Sportul Popular, decembrie 1949 Anul 5, nr. 1552-1576)

1949-12-01 / nr. 1552

„SPORTUL POPULAR» PAGINA 9-a SĂ întărim munca de mobilizare şi organizare RAIDUL ANCHETA ÎNTREPRINS DE ZIARUL NOSTRU ÎN FABRICILE ŞI ŞCOLILE DIN CAPITALĂ ŞI PROVINCIE M aine începe campionatul popular de şahi ! In toată ţara, muncitori din fabrici şi uzine, elevi şi studenţi, ţărani şi ostaşi, vor participa la această mare întrecere sportiva, care va trebui să fie încă o ilustrare a avântului pe care l-a luat mişcarea sportivă din ţara noastră, pe drumul făuririi unui adevărat sport de mase. Pentru a constata munca de mobilizare şi de organizare ce s’a dus in vederea Campionatului Popular de Şah, o echipă de reporteri ai ziarului nostru, împreună cu delegaţi ai secţiei de Cultură Fizică şi Sport din C.S.J. Ilfov, au vizitat mai multe întreprinderi şi şcoli din Capitală, iar colectivele de corespondenţi au făcut acelaş lucru în provincie. In rândurile ce urmează redăm constatările pe care le-am putut face cu prilejul acestui raidanchetă. Un exemplu de urmat La SET s'a dus o serioasă munca organizatorică și mobilizatorică Când intri pe poarta fabricii S.E.T., eşti întâmpinat de sgomotul motoarelor. Aici se lucrează batoze, vânturătoare, prăşitoare şi multe alte unelte ce vor ajuta înflorirea agriculturii noastre şi transformarea ei într’o mare şi rodnică agricultură socialistă. După munca plină de avânt pe care o duc în fabrică, depăşind mereu normele, cei peste 2.000 de muncitori se îndreaptă spre terenul de sport, unde. Isi întăresc corpul, pentru a se reîntoarce In producţie cu noi forţe. Cum era şi normal, Campionatul Topular de Şah a fost primit cu mult entuziasm de muncitorii dela S.E.T., care nu au pierdut nici o clipă, pentru A se pregăti cât mai temeinic. In primul rând, S’a dat o mare importanţă angrenării unui mare număr de tineri spre şah şi antrenării metodice a celor care cunosc mai bine acest sport. La fabrica „Vulcan“ activitatea sportivă capătă zi de Zi o desvoltare totulai puternică datorităîndrumării şi sprijinului acordat de organizaţia de Partid şi de Comitetul sindicatului din întreprindere. Angrenaţi în întreceri socialiste în cinstea Zilei tovarăşului Stalin, muncitorii de la uzinele „Vulcan“ nu uită nici activitatea sportivă şi culturală. Competiţile de massă au dat un imbold puternic mişcării de cultură fizică şi sport. De curând a fost constituită şi Gruparea sportivă care a început să desfăşoare o activitate rodnică ce se reflectă muai ales în pregătirile care se fac pentru Campionatul Popular de Şah. Colectivul sportiv condus de tov. Măcarescu Constantin a început această acţiune prin prelucrarea regulamentului cu responsabilii sportivi din grupările sindicale din întreprinderi. Cu acest prilej a fost constituită o comisie de organizare a Campionatului Popular de Şah formată din tovarăşii Mâcărescu Constantin, Nicu Nicolaie, Ioan Constantin, Novac Iacob şi Violan Ion resp. sportiv al organizaţiei U.T.M. Comisia a întreprins o puternică campanie de popularizare. Pretutindeni, în Am ajuns la fabrica „Vasile Roaită". Ne-am interesat unde este clubul sportiv. — „Vezi, tovarăşe, ni se adresează portarul, parcă e la etaj... Dar sigur nu ştiu. Mai întrebaţi şi dv. Am ajuns la etaj. Ciocănim la toate uşile. Una se deschide în sfârşit şi... ni se dă o altă adresă: „Nu este aici, ci în pod !”. „Hai şi la pod“, ne-am zis, dar acolo ne aştepta o altă surpriză. E ora 1 şi jumătate. La fabrica ,,Gheorghe Gheorghiu-Dej” sirepa anunţă intrarea la lucru a celui de al dolea schimb. Un şir lung de fete se îndreaptă spre poarta fabricii. Privirile fetelor sunt limpezi, mersul vioi şi hotărît. Ele se îndreaptă cu drug spre locul de munca. Li se citeşte pe faţă sănătatea. Ele fac sport. ★ Viaţa sportivă a fabricii „Gheorghe Gheorghiu-pej” se desvoltă , tot trial puternic, secţiile de atletism, nătaţie, volei, tenis de masă, gimnastică şi football, duc o intensă acestfel. — Un exemplu care ar trebui imediat urmat şi de celelalte fabrici — s’a întocmit Un plan general de antrenament, care se află afişat şi sala Sindicatului. • începătorii capătă primele noţiuni de şah Luni şi Vineri după amiază. De iniţierea lor se ocupă toV. Gioabă. Avansaţii se pregătesc Miercuri şi Sâmbăta. Muncitorii se antrenează In HCUl club inaugurat Sâmbăta aceasta in localul unei foste cârciumi. Acolo Unde acum câtva timp chefurile se ţineau lanţ, astăzi muncitorii de la S.E.T. au clubul lor, unde vin să citească, pentru a-şi ridica nivelul cultural şi ideologic, bucurându-se de asemenea că pot face sport, jucând tenis de masă sau şah. In acest club sunt instalate 20 mese de şah. Având condiţiuni bune de antrenament, muncitorii de la S.E.T. progresează pe zi ce trece şi fără îndoială fabrici şi ateliere au apărut afişe şi plocarde mari cari anunţă inceperea celei de a doua ediţii a Campionatului Popular de Şah. „Un rol important — ne apune tov. Măcărescu — în munca de mobilizare şi popularizare il constituie propaganda orală, munca de lămurire dusă de la om la om — în secţii şi ateliere. Rezultatele nu au întârziat să se arate, până acum avem 100 de înscrişi pentru Campionatul Popular de Şah. Dar curând numărul lor va creşte*■» datorită cursurilor de iniţiere pe care le vom organiza“. Un sprijin preţios în munca de mobilizare şi organizare l-a acordat organizaţia U. T. M., care a reuşit să indibulizeze pentru competiţie toţi elevii Şcolii profesionale din întreprindere. Jocurile de şah formează una din principalele probleme care frământă în momentul de faţă comisia de organizare. La Clubul cultural-sportiv al întreprinderii sunt 10 jocuri. In curând gruparea va mai Compara încă zece. Dar în rezolvarea acestei probleme colectivul de organizare nu a avut nici o iniţiativă pentru ca muncitorii care vor participa să aibă suficiente jocuri de şah. La are concursuri pregătitoare l tivitate. Şahul însă nu a crescut pe ■ măsura desvoltări celorlalte spor . ’■ turi. Muncitorii nu aveau sală în , care să joace şah. : i in prezent, lipsa a fost remediată ; - irt parte. Biblioteca şi balconul can- • ' tinei au fost puse de două ori pe ■, o săptămână la dispoziţia jucătorilor , de şah. In felul acesta, muncitorii şi muncitoarele din fabrică se vor •putea pregăti pentru Campionatul Popular, ceea ce n’a fost văzut at nul trecut, când nici un muncitori, din fabrică n’a pârtiei nt la Cămi - pionatul Popular de Şah. • . Anul acesta, lucrurie s’ău schim-1 că în acest an, numărul participanţilor la Campionatul Popular de Şah va fi mult superior faţă de cel de anul trecut. Din înscrierile primite până acum, icese clar, de altfel, interesul muncitorilor pentru această grandioasă competiţie de mase. Astfel, de la secţia „Pregătirea lucrului” s-au înscris 10 muncitori din 20, la „Montaj electric“ 21 din 30, iar de la secţia „Strungărie“ şi-au anunţat participarea 22 muncitori. Şi acestea sunt secţiile cu cel mai mic număr de şahişti, in timp ce „Tâmplăria” se mândreşte cu peste 50 de muncitori care cunosc şahul. Desigur că s’au observat şi unele lipsuri. Astfel, nu s’a făcut încă prelucrarea regulamentului şi nu s’a dat o prea mare atenţie afişajului. Sunt lipsuri care, fără îndoială. Vor fi lichidate. Fierul mecanic s’ar fi putut confecţiona o matriţă pentru confecţionarea din tablă a pieselor, care să fie apoi bătute pe bucăţi cilindrice de lemn. Dar pentru acest lucru mai este încă timp şi suntem siguri că gruparea sportivă a sindicatului se va preocupă pentru traducerea ei în fapt. „Peste câteva zile — ne spune tov. Novac Iacob — vom avea o sală specială pentru sport. Acolo vom organiza campionatul care va începe, la noi în întreprindere, în cursul săptămânii viitoare”. Dar la întreprinderile „Vulcan“ mai sunt încă multe de făcut pentru Campionatul popular de Şah. Comisia de organizare a concursurilor trebuie să sepreocupe de începerea cursurilor de iniţiere şi de organizarea simultanelor. Deasemeni trebuie întărită munca de popularizare şi mobilizare. „Anul trecut — ne spune tov. Tudor de la Sindicatul uzinelor „Vulcan“ — ne-am prezentat cu 80 de concurenţi. Anul acesta ne vom strădui să depăşim acest număr cu cel puţin 30o la sută”. Acesta este angajamentul nostru”. Suntem siguri că muncitorii de la uzinele „Vulcan” îşi vor duce cu cinste acest angajament la îndeplinire, rupt, Strecurat printre alte afişe în legătură cu C.T.M., Crosul 7 Noembrie, etc. Responsabilul sportiv al fabricii trebue să ia imediat măsuri ca această lipsă să fie lichidată in cel mai scurt timp. Un bun afişaj poate sprijini în mare măsură mobilizarea şahiştilor, realizându-se astfel antrenarea a 150—200 muncitori în Campionatul Popular de Şah. Un număr mare de participanţi îl poate da şi Şcoala de ucenici, unde cea mai mare parte din elevi — şi sunt vreo 200 — cunosc şahul. Iată, deci, că dacă Sindicatul ar da un mai mare ajutor pentru amenajarea clubului sportiv, muncitorii ar putea să se pregătească în mai bune condiţiuni Şi rezultatele ar fi dintre cele mai frumoase. „VOI PARTICIPA CU MULT DRAG LA CAMPIONATUL POPULAR DE ŞAH”. La o menghine găsim pe unul dintre evidenţiaţii in muncă: Şerban Ion. El a depăşit norma la batoze cu 80%. — „Doresc foarte mult — ne spune el — ca să particip la Campionatul Popular de Şah. Anul trecut nu cunoşteam acest sport şi au stat deoparte, neputând participa ca şi alţi tovarăşi de muncă la această frumoasă întrecere sportivă. Intre timp insă, am învăţat jocul şi cu fiecare zi ce a trecut mi-am îmbogăţit cunoştinţele, reuşind în vară să mă clasez primul în grupa mea, la un concurs organizat în fabrică. Din păcate, concursul s’a oprit la mijloc, astfel că nu m’arui putut întrece la şah şi cu ceilalţi tovarăşi din fabrică. O voiu face însă acum, cu prilejul Campionatului Popular de Şah“. Tot cu atâta dragoste privesc campionatul şi ceilalţi muncitori. Mulţi, in special fetele, nu pot participa, deoarece nu s’a făcut nimic pentru pregătirea lor. Un exemplu îl constituie Stela Smochină, muncitoare la frez-maşină. Deşi ea cuoaşte puţin şahul şi ar dori să se perfecţioneze, nu i se oferă Condiţiile necesare, neexistând nici club, nici instructor. Este neapărat necesar ca la cel mai scurt timp, Organizaţia Sindicală şi de U. T. M. să înceapă pregătirile pentru amenajarea unui club, cumpărarea de jocuri şi începerea pregătirii concurenţilor. Astfel se va putea asigura o bună desfăşurare a Campionatului Popular de Şah in fabrică. bat. La vestea noului Campionat Popular de Şah, muncitorii fabricii s’au bucurat mult. Ei au început să se înscrie. Dar, pentru că pe lista celor înscrişi figurau mulţi care nu ştiau încă să joace, responsabilul sportiv a organizat Cursuri de iniţiere. Astfel, muncitorii doritori de a participa la această măreaţă competiţie, îşi pot îmbogăţi cunoştinţele, pregătindu-se cât mai bine. Regulamentul Campionatului a fost prelucrat săptămâna trecută de către colectivul sportiv. Totdeodată, pentru un bun antrenament, l-a organizat un campionat dntir-etaje. Acest concurs a cunoscut un mare succes. Tovărăşii care priviseră partidele au fost câştigaţi de acest sport. A doua zi înscrierile la campionat au luat mare avânt. Pentru a stimula cât mai mulţi tineri, colectivul sportiv al fabricii a iniţiat o nouă serie de întreceri inter-etate, secţiei învingătoare urmând să i se acorde steagul întrecerii. Şcoala Tehnică Comercială Nr. 3 se află lângă Piaţa Amzei. De acolo trec peste zidul curţii glasurile vesele ale tinerelor aflate în recreaţie. Curtea este îngustă şi lungă, dar fetele îşigăsesc totuşi loc pentru mişcare, ca apel să reînceapă ora în care sa fie atente şi să poată învăţa temeinic. Din primele clipe ale discuţiei cu tovarăşa director Iordan, ne-am dat seama că nu se ştie nimic despre Campionatul Popular de Şah. Nici elevele, nici profesoarele, nici organizaţia U. T. M. nu aveau cunoştinţă despre acest eveniment sportiv. — Tocmai am dat 8000 de lei profesoarei de educaţie fizică pentru materiale sportive. Dar nu am Ştiut nimic despre şah. Dar cât costă o tablă? Eu aş mai putea da să se cumpere câteva, — spune directoarea. Intre timp a venit şi eleva Stoican. Intre timp av La U.C.R. pregătirile au început încă de mult timp. Dar nu putem sa spunem decât puţine cuvinte despre realizările de acolo. Acestea st au rezumat numai la amenajarea unei noi săli pentru sport şi la munca de popularizare. Despre munca de mobilizare tov. Oprea Ion, responsabilul sportiv din comitetul sindical are însă o părere cu totul greşită. „Avem până acum 40 de înscrişi’“dintr’o mie de muncitori din care 30 la sută sunt fete n. r.) şi sperăm să mai mobilizăm încă zece până la 1 Decembrie. Mai mult nu se poate pentru că la noi în fabrică lucrează mai mult fete şi ele pricep greu acest joc’*! Iată o dovadă de felul cum NU trebue înţeleasă mişcarea de cultură fizică şi sport. Tov. Oprea nu ştie nici pe departe problema însemnată a atragerii femeilor în sport. Mai mulţi. Ei depreciază posibilităţile acestora. Da la aceasta se adaugi şi faptul că afişele primite nu au fost puse la locurile cele mai indicate. Astfel am întâlnit un afiş pe vitrina deasupra căreia era scris : Expoziţie de rebuturi. Colectivul sportiv de la U. C. A. Mai mult, gazeta de perete nu cuprinde nici un fel de articol. Oare la Sindicatul fabricii „Gheorghe Gheorghiu-Dej” nu sunt nici lucruri bune, nici lucruri rele de spus? Poate acest fapt conslitue una din explicaţiile că din cele câteva mii de muncitori ai fabricii, numai 130 s’au inscris la Campionatul Popular de Şah. O altă deficienţă serioasă e consresponsabila sportivă. Mărturiseşte câ n’a ştiut nimic despre campionat. „Inșcoala noastră foarte puține eleve știu șah. Uneori aduc table de șah și joacă cu celelalte fete”... — Dar totuși n'ați aflat nimic despre Campionat? Dar vedem că tovarășa director, o — Nu, răspunde toată lumea. Dar vedem Că tovarășa Director, o femee întreprinzătoare, precum şi elevele doresc să pornească lucru. Explicăm unde pot fi cumpărate tablele, dirigintele claselor sunt convocate pentru a vorbi elevelor, iar organizația U.T.M. din şcoală vrea să se ocupe temeinic. — „Aşa cum s’au cumpărat mingi, aşa se vor cumpăra şi table de şah”, splune directoarea. Peste câteva clipe ieţim. In urmă se aude o voce : „veniţi să vedeţi peste câteva zile, cum vom organiza lucrările pentru amenajarea unei săli pentru clubul sportiv. De urgenţarea şi terminarea acestor lucrări depinde buna desfăşurare a concursurilor. Deasemeni trebue organizat şi un curs de iniţiere cu jucătorii Când am ajuns la clubul sportiv al Atelierelor C.F.R. Griviţa la sala de şah domnea o linişte deplină. In jurul meselor de şah zeci de tineri şi vârstnici mutau cu atenţie piesele modelate de strungurile care îşi încetaseră de curând cântecul lor plin de viaţă. Din când in când in liniştea sălii se auzea: — „Şah”. Şi Ionescu Gheorghe, mecanic la secţia IV-a, făcea o nouă mişcare. Am vizitat Clubul împreună cu tov. Iflg. Melinte responsabilul secţiei CC şah. Am rămas impresionaţi de această frumoasă realizare a pravilor muncitori ceferişti. Ea dovedeşte cu prisosinţă dragostea lor pentru sport, pentru cultura fizică. Şi acest lucru se reflectă din plin în pregătirile pe care le fac pentru Campionatul Popular de Şah. Dar pentru aceasta a trebuit să ne adresăm tov. Munteanu Vasile, responsabilul sportiv al clubului C. F. R. L’am întâlnit în atelier. Şi aici, ca şi in tote celelalte secţii prin care am trecut , zeci de afişe străjuiau pe pereţii inegriţi de fumul maşinilor, ai forjelor şi al cuptoarelor. „Avem până în prezent 300 de Înscrişi la Campionatul Popular de Şah. Şi asta numai pentru că am început pregătirile destul de târziu. Mişcarea şahistă a luat însă o mare desvoltare in rândurile tinerilor muncitori de pe şantier. Am organizat un colectiv care se ocupă îndeaproape de Campionatul Popular de Şah şi care a confecţionat panouri, a lipit afişe şi acum se preocupă de pregătirea tinerilor care nu cunosc încă acest sport. In fiecare seară tinerii din cele patru secţii ale atelierelor participă cu drag la antrenamente”. Dar şi tânărul strungar Ghiţă Ion, responsabilul sportiv al organizaţiei U.T.M. vrea să ne vorbească despre pregătirile care se fac pentru campionatul Popular de Şah: „Aţi văzut clubul nostru? Acolo vom organiza concursurile şi pentru buna lor reuşită intensificăm zi de zi pregătirile. Miercuri vor veni printre noi, doi jucători de la turneul internaţional de şah, iar Vineri Un instructor de la Cooprio, Ionică Lazăr şi Hagiopol — care să pregătească cât mai multe fete în vedera campionatului. Şi pentru promovarea jocurilor trebuie intensificată munca întrucât numai cu cele zece jocuri se va îngreuna desfăşurarea concursurilor, Bitetul pentru Cultură Fizică şi Sport va face prelucrarea regulamentului. Trebuie să evidenţiem iniţiativa luată de elevii de la liceul „Aurel Vlaicu" elevele de la şcoala Nr. 40 care vor participa alături de noi". In acest timp se aude o voce puternică la megafonul instalat deasupra grinzei care trece prin mijlocul atelierului: TINERI ŞI TINERE! PARTICIPAŢI LA CAMPIONATUL POPULAR DE ŞAH. SA FACEM DIN ACEASTA MAREAŢA COMPETIŢIE O MAREA SA MANIFESTARE A ÎNTREGULUI TINERET MUNCITOR DIN TARA NOASTRA CARE LUPTA ACTIV PENTRU CONSTRUIREA SOCIALISMULUI". La atelierele CFR Griviţa Campionatul Popular de Şah a stârnit un vin interes In rândurile muncitorilor. Sportivii care practică alte discipline s’au inscris printre primii pe listele de participanţi. Problema jocurilor de şah e în curs de rezolvare. Au fost procurate până în prezent 30 de jocuri şi mese speciale şi mai sunt in curs de confecţionare incă zece. Organizaţia de Partid acordă tot sprijinul iar U. T. M. îndrumă tinerii spre activitatea sportivă. Totuşi mai trebuie incă mult timp continuată munca de mobilizare, iar cursurile de iniţiere trebuie să se bucure de o mai bună organizare,chidate cât mai curând. Un lucru nou este organizarea de întreceri în ceea ce priveşte mobilizarea şi organizarea Concursurilor din prima fază. O astfel de întrecere este cea dintre Judeţeană U. T. M. şi Consiliul Sin- La uzinele ,,Vulcan”( pregătirile sunt în toi La fabrica „Vasile Roaită" muncitorii nu au club citorii n’au putut începe pregătirile pentru Campionatul Popular de Şah. De altfel, odată cu desfiinţarea clubului, cele câteva şahuri s'au rătăcit şi ele, ba pe la Cămin, ba nu se ştie pe unde... O mare parte din lipsurile acestea se datoresc şi responsabilului sportiv. Acesta nu a depus toate eforturile necesare pentru popularizarea competiţiei, zilei pentru lămurirea şi angrenarea muncitorilor în Campionatul Popular de Şah. La fabrica „ Vasile Roaită” pe tablourile de evidenţieri şi de păsări in muncă au fost lipite afişele pentru competiţiile de masă. Se observă absenţa afişajului. La intrarea în fabrică sunt două tabele: una a evidenţiaţilor şi alta care semnalează aspectele negative in muncă şi este intitulată „tabelul delăsărilor”. Pe amândouă stă scris cu creta: „Participaţi la crosul 7 Noembrie“. O clipă am fost tentaţi să credem că s'au început de pe acum pregătirile pentru crosul... de amil viitor. Adevărul este că anunţurile sunt cele scrise acum o lună. Ele n’au fost înlocuite cu alte anunţuri referitoare la Campionatul Popular de Şah. Dacă e vorba totă de „tabela delăsărilor“, ulei nu se putea în loc mai potriviţi.. Nici in fabrică afişajul nu este mai bun. După o Îndelungată Căutare, am gâsit in cele din urmă un afiş, indoit. — „Clubul, tovarăşe, e la subsol !". Se observă absenţa afişajului. La intebarim la subsol. Acolo nu era clntrarea în fabrică sunt două tabele: un bul, ci.... o camera mică, unde lucrează a evidenţiaţilor şi alta care semnaleaz deobicei colectivul sportiv al fabricii, aspectele negative in muncă şi este in trsa eră închisă, titulată „tabelul delăsărilor”. Pe amân Am pornit în căutarea responsabilului două stă scris cu creta: „Participaţi sportiv. Tov. Bândea Gh. a fost mai aciosul 7 Noembrie“. O clipă am fost teişor de găsit decât clubul, toţi să credem că s’au început depe a Am reuşit să aflăm dela el câteva lucttm pregătirile pentru crosul... de ani crttii surprinzătoare. Club, fabrica nn viitor. Adevărul este că anunțurile sur mai are de aproape o lună, de când cele scrise acum o lună. Ele n’au fo! încăperea utilitată până atenei în acest ilocure cu alte anunţuri refertoare , scop şi Undfe, oneunt, existau o masa de plug pong şî câteva mese de şah. * Campionatul Popular de Șah. DaCă fost transformată într’un birou al ser- vorba îftSă dfe „tabela delăsărilor“, nb vifoiului planificării. De-atunci, Sindica- DU se putea Un loc mai potriviţi., tul n’a găsit încă o cameră ni*neș to Nici -n fabrică afişajul hu este mi unde s ar putea amenaja un alt club Sportiv. buh. După O îndelungată Căutare, Ui Nemai avănd unde să joace şah, mun- gâsit în cele din urmă un afiş, îndoi La fabrica „Gh. Gheorghiu-Dej() s-au organizat La fabrica „Gh. Gheorghiu-Dej” muncitorii joacă şah in sala bibliotecii. Dar şi aici ei sunt permanent deranjaţi de tovarăşii lor de muncă. In legătură cu problemele tehinstituie lipsa unei săli speciale pentru ce legate de organizarea Campiona- jocurile de şah. Soluţia sălii debitului, trebue să arătăm, că, pe lângă bliotecă şi a balconului cantinei este cele 17 jocuri existente, zilele ace- binevenită pentru moment, dar castea vor fi achiziţionate încă 20 de nu este suficientă, jocuri de şah. Se pare însă că şi acest neajuns Organizaţia de Partid şi UTM-ul va fi rezolvat în curând. Cel mult acordă totsprijinul necesar mobili- in două săptămâni va fi gata încă zam unui cât mai mare număr de tineri participanţi la Campionat. O clădire a fabricii „Ghorghe Totuşi, mai sunt încă multe de Gheorghiu-Dej", unde se va amenajăcut in munca de popularizare Si la o sală pentru, şah. Muncitorii vor mobilizare, putea astfel să joace şah in cea Gazeta de perete al activiștilor . . ... . Sindicatului, afişată chiar în camera mal dEplna Hmnste- El se vor ptt‘ Sindicatului nu are nici un articol tea prezenta la Campionatul Popumobilizator pentru Campionatul Iar de Şah cât mai bine. Popular de Şah. ,, La fabrica ,,Andre Prott“ există club, există şi mese de şah dar lipseşte spiritul de iniţiativă Fabrica ,,André Prott’* de electro-apa.sef de iniţiativă a responsabilului sportatare... tiv. Considerând ca suficient motivul Ne îndreptăm spre ateliere, pentru a că „la noi în fabrică foarte puţini şi nu lua date cu privire la pregătirile care să joace şah, iar cei ce ştiu nu sunt s au făcut pentru Campionatul Popular jucători prea buni şi pricepuţi ca să 53*1 mai înveţe şi pe alţii“. Reinhard Eu-In curte, nici un afiş... gen, responsabilul sportiv al întreprin-Megafonul carte transmite muzică, pare derii, nu a făcut nimic pentru inceperea cu totul străin de marea întrecere sportivă care va începe la 1 Decembrie. E ora mesei. Muncitorii s’au strâns la cantină, dar megafonul fl are nimic ce să le comunice în legătură cu Campionatul Popular de Șah. Nimic, de-altfe!, nu arată că in această fabrică s’ar face vreo pregătire pentru atest concurs de mase. Fabrica „Andre Prott“ are un club sportiv, o frumoasă realizare a muncitorilor. Ce folos insă, din moment ce nimeni nu ştie când şi dacă se poate jucă şah în el? — „Mi se pare — ne spune muncitoarea Tofan Maria — că nu mai funcţionează Clubul. Nu ştiu insă precis !“ Şi foarte puţini ştiu că, la club, mesele aşteaptă zadarnic jucătorii. Desigur, acest lucru nu e întâmplător. El se datorește, în primul rând, lipderii, nu a făcut nimic pentru începerea pregătirilor. Dat fiind însă intervalul mare de timp in care se desfăşoară prima fază din prima etapă a Campionatului Popular de Şah — de la 1 Decembrie la 20 Ianuarie , colectivul sportiv al fabricii „André Prott” trebue şi poate să remedieze aceste deficienţe, trecând la o muncă temeinică de popularizare, mobilizare şi organizare. Profitând de faptul că există un club frumos amenajat, iar fondurile nu lipsesc, să se cumpere cât mai multe jocuri de şah. Totodată să se ceară ajutor Comisiei locale de şah. Aceasta trebue să trimeată neîntârziat jucători avansaţi, care să predeă noţiunile elementare ale jocului şi, mai târziu, să susţină simultane de Şah. In acest mod, se va putea mobiliza un număr mare de muncitori, care vor avea ocazia să înveţe şahul şi să participe, deci, la Campionat. La şcoala tehnică comercială No. 3 de fete nu se ştie nimic despre Campionatul Popular de Şah Muncitorii de la Atelierele CFR Griviţa se mândresc cu clubul lor de şah In cinstea zilei Tovarăşului Stalin să participăm cu toţii Aceasta este lozinca sub care toate pentru că lipsurile observate să fie la-Organizaţiile de mase din Slatina întâmpina Campionatul Popular de Şah. Aniversarea a 70 de ani de la naşterea tovarăşului Stalin, constitue un eveniment de seamă, în cinstea căruia muncitorii slătineni şi-au luat angajamentul de a participa un număr dublu faţă de dical. anul trecut. în acest scop, muncitorii şi funcţionării Gospodăriei de Stat din Drăgăneşti-Olt, care cunosc şahul şi-au luat angajamentul de a învăţa şi pe cei care nu ştiu. In gazetele de perete s’a făcut o analiză critică a muncii depuse până acum, iată, un exemplu, care ar fi bine să fie urmat cât mai curând şi de organizaţiile de mase, din alte oraşe, stimulându-se astfel munca de mobilizare, pregătire şi organizare a Campionatului Popular de Şah. Pionierii din Miercurea Ciuc construesc jocuri de şah Una din greutăţile întâmpinate in STRUIASCA JOCURI DE ŞAH Una din greutăţile întâmpinate in munca de pregătire pentru Campionatul Popular de Şah, este aceea a unei resimţite lipse de jocuri de şah. Ingeniozitatea unor tineri, lichidează în multe cazuri această lipsă, aşa cum a făcut pionierul KERESZTES FRANCISCO in vârstă de 11 ani. Tânărul elev al Şcolii Pedagogice, în dorinţa de ai angrena cât mai STRUIASCA JOCURI DE ŞAH DIN LEMN ŞI DIN CARTON. Exemplul lui a fost urmat şi de alţi pionieri: NAGY GA VRIL, KRISTO ATTILA, SANTA EUÖENí koncé eugen, KALAMAR BEL A, TANKO PE. TRU, ett. Iniţiativă pionierilor din Miercurea-Ciuc, este bine a fi urmată şi de alţi tineri din ţară, care construind săhturi pot suplini lipsa de mulţi tineri în această disciplină jocuri care s'a făcut resimţită li sportivă, A ÎNCEPUT SA CON. unele oraşe. In Valea Jiului o participa cu 3Cei mai mulţi concurenţi ca anul treci'1 Munca de pregătire şi mobilizare din şi celelalte organizaţii de mai , o varea Jiului, a început prin şedinţe pre păşirilor num* - '1, gătitoare, la care au participat toţi mprezentaftţii organiizaţiir**r ** * şi-au luat angajamente . serios Pentru o mai bună r saţi. Dece nu ți s'au înscris finerele muncitoare dela U. C. R. pregătirile au început trebuie să studieze în mod seri toate aceste deficienţe şi să caute rehţilor,, Comisia loca ....... . . ... rtizat cursuri pentru r posibilităţile de remediere. Tinerii muncitori au început la Angajamentul Angajamentul C ON I n general, concluziile ? ptă muncitorii începe tiţiuni, eforturile r popularizare, cât şi aceea de Numeroase sunt exetr grandioase competiţii de mat iniţiere, s’au preocupat de r cursuri pregătitoare. Iniţiativa personală deosebit de importantă . Fireşte, nu pretutin destul de serioase. Ţinând un timp de desfăşurare la rezultatul, pe care tr MICĂ SAU MARE, CAI DIN ENTUZIASMUL Şl NATUL POPULAR DE Coresp. NIŢA IRINA i *■ Eu Ași propune ca pe fes portabilul nostru sportiv să-l evident țiem k delăsări. ț —Ea șaptea oară de când trec pe aici și nu văd să fi mutat vreo piesă. — Dacă o să mai treceți de multe ori, cred că va trebui să ne mutăm și noi nu numai piesele.. lati unde stă afişul pentru Campionatul Popular de Șah la Uzinele Chimice Române.