Sportul Popular, aprilie 1950 (Anul 6, nr. 1645-1660)

1950-04-01 / nr. 1645

SA participam cu TOTII la crosurile de calificare DE DUMINICA ATLEŢII FRUNTAŞI INDRUMEAZĂ TINERII SPORTIVI PENTRU CAMPIONATUL NAŢIONAL DE CROS Pregătirea cât mai temeinică şi pe baze ştiinţifice a tineretului sportiv, în vederea participării la prima etapă a Campionatului Naţional de Cros, „Să întâmpinăm 1 Mai", este unul din obiectivele imediate ale mişcării noastre sportive. In dorinţa de a veni în ajutorul celor care vor lua parte la această uriaşă competiţie sportivă, ziarul nostru, mobilizând fruntaşii atletismului nostru, a organizat o serie de demonstraţii fulger la locurile de muncă respective. In acest fel, tineretul a putut învăţa cum se face încălzirea pentru cros, cum se aleargă corect şi ce trebuie să facă sportivi imediat după terminarea cursei. ★ In curtea, interioară a centrului şcolar Nr. 2, 10 şi 13, — la recreaţie — elevele s’au adunat în cerc strâns în jurul atletei Jeni Nicolau, care ie vorbea. Fruntaşa atletismului nostru spunea elevelor cum se face încălzirea şi la ce este necesară. In liniştea care domnea, în acea clipă s’a auzit o voce: — „Mai tare să auzim și noi!" Când ne ridicăm privirea, zărim la ferestrele şcoalei, elevele adunate ciorchine şi urmărind cu interes ceea ce se petrecea jos. Apoi, Jeni Nicolau le arată cum se aleargă corect şi după aceea răspunde la întrebările pe care i le puneau elevele. Toate vor să afle cât mai mult, să ştie bine orice amaigunt, să fie deci cât mai bine pregătite. O fetică de-o șchioapă întreabă : — „Și e frumos să alergi aşa prin pădure ?" Jeni Nicolau îi povesteşte cât de bine e să-ţi umpli plămânii cu aerul curat al pădurii, cum ochiul ţi se îmbată de frumuseţea copacilor. Fetiţa face ochii din ce în ce mai mari. Dar, timpul trecea şi clipa când a trebuit să plecăm s’a apropiat. — „Tovarăşe Jeni Nicolau, iţi mulţumim ,să ştii că am învăţat multe, şi te rugăm să mai vii pe la noi". După amiază pe stadionul Uzinelor 23 August activitatea era în toiu. Pe terenul central se juca rugbi, pe partea dreaptă se antrenau baschetbaliştii, pe p&Ms un grup de tineri lucrau de '3oi& Vestea că demonstraţia de crfSss va începe si că în mijlocul «K( se găseşte V. Firea, s’a răspânatf. cu iuţeală. In câteva clipe, tinerii, sunt adunaţi şi aşteaptă cu nerăbdare să înceapă demonstraţia. — „Tovarăşi, crosul este cea mai simplă formă a alergării şi se numeşte de fapt alergarea pe teren variat”... Tinerii sunt numai ochi şi urechi. Nu le scapă nimic din ceea ce li se spune. După ce a arătat cum trebuie să se încălzească, cum să alerge în cursă, şi ce trebue să facă după cursă, V. Firea le spune: „Un alergător care nu este pregătit după toate regulile tehnice, nu poate da rezultate bune". „Tovarăşe Firea, hai să facem încălzire odată împreună, că aşa om învăţa mai bine”, i se adresează un tânăr. Campionul nu s'a lăsat mult rugat. Coloana s'a aşezat repede. Ucenicii caută toţi să execute cât mai exact. După un timp, însă, încălzirea este terminată. ■— „Cum tovarăşe, şi numai după ce facem aşa putem să alergăm în cros? Nu ştiam, şi deaceia îţi mulţumim. Acum, o să facem şi noi încălzirea, că ştim foloasele ei“. Toţi ne însoţesc până la poartă. — „Să mai vii pe la noi tovarăşe Firea“. — „Desigur că voi mai veni“, ne răspunde atletul. Adresându-se nouă ne spune: „în masa aceasta de tineri muncitori sunt viitorii campioni, sunt elementele de bază, ale sportului de mâine. Grija noastră, a fruntaşilor, este să-i învăţăm, să-i înălţăm spre culmile sportului, să-i facem să bată recorduri în muncă şi sport Este-i o mare bucurie să ştiu că au învăţat ceva şi de la mine". Elevele de la centrul şcolar 2, 10 şi 13 privesc cu atenţie la Jenui Nicolau. Urmându-i îndrumările. Duminică vor putea să alerge bine, cuimpănindu-și eforturile. ■ —--------------— , „Nici un tânăr să nu lipsească de la cros“!' JL'ovurăse redactor responsabil, I ' Vestea organizării Campionatului naţional de cros „Să întâmpinăm 1 Mai", a prilejuit un mare entuziasm în rândurile tinerilor muncitori din întreprinderea noastră. Fiecare din noi a înţeles că această nouă competiţie sportivă de mase, va fi un nou prilej, pentru a-şi manifesta ataşamentul faţă de această zi de sărbătoare a proletariatului din toată lumea. Noi cei de la Imprimeriile Centrale ne-am luat angajamentul de a participa la acest cros, întâmpinând astfel şi prin sport, ziua de Mai. Eu fac de puţin timp sport. Totuşi, cu ocazia manifestaţiilor sportive, la care am luat parte, mi-am putut da seama câtă importanţă are sportul pentru formarea unui om sănătos, puternic, luptător neînfricat pentru pace şi socialism. Mi-am putut da seama că un mare aport la succesele mele din producţie — de la 17 Noembrie lucrez în contul anului 1950, iar planul pe prima etapă a anului * mi l-am depăşit cu 69ele — l-a adus sportul. Sportul ne ajută să prindem forţe noi, pentru a munci cu folos, în vederea îndeplinirii şi depăşirii Planului de Stat. Acest cros, sub formă de campionat naţional, organizat în cins- tea zilei de 1 Mai, constituie pentru noi tinerii muncitori din scum-pa mea Patrie, o nouă ocazie pentru a ne ridica nivelul nostru tehnic. Prin selecţionarea treptată a celor mai bune elemente, tine- rii muncitori cu o mai serioasă pregătire vor avea ocazia să con- t cureze alături de fruntaşa acestui sport, putându-şi ridica în acest mod valoarea lor sportivă. De aceia, îndemn din tot sufletul pe toţi tinerii muncitori din R. P. R. să participe la acest cros, prin care noi sportivii întămpi- năm măreaţa zi a muncii: 1 Mai. „ Nici un tânăr să nu lipsească de la Campionatul naţional de cros ! „Să întâmpinăm 1 Mai". MARIN D. ILIE Maşinist la Imprimarea Plană „Imprimeriile Centrale“ ----------------------------------------------——-------------—--------—--------— Alegerea terenului pentru alergările de cros Alegerea terenului la ţară nu este o problemă greu de rezolvat Accentul se va pune atât pe evidenţierea frumuseţilor naturale, cât şi pe propaganda sportivă. De aceea traseul poate trece mai mult prin sat cu grija de a-l feri de praf, de roşea pietruită şi să conţină porţiuni căt mai diferite (ocoluri, urcuşuri, obstacole naturale). La oraşe traseul va fi făcut în funcţie de terenul sportiv (unde-i bine să se facă plecarea şi sosirea), cât şi de pădurile, parcurile şi grădinile publice existente. Un traseu bine ales va tr®bui să cuprindă pe lângă acestea şi porţiuni de dealuri şi văi, de gropi, de garduri sau de treceri de şanţuri şi ape, cu observaţia să nu fie prea grele şi nici cauzatoare de accidente. Mai complicată este situaţia în oraşele mari, mai ales in crosurile de pregătire şi calificare, în care organizatorii e bine să aleagă parcursul în vecinătatea locului de producţie. Aceasta, deoarece: 1) E un punct de adunare care convine tuturor. 2) E o bună propagandă pentru atragerea tuturor tovarăşilor de muncă la sport, iar după terminarea alergării toţi participanţii (concurenţi, organizatori, sau public) pot lua parte la o manifestaţie culturala cu care e bine să se termine orice cros. 3. Se uşurează pregătirile organizatorice: transportul, materiale, oameni teren). 4) Putem asigura mai uşor pentru îmbrăcare încăperi păzite şi încălzite (dacă e frig). 5) In majoritatea întreprinderilor putem pune la dispoziţia sportivilor un duş cald (foarte folositor din punct de vedere al sănătăţii şi higienii). 6) In sfârşit, cu ajutorul unui ceai servit concurenţilor la cantina întreprinderii, vom isistti apa pierdută prin transpiraţia din timpul alergării, dar şi mentalitatea „şpriţului de după sport”, a regimurilor trecute. Traseul unui cros din oraşele mari trebue să fie ferit de străzile cu circulaţie intensă, unde încurcă circulaţia, prezintă pericolul accidentelor, şi în plus se respiră un aer îmbâcsit de praf şi benzină. Se va alege drumul scurt până la unul din parcuri, sau până la marginea unui râu ieşirea pe arătură, trecerea diverselor obstacole şi înapoierea deasemeni pe un drum puţin circulat. Practicat astfel crosul capătă o valoare higienică cu mult mai mare decât alergarea pe pavajul (asfaltul) străzilor. Parcursul unui cros trebue să fie explicat în amănunt concurenţilor. Dacă este prea complicat se va face cu o zi înainte o plimbare de recunoaştere. El va trebui deasemeni să fie marcat cu steguleţe (aşezate din 50 în 59 m) sau în lipsa acestora să fie numiţi comisari pe parcurs — adică tovarăşi cari indică direcţia alergării. Aceştia vor avea o brasardă distinctă la braţ şi câte o batistă in fiecare mână. Tot ei vor controla locurile de trecere obligatorii. Interesul sportiv al crosului va creşte dacă traseul este măsurat şi dacă se face clasificarea şi cronometrarea fiecărui concurent. Crosiştii să fie întovărăşiţi de o maşină care va deschide drumul, de motociclete, biciclete etc cari vor da un aspect sărbătoresc între u cerii. Acestea sunt elementele generale de care trebue să se ţină seama când organizăm un traseu pentru cros. In fixarea definitivă se va ţine seama de posibilităţile locale şi de vârsta, sexul şi gradul de antrenament al celor ce iau parte la cros. «•vol. I. ARNĂUTU SPORTUL POPULAR” Pag. 3-a. Intense pregătiri in întreaga ţară ! In cursul acestei săptămâni , au avut loc în toată ţara, intense pregătiri în vederea Campionatului Naţional de Cros „Să întâmpinăm 1 Mai”. Pretutindeni, s-a prelucrat în cadrul colectivelor sportive, regulamentul competiţiei, iar antrenamentele făcute au scos în evidenţă excelenta condiţie fizica a participanţilor. Munca de mobilizare desfăşurându-se în cele mai bune condiţiuni, prima etapă a campionatului naţional de cros „Să întâmpinăm 1 Mai”, va însemna un mare succes de participare în toate oraşele ţării. Redăm mai jos relatările corespondenţilor noştri: SIBIU SIBIU prin telefon de la coresp. nostru Gh. Moise. Peste 9000 de tineri sportivi din judeţul Sibiu participă la antrenamentele care se fac in mod regulat in vederea desfăşurării primei etape a Campionatului Naţional de Cros „Să întâmpinăm 1 Mai". In cadrul unei şedinţe cu responsabilii secţiilor de Cultură Fizică şi Sport a organizaţiilor de mase, MAN şi MAI s’a elaborat un plan comun de acţiune şi s’au trasat sarcini concrete in vederea reuşitei crosului. Sub lozinca: „Toţi oamenii muncii să participe la Campionatul Naţional de Cros . „Să întâmpinăm 1 Mai” se duce o intensă muncă de popularizare prin postul de radio amplificare şi prin presa locală. La judeţeană U T. M. s-a ţinut o şedinţă cu secretarii de plasă U. T. M. şi cu delegaţii de plasă ai C. S. J., iar în urma prelucrării materialului, s’a hotărit constituirea unei comisii de coordonare în fiecare plasă și o comisie de mobilizare în fiecare comună. Din totalul numărului celor înscrişi peste 2.500 sunt sportivi din mediul rural. CONSTANTA CONSTANŢA (prin telefon dela coresp. nostru Lucia Târlă). La Constanţa se duce o muncă de popularizare a Campionatului Naţional de Cros „Să întâmpinăm 1 Mai” prin presa locală, radio amplificare, diapozitive la cinematografe şi articole mobilizatoare în gazetele de perete. Intr’o şedinţă plenară, cu toate colectivele sportive a fost prelucrat regulamentul crosului, iar în şcoli au avut loc meetinguri fulger în care s’a arătat importanţa acestei competiţiuni. In fabrici şi şcoli au apărut in cinstea Campionatului Naţinal de Cros „Să întâmpinăm 1 Mai”, gazete de perete festive, remarcându-se în mod special gazeta colectivului sportiv „Locomotiva” P. C. A. Constanţa. Un foarte mare număr de tineri s-au prezentat la antrenamente şi se crede că Duminecă vor lua startul aproape 10.000 de tineri. IAŞI IAŞI (prin telefon de la coresp. nostru Grünberg Aurel). Pentru o cât mai bună reuşită a Campionatului Naţional de Cros „Să întâmpinăm 1 Mai”, in oraşul nostru se duce o intensă muncă de mobilizare pe sectoare şi colective. In cursul săptămânii şcolile şi facultăţile şi-au disputat Crosul pregătitor, deoarece Duminică sunt in vacanţa de primăvară. Crosurile pregătitoare au continuat şi în cursul săptămânii trecute, afară de Duminecă, când timpul rece şi ploios au împiedecaţi desfăşurarea antrenamentelor. SIGHIŞOARA SIGHIŞOARA (prin telefon doldi coresp. Neniţă Vasile). La Sighişoara tineretul muncitor şi studios se pregăteşte intens, pentru a se prezenta în bune considiţiuni fizice la prima etapă al Campionatului Naţional de Cros, „Să întâmpinăm 1 Mai”. Regulamentul a fost prelucrata în toate colectivele sportive şi ci munca de mobilizare este în plină desfăşurare. Sportivii Patrichi Mircea dela1 întreprinderea „11 Iunie” şi Moldovan Cornel dela „6 Martie 1” au agrenat la acest cros un important număr de tineri. Ei duc munca de lămurire dela om la ami. Până în prezent 300 de tineri din Sighişoara s’au înscris pentnru crosul care se va desfăşura irit ziua de Duminică 2 Aprilie. BACAU I BACAU (prin telefon de la contrespondentu! nostru Reno Feld?man). R Vestea organizării în noua formă a Campionatului Naţional del Cros „Să Întâmpinăm 1 Mai”, mi fost primită cu mare bucurie den tinerii sportivi din oraşul nostru. Pentru a asigura acestei mariicompetiţii o cât mai bună mobilig zare, Comitetul Orăşenesc pentrui. Cultură Fizică şi Sport-Bacău a convocat intr’o şedinţă comună pe toţi responsabilii sportivi din in-ntreprinderi şi instituţii cu. care s’a prelucrat regulamentul crosului, dănduse totodată şi primele indicaţii de organizare. Au fost deasemeni distribuiteiv regulamente, și borderouri (IB vii, scriere, , ~