Scînteia, octombrie 1989 (Anul 58, nr. 14655-14680)

1989-10-24 / nr. 14674

ÎN PREGĂTIREA COMGRESULUI AL XIV-LEA; ADUNARI ŞI SOSTEHINIŢE DE DĂM DE SEAMA ŞI ALEGERI Documentele programatice pentru Congresul al XIV-lea, aflate în miezul amplei dezbateri ce se desfăşoară în întreaga ţară, analiza modului în care se înfăptuieşte Programul ideologic al partidului înscriu la loc de seamă imperativul perfecţionării activităţii ideologice şi politico-educative, creşterii continue a eficienţei sale sociale, sporirii aportului său la dezvoltarea conştiinţei socialiste, la formarea omului nou. Este ilustrată, astfel, încă o dată marea însemnătate pe care partidul, secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, o acordă muncii consacrate dezvoltării conştiinţei socialiste, afirmării unui mod nou, revoluţionar de a gîndi, a fi şi a acţiona al tuturor membrilor societăţii , este subliniată deopotrivă, semnificaţia continuităţii preocupării partidului in acest domeniu in perioada inaugurată de Congresul al IX-lea, preocupări încununate de elaborarea şi adoptarea Programului ideologic al partidului, strălucită sinteza experienţei româneşti in edificarea noii orinduiri, expresie vie a gindirii novatoare, riguros ştiinţifice a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a contribuţiei sale determinante la fundamentarea strategiei de făurire a noii orinduiri. Importanţa deosebită ce se acordă muncii de educaţie politică, revoluţionară exprimă convingerea că, în condiţiile etapei pe care o străbate acum ţara — etapă aflată sub semnul realizării celor mai cutezătoare obiective de dezvoltare economico-socială pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii contemporane, a marilor progrese pe care le înregistrează cunoaşterea umană in toate domeniile —, a sporit si sporeşte necontenit rolul factorului uman, al asumării conştiente de către fiecare om a unor Înalte responsabilităţi sociale, al participării active la soluţionarea tuturor problemelor ce confruntă societatea ; în consecinţă, activitatea teoretico-ideologică şi politicoeducativă se constituie intr-o autentică forţă motrice a înaintării patriei pe calea socialismului, o puternică pîrghie a accelerării dezvoltării multilaterale a societăţii româneşti, prin capacitatea sa de a face larg Înţelese şi însuşite principiile si obiectivele politicii partidului, de a oferi o perspectivă clară asupra prezentului şi viitorului, întărind Încrederea in forţa Si viabilitatea socialismului. In spiritul acestor cerinţe, activitatea teoretico-ideologică şi politico-educativă trebuie să cunoască în această perioadă, aşa cum se subliniază vi Tezele pentru Congresul al XIV-lea al partidului, o importantă creştere calitativă, o sporire a puterii sale de înmurire şi mobilizare a conştiinţelor, o autentică îmbogăţire tematică, aducindu-şi astfel o contribuţie sporită la cunoaşterea problematicii actualului stadiu al construcţiei socialiste şi a aspectelor noi ale evoluţiei vieţii social-politice internaţionale, la înţelegerea lor prin prisma aprecierilor profund ştiinţifice ale partidului nostru. „Problemele complexe care stau în faţa partidului, a poporului nostru, evidenţia în acest sens tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, sunt strins legate de ridicarea nivelului general de cunoştinţe în toate domeniile şi profesionale, şi tehnice, şi de conducere, sub toate aspectele, de înţelegerea complexităţii problemelor dezvoltării economicosociale, a problemelor internaţionale, pentru a putea să stabilim căile înaintării ferme a patriei noastre spre noi culmi de progres şi civilizaţie". Activitatea politico-educativă trebuie, totodată, să dea o ripostă fermă, de pe poziţii revoluţionare, teoriilor retrograde, propagandei anticomuniste, concepţiilor care, în numele înnoirii socialismului, pledează practic pentru abandonarea principiilor şi valorilor fundamentale ale acestuia, pentru reîntoarcerea la stări de lucruri pe care popoarele le-au cunoscut şi înlăturat printr-o lungă şi eroică luptă revoluţionară. Fireşte, in lumina exigenţelor formulate în Programul ideologic al partidului, în cuvântările tovarăşului Nicolae Ceauşescu, in Tezele pentru Congresul al XIV-lea, munca ideologică şi politico-educativă trebuie să îmbrăţişeze un spectru larg de probleme, urmărind lărgirea orizontului ideologic, formarea unei temeinice culturi politice şi profesionale. In acest cadru, acţiunile iniţiate de organele şi organizaţiile de partid trebuie să urmărească deopotrivă mobilizarea potenţialului colectivelor la înfăptuirea sarcinilor ce le revin. însuşirea tezelor şi principiilor de bază ale socialismului ştiinţific, a aprecierilor şi orientărilor din monumentala operă teoretică a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, modelarea unor puternice convingeri militante, transformarea conştiinţei noi, revoluţionare intr-o puternică forţă a progresului nostru actual, hotărîrea de a traduce neabătut în viaţă principiile socialismului ştiinţific şi de a afirma în acest fel superioritatea noii orinduiri, capacitatea sa de a soluţiona problemele dezvoltării. Pornind de la asemenea exigente ale etapei actuale, in adunările si conferinţele de dări de seamă si alegeri comuniştii au întreprins, în infăptuirea Programului al partidului, activitatea palitica-educativa -exprese a spiritului revoluţionar, comunist in acţiune Să facem, astfel incit activitatea politico-ideologică de formare a conştiinţei revoluţionare, a omului nou, să devină o forţă mai puternică, să se transforme intr-o adevărată forţă motrice a înaintării întregului nostru popor pe calea socialismului şi comunismului. în întreaga activitate politico-educativă trebuie să pornim de la Programul ideologic al partidului, acţionînd pentru realizarea în viaţă a tuturor prevederilor sale. NICOLAE CEAUŞESCU spirit critic si autocritic, o amplă analiză a desfăşurării activităţii ideologice si politico-educative, a impactului acesteia in conştiinţe, a eficienţei sale formative, stabilind căi şi mijloace pentru creşterea aportului său la cunoaşterea aprofundată a politicii partidului, a prevederilor documentelor programatice pentru apropiatul forum comunist, la mobilizarea energiilor şi capacităţii creatoare a tuturor oamenilor muncii în vederea îndeplinirii obiectivelor de plan, astfel incit fiecare colectiv muncitoresc să întîmpine Congresul al XIV-lea cu noi şi măreţe realizări. In cadrul adunărilor şi conferinţelor de dări de seamă şi alegeri se subliniază pregnant necesitatea ca activitatea ideologică şi politicoeducativă să îşi sporească finalitatea formativă, contribuind la întronarea in muncă şi viaţă a principiilor şi normelor eticii si echităţii socialiste, a spiritului revoluţionar, la cultivarea simtimintului răspunderii fată de prezentul si viitorul tării, a voinţei de a pune toate energiile şi puterile, spiritul de iniţiativă in slujba dezvoltării si întăririi patriei. Evidenţiiildu-se experienţa bună acumulată in desfăşurarea acestei activităţi, examinîndu-se deschis neajunsurile care se mai manifestă, în cadrul adunărilor şi conferinţelor de dări de seamă şi alegeri se adoptă programe concrete de măsuri menite să confere muncii în acest domeniu o înaltă eficienţă, concretizată in creşterea capacităţii sale de a mobiliza comuniştii, pe ceilalţi oameni ai muncii la înfăptuirea politicii partidului. Despre modul în care se analizează in adunările şi conferinţele de dări de seamă şi alegeri activitatea ideologică şi politico-educativă a organizaţiilor de partid, căile şi mijloacele menite să ducă la perfecţionarea acesteia relatări IN PAGINA A IV-A. PROFUND OMAGIU, ALEASĂ RECUNOŞTINŢĂ Telegrame adresate secretarului general al partidului de participanţii la conferinţele de dări de seamă şi alegeri ale organizaţiilor orăşeneşti şi comunale de partid PAGINA A III-A PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LIX Nr. 14 674 Mărfi 24 octombrie 1989 6 PAGINI - 50 BANI LA POSTURILE DE RADIO ŞI TELEVIZIUNE Astăzi, în jurul orei 16, posturile de radio şi televiziune vor transmite, direct, Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, la şedinţa de deschidere a lucrărilor Plenarei lărgite a Comitetului Central al Partidului Comunist Român. SATUL ROMANESC - PUTERNIC, PROSPER, ÎNFLORITOR Programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor, în dezbaterea comuniştilor, a tuturor cetăţenilor patriei In lumina proiectului Programului-Directivă şi Tezelor pentru Congresul al XIV-lea al partidului, una dintre direcţiile prioritare ale dezvoltării României în cincinalul 1991—1995 o constituie dezvoltarea economico-socială şi modernizarea susţinută a comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor ţării. Potrivit prevederilor acestor documente programatice, indicaţiilor secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in fiecare localitate. in fiecare judeţ se desfăşoară, in această perioadă, o intensă şi rodnică activitate de elaborare, de dezbatere si adoptare a programelor proprii de dezvoltare economico-socială în cincinalul viitor. O etapă importantă In analiza şi adoptarea acestor programe au constituit-o conferinţele de dare de seamă şi alegeri ale organizaţiilor comunale de partid. In cadrul acestor conferinţe , care au avut ca un punct distinct pe ordinea de zi dezbaterea programelor de dezvoltare economico-socială în profil teritorial , comuniştii au participat direct şi creator, printr-o angajare civică exigentă şi responsabilă, la analiza riguroasă, la fundamentarea şi adoptarea acestor programe, pornind de la evaluarea critică şi autocritică a rezultatelor obţinute, a realităţilor şi cerinţelor de dezvoltare viitoare a localităţilor in care trăiesc şi muncesc. Reliefind importanţa programelor de dezvoltare economico-socială, ca părţi componente ale planului general de dezvoltare dinamică şi armonioasă a întregii ţări, dezbaterile din cadrul conferinţelor au scos în evidenţă realismul prevederilor acestor programe, privind creşterea producţiilor agricole, dezvoltarea micii industrii şi serviciilor, modernizarea edilitar-gospodărească, construcţia de locuinţe, de unităţi de invăţămint, cultură şi asistenţă sanitară, precum şi posibilităţile concrete, resursele materiale şi umane existente în fiecare localitate pentru înfăptuirea lor. Participanţii la dezbaterile conferinţelor organizaţiilor comunale de partid au dat o înaltă apreciere preocupării statornice a conducerii partidului, personal a tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, pentru dezvoltarea armonioasă a tuturor localităţilor ţării, subliniind că întreaga această uriaşă activitate se desfăşoară din iniţiativa secretarului general al partidului, pentru asigurarea apropierii tot mai accentuate a condiţiilor de muncă şi viaţă de la sate de cele de la oraşe, pentru ridicarea nivelului general de progres şi civilizaţie a fiecărei localităţi. Exprimindu-şi adînca recunoştinţă pentru neobosita activitate a secretarului general al partidului, pusă în slujba bunăstării şi fericirii naţiunii noastre, profunda convingere că prezenţa celui mai iubit şi stimat fiu al poporului în fruntea partidului reprezintă chezăşia ridicării nivelului general al întregii ţări la înaltele cerinţe ale societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării ferme a patriei noastre pe drumul comunismului, prin hotărârile proprii adoptate, participanţii la conferinţele organizaţiilor comunale de partid au dat expresie voinţei unanime ca la cel de-al XIV-lea Congres al partidului tovarăşul Nicolae Ceauşescu să fie reînvestit in inalta funcţie de secretar general al partidului. In pagina a ll-a, relatări de la conferinţele de dări de seamă şi alegeri ale unor organizaţii comunale de partid, care au analizat şi adoptat programele proprii de dezvoltare economico-socială in viitorul cincinal. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe Glafkos Clerides, preşedintele Partidului Adunarea Democratică din Cipru Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, luni, pe Glafkos Clerides, preşedintele Partidului Adunarea Democratică din Cipru, care efectuează o vizită în ţara noastră. Oaspetele a adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu calde mulţumiri pentru întrevederea acordată, pentru posibilitatea oferită de a vizita România şi de a avea un schimb de păreri cu conducătorul partidului şi statului nostru în probleme de interes comun. Totodată, a dat o înaltă apreciere realizărilor obţinute de poporul român pe calea dezvoltării economice şi sociale a patriei. In timpul întrevederii au fost subliniate bunele raporturi existente între România şi Cipru, intre organizaţiile politice din cele două ţări, exprimîndu-se dorinţa dezvoltării în continuare a acestor relaţii, în interesul ambelor ţări şi popoare, al cauzei păcii şi colaborării în Europa şi în întreaga lume. Au fost abordate, de asemenea, unele aspecte ale vieţii politice internaţionale. In acest cadru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat că, in condiţiile în care situaţia internaţională se menţine deosebit de gravă şi complexă, este necesară unirea eforturilor tuturor popoarelor, ale forţelor democratice şi progresiste de pretutindeni în lupta pentru înfăptuirea dezarmării, în primul rind a dezarmării nucleare, pentru reglementarea pe cale paşnică, prin tratative, a stărilor de încordare şi conflict existente în diferite zone ale lumii, pentru soluţionarea globală a problemelor subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru asigurarea păcii pe planeta noastră. Referitor la situaţia din Cipru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reafirmat poziţia ţării noastre privind soluţionarea problemei cipriote, subliniind că este necesar să se facă totul pentru rezolvarea acesteia pe calea dialogului dintre cele două comunităţi cipriote, în vederea asigurării convieţuirii şi conlucrării lor paşnice, unităţii şi independenţei Republicii Cipru, păstrării statutului său de ţară nealiniată. Preşedintele Partidului Adunarea Democratică din Cipru a arătat că poporul cipriot, guvernul, conducerile partidelor politice din Cipru dau o apreciere deosebită poziţiei ţării noastre, a preşedintelui Nicolae Ceauşescu in vederea asigurării independenţei şi suveranităţii Republicii Cipru, a statutului său de ţară nealiniată, precum şi sprijinului permanent acordat în acest sens de România la Organizaţia Naţiunilor Unite şi în alte foruri internaţionale. La primire au participat tovarăşii Ion Stoian, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R.. Tamara Dobrin, preşedinte al Biroului Executiv al Consiliului Naţional al F.D.U.S. A luat parte, de asemenea, Lean-dros Victor Zachariades, ■ secretar al Partidului Adunarea Democratică din Cipru. ZIUA ARMATEI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA TELEGRAMA ADRESATA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU de participanţii la adunarea festivă din Capitală Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Secretar general al Partidului Comunist Român, Preşedintele Republicii Socialiste România, Comandant suprem al forţelor armate. In deplină unitate de cuget şi simţire cu toţi fiii patriei care îşi fac datoria sub drapelele de luptă ale oştirii, participanţii la adunarea festivă din Capitală, dedicată Zilei Armatei Republicii Socialiste România, îşi îndreaptă cele mai alese gînduri de adînca preţuire şi nemărginită recunoştinţă către gloriosul nostru partid comunist, către dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, strălucit şi înţelept conducător de ţară. Erou în galeria marilor eroi ai neamului, ilustru ctitor al României socialiste moderne, înflăcărat patriot revoluţionar, neobosit militant pentru triumful idealurilor nobile de pace, colaborare şi progres social. Asemenea întregului partid şi popor, ne facem datoria de conştiinţă de a da glas şi cu acest prilej, în numele tuturor ostaşilor ţării, deplinei adeziuni şi mîndriei patriotice faţă de istorica Hotărîre a Plenarei C.C. al P.C.R. din iunie a.c. privind realegerea dumneavoastră, la marele forum al comuniştilor români, in suprema funcţie de secretar general al partidului, chezăşia îndeplinirii cu succes a cutezătoarelor planuri şi programe de dezvoltare şi înflorire necontenită a ţării, a înaintării neabătute a României pe calea socialismului şi comunismului. Ostaşii ţării, la fel ca toţi cetăţenii patriei, preţuiesc în cel mai înalt grad contribuţia determinantă pe care o aduceţi la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, se mîndresc cu faptul că toate marile realizări obţinute în anii socialismului, îndeosebi cele din perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, sunt indisolubil legate de geniala gindire şi titanica dumneavoastră activitate revoluţionară. Cu profund respect, oştirea ţării îşi exprimă aleasa stimă şi înalta consideraţie faţă de tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, strălucit om politic, eminent militant comunist, savant de renume mondial, care, prin întreaga sa activitate, aduce o contribuţie remarcabilă la făurirea noului destin comunist al patriei, la înflorirea ştiinţei, invăţămintului şi culturii româneşti. Grandioasele înfăptuiri ale poporului nostru în cei 45 de ani care au trecut de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, şi îndeosebi în epoca ce vă poartă emblematic numele, în creşterea forţelor de producţie, in industrie, in agricultură, în celelalte domenii hotărîtoare pentru dezvoltarea economico-socială a ţării, lichidarea în întregime în acest an a datoriei externe constituie un însufieţitor imbold în întreaga noastră (Continuare în pag. a V-a) PARTICIPANŢII LA ADUNAREA FESTIVĂ DIN CAPITALĂ DEDICATĂ ZILEI ARMATEI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA TELEGRAMA ADRESATA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, de participanţii la Plenara Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Dind glas gîndurilor şi sentimentelor de înaltă stimă şi preţuire, de nemărginită dragoste şi profundă recunoştinţă pe care le nutrim faţă de dumneavoastră, marele Erou al naţiunii noastre socialiste, genial gînditor politic, ctitor de ţară nouă, personalitate proeminentă a lumii contemporane, participanţii la Plenara Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, analizind cu inaltă responsabilitate şi exigenţă comunistă activitatea desfăşurată in domeniul culturii şi artei, al educaţiei politice a maselor, în spiritul Tezelor pentru cel de-al XIV-lea Congres al partidului şi proiectului Programului-Directivă cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1991-1995 şi orientările de perspectivă pînă în anii 2000-2010,, îşi reafirmă adeziunea deplină şi fierbinte la hotărirea Plenarei C.C. al P.C.R. privind realegerea dumneavoastră la marele forum al comuniştilor români în funcţia supremă de secretar general al Partidului Comunist Român. Alături de întregul partid şi popor avem profunda convingere că această opţiune istorică reprezintă chezăşia sigură a înaintării noastre victorioase pe drumul construirii noii societăţi, a transpunerii neabătute în viaţă a politicii partidului şi statului nostru consacrate progresului multilateral al patriei, înălţării sale pe noi trepte de civilizaţie şi bunăstare, trecerii la etapa superioară a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Totodată, ne exprimăm sentimentele de înaltă stimă şi aleasă gratitudine faţă de tovarăşa Elena Ceauşescu, eminent savant şi om politic, pentru remarcabila sa contribuţie la elaborarea şi înfăptuirea politicii partidului şi statului nostru, la dezvoltarea şi înflorirea continuă a ştiinţei, invăţămintului şi culturii, ca factori fundamentali în edificarea socialismului şi comunismului în ţara noastră, la folosirea cuceririlor geniului uman exclusiv în slujba păcii, a progresului şi bunăstării popoarelor. Urmînd neabătut îndemnurile dumneavoastră mobilizatoare, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, de a ridica la cote noi, superioare, întreaga activitate politico-ideologică şi cultural-educativă, pentru formarea omului nou, cu o inaltă conştiinţă socialistă, revoluţionară, constructor activ şi devotat al societăţii socialiste şi comuniste în patria noastră, întregul activ din sistemul culturii (Continuare în pag. a V-a) PARTICIPANŢII LA PLENARA CONSILIULUI CULTURII ŞI EDUCAŢIEI SOCIALISTE