Sportul Popular, mai 1950 (Anul 6, nr. 1661-1677)

1950-05-03 / nr. 1661

COMPLEX«!. SPORTIV RE STAT GM BAZA ACTIVITĂŢII DE CULTIVĂ FIZICĂ $1 SPORT ifi REPUBLICA POPULARĂ ROMÂNĂ Sutele de mii de sportivi diin ţara noastră au aflat cu bucurie de darul făcut lor de 1 Mai de Consiliul de Miniştri prin Hotărîrea pentru mni r ..u crea complexului de Stat „Gata pentru muncă şi apărarea Republicii Populare Române" (G. M. A). Acest complex sportiv a fost aprobat in urma cereriii tineretului trtameitor din ţara noastră şi el constituie baza educaţiei fizice multilaterale în vederea pregătirea unor cetăţeni sănătoşi, curagioşi şi plini de viaţă, luptători neînfricaţi pentru cauza păcii, gata pentru munca de construire a socialismului şi apărarea scumpei noastre patrii. Republica Populară Română. Mulţumită îndrumării date de Partidul Muncitoresc Român şi sPrijinului material al Guvernului nostru, s'au putut creia in anii 1948 şi 19411, prin competiţiile sportive populare, condiţiunile necesare pentru a se putea trece, pe baza unor cercetări ştiinţifice, la aplicarea unei Probe sportive complexe, inspirată din minunata experienţă a sportului sovietic. Concursurile anilor 1948 şi 1949 au obţinut succese din Punct de vedere organizate», fic şi mobilizatorii. Similiu, fapt că numai în anul 1949 au perticipat la întreceri sportive peste un milion de tineri, ne arată uriaşa creştere a numărului sportivilor. Apariţia în diferitele ramuri de sport a unor elemente provenite din massele muncitoare, care au întărit lotul sportivilor fruntaşi precum şi rezultatele lor excepţionale care au rectificat tabela recordurilor ţării, constituie fapte pozitive. Cu toate aceste succese competiţiile sporadice şi nesistematizate nu plateau in nici un caz creia baza culturii fizice din Republica Populară Română şi să angreneze tineretul intr'o activitate sportivă permanentă care să ţină seama de toate obiectivele educaţiei fizice, in stadiul actual al desvoltării democraţiei populare in drum spre socialism, din ţara noastră. Adjtncta sportive de masse se cer acum adunate, sistematizate, studiate ştiinţific şi puse la dispoziţia masselor intr'un sisrem complet de educaţie fizică, legat organic de creşterea nivelului ideologic. In acest fel se va putea contribui cu rezultate mai bune la pregătirea oamenilor muncii din punct de vedere fizic și ideologic, în vederea marilor sarcini pentru apărarea păcii și construirea socialismului. Această problemă este rezolvată în mod fericitprin aplicarea complexului psihofizic G.M.A. inspirat după complexel sovietic G. T. O. Comiplexiul sovietic G.T.O. a fost infiinţat în anul 1931, din» iniţiativa gloriosului Cornsomot 'C«inist-stroinist şi după amănunţite cercetări ale savanţilor sovietici, specializaţi în probleme sportive. Popularitatea insignei G.T.O. a fost foarte mare, încă din primul an al înfiinţării ei, şase milioane de tineri au îndeplinit normele complexului. Până în prezent, in 13.R.S.S. sunt peste 20 milioane de deţinători ai insignei G.TO. Tineretul sovietic este convins că prin îndeplinirea normelor acestui complex se întăreşte fiziceşte, este puternic şi sănătos, gata să îndeplinească măreaţa sarcină de a construi comunismul în Patria Iui Lenin Şi Stalin. In anul 1939, Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport din U.R.S.S. confirmă că: „odată cu introducerea noii insigne G.T.O. se îmbunătăţeşte sistemul muncii sportive, se deschid largi posibilităţi de împreunare a obişnuitelor exerciţii sportive şi de gimnastică cu multilaterala pregătire fizică, cu munca şi apărarea Patriei Socialiste. Sportul sovietic obţine o bază durabilă pentru o şi mai mare desvoltare fizică a masselor şi continuarea ridicării cunoştinţelor tehnice sportive”. Introducerea complexului GMA In ţara noastră ţine seama de principiile de bază ale culturii fizice socialiste şi are următoarele caracteristici principale: 1. Este ştiinţific, bazându-se pe experienţa sportului celui mai înaintat din lume, sportul sovietic. 2. Este multilateral, căci desvoltă toate aptitudinile oamenilor muncii în mod armonic, reprezentând o educaţie fizică completă. „ 3. Este aplicabil, folosindu-se de exerciţii fizice a căror însuşire aduce un folos practic, atât în munca de construire a socialismului, cât şi pentru apărarea patriei. 4. Este de mass?, deoarece angrenează marca massă de muncitori, ţărani muncitori, tineret studios şî ostaşi. 5. Asigură celor angrenaţi în acest complex o activitate sportivă continuă. 6. Rezolvă problema îmbinării in mod strălucit a sportului de calitate cu oul de masse. Regulamentul complexului G-M.A. ţine seama ca întrecerile să poată fi aplicate cu mijloacele existente în orice parte a ţării, astfel ca să nu existe obstacole în calea tineretului de a participa în număr mare la competiţiune. G.M.A. cuprinde probe sportive cu un accentuat caracter utilitar, asigurând oamenilor muncii o pregătire fizică multilaterală, pentru munca de naltă productivitate şi pentru apărarea patriei. Introducerea complexului de Stat G. M. A. constitue baza activităţii sportive în Republica Ionlari Română. In sarcina tuturor colectivelor sportive este popularizarea regulamentului complexului GMA care este şi una din fazele muncii de mobilizare a tinerilor şi tinerelor de la oraşe şi sate pentru îndeplinirea normelor. Fiecare tânăr să fie conştient că participând la compexul G-M.A. se întăreşte fiziceşte, este un factor activ Şi hotărît la munca pentru construirea socialismului, G.M.A. va contribui la creştere,, unui tineret sănătos, puternic, capabil să depună cele mai mari eforturi pentru construirea socialismului şi să apere Patria noastră de duşmanii cauzei păcii, imperialiştii angloamericani. Va fi o mândrie pentru fiecare tânăr să poarte pe piept insigna complexului G.M.A. „SPORTUL POPULAR" Pag. 3-a REGULAMENTUL G. M. A. I. Scopul şi conţinutul Complexului „Gata pentru Muncă şi Apărare” 1. Complexul „Gata pentru Muncă şi Aparare”, constitue baza educaţiei fizice multilaterale, pentru a pregăti cetăţeni sănătoşi, curagioşi şi plini de viaţă, luptători hotărîţi pentru cauza păcii, gata pentru munca de construire a socialismului şi apărarea scumpei noastre patrii, Republica Populară Română. Complexul are ca scop : a) Educarea oamenilor muncii in spiritul adevăratului patriotism şi al moralei proletare, in spiritul dragostei neţărmurite faţă de Uniunea Sovietică şi mar de ei conducător, Iosif Vissarionovici Stalin; b) Să conttribue la ridicarea măestriei sportive şi la desvoltarea tehnicei exerciţiilor cu caracter utilitar; c) Desvoltarea deprinderilor higienice şi a antrenamentului continuu în scopul menţinerii capacităţii de muncă şi apărare a Republicii Populare Române; d) Să combată cosmopolitismul în sport, care se manifestă prin slugărnicie faţă de sportul în descompunere din Apus. 2. Complexul „Gata pentru Muncă şi Apărare“ se construeşte pe principiul educaţiei fizice multilaterale continue a populaţiei, începând de la vârsta de 15 ani şi se împarte în următoarele grade : a) „Fii Gata pentru Muncă şi Aparane", care are ca scop să asigure o corectă desvoltare fizică a tinerilor şi a tinerelor, prin atragerea lor în practicarea regulată a culturii fizice şi a sportului; b) „Gata pentru Muncă şi Apărare" gradul I, care are ca scop desvoltarea fizică multilaterală a celor ce muncesc, prin atragerea lor în practicarea permanentă a culturii fizice şi a sportului; c) „Gata pentru Muncă şi Apărare” gradul I, care are ca scop să asigure un nivel de înaltă pregătire fizică multilaterală a celor ce muncesc şi să contribue la însuşirea măestriei sportive. Observaţii : introducerea G. M. A, gradul II, se va face în anul 195 3. Complexul „Gata pentru Muncă şi Apărare” se compune din două părţi şi cuprinde : *) Norme generale; *) Norme la alegerea aspiranţilor. II. Dispoziţiuni generale 4. Celor care şi-au trecut, toate probele la unul din gradele Complexului „Gata pentru Muncă şi Apărare", li se acordă insignele corespunzătoare: „Fii Gata pentru Muncă şi Apărare“, „Gata pentru Muncă şi Apărare” gradul I, „Gata pentru Muncă şi Apărare“ gradul II, de asemeni şi brevetul corespunzător. 5. Pentru obţinerea insignei G. M. A. este necesar să se treacă următoarele norme: a) Pentru gradul „Fii Gata pennru Muncă și Apărare", 5 norne generale și 3 norme la alegere, câte una din fiecare grupă; b) Pentru gradul „Gata pentru Muncă şi Apărare“ gradul I, 7 norme generale şi 4 norme la alegere, câte una din fiecare grupă; c) Pentru gradul „Gata pentru Muncă şi Apărare” gradul II, 7 norme generale şi 4 la alegere, câte una din fiecare grupă. 6. Sistemul de lucru pentru toate gradele G. M. A. constă din : a) Pregătirea pentru trecerea examenelor practice și teoretice; b) Două antrenamente controlate pentru fiecare din normele generale; c) Darea examenelor; d) Examenele de control. 7. Pentru trecerea normelor Complexului „Gata pentru Muncă şi Apărare”, se stabilesc următoarele categorii de vârstă : a) „Fii Gata pentru Muncă şi Apărare" (băeji şi fete) 15—17 ani inclusiv; b) „Gata pentru Muncă şi Apărare" gradul I — băeji — 18—30 ani, 31—40, 41 ani în sus. Pentru femei: Dela 18—25 ani, 26—32 și dela 33 ani în sus. c) „Gata pentru Muncă şi Apărare” gradul II — băeţi — 19—30 ani, 31—40 si 41 ani în sus. Pentru femei: 19—25 ani, 26—32 şi 33 ani in sus. Observaţii: a) Dacă în timpul trecerii examenelor un aspirant a trecut în categoria superioară de vârstă, el va da probele restante în cadrul categoriei de vârstă în care a trecut; b) In anumite cazuri, tinerii în vârstă de 14 ani, care au o bună desvoltare fizică, vor putea fi admişi să dea examenele pentru „Fii Gata pentru Muncă şi Apărare”, dacă obţin aprobarea medicului; c0 De asemeni tinerii de 17 ani, vor putea da examenele „Gata pentru Muncă şi Apărare" gradul I, dacă au trecut examenele „Fii Gata pentru Muncă şi Apărare" şi numai cu aprobarea medicului. 8. Pentru stimularea obţinerii unui nivel mai ridicat de pregătire fizică, se introduce in cadrul „Fii Gata pentru Muncă şi Apărare” şi „Gata pentru Muncă şi Apărare“ gradul I, trecerea normelor pentru insigna „reuşit“ şi „excelent". 9. In vederea treverii normelor practice ale Complexului „Gata pentru Muncă şi Apărare” de toate gradele este obligatoriu controlul medical. In carnetul de aspirant se va trece viza medicului examinator. Vizita medicală se va repeta anual. 10. Normele Complexului „Gata pentru Muncă şi Apărarea Republicii Populare Române”, regulile de examinare şi de acordare a insignelor „Fii Gata pentru Muncă şi Apărare“, „Gata pentru Muncă şi Apărare", gradul I şi gradul II, se stabilesc și se modifică numai de către Comitetul pentru Cultură Fizică și Sport de pe lângă Consiliul de Miniștri. 1I. Pregătirea pentru trecerea examenelor 11. Pregătirea pentru trecerea examenelor la normele Complexului, este un element de bază obligatoriu al muncii Complexului „Gata pentru Muncă şi Apărare“ şi se efectuează : a) In colectivele sportive din întreprinderi, instituţii, S. M. T. G. A. S. şi mediul sătesc; b) In unităţile militare şi instituţiile de învăţământ ale Ministerului Forţelor Armate şi ale Ministerului Afacerilor Interne; c) în instituţiile de învăţământ de orice grad; d) in centrele de pregătire şi darea examenelor, stabilite de Comitetele pentru Cultură Fizică şi Sport Judeţene şi Orăşeneşti. 12. Organizarea pregătirii şi darea examenelor la toate gradele Complexului „Gata pentru Muncă şi Apărare“, este asigurată de consiliile colectivelor sportive, consiliile asociaţiilor sportive, de comandamentele unităţilor militare, de profesorii de educaţie fizică ai şcolilor de toate gradele. Pentru pregătirea şi darea examenelor Complexului „Gata pentru Muncă și Apărare", se creează comisiile de examinare. 13. Cei care se pregătesc pentru trecerea examenelor Complexului „Gata pentru Muncă și Apărare“ de toate gradele, sunt obligați să efectueze două antrenamente comprotate la normele obligatorii, exceptând turismul, sub conducerea instructorului și sub controlul comisiunilor de pregătire și examinare G. M. A. IV. Trecerea examenelor 14. Trecerea examenelor Complexului „Gata pentru Muncă și Aparare”, se efectuiază: a) In concursuri speciale organizate pentru darea examenelor „Gata pentru Muncă şi Apărare“; b) In orice concurs oficial, în programul căruia figurează probele corespunzătoare Complexului „Gata pentru Muncă şi Apărare; 15. Examenele se dau în faţa unei comisii speciale G. M. A. aprobată de Comitetele pentru Cultură Fizică şi Sport Judeţene şi Orăşeneşti. 16. Se stabilesc următoarele perioade maximale în timpul cărora aspiranţii au dreptul să-şi treacă toate normele. — „Fii Gata pentru Muncă şi Apărare“ — în toată perioada vârstei. „Gata pentru Muncă şi Apărare“ gradul I — un an de la data când s’a trecut prima normă. „Gata pentru Muncă și Apărare" gradul 11 — un an și jumătate dela data când sa trecut prima normă. Observaţie : In cazul când în termenul stabilit aspirantul nu și-a trecut toate armele, va trebui să le reia dela Început. 17. Celui care dorește să treaca normele G. M. A. i se eliberează un carnet de aspirant. V. Modul de decernare al Insignei18. Decernarea insignelor de „reuşit“ F. G. M. A. şi „G. M. A.” gradul I, va fi făcută de către Commitetele pentru Cultură Fizică, şi Sport Judeţene şi Orăşeneşti. 19. Decernarea insignelor de „excelent“ „F. G. M. A." şi »GM. A.” gradul I, precum şi a insignelor G. M. A. gradul ÎI, va fi făcută de către Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri. Observaţie: . Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri poate acorda dreptul de a decerna insigna de „excelent“ şi G. M. A. gradul II, anumitor Comitete pentru Cultură Fizică şi Sport Judeţene şi Orăşeneşti. 20. Decernarea insignelor „Gata pentru Muncă şi Apărare“ de toate gradele, se face pe baza documentelor stabilite, înaintate către organizaţiile sportive, documente care confirmă trecerea tuturor normelor. .21. Decernarea insignelor cons titue un act de mare importanţă educativă şi socială. Ea se va lac© într’un cadru festiv, la adunările plenare sindicale sau de U. T. M. iar în Armată, în faţa frontului. VI. Drepturile și îndatoririle posesorilor insignei . 22. Posesorii insignei F. G. M. Al Si G M. A. gradul I și gradul II se bucură de următoarele dreptur: a) de a purta insigna, rod al străduințelor depuse pentru a deveni un cetățean apt pentru muncă și apărarea patriei; b) întâietate de a participa la concursuri şi serbări sportive cu locuri limitate; c) întâietate de înscriere la cursuri şi în şcolile cu caracter sportiv; d) întâietate la centrele de antrenament şi în folosirea instalaţiilor respective; e) drepturi speciale stabilite de către Comitetele Judeţene sau Orăşeneşti, pe teritoriile respective, conform posibilităţilor existente; i) întâietate la repartizarea materialelor sportive;g) întâietate in folosirea echipamentului sportiv in cadrul colectivelor. 23. Posesorii insignei „Fii Gata pentru Muncă și Apărare" şi „Gata pentru Muncă şi Apărare“ gradul 1 şi gradul II, au următoarele îndatoriri : a) să-şi ridice necontenit nivelul ideologic-politic; b) să fie un exemplu de muncă şi învăţătură pentru toţi tovarăşii săi; c) să fie un participant activ al mişcării sportive din Republica Populară Română şi un indrumător permanent al tovarăşilor putin pre- gătirea şi trecerea normelor „Gata pentru Muncă şi Apărare?; . d) să-şi perfecţioneze pregătirea fizică, pentru a deveni un sportiv de frunte al Republicii Populaţie Române; e) să participe la comersarea cu caracter de massă; f) să fie un exemplu în disciplina cetăţenească; g) să fie vigilent, luptător hotărit împotriva tuturor uneltirilor duşmanului de clasă, să apere la nevoie cu pieptul său scumpa noastră patrie, Republica Populară Română, să lupte pentru măreaţa canteză a păcii; h) să poarte insigna la toate părăsile şi serbările şi s’o păstreze la cinste şi demnitate ; VII. Pierderea dreptului de a avea insigna 24. Pierd definitiv dreptul cîte 'a avea insigna: a) Persoanele care au comis farate incompatibile cu ■ unitatea de cetăţean al Republei Papome Române; b) Cei care s’au fut vinovaţi de acte grave de indisciplină. Incompatibile cu morala sportivă; c) Cei ce înstrăinează insigna. 25. In cazuri de abateri mai puţin grave, Comitetele pentru Catetură Fizică şi Sport Judeţene şi Oraş oneşti pot decide ridicarea temporară a dreptului de a purta insigna 26. Elevi, care rămân repetenţi, pierd dreptul de a purta insigna până la avizul directorului şcoei respective 27. Colectivele sportive sunt bligate de a semnala în scris biletului pentru Cultură Fizi Sport Judeţean şi Orăşenesc, abateri pasibile de ridicare i signei. 28. Ridicarea dreptului de la insigna, cade în atribuţia fetelor penttru Cultură Fiz Sport Judeţene şi Orăşene. 29. împotriva hotărîrii de rre e dreptului de a purta Ins se poate face apel la Comul pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliulde Miniștri.