani, frecventat astăzi de toţi copiii ţării. De asemenea, s-au dezvoltat puternic învăţămîntul liceal şi superior, cu precădere cel tehnic şi agronomic. A avut loc, totodată, o profundă restructurare a conţinutului şi desfăşurării procesului instructiv-educativ, realizîndu-se integrarea învăţămîntului cu cercetarea ştiinţifică, producţia şi practica social-politică. Ultimele două decenii au marcat o creştere însemnată ia populaţiei şcolare, fiecare al patrulea cetăţean al ţării fiind cuprins intr-o formă organizată de învăţămînt. Baza materială s-a extins considerabil, suprafaţa construcţiilor şcolare ridicate în intervalul 1965—1985 echivalînd cu suprafaţa a 10 mari oraşe. Sînt date şi fapte care atestă înflorirea fără precedent pe care a cunoscut-o întregul nostru învăţămînt, care este gratuit şi are un profund caracter democratic, îndeplinindu-şi cu cinste misiunea de onoare încredinţată, şcoala îşi aduce o contribuţie de preţ la pregătirea şi educarea tineretului ţării în spirit patriotic, revoluţionar, la asigurarea cadrelor necesare tuturor domeniilor de activitate, la afirmarea personalităţii umane, la formarea omului nou, constructor conştient şi devotat al socialismului şi comunismului în România. Dezvoltarea impetuoasă a învăţământului îşi găseşte o elocventă ilustrare la Iaşi, oraş cu îndelungate şivaloroase tradiţii ştiinţifice şi culturale, cu vii rezonanţe în viaţa spirituală a ţării. Epoca istorică inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului a însemnat şi pentru acest strălucit centru de învăţămînt românesc perioada cea mai fertilă, mai bogată în împliniri. Aici îşi desfăşoară activitatea peste cinci mii de cadre didactice, în şcolile şi institutele de învăţămînt superior ieşene studiază 80 000 de elevi şi aproape 25 000 de studenţi, de două ori mai mulţi decît în 1965. Asemenea tuturor copiilor şi tinerilor patriei, el beneficiază de minunate condiţii de viaţă şi învăţătură. Iaşiul dispune, în prezent, de 1 250 săli de clasă, 837 laboratoare, 253 ateliere şcolare, 68 internate şi cămine , în majoritate construite în ultimele două decenii. Sosirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu la Institutul politehnic Iaşi s-a desfăşurat în această atmosferă entuziastă, de înaltă mîndrie patriotică, ce caracterizează sărbătoarea şcolii româneşti. Coruri reunite au interpretat cunoscutul cîntec revoluţionar „Partidul — Ceauşescu — România“. O formaţie alcătuită din membri ai gărzilor patriotice şi ai detaşamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei a prezentat onorul. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au fost salutaţi cu deosebită stimă şi consideraţie de Ion Teoreami, ministrul educaţiei şi învăţămîntului, Ani Matei, secretar al C.C. al U.T.C., preşedintele Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România, de rectorii institutelor de învăţămint superior din Iaşi, de alte cadre didactice. Reprezentanţii studenţilor de la Politehnica ieşeană au oferit tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu frumoase buchete de flori, le-au adresat emoţionante cuvinte de bun venit. Institutul politehnic, puternică unitate de învăţămînt din cadrul Centrului universitar Iaşi, a cunoscut o amplă dezvoltare, îndeosebi în perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului. In prezent, 15 000 de tineri se pregătesc în domenii de mare însemnătate ale economiei naţionale — electrotehnică şi electronică,, construcţii de maşini, industria uşoară, chimie, construcţii, hidrotehnică. In holul Facultăţii de electrotehnică a fost vizitată expoziţia organizată sub genericul „Epoca Ceauşescu — epoca de aur a învăţămîntului românesc“..Expoziţia, prezintă evoluţia învăţămîntului superior ieşean in ultimii 20 de ani, realizări reprezentative ale studenţilor , din acest centru universitar. Sunt expuse la loc de cinste numeroase volume în limba română şi în limbi străine din opera tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Sunt, de asemenea, prezentate lucrările ştiinţifice ale tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu. Adresindu-se distinşilor oaspeţi, rectorul Institutului politehnic, Cameluţa Beldie, a subliniat că în perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului zestrea universitară a acestui prestigios lăcaş de învăţămînt a sporit considerabil. Spaţiile de studii s-au dublat, laboratoarele au fost echipate cu aparatură modernă, fiind create condiţii optime pentru pregătirea specialiştilor de miine. Au fost vizitate, de asemenea, laboratoarele de automatizări şi electronică cuprinzînd realizări semnificative pentru această dimensiune fundamentală a invăţămintului superior românesc — aceea de puternic nucleu de cercetare ştiinţifică pus in slujba dezvoltării economice. Rezultatele obţinute de colectivele de studenţi şi cadrele didactice de la Facultatea de electrotehnică sunt puse în evidenţă de faptul că multe din realizările lor au fost introduse in fabricaţia curentă a unor întreprinderi republicane. De altfel, valoarea lucrărilor efectuata in cadrul contractelor de cercetare încheiate cu unităţile productive depăşeşte 1,5 milioane lei anual. Printre cele mai recente se numără noile tipuri de microfoane de uz general, receptoare radiotelegrafice, regulatoare de temperatură, alte echipamente din domeniul electronicii şi automatizării. Exemplară pentru colaborarea dintre Politehnică şi întreprinderile ieşene este staţia pentru radiocomunicaţii destinată navelor fluviale, ce urmează să fie fabricată în acest an la „Tehnoton“. A reţinut atenţia, de asemenea, modulul robot comandat cu microprocesor, ce poate fi utilizat la transportul pieselor între operaţii, la alimentarea maşinilor automate de prelucrări mecanice. Nivelul tehnic ridicat caracterizează şi sistemele de comandă pentru roboţi industriali, dotate cu echipamente de programare simple şi eficiente, ca şi aparatura necesară înfăptuirii programului de realizare a roboţilor cu inteligenţă artificială. O atenţie specială s-a acordat realizărilor laboratorului de inventică, a cărui activitate este orientată spre introducerea unor tehnologii neconvenţionale, de mare productivitate şi eficienţă, în industrie. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu le-au fost prezentate o serie de tehnologii, dintre care se remarcă ambutisarea hidrodinamică, metodă modernă de obţinere a unor produse cu caracteristici deosebite. Un exemplu concludent îl reprezintă panourile ambutisate pentru conteinere, a căror rezistenţă mecanică este ridicată. Se menţionează că această tehnologie poate fi extinsă cu succes la producerea unor componente ale locomotivelor, vagoanelor, autoturismelor de teren. S-au evidenţiat realizarea şi punerea în exploatare a presei de 20 000 tone forţă, precum şi preocupările pentru executarea unor piese de puteri mult mai mari. Secretarul general al partidului a apreciat în mod deosebit aceste realizări de înaltă tehnicitate şi a indicat să fie introduse în cit mai scurt timp in producţie la scară industrială. Au fost înfăţişate, totodată, rezultatele obţinute de studenţii diferitelor facultăţi, sub îndrumarea cadrelor didactice, atît în activitatea propriu-zisă de instruire, cît şi în cea de cercetare ştiinţifică. S-a evidenţiat că în perioada 1981—1985, prin aplicarea în practică a cercetărilor ştiinţifice ale studenţilor de la Politehnică s-a obţinut o producţie în valoare de peste 460 milioane lei. Elementul calitativ definitoriu al acestei activităţi îl constituie implicarea cercetării studenţeşti în dezvoltarea şi modernizarea unor domenii de importanţă deosebită — valorificarea superioară a materiilor prime şi materialelor refolosibile, folosirea de noi surse de energie şi soluţii pentru economisirea acesteia, perfecţionarea aparaturii de automatizare şi control a proceselor de producţie, realizarea de scule aşchietoare, reactivi chimici, proiectarea sistemelor de hidroamelioraţii şi de aprovizionare cu apă a localităţilor judeţului. Aceste preocupări se regăsesc în expoziţie ca teme de cercetare finalizate, datele de pe panouri şi grafice, exponatele în sine reflectind o activitate dinamică, in strinsă legătură cu producţia, cu cerinţele progresului tehnic. Au fost prezentate, totodată, o serie de alte produse noi create de studenţi , alimente de protecţie, medicamente care valorifică principiile active ale florei din zonă, precum şi noile soiuri de plante şi cereale adaptate condiţiilor de climă şi relief ale judeţului. De altfel, dominanta întregii expoziţii o constituie legătura organică dintre învăţămînt, cercetare şi producţie, triada fundamentală a învăţămîntului românesc modern. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au cerut explicaţii privind stadiul punerii in practică a tehnologiilor şi produselor noi prezentate şi au indicat să se grăbească asimilarea rapidă în unităţile productive, cerind să fie asigurată o riguroasă selecţie a acestora pe criterii de maximă eficienţă. Un loc aparte in expoziţie este consacrat activităţilor cultural-artistice şi sportive studenţeşti desfăşurate in cadrul Festivalului „Cintarea României“, al competiţiei naţionale „Daciada“. Informînd despre participarea membrilor Asociaţiei Studenţilor Comunişti din centrul universitar Iaşi la realizarea unor importante obiective social-economice ale ţării, s-a subliniat că in cincinalul actual aproape 25 de mii de studenţi s-au constituit în brigăzi de muncă patriotică pe şantierele naţionale şi cele locale. Secretarul general al partidului a felicitat cadrele didactice şi studenţii pentru frumoasele rezultate obţinute în procesul instructiv-educativ şi le-a urat noi succese in munca lor de viitor. La plecarea de la Institutul politehnic, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost salutaţi din nou cu deosebită căldură de mii de locuitori ai Iaşiului. Pe întregul traseu parcurs pînă la locul de desfăşurare a adunării populare, cei prezenţi au aclamat, şi ovaţionat cu putere, au scandat cu entuziasm numele partidului şi al secretarului său general, dînd expresie sentimentelor de dragoste şi recunoştinţă ale tuturor cetăţenilor judeţului faţă de conducătorul stimat al partidului şi statului, deplinei satisfacţii şi bucuriei de a saluta din nou în mijlocul lor pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe tovarăşa Elena Ceauşescu in această zi de aleasă sărbătoare a şcolii româneşti. Noua vizită de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa, Elena Ceauşescu, s-a în Cut prilejul vizitei de lucru în judeţul Iaşi a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi al deschiderii anului de învăţămînt 1985—1986, în Piaţa centrului civic al municipiului Iaşi a avut loc o impresionantă adunare populară. Peste 150 000 de oameni ai muncii din oraşul reşedinţă de judeţ, din alte localităţi ieşene, oţelari, metalurgişti, constructori de maşini, chimişti, energeticieni, intelectuali, ţărani cooperatori şi mecanizatori, tineri, elevi şi studenţi, pionieri, şoimi ai patriei au fost prezenţi la această emoţionantă reintilnire cu conducătorul partidului şi statului. Ei au venit să dea glas expresiei de profundă dragoste şi recunoştinţă faţă de cel mai iubit fiu al naţiunii noastre, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de numele şi activitatea căruia se leagă cele mai strălucite realizări din istoria ţării, prefacerile spectaculoase produse în toate domeniile de activitate. Participanţii purtau steaguri tricolore şi roşii, steguleţe, flori şi eşarfe, stemele ţării şi ale partidului, portrete ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ale tovarăşei Elena Ceauşescu, pancarte cu urări. Pe frontispiciul clădirilor ce străjuiesc marea piaţă se puteau citi : „Trăiască Partidul Comunist Român in frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu!“, „Trăiască patria noastră liberă şi independentă, Republica Socialistă România !“, „Epoca Ceauşescu — 20 de ani de glorioasă istorie, de măreţe înfăptuiri socialiste“, „Două decenii de la Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român — două decenii de grandioase împliniri socialiste“, „Trăiască eroica noastră clasă muncitoare !“. Era înscris îndemnul mobilizator adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu tinerei generaţii : „Faceţi totul, dragi prieteni şi copii, pentru a folosi minunatele condiţii de viaţă, muncă şi învăţătură pe care vi le asigură societatea socialistă, pentru a vă însuşi cele mai temeinice şi mai noi cunoştinţe din toate domeniile“. Se putea, de asemenea, citi angajamentul solemn al muncitorimii ieşene asumat în faţa secretarului general al partidului de a înfăptui integral sarcinile şi indicaţiile trasate, de a îndeplini indicatorii de plan pe acest cincinal, de a asigura condiţiile necesare realizării exemplare a planului pe 1986. Apariţia la balconul sediului comitetului judeţean de partid a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu a fost salutată cu puternice şi îndelungi ovaţii, aplauze şi urale, cu imnuri pentru patrie şi partid, pentru conducătorul său încercat. S-a scandat cu însufleţire „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Stima noastră şi mîndria, Ceauşescu — România !“, „Ceauşescu, România, Pace !“. Deschizînd adunarea, tovarăşul Leonard Constantin, prim-secretar al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R., a spus : Mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi. In această memorabilă zi, cu adinei semnificaţii în inima şi conştiinţa comuniştilor ieşeni, a tutuscris — asemenea celor precedente — ca un moment de cea maimare însemnătate în viaţa judeţului Iaşi şi a locuitorilor săi. Desfăşurată timp de trei zile, in unităţi industriale şi agricole, in şcoli şi institute de învăţămint superior, vizita a prilejuit o analiză aprofundată, cuprinzătoare a realizărilor obţinute, a posibilităţilor judeţului Iaşi de a aduce o contribuţie tot mai importantă, pe măsura puternicului său potenţial material, uman şi de creaţie, la înfăptuirea prevederilor altor locuitorilor acestor străvechi meleaguri româneşti, trăim imensa bucurie şi satisfacţie de a saluta cu profund respect şi alese sentimente de stimă şi înaltă preţuire pe cel mai de seamă fiu al poporului nostru, eroul intre eroii neamului, conducătorul de excepţie al partidului şi statului, ilustră personalitate a vieţii politice internaţionale, luptător neobosit pentru pacea lumii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. In acelaşi timp, permiteţi-mi să adresez cele mai calde şi respectuoase urări mult stimatei tovarăşe Elena Ceauşescu, personalitate de seamă a vieţii politice din ţara noastră, savant de renume internaţional, care îşi aduce o contribuţie de prim ordin la dezvoltarea ştiinţei, învăţămîntului şi culturii româneşti, la creşterea aportului acestora la progresul economico-social al patriei, la afirmarea puternică a României in lume. In memoria generaţiilor noastre, a comuniştilor ieşeni se înscriu cu litere de aur numeroasele acţiuni pe care dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, le-aţi organizat şi condus direct, la faţa locului, in anii grei ai ilegalităţii, care au tonifiat activitatea organizaţiei noastre de partid. Şi, ca un fundament al continuităţii, rememorăm astăzi vizitele de lucru din anii de după eliberare, la care adăugăm, cu mîfidrie patriotică, numeroasele prezenţe în mijlocul oamenilor muncii în ultimele două decenii, care s-au constituit într-un autentic dialog de lucru ce a stimulat şi dinamizat puternic energiile şi capacitatea creatoare a organizaţiei judeţene de partid, a tuturor locuitorilor judeţului Iaşi. In aceste zile beneficiem de deosebita cinste de a avea din nou in mijlocul nostru pe cel de numele şi activitatea căruia se leagă anii cei mai glorioşi şi mai plini de izbinzi din întreaga existenţă multimilenară a patriei, anii ce au urmat Congresului al IX-lea al P.C.R., care, în semn de înaltă, preţuire şi aleasă cinstire au intrat în conştiinţa întregului popor drept „Epoca Ceauşescu“. Ne facem o datorie de conştiinţă, un consens unanim cu toţi cei ce muncesc şi trăiesc în această zonă a ţării, de a aduce prinosul nostru de adîncă recunoştinţă şi înaltă admiraţie faţă de ilustra dumneavoastră personalitate, simbol mobilizator şi pildă vie a gindirii şi patosului acţiunii energice in tot ceea ce aţi făcut in cele peste 5 decenii de cînd vă aflaţi in miezul incandescent al revoluţiei şi construcţiei socialiste din România. Marile realizări înregistrate in perioada care a trecut de la istoricul Congres al IX-lea al P.C.R. poartă amprenta inconfundabilă a excepţionalei dumneavoastră activităţi teoretice, a concepţiei revoluţionare de vâstă cuprindere, rigoare şi profunzime intrată definitiv în conştiinţa naţiunii române şi patrimoniului spiritualităţii universale drept „Doctrina Ceauşescu“. Stimaţi tovarăşi, Judeţul Iaşi, asemenea tuturor judeţelor ţării, a cunoscut in aceşti ani, de adevărată renaştere naţională, o înflorire fără precedent şi o rodnică afirmare. Ca urmare a politicii ştiinţifice şi profund realiste de repartizare raţională, echilibrată a forţelor de producţie în profil teritorial, a grijii permanente şi preocupării constante manifestate de dumneavoastră personal, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, faţă de zona în care trăim, judeţul Iaşi a beneficiat de însemnate fonduri de investiţii, ce însumează în ultimele două decenii peste 75 miliarde lei. Prin punerea în valoare a acestora, a resurselor umane şi materiale de care dispunem, Iaşiul tualului cincinal, a cutezătoarelor obiective stabilite de Congresul al XIII-lea al partidului pentru perioada 1986—1990, a măreţului Program de edificare a socialismului şi comunismului pe pămintul patriei. Aprecierile şi îndemnurile secretarului general al partidului au găsit — şi de această dată — un profund ecou în inimile şi conştiinţa oamenilor muncii ieşeni, insufleţindu-i inactivitatea ce o consacră dezvoltării judeţului lor, înfloririi întregii ţări, şi-a modificat structura şi dimensiunile dezvoltării, devenind un puternic centru industrial şi muncitoresc, cultural şi ştiinţific al ţării, a cărui producţie industrială este astăzi de 12 ori mai mare faţă de acum 2 decenii. Agricultura judeţului nostru a cunoscut in ultimii 20 de ani o transformare fără precedent, înregistrind o creştere de aproape 3 ori a producţiei totale, in cadrul căreia peste 50 la sută este deţinută de zootehnie. O dezvoltare puternică au cunoscut celelalte ramuri şi sectoare, îndrumaţi şi sprijiniţi totdeauna de dumneavoastră, acţionind în spirit revoluţionar pe baza inestimabilelor orientări şi indicaţii formulate cu prilejul numeroaselor vizite de lucru pe care le-aţi întreprins pînă acum în judeţul nostru, împreună cu mult stimata tovarăşă Elena Ceauşescu, oamenii muncii ieşeni se află amplu angajaţi în procesul înfăptuirii Programului partidului, a hotărîrilor Congresului al XIII-lea al Partidului Comunist Român, a recentului Congres al consiliilor populare. Vă raportez, mult stimate tovarăşe secretar general, că acţionăm pe baza unor programe riguros fundamentate pentru realizarea ritmică a producţiei fizice, marfă şi a exportului, urmărind transpunerea în viaţă a indicaţiilor dumneavoastră privind accentuarea laturilor intensive ale economiei, creşterii mai rapide a productivităţii muncii, ridicării nivelului tehnic şi calitativ al produselor, reducerii consumurilor de materii prime, materiale, combustibil şi energie. Drept urmare, pe 8 luni ale actualului an, comparativ cu perioada corespunzătoare a anului precedent, am obţinut în Industrie o producţiemarfă mai mare cu 1,6 miliarde lei, in condiţiile creşterii productivităţii muncii cu 7 la sută, înregistrămi faţă de norme economii însumind peste 2 300 tone laminate finite pline din oţel, 24 000 tone combustibil convenţional şi 25 000 MWh energie electrică. Conştienţi că avem importante rezerve care se cer puse in valoare, acţionăm in spiritul indicaţiilor dumneavoastră pentru îndeplinirea integrală a Sarcinilor pe acest an şi întregul cincinal, pregătind toate condiţiile pentru a realiza ritmic, încă din primele zile, prevederile viitorului cincinal. In domeniul agriculturii, am determinat mobilizarea tuturor forţelor pentru recoltarea culturilor de toamnă şi efectuarea însămînţărilor în perioadele optime şi de calitate superioară. Vă raportăm, mult stimate tovarăşe secretar general, că vom realiza principalele sarcini de plan, onorînd prioritar obligaţiile faţă de fondul de stat. In zootehnie preliminăm să obţinem o producţie de aproape 3 mii litri de lapte de fiecare vacă şi să ne îndeplinim sarcinile la producţia de carne. Deşi rezultatele pe care le obţinem In acest an sunt la unele culturi superioare celor din anul precedent, ele nu ne mulţumesc. De aceea, în spiritul orientărilor şi indicaţiilor dumneavoastră, vom întreprinde măsurile care se impun pentru a înfăptui şi in acest domeniu obiectivele care se degajă din magistrala expunere pe care aţi prezentat-o la recentul Congres al consiliilor populare, precum şi din indicaţiile date, direct, la faţa locului, cu prilejul vizitei din aceste zile. Stimaţi tovarăşi, In contextul dezvoltării economico-sociale de ansamblu a judeţului Iaşi, invâţămintul ocupă un loc important. In acest puternic centru Cei ce muncesc şi trăiesc în această frumoasă parte a ţării şi-au reafirmat vibrant sentimentele de fierbinte dragoste,de înaltă preţuire şi vie recunoştinţă ce le poartă, împreună cu întreaga naţiune, conducătorului iubit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, precum şi hotărirea fermă de a-l urma cu credinţă şi devotament în tot ce întreprinde spre gloria nepieritoare a patriei, pentru binele şi fericirea poporului român. universitar se instruiesc şi se formează astăzi aproape 25 mii de studenţi, peste 200 de mii preşcolari şi elevi, la formarea cărora îşi aduc contribuţia mai bine de 10 000 cadre didactice. Beneficiind prin grija partidului şi a statului, a dumneavoastră personal, mult stimate tovarăşe secretar general, a mult stimatei tovarăşe Elena Ceauşescu, de excelente condiţii materiale, elevii şi studenţii ieşeni se pregătesc temeinic pentru a fi gata să servească în orice împrejurări interesele partidului şi poporului. In acelaşi timp, la Iaşi se desfăşoară o intensă activitate de cercetare ştiinţifică pe seama căreia reuşim o înnoire a tehnologiilor şi produselor în proporţie de 30 la sută anual. Totodată, înregistrăm o amplă activitate de creaţie spirituală, în cadrul generos, de largă participare, al Festivalului naţional „Ciitarea României“. Organele şi organizaţiile noastre de partid desfăşoară o intensă activitate politică pentru transpunerea în viaţă a Programului ideologic al partidului, pentru educarea comuniştilor, a tuturor categoriilor de oameni ai muncii în spirit patriotic şi revoluţionar, pentru promovarea fermă a principiilor eticii si echităţii socialiste in întreaga viată socială. Exemplul dumneavoastră de profund patriotism şi totală angajare pentru înfăptuirea măreţelor programe de dezvoltare a patriei, pentru împlinirea idealurilor supreme ale partidului şi poporului nostru constituie pentru noi o excepţională pildă vie şi mobilizatoare, ce ne îndeamnă mereu la acţiuni mai hotărîte, la implicarea cu responsabilitate sporită în tot ceea ce întreprindem pentru progresul material şi spiritual al zonei în care trăim. Comuniştii, toţi locuitorii judeţului Iaşi dau cea mai înaltă apreciere politicii externe promovate de partidul şi statul nostru şi aprobă din adîncul inimilor lor iniţiativele şi activitatea neobosită pe care o desfăşuraţi în interesul apărării păcii şi înţelegerii între toate statele lumii, ceea ce face ca numele dumneavoastră să se înscrie intre eroii de seamă ai păcii şi prieteniei intre popoare. De la tribuna acestei entuziaste adunări populare, în numele comuniştilor, al tuturor locuitorilor judeţului Iaşi, vă asigurăm, mult stimăto şi iubite tovarăşe secretar general, că nu vom precupeţi nici un efort, că vom acţiona pentru punerea mai eficientă in valoare a tuturor disponibilităţilor existente, astfel incit să ne îndeplinim in mod exemplar angajamentele asumate, răspunzînd prin fapte, mereu prezenţi la datorie, in primele rînduri ale luptei pentru o Romănie tot mai demnă şi mai înfloritoare. Să ne trăiţi întru mulţi ani cu sănătate, spre binele şi fericirea poporului român, conducindu-ne mereu, cu aceeaşi clarviziune înţeleaptă, spre gloria şi măreţia străbunei noastre patrii ! In continuare a luat cuvîntul tovarăşul Octavian Tănase, oţelar la Combinatul de utilaj greu Iaşi, care a spus : Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi. Vă rog să-mi permiteţi ca, în numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii de la combinatul de utilaj greu, să dau glas celor mai profunde sentimente de mîndrie patriotică şi nespusă bucurie pentru faptul că unitatea noastră a fost pentru a patra oară onorată de prezenţa dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu. Folosesc acest prilej pentru a vă aduce un fierbinte salut revoluţionar din partea celui mai tînăr şi mai puternic colectiv muncitoresc al Iaşiului, exprimind din adîncul inimilor omagiul dragostei neţărmurite, al profundului respect, stimei şi preţuirii pe care vi le purtăm dumneavoastră, mult iubite tovarăşe secretar general, conducătorul-erou al destinelor patriei, strategul înţelept al înaintării noastre ferme spre comunism. In acelaşi timp, vă rog să-mi permiteţi să exprim profundul respect şi cea mai aleasă preţuire faţă de mult stimata tovarăşă Elena Ceauşescu, distins om de ştiinţă, personalitate politică de seamă a partidului şi statului nostru. Puternicul detaşament muncitoresc de la combinatul de utilaj greu—al cărui ctitor sînteţi dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general — vă raportează că, acţionind in lumina indicaţiilor şi orientărilor pe care ni le-aţi dat cu prilejul vizitelor anterioare, a obţinut, in ultimii ani, importante realizări, din rindul cărora menţionăm : turnarea şi prelucrarea unor piesegigant de 320 tone, realizarea a peste 100 mărci de oţeluri speciale şi pentru centrale atomoelectrice, cilindri de laminor de 105 tone, linii de producere a cimentului de 3 500 tone, turbine hidraulice de 14 megawaţi şi alte produse cu un nivel tot mai ridicat de tehnicitate, cit şi participarea la o serie de programe naţionale. Urmărind o mai bună gospodărire a combustibililor, au fost puse in funcţiune primele arzătoare regenerative, care conduc la reducerea consumului de gaz metan cu peste 30 la sută. In spiritul indicaţiilor date de dumneavoastră cu prilejul vizitei în combinat, vom acţiona pentru realizarea unui milion de tone de oţel şi, totodată, vom trece la fabricarea unor noi utilaje în instalaţii de mare complexitate, competitive pe plan mondialFerm hotăriţi să facem din Combinatul de utilaj greu din Iaşi o veritabilă citadelă a muncii, creaţiei şi hărniciei, a spiritului revoluţionar in acţiune, ne angajăm solemn să acţionăm astfel incit faima produselor ce poartă emblema unităţii noastre să sporească mereu, ridicind întreaga activitate la înălţimea prestigiului unei mari ctitorii a epocii ce vă poartă cu strălucire numele „Epoca Nicolae Ceauşescu“. Luînd cuvintul, tovarăşul Neculai Buicu, preşedintele C.A.P. Ruginoasa, a spus : Mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, Ingâduiţi-mi ca la această mare şi entuziastă adunare populară să exprim, in numele tuturor lucrătorilor ogoarelor ieşene, cele mai alese sentiment de dragoste, profundă recunoştine şi înaltă preţuire pe care le nutrim faţă de dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, şi să vă adresăm din adîncul inimilor cele mai vii mulţumiri pentru vizita cu care, împreună cu mult stimata tovarăşă Elena Ceauşescu, aţi onorat judeţul Iaşi in aceste zile. Toţi cei ce muncesc pămîntul patriei ştiu că datorează dumneavoastră, conducătorului încercat şi strategului revoluţionar de excepţie, o concepţie originală cu privire la înfăptuirea unei noi revoluţii agrare. Indicaţiile şi orientările dumneavoastră, date şi cu prilejul recentului Congres al consiliilor populare, privind creşterea şi mai puternică a rodniciei pămîntului, realizarea unor producţii tot mai mari, sigure şi stabile, prind un contur tot mai clar şi în comuna Ruginoasa. Cooperatorii, mecanizatorii, specialiştii, întreaga suflare a satului, avind permanent în frunte comuniştii, acordă o deosebită atenţie efectuării la timp şi de calitate a tuturor lucrărilor agricole, promovării unor tehnologii moderne şi eficiente, sporirii sistematice a producţiilor. In acest fel, am reuşit in ultimii ani să obţinem producţii în continuă creştere, care în cea mai mare parte sunt destinate pentru săminţă. Vă raportăm, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că în acest an am realizat producţii bune la griu şi orz, preliminind îndeplinirea şi depăşirea planului la toate culturile de toamnă : peste 4 000 kg/ha porumb, 30 000 kg/ha cartofi, 35 000 kg/ha sfeclă de zahăr. In domeniul zootehniei, consemnăm sporirea efectivelor de animale şi obţinerea unei producţii în medie de peste 3 000 litri lapte de la fiecare vacă, livrind pînă în prezent, suplimentar, peste 1 000 hl lapte, înregistrăm o producţie de aproape 3 milioane lei la industria mică, revenind circa 5 mii lei pe un locuitor. Bilanţul primei părţi a anului consemnează, totodată, un volum de beneficii de peste 800 mii lei. Suntem conştienţi că toate aceste realizări nu ar fi fost posibile dacă agriculturii nu i s-ar fi acordat, prin grija dumneavoastră, locul ce i se cuvine in ansamblul economiei naţionale, dacă din iniţiativa şi cu sprijinul dumneavoastră neprecupeţit nu s-ar fi adoptat măsuri capabile de a da un curs dinamic şi ascendent, cu adevărat revoluţionar acestui domeniu de însemnătate majoră pentru ridicarea nivelului de trai al poporului. Pentru toate acestea, pentru onoarea ce ne-aţi făcut-o vizitînd unitatea noastră, pentru indicaţiile preţioase date cu acest prilej, vă rog să-mi permiteţi, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, să dau glas celor mai fierbinţi sentimente de gratitudine ce le nutrim faţă de cel mai de seamă fiu al naţiunii noastre, legat prin trainice fire de pămîntul strămoşesc, pe care l-a iubit şi cinstit întotdeauna, aşa cum au făcut-o adevăraţii eroi ai neamului. A vorbit apoi tovarăşa Cameluţa Beldie, rectorul Institutului politehnic Iaşi, care a spus : Mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, Cu firească emoţie şi profundă recunoştinţă pentru deosebita onoare pe care ne-aţi făcut-o prin prezenţa dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, la deschi(Continuare în pag. a IlI-a) Marea adunare populară din municipiul Iași Din inimi tinere — înalt omagiu conducătorului iubit