Sportul Popular, martie 1947 (Anul 3, nr. 602-631)

1947-03-01 / nr. 602

. ministru ŞTEFAN VOITEG a făcut dreptate şcolării vor avea o estecafie fizică şi de sport —O delegaţie de profesori de educaţie fizică a fost primită ori de ministrul şcoalelor— Aşa cum era de prevăzut, abia au trecut câteva zile de la venirea în ţară a d-lui ministru Ştefan Voitec şi chestiunea arzătoare a orelor de educaţie fizică şi-a găsit o promptă şi justă rezolvare. Ce s’a cerut După cum se ştie printr’o decizie apărută In Monitorul Oficial, orele de educaţie fizică din şcoli au fost reduse la o singură oră în clasele 1,6, iar in clasele 7 şi 8 au fost cu totul desfiinţate. Faţă de această situaţie, s’a prezentat eri o delegaţie de profesori de educaţie fizică la minister, unde a fost primită cu o deosebită bunăvoinţă de d. ministru Ştefan Voitec. D. ministru a arătat de la început cea mai mare solicitudine cauzei sportului, iar ca rezultat s’au obţinut următoarele aprobări ale d-lui ministru Voitec in chestiunea educaţiei fizice şcolare: 1. Se vor ţine câte 2 ore d© educaţie fizică săptămânal în toate clasele secundare dela la la 8 a inclusiv. 2. S'au obţinut 2 ore de ansamblu săptămânal pe cicluri de clase : 1—3, 4—5 şi 6—8. 3. Orele de ansamblu şi de sport vor fi ,,socotite la catedră". 4. Se va corecta decizia din Monitorul Oficial privitoare la catedrele pentru transferare. Prin aceste aprobări date de d. ministru Ştefan Voitec absolut toate chestiunile ce interesează cauza sportului şi educaţiei tineretului român, au găsit o rezolvare favorabilă, obţinându-se tot ce se poate obţine în condiţiunile actuale. Din punctele 3 şi 4 de mai sus se vede, că şi cerinţele profesorilor de educaţie fizică au fost pe deplin rezolvate, restabilind o situaţie nedreaptă şi care a dăunat unei categorii de dascăli cari se dedicau ridicării sănătăţii şi sportivităţii neamului. D. MINISTRU VOITEC DOREŞTE SERBĂRI SPORTIVE ŞI CAMPIONATE După ce sacru discutat problemele de mai sus d. ministru Voitec şi-a exprimat dorinţa DE A ASISTA IN ACEST AN LA O SERBARE DE FINE DE AN „CARE SA INTREACA IN AMPLOARE, TOT CE S'A FĂCUT IN TRECUT”. In plus, d. ministru Voitec a propus profesorilor CA ACEŞTIA SA ORGANIZEZE CONCURSURI NAŢIONALE INTERŞCOLARE LA TOATE SPORTURILE, LA CARI SA PARTICIPE CEI MAI BUNI SPORTIVI ŞCOLARI AI ŢARII. Această decizie va fi primită cu cea mai mare bucurie de massele şcolare din toată ţara şi se constată odată mai mult, adânca înţelegere a d-lui ministru Voitec pentru toate problemele legate de tineret, cum este şi sportul şi educaţia fizică. In ce priveşte punerea în practică a chestiunilor decise de d. ministru Voitec, sperăm, că acestea se reduc la formalităţi cari se vor putea pune în practică cât mai curând. D. ministru Ştefan Voitec este un iubitor al sportului. Iată, as ştiind la ultima mare manifestaţie sportivă a şcolarilor bucureşteni la ANEF. AMERICA I ORGANIZEAZĂ campionatele mondiale de bobsleigh in 1949 '' gegsipionate mondiali de bobsleigh de 2 și 4 persoane vor avea loc în America pe s portia Monte Van Hevenberger în 1949. Pentru o cât mai bună comportare la Olimpiada de la St. Moritz din 1948, echipele americane vor începe antrenamentele chiar de săptămâna viitoare pe sus numita pârtie. A Vawton, Carter si Hardwick, nu vor juca în echipa Angliei în matchul cu Franţa care va avea loc la 7 Mai, pentru a se putea prezenta in maximum de formă în fata echipei Continentului. In 1947-48, echipa Angliei va întâlni Belgia (28 Septembrie) si Cehoslovacia (1 Mai) in deplasare, iar la 26 Noembrie, va primi vizita echipei naționale suedeze. A Echipa definitivă a Marii Britanii, ce va tatălui, echipa Continentului, va primi forma sa definitivă în 26 sau 27 Aprilie. A Echipierii Britanici vor primi pentru jocul din 10 Mai frumoasa sumă de 20 lire fiecare. A In unele colegii engleze, rugby-ul a ajuns la fel de popular ca și footballul. Șocată de această avansare a rugby-ului F. A. (Football Asociation) a hotărât să trimeată instructori și la colegii. A Cu o oră înaintea începerii jocului Malano-Turin, oficialii au decis amânarea jocului din cauza zăpezii abundente ce era pe teren. Spectatorii, au pătruns pe__ teren îndepărtând în 2 ore zăpada astfel că jocul a putut, avea loc în ciuda unei mici întârzieri. IXEP1PIU Pil A VECIN Să luăm exemplu ! Ni se pare perimată această frază pe care am ajuns să o repetăm atât de des. Cred că nu trece o zi când cititorii noștri sa nu poată găsi în coloanele acestui ziar unul sau mai multe fapte care dau dovadă de un înalt grad de sportivitate. Dacă pe de o parte ne pare rău că aceste fapte nu se petrec la noi, pe de altă parte, suntem totuşi bucuroşi că exemplul străinătăţii ne dă posibilitatea să încercăm să ne comportăm la fel. De această dată e vorba de cu totul altceva.Cuvântul „sportivitate” se referă, în cazul de faţă, la mulţimea de spectatori — aşa zisul „sportivul din tribună” pe care de-atâtea ori l-am găsit vinovat Şi lipsit tocmai de... sportivitate Să mai amintim oare cazurile de la Târgu Mureş, Craiova sau Ploeşti, sau să încercăm să le trecem cu vederea sperând în „reîntoarcerea oii rătăcite?”. In ce ne priveşte, sperăm că „vorba bună” va avea mai mult efect. Vorba bună şi exemplul altora! La noi, şi în multe alte ţări, baza manifestaţiilor sportive o constitue foot-ballul, secondat îndeaproape de box. S’a clădit o mentalitate dăunătoare mişcării sportive, că, în afară de aceste două ramuri sportive, aşa zise „majore”, toate celelalte discipline de sport sunt mai mult sau mai puţin „minore”. In fond, această diferenţă intre sport minor şi altul major a creiat-o, exclusiv, numărul sau proporţia în care spectatorii vin să asiste la diferite manifestaţiuni sportive. Ca probă că această teorie e complect greşită stă însuşi jocul de basket-ball — care deşi socotit încă la noi un sport minor, — este totuşi una dintre cele mai complecte discipline sportive. Şi atunci când avem fericirea să găzduim o manifestaţie internaţională de mare anvergură, a unui sport aşa zis minor, greşita mentalitate a spectatorului are repercursiuni directe asupra numărului celor care vin să asiste. 2000 de persoane la matchul de ping-pong România—Cehoslovacia (deşi partida făcea parte dintr’o competiţie cu caracter continental), cam tot atâţia lantâlnirea Ciocanul— Czepel (Budapesta) la hockey. Şi asta când ne gândim că Bucureştiul are peste un milion de „posesori de dovadă de rămânere în Capitală”. Şi concluzia la care voiam să ajungem o găsim — curios nu — în nişte ziare sportive din Fraga, Helsinki, Oslo sau Stockholm, care publică rezultatele unor plebiscite publice, stabilind ordinea celor mai buni, sportivi ai Cehoslovaciei, respectiv Finlandei, Norvegiei și Suediei, din anul 1946-Cehoslovacia — Primul an tennisman, Jaroslav Drobny, urmat de un atlet, Zátopek. La locul al treilea un jucător de ping-pong: Vena, iar locul IV, un înnotător — Bartuşek. Urmează, la locul cinci, mărşăluitorul Balsan, apoi din nou noui atleţi: Beni şi David, pentru ca abea la locul al optelea să găsim, înfine, un fottballist — Bican. In ţările scandinave se petrece acelaş lucru. Cei mai populari nu sunt nicidecum exponenţii sporturilor „majore” ci tocmai cei ai disciplinelor mai puţin desvoltate, atletism, lupte ski, patinaj, nataţie. Dovadă, cel mai popular sportiv finlandez este, la ora actuală, atletul Paavo Nurmi, urmat de Hannes Kohlemainen,, tot atlet. Suedezii prezintă în frunte pe înnotătorul Arne Bong, secondat de atletul Gunther Ilogg iar norvegienii tot un atlet — Anderson, urmat de skiorul Bergendahl. Aceasta demostreazăexemplul pentru care voiam să-i dăm la început întâi că în Cehoslovacia, Finlanda sau celelalte ţări, acea prejudecată cu sporturile minore nu are nici o bază serioasă, ca probă că „cei mai buni” pot fi un tennisman, un ping-pongist, un înnotător sau un atlet, şi apoi că publicul sportiv din Cehoslovacia sau ţările nordice nu ocoleşte deloc manifestaţiile acestor discipline căci este de la sine înţeles că una dintre principalele cauze ale răspunsurilor lor la anchetele despre care aminteam mai sus, o constitue faptul că iau „văzut deseori la lucru” pe cei aleşi. La noi desigur, ar fi fost în frunte un Petehovski, un Lăzăreanu sau un Marian, și poate, discret, un Moina sau un Zeno Dragomir. Pentrucă, deh! Petschovski el comp practică un sport major, pe când atletismul lui Moina sau Dragomir... Să luăm mai bine exemplu de la cehi ! Ad. Radwaner a me amm dim amaia IfiiiÉliiÉsiiÉrlfiipSseli — Reeditarea întâlnirii Arsenal-Chelsea High isrry Wolverhampton—Stoke un match mare LONDRA, 27 (Radio). — Sâmbătă se vor desfăşura, în afară de obişnuitele întâlniri de campionat, sferturile definală ale Pupei Angliei şi Scoţiei. In campionat se reeditează întâlnirea Arsenal — Chelsea pe terenul Highfourry. Iată programiul întâlnirilor: field II—Newcastle. CUPA SCOŢIEI: Airdmonions — Hibernian; Dundee—Aberdeen ; Heart — Easţfive ; Rangers — Dundee U. DIVIZIA I: Arsenal — Chelsea; Blackburn—Leeds; Blackpool — Bolton ;Derby—Brentford; Portsmouth—Grimsby; Sunderland— CUPA ANGLIEI: Charlton — Manchester U; Wolverhampton— Preston; Liverpool—Birmingham; Stoke. Middlesbrough—Burnley; Shef- RUGBY: Royal Navy—Army, Astăzi se inaugura a zi la Pads m im ni a Imii Orice pronostic este hazardat dar cehoslovacii au șanse pretutindeni Astăzi M Inaugurează la Paris, campionatele mondiale de tennis de masă. Ele se vor disputa zilnic până joi 6 Martie, pe terenurile acoperite ale lui Racing Club de France, urmând ca finalele să se desfăşoare la Palais des Sports. Organizatorii sunt: Federaţia Franceză de Tenniis da Masă, în colaborare cu Racing Club. Se va juca pe mese „Semper- Super“ şi cu mingi „Barna“. CE PROBE SE DISPUTA? 1. Campionatul mondial pe echipe domni, dotat cu „Cupa SwiaytMing” — deţinător: Cehoslovacia. 2. Campionatul mondial pe echipe doamne, dotat cu „Cupa Marcel Corbillon” — deţinător: Germania. 3. Campionatul mondial de simplu domni, dotat cu „Saint-Bride Vase” — deţinător: R. Bergmann. 4. Campionatul mondial de dublu domni — deţinători: V. Barna şi R. Bergmann. 5. Campionatul mondial de simplu doamne, dotat cu „Premiul G. Geist” — deţinătoare: V. Depeitrisova. 6. Campionatul mondial de dublu doamne — deţinătoare: T. Pritzi şi H. Bussmann. 7. Campionatul mondial de dublu mixt — deţinători: V. Votrubcova şi V. Vana. 8. Probă de consolare simplu domni (rezervată celor eliminaţi în primele două tururi ale probei de simplu domni). Toate probele vor fi disputate conform cu regulamentele I. T. T. F. (Federaţia Internaţională de Tennis de Masă). UN PRONOSTIC Orice previziune, asupra rezultatelor finale ale acestor competiţii, este greu de formulat. Nu trebuiesc uitaţi anii lungi şi grei de războiu, care au despărţit pe jucători, i-au îndreptat şi nu au permis confruntări edificatoare pentru valoarea lor comparativă. Aşadar, nu vom emite decât pronosticuri relative, bazate pe trecut şi pe cunoştinţele noastre actuale. • ECHIPE DOMNI: două serii: I. Cehoslovacia, Austria, Suedia, Egipt, Palestina, Luxemburg, Scoţia, Irlanda şi Danemarca; II. Franţa, Anglia,, U. S. A., Ungaria, Belgia, Elveţia, Olanda, Ţara Galilor şi India. In prima serie lupta se va da între Cehoslovacia şi Suedia, dar valori mult mai apropiate Se află in seria II-a, unde se vor război: Franţa, Anglia, U. S. A. şi Ungaria. (De remarcat lipsa Iugoslaviei). Partida finală se va da mai mult ca sigur intre CEHOSLOVACIA şi FRANŢA (sau U. S. A. a cărei valoare nu o cunoaştem). 9 ECHIPA DOAMNE: tot două serii: I. Ungaria, Cehoslovacia, Austria, Olanda, Luxemburg, Ţara Galilor, Egipt, II. Anglia, Franţa, U. S. A., Suedia, Belgia, Scoţia, Elveţia. Aceiaşi situaţie: In prima serie superioritate evidentă a cehoslovacelor, care vor elimina Austria, iar în cealaltă serie, luptă mai strânsă între Anglia şi bănuita echiipă tare a U. S. A. (Regretăm desigur lipsa echipei României, care ar fi fugurat cu cinste). In finalii prevedem CEHOSLOVACIA şi ANGLIA. Aşadar, In ambele cazuri, recolitarea finalelor din „Cupa Europei” © SIMPLU DOMNI: Vana în primul rând, apoi Bergmann, cei dti Slar şi Toréba, americanii Mikes şi Schiff, ungurii Soos şi Sido, slovacii Marinko şi Tokár, francezul Amourett, suedezul Flisburg, englezii Leach şi... Barna. Nu sunt dle neglijat nici: polonezul Enlich, cehii Andreadis şi Shpek, francezii Agopoff, Hagenauer şi Bordref, austracul Eckl şi ungurul Cibi Erős. © SIMPLU DOAMNE: in frunte Farkas Gizi, englezoaicele Dace şi Blackburn, cehoslovacele Filistova, Kettoprova, Votrubcova, Depetnisova, austriaca Pritzi, americanei: Leah Tahlfly și Davida Hawthorne, etc. Pentru probele combinate nu se pot face previziuni, întrucât până la ora actuală nu se cunosc perechile. BUDAPESTA, 27 (Prin telefon de la corespondentul nostru special: BAROTI ŞTEFAN. ) Marţi seara au sosit în localitate, vénasad de la Praga, jucătorii echipei naţionale române de hockey care a participat la campionatele mondiale. In gară, caravana română a fost întâmpinată de reprezentanţii Legaţiei Române din Budapesta şi de cei ai Federaţiei maghiare de hockeyMiercuri seara, în faţa a 1000 spectatori, pe patinoarul artificial Városligeti, o puternică combinată maghiară (formată din jucători ai echipelor MTK, FTC şi Csepel) a jucat sub numele de Budapesta împotriva selecţionatei române. Extrem de obosiţi de drum şi surprinşi spre Sfârşitul partidei de un joc oarecum dur, românii au trebuit să cedeze. Echipa maghiară a învins cu obosita dupa un drum lung si greu Echipa raţională de hockey a taâniei a pierdut şi la Budapesta PI. I. R. a rezistat sârmelor ghimpate de la Tel Aviv, dar sa împotmolit intr’un accident de tren la intrarea In patrie 5:2 (1:l, 2:0, 2:1), prin goalurile Gergely, respectiv: Incze I marcate de Endrei II (3), Vég și Incze II. JOS: Incze II, Tănase, Tomovici, Dron, Paul Anastasiu. IN PICIOARE : Dlugoş, Sadowski, Racoviţă, Popescu, Fenke, Incze I, Pană. M. T. K. s’a înecat... la mal! La înapoierea din turneul întreprins prin Turcia şi Palestina, echipa MTK s’a împotmolit tocmai în apropiere de casă. După ce a părăsit Miercuri Belgradul cu trenull, spre casă, în apropiere de Krakomâr (localitate de frontieră), locomotiva a deraiat! Din fericiire, toţi pasagerii nu s’au ales decât cu o bună... sperietură! PROGRAMUL DELA PARIS Echipa maghiară de pangjojig, tomnată din d-nii: Soos, Sido, Koczian, Várkony, Erpess şi Farkas József şi doamnele: Farkas Gizi, Kárpáti, Anderlich şi Vermesi, a sosit la Paris, unde s-au adunat reprezentanţii a 21 naţiunii (cca 200 concunemţi). In programul jocurilor, Ungaria va disputa mâine (NR astăzi) înprima zi, următoarele matchuri: dimineaţa cu Olanda, după masă cu India şi seara cu Franța. Echipa României de hockey, care a participat la campionatul mondial de la Praga. De la stânga la dreapta. Biroul federal in sed. de Miercuri a hotărît că returul diviziilor A şi B va începe irevocabil la 9 Martie. Iată deci, că peste o săptămână echipele vor păşi pe teren cu efectivele remaniate sau vechi, fiecare după posibilităţi sau... noroc. Găsim interesant să redăm cititorilor noştri felul cum se var prezenta echipele diviziei A, formaţiile ce vor fi utilizate, precum şi eventualele modificări. La bucureşteni cele mai multe enigme ... Şi de astădată în frunte se situează echipele din Capitală. Ele au avut cel mai mult de suferit ce pe urma „JUCĂTORILOR RĂTĂCITORI” şi va trebui să aducă serioase modificări formaţiilor. Juvaptus, leaderul clasamentului bucreştean, va juca cu formaţia din toamnă, cu mici modificări. Apărarea şi halfia va rămâne neschimbată, înaintarea fiind acela care va căpăta o altă formulă. După toate probabilităţile, Iordache nu va mai fi introdus în echipă, în locul lui urmând să joace Pricop. Atacul ar avea următoarea alcătuire : Oană, Fătu, Titi Popescu, Flamaropol, Pricop. La C. I.F. R., jucătorii au fost constanţi, şi exceptând pe Vékony care a fost suspendat, toţi ceilalţi vor apăra culorile feroviarilor. Bran, antrenorul CFR-ului a găsit b : Capa la 8are ce loialii vor rota echipele diviziei II în er®iurni campionatulu — Consideraţia la inceput de sezon — o soluţie şi pentru a-l înlocui pe Vékony, fiind pus în discuţie un jucător tânăr. Ciocanul, deşi a rămas fără antrenor,iar câţiva jucători sunt plecaţi, aşteaptă totuşi campionatul cu optimism. Dacă în ce ace îl priveşte pe Guttman, problema s-a lămurit, nu se poate spune acelaş lucru şi despre Horvath şi Smilovici. Cei doi jucători au anunţat că va reveni, însă aceasta rămâne un mare semn de întrebare. In orice caz, Ciocanul va remedia lipsurile în cursul săptămânii viitoare. Cea mai descomplectată formaţie este Carmenul. Fosta campioană a rămas fără linia de atac, şi nu vedem cum va fi alcătuită. Fabian după cum se ştie, este plecat în Italia. Despre Farkaş, aceleaşi ştiri, iar Simatoc a comunicat că nu va mai juca decât în cazul când va primi deslegarea la sfârşitul sezonului. Doar Marian este acela care a dat semne de viaţă. Galbenii speră în achiziţionarea lui Guţă Tănase, jucătorul Karresului, un element de valoare. Despre provincie vom Vorbi în reportajul de mâine. I. Margineanu zerva, jk------ “ in no ii ni ii i i Comitetul FRFA, în şedinţa de aseară a «respins recursurile srupărilor C. F. R»a Universitatea, Fi C. Craiova şi Carmen privitoare la matchurile cu ÎT.A. astfel că aceste matchuri nu se vor rejuca* Iordache (Juventus) va sta pe tuşe în sezonul acesta In legătură cu o informaţie apărută în ziarul nostru, suntem în măsură să arătăm că nu există conflict între Juventus şi jucătorul său Iordache. Chestia este mult mai simplă: Iordiache nu numai că nu a fost în formă sezonul trecut, dar şi acum neprezentându-se la antrenamente, nu va putea figura în formaţie mult timp de aci înainte Vogi a opinat că oricum, utilizarea sa ar fi o greşeală, jucătorul fiind într-o vădită eclipsă de formă. Astfel Juventus va utiliza aripa Flamaropol — Pricop. Sadovski la Újpest ? Din sursă necontrolată încă, ne parvine ştirea că se încearcă racolarea jucătorului român Robert Sadovski pentru clubul maghiar Újpest. După cum se ştie, portarul clubului CFR Bucureşti se află, actualmente, ca membru al echipei naţionale de hockey, la Budapesta. Este dec® foarte verosimil ca ofertele să mişune n jurul lui Sadovski. . - Redăm ştirest sub tostă. țe- Niciodată ca în clipele de faţă, nu am asistat la un exod mai mare de jucători. Fenomenul acesta nu se petrece numai la noi ci în întreaga Europă. Cauza lui principală este fără îndoială dorinţa jucătorilor de a găsi pe alte plauri un trai mai bun, sau poate vagabondajul acesta este o psichoză curioasă", Consecinţă a sdruncinării nervilor în anii de război şi a instabilităţii economice, urmare firească a acestora. Aşa se explică, voiajurile permanente ale celebrităţilor footballului sau încercările hazardate ale jucătorilor de duzină. Fabian, Farkas, Horvath au părăsit ţara şi cele mai multe indicii sunt că nu vor reveni. Circulă însă svonul că şi Pepelea ar fileca. Şi de acesta, să recunoaştem, ne pare rău. A învăţat ad football, este unul din cei mai buni halfi şi pe deasupra mnjestia, moralitatea, conştiinciozitatea lui constitue un model pentru orice jucător de football. Pepelea, nu trăeşte din football. El este un intelectual, funcţionar de frunte la Distribuţia şi face sport pentru că acesta e o necesitate fizică pentru el . Pepelea nu este un cocor. Nu pleacă primăvara şi se întoarce toamna, nici toamna şi se înapoiază primăvara. Dela Fabian et. Co. la Pepelea, este o deferentă de la cer la pământ. Deaceea credem că plecarea tot e numai .svon, ’ '“'.■’»S"'.' ai'j'j2.—