Sibiul Medical, 1934 (Anul 1, nr. 1-12)

1934-01-15 / nr. 1

Cuvânt înainte Sibiul s’a impus în trecut ca un verhiu şi important centru medical. îşi datora aceasta faimă sanatoriilor sale reputate, numeroaselor spitale de cari dispunea, intr’o epocă relativ săracă in asemenea instituţii, precum şi faptului că oraşul şi împrejurimile sale pitoreşti erau apreciate ca staţiuni climaterice de primul rang. In afară de aceste consideraţii de confort şi climat, Sibiul atrăgea însă lumea suferindă îndeosebi prin reputaţia necontestată a medicilor săi, cari în cea mai mare parte fiind formaţi la Clinicele din Austria şi Germania, aduceau aici metodele de investigaţie şi tratament precum şi spiritul specific al şcolii medicale germane. Chirurgul de mare anvergură Otto a creiat şcoală pe lângă spitalul unde a funcţionat până la adânci bătrâneţe, iar neurologul Pandy aici în Sibiu a întreprins cea mai mare parte a binecunoscutelor sale cercetări. Renumele lor, împreună cu reputaţia unei pleiade întregi de buni medici practicieni făcea, ca Sibiul să fie cercetat mereu de un mare număr de bolnavi din toate părţile Ardealului, dar şi de o foarte numeroasă clientelă din Vechiul Regat. Aceasta reputaţie bine stabilită a Sibiului a fost pusă la o serioasă încercare în perioada de după Unire. Sibiul avea de înfruntat mai întâi concurenţa tot mai aprigă a oraşelor învecinate — îndeosebi a Braşovului, — cam favorizate de situaţia geografică nou creiată, luau o desvoltare neobişnuită înainte, iar pe de altă parte avea de învins dificultăţi mari cari s’au ivit în urma schimbărilor survenite prin plecarea „bătrânilor“ cu renume şi înscăunarea unei generaţii noui, crescută şi formată într’un alt spirit şi la o altă şcoală. In mod fatal a urmat o eclipsă trecătoare în primii ani după Unire, deşi n’au lipsit iizuinţele şi nici eforturile de a se atenua unele aparenţe înşelătoare. Generaţia nouă s’a pus la treabă din primele