Sportul Popular, octombrie 1945 (Anul 1, nr. 153-182)

1945-10-14 / nr. 165

Tendinţele noi in sportul românesc, ia ina jocului dela Budapesta Rezultatul jocului dela Budapesta vine să confirme in întregime tendinţele noi în sportul românesc. Intr’adevăr, noi la această gazetă, ca organul O.S.P. luptăm dela început pentru schimbări structurale in sport. Aceste schimbări vizează in primul rând o nouă încadrare a mişcării sportive. Sindicalizarea cluburilor de cartier este principiul nou de încadrare a sportului, care este chemat să dea o bază morală noului Sport făcut de tot poporul şi pentru popor. Primii paşi în această direcţie s’au făcut de câteva luni, dar aceaste măsuri încă nu au dat roade în toate domeniile, fiindcă sindicatele nu au putut asimila complect şi peste tot cluburile de foot-ball şi fiindcă cluburile de cartier nu sunt încă ceea ce trebue să devie. Acolo unde sindicalizarea s'a făcut integral, acolo munca de popularizare a sportului a adus rezultate strălucite, s’a dat dovadă, că suntem pe drumul bun. In alte locuri, unde sindicalizarea s’a făcut mai mult formal, există în orice caz posibilitatea, ca lucrurile să se desăvârşească mai târziu și depinde numai de munca noastră şi de metodele aplicate, ca procedeul firesc de încă ■strare a sportului, care este sindicalizarea, să devie fapt împlinit. Pe această nouă direcţie dată şi adoptată a mişcării sportive de la noi, vom obţine schimbarea climatului moral al vieţii sportive şi nu vom mai avea de ce ne plânge din cauza unor atitudini incorecte a sportivilor sau a conducătorilor. Aceştia vor fi oameni cu răspundere şi prin reeducarea cadrelor existente şi prin ridicarea elementelor, noi, cari vor creşte în acest mediu nou, mai sănătos. „ Intr'adevăr cauzele înfrângerii de la Budapesta nu trebuesc căutate la împrejurările imediat precedente jocului. Este adevărat, că scorul putea să fie mai redus, dacă făceam o selecţionare mai atentă, dacă arbitrul era mai obiectiv, dacă voiajul era mai puţin obositor, dacă jucătorii ar duce o vară mai sportivă şi multe altele. De s’a întrebat cineva, de ce nu duc jucătorii noştri o viaţă sportivă şi de ce nu au o atitudine corectă şi exemplară, obligatorie celui care reprezintă o colectivitate? Cauzele acestor deficienţe trebuesc căutate nu în persoana jucătorilor ci în mediul înconjurător. Iată ce scria confratele Suditulescu despre acest subiect zilele trecute: „.....e vina celorlalţi mai bătrâni decât ei, cari n’au văzut în fiinţa lor tânără ani dearândul decât tendonul. Dar ceilalţi vinovaţi? Marii, discreţii vinovaţi cari au stricat atâţia tineri, unde sunt ?“ Da, aceştia sunt adevăraţii vinovaţi, aceştia cari au condus cluburile şi federaţiile până acum şi au făcut din footbalul profesionist un scop în sine, prostituând pe omul jucător făcându-l obiect de comerţ, ca pe o marfă. Aci va trebui să-şi arate rezultatele noua orientare a sportului democratic. Aci este vorba de a crea sportivi noul, oameni noui, o genera- rouă! aceea cerem noui schimbărilorale în sport, fiindcă numai a va vom putea crea acele cadre cu cari să putem evidenţia gradul de perfecţiune technică (?) la care am ajuns în sport. Până ce nu producem rezultate reale în acest domeniu, orice rezultat technic chiar mulţumitor, nu va fi decât o iluzie, fiindcă va veni să ascundă o realitate pe care noi vrem s-o schimbăm în mai bine. * Până ce această evoluţie iniţiată de forţele democratice din sportul românesc nu va aduce rezultate reale, măsurile cu caracter technic şi pur sportiv, nu pot fi decât paralele cu celelalte măsuri, de care am vorbit mai sus. Aceste măsuri sunt multiple şi importante şi ele, fiindcă în sport trebue să fim în contact permanent cu străinătatea şi în primul rând cu vecinele noastre democratice, iar aceste intâlniri evidenţiază latura technică şi gradul de organizare a unei mişcări sportive. Despre aceste măsuri technice, în special în foot-ball vom vorbi mâine. ★ Aci am plecat de la motivele cele mai îndepărtate dar şi cele mai importante ale rezultatului de la Budapesta. Am arătat măsurile cari s’au luat pentru a face situaţia mai mulţumitoare. Ceea ce vrem însă să stabilim aci este, că sancţionând câţiva jucători nu am obţine nici un rezultat. Fiindcă nu putem cere sportivilor calităţi, pe care aceştia nu le au, fiindcă nu Ie-a cerut nimeni până la noi. Rolul nostru aici este de educator şi numai luând această sarcină în serios şi perseverând pe drumul abia început, putem avea certitudinea, că nu vom munci în zadar. M H. E. Balcan Seda de football poate fi realizată încă anul acesta ! Un concurs balcanic de ski în Carpaţii României Hotărîrile Comitetului executiv al Consiliului Tineretului Balcanic La Congresul Tineretului Antifascist din Balcani, ţinut vara aceasta, s’a hotărît instituirea unui Consiliu permanent, care să lucreze la înfăptuirea deciziilor generale elaborate de Congres. In zilele de 20 și 21 August, Comitetul executiv al Consiliului Tineretului din Balcani, s’a întrunit la Belgrad, pe ordinea de ei figurând planul despre lucrările Consiliului pentru câteva luni viitoare. La capitolul relaţiunilor sportive, s’au luat hotărîri de primă importanţă, care privesc, îndeaproape, viaţa sportivă românească. In privinţa desvoltării relaţiunilor sportive, s’a decis că rolul principal îl va juca însăşi iniţiativa organizaţiilor sportive din ţările balcanice, iar Consiliul va contribui cu un preţios sprijin. Rolul conferinţei de sport de la Sofia După cum s-a hotărît la Congres, Consiliul permanent a ţinut să întărească decizia ca prima conferinţă sportivă balcanică (sau de „fiscultură“ — după termenul rusesc adoptat), să se ţină la Sofia în luna octombrie. Rolul conferinţei este de a elabora un plan concret pentru desvoltarea legăturilor sportive mai vii între ţările balcanice. Apreciind iniţiativa Congresului, Consiliul trebuie să se îngrijească de faptul ca această conferinţă să se ţină în condiţiuni optime şi să se perpetueze, în toate celelalte capitale balcanice. La aceste conferinţe va asista şi câte un membru al Consiliului, pe lângă delegaţii hotărîţi de forurile sportive ale tuturor ţărilor balcanice. Concurs balcanic de ski în Carpaţii României S’a decis, totodată, să se propună conferinţei organizarea unui concurs de ski în anul 1945—1946 în Carpaţii României. Se reeditează Balcaniada Se va examina, la aceiaşi conferinţă, dacă e posibil, în chiar timpul desfăşurării ei, ţinerea turneului balcanic de football la Sofia, cu participarea reprezentativelor naţionale ale tuturor ţărilor balcanice: Iugoslavia, Bulgaria, România, Albania, Grecia. Ceea ce însemnează că este foarte posibil ca, încă în cursul acestei luni, să se perfecteze reeditarea celei mai interesante şi pasionante competiţii de foot-ball din Bailbcani. Balcaniada 1945 va însemna prima mare manifestaţie sportivă a tinerilor democraţi din sudestul european şi va pecetlui înfăptuirea prieteniei acestui tineret, realizată prin sport. UNIVERSITATEA SPARTA ora 13.30 Arbitru FEHER Campionatul Bucureştiului începe, după multe amânări, azi după amiază. De fapt, campionatul Bucureștiului a început de acum câteva săptămâni. Azi începe campionatul celor 8 echipe, incontestabil, cele mai bune ale Capitalei, într-o categorie ce aminteşte de vremurile romantice ale foot-ballului bucureştean. Şi dacă ne amintim de timpurile acelea, trebuie să spunem, netăgăduit, că foot-ballul bucureştean şi-a avut leagănul strălucirii în anii când el se juca fără sistemele şi formele de azi. Din footballul de atunci s-a creat faima foot-ballului bucureştean în perioada Diviziei Naţionale. Se poate repeta acest lucru acum? Sigur că da. Se poate, fiindcă se pare că foot-ballul Bucureştiului, dacă nu a pierdut tot ceea ce câştigase cu timpul, se găseşte, totuşi, aproape de fazele când el a păşit oarecum timid în uriaşa competiţie ce era Divizia Naţională. E poate mai bine că după 4 ani, în care footballul ţării în general şi cel bucureştean în special, au suferit scăderi simţitoare, nu s’a început cu o competiţie de mare anvergură ca Divizia Naţională. Footballul bucureştean are nevoie de o regăsire, ca să zicem aşa, a formei, a tuturor calităţilor care i-au adus prestigiul din trecut, mai ales azi, când foot-ballul întregei ţări suferă o prefacere care desigur nu va rămâne nesimţită şi în latura lui morală. Şi adevărat este că foot-ballul bucureştean are nevoie de un alt moral. Trecând la speranţele care ni le facem, acum, în pragul începerii unei noui competiţii, ce are şi o nuanţă simbolică, nu putem să nu spunem că nu aşteptăm de la cele 8 echipe ce dispută campionatul „Onoarei“, să aducă foot-ballului bucureştean aceeaşi încredere în valoarea technică a lui. Căci, foot-ballul bucureştean nu este pierdut, ca un bolnav în agonie. El are nevoie numai de un efort concentrat, dar mare, este adevărat, din partea celor 8 portanţi ai campionatului. Numai aşa se poate spera în ridicarea foot-ballului Capitalei, şi acest fapt îl aşteptăm de la categoria ,,Onoare". Spectatorii bucureşteni vori re-u rilor oficiale între echipele bucurestrăi, începând de azi, emoţiile locuştene. Azi pe VENUS Se ridică cortina campionatului categoriei „Onoare4* Două matchuri in care se înfruntă tinereţea a doua echipe si fraiStSa a doua cartiere DESCHIDEREAii ii „VEDETA Ciocanul-Venus ora 1530 A bum M. Crutescu Un joc între ele, chiar neoficial, atrage miile de spectatori entuziasmaţi, dar mai ales atunci când jocul este oficial, pentru campionatul Bucureştiului. Exemplul trecutei competiţii, a „Cupei Ardealul“, este cât se poate de elocvent. Azi începe o nouă competiţie oficială , Campionatul „Onoarei“, la care participă 8 echipe de cea mai bună calitate. Cortina se ridică, iar cele două jocuri de azi constitue premiera unui nou sezon, puţin cam întârziat. Universiviştea, cu o echipă tare, întâlneşte pe „foştii studenţi” In deschiderea programului, un nou club al Bucureştiului îşi face debutul azi. Universitatea Bucureşti, echipa studenţilor tuturor la(Continuare în pag. 4 a) LUCA (Venus) In turneu de propaganda STADIUL ROMAN face o deplasare la Constanţa şi va întâlni, In cadrul unui match pe atleţii grupărilor U. A. B. şi Cetăţuia (Braşov) VASILE TEODOSIU (Sp. Român) Hotărâtă pentru data de 21 octombrie, invitaţia făcută de cercurile sportive constănţene grupărilor Stadiul Român, din Capitală şi U. A. B. şi Cetăţuia din Braşov, pentru a susţine o întâlnire atletică în localitate, a intrat în faza finală. Astfel, buicureştenii au hotărît de pe acum data plecării, lotul probabil precum şi alte amănunte în legătură cu deplasarea. Astfel, Stadiştii vor părăsi Capitala în ziua de Vineri19 Octombrie, întâlnirea atletică urmând să aibe loc Duminică 21 Octombrie. Iată lotul probabil: Tony Kästner, Dumitru Ion, popescu, Dinu Cristea, Constantinescu Al., Dumitru Constantin, Simionescu, Costache, Topoloveanu, Vasile Teodosiu, Moisescu şi probabil Ianzenide. Braşovenii vor trimite şi ei un lot puternic, prin cari amintim pe Samoşca, Desideriu, andrea Pop, Vlăducă, Surd, Pitiş etc. Iată probele cari vor constitui programul concursului : 100 m. plat, 200 m. plat, 400 m. plat, 800 m., 1500 m. 5000 m., 3000 m. juniori, lungime, înălțime, greutăți, disc şi, probabil, triplu salt. Cîlâţi■n pag. 3-a CRONICA ȘAHULUI Categoria I. Doamne I. Angelica Adelstein Rozeanu. II. Magda Burac. III. Luci Cojescu. cordat. VI. Rodica Sădeanu VII. cordat. VI. Rodica Rădeanu. VII. Ileana Devesel-Neclasificate din lipsă de performanțe : I. Béka, H. Davidescu-Golestan, S. Kolosszvary, M. Mavrocordat, R. Mihelfi, S. Mihelfi, C. Sânger, I. Stanomir, Todor și Minai Şomlea. Categoria II. Doamne I. M. Schimmel. II. V. Serghiade. III. O. Baltazar. IV. M. Grigorescu. V. C. Trandafirescu. VI. L. Vasilescu.. VII. I. Măcelaru. VIII. M. Comănescu. IX. N. Anghelescu. X. T. Martinian. XI. M. Artinian. XII. N. Ciuhara. XIII. N. Tănăsescu-XIV. S. Marius. XV. A. Jacob. Neclasificate din lipsă de performanțe : R. Besu, S. Bucşescu-Beldner, S. Căliman, E. Ciuhara, L. Cristescu, I. Csanky, O. Giurimia, M. Hubert, E. Pugliese, R. Radu, B. Sufrin, Tendier, A. Silvian, V. Spârlea, O. Schwartz, A. Ţundrea. Categoria I. Domnii I. N. Naumescu. II. G. Erős şi V. Vladone. IV. G. Urschitz. V. O. Giurgiu. VI. G. Garabedim, H. Hagivasiliu și I. Lucian. IX. M. Sapira. X. T. Bădin și P. Constantinescu. XII. R. Nicod.m. XIII. C. Comamnischi. XIV. M. Negreanu. XV. I. Demetriade. XVI. J. Herschovici. XVII. A. Agopian. XVIII. M. Cohn. XIX. Vartanian. IX. M. Grassany. XXI. O. Boltzmann. XXII. M. Patras. Neclasaţi din lipsă de performanţe : M. Barutgian, D. Hantzweng, V. Davidescu, P. Floruş, F. Gunopol, E. Heuslar, Gh. Marc, Maghiar, I. Marcovici, A. Nicola, M. Poenaru- Bordea, G. Pop, B. Pop, V. Pop, I. Rühen, I. Schächter, A. Sighişoreanu, I. Vermont, W. Weiszfeiler. Categoria II-a Domni I. Mureşan 1. 11. Mohmblatt M. 111. C. Zacopceanu. IV. Dabija. V. Cobzuc Gh. VI. E. Calfaian. VII. Eghiazerian K. VIII. Mureşanu 11. IX. Brânduşa. X. Bănuş Max. XI. Ciuca. XII. Giurgiu A. XIII. Citrici. XIV. Tavagian D. XV. Horvath O. XVI. Criticos. XVII. Abramovici. Acest clasament a fost întocmit pe baza ansamblului de performanţe, obţinute de fiecare jucător în sezonul 1944/1945. Având în vedere imposibilitatea unei bune legături cu provincia în sezonul trecut, este bine înțeles că acest clasament prezintă anumite lacune, lipsindu-ne foarte multe din rezultatele jucătorilorprovinciali. Pentru jucătorii provinciali care nu figurează în acest clasament, Comsiunea Interimară F. R. T. M. își rezervă dreptul de a le fixa categoria atunci când se va ivi necesitatea. S'a alcâtuit Clasementul jucătorilor de tennis de masă pe anul 1945 Actualităţi cicliste Inaugurăm astăzi, în cadrul spaţiului rezervat sportului, cu pedale, săptămânala rubrică „ „actualităţilor cicliste“. Ea va avea menirea de a prezenta cititorilor cele mai noui ştiri şi comentarii din lumea sportului velocipedic, din masa largă a celor ce practică ciclismul. Credem că rezervând o zi specială pentru această rubrică a actualităţilor, dăm o notă de justă însemnătate freamătului şi dragostei pentru sportul favorit ce domneşte în masa cicliştilor noştri, insuflând şi celorlalţi ceva din pasiunea pentru sportul de utilitate socială, profesională şi naţională, care este ciclismul. ★ Suntem aproape la sfârşit de sezon. Deşi după o perioadă — intercalată — de timp friguros şi ploios, care ajunsese să pue pe gânduri pe sportivii noştri — vremea a revenit în mare măsură la sportivitatea de „altădată“ — totuşi nu mai e mult până când vom trebui a părăsi velodromul şi şoselele. Până atunci, din programul ciclist trebue să se rupă ultimele file. Duminică va cădea una din puţinele ce au mai rămas. De astădată „băeţii“ intră pe velodrom pentru a face ciclism în memoria unui regretat coleg al lor de sport şi sprijinitor pasionat al „bicicletei“ — avocatul Vasile Negrescu, înecat, în 1942, în lacul Smnaigov. Programul reuniunii la care se vor prezenta e bogat şi variat alcătuit — cuprinde match omnium (viteză, eliminare, demifond) pentru cei mai buni dintre „bătrâni“ — campionatul naţional de viteză al juniorilor şi o cursă pentru gazetarii sportivi. Pentru a putea informa pe cititorii noştri, am făcut un turneu-vizită fulger prin grupările noastre. Departe de a le găsi înclinate spre odihnă — aşa cum era poate motivat prin activitatea depusă de fiecare în sezonul actual — pe toate le-am găsit în plină pregătire pentru noua „Zi“ ciclistă ce se pregăteşte. „Velo-Club“ — merituoasa grupare care a împlinit recent un sfert de veac de activitate — ambiţionată de succesul obţinut în cele două campionate naţionale de Duminică de colegele sale Leonida şi Viforul Dacia — se pregăteşte pentru a părăsi mâine velodromul cu titlul naţional al juniorilor. Intr’adevăr, clubul condus de d. C. Cârjan nu este un club cu vedete. Numără, astfel, doar un singur consacrat — pe fondistul Negoescu. A reușit însă să-și formeze în ultimul timp cadre tinere, cari — îndrumate bine și perseverent — vor mmmmmmmmm—mm—mm* ----------------------------------------------(Continuare în pag. 3-a) Sportivi, iiţi m trântea mimai pentru reconstrucţia ţării rr Campionatele sau întâlnire La 28 Octombrie cu reprezentativa football a Sofiei? — Dar revanşa matchului Bucureşti-Cluj ? — Cupa Atanasiu" aşteaptă să... călătorească — Am anunţat la timp că reprezentativa de football a Sofiei a primit oferta de a juca la Bucureştii la data de 28 Octombrie.. Dar cum campionatul onoare a devenit acum o certitudine şi timpul este destul de avansat, necesitatea de a nu-l întrerupe a devenit preocuparea tuturor celor interesaţi. O atitudine fermă în fceasta privinţă a luat comisia locală de football, care a hotărît să nu admită întreruperea campionatului sub nici un motiv. Pe de altă parte d. Al. Reuss, preşedintele comisiei interimare FRFA, a luat deasemeni atitudine în această privinţă, dar o atitudine conciliantă şi care ţine să împace interesul grupărilor, raporturilor sportive dintre noi şi vecini, de la sud şi mai ales să nu se întârzie data de disputare a campionatului. Iată ce spune d-sa: „Oficial nu am cunoştinţă de acest termen. In mod normal, campionatul, care şi aşa începe târziu, n’ar mai trebui întrerupt. Deci data de 28 octombrie nu poate fi disponibilă. Dacă totuşi, echipa de football a Sofiei — în urma înţelegerii — va veni la Bucureşti, mă gândesc la un match Bucureşti—Sofia, iar din încasări jumătate să revină grupărilor, cari — pentru a nu se întârzia campionatul — vor recupera etapa jucând matchuriile programate în 28 octombrie, în cursul săptămânii. Matchurile ar urma în acestăContinuare în pag. 3-a) ,A. Astăzi, la orele 16, va avea loc, în sala special amenajată pentru reuniuni de box, cu o capacitate de 3000 de locuri, de la stadionul Giuleşti, o mare reuniune sindicală de box inter-cluburi, CFR, va înfrunta pe Malaxa. In cele 8 matchuri apar boxeurii cei mai buni de la ambele grupări: Gh. Florescu, Ştefan Bedroş, D. Sacalaş, M. Stoicovici, Niţă Paul Partidele se anunţă foarte disputate şi credem că feroviarii vor obţine mai multe victorii, dacă vor lupta cu îndârjire. CFÎFI — Malaxa AL Dumitrescu—Ion Gheorghe, M. Gheorghiu—I. Tudorache Gh. Florescu—Ştefan Bedros D. Sacalaş—Ştefan Roşu Gh. Straie—Ion Bricea— M. Sevoiu—Ion Tase Paraschiv Popa—M. Stoianovici. Niţă Paul—M. Ilioti. In completare vor avea loc două partide în câte două reprize a două minute între copii sub 12 ani. Oficialii Delegat general: maior Em. Marinescu. Judecători: maior Em. Marinescu, Tr. Pavlu, Jonce Gh., M. Stănescu, V. Dumitrescu, M. Lupescu, I. Gruia. Directori de luptă: V. Dumitrescu, Ion Firu, I. Gruia, G. Georgescu, V. Pană, Gh. Preda. Comisari de ring: V. Dumitrescu, I. Grid. Medici: maior V. Coferu, dr. P Rădulescu. Speaker: C. Emilian. Aici to Glaseşti BOXEURII CEFERIȘTI înfruntă pe cei de la Malaxa Luptătorii Timişoarei au făcut figura onorabilă la Budapesta BUDAPESTA, 12 (Serviciul nostru special). — In localitate a figurat, timp de două mile, echipa de lupte a Timişoatrei. In prima zi, ea a întâlnit reprezentativaBudapestei, suferind o înfrângere cu rezultatul de 5:2.A doua zi, timișorenii au făcut o figură om, terminând la egis Ie (3:3) cu puternica formafie feroviară Dl. A. V. De notat că echipa Timișoarei nu a fost întărită cu nici un luptător din alt oraș. ...it-